Portugal · 18 Days · 34 Moments · April 2018

van Oporto naar Santiago de Compostela

9 May 2018

Overdenking. Wat de Camino mij gebracht heeft is het hier en nu. Je bent bezig met de basis dingen, mijn voeten doen zeer, koffie, honger, slapen enz. De hersenen hebben even rust. Je neemt hoe het komt en wanneer het komt. Daarnaast staat de Camino voor mij voor ontmoetingen. Ongelofelijk hoe je je mede camino gangers weer ontmoet. De Nederlandse Ine en Lenie, van de eerste herbergnacht en op de laatste dag ontbeten op de hoek van onze straat. De Duitse Patrick wiens verhalen wij snel zat waren, 40 km per dag en buiten slapen, maar die meerdere keren het pad van onze Camino groep Sonny en Bo kruiste en op dezelfde dag in Santiago aankwam. De verwarde Petra, die we opeens weer zagen in Pontevedra, ondanks haar reizen per bus. De caminoschrijver Leo klaver en zijn vrouw dyene, die boven ons sliepen in Caminha, een andere route namen en tegelijk met ons in Redondela waren. Her was een heerlijke voettocht en Botafumeiro een bekroning van mijn vriendschap met Conny, mijn kibbutzmaatje.
Laatste dag, Santiago Vanmorgen na een ontbijtje het historische centrum in. Direct weer leuke ontmoetingen. Echt Camino! Onder drang van het thuisfront toch in de rij voor onze compastellla. Een uur, viel nog mee. Kopje koffie en naar de kathedraal om een mis bij te wonen.in het Spaans maar het is mooi om al die mensen bij elkaar verenigd te zien, vooral pelgrims, ieder met een eigen missie. En wat hadden we een geluk. Nog maar zelden wordt her grootste wierookvat ter wereld rondgezwaaid maar vandaag gebeurde het. 6 priesters aan de touwen en de brander zwaaide bijna tot het plafond. Dan weet Santiago je toch te raken.

8 May 2018

Dag 14 van Padron naar Santiago de Compostela, 25 km Om kwart over zeven verlieten we ons verblijf en startte onze laatste wandeling. Het was een stuk frisser dus dat wandelde lekker. Na vier km konden we koffie en een tosti krijgen. Het volgende traject liepen we samen met een paar Canadese dames. Na zo een 9 km koffie en liepen we weer alleen. De route is niet erg bijzonder. Verl langs wegen en slechts af en toe wat mooie stukjes. Ik had erg last van mijn kuiten, alsof ik een zweepslag had. Ik zal het toch wel halen!! Al snel trokken we de conclusie dat het wel eens een combinatie kon zijn van zout en water gebrek. En gelukkig ging het beter na ORS en Aquavit. Het viel Conny ook zwaar door de slechte nacht. Om half twee Santiago! Na een uitgebreide lunch naar ons hotel en de stad in op zoek naar de kathedraal. Daar aangekomen is het toch indrukwekkend, zo groot, zo veel pracht en praal. We hebben lekker rondgelopen, weten nog niet of we onze credential gaan halen. De ervaring telt

7 May 2018

Gisteravond nog genoten van tarte de Santiago, een vleugje citroen, amandel en weinig bloem. Heerlijk. Ons mini hostel was prima maar vreemd genoeg allebei weinig geslapen. We moesten steeds naar het toilet. De warmte van die dag misschien?
Dag 13 van Caldas de Reis naar Padron, 19 km. Om acht uur gaan wandelen na een heerlijke nacht. Het was dat onze Duitse (?) buren zo luidruchtig waren, anders hadden we nog iets langer geslapen. Prachtige wandeling, heuvels, bos, schaduw, dieptes en mooie dorpjes. Na 6 km ontbijt. Heel wat drukker hier dan op onze eerdere route. 5 km later koffie. Ik vroeg twee Duitse danes waar zij geslapen hadden. Dus even gezegd dat ze ons hadden gewekt, toevallig en lachwekkend. Na 18 km in Padron. Hoe vreemd dat we 28 uur eerder over dezelfde brug hadden gelopen. Daar heerlijk geluncht. Soort privé hostel aangeboden gekregen wat prima was voor 20 euro. En Padron verkend. Helaas is t nogal stil muv pelgrims ivm een feestdag. Boven op een heuvel staat het pelgrimskruis van het Caminoboek. Mooi punt hoor. En dan Sangria!

