Sweden, Denmark · 5 Days · 8 Moments · July 2018

Vonnie in Copenhagen en Malmö ❤

16 July 2018

Laatste dag! Vanochtend nog een stadswandeling gemaakt langs bijv het prachtige Stock exchange gebouw op foto 5😍 De Lego Store in gelopen waar ze Nyhavn in hebben nagemaakt! Zo mooi❤ Ze hadden ook allerlei Star Wars figuren staan😊 Verder de City Hall in geweest, waar ik per ongeluk met wat andere tourististen een zaal in liep waar een bruiloft bezig was, oeps!🙈😅 Hadden ze dat maar duidelijker moeten aangeven... Verder toch maar een foto genomen van de typisch Deense brievenbus, want hier kan je overal kerstballen van kopen🙈 Als uitsmijter nog twee dierentuinfoto's van gisteren toegevoegd, die arme tijger!😔 Ik ben er wel klaar voor om naar huis te gaan, want man wat slaap ik hier slecht! Het is hier de hele dag licht en mijn lichaam weet 's avonds dus ook niet dat ik bijna moet gaan slapen😑 Heb zin om te douchen (weet namelijk niet of ik bruin ben geworden of dat het alleen viezigheid is) en mijn nest in te duiken😇 Duss ik ga zo vliegen, tot de volgende reis!😘❤

15 July 2018

Weer een druk superdagje gehad! Eerst langs de dierentuin, waar ik heb geleerd dat tijgers vet luid en dramatisch kunnen grommen🐯 Ik heb ook mogen meemaken hoe onhandig pinguïns en baby olifantjes kunnen zijn😂😍 Verder is er nu een zandsculpturen tentoonstelling, heel mooi❤ Door naar brouwerij Carlsberg, die de Zeemeermin heeft gedoneerd aan Kopenhagen. Zat al om 11 uur aan een biertje🙈 Nog een bezoek gebracht aan the Cisterns, een soort kerkers met rare spiegels en gongballetjes, echt gaaf gedaan!😍 Ook langs het National Museum geweest. Hier kwam ik voor de tweede keer een soort kunst tegen waarbij je in de spiegel moet kijken om het schilderij te zien. Een van de coolste dingen die ik ken!❤ De rest van de dag doorgebracht in Tivoli, het park midden in de stad met achtbanen, shows (ben naar een balletshow geweest) en heel veel eten! Met duizenden mensen de WK finale gekeken op groot scherm, tjonge wat is dat sfeervol!😍 Iedereen joelen en lekker veel doelpunten😊 Toffe stad!

14 July 2018

Gisteren ook naar Hillerød geweest, een stadje waar Frederiksborg Schlott staat. Dit is een schitterend kasteel met prachtige botanische tuinen 😍 Ik ben er naartoe gegaan via de Ferry, die een tocht maakt door alle kasteelgrachten. Verderop in de stad kwam ik nog dit gave beeld tegen van vogels en vissen😇 's Avonds nog naar Ripley's Believe it or not geweest met dit Aziatische schilderij van postzegels❤ Verder hadden ze ook een spiegel waar je tongtrucjes voor kon oefenen. Verderop in het museum kwam je erachter dat mensen achter die spiegel kunnen meegenieten van de gekke bekken🙈😂 Dus mensen hebben ook naar mijn gepruts kunnen kijken😐 Tot slot langs Hans Christian Andersons Fairytale house, waar o.a. de zeemeermin werd uitgelegd. Zo luguber! Blijkbaar is De kleren van de keizer ook van hem, vandaar deze naakte man😂
Naar Helsingør geweest, een stad in het noorden van dit Deense eiland. Hier staat Kronborg Schlott, het kasteel van Hamlet. Blijkbaar kreeg Hamlet bij de kanonnen te horen dat zijn pa was vermoord en er was nog iets met de chapel🙈😅 Best een leuk kasteel en de ligging is schitterend! Vanaf de toren kan je Zweden heel goed zien😍 In dit plaatsje ook het Maritime museum bezocht onder de grond in de vorm van een torpedo. Heel gaaf gebouwd! Ik heb geprobeerd een mariner tattoo te zetten (waarbij de North Star me het makkelijkst leek) maar dat is pontificaal mislukt zoals je kan zien🙈😅 Ook nog langs Skibsklarerergaarden geweest, Denemarkens oudste winkel. Hier zat vroeger een tolhuis waar alle schepen tol moesten betalen aan de staat. Door de vele handel was Helsingør een rijke stad.

