United States of America · 3045 Days · 94 Moments · July 2008

Alette Stang

Alette in South and Central America

16 November 2016

Sitter på flyet fra køben til Bergen 16/11-16 kl 23.00. (Siste fly for dagen) Jeg klarer ikke å forstå at jeg skal hjem og jeg klarer heller ikke å forstå at jeg har vært borte i overkant av 4,5mnd.... Det er vanskelig å sette ord på det hele og jeg tror jeg bare må la det gå litt tid, la det synke inn.. Høydepunkter på turen er vanskelig å si men spesielt noen ting har satt store spor. - alle gangene jeg har vært utenfor komfortsonen (mange) - alle dykk 27totalt🙈 og snorkling med hvalhai. -Machu Picchu, Rainbow Mountain 🌄og Galapagos🐢 - utforske Colombias jungel (lost city)🌳 Sitte på en vulkantopp under stjerne klar himmel og se over på en annen vulkan som spruter ut lava.🌋 -alle hjelpsomme og snille lokale og reisende som har gjort inntrykk❤️

13 November 2016

Sekken min holder på å gå i oppløsning. På tide å dra hjem da??? 🇳🇴vi ses 16/11-16❤️ Vært på reise fra 28/06 til 16/11 For et eventyr det har vært!! Flotte opplevelser fine mennesker, testing av grenser, latter, ja listen er lang. 😍🌎
Denne gøye, gode smilende gjengen hadde jeg æren av å reise sammen med nesten hele oppholdet mitt i Colombia. Vi traff hverandre på san blast øyhoppingen fra Panama til Colombia. Daniel og Ekaterina (til høyre) er et par fra Australia og har reist i snart 11mnd (1mnd igjen) i Asia, Europa, sør og mellom amerinan og statene. Thomas til venstre er fra London men håper å få bosatt seg i Canada om visumet hans går i orden. Han er på starten av sin reise. Han skal reisen til juni 2017. Dette er fra vår siste kveld sammen alle fire. 🍀Venner for livet!! skal ikke se bort at min reise neste gang går til Australia eller Canada.. 😉

12 November 2016

Jeg og Thomas utforsker Medellin og ene dagen tok vi taubane opp i høyden for å se på utsikten. Går du i gatene "down town" ser du mange med mer økonomi enn hva du tenker er vanlig i Colombia. Oppi høyden er husene nesten nesten oppå hverandre og standeren er der etter.👎🏻😞 Å se kontrastene, og samtidig se at alle er vennlige, smilende og hjelpsomme selv om de ikke har så mye var rørende. 💓 Taubanen tok oss også videre opp og inn på fjelltoppen. Det var merkelig å se hvordan naturen skiftet. Følte jeg nesten som i Norge igjen, men trær og natur som vi har. Artig å se dette i Colombia også.🌲🌿🍂

10 November 2016

Dagstur til Guatape 3t fra Medellin. Det var meg og en gutt fra London, så vi fikk guiden helt for oss selv.👍🏻 Vi ble plukket opp på hostelet, kjørt oppi fjellene og startet dagen med frokost hjemme hos en lokal dame. Vi kjørte rundt i området og fikk se diverse bydeler, og guiden fortalte om stedene og historiene rundt. Vi kom til Guatape og "the rock" hvor vi gikk opp 767trappetrinn. Fantastisk utsikt ventet oss og området har mange elver og grønn frodig natur.🏞Vi fortsatte med piknik. Guiden hadde kokkelert fra bilen mens vi var oppe å så på utsikten. Kjempe god mat ble inntatt i veldig fine omgivelser. Videre kjørte vi inn til byen Guatape som er kjent for alle fargene🎨bygningene er dekket av. Her vandret vi rundt, drakk kaffe og jeg fikk kjøpt den éne tingen jeg har kjøpt på turen, en hengekøye.🙈😉 Vi dro tilbake hostel og på veien så vi utsikt over Medellin "by night"👌🏻Ble også snakket mye om pablo escobar mafiabossen som heiret Medellien og Colombia på 80-90-tallet💣⚰️💸

9 November 2016

Fra Santa Marta landet jeg i Medellin som er Colombias nest største by, 2.5mill innbyggere i bykjernen. Det er en moderne by og den eneste bye i Colombia med metro bane. Det er en veldig stolt by og folket kaller seg Paisere. De har litt samme mentalitet som bergenser. (Vi e ikke fra Norge vi e fra Bææærgen)🙈🙈 Jeg hadde første natten på et party hostel, Happy Buddha. (kom meg fort bort derfra😝) Jeg møtte Ekate og Dan (paret fra Australia jeg har reist med) på Black Sheep hostel, som er et rolig, chill hostel full av backpakere. Det var så hyggelig å se dem igjen,💛og første dagen i Medellin gjorde vi en free walking tour👍🏻 for å bli litt bedre kjent med byen og kulturen her.🌇⛪️⛲️🚅

8 November 2016

Siste dag med strand.😩 jeg flyr i dag fra Santa Marta til Medellin mer sør/inn i landet. Har hørt mye bra om denne byen alle skyter masse så gleder meg til noen dager her. Mest av alt gleder jeg meg til å se og høre mer om den berømte mafiabossen Pablo Escobar som bodde her og heiret Colombia på 80/90-tallet.

2 November 2016

Palamino 1,1/2t nord for Santa Marta ble det noen dager med strand og basseng. Palamino er kjent for "tubing" nedover elven, så ene dagen gjorde jeg det sammen med en jente fra Tyskland og en jente fra Nederland. Vi ble kjørt til fjells på motorsykkel, og vandret de siste 20min til fots til vi kom til elven. Her satte vi oss på store baderinger og seilte nedover elven. I 2 timer satt vi slik og chillet med fantastiske omgivelser rundt oss. Super herlig og avslappende.

