Ecuador · 21 Days · 22 Moments · December 2017

United in Ecuador

18 January 2018

En toen was het alweer de laatste avond 😢 Ditmaal een beetje met gemengde gevoelens, want hoewel ik graag zou willen blijven bij mijn vriendinnetjes en in de heerlijke zon; met een wachtend Nielsje is thuiskomen toch ook wel weer fijn! We genieten nog van de laatste zonnestraaltjes en trakteren onszelf dan, samen met Janneke en Vincent (ontmoet in Bolivia), op overheerlijke sushi 😋😋 De dag erna nemen we afscheid van ons fantastische Kundalini Hotel en zijn we met de bus binnen 3u in Guayaquil. Niet echt een hele toffe stad zo op het 1e gezicht, maar het hotel is erg chill. Lekker zwembadje en een super gastvrije eigenaar die ons verse mango uit eigen tuin komt brengen. De Chicago style pizza is een bijzondere ervaring, maar niet perse voor herhaling vatbaar. Man, wat een hoop kaas. Zelfs voor mij 😱 We spelen nog een spelletje Skipbo en dan is 't echt gedaan... Ondanks de vele ziektes die de revue hebben gepasseerd heb ik een fantastische tijd gehad!! Love you moppies ❤️❤️

17 January 2018

Zo, Sjaan vervoeren was nog een hele klus, maar met een privetaxi en de nodige baño stops onderweg zijn we dan toch aangekomen in Montañita! De vitamin sea doet wonderen, want ze voelt zich al snel stukken beter. 😁 We doen hier niet veel behalve lekker eten en drinken, spelletjes, zonnebaden, boekje lezen en genieten van de prachtige zonsondergang 😍😍

14 January 2018

Daar gaan we weer!! 😁😁 Omdat Sjaantje helaas nog te ziek is om te reizen besluiten we een dagje later te gaan. We doen er ff over om te bedenken wat we dan met deze onverwachte extra dag gaan doen, maar dan komt Esther (ontmoet in Perú /Quito) met een geniaal idee; laten we de halve dag tour Canyoning doen. Top plan! 😎😎 Onze gids, German, is een prettig gestoorde (en gespierde 🙃) man die ook nog eens landskampioen Canyoning blijkt. We klimmen een takke eind omhoog, maar voor een goed doel. Deze Canyoning bestaat met name uit abseilen van steile watervallen. Jeeeeeej. Miran vindt 't een beetje spannend, maar ik ben zo blij als een kind. Hoe hoger hoe beter!! Ik mag oefenen met springen ipv lopen en dat gaat erg soepel. In totaal wel 6 watervallen 😁 en op het laatst nog een leuke slide. Weer een te gekke tour 😍😍 We krijgen zelfs een avondmaaltijd aangeboden. Een heerlijke kom noodles, waar we nog wat sushi on the side bij bestellen. Op naar Montañita! 🏄🏼‍♀️

13 January 2018

Sjaantje is vannacht goed ziek geworden 😢 Omdat we helaas niet zoveel voor d'r kunnen doen besluiten Miran en ik toch te gaan mountainbiken. Na het uitzoeken van de materialen worden we met een pickup naar Suise gebracht, waar we ons downhill avontuur zullen beginnen. En een avontuur it is 😎 De steile afdalingen gaan over onverharde wegen met grind en keien en we voelen dan ook een paar keer de achterband wegglippen. Toch wel een beetje spannend met alleen een helmpje op. Gelukkig pauzeren we regelmatig, al dan niet noodgedwongen door wat beesten op de weg, waardoor we toch van het prachtige uitzicht kunnen genieten. De lunch is bij een ecologische farm. We krijgen een rondleiding en uitleg over de verschillende gewassen die ze verbouwen. Na nog meer afdalingen, gelukkig nu grotendeels over asfalt, komen we aan in Patate, waar we verschillende soorten fruit en een zoete pompoen arrepa proeven 😋 De weg terug naar Baños is wat pittiger met wat klims, maar echt te gek! Tof dagje!!

