Vietnam, Thailand · 14 Days · 13 Moments · October 2017

4 November 2017

Mui Ne - Ho Chi Min City In Vietnam houden ze van gratis ontbijt.
Mui Ne Slapen voor 2 dollar per dag in een 4 persoons dorm met airco, 2 zwembaden, een heerlijk restaurant en aardig personeel. Dit was onze goedkoopste overnachting ooit. Er is dan ook in Mui Ne niet heel veel te beleven buiten de rode en witte zandduinen waarvoor toeristen hier heen trekken maar buiten het zwembad hebben wij na 20 uur bus weinig nodig. Had ik het goedkope bier al genoemd? Na een middagje chillen aan het zwembad lekker gegeten in het hostel restaurantje. In de avond besluiten we het redelijk rustige hostel een beetje leven in te blazen door mee te doen aan de beerpong competitie. Carlijn en ik blijken een uitmuntend duo en halen de halve finale! Na deze euforische daad doen we nog een klein dansje in een beachclub en sluiten we onze oogjes moe maar voldaan
Hoi An - Mui ne Na een katerontbijtje staat er best wel veel op de planning, bus naar Mui Ne boeken, kleding ophalen, was ophalen, uitchecken en de laatste dingen kopen. en dat allemaal redelijk brak. Daarom besluiten we wederom een fietsje te huren om de ochtend iets dragelijker te maken. De bus is geboekt voor 17:30. Rond 1 uur zijn we klaar met al onze 'verplichtingen' en besluiten we nog een middag van het strand te genieten voor we de 18 uur durende nachtbus pakken. Het backpackende leven kan echt wel zwaar zijn.. De nachtbus blijkt tegen alle verwachtingen in prima vertoeven. Je kan helemaal plat liggen in de gekke stapelstoelbedden en wisselen slapen af met lezen en netflix. Buiten het vele stoppen, de 2,5 uur overstap om 06:00 's ochtends en het irritante getoeter vallen de 20,5 uur in de bus me alles mee.

26 October 2017

Hoi An Na vannacht een uur op kakkerlakken jacht te zijn geweest heb ik toch redelijk geslapen en gaan we een gratis ontbijtje scoren van het hostel. Vandaag willen we kleding laten maken want daar staat Hoi An wel echt bekend om. Na heeel veel stofkeuze, opmetingen en pas-sessies zijn onze jurkjes/jumpsuites in de maak. Daarna fietsen gehuurd en als echte Hollanders naar het strand gefietst. Heerlijke middag aan het strand gelegen en in de gigantische golven gesprongen. In de avond terug voor een tweede pas-sessie voor onze kleding en lekker Vietnamees gegeten. Met een volle maag besluiten we mee te gaan met de pub crawl die ons hostel organiseerde. Een super leuke avond gehad in de leukste en slechtste (mr. Bean bar) kroegen van Hoi An. Maar vooral heel veel leuke mensen ontmoet en weer tegen gekomen! Nog een stokbroodje onderweg naar huis gehaald en onze bedjes in
Hue - Hoi An Dit is hem, de dag dat we een van de mooiste routes van de wereld gaan rijden op scooters. En het giet van de regen als we om 08:00 wakker worden. Nouja.. dan draaien we ons nog maar een keertje om. Een uurtje later toch gaan ontbijten en besloten dat we toch gaan rijden.. tis immers een once-in-a-lifetime dingetje.. poncho's aan en vol goede moed mengen we ons met het Vietnamese verkeer. Op een paar buitjes gaan de eerste paar uur super smooth. Tot we bij dé Hai van pass aankomen. Ik denk dat ik het nog nooit zo hard heb zien en voelen regenen. Ook reden we door wolken en mist waardoor we letterijk de hele pass hebben gemist. Het laatste stukje gelukkig nog wat uitzichten gezien en redelijk snel doorgereden naar Hoi An. Daar aangekomen hadden ze bij het hostel waar we graag wilde slapen nog een private dorm voor ons. Mijn lunch was niet zo lekker gevallen dus ik test de bedden vast uit en in de avond even aangesloten bij een drankje in deze geweldige stad. Hai van pass
Phong nha - Hue Heerlijk uitgerust worden we wakker (dat gebeurd helaas niet al te vaak) en beginnen we de dag met Vietnamese koffie en een ontbijtje. Daarna snel uitchecken en bekijken hoe we naar Hoi An gaan reizen. Dit doen we uiteraard op ons gemakje in een hangmatje aan het zwembad. We komen 3 Nederlandse meisjes tegen die vandaag naar Hue gaan reizen en vanaf daar met motoren en scooters naar Hoi An gaan reizen over de Hei van pass, een van de mooiste routes van de wereld. Wij zijn om. Kaartje gekocht en om 15:00 uur zitten we met zijn 6e in de bus richting Hue. Vier uur laten komen we aan en gaan we opzoek naar een hostel. Het wordt een super gezellig hostel met de meest heerlijke bedden die we hebben gehad tot nu toe. Wel op de 5e verdieping zonder lift, maarja dat is goed voor de kuitjes. Lekker met zn alle gegeten en biertjes gedronken en niet te laat ons heerlijke bedje in. Morgen wordt een lange dag en over het algemeen zijn wij altijd heel verstandig..
Phong Nha Meestal gaat vooruitplannen bij ons niet zo goed.. omdat we niet te veel tijd in Phong Nha wilde doorbrengen maar wel graag de grotten wilden zien hadden wij een tour geboekt om 08:30 op onze aankomstdag. Om 07:30 stappen we slaperig de trein uit en pakken we de eerste beste taxi. 40 minuten gaat de rit duren zegtie.. om 08:30 komen we bij ons hostel aan die de tour verzorgd en konden we tot ons grote geluk nog mee! Super leuke dag gehad in het nationalpark met het bezoeken van tempels, indrukwekkende grotten, ziplinen en kanoën. Veel gehoord over de vietnamese oorlogen en de heerlijkste rijstvelrol lunch gegeten. Als afsluiter een modderbadje voor onze huid. Moe maar voldaan keren we rond half 5 terug naar ons hostel en genieten we van een welverdiende douche. 'S avonds eten we lekker wat in het hostel, drinken we een paar biertjes maar genieten we vooral van onze comfortabele bedjes na de nacht in de trein.