31 October 2016

Lost city

30 October 2016

28 October 2016

Lost City. I starten av reisen min hørte jeg om denne turen som skulle være så flott i Colombia. I Santa Marta overtalte jeg Tom til å bli med på 4-5dager turen inn i Colombias jungel (siera nirvana) vi booket turen gjennom hostellet. Jeg var ganske nervøs for at at det kom til å bli for tøff og varmt, men lysten til å oppleve flott natur, kultur, innfødte, historier om området, var større.😊 Vi pakket en liten sekk og lot den store sekken bli igjen på hostellet. Var forberedt på at alt vi hadde med ville bli vått av svette eller regn.😊 Vi var en liten gruppe på 4+guid og tolk. Vi hadde en beste guiden ever. Han var tidligere bonde i området og kjente historien rundt turen og Lost city godt. Kort fortalt turen var AMAZING!!!🙏🏻🙏🏻 For mye å fortelle her så får vise litt bilder og fortelle mer når jeg kommer hjem. Helt klart et høydepunkt på turen!! ❤️

25 October 2016

Etter Cartagena bar turen videre til Santa Marta. Også en by på kysten av Colombia 4t fra Cartagena. Vi var fremdeles en gjeng på 4 stk som holdt sammen. Vi ankom hostel Dreamers litt utenfor sentrum av SA og hadde tre netter her. Jeg brukte tiden til å gjøre ferdig oppgaven som skulle leveres samt slappet av ved bassenget. Party hostel så ble litt av det også.🍻🍷 Hadde selvsagt et lite dykk her også.🙊Denne gangen ble Ekat og Dan med.👍🏻😃 Sikten var ikke så god som jeg har sett tidligere, men mye store Pufferfish og moral ell.🦂🐟🐠🐡
Noen "must" apper på reise!😊

24 October 2016

Litt studietid blir det også på reisen. En oppgave levert. Er i gang med innlevering nr. 2👊🏻📚💻

23 October 2016

Cartagena bilder📸

22 October 2016

Cartagena er den mest besøkte byen i Colombia. Det er en by ved kysten i nord. Jeg, Tom, Ekat og Dan hadde 4 netter her. Gamlebyen her super hyggelig og bra sted å bo.👍🏻😃 Anbefaler one day hostel. Det var veldig varmt og fuktigheten skyhøy😅😅, så vi var ikke mye i solen.😬 jeg brukte litt tid på studier,og ellers ble det mye god mat og drikke, free walking tour rundt i byen, cafébesøk, dykking, besøkte et gammelt slott(fort) og mest av alt henge i gatene og se på lokalbefolkningen og spise gatemat.👌🏻👀 Skal være noen bra strender i området, men vi holdt oss til bylivet!!🌆😉

21 October 2016

Jeg ler meg i hel!!!!😂 Dette hostel livet er ikke bare, bare. Mange varianter av sove plasser har jeg vært borti, men i natt var jeg vitne til hvor "farlig" det kan være.😉 Vi er en gjeng som har holdt sammen den siste uten og etter en 8t busstur i går kastet vi oss over det første og billigste hostellet vi kunne finne i Cartagena, Colombia. Jeg og Tom (på bildet) i et dorm og Ekate og Daniel i et privat rom. Jentene gikk rett og la seg og gutta gikk for å ta seg en matbil. Jeg klatret oppi køyesengen min og sovnet. (Paralelt til den dere ser på bildet) ca 03.15 våkner jeg av et brak og en Skrikende engelskmann (Tom) som hadde falt ut av køyesengen og rett på flisegulvet mens han sov. 😳😳 Han ropte "help" "help" "me knee" "me knee" jeg viste ikke om jeg skulle le eller grine..😝 men holdt latteren tilbake da jeg så at han hadde veldig vondt. Englevakten var med han og det endte med et litt hovent kne i dag. Ikke noe å spøke med dette backpacker livet!! ✌🏻️🙈😂😝😳😂

19 October 2016

Da vi ankom Colombia kom vi til landsbyen Capurganá. Ingen biler, ingen minibanker, begrenset med strøm og WiFi.😳😳Selv om byen ble mørklagt med jevne mellomrom var det en veldig, hyggelig, vennlig landsby ved kysten. Vi var en gjeng som hold samme etter san blas øyhoppingen, og vi ble i byen i tre netter. Første kveld ble en kjempe fest som en avslutning på øyhoppingen. Dag to tok jeg, Thomas, olivia og Robby tur over fjellet 1.5t ⛰til byen Sapzurro. grensen på fjellet gjorde at vi stod med begge beina i de to landene samtidig.👍🏻😊Vi ankom hvite forlatte strender, idyll.🏖Her møtte vi Ekate og Dan som valgte å ta båt til stranden. Dag tre ble en reisedag, og vi sa farvel til Olivia og Robby.😕 Jeg Ekate, Dan og Tom dro til Cartagena. Jeg og T surret med bagasjen vår og forvekslet vår inn med en gruppe mennesker.😳(skjer når en ikke snakker spansk😯) lang historie, men det ordnet seg til slutt og vi fikk bagasjen vår. ORGANISERT KAOS kalles det!!!

17 October 2016

Bilder fra san blas adventure📷👍🏻

15 October 2016

Bilder fra san blas adventure 📷👍🏻

14 October 2016

Reise fra Panama til Colombia. Må fortelle litt om denne fantastiske turen med san blas adventure! Så fra Panama til Colombia kan du fly eller ta båt.(ikke buss) vi var en gruppe på 24 personer som skulle sammen på denne turen med båt. Fire dager med øyhopping på san blas øyene utenfor Panama før en drar til Colombia. Hvite strender🏝, palmer, 🌴møte lokale som bor på øyene("cona-people)👫, musikk🎼, øl 🍻 beachvolley, snorkling, ja listen er lang og alt sammen med fantastisk mennesker.Vi bodde på tre forskjellige øyer og besøkte seks øyer totalt. Fantastisk mat😋festing, aktiviteter m.m. Fantastisk opplevelse!!🙏🏻☀️🏝🛥🗺🐠🦀🍉🍍🌅😎👌🏻💃🏼🌴anbefales på det sterkeste!!

13 October 2016

PANAMA CITY En by som overrasket!! Bodde i et hyggelig område av byen som het San Pelipe og hostelet Lunas castle. Fine bygninger og koselige gater. Med utsikt over til den mer busy delen av byen med høye skyskrapere. Hostelet lå ikke langt fra promonaden som var fult av folk dag og kveld (mange løpere på kvelden) Promonaden lå heller ikke langt fra fiskemarkedet. Her spiser mange av lokalbefolkningen. Spesielt cevichen jeg spiste her er en av de beste måltidene jeg har hatt på turen!!😋🐟 Kunne helt klar hatt mer en en hel dag i denne byen som ble den tiden jeg tilbrakte i Panamacity.