12 January 2018

De laatste stop is bij een chocolat farm. We krijgen te zien hoe de plant groeit. De vrucht wordt voor ons opengebroken en we zien dat de pitten met een witte laag vruchtvlees zijn bedekt. Dit blijkt heerlijk te smaken, een beetje zoals mangosteen. Na het drogingsproces worden de bonen geroosterd, gepeld en vermalen tot een soort cacaopasta. Ze hebben een eigen koe waarmee ze de melk produceren. En ze hebben eigen bijenkasten die de honing leveren, waardoor ze volledig biologische chocolade kunnen maken. We krijgen een kopje chocolademelk, gemaakt van de zojuist zelfgefabriceerde cacaopasta, met daarbij een lekkere yucca empeñada met kaas. Een heerlijke afsluiter van een fantastische dag!!
Na de lunch bezoeken we een inheemse stam. Ze hebben speciaal voor ons hun ceremoniële kleding aangetrokken en laten ons een kijkje nemen in hun dagelijkse leven. We krijgen een gezichtstattoo, die bij hen de hiërarchie van de commune bepaald. We proeven de zelfgebrouwen drank van suikerriet en mogen oefenen met de blaaspijp, waarmee ze vroeger jaagden. Het opperhoofd komt ons de hand schudden en de dames willen met ons op de foto. Erg interessant om gezien te hebben en kennis te mogen maken met deze mensen. En dan is het tijd voor een trekking door de prachtige jungle. In tegenstelling tot de "echte" Amazone is dit secundairy rainforest, maar dat maakt het zeker niet minder mooi! Aan het einde van de wandeling worden we beloond met een prachtige en heerlijk verkoelende waterval.
We rijden nog een stukje verder de jungle in en stappen dan op een kano de rivier op. We zien helaas op enkele vogels na geen dieren, maar genieten van de rust, het uitzicht en de geluiden van het oerwoud. Het water staat erg ondiep en we raken dan ook regelmatig de grond tijdens de verschillende stroomversnellinkjes die we tegenkomen. Onze gids heeft dit duidelijk vaker gedaan, want ik zou al lang en breed 5x gestrand zijn, maar hij loodst ons probleemloos overal doorheen. We moeten onderweg wel wat water eruit scheppen, maar that's part of the expierence 😁 De traditionele lunch - tilapia gestoomd in bananenblad - is bij een uitzichtpunt over de Amazone. Het is een hele klim, maar dat is het uitzicht meer dan waard. We chillen daar even in een van de hangmatten en wagen ons dan aan de swing. Nadat we zien dat anderen de angstaanjagend hoge slinger overleven, durven we het zelf ook aan. Als een ervaren Tarzan slingeren we zo het luchtledige in, wat een ervaring!! En dat uitzicht 😍
Omdat we helaas de trip naar de Amazone hebben moeten cancellen vanwege m'n gezondheid, besluiten we nog wat langer in Baños te blijven en nog wat tripjes te doen. Vandaag gaan we naar Puyopongo, wederom met GeoTours, het stadje dat wordt gezien als het voorportaal voor de Amazone. Hebben we toch nog een beetje een jungle-ervaring! Onderweg gaan we in een bakje aan een kabel naar een waterval. Aangedreven door een dieseltje en in mijn ogen niet bepaald betrouwbaar, maar als we gaan, gaan we met z'n allen... 🙃 De eerste stop is een Animal Rescue center. Zij vangen dieren op die zijn gebruikt als huisdier en zijn gered van dierenhandel. We zien kaaimannen, schildpadden, papegaaien, roofvogels, apen, katachtigen, tapirs en nog veel meer prachtige dieren! Echt sneu om te zien dat mensen het in hun hoofd halen om luipaarden als huisdier te houden ☹️ Gelukkig zijn er rescue centers zoals deze die de dieren rehabiliteren of iig een fijn leven kunnen bieden! ❤️

10 January 2018

We besluiten vanavond het nachtleven in Baños maar eens te gaan verkennen. Ondanks dat het een dorpje is, is het er gezellig druk én heeft het een barstreet. De mannen van The Goodbar zijn zo blij met ons als - enige - bezoekers dat we het ene shotje na het andere krijgen. De barman is duidelijk aan het oefenen, want ze zijn allemaal prachtig, super lekker én - niet onbelangrijk - niet zo sterk 😅 Langzaamaan stromen er meer mensen het tentje binnen en even later staat de volledige crew van het Raften en Canyoning met ons te dansen. Na een hoop gezelligheid, dansjes en liefdesverklaringen sluit om 2.00 de tent en daarmee de hele barstreet. Tis ook wel mooi geweest 😁 Dit was een waardig afscheid voor ons Edje, die vertrekt morgen helaas weer naar Guayaquil om de dag erna naar huis te vliegen. We zullen je missen Edje!
Whoeehoeeeee, wat een te gekke dag hebben we achter de rug! We zijn gaan Canyoning-en. Ik had er nog nooit van gehoord, maar man, wat was dat vet 😬😬 We kregen een wetsuit, helm, schoenen en een gordel met klimgear aan. Deden wat veiligheidsoefeningetjes (zodat je onderaan de waterval niet te pletter valt op een rots, of je been breekt op de bodem) en toen; gaan met die banaan!! We klommen de kloof in en moesten toen meteen een 3m hoge sprong van een waterval maken. Toen stukje klauteren over wat rotsen en toen meteen de hoogste sprong van vandaag; een waterval van 7m hoog 😎 De grotere watervallen konden we vanaf abseilen en er werd zelfs een keer ter plekke een zipline gemaakt. Van de kleinere konden we glijden. Super vet al die waterpret! 💦 Na ruim 2,5u in het water te hebben gespeeld werden we naar een lokaal restaurantje gebracht waar we verse forel kregen en napraatten over de super vette ervaring van zojuist. Ik kan Canyoning echt alle avonturiers aanraden!!

