Denmark, India · 6 Days · 10 Moments · November 2018

Udveksling i Indien

9 November 2018

Sidste dag i skønne Indien. 🇮🇳 I dag skulle vi på sightseeingtur rundt i Dehli. 🚌 Vi gjorde fire stop med bussen. Det første var ved en flot gammel ruin. Det høje røde tårn blev i gamle dage brugt som udkigstårn og er i dag verdens højeste murstenstårn. 👀 Næste stop var det berømte Lotus tempel. 🌸 Det smukke Lotus temple er rimelig nyt, og bliver brugt blandt andet til meditation. 🧘🏽‍♀️ Bag efter kørte vi hen til først et kæmpe stort og imponerende sikh tempel. (En Sikh er en afart af hinduisme - det er dem man ser med de store turbaner og langt skæg) Og som det sidste så vi et hinduistisk tempel, men der måtte vi desværre ikke tage billeder. Nu er vi alle godt trætte efter en hel uge prop fyldt med vilde oplevelser, anderledes mad, støvede gader, underlige gaver og alt for lidt søvn 😂😂 Det bliver nu alligevel dejligt at komme hjem til RENE Danmark igen. 🇩🇰✨ Tak for denne gang Indien - og allermest tak til vores fantastiske værtsfamilier som har gjort det muligt for os❤️

8 November 2018

Da vi havde set fortet og spist en lækker frokostbuffet på et hotel, skulle vi endelig hen og se det smukke og kendte tempel: Taj Mahal🕌✨ Det var så flot! Og vores guide kunne igen fortælle en hel masse. Taj Mahal blev bygget af en af de indiske konger, Shah Jahan, som boede på Agra fortet i 1600-tallet. Han byggede det til sin mest elskede kone, Mumtatz, som døde i barselssengen. (Det siges at han havde 300 koner) Meningen med templet er altså, at alt skal fremstå “himmelsk”. Alt ved templet er symmetrisk, på nær de to kister (kongen og hans hustrus) som står inde i selve Taj Mahal. Desuden er bygningen bygget sådan, at de høje tårne, som omkredser templet, skråner, bare en lille bitte smule udad. Det gør de for at beskytte hovedtemplet imod store natur katastrofer - hvis tårnene vælter, vil de vælte ud af, og ikke ned i templet og ødelægge det. MEGET smuk og interessant bygning - bestemt den lange tur værd 🇮🇳
Så kom dagen hvor vi skulle på udflugt 😍 Vi stod op meget tidligt for at komme afsted med bussen, som gik ca. 6:30. Det var MEGET diset i byen, da folk har haft gang i fyrværkeri hele natten (på grund af Diwali). 💥🌫 Heldigvis klarede det mere op jo længere væk fra Delhi vi kom. 🌤 Vi kørte over 3 timer, før vi kom til byen Agra. Det første sted vi skulle besøge, var Agra Fort. Fortet har gennem tiden huset mange af Indiens gamle konger. 👑 Bygningen var virkelig smuk, og vores guide fortalte os om alle mulige særlige ting ved arkitekturen. Blandt andet hvordan man ved hjælp vind og de specielle mure kunne danne udluftningssystemer gennem bygningen (som en slags aircondition) 😂 og hvordan akustikken i det ene rum kunne transportere lyd, fra det ene hjørne til det andet. 🙈 Han fortalte også hvordan fortet tidligere har været malet i de smukkeste farver, et rum har været guldbelagt, flere rum har været fyldt med tæpper på gulvene og hvordan en stor gård har været fyldt med vindruer.

7 November 2018

På Diwali, udfører man det som kaldes puja. Dette udføres mellem kl. 7 og 9 og går ud på at invitere gudinden Lakshmi ind i huset. Lakshmi er gudinde for velstand og rigdom. Man tænder små lys i skåle med olie og man udfører forskellige rituelle handlinger. Fx dypper man mønter i mælk, da det opfattes rensende og skal give rigdom, og man tilbyder guderne mad. Man giver hinanden søde sager og synger en sang efter eget valg. (Ishitas familie sang en sang om rigdom) Da de var færdige gik vi ned på gaden sammen med Ishitas mor. Hun skulle ned og placere nogle af de små lys ude på gaden og ved et træ. Overalt har folk sat små lys og der hænger lyskæder over det hele. ✨✨✨ Til aftensmad skulle vi spise på en hyggelig barbecue restaurant. Det var mega lækkert, og jeg er efterhånden ved at blive bedre til alt det stærke mad.🌶🌶😂 Ishitas far var i vældig godt humør, han endte med at lokke mig op og danse sammen med nogle af dem som arbejder på restauranten 😆🕺🏼💃🏼
Så blev det den store Diwali-dag. ✨🕯❣️ Diwali er Indiens største højtid, som kaldes lysets fest. Jeg sov til kl. halv ti og Ishitas mor lavede nogle lækre brød med en slags ost til mig som morgenmad. Efter morgenmaden havde vi gaveudveksling, fordi på Diwali-dagen giver man nemlig gaver til hinanden. 🎁 Jeg fik alt muligt🙈 jeg fik mange smykker, en lille taske, en sari (som er Indiens nationaldragt) og en masse søde sager. Bag efter gav jeg mine gaver til Ishita og hendes familie. Det blev de meget glade for! Ishitas farmor hjalp mig med at tage sarien rigtigt på. Og de syntes allesammen at den var rigtig flot til mig🙈 Senere lavede Ishita og jeg nogle fine “rangolier” ude på terrassegulvet. 🌸 En rangoli er et lille farverigt mønster, lavet af farvet sand, som man laver for at pynte op til Diwali og for at byde Lakshmi velkommen. (Lakshmi er den gudinde som man fejre ved Diwali) Om aftenen tændte Ishita og hendes bror lys, og satte dem ude på terrassen også🕯🕯🕯