6 May 2018

Zo een 6 km voor onze eindbestemming waren we het aardig zat. Dus weer gestopt voor een kop thee. Andere zooltjes in de schoenen en weer op pad. Ik hoorde twee dames on een taxi vragen maar ik wilde het niet aan Conny voorstellen. Maar 100 meter verder zijn we gekeerd en hebben we de taxi gedeeld.,het was heerlijk in Caldo dos Reis een biertje te nemen en ons op te frissen in onze hotelkamer. Paella gegeten en genoten van het uitzicht. De caminogamgers waren zo herkenbaar. De outdoorkleding en de schoenen natuurlijk, maar meer nog de stijve voorzichtige stapjes die gezet werden. Zo gaan wij ook. We zijn wel blij dat we nog een stukje Camino lopen, morgen in Santiago was ook raar geweest met een vlucht op donderdag. Caldo dos Reis is een leuke plaats, met heetwater bronnen!
Dag 12, een vreemde reis. 21 km. Vanmorgen om 845 met een Zodiak boot naar Padron. Ondanks onze eenvoudige accommodatie hadden we redelijk geslapen. Gelukkig hoefde ik vannacht maar een keer twee trappen af naar de toilet. De boottocht was leuk, we voeren langs de mosselkwekerij platformen en kregen van onze George Clooney kapitein thee en reisinformatie. Dit is het enige kruisvaarders pad op het water. In Padron aangekomen kregen we een lift naar het station waar we de trein naar Pontevedra namen om onze oorspronkelijke route te vervolgen. We liepen in een stil en zondagse stad waar we zowel herkenning als nieuwe dingen zagen. Gelukkig stonden bij t station al de gele pijlen op de stoep. Over stille landweggetjes in de brandende zon vervolgden we onze weg. Na ongeveer 5 km kwamen we op een mooi pad tussen de bomen. Opeens stonden we aan de grond genageld, vlak voor ons schoot een wel anderhalve meter lange slang over het pad. Ons hart klopte in de keel. Voorlopig niet in t gras!

5 May 2018

Dag 11 Combarro naar Villanova de Arousa 32,5 km Vanmorgen eerst een stevige klim omhoog vanuit t dorp nadat we bij t ontbijt weer met een nieuwe caminoganger hadden kennisgemaakt. Mino uit Italië wist een perfecte imitatie te geven van Spanjaarden versus Italianen. Het pad naar het klooster was prachtig, vanuit t dorp al snel in de bossen. Op t hoogste punt het monisteira de Armeteira. We hadden t plan daar te blijven maar vonden t wandelen wel weer heerlijk. Ondanks de pijn tussen mijn schouders besloten we door te lopen, leve ibuprofen, paracetamol em voltare. Langs water en molens was het een schitterende wandeling naar beneden. Nog 20 km te gaan! Een stuk langs wijngaarden en rivier, en het laatste stuk langs de snelweg. Dat was zwaar! Jammer dat de slaapzaal vol was en we in de herberg op een matrasje mochten. Nog even twee boertjes en wat eten. Tevreden maar moe! .

4 May 2018

Dag 10, pauze in Combarro, 10 km. Heerlijk dagje zonder rugzak. Vanmorgen lekker stukje gewandeld, het dorpje verkend, heerlijk geluncht, in de zon gezeten, aan t strand geweest, een dip in zee genomen. Wat een luxe!

