Europe, South America, Antarctica · 32 Days · 44 Moments · January 2017

Trip naar Antarctica met de HAL

22 February 2017

21-02 buenos Aires En het is weer vroeg op vandaag. Tijd om afscheid te nemen van het schip. We vetrekken vandaag weer naar Nederland. Zal een lange en vermoeiende trip worden. Al vroeg zijn we opgehaald. Op het vliegveld kunnen we nog ff mail en Facebook checken voordat we naar Rome gaan. Ruim 12 uur gevlogen en we zijn in Rome. Hier hebben we niet veel tijd voor de doorvlucht naar Adam. De dames zijn met een autootje naar de gate gebracht. Precies op tijd waren ze daar. Na 2.30 uur vliegen zijn we op Schiphol. Arjenne stond ons al op te wachten. Op naar huis. Was weer een prachtige vakantie. Unieke momenten. Mooie plaatjes. We hebben genoten. Katten zijn weer blij dat we thuis zijn

20 February 2017

Dus, wij weer terug naar het NIET aardige meisje. Maar die vertrok geen spier, ze kon er niets aan doen. Inmiddels waren we al 2 uur aan het rondzwerven met Adrie en Riet. Die waren dus ook helemaal op. We hebben ze weer naar boot gebracht. Peter en ik zijn nog naar de wijk La Baco gereden met een taxi. Daar kwamen we eindelijk in een leuke omgeving. Gekleurde huisjes, tango werd er volop gedanst. Lekker gegeten en daarna nog naar een park gelopen. Tegen het einde van de middag waren wij er ook wel klaar mee. Lekker weer naar de boot waar we onze laatste avond aal hebben genuttigd en nog ff lekker op het dek hebben gezeten. Het was een mooie laatste avond. Morgenvroeg weer op naar Amsterdam.
Buenos Aires. Het is de volgende ochtend en we zijn aangekomen in Buenos Aires. Stad van de tango, stad van Evita Perron. Het is warm, dus we hebben besloten om vandaag rustig de stad te gaan verkennen. Na het ontbijt zijn we met de bus naar cruiseterminal gebracht. Daar was het druk en chaotisch. We wilde graag met de dames op een Hop On Bus. Hier moeste eerst tickets voor komen, maar die kon je alleen cash betalen. Dus maar in de rij om geld te halen. Ben ik aan de beurt, blijkt het alleen maar geld wisselen te zijn. Toch dan nog maar ff de Chileense peso's ingeleverd, anders stond ik er voor niets. Ja, een bankautomaat gevonden. Mis, werkte niet. Dan maar eerst richting de stad lopen voor een bankautomaat. Dat gedaan had ik na ruim een uur eindelijk geld in m'n beurs. Had inmiddels ook gezien waar we konden opstappen voor de bus. Tickets konden we niet kopen bij office maar kon wel in de bus zij het toen nog aardige meisje achter de balie. Eenmaal in de bus kon dat dus niet

19 February 2017

19-02 MONTEVIDEO, URUGUAY Vandaag zijn we aangekomen in MONTEVIDEO. De een na laatste plaats die we aan doen. Het is in de ochtend al lekker warm. Temperatuur loopt al snel op naar 33 graden. Afscheid genomen, denk wel 4 x omdat we ze steeds weer tegen kwamen, van THE Unexpected Boys. Die vlogen vandaag al weer terug naar New York. We hebben niets geboekt vandaag. Dus ff kijken of we aan wal wat konden boeken. Dat was weer goed te doen. Een stadstour in een klein gezelschap. Een leuke gids. Was een mooi tripje van 3 uur om te doen. We hebben de dames afgezet bij de boot. Peter en ik zijn daarna nog lopend door de stad gegaan. Gezellige straatjes. Mooie boulevard. Ook nog ff een biertje gepakt. Om 18.00 vertrokken we weer. Het was deze avond een BBQ avond. Dus dat werd achter in de rij aansluiten. Maar het was weer heerlijk. Nu zitten we op het achterdek nog ff van onze wijn te genieten. Het was een heerlijke dag. Op naar Buenos Aires