6 November 2018

På vej hjem far markedet tog Ishita og jeg en ricsha, hvilket er en lille åben vogn som man ser mange af her i New Dehli. 🛵🚨🚍 (det var ret sjovt, men også lidt skræmmende at være så tæt på den voldsomme trafik) Om aftenen gik vi en tur over i et af de mange templer her i Dehli. Det tempel som vi besøgte, var et som særligt tilbeder en abegud kaldet Hannuman. 🐒💫 Ishitas mor gik med os, da hun rigtig gerne ville fortælle mig en masse om de indiske guder. Hun er selv meget stor tilhænger af en gud ved navn Krishna. Her til aften har Ishita og jeg hygget med en film og snakket en masse om indiske bryllupper, men også om det at være ung i New Dehli ☺️☺️
I dag skulle vi med metroen for at komme ud til et marked. Metroen var rigtig fin, og helt ny. 🚝 På markedet brugte vi hele dagen på at købe souvenirers af alle mulige forskellige slags. 😍 Der var gang i gaden, og man kunne tydeligt mærke og se at folk er ved at gøre klar den store festdag i morgen: Diwali (Indiens største højtid - lysets fest). Overalt hang der pynt, og særligt interessant var de flotte mønstre som blev lagt på jorden af enten farvet sand eller blomsterblade. 🌼🌸🌺😍

5 November 2018

I dag skulle vi i skole. 🏫 Vi blev budt velkommen på “traditionel indisk vis”. Det vil sige: først fik vi en rød prik i panden med nogle ris oveni, dernæst fik vi en blomsterkrans om halsen og sidst men ikke mindst, fik vi drysset lidt blomsterblade ud over os. 😆🌺 Vi fik rundvisning på skolen og var meget fascinerede af de søde små piger i de mindste klasser. 😍 Bag efter var der en stor ceremoni hvor båd de indiske værters forældre var kommet, men også nogle andre klasser skulle se på. Vi så en masse indisk dans, og hørte en præsentation om da vores værter var i Danmark. 💃🏼🇩🇰 Vi præsenterede også kort Danmark med et lille powerpoint-show og vi sang “I Danmark er jeg født” for dem. Om eftermiddagen tog alle pigerne sammen til et shoppingcenter. Senere var vi alle inviteret til middag på en restaurant. Det var en af de indiske forældre som havde arrangeret det, og vi fik igen en fin velkomst, med prik i panden og endda nogle fine indiske tørklæder også. 🍛👳🏾‍♂️

4 November 2018

Så blev det første dag i Indien.🌞🇮🇳 Vi stod op, spiste morgenmad og kørte ud på Ishitas skole hvor vi mødtes med de andre. Vi kørte med en skolebus ud til en aktivitetspark hvor vi brugte det meste af dagen. På turen fik vi et godt indblik i hvordan New Dehli ser ud, og ikke mindst så vi en bred vifte af det indiske dyreliv! 🙈 For det første, så er gaderne fulde af køer (da de anses for at være et helligt dyr) og herreløse hunde. Men derudover har jeg set både jordegern, æsler, aber, påfugle, dromedarer og vilde grise🐮🐕🐒🐪🐖 (Dehli er jo en hel safaripark i sig selv) 😱😱 I parken prøvede vi en svævebane og klatrede over forskellige forhindringsbaner. Vi fik også en lille ridetur på en kamel og en sejltur i en sø bag parken. Vi spiste lækker indisk mad til frokost. Først en formiddags snack, som bestod af indiske chapati-brød med noget stærkt sovs til. Senere var der stor indisk buffet med ris, kylling og forskellige varme retter med grøntsager. En meget spændende dag! ☺️

3 November 2018

Så går turen ellers mod Indien🇮🇳 Vi tog afsted fra Københavns lufthavn kl. 9:40 i morges. ✈️ Lige nu er vi nået til Zürich, hvor vi venter på flyet mod New Delhi 😍