3 May 2018

Vanaf Pontevedra naar Combarro, we hebben toch de keuze gemaakt de spirituele route te nemen. Eerst een heel stuk langs de weg onder leiding van Bo, dat waren we snel zat. Conny greep in en gelukkig snel op het juiste Caminopad. Na 6 km waren we in Combarro, waar we een hotel zochten en daarna een drankje namen. Na 1400 gingen de restaurants open en hadden we een voortreffelijke lunch. Onze wegen scheiden zich weer en Conny en ik hebben heerlijk een uurtje op het strand doorgebracht. Op weg terug naar ons hotel werden we verrast en verliefd op dit schattige plaatsje, verscholen achter een drukke straat een paradijsje. Veel van de karakteristieke graanhuisjes naast elkaar aan het water en kleine steegjes, winkeltjes waar Keltische kitsch verkocht werd. Wasje gedaan en nu nog even rondje en een hapje.
Dag 9, totaal 20 km Arcade naar Combarro Na een wat gebroken nacht vanmorgen om 730 gaan lopen samen met Bo en Sonny. Na 10 minuten hadden zij een koffie break en wij liepen door. Prachtige wandeling, wel veel omhoog en omlaag. In Pontevedra een tweede kop koffie en nu het besluit nemen welke route we nu nemen.

2 May 2018

Dag 8, 22 km Arcade Vanmorgen ontbijt in ons hotel dus wat later op pad. Het was lastig om Vigo uit te komen en het pad te vinden. Uiteindelijk moesten we een heel stuk omhoog lopen over soms hele steile paadjes. De eerste stop in de miezerige regen bij een beek/waterval. En prompt 15 min later een koffiestop. Het was een aparte tent. Het pad liep verder hoog boven de baai in een bosrijke omgeving. In Redondela aangekomen liepen we zowaar Leo en Dyene tegen het lijf die vanaf Caminha de route langs de rivier genomen hadden. Zo toevallig als je precies op hetzelfde moment weer aankomt. We hebben heel gezellig met zijn vieren gegeten. Het stuk naar Arcade liep af en toe stijl omhoog of naar beneden. Maar mooi pad weer. De stad in was vervelend langs een grote weg. Conny wilde verder maar ik vond t wel genoeg. We kozen voor de Auberge O lar de pepa, we mochten zelf een kamer uitzoeken dus dat was prima! 2 pers gelukkig! Nog biertje gedronken met de Amerikanen. Zelf pasta gekookt vanavo

1 May 2018

Deel graag nog wat gekke momenten, thema van de dag. Zeemeeuwen in het zwembad, een verloren hond en een verloren parkiet. En op t eind verdwaald? Of zou het over de lucht kwaliteit gaan?
Dag 7 route 24 km van A Ramallosa naar Vigo Vandaag een heerlijke maar gekke dag. We bleven langs de zee lopen maar de officiële route ging meer landinwaarts. Dus wel veel zoeken naar de juiste weg. We ontmoeten gelijk een grappige Canadese die vertelde dat Baiona de plek was waar Columbus terugkwam nadat hij de wereld had ontdekt. Grappig, wij hadden op die plek staan filosoferen over de oneindigheid van de zee. Af en toe ook wel langs de weg., maar pok langs prachtige baaitjes waar schelpdieren gestoken werden. Het was de hele dag prachtig weer. Lekker wrap gegeten tussen de middag en af en toe wat bekende gezichten op de route. In Vigo, grote havenstad, naar ons hotel, geen Auberge hier. Dat wordt weer wennen straks! Het is 1 mei, dus alles is dicht. Ook de restaurants. Uiteindelijk in een tapasbar gegeten maar dat was geen succes. Nog even naar wat andere caminolopers gelopen, dus toch wat van de stad gezien
Dag 7 van A Ramalosa naar Vigo. Ondanks het eigen kamertje slecht geslapen. Tintelende voeten en bij het opstaan pijn tussen de schouderbladen. Maar eenmaal op pad zal t beter gaan. Ontbijtje van Griekse yoghurt met aardbeien en verse jus in de auberge.

