Thailand · 27 Days · 27 Moments · November 2015

Debbie Knetsch

Thailand ☀️

27 November 2015

Bangkok, 27-11-2015. Laatste volle dag in Bangkok zit erop. Vanmorgen voor de laatste keer van het zonnetje genoten bij het zwembad ☀️. De rest van de dag zijn we op souvenir jacht gegaan in een inmens groot warenhuis. Zo groot dat we hier de hele dag ons hebben vermaakt en leuke koopjes op de kop hebben getikt 😅. Vannacht vliegen we terug naar Nederland met een tussenstop op Quatar. Morgen om 13:00 zijn we weer in ons koude kikker landje 😁. X😘

26 November 2015

Kanchanaburi - Erawan nationaal park, 26-11-2015. Om 8:00 zaten we in de lokale bus richting het Erawan nationaal park. Hier zijn we naar toe gekomen voor de Erawan watervallen, een 7 verdieping tellende waterval. Iedere verdieping hoger wordt het pad moeilijker begaanbaar en de laatste 3 niveaus moeten we echt klimmen langs de rotsen. Maar het is het helemaal waard, de watervallen zijn stuk voor stuk prachtig! We hadden bedacht om pas te gaan zwemmen bij niveau 7, maar de vele vissen sabbelen hardnekkig aan je voeten, dus dat was geen groot succes. Na een ritje in de meest gammele bus die we tot nu toe gezien hebben, zijn we vertrokken naar Bangkok. Voor ons laatste nachtje van de vakantie gaan we op chic 😄. We hebben een prachtige grote kamer met een zwembad op het dak, hier vermaken we ons morgen wel. .

25 November 2015

Bangkok - Kanchanaburi, 25-11-2015. Na een korte nachtrust zitten we om 8:00 al een minibus naar Kanchanaburi. Bij aankomst even geslapen en daarna fietsen gehuurd om naar de brug over de river kwai te gaan. Hierna zijn we naar de begraafplaats gegaan waar slachtoffers liggen die onder dwang van de Japanners aan de treinverbinding tussen Birma en Thailand hebben gewerkt. Hier liggen ook 1800 Nederlanders begraven. 's Avonds werd Loi Krathong gevierd (lichtjes festival). Als de maan opkomt, verzamelt iedereen zich bij de rivier, waar lampionnen van bladeren in het water worden gelegd. De wegdrijvende lichtjes nemen het ongeluk met zich mee. En hoe verder de lampion gaat des te meer geluk je krijgt. Gelukkig kwam die van ons heel ver 😄. Verder worden er grote lampionnen de lucht in gelaten, wat bij elkaar een mooi effect geeft. Erg leuk om een echt Thais feest mee te mogen maken.

24 November 2015

Kao sok - surat thani - Bangkok, 24-11-2015. De wekker gaat om 6 uur, zodat we voor het ontbijt met de boot op zoek kunnen naar dieren. We hebben geluk we zien gibbons en brillangoer apen. Het verblijven en varen op het meer blijft indrukwekkend. Hier wakker worden en doorheen varen is onbeschrijfelijk mooi. Na het ontbijt varen we naar het punt waar we beginnen met onze wandeling. Het is een flinke klim naar de top, maar het viewpoint maakt dat al snel goed. Boven op de berg zit een grote grot waar we in gaan met de gidsen. De grot zit echt bomvol met enorme spinnen, slangen en heel veel vleermuizen. De berg af wandelen ging ons wat gemakkelijker af. Daarna eten we nog wat rijst en vervolgen we onze reis samen met een ander stel naar Surat thani, waar we het vliegtuig pakken naar Bangkok (voor 15 euro!). Na een wandeling op koa san road gaan we naar ons hostel waar we 3 uur kunnen slapen voordat we vertrekken naar Kanchanaburi.