9 January 2018

Gelukkig begint de antibiotica te werken en kan ik weer wat - niet al te inspannende - activiteiten gaan ondernemen 😁 In de ochtend gaan we een zipline tochtje doen. Met een busje worden we naar de locatie gebracht. Daar krijgen we het benodigde materiaal aan en stappen we richting de 1e van de 6 lijnen. De lijnen variëren van 150 tot 550m en gaan over prachtige - hoge! - kloven, rivieren en watervallen. We mogen zittend, als vleermuis en zelfs een keer met z'n 2en tegelijk als superman naar de overkant. Whoehoe 🙃😍 's Middags gaat de rest raften, maar dat durf ik met m'n gezondheid nog niet aan ☹️ Dus ik besluit lekker een tochtje te paard te maken. Altijd leuk! Ik krijg Pitu, een pittig paard, toegewezen. Perfecte match dus 😜 De gids legt het galopperen uit, nog nooit gedaan, we brengen dit naar boven meteen in de praktijk. Super vet! De tocht terug is steil en traag, maar geeft me de kans wat foto's van de mooie omgeving te maken. Gelukkig heeft de rest het raften overleefd 😅

8 January 2018

We besluiten nog een beetje rustig aan te doen vandaag en huren een open jeep om de omgeving te gaan verkennen. Heerlijk in 't zonnetje crossen we door het bergachtige gebied. Eerste stop: Casa del Árbol. Bekend van de schommel boven een afgrond. Na het maken van toffe foto's gaan we picknicken met onze meegebrachte lunch. Daarna gaan we de watervalroute rijden. We zien er onderweg al een paar, maar Machay is de eerste waar we ook echt heen kunnen lopen. Een prachtige hoge waterval met regenboog aan de voet 😍 De klim terug is echt teveel van het goede voor mijn gesteldheid en hier doen we dan ook ruim 30m over. Als we terug hij de auto komen blijkt de accu dood, verrassing! 😳 We proberen autos aan te houden, maar er is helaas niemand behulpzaam. Dan bellen we het verhuurbedrijf en ruim 1u later zijn we weer op pad. Door de vertraging kunnen we alleen Diablo nog bezoeken. De rest daalt af terwijl ik vanaf boven de indrukwekkende waterval bekijk. Wat een geweld, schitterend 😍

7 January 2018

De kater valt gelukkig mee, want we waren al gewaarschuwd dat we beter een beetje rustig aan konden doen op deze hoogte. Echter voor mijn ziekzijn was 't een ramp 🤕 Maar gelukkig reizen we vandaag naar Baños met de bus, dus hoeven niet zoveel actiefs te doen... De bus doet er 4u over, maar we rekenen na onze laatste ervaring maar op 6u, dan valt 't misschien mee 🙃 Onderweg zien we de prachtige Cotopaxi vulkaan met zijn besneeuwde top. Ook Baños zelf ligt prachtig, middenin een berglandschap. Het staat bekend om alle vulkanen en watervallen in de buurt. We hopen hier dan ook een hoop activiteiten te kunnen gaan doen. Na 3,5u komen we aan op onze bestemming, het kan dus wel! 😁 Helaas zijn zowel Ed als ik echt hondsberoerd en gaan we meteen bij aankomst slapen. We worden nog ff wakker voor het avondeten, lekker makkelijk is het hostel zelf, en kruipen dan weer snel onder de wol. In overleg met onze privé HA Patrick besluit ik te beginnen met antibiotica, hopelijk werkt 't snel!