30 April 2018

Dag 6 22 en 3 km van Oia naar A ramallosa Vanmorgen wat later wakker dan anders. Op naar Mougas. Daar wilden we ontbijten maar we was niets, alleen een gestrande pelgrim in een hutje met wat handwerk en fruit tegen donatie. Langs de kust maar ook veel langs de weg. Een paar km voor Baione de heuvels in. Helaas wat regen. Pas om 1300 ontbijt! Baione is een prachtige oude plaats, mooie baai. Heerlijk op twee terrasjes bijgekomen. Dat was maar goed want daarna liepen we een landtong op die we ook weer terug moesten. De auberge in Ramellosa is prachtig en alleen kamers twee personen. Het pelgrimsmenu was wat teleurstellend dus maar de supermarkt in. Zoals je ziet is dat wel goed gekomen. Hier blijkt t toch wel leuk steeds weer de zelfde pelgrims tegen te konen. We hebben erg gedachten om de verhalen over Patrick, de Duitse gast die wij vier dagen geleden na een kwartier al zat waren vanwege ze vage verhalen over afstanden en buiten slapen. Hier kende inmiddels iedereen hem

29 April 2018

Van Caminha naar Oia. Pelgrimsmenu voor 15 euro. Drankje soepje, hoofd en nagerecht en koffie. Het was lekker en de ober deed erg zijn best. By the way... onze nonnen liggen weer in de slaapzaal beneden en ook de Nederlandse Petra, als altijd weer verward over waar ze nu toch is, dook om 1900 hier weer op.
Dag 5 Vanmorgen kwart over zes, het licht schiet aan. Wat licht gemopper naast mij over het gesnurk in de slaapzaal. Waarom toch zo vroeg! Wij hadden geen haast want volgens de informatie ging de eerste veerboot naar Spanje pas om 12 uur. Toch liepen we om acht uur buiten. Eerst even bij de ferry kijken en warempel, er ging net iemand naar de overkant met een jonge Rus uit ons hostel. Hadden we mazzel! Met 10 min waren we aan de overkant . Een mooi pad omhoog maar helaas begon het te regenen. In het eerste dorpje na 4 km konden we ontbijten. Onze Rus schoof aan en even later kwamen ok de jonge Spanjaarden met gitaar. Toch meer mensen die langs de kust lopen. De meesten kozen vanaf Caminha voor de route binnendoor. Na het ontbijt de klok een uur vooruit. Het was een stormachtige natte wandeling. Soms mooi langs de rotskust, soms langs de weg. Koffie konden we alleen krijgen in een zelfgebouwde tent met een te vrolijke knul die ons perse Ricky Morti wilde laten zien en uitleggen.
Even later kwamen we Dimon weer tegen. Samen gelopen tot Oia waar we eindelijk konden lunchen. Tortilla! Gelukkig hadden we onderweg nog een banaan gekregen van wielrenners. Die overigens allemaal bon camino wensen. Na ruim 22 km een hostel. We verwennen onszelf. Privekamertje met serre en uitzicht op zee.

28 April 2018

Gegeten in het dorpje, het was niet zo een succes. Terug in het hostel werden we begroet met muziek. Als ik niet in zo een grote slaapzaal zou hoeven te slapen met allerlei hindernissen dan zou het bijna perfect zijn.
Dag 4. 29 km. Viana do Castelo naar Caminha Vandaag heerlijk langs de kust gelopen. Het officiële pad gaat het binnenland in maar wij niet. Koffie met een heerlijke pasteis en prachtig weer in de ochtend. Op een gegeven moment is het pad weg en lopen we over het strand.. Met een hindernis, dat water is echt nog koud!!! Na de heerlijke lunch in Ancora betrekt het en moet de jas weer aan. Het laatste stuk volgen we het pad weer maar vlak bij Caminha besluiten we de kust weer te volgen. Dat gaat niet zo goed, het laatste stuk langs een snelweg in de tegen valt ons zwaar. We twijfelen nog even in verband met de vertrektijden van de veerboot naar Spanje morgen maar verder kunnen en willen we niet. Om half vijf zijn we in het hostel. Een grote slaapzaal, 26 bedden. Een douche gelijk de sportzaal. Een crêpe lakenpakketje van 50 cent. Kosten hostel 5 euro. Om 1800 komen onze drie nonnen weer binnen als wij schoon maar koud en hongerig licht gebroken op ons stapelbed luieren.
Het hostel leven. 34 mensen in twee kamertjes, geritsel gerommel maar wel met respect voor elkaar. De voorzieningen zijn zeer basic. Een wc, maar geen papier. Een paar muggen die zoemden rond mijn hoofd waren een afwisseling van het geluid van mijn zacht snurkende kamerbewoners.