23 November 2015

Kao sok 23-11-2015. Vroeg vertrekken we naar het meer, waar we per boot naar ons nieuwe onderkomen varen. Bij aankomst zien we ongeveer 20 houten hutjes midden op het meer. Verder stelt het ook niet veel voor, alleen een matrasje op de grond. Maar de plek is echt waanzinnig!! 's Middags hiken we een aantal km door de jungle en delen lopen we door de rivier. Het pad is moeilijk doorgankelijk door de gevallen regen, maar dat maakt het wel leuk. Daarna komen we aan bij een grot waar we door heen lopen, klimmen en delen ook moeten zwemmen (in onze kleren). Dit was wel het moeilijkste wat we deze reis hebben moeten doen, maar het was heel gaaf om te doen. Onderweg zien we enorme spinnen en veel vleermuizen. Op de weg terug zien we neushoornvogels en brillangoer apen. 's Avonds zwemmen we nog even (bij gebrek aan een douche/wasbak) en eten we met de groep en na een paar drankjes gaan we slapen in ons heen en weer klotsende hutje.

22 November 2015

Krabi - Kao sok, 22-11-2015. Vanmorgen vroeg vertrokken met de minivan naar kao sok, het grootste regenwoud van zuid thailand. We slapen hier in een klein houten huisje op palen midden in de natuur. Het huisje heeft veel open stukken,dus we zijn erg blij dat we een klamboe hebben! 's Middags zijn we onder begeleiding van een gids de rivier sok over gekanood. Hier hebben we al veel kunnen zien van de indrukwekkende natuur. Qua wildlife zitten hier veel dieren, tijdens onze tocht zagen we al veel mooie vogels en twee grote mangrove slangen slapend in de bomen. Bij ons huisje vliegen er vleermuizen in het rond en horen we heel veel natuur geluid, wat we niet kunnen thuisbrengen maar wat wel mooi klinkt. Vlak voor het slapengaan vist Adri nog een kakkerlak uit m'n toilettas, maar verder valt het mee.. Morgen gaan we de hele dag varen en hiken in het regenwoud en slapen we in een hutje op een vlot. Wederom erg primitief, maar daar deinzen wij tegenwoordig niet meer voor terug. 😁

21 November 2015

Krabi, 21-11-2015. Vanmorgen vroeg een scooter gehuurd en 60 km gereden naar de Emerald pool. Vroeg vertrokken om de drukte voor te zijn en dat is gelukt! We waren 1 van de eerste gasten. De emerald pool is een natuurlijk meer waar je in kan zwemmen. Als je de stroom water volgt kom je na een paar kilometer bij de blue pool, hier kan je niet in zwemmen want het is omgeven door drijfzand. Hierna zijn we doorgereden naar de hot springs, dit zijn thermaal baden midden in de jungle waar het water ongeveer 40 graden is. Heerlijk om even in de relaxen! De natuur rondom de baden was weer prachtig en mooi om doorheen te wandelen. Door een gebrek aan pin automaten hadden we geen cash geld meer, maar gelukkig mochten we overal naar binnen. Zou toch wel zonde geweest zijn van de anderhalf uur rijden op de scooter.

20 November 2015

Railay beach krabi, 20-11-2015. Vanmorgen vroeg vertrokken per minibus naar Krabi 🚐. Einde van de middag kwamen we aan in ons hotel en daarna meteen met de boot naar railay beach vertrokken. Dit is een strand waar je alleen met de boot kan komen, omdat het volledig afgesloten is door de enorme rotsformaties om het strand heen, wat het natuurlijk weer een plaatje maakt om te zien ❤️. 's Avonds beetje over de markt geslenterd en verschillende thaise gerechten gegeten bij de marktkraampjes.

19 November 2015

Koh lanta - Koh rok eilanden, 19-11-2015. Vandaag hebben we gesnorkeld rondom de ko rok eilanden. Rondom deze eilanden is veel koraal met daarbij veel verschillende vissen. Daarbij is het water enorm helder, dus de ideale plek om te snorkelen🐠. We vonden het allebei erg indrukwekkend om te zien! Tussen de middag hebben we geluncht en gerelaxed op ko rok noi, wat echt prachtig is! Zand is witter dan wit, het voelt aan als poedersuiker en het water kan niet blauwer en helderder dan dat het al is. Echt bizar mooi! Bij thuiskomst op koh lanta hebben we onze eerste thaise massage gehad. We gingen voor de aloë vera massage (fijn voor onze iets verbrande ruggetjes na het snorkelen) wat ook weer heerlijk was! ♥️