23 October 2017

Halong Bay - hanoi 21/10 Helaas konden we niet al te lang genieten van van ons privé eiland want s'ochtends werden we om 09:00 opgehaald en weer naar de haven van Catba gebracht. Na een tijdje wachten werden opgehaald en naar een andere plek gebracht, na weer een tijdje wachten worden we weer opgehaald door een ander busje waarmee we helemaal terug worden gebracht naar Hanoi. Daar gaan we eigenlijk gelijk naar het station en boeken we de nachttrein van 22:00 naar Dong Hoi. Nog even een vette hamburger naar binnen en wat boodschapjes doen voor we klaar zijn voor onze 10 uur durende rit. Het blijkt een hele chille privé coupe te zijn en uitgeteld sluiten onze oogjes. Ik had nooit gedacht dit ooit te zeggen maar ik begin de NS stiekem te waarderen. Na elk uur te zijn wakker geworden door de enorm hobbelige en schommelende trein komen we s' ochtends aan in Dong Hoi.
Halong Bay 20/10 Tijdens onze kanotocht door de prachtige rotsachtige zee komen we bij een strand uit dat iets verderop ligt. We worden vriendelijk verwelkomt door Jack en krijgen een biertje. Hij nodigt ons uit om in de avond terug te komen. Na lang zeuren bij ons eiland mogen we 's avonds de kano's pakken. Onder de voorwaarde dat we reddingsvesten dragen. Prima gast! Tijdens het avondeten blijkt dat de verjaardagstaart niet op het juiste eiland is. Impulsief besluit steef dat ik vandaag jarig ben en onder luid gezang en vuurwerk ontvang ik mijn taart. Na het eten gaan we in het donker richting het eiland van Jack. De tocht gaat niet zonder slag of stoot met z'n 5e in 2 kano's en de vliegvissen rond je oren. Maar wat hebben we een leuke avond gehad, met een super leuke groep drankspelletjes gedaan en gedanst. De terugweg was ook weer een uitdaging, met vissen in de kano en laag water. Wel was er heel veel plankton waardoor de zee blauw glinsterend oplichtte. Echt heel mooi!!
Halong bay 20/10 Om 05:00 meeten op het dek om de zonsopgang te bekijken. Na het feestje gisteravond is dit helaas niet gelukt. Na het ontbijt lekker een beetje gezwommen en van de boot afgesprongen. Als we bij de haven aanmeren begint waarschijnlijk de meest gekke dag van ons leven. Eigenlijk spreekt geen van de tourguides goed genoeg Engels om dit ons uit te leggen. We moeten in ieder geval van boot af en een busje in. We worden ergens gedropt met een verjaardagstaart met orders om hier te wachten op de kapitein.. na een redelijke tijd komt de 'kapitein' in zijn minibootje dan toch opdagen en vaart hij tussen de mooie landschappen naar een strandje met bungalowtjes erop. Hier aangekomen is het tijd voor een borrel op het strand. Het blijkt al snel dat dit een eiland is voor mensen die opzoek zijn naar rust. We besluiten de kano's te pakken wat uiteindelijk eindigt in een strandkroegentocht. Wordt vervolg...