27 April 2018

24 km vandaag, Marinha naar Viana do Castelo. niet echt langs de kust maar beslist een mooie route. Veel stijgen en dalen. Om 1430 in Viana do Castel. En in de herberg sao Jorge veel mensen die we vanmorgen hadden zien vertrekken. Tijd genoeg om deze oude plaats te ontdekken. Na een portje in de zon even terug naar het hostel on te douchen. Daar was t rustig. Eveneens in het restaurant waar we terecht kwamen. Heerlijk gegeten, zeebaars, maar de enige gasten in een heel groot restaurant. De eigenaar compenseerde dat door ons wat extra’s te geven, port en dessert. Terug in het hostel om 2100 is iedereen bezig zich klaar te maken voor de nacht. Bizar!
Dag 3 Tweede nacht hostel achter de rug. Grote oordoppen in en best goed geslapen. Als ik om 615 wakker wordt zijn er al mensen vertrokken. Een half uur later is iedereen klaar om te gaan. Het is een geworstel om op je bed al je spullen weer in te pakken. Het miezert een beetje, maar we doem eerst een lekker ontbijtje.

26 April 2018

Dag 2 29 kn villa do Condo naar Marinha Vanmorgen weer over plankieren langs de zee. Wat opviel was dat zoveel mensen de route lopen. Het is een uitdaging er geen sport van te maken voorop te willen lopen. Uiteindelijk kom je de meesten weer tegen in het eerste restaurant. In de middag het binnenland in. Veel over wegen met redelijk verkeer. Stille dorpjes waar niets te krijgen was. Lunch in Fao. Het laatste stuk nog even langs het strand maar Marinhas ligt weer in het binnenland. Een prachtig strand voorbij gelopen omdat we vinden dat we door moesten naar het hostel. Dat was dus in Marinhas, een uitgestorven plaatje met een auberge, waar alle bedden in de slaapzaal weer bezet worden. Wie van de 20 zal t hardst snurken? De drie nonnen of ik?
Eerste nacht hostel achter de rug. We survived! Wel blij met mijn papieren lakentje.

25 April 2018

Na ons pelgrimsmenu van 5 euro ( prima overigens) nog even een rondje door de stad. Mooie huizen met tegelwerk.
Bon camino dag 1 Mathisintos naar Villa del Condo 24 km Een goede eerste wandeldag. Vooral over houten vlonders langs t strand. Af en toe een terrasje. Helaas kregen we bij de lunch ook echt alleen koffie, ons zeer gebrekkige Portugees was daar schuldig aan. Wat we ook probeerden, we kregen steevast een nee terwijl de tafeltjes naast ons keurig gedekt werden. Even verderop lukte het wel, een lekker broodje kaas. Het laatste stuk werden we gezandstraald. Maar dat mocht de pret niet drukken. Ons logeeradres villa Clara, bovenste verdieping helaas. Vandaag 25 km.

24 April 2018

De dag afgesloten met een drankje aan zee, het trammetje en eten aan t water onder t genot van Fado muziek. Best wat nerveus voor de tocht! Waar slapen we morgen.
Vanmorgen direct ons Camino paspoort geregeld en daarna op pad om Porto te ontdekken. Overigens wel gelijk bij een orthopedische winkel gelkussentjes voor de hieltjes gekocht. En Conny overtuigd dat het om 1400 best ok was om Port te drinken.

23 April 2018

Een warm welkom door Conny en Wilbert in Oporto. We hebben de kathedraal gevonden en warempel als we de deur van het logeeradres uitlopen bij de eerste stap het beroemde camino teken.
Nog anderhalf uur en dan ga ik. Met in principe van alles twee heb ik het gewicht nu weten te beperken tot 7 kg. Ik weet zeker dat ik morgen al een kledingcrises heb. Eenmaal op Schiphol vind ik mijn rugzak veel te zwaar, ik voel mijn voeten, achillespees en rug. Porto here i come!