18 November 2015

Koh lanta - Koh phi phi 🌴18-11-2015. Vandaag met de boot vertrokken naar het eiland phi phi don (grootste eiland van de phi phi eilanden) en vanuit daar een tour gedaan rondom phi phi lay eiland. We zijn de volgende baaien langs gevaren: Maya bay (van de film), loh samah bay (waar we gesnorkeld hebben 🐠) en pileh bay. Daarna langs Viking cave gevaren (grot waar mensen in leven, we zagen zelfs de was hangen) en langs Monkey beach, waar tientallen makaak apen de boel onveilig maken 🐒. Daarna nog even rondgelopen op phi phi don, wat we eigenlijk niet zo mooi vonden. Is een beetje verpest door de enorme massa mensen (het is echt een party eiland). Daarom waren we blij dat we aan het einde van de dag weer terug konden naar 'ons' eiland koh lanta ♥️.

17 November 2015

Koh lanta ☀️,17-11-2015. Met de scooter de verschillende stranden van koh lanta langsgegaan, begonnen op katiang bay, daarna Ao nuy beach en geëindigd op long beach. Stuk voor stuk prachtig! Op de eerste foto is ao nuy beach waar we het langs gelegen hebben, hier was ook bijna niemand. 1 strandtent stond er en die was volledig gemaakt van aangespoeld drijf hout.

16 November 2015

Krabi - Koh lanta ⛴, 16-11-2015. We zijn vandaag met de boot naar het eiland Koh lanta vertrokken, waar we de komende 4 nachten zullen verblijven. Na aankomst in ons (prachtige!) appartement zijn we direct naar strand gegaan, wat op ongeveer 100 meter afstand ligt. Na een snelle lunch in een cabana zijn we heerlijk op strand gaan liggen (waar een handjevol mensen ligt), lekker rustig dus. We zitten nu op long beach, wat een mooi wit strand heeft, een blauwe zee en warm water. Beter kan volgens ons niet ☀️⛱🌴

15 November 2015

Chiang mai - Krabi ✈️,15-11-2015. Vandaag vliegen we om 17:00 naar Krabi, aangezien we 's ochtends al moesten uit checken bij ons hostel relaxen we vandaag bij het zwembad wat we gister ontdekt hebben. Vanmorgen werden we hier afgezet door een oude tuk-tuk en liepen we met volle bepakking door naar het zwembad. We werden wel even vreemd aangekeken. Blijkbaar komen hier niet veel toeristen want het is hier nagenoeg leeg. Voor ons een super oplossing want we kunnen hier zelf nog even douchen voor onze vlucht, ideaal! Inchecken verliep soepel, nu nog even wachten op onze vlucht en dan kunnen we het zuiden van thailand gaan verkennen.

14 November 2015

Chiang mai 🏍, 14-11-2015. Vandaag hebben we een scooter gehuurd (van 125 cc!!) en hebben we de omgeving van chiang mai bekeken. We zijn begonnen met de Doi Suthep, die boven op een berg ligt, na ongeveer 16 km rijden (met stijle hellingen en S-bochten) moesten we 300 stappen de trap op om bij de tempel te komen. Het was een mooie tempel, met een nog mooier uitzicht op chiang mai, maar wel enorm toeristisch. Hierna zijn we doorgereden naar een iets minder bekende tempel, de wat umong. Hier waren eigenlijk geen toeristen, alleen maar monniken en Thaise mensen die kwamen om te bidden. Het was een hele mooie plek, midden in het bos, voelde wat sprookjes-achting aan. We hebben hier ook enorm veel meervallen en duiven gezien die we konden voeren. Daarnaast zwommen in het meer ook meerdere schildpadden, die je af en toe boven zag komen. 's Middags hebben we gerelaxed bij het zwembad van een enorm chic hotel, waar we voor 2,50 gebruik konden maken van het zwembad 😄.