11 October 2016

Når man reiser som jeg alene har jeg erfart at en ofte må forlate "comfort zonen" Flere ganger har jeg stoppet folk på gaten og spurt om de kan hjelpe med å finne veien, hostel å sove.m.m. Sent en dag kom jeg til San José hovedstaden i Costa Rica. Dette er ikke en by en vandrer gatelangs etter at det er blitt mørkt. (En farlig by) Jeg hadde peilet meg ut noen hostel men desverre denne gangen var det ikke bare å møte opp.😳🙈 Lang historie kort. Jeg møtte denne snille damen på gaten. Hun ringte en venn som hadde et hostel og han hadde plass til meg. Da jeg spurte om veien dit, sa hun at hun kunne kjøre meg. I bilen snakket hun spansk(litt engelsk) og jeg engelsk, forstod hverandre bare litt, men veldig hyggelig samtale.😜 Da vi kom fram insisterte hun på at jeg skulle ta i mot 20doller til overnatting (jeg insisterte på å betale for at hun kjørte meg) hun nektet, ga meg pengene, og fulgte meg trygt inn på hostelet. Takk til alle snille hjelpsomme mennesker der ute.❤️❤️❤️

8 October 2016

CR og stillehavssiden - Manuel Antonio. Her var planen å slappe av på stranden og nyte havet igjen. Jeg møtte et par fra Nederland/Tyskland som jeg hang med i to dager. Møtte dem på bussen på vei til Manuel Antonio nasjonalpark. Vi endte opp med å ha dagen i parken sammen, og den påfølgende dagen på den offentlige stranden. I nasjonalparken var det to fantastisk fine strender, så mye av tiden ble brukt der.🏖 I parken så vi diverse dyr🐒🐨, Og var du ikke forsiktig med tingene dine, var ikke apene snau med å prøve å nappe til seg noe.😄🐒

4 October 2016

Costa rica. De første dagene benket i Monteverde og La Fortuna, litt nord i CR. Her er det mye vakker natur og utendørs aktiviteter det går i. Tok buss og båt mellom de to stedene) Jeg besøkte noen nasjonalparker, blant annet cloudforest i Monteverde og La fortuna Waterfall. I tillegg hadde jeg en dag med rafting, og avslapping i naturlige varmekilder og varmekilder på et resort. Sykt deilig!! Siden det er regnsesongen for tiden ble det mye regn på kveldene så 5 ble det her før kysten kalte!!!

2 October 2016

Ometepe en øy i Nicaragua var en flott opplevelse. Hade bare en hel dag her men kunne fint vært her lengre. Magisk natur. Møtte to tyske jenter, og vi igjen mødre et par fra Østerrike som jentene hadde møtt før. De hang med en superhyggelig lokal fyr som eide en meksikansk restaurant på øyen. Lang historie kort. Hadde en magisk dag med denne gjengen. Vi leide scooter🏍 å kjørte rundt på øyen, gjorde zip-line fra tre til tre🌲-🌲og leide hest🐴 og ridde til stranden og så solnedgangen.🌅 Avsluttet dagen med felles middag med gjengen i den mexicanske restauranten. (Vi var de eneste gjestene da han egentlig hadde stengt🍴😄) En dag med null forventningen som ble til krem dela krem av en dag.👌🏻

1 October 2016

Lenge siden sist nå, har vært en litt trasig tid i det siste. Har vært litt småsyk og kjent litt på hjemlengsel. Rart med det hvordan følelsene blir satt ut når ikke kroppen fungerer 100% . Etter fire netter i bach og party byen San juan del sur (byttet ut party med studier og snytepapir😪📚) er jeg nå kommet til øyen Ometepe. Formet av to vulkaner, er den verdens største vulkanske øy i en innsjø. Planen for morgendagen er å droppe den 8-10 timer lange fjellturen opp ene vulkanen som folk har foreslått,😅🗻🏃🏼og heller leie meg en to-hjuling for så å farte rundt på øyen. Brum Brum. 🏍✌🏻️😎

25 September 2016

Dagstur til Laguna de Apoyo utenfor Granada. Et vulkankrater som er blitt til en innsjø. Rolig avslappende dag ved hostel Paradisio med kano padling, soling og lesing. 😊🚣🏖

22 September 2016

På stillehavssiden og stranden Las Penitas 30 min fra Leon besøkte jeg hostelet SurfeTurtleLoung. Dette er et Hostel som jobber for å redde skilpadder 🐢tilbake til sjøen etter at de blir født. Lokale folk patruljerer strendene hver kveld etter skilpadder som kommer for å legge egg. Eggene selger de til hostelet som legger dem i egne "neste"-hus slik at ikke rovdyr eller annet kan ta dem. De er veldig fattig i Nicaragua så desverre selges eggene (selv om det egentlig ikke er lov) til restauranter som lager mat av dem.😦 Lokale som bryr seg om skilpaddene selger de til hostelet, 12 stk for $3. Slik at de som jobber der kan sikre at skilpaddene overlever. Sesongen for klekking av egg starter i slutten av sep, og det er litt kjipt at jeg ikke får sett det. Det starter om 6-8 dager og jeg reiser i morgen. Men fikk sett en mor legge egg i dag. 🐢😍

21 September 2016

Kom til byen Leon i Nicaragua i forgårs. På bussen hit møtte jeg en norsk jente så dagen i går gikk vi rundt i deler av byen. Vi besøkte denne katedralen som er den største i hele sentral amerika. Jeg har klart å bli syk med influensa så litt redusert for tiden. I dag drar jeg til stranden Las Penitas 30 min fra Leon. Skal på på et hostel som heter surfe turtle hvor de driver med å redde skilpadder. 🐢Håper å få se disse flotte dyrene og samtidig pleie helsen. 😊

13 September 2016

Da er 1 1/2 uke på Utila over. Det har vært noen fantastiske dager med mye dykking. Har virkelig gjort ett innhogg i dive log boken min.👌🏻😃 Det er gøy å kjenne at jeg mestrer den aktiviteten mer og mer. I går klarte jeg til og med å peke ut kreps gjemt bak koraler og stener så det var ekstra gøy!!!👏🏻😎 Nå bærer ferden videre til Nicaragua. Nye ting å oppleve venter der.😉🌎

12 September 2016

Her på Utila i Honduras er jeg nesten mer under vann enn over, så derfor er det litt vanskelig å få skrevet noe..😜 I Mexico møtte jeg en jente fra Skottland som heter Sarah. Vi har reist i forskjellig retning etter Mexico men holdt kontakten. Hun har har tatt open water kurset (jeg har dette kurset fra før av) her på Utila, og spurte om jeg ville komme å ta advenst kurset sammen med henne. så det har vi gjort nå!!👏🏻😃 Det er såååååå gøy å dykke!! 🐠🦀🐡🐟🐋 🐙🐢🐬