13 July 2018

In de middag eerst Canal tour gedaan, waar ik zat bij een stel gekke Britten die gingen joelen bij iedere brug😂 Heel gezellig! Toen langs Church of Our Saviour die echt vet mooi is! Dat kronkelige is de trap waar ik ook op ben geweest😊 Daarna door naar heel veel artgalleries, kan geen "kunst" meer zien🙈 In Charlottenborg hadden ze eerst deze chaos als tentoonstelling (ik kan net zo goed een rondleiding gaan geven in mijn kamer en er geld voor vragen🙈) en eentje compleet in het donker😶 Thorvaldsens had echter deze schitterende Romaanse beelden😍 Toen naar Christiansborg, het oude paleis dat vet groot is. Tussendoor nog the Round Tower op geweest met schitterend uitzicht over de stad😇 Door naar Glyptoteket, de mooiste kunst: van Gogh, Monet, Picasso en nog veel meer! Bovendien een supergave beeldentuin😍 's avonds eerst rondgewandeld waar mensen aan het dansen waren❤ Jazz festival bezocht met geestige Australiërs en uren gepraat met 4 Duitse meisjes. Was een lange drukke dag!
Ik kan wel 10 journi's schrijven over vrijdag, zo veel gezien! Eerst naar Rosenborg Slot, waar ze een coole kast hadden die muziek maakte🎵 Vervolgens langs deze schitterende kerk (van de buitenkant dan) naar het Design museum. Ze hadden van alles: kleding, meubels en ook deze houten fietsen🚲 Een soort IKEA museum. Vervolgens uiteraard naar de zeemeermin, die verrassend klein is (maar wel vet touristisch, hoefde alleen de Chinezen te volgen🙈). Vervolgens door naar Amalienborg, waar de koning woont en het parlement zit. Toevallig was ik er tijdens het wisselen van de wacht. Zo zielig voor die heren in de hete traditionele kostuums...😔 Geluncht in een theehuisje met vet raar interieur. Zp zater er poppenhoofden in een klok😮 en hingen er theepotten in het raam. Nog langs House of Amber (blijkbaar een soort bomenbloed) waar je de grootste steen ter wereld zien. En toen naar de highlight: de superleuke haven geïnspireerd door Amsterdam!😍😍

12 July 2018

In de middag nog meer parken bezocht. Kwam deze rozenfontijn tegen, deed me denken aan een boeket van laatst😍🌹Ook een bank gevonden die er wat raar uitzag, zag ik een touw hangen. Is het een lamp die je aan en uit kan zetten😱❤ Verder is er nu Sommerscen bezig, een maand lang concerten in parken. Vanmiddag naar een show geweest😇 Verder een art gallery bezocht. Was geen reet aan, maar de kluisjes waren gaaf! Ieder kluisje was van een artiest en had een quote van hem/haar erin staan, heel mooi😍 Verder uiteraard door het oude centrum gelopen en heerlijke pastries gegeten! Weet nu dat ik gek ben op chocoladeballen (I know, beetje ongemakkelijke naam) en kardamonbroodjes❤ Mijn bezoek afgesloten met een theetje op de sky bar met uitzicht op the bridge en de rest van de stad. Het toilet was ook een kant geheel van glas, vandaar die laatste foto. Ik ging stuk😂 Nu wel moe en een zere rug van al dat sjouwen. Gok dat het een vroegertje wordt vandaag zodat ik morgen weer fris kan beginnen😊
Vanochtend om 4.15 uur m'n nest uit voor een vlucht van 7.30 uur naar Kopenhagen. Mijn lieve mams was taxi naar Schiphol ❤ In het vliegtuig vrienden geworden met Deen Zacharia, die gisteren zijn vlucht miste en daardoor vandaag naast me zat🙈 Hij heeft me veel geholpen met treintickets e.d. Verder de rijen om ons heen ge-entertaind met onze rare gesprekken😂 Na het landen direct doorgegaan naar Malmö, een stad die groter is dan ik dacht😅 Veel gelopen dus. Hieronder wat foto's van de schitterende beelden (zoals Knotted Gun) en parken😍 Je ziet op foto 2 ook de Turning Torso, het gedraaide gebouw😊 Ik ben vanochtend ook Malmohus Schlott ingegaan met vele musea (jaja, netjes he?). Ik was nog het gekst op het reptielenhuis😂 Verder een schitterende tentoonstelling over radioactieve straling met deze gave neongroene/blacklight kroonluchter. Er hingen er een stuk of tien in een donkere kamer, vet creepy! Verder allemaal demonstratie canvassen, echt vet! Goed dat ze aandacht vragen hiervoor