13 November 2015

Chiang mai 🐘,13-11-2015. Vandaag naar het elephant nature park in chiang mai geweest. Dit is een speciale opvang voor olifanten die misbruikt en/of gewond zijn geraakt door landmijnen of tijdens het werken in de houthandel. We begonnen de dag met het voeren van de olifanten en hebben een aantal wandelingen gemaakt tussen de olifanten. De oudere olifanten waren heel lief en doe kon je ook aaien, alleen de baby olifanten waren onstuimig en wild dus daar moest je voor opletten. Later ook de olifanten geholpen met wassen in de rivier, zodat ze een beetje konden afkoelen. Vandaag was echt 1 van de mooiste dagen in Thailand. Het was heel fijn on te zien dat er ook goed voor de olifanten gezorgd kan worden in plaats van het misbruik wat we hier ook veel zien. Een dag om nooit meer te vergeten!! ♥️

12 November 2015

Chang mai 🍴,12-11-2015. Vandaag hebben we een kookworkshop gedaan bij Bennie's home cooking. Om 9 uur werden we opgehaald bij ons hotel en zijn we samen met Bennie en twee franse naar de lokale markt geweest om ingredienten te kopen. Daarna hebben we bij haar in de tuin een aantal thaise gerechten leren maken: Spring rolls, chicken satay, tom yum soup, coconut milk soup, green curry, panaeng curry, phad thai, stir fried casuw nuts, mango sticky rice en steamed bananas. Vandaag was ontzettend leuk en leerzaam en we hebben echt heerlijk gegeten! Vanaf vandaag zitten we in een guesthouse in de old city van chiang mai, hier blijven we de komende drie nachten.

11 November 2015

Chiang mai 👙, 11-11-2015. Vandaag gelukkig weer lekker weer! Vanmorgen gefietst door Chiang mai old town en een heerlijke pad thai gegeten. Daarna gelegen bij het zwembad en watermeloen smoothies gedronken. Top dagje zo!

10 November 2015

Sukhothai - Chiang mai, 10-11-2015. Vandaag om 7 uur vertrokken met de bus vanuit Sukhothai naar Chiang mai, ongeveer 300 km richting het noorden. We verblijven nu voor twee dagen in een hotel met zwembad, waar we al even hebben kunnen zonnen. Helaas was het daarna tijd voor een tropische regenbui, gelukkig hebben we deze hippe poncho's om ons droog te houden 🌧.

9 November 2015

Sukhothai, 09-11-2015. Vandaag de hele dag rondgefietst door Sukhothai 🚲. Echt enorm mooi park. Alles ligt hier wat meer gecentreerd dan in Ayuttaya, dus het fietsen ging wat makkelijker. Hoogtepunten waar we geweest zijn: Wat mahathat (tweede bovenste foto van links) en de What Si Chum (eerste foto van links). We hebben heerlijk gegeten op de lokale markt, pindasoep, kokossoep en gebakken rijst. Het maakt niet uit wat of waar je hier eet, alles is heerlijk!

8 November 2015

Ayutthaya - Sukhothai 🚎, 08-11-2015. Vandaag vroeg vertrokken met de bus en 400 km richting het noorden gereden, naar Sukhothai. Toen we aankwamen snel op de fiets gesprongen en nog een rondje gereden, maar het wordt hier al vroeg donker dus nog niets veel kunnen zien. Morgen gaan we het sukhothai historical park per fiets bezichtigen. Het staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO, dus we zijn erg benieuwd. We verblijven in een kleine guesthouse, waar we onthaald werden door ontzettend lieve mensen. We blijven hier 2 nachten.

7 November 2015

Ayutthaya, 07-11-2015. Vandaag onze eerste volle dag in ayutthaya. We besloten om de stad per fiets te verkennen, zodat we langs alle tempels en ruines konden gaan die ons mooi leken. Voor 50 cent huurde we een fiets 🚲, wat de meest gammele fietsen van heel thailand bleken te zijn. Verder hielp het ook niet dat adri in een kuil reed van een halve meter (zie foto), gelukkig konden we het ter plekke maken 😂. Links fietsen blijkt ook erg moeilijk te zijn en iedere keer belande ik weer aan de rechterkant van de weg.. Waarschijnlijk heb ik het pas door aan het einde van de vakantie. De tempels en ruines van Ayutthaya waren wel heel indrukwekkend en mooi om door heen te lopen, maar na 6 uur fietsen en tempels bezichtigen in 35 graden, waren we helemaal op. Rest van de dag in ons guesthouse gezeten, waar nog andere nederlanders verbleven.