8 September 2016

En uforglemmelig naturopplevelse som sklir inn blant mine topp 5. Camping🏕 i fjellene i Antigua. En 5t gåtur opp (men 40graders helling). Syyyykt bratt og tungt, men vi kom oss opp til camping plassen og utsikt over vulkanen Acatenango.🌋 Vi var i forkant spent på været da det hadde regnet noe vanvittig dagen før. Men hellet var så til de grader med oss. Sol hele dagen og stjerneklart ✨🌙 på kveld og natten. Sittende rundt bålet🔥med fine mennesker så vi vulkanen i full aktivitet. Når mørket slo inn kom den glødende lavaen vi ikke ser på dagtid til sinn rett, som et voldsomt fyverkeri. Naturen har noen voldsomme krefter og å se en aktiv vulkan live var en opplevelse jeg sent vil glemme. 🌋😍👌🏻

5 September 2016

På lik linje med hjemme i hverdagen, hender det at noen dager på reise føles tyngre en andre.. Noen ganger vet en hvorfor og andre ganger Ikke. I dag er en slik dag for meg, hvor følelsene spiller meg et pust. Så vil derfor bare skrive å si at jeg savner dere alle ekstra mye i dag.❤️
Har hatt noen flotte dager i Antigua. Super koselig by med masse koselige gater og spisesteder. Maten har vær helt fantastisk! 😋Alle er super hyggelige og omgivelsene rundt byen med aktive vulkaner og vakker naturlandskap er helt magisk. Temperaturen var vært litt kjøligere her 17grader på kveldene og bukse/genser har vært nødvendig. Er jo ikke så god på "kulde"😂😝 etter mnd med varme. Jeg savner også havet så snart jeg er borte fra det en stund, så i natt blir det buss hele veien gjennom Honduras til kysten, hvor neste stopp er øyen Utila. Her venter det dykking dykking og atter dykking👍🏻😁

4 September 2016

I dag hadde jeg æren av å dele benk og selskap med en lokal mann som heter Oscer i ca 2 timer. Han har levd et langt liv i denne byen og han fortalte mange historier fra stedet. Han viste meg på et kart som jeg fikk av han alt jeg burde gjøre når jeg er her.👍🏻Det forbauser meg mange ganger hvor tilfeldig ting ofte blir til.. samt hvordan personer du møter gjør innrykk på deg..🤔 Jeg kan se tilbake på en hyggelig ettermiddag i Antigua hvor jeg lærte mer om byen enn jeg noen gang kunne ha lest meg til.😉✅ Livet..
Har hatt noen flotte dager i Antigua. Super koselig by med masse koselige gater og spisesteder. Maten har vær helt fantastisk! 😋Alle er super hyggelige og omgivelsene rundt byen med aktive vulkaner og vakker naturlandskap er helt magisk.👍🏻⛰ Temperaturen var vært litt kjøligere her 17grader på kveldene og bukse/genser har vært nødvendig. Er jo ikke så god på "kulde" etter mnd med varme.😂😝 Jeg savner også havet så snart jeg er borte fra det en stund, så i natt blir det buss hele veien gjennom Honduras til kysten, hvor neste stopp er øyen Utila. Her venter det dykking dykking og atter dykking👍🏻😁

1 September 2016

Mer bilder Semuc Champey
Semuc Champey en en vakker nasjonalpark i Guatemala. Naturen er urolig og menneskene er vennlige.🏞Jeg bodde 3 netter på "hotel" greengo eid av en fyr fra Israel. Note to self; ikke book med et annet hostel i forkant, du blir lur (alt ordnet seg og det var ikke snakk om mange kronene).😜 Disse dagene gjorde jeg ulike aktiviteter sammen med hyggelige folk jeg møtte. Gikk tur opp til en flott utsikt over parken og ned for å svømme i det krystallklare vennet. Vi ble guidet gjennom en grotte med fakler som lys. Noen steder i grotten kunne vi gå, andre steder måtte vi svømme eller klarte, super kul opplevelse.👏🏻😊 Også sittende på ringer nedover elven var en flott opplevelse. Strømmen fører deg nedover og du sitter der å nyter den fantastiske naturen du er omringet av.🏞 👌🏻 Ikke minst var husken vi husket på og landet i elven, morsom! I tillegg ble det en del tid til å slappe i en hengekøye. Kan ikke få sagt hvor flott natur det er i Guatemala🌾🌳⛰, balsam for sjelen.☀️✅😍

31 August 2016

🎶spesielt på dager som denne med 10 timer i buss🚌blir det tid til litt musikk på øret.🎵 Dette er favoritten for tiden, med også de andre (se flere bilder) går en del på repet🔄😊

30 August 2016

Første stopp i Guatemala ble Flores og Maja ruinene Tikal. Jeg som ikke er så veldig begeistres for stein😜 ble likevel super imponert over disse ruinene. (et sted alle se) Vi ble hentet i buss kl. 03.00 for å være på plass til soloppgang.🌄Helt klart den flotteste soloppgangen jeg noen gang har sett og bildene viser ikke i nærheten hvor fint det var.😍Etter dette hadde vi en guide som viste oss rundt og snakket om ruinene og mayaene. Super flott opplevelse.👍🏻😊Da vi var ferdig bar det tilbake til den lille byen, hvor det var tid for siesta.😴 Jeg hadde også en hyggelig spaser tur rundt i den lille byen som er fylt med mange fargerike hus. Jeg avsluttet dagen med en massasje.👌🏻😉 i morgen drar jeg videre til Semuc champey ca 7 timer busstur herfra. Nye opplevelser venter der.👍🏻😉

29 August 2016

Ellers har jeg bodd på et dyrevennlig hostel denne gangen.🐶🐱🐥🦀 Greit mye katter i omløp, hele 84stk. 🙈✌🏻😄 Masse hyggelige folk, hus og restauranter på øyen og deilig med fersk fisk rett fra grillen.🐟🍽
Belize og øyen Caye Caulker har mottoet "go slow" så det har jeg gjort de siste 4 dagene. Avslapping, nyte sol, hav og deilige solnedganger. Første dag fikk jeg endelig to dykk med mye hai i omkrets.😉 nurse sharks og caribbean reef sharks. super kult.👏🏻😜 De er ikke så store, men hadde en ved siden av meg og jeg er sikle på at den var nesten like stor som meg, så pulsen gikk opp kan du si!!😝 På dykk nr 2 samlet noen av de mindre haiene jeg sandbunnen. Mens de svømte rundt på sandbunnen klappe vi dem som kjæledyr😮 (Ja vi så instruktøren gjøre det først før vi gjordet det😄). Jeg har også møtt et supper hyggelig par fra Østerrike, Line og Daniel. De møtte hverandre på tinder.😝😝Jeg har hengt mye sammen med dem og de har de samme planene etter Belize som meg. Så i dag skal vi ta følge når turen går videre til Guatemala, Flores.