18 February 2017

Dag op Zee Captians diner: Tijdens een dagje op zee is er natuurlijk tijd om in te gaan op de uitnodiging van de Kapitein voor de lunch. Echter Peter en Erwin verkozen luilekkerland op het lido boven de lunch. Riet offerde zich op om met Adrie mee te gaan. Gelukkig heeft Adrie meerdere malen de lunch mee gemaakt, dus ze konden prima zonder begeleiding. Eenmaal aangekomen bij de Pinacle restaurant vond Adrie het wel erg rustig. Maar na zich gemeld te hebben kregen ze een mooi plekje. Nog steeds niet echt veel mensen, dus er konden wel extra tegeltjes gescoord worden. Na eten besteld te hebben bleef het nog steeds rustig. Ook geen bemanning hmm wel raar. Nadat de kapitein uiteindelijk wel gehoord werd, maar niet gezien, begon het wat te dagen. Zitten we hier wel goed? Nee dus. Zoals altijd is de lunch in de Diner! De dames konden hun lol niet meer verbergen!😂 Iig lekker gegeten helaas geen tegeltje! Gelukkig konden deze nog geregeld worden bij het diner!

17 February 2017

17-02 weer aangekomen in Argentinië. Puerto Madrin. Ziet er gelijk weer heel anders uit dan de Falklands. Veel droogte en een stuk warmer, lekker hoor. We zouden maar Pinquins gaan kijken maar die hebben we wel genoeg gezien. Dus dit keer naar de Zeeleeuwen, zeeolifanten en misschien orca's. Weer vroeg op dus want de trip duurde 7 uur. In een nationaal park moesten we eerst richting het noorden rijden. 200 km. Tussendoor een stop van 30 minuten om ff te plassen en omgeving te bekijken. Daarna verder naar de eerste echte stop. In een mooie omgeving lagen er diverse zeeleeuwen op het strand. Mooi om te zien, maar helaas maar een half uur. Dat is erg kort omdat je ook 2 dames bij je hebt die gewoon wat langzamer gaan. Maar zij vonden het ook prachtig. Bij die stop nog een beest gezien waar ik de naam nog van ga opzoeken. De 2e stop waren ook weer de zeeleeuwen in weer een mooie omgeving. Kortom een geslaagde dag, maar wel te veel in bus gezeten. O ja Lama's waren er ook voldoende.

16 February 2017

Dagje op Zee. Vanmorgen enigszins wat langer kunnen blijven liggen. Dit keer echter wel na een laat nachtje. Na het onbijt dan maar lekker ontspannen bij het zwembad liggen en daar stiekum een oogje dicht doen. Helaas werd ons deze rust ook niet gegund. Het is mistig op zee en schijnbaar vindt de kapitein het noodzakelijk om elke twee minuten op zijn horentje te blazen. Ja het is echt afzien hoor zo'n cruise! Gelukkig werd de dag nog goed gemaakt door een groep dolfijnen die rond de boot hun kapriolen deden. Het entertainment van de dag werd verzorgd door het komische duo Hepie en Hepie. Zij besloten te gaan poedelen. Erwin had hieraan zijn handen vol om het een en ander in goede banen te leiden. Gelukkig is er niemand verdronken. Morgen Puerto Madrin, hopelijk treffen we daar met de tour nog wat sea-wildlife zoals de zee-olifant!

15 February 2017

Falkland Islands Volunteerpoint Nou we wilden pinguins zien. Het is gelukt! Drie verschillende kolonies pinguins hebben zich op Volunteerpoint gevestigd en ze waren allemaal thuis. Het is wonderbaarlijk om hier tussen te mogen lopen. Uiteraard op gepaste afstand. De pinguins lijken zich niets aan te trekken van de mensen en komen rustig langs je lopen. Echt bijzonder. Het mooist was toch wel de King Pinguin kolonie. We hadden het geluk dat er ook nog jonge kuikens waren. Alles mooi op de foto kunnen zetten. Op de terugweg zelfs nog een Albino pinguin mogen zien. Dit was de eerste keer dat deze gespot werd. Dus ook weer een primeur voor ons. De tour kosten ons de hele dag en waren weer netjes op tijd terug om met de afvaart te beginnen naar Puorto Madrin in Argentinië. Na een dagje zee, komen we daar 17-02 aan.
Falkland Islands Vanmorgen de wekker om 6.00! Leuk he vakantie. Maar het doel voor deze dag was duidelijk: pinguins bezoeken. Het was uiteindelijk gelukt om via internet een tour te vinden en te boeken. https://m.facebook.com/volunteerpointtours Nu was het zaak om met een van de eerste tenders aan land te komen. Reisgenoot Bruce stond daarom al vroeg in de rij voor onze tendertickets. Aangekomen op Port Stanley stond Jimmy al klaar voor ons. Onze hobbelige reis naar de pinguins kon beginnen. 1 Uur verharde weg daarna 1 uur dwars door het landschap. Hier geen wegen en we werden dus ook behoorlijk wakker geschud in de 4x4 landcruiser. En deze auto was hard nodig om een weg te kunnen banen over stijle heuvels, hellingen en greppels. Een ware attractie.