6 January 2018

Na vele avondjes rustig aan doen, besluit ik vandaag toch lekker mee te gaan stappen. Met een berg paracetamol moet 't wel lukken... En of dat lukt 😁 We beginnen lekker met borrelen en kletsen op ons toffe dakterras. Ook Esther (NL) en later ook Daniel en Carlos (México) voegen zich bij onze groep. En om 23.00 stappen we - licht aangeschoten - in de partybus op naar 't nachtleven van Quito! We worden gedropt bij een club waar het al gezellig druk is. Er wordt allerlei muziek gedraaid en we dansen heerlijk de hele avond. De mannen zijn hier erg opdringerig en volhardend wat maakt dat we al snel niet meer echt ingaan op uitnodigingen om te dansen. Je komt er simpelweg niet meer vanaf.. Als om 2.30 de club dichtgaat houd ik het, samen met Esther, voor gezien. De rest gaat nog ff lekker verder naar de afterparty... 💃💃
Na een dag geveld te zijn door een keelontsteking ga ik vandaag, met een hoop medicatie, toch proberen een easy tourtje te doen. Op naar de evenaar!! We rijden eerst naar de krater van een vulkaan waar al honderden jaren Indianen op wonen. Het ziet er gek genoeg ook helemaal niet uit als een krater. 4000 jaar geleden is ie voor het laatst uitgebarsten en hij ligt zo dicht bij de stad, dat Quito een groot probleem heeft als ie besluit weer eens wakker te worden 😳 De evenaar schijnt vroeger aan de stand van de zon berekend te zijn, maar met GPS bleek 17 jaar geleden dat de echte lijn 200m verderop lag. We zijn naar allebei geweest. Op de "echte" konden we allerlei trucjes doen zoals een ei balanceren en water verschillende kanten het putje in zien verdwijnen. Op de terugweg stoppen we ook nog om de locale specialiteit te proberen; Cuyo oftewel cavia. Geserveerd met hoofd en al 😂 Hij was gefrituurd en smaakte daarom prima, beetje kipachtig. Erg leuk om geprobeerd te hebben...

4 January 2018

Het slapen in een geimpregneerde lakenzak, mezelf van top tot teen inspuiten met Fly Away en oordoppen dragen heeft geresulteerd in een lange, diepe slaap. Jeeeeeej 😁 Das fen, want we gaan vandaag 8-9u in de bus naar Quito. Het was nog even spannend of ie wel ging, want das niet altijd zeker hier. Maar 9.15 zitten we in de bus richting de hoofdstad. De 8-9 uur is ook maar een richtlijn blijkt 😂 De bus stopt overal - zoals een stadsbus - en pas tegen 22u komen we aan in Quito. Ruim 12u over gedaan dus... Maarrrrr, we zijn er 😁 Ons hostel is een soort doolhof met allerlei verdiepingen en gangetjes en trapjes. Maar ook met een te gek dakterras met super mooi uitzicht over Quito 😍

3 January 2018

Na een helse nacht met blaffende honden, muggen en gekmakende jeuk, worden we niet heel erg uitgerust wakker. Maar het uitgebreide ontbijt maakt weer een hoop goed! We worden opgehaald om naar de boot te gaan. Met Palo Santo II varen we over een wilde zee naar Isla de la Plata. Onderweg zien we dolfijnen 🐬🐬😍 Super vet!! Het eiland zelf is behoorlijk dor en niemand had ons verteld dat we gingen hiken 😳 Maar gelukkig is 't allemaal niet erg intensief dus goed te doen op onze flip-flops. De Blue Footed Boobies zijn erg grappige beestjes en de babies zijn super cute en fluffy. We kiezen de route naar de kliffen en na 1,5u rondsjokken zijn we weer terug bij het strand. Klaar om te gaan snorkelen! Helaas valt ook dit een beetje tegen. Het water is lekker verkoelend na al het gewandel, maar er is helaas niks te zien... De terugweg is nog ruwer dan de heenweg 🤢 Arme Miranda houdt het net niet droog, maar gelukkig staan we 20m later weer aan wal. Leuk actief dagje!!