28 August 2016

En av mine favoritter!!

25 August 2016

På gjensyn!!👋🏻 Vil definitivt tilbake!🙌🏻 Next stop Belize and Caye Caulker👍🏻😎🏝

23 August 2016

Da kan jeg sjekke av Chichen Itza fra listen av ting jeg har sett.✅ Disse Ruinene fra Majaene er et av 1 av de 7 (nye) underverkene. Etter noen dager på egenhånd avtalte jeg med Joel og Renan fra Australia og Kristine fra Norge å møte dem i Valladolid, byen som ligger tett på Chichen Itza. (jeg ble kjent med de på Isla Mujeres👍🏻) I Valladolid leide vi en Airbnb leilighet i to netter. Vi kom oss tidlig oppe for å være ved Chichen Itza ruinene før alle andre turister. Spektakulære ruiner ventet oss her. Etter dette følte vi for å kjøle oss ned,😅 så besøkte noen cenoter i området. Det er mange slike cenoter i Mexico, men til nå er det de jeg besøkte i Tulum som har vært de beste. I dag skilles våre veier igjen. Jeg drar til kystbyen Chetumal og de til Playa del Carmen og LA. Men det fine med å reise er jo at plutselig så møtes veiene våre igjen.😉 Som dere ser ble det en menneskelig pyramide foran pyramiden.😄✌🏻️Blir ikke gøyere enn vi gjør det til selv! 📸😉

22 August 2016

Mye tid til å tenke på tur..

20 August 2016

Fantastisk dag med dykking!! Ferskvannsdykking i cenote Dos Ojos, Tulum kan sterkt anbefale. Super Kul opplevelse og noe helt annet enn å dykke i havet. Etter tips fra steven og Sandra som vi møtte på Galapagos sendte jeg mail til Tulum skuba som drives av Jeff(fra Texas) og Gosia (fra Polen) og avtalte dykking. Jeg fikk gladen av en dag sammen med Gosia. En fantastisk dame, kjempeflink og profesjonell i jobben sin. Hun fortalte masse om cenotene hvordan de er blitt til, og generelt historien rundt. Fordi det er mørkt i cenotene hadde vi begge lommelykt. Det var mange steder underveis hvor det var mulig å komme opp, så følte meg aldri utrygg. Opplevelsen ga en indre ro! Jeg vet jeg sier det mye i det siste men tror dette dykket er det kuleste jeg har gjort!! Fantastiske omgivelser, stille og rolig vann. (Lite folk fordi det ikke er sesong) Jeg er ikke så begeistret for å se på stein generelt😄, men gjør lett det under vann igjen.👌🏻👏🏻

19 August 2016

Jeg kom i kontakt med et Tysk par på hostel Chill inn som jeg bor på, og i dag hang jeg meg på en sykkeltur🚴🏻 med de for å snorkle i en cenote (Grande Cenote) Det er synkehull "grotter" med ferskvann som var hellige for mayaene for mange mange år siden. Mye småfisk og noen skilpadder svømte rundt. Når solen skinner gjennom vannet er lyset og omgivelsene under vannet helt fantastisk.👍🏻😊 Da vi var ferdig dro jeg til ruinene her i Tulum. Dette var et fantastisk fint sted. (sier hun som ikke er så glad i å se på stein😂) Det var grønt og frodig og det lå tett på havet. Etter all denne sightseeingen bar det videre til stranden for avslapping.😉 Avsluttet kvelden på en vegansk/vegetarisk restaurant som heter La hoja verde. Super hyggelig restaurant og deilig mat.👌🏻🍴🍹

18 August 2016

Første dag i Tulum ble brukt på å bli litt kjent med byen, og få booket dykking.👏🏻😉 Fant en hyggelig kafé hvor det ble tid til en god kopp kaffe og litt dagbokskriving.📝☕️
😝😝😝 Har helt glemt å fortelle at jeg ble bedt på date!!🙈Etter råd fra mine venner på tur takket jeg pent nei!!! Haha✌🏻️🙊

17 August 2016

Det var litt hardt å dra fra Isla Mujeres og alle jeg hadde blitt kjent med på hostelet. Plutselig var jeg alene igjen. Jeg kom til Cozumel en øy utenfor playa del carmen, Mexico som er kjent for å ha bra dykking. Jeg hadde fått anbefalt et dykkested rett ved siden av der jeg skulle bo. Jeg booket dykking og spent møtte jeg opp hos Marcos dykkesenter i dag. Her ble jeg hentet av en som heter Charro som er divemaster og driver et firma sammen med sønnen sin som har ansvar for båtene som tar dykkerne til sjøs. Sammen med et par fra Australia hadde vi to fantastiske dykk.Tror det er de beste dykket jeg har gjort til nå!!🙏🏻 Magisk dyreliv, klart vann, dykket gjennom tunneler i korallrevene, og kjente på store strømninger. Alt var tipp topp.👍🏻🐢🐠Da vi var ferdig spurte Charro om han skulle vise meg resten av øyen. Det ble en 2t kjøretur hvor han fortalte meg om øyen og sitt 50år lange dykkeliv. Vi stoppet to steder og tok oss en velfortjent øl.🍺☀️stor opptur etter en tung dag i går!