6 November 2015

Khao yai nationaal park - Ayutthaya, 06-11-2015. Na een redelijke nacht worden we wakker midden in de natuur. Om de tent lopen herten te grazen en zijn apen op zoek naar eten, erg leuk wakker worden! 🐵 Onze gids sliep in de tent naast ons en na een ontbijt gingen we opnieuw hiken in het park. De tocht was iets gemakkelijker te doen dan gister. Enige dieren die we gezien hebben zijn termieten en een regenworm..🐜🐛 Gelukkig zagen we 's middags na het eten gibbon apen, makaak apen, een olifant, herten en twee stekelvarkens. ' s middags hebben we gehiked naar de haew narol waterval, de grootste waterval in Thailand. Het was een enorme klim en afdaling maar we hebben de waterval van beneden en van bovenaf gezien. Hierna waren we dan ook helemaal stuk. Het uitzicht was het wel meer dan waard! Hierna werden we door onze gids afgezet op het station en zijn we met de trein door gereisd maar Ayutthaya. We verblijven in een guesthouse volledig gemaakt van teakhout, heel mooi gemaakt.

5 November 2015

Khao yai nationaal park, 05-11-2015. Vandaag eerste volle dag in het khao yai national park gehad. 's Ochtends ongeveer 10 km gehiked met een gids door de jungle. Pittige tocht aangezien het pad redelijk onbegaanbaar was en we ook flink moesten klimmen en afdalen. Maar het was niet voor niks, we hebben veel dieren gespot 🐒🐊🐘: 2 olifanten, 1 krokodil, makaak en gibbon apen, een schorpioen, een stekelvarken en veel bloedzuigers. 's middags zijn we naar een waterval gewandeld (dezelfde van de film the beach) en na een tocht in onze open jeep terug naar de camping Gelukkig stond er al een tentje klaar voor ons en hoefde we die niet zelf op te zetten. We slapen op een dun matje, maar dat is prima, aangezien we na zo'n dag ook op steen zouden kunnen slapen. Om de tent heen lopen veel apen en herten te scharrelen. Morgen gaan we opnieuw hiken door de jungle en we gaan naar een andere waterval van 150 meter. Wij vonden die van vandaag al heel indrukwekkend, en die was 'maar' 20 meter.

4 November 2015

Bangkok - Pak Chong, 04-11-2015. Vandaag vroeg op en richting Pak Chong! Eerst met de taxi naar Victory momument. Enorm druk en chaotisch was het hier, maar binnen 5 minuten na aankomst zaten we al in een minibus richting pak chong, ongeveer 160 km richting het oosten. Nadat we gedropt werden bij het busstation in pak chong, werden we opgehaald door ons guesthouse. ' s Middags in een meer in de bossen gezwommen en daarna naar een vleermuizen grot geweest. Toen de zon onderging vlogen er ongeveer 4 miljoen vleermuizen de grot uit, om te gaan jagen. Daarna besloten we spontaan om te komende 2 dagen te kamperen in het khao yai national park, en vanuit daar onze tochten te doen.

3 November 2015

Bangkok, 03-11-2015. Vandaag de hoogte punten van Bangkok gezien. Al vroeg op pad en via de chao praya river expres (Ferry over het water ⛴) gevaren naar China town, dit schijnt de grootste markt ter wereld te zijn. China town was erg druk en chaotisch, maar wel gaaf om door heen te lopen en te zien. Hierna doorgelopen naar Wat Traimit ('s werelds grootste gouden boeda). Hierna met de Ferry doorgevaren naar Wat Pho ('s werelds langste boeda), waarna we doorliepen naar Wat Phra Kaew (emerald boeda) en de Grand palace. De tempels en paleizen zijn prachtig om te zien. Hierna met de taxi terug naar het hotel. River express was erg chaotisch en de boot vertrok bijna met mij erin terwijl Adri de toegang werd geweigerd. Gelukkig nog op tijd eraf kunnen komen! 's Avonds naar kohsan road gelopen en daar onze eerste pad tai gegeten op straat, heerlijk!

2 November 2015

Doha - Bangkok, 02-11-2015. Vanaf 01:00 weer verder met de vlucht richting Bangkok. Hier kwamen we om 11:00 lokale tijd aan. Ons hotel opgezocht en alle indrukken van Bangkok op ons in laten werken.

1 November 2015

Amsterdam - Doha - Bangkok, 1-11-2015. Om half 3 vertrokken richting Doha, onze tussenlanding.