2 January 2018

Na een hoop gefeest en gechill is het tijd wat meer van Ecuador te gaan verkennen. Next stop; Puerto López. De taxi is wat klein, maar prima voor een uurtje. Althans, een uurtje.. De toch al niet zo beste chauffeur heeft een kapotte koppeling op z'n taxi en waar hij eerst 80 reed, haalde hij halverwege niet harder dan 40 en op het laatst nog maar 25. Toen we een heuveltje op moesten waren we bang dat we moesten gaan duwen.. Maar met een hoop geschok en geratel halen we het net tot aan het hostel 😅 Het hostel ziet er super cool uit, een soort boomhut op het strand mét hangmatjes om in te chillen. We lopen naar het strand voor een erg late lunch en gaan dan nog maar eens lekker op 't strand hangen. Edje gaat het stadje verkennen en vindt een goed uitziend Italiaans tentje waar we gaan dineren. Om je vingers bij af te lijken, zo heerlijk 😋😋 ' s Avonds drinken we nog een cocktailtje op 't strand en gaan dan lekker slapen. Morgen eindelijk eens wat actie 😁

1 January 2018

Als je bedenkt wat voor nacht we achter de rug hebben, zitten we er best wel fris en fruitig bij deze nieuwe dag in het nieuwe jaar 😁 Het ontbijt is al lang en breed afgelopen, dus we bestellen iets aan het zwembad en besluiten daarna ff naar het strand te gaan. Vitamine Sea blijkt de beste remedie tegen onze gaarheid en we voelen ons snel alweer toppie! Samen met Matt eten we nog een pizzatje en duiken dan lekker ons nestje in. Op naar Puerto López mañana!!

31 December 2017

Allereerst; Feliz año nuevo 😁😁 Wat een gekkenhuis was het hier! Niet normaal.. Na een chill dagje aan het zwembad en op het strand gaan we terug naar het hostel om ons klaar te maken voor de party vanavond. We zoeken een "rustig" plekje in de buurt van het strand om te eten. Het is happy hour dus de cocktails gaan er goed in. Naast Matt, die ze in Cuenca hebben ontmoet, sluiten er ook nog 2 Engelsen bij onze groep aan. Vanaf een uur of 23 wordt er al flink vuurwerk afgestoken en loopt het strand langzaamaan helemaal vol. Er wordt niet afgeteld dus we missen bijna het jaarwisselingsmoment. En dan barst één grote gekte los. Er worden kampvuren op het strand gemaakt waarin grote papier-maché poppen gegooid worden, maar ook vuurwerk. Overal muziek en dansende mensen, één grote gezellige chaos! Het feestje gaat door in de Lost Beach club, waar we van tevoren tickets voor gekocht hadden. Dikke party 🎉🎉🎆 Moe maar voldaan rollen we veel te laat in bedje. Eén van de beste O&N ooit!!!

30 December 2017

Aan de zon en de temperatuur (27 graden) kan ik prima wennen, zeker met de gedachte dat het in NL momenteel waarschijnlijk regent (sorry, not sorry guys 😁). Na een prima nachtje in een enorm krakend en piepend stapelbed, genieten we van het complementaire ontbijtje en gaan dan lekker richting het strand. En na de late lunch gaan we chillen bij ons eigen relaxte zwembad. Het kleine stadje wordt langzaamaan steeds drukker en gekker. En als we 's avonds gaan eten lijken de straten verdacht veel op Stratumseind met een PSV kampioenschap 😳 Dat beloofd wat voor morgen... We kijken onze ogen uit met alles dat er rondloopt en verkocht wordt, uiteraard onder het genot van een heerlijk cocktailtje of 2 of 3... En een sigaretje van de, hier gedoogde, locale kruidenier 😁 Heerlijk avondje en een prima generale repetitie voor morgen!

29 December 2017

Na een intens afscheid van mijn lieve Nielsje begint mijn allereerste solo-reis-avontuur. Op naar Sjaranda in Ecuador!! Vol spanning en een klein beetje verdriet voor het achterlaten van mijn hubbie, gooi ik m'n backpack af bij de incheckbalie, loop door de douane en stap zo m'n nieuwe avontuur tegemoet. De reis verloopt erg soepel en ik slaap wonder boven wonder het grootste gedeelte van de vliegreis. Ik ga vaker alleen vliegen denk ik 😁 Zelfs op dit achterlijk vroege tijdstip, 6.00, staat er een hele menigte te wachten op hun zojuist gearriveerde dierbaren. Helaas zie ik de vertrouwde koppies van Sjaan en Miran nog niet, maar als ik naar buiten loop hoor ik een gil en zie ik iemand op me afvliegen. Dat kan er maar één zijn... Wat een heerlijk gevoel m'n lieve Sjaantje weer in m'n armen te kunnen sluiten 😍😍❤️ Na een lange, dikke knuffel volgen er nog een paar en als we met z'n allen bijgeknuffeld zijn stappen we in een taxi - "backpackerstyle 😂" - op naar Montañita!