16 August 2016

Takker for meg. Du har vært magisk👌🏻😊

15 August 2016

Fin fin Australsk gjeng fikk meg til å bli en natt til på isla Mujeres. Elsker at planen jeg har ikke blir som planlagt🙏🏻😍🇳🇿

13 August 2016

I dag har vi hatt to store regnbyer☔️ tro det eller ei.😝 Da det begynte å regne flyktet jeg og to andre jenter (fra Norge og USA) til denne koselige strandbaren hvor vi drakk noen øl🍺 før vi dro å spise middag.👌🏻😊

12 August 2016

Om kvelden er det party party her i denne baren, men i dag har jeg vært på yoga time på dansegulvet.😉👍🏻 Etterpå var det tid for litt avslapping i en av hengekøyer.👌🏻

11 August 2016

Tror aldri jeg kan få nok av solnedgangen her på Isla Mujeres.😍🌅

10 August 2016

Helt greit strandliv på Isla Mujeres, hehe😄👌🏻🙏🏻☀️🌅

9 August 2016

1 føler meg absolutt ikke alene på tur!!!🙏🏻😍 Skjer så mye og har møtt så mange flotte mennesker at jeg nesten ikke har tid til å gjøre oppdateringer.🙊 Skal ta meg sammen.😄 I dag har vært en fantastisk dag!! Lar bildene snakke for seg. (Selv om det overhode ikke justifies it!!🙏🏻🐋)Svømme med hvalhai, er det største jeg har opplevd!! 10m store flotte dyr, har ikke ord.😍Dro ut tidlig på morgenen, ca 1t med båt fra Isla Mujeres. Hoppet i havet og, som det mest naturlige ting i verden svømmer en ved siden av disse fantastiske haiene (oki, var litt redd, men et adrenalinkick av en annen verden🙊🙈) A must do!👌🏻😉

8 August 2016

Dagens lunsj gjeng.✌🏻️😎🍽 Mye god mat i Mexico🙏🏻😉

7 August 2016

Ble kjent med denne gjengen i går!! Folk fra Australia,USA,Skottland og Canada. Det ble en fuktig og gøy kveld.😄🍻🍾
Lite viste jeg at for å komme inn i Mexico må du ha en returdato, ellers kommer du ikke inn i landet..😬✌🏻️Så litt utfordringer på flyplassen i Fourt Lauderdale ved innsjekking..😬 Hadde jo bare kjøpt en enveis billett, så to timer før avreise måtte jeg plutselig kjøpe en ny flybill som bevis på at jeg skulle forlate Mexico på et tidspunkt. (som om det er et alternativ å bli for alltid..😝🙈)Ble litt stresset kan du si, men med god hjelp fra damen i skranken fikk jeg kjøpt en billett og kom meg avgårde. ✈️😅 Endelig kommet til Isla Mujeres. 🙏🏻🌴☀️😎Jeg bor på et hostel som heter Pokna. Super bra sted med mye aktiviteter,fest og mange som reiser som meg. Første dag leide jeg golfbil sammen med noen folk fra Canada, England og Tyskland. Fin måte å se øyen på og gøy å kjøre.😉

4 August 2016

Fikk desverre ikke fly videre i dag, men gjør det beste ut av situasjonen😂😂😂. 33grader og ☀️👍🏻😎Er vel kanskje ikke lov å si at jeg velger å ligge på romme og se på TV..🙊🙈
Første hinder på veien.. Det var vel i for mye å håpe på at starten av turen alene skulle gå knirkefritt.. Med store forsinkelser på første flyet fra Lima til Fourt Lauderdal mistet jeg fly nr 2 fra Fourt Lauderdal til Cancun.🙁 Så nå sitter jeg her å venter på at noen fra Kiwi.com skal ringe meg opp igjen med en ny flybillett til meg. 😏🙏🏻🎫✈️

3 August 2016

Å si hade er aldri kjekt. Å se to av mine beste venninner gå til flyet som skal fly dem hjem til Norge🇳🇴, mens jeg står igjen i Sør Amerika var i dag veldig tøft..😢 Jeg har i forkant mentalt forsøkt å forberede meg på dette, og som med alt annet i livet kan en prøve å se for seg hvordan ting skal bli, men så blir det ikke slik.. Magen knyter seg, og det er så mange følelser i sving akkurat nå her jeg sitter å venter på flyet mitt.🤔🙄😬Heldigvis er det også en stor prosent i meg som gleder seg til det som kommer!!🌎😃☀️🌴🏝🌅🐳🍴🍹📸🏷💯🛄🆓😎✌🏻️🐢💃🏼✅ På egenhånd skal jeg ta fatt på dette eventyret. En drøm jeg alltid har hatt skal gå i oppfyllelse.🌎 Selvsagt skulle jeg ønske jeg gjorde dette sammen med noen, noen jeg kan mimre sammen med i ettertid.. Men det nest beste er å lagre alt i hjertet og vite at alt er mitt, for meg og uten hjelp fra noen.😉 Neste og første stopp, Mexico og øyen Isla Mujeres.☺️ Jeg har aldri vært nærmere!
Siste lunsj sammen med disse to nydelige💃🏼❤️ i et koselig område i Barranco, Lima. Kommer til å savne dere så sykt!! Elsker å dra på ferie med dere.🌎❤️

2 August 2016

Etter en 20t busstur som startet med spansktalende skrekkfilm fra helvete😵🔫 (aldri vært så glad for ørepropper noen gang🙏🏻), kom vi til Lima igjen. Etter en lang busstur flottet vi oss med bufé på restaurant Mango. Bildet er bare et innblikk i all den gode maten vi fikk her. (Vi rullet ut av restaurant😂) Cafe cafe som på et vis ble vår ynglingsbar/restaurant i Lima hadde i mine øyne Perus beste pisco souer.😉🍹 I tillegg tok stedet nostalgimusikk til nye høyder.👍🏻 alle tenkelige slagere på rad og rekke.🎼 En perfekt siste kveld sammen med verdens beste damer.💃🏼💃🏼❤️❤️ Kan ikke forstå at 5 uker uker er gått og dere skal dra hjem og jeg videre...