21 October 2017

Halong Bay 19-10 06:30 zijn geen tijden voor een backpacker.. maar met het vooruitzicht dat we naar Halong Bay gaan staan we redelijk vrolijk op. Snel inpakken en ontbijten voor we worden opgehaald door een oncomfortabel busje. Na 4 uur met busjes en ferry's komen we aan bij onze boot. Omdat de Vietnamese slecht Engels spreken laten we alles maar op ons af komen en beginnen we met een heerlijke lunch. Het is echt zo onwerkelijk mooi dat we tussen al die rotsen varen met de mooiste uitzichten. 'S middags gaan we kanoën en belanden we in de kleinste grotten. Na ook een heerlijk Diner op de boot te hebben genuttigd begint de 3 uur gratis bier. Je zou zeggen dat dit een droom is die uitkomt maar ik heb nog nooit zulk vies bier gedronken. Maar wij zijn geen opgevers, tanden op elkaar en gaan. Dit eindigde in een super leuk boot-feestje met 2 boten samen, leuke muziek, drink spelletjes, de mooiste uitzichten en de hele avond gratis goor bier. What else do you wish for right?!
Hanoi 18/10 Gratis ontbijt of nog wat langer slapen? Dat zijn de grote keuzes die wij moeten maken.. om 10:30 is er een gratis walking tour door de stad die we op het nippertje hebben gehaald. Dit werd uiteindelijk een privé tour door de super aardige Sean. Hij heeft ons meegenomen naar de leukste plekjes van de stad en met liefde al onze vragen beantwoord. Het was een super leuke ochtend die we afsloten met een lekkere locale specialiteit: eggcoffee. We belandde in een tassen winkel verstopt koffie zaakje waar we tot onze grote verbazing erg hebben genoten van de egg coffee. De rest van de dag was het redelijk regenachtig en hebben we vooral besteed aan het boeken van een tour naar Halong Bay en shoppen. Savonds weer lekker op straat Vietnamees gegeten en zijn we redelijk op tijd ons bed in gegaan omdat we de volgende ochtend vroeg opgehaald zouden worden en de wallen beginnen te groeien.
Hanoi 17/10 Na de eerste vlucht naar Hanoi gemist te hebben, zijn de visum aanvragen binnen en kunnen we om 07:00 s'ochtends eindelijk Bangkok verlaten. Ontbijten in Hanoi blijkt wat wennen.. 50.000 Dong voor een broodje?! Met miljoenen op zak de taxi in en richting ons hostel in The Old Quarter. De eerste 20-beddorm van onze reis is een feit en de zweetgeur in de kamer is niet te harden. Even de stad verkennen voordat we een middagdutje doen. (Gemiddelde aantal uur slaap die we hebben ligt denk ik op 4 uur per nacht). 'S avonds lekker de straten verkennen. Zei ik lekker? Ik bedoelde, zorgen dat je niet wordt overreden. Ze proppen hier letterlijk alles op de miljoenen scooters die hier rondrijden. 50 kippen of een 5 koppig gezin terwijl ze een apje versturen. Heel bizar. Uiteindelijk op een straathoek heerlijk gegeten en wat cultuur opgesnoven met het bekijken van een water-poppenshow. Ons hostel doet gratis bier om 22:00, daar zeggen wij geen nee tegen. Ook even wat kroegen bekeken