1 August 2016

Stormende jubel når en salat kan inntas.👏🏻 Det er helt klart ikke hverdagskost på tur!! #gikkbrableikkedårlig😅

31 July 2016

Siste kveld i Máncora. 6 netter med strandliv og avslapping. Veldig mye god mat har vi fått på de mange koselige restaurantene. Favorittstedet ble Budda, og på Atelier fikk vi veldig god pisco sour som er en cocktail typisk for Sør Amerika, spesielt Peru🍹 I morgen er det buss til Lima som er planen.🚌☺️

30 July 2016

Han her er det nærmeste jeg kommer en mann for tiden.😂 Tredje dag på rad på tre ulike restauranter han kommer og setter seg ved siden av meg.😂🙈🐶✌🏻️ #hundutenhårmedt-skjorte

29 July 2016

Nyter noen late dager i Máncora Peru☀️😎🏖👌🏻

27 July 2016

En etter en ble skjekket og da det ble min tur (nr 11) behøvde jeg heldigvis ikke å ta ut alt av sekken. Mens dette skjedde fant de han som satt ved siden av Helene på bussen. Uten av i forstod så mye av hva som ble sagt ble han satt i håndjern han også..😳(venn av de to andre)😳 Han hadde vi gått sammen med fra passkontoret tilbake til hallen... Alles bagasje ble sjekket, noen grundigere en andre og til slutt etter å stått på grensen i 9t30min fikk vi endelig lastet ombord bagasjen i bussen igjen og de 30-40 passasjeren kunne gå inn i bussen, og vi kunne kjøre videre. På VIP delen nede hvor vi satt 12 stk, var vi nå 9 stk igjen. Tre seter på rekke og rad bakover var nå tom, de som satt der satt igjen på grensen ilagt håndjern og skjebnen deres vet vi ikke noe om... Vanskelig å ta innover seg en slik opplevelse, men heldigvis var alle vakter, passasjer og folk rundt rolige gjennom hele prosessen. Vi en opplevelse rikere, en opplevelse vi fint kunne vært foruten...
Vi ble bedt om å gå til imigrasjons kontoret i bygget bortenfor for å stemple oss ut av Ecuador og inn i Peru. Da vi var ferdig fikk alle i bussen beskjed om å samles i den første hallen igjen. Der satt det enda en mann i håndjern..😳og dette var han som satt like bak Helene og foran meg på bussen (venn av han første). Vaktene begynte plutselig å bære inn bagasjen til alle passasjerene og linet det opp på rekker. Alle passasjerene på bussen ble ropt opp. Vi kjente det langt nedi magen, dette var ikke gøy. Ingunn ble ropt opp først da hun satt på sete 2.(mann i håndjern satt på sete 1) Bagasjen hennes ble tatt opp og tømt utover foran alle passasjerene. Det samme skjedde med Helene (nr 5) og da han som satt ved siden av henne (sete 4) ikke svarte at han var tilstede begynte vaktene å lete etter han. Fortsetter over..

26 July 2016

Starter med å si at alt er bra med oss!!🙃Natbussen ble litt mer voldsom og innholdsrik enn vi hadde tenkt😳 Vi kom til grense Ecuador/Peru 00.30. Vaktene gikk gjennom bagasjen vår, helt vanlig prosedyre. Det ble spurt om noen bager og noen ble ropt opp for å gå gjennom bagasjen sin. Ingen pass kontroll ble gjort så vi tenkte dette må vi gjøre et annet sted. Alle gikk inn i bussen igjen, og siden klokken var mye la vi oss til å sove. Vi hadde VIP billett så gode sikre plasser i bussen. 6t senere hadde vi fremdeles ikke flyttet på oss, og han som satt ved siden av Ingunn hadde ikke kommet tilbake i bussen. Ryktene begynte å gå - dop i omløp.😳 Vi ble beordret ut av bussen igjen og alle måtte inn i hallen igjen. Her satt han som skulle ha sittet ved siden av ingunn i håndjern. Vi måtte alle i "avhør"🙀 Div spørsmål ble spurt og fingeravtrykk ble tatt. Vi ble spurt om vi hadde sett denne mannen før. Da vi var ferdig forstod vi fremdeles ikke så mye... Fortsetter over

25 July 2016

Nattbuss fra Guayaquil til Mancora i Nord Peru. 9timer🚌😴
Da forlater vi Montanita. Neste stopp Peru og byen Mancora.😎🚌🙋🏻🙋🏼🙋🏼

24 July 2016

Tre ivrige jenter klar for å se hval og dykke.🐳🐋🐠🐢 Dagene på Montanita , ved vestkysten av Ecuador har ikke vært så solfylte som vi hadde håpet.😏 Men da er det gøy med en tipp topp dag i båt med fantastiske opplevelser.👌🏻🛳 Vi hadde to dykk i dag, og de er helt klart på toppen av dykk jeg har gjort.🙏🏻🙏🏻Vi så enorme mantas 4-5m store like over hodene våre.😝 Helt sykt!! Store og små fargerike fisk m.m. samt skilpadde kan vi også haka av at vi har sett i deres fantastiske element under vann✅👏🏻. Hval ble også sett fra båten, ikke så mange meterne fra oss. Under vannet så vi dem ikke men vi kunne høre de..👌🏻😝🐋Super duper dag!!👍🏻😊

19 July 2016

Galápagos ble inntatt med lettelse og glede. Endelig her!😁👏🏻 Til nå på ferien har det vært mye opplevelser og det skulle fortsette her.😜🐢⛴🐠🌵🌋 På øyen Santa Cruz som vi fløy til og som skulle være vår base ankommer vi akkurat i tide søndag 10/7 til å se siste halvdel av EM finalen mellom Frankrike og Portugal.⚽️😊Øl og et godt måltid ble inntatt med en stort smil om munnen.😋Det var også godt å kjenne varme og sol etter en kald tid i Peru. ☺️☀️🙏🏻

17 July 2016

Ikke så mye Internett tilgang på Galapagos.😜 Men en liten smakebit av hva vi har gjort til nå. Forteller mer senere😊
MEN det Galápagos er mest kjent for er det yrende dyrelivet!🐢🐠🦀🐳🐾🕊🐧🐳🐙🐤🐋Kommer ikke godt nok fram på bildene..😟Galápagos er en stor nasjonalpark, hvor en får muligheten til å komme tett på dyrene i deres naturlige omgivelser. HELT FANTASTISK OPLEVELSE🙏🏻💛 Vi har sett dyr som, skilpadder i alle størrelser, pingviner, sjøløver, pelikaner, flamingo, ørn, blue footed Boobis (fugler i utallige sorter), iguana, masse kule fisker, hai, hval, sting rais, firfisler m.m. Flere steder stoppet vi å snorklet fra båten og langs land. Tror noe av det kuleste var å ha sjøløver, havskilpadder og pingviner svømmende rundt seg i vannet!! Wiiiiii👏🏻👏🏻

11 July 2016

Mandag dro jeg og Helene på dykking. Vi hadde litt høye forventninger og et håp om å se noe stort (hammerhai) 🙊men selv om vi tidligere har sett mye mer spennende under havet ble det en veldig fin opplevelse.👍🏻Det var tøffe strømninger i vannet noe som Galápagos er kjent for og det var en erfaring å ta med seg. Vider hoppet vi på et 5 nettets guidet cruice⛴ fra tirsdag til søndag. KJEMPE OPPLEVELSE!!👏🏻 vi var super heldig med guiden som snakket godt engelsk, fantastisk mat om bord, og en helt fantastisk gjeng av mennesker (totalt 16stk) som vi ble godt kjent med. Vi reiste mye rundt øyen Isabela. Her hoppet vi av på ulike steder og fikk se nydelig landskap. Vulkaner, lava langs strendene, kaktuser, nydelig natur, og mye om øyenes historie ble fortalt. 👍🏻

10 July 2016

10-20 juli er vi her!!! Weee en drøm i oppfyllelse og en påkjenning på lommeboken,😆🙈💸 men for en opplevelse det blir!!

9 July 2016

Vi var veldig klar for å forlate kalde Cusco og gå i noe andre klær enn ulltøy, men noe ville det ikke helt slik. Da vi kom til flyplassen 7/7 var flere fly forsinket/kansellert, grunnet dårlig vær og tekniske problemer. Vi fryktet det verste, og etter noe tid fikk vi den kjipe beskjeden. Fly kansellert, ❌nytt fly 8/7 16.30.😩 Vårt løp var: 7/7 cosco-Lima og overnatte i Lima 8/7 ta en 22t busstur kl. 14:45 fra Lima til Guayaquil (Ecuador) overnatte en natt 10/7 fly til Galapagos å være der 10 dager. Som dere forstår, var ringvirkningene store, ville vi ikke nå bussen sto Galapagos i fare. Nye billetter her og der måtte evt kjøpes...og vi begynte som andre passasjerer som hadde planer videre etter Cusco å få panikk. Vi var raske i handlingene og heldigvis for oss og mange andre var det et annet dyrere og bedre flyselskap som flydde. Til vår store lettelse fikk vi kjøpt oss nye flybilletter og flydde til Lima samme kveld. Det svei litt i lommeboken💸, men lettelsen stor!!🛫🙏🏻

8 July 2016

På bildet ser dere ruten den 22t lange bussturen skulle ta. 22t ble til 28t i buss😝. Heldigvis hadde vi betalt litt ekstra og det var vi glad for. 👏🏻Med filmer📽servering av mat,🍽 gode seter, og følelsen av at vi nærmer oss sol og varme🔜⛱ ble det en fin busstur. 👍🏻🚌Mye tid til reflekterende over hva vi allerede hadde gjort,👏🏻⛰⛰🛤❄️🍽😷😜 og hva vi skulle videre.🍹🏝🐠🐢🦂🐋☀️😎🌅🐙

6 July 2016

I går tror jeg var en av de hardeste dagene i mitt liv. Å bevege seg opp til over 5000 moh. er noe av det tyngste jeg noen gang har gjort.. For hvert lille steg på den nesten 4 timer lange turen opp trodde jeg hjertet mitt skulle hoppe ut av kroppen og at lungene skulle kollapse. (Ikke for å skremme dere😉) 😮. Men for en opplevelse det var å stå på toppen å se rainbow Mountain!!! ⛰🙏🏻 Er jeg glad for at jeg har gjort det, ja! Ville jeg gjort det igjen, nei!! Og høydesyken kom å tok meg. (Ikke den alvorlige typen) men har hatt my vondt i hodet, magen, kvalme og skal ikke snakke om hvordan det er å gå på do dagen derpå.🙈🙊 Skal så sies at Helene slapp unna med symptomer, så ikke alle blir dårlig.😉

5 July 2016

Lader opp med rainbow cake dagen før vi skal gå opp på rainbow Mountain🍰🙊 cafe i Cusco👌🏻😄

4 July 2016

Fra Cusco kjørte vi ca 1,5t i bil🚗 for å videre ta toget🚂 1.40t inn til den lille byen Agua Calientes. Det ble en tøff start på Pachu Piccu eventyret, da Helene kastet opp flere ganger på natten.🙁Men som den tøffingen hun er kom vi oss avgårde kl. 04.30 og i mørket gikk vi ca 2t til toppen. Helt fantastisk opplevelse! ⛰👌🏻

2 July 2016

Cuzco er en koselig, liten by som er utgangspunktet for Machu Picchu. Mye god mat, nydelige smågater og helsiken hardt å gå opp bakker/trapp. Tror aldri jeg har følt meg så dårlig trent, Shit, merker godt høyden..😄😝 Ikke annet å gjøre enn å innta feriemodus, og bokstavligtalt ta et steg av gangen.☺️😅
Ferien er godt i gang. 3 døgn i Lima er overstått. En stor, spennende, fargerik, og kulturell by. Miraflores hvor vi bodde på flying dog hostel, er en av bydelene vi vare i. God beliggenhet på hostelet, og hjelpsomme folk som jobber der. I Miraflores var vi ved sjøen og så på surferne,🏄🏼 gikk innom "love park"💘og var på guidet tur i Huaca Pucllana, En pyramide fra 200-700AD.🏟 Vi var også i området Down town Lima som er sentrum av Lima. Plaza de Armas er en fantastisk plass omringet av flotte bygninger⛲️🕍🏛. Vi fikk med oss vaktskiftet av soldater utenfor parlamentet ( gjøres en gang om dagen kl. 12.00) videre var vi på en free walking guide (må tipse). Veldig bra guid på ca 2 timer og han var dyktig og snakket bra engelsk han som hadde guideturen. Kan anbefales! Mye god mat og drikke ble inntatt og noen av spesialitetene er: En drink som heter pisco souer, og en fiskerett som heter Ceviche (rå fisk i lime). 🍽 Vi hadde overskyet vær, men koste oss masse.😊👍🏻

29 June 2016

28 June 2016

Klar ferdig reis!!!👏🏻🙈😎☀️✈️🌎

17 July 2008

Hei folkens. Reisen min nærmer seg med stormskritt. Det bobler over i magen av sommerfugler og spennende frykt. 28/6-16 drar jeg fra Oslo via Amsterdam til Lima hovedstaden i Peru. Planen er de første fem ukene å besøke Peru og Ecuador sammen men mitt nydelige reisefølge Ingunn og Helene.💃🏼💃🏼 Når de reiser tilbake til Norge 5 August går reisen min alene vider til Mellom-Amerika og første stopp er Panama. Her vil jeg ta dag for dag gjennom landene i Mellom-Amerika. 🌎☀️💃🏼✈️⛵️ Stay tune☺️😜