13 February 2017

Vandaag een dagje relaxen. Een dag op zee onderweg naar de Falkland Islands. De storm zijn we gelukkig voor gebleven, dus het ziet er goed uit voor morgen. Het enige spannende vandaag was dan dat we dames een tijdje kwijt waren. Nu redden zij zich prima aan boord, totdat A3 met de deur in huis kwam vallen. Door de deining kreeg ze bijwijze van een extra setje. Hierdoor knalde ze tegen de glazen deur bij het Lido en het ze de volledige aandacht van al het personeel. Gelukkig lijkt het allemaal wel mee te vallen. Toch werden er nog wel foto's gemaakt van de vloer. Mocht deze beschadigd zijn dan zullen ze A3 uiteraard aanklagen 🤤
De dag die we eerder gewonnen hadden op Antarctica, lijken we vandaag te hebben ingeleverd. Vanmorgen weer om 7.00 uit het bed geroepen. We waren aangekomen bij een naamloze Gletsjer. Al snel is zo'n gletsjer gewoon geworden. Dus eenmaal voor op het dek in de regen en de wind, maar foto genomen en gaan ontbijten. Door de weersomstandigheden moest er vandaag een andere route genomen worden. Een route die ons niet echt kon bekoren. Het was een natte grauwe dag. Een paar stations gezien. In de verte een paar walvissen en een pinguinkolonie. Allemaal te ver voor een mooie foto. Ook de Antartic Sound en Elephant island gingen aan ons voorbij. We zitten inmiddels in een race met een opkomende storm. Vanavond/morgen kunnen we golven verwachten van 9 mtr. Dus alles staat hier inmiddels op storm. Om de dag een beetje door te komen hebben we gezellig gebubbeld. Meteen hier contact gelegd met Adam van de Unexpected Boys. Hij wist ons te vertellen dat Moulin Rouge eindelijk op Broadway komt!

12 February 2017

Aperitief. Op de terugweg uit het Antartische gebied (je mag hier namelijk niet verblijven) ,werden we weer getrakteerd op een school bultrugwalvissen. Erwin kwam me al van de kamer halen en eenmaal op het uitgestorven achterdek weet je gewoon niet waar je moet kijken. Overal spuiters en opkomende walvissen. In combinatie met de rust om je heen is dit echt een adem benemende ervaring. Uiteindelijk werden we ook nog uitgezwaaid door een aantal pinguins op een ijsschots. Wat was dit een mooie dag!
The "Dancocoast" In de middag was het dan driemaal is scheepsrecht! Opnieuw werd er getracht een bepaald gebied in te gaan. Tot tweemaal toe lukte dit niet ivm de harde wind. Wat een geluk dat het dit keer wel lukte. Alle lof voor de crew die er voor zorgden dat wij dit niet gingen missen. Op een gegeven moment ogen te kort. Op stuurboord pinguins, op bakboord walvissen, bij de boeg zeehonden. Gelukkig hadden Erwin en ik ons verdeeld opgesteld op de boeg om maar niets te missen. Nou we hebben ze dus ook allemaal! Pinguins sprongen met regelmaat uit het water. Zeehonden zaten te luieren op de ijsschotsen en her en der kwamen er walvissen naar het oppervlak. Foto's van pinguins krijgen jullie nog te goed. Het soort wat we hier tegenkomen (Gental) is vrij klein. Maar op Falklandeiland zullen dit goedmaken. Nu dan wel de Bultrugwalvis en een Leopardseal!
The Dancocoast! Vanmorgen weer vroeg gewekt door de speaker. Dit keer met de mededeling dat waar we heen zouden gaan helaas niet mogelijk was ivm de harde wind. Een Noordelijke route werd genomen die meer uit de wind lag. Dus weer vroeg op voor "niets". Al snel kwamen we aan in een soort van baai. Het was grauw weer dus erg indrukwekkend was het niet. Veel al ijsschotsen om ons heen en toen ik me afvroeg waar de gletsjer was die we zouden bezoeken, bleek dat we er door omringd waren. Ja , wat neem je snel dingen als gewoon aan! Maar toen, als of ik op mijn wenken wordt bediend,stak de zon door de bewolking heen. En wat verandert de wereld dan snel om je heen. Het was weer beeldschoon. Foto's doen in het echt geen recht ondanks dat de foto's ook echt mooi zijn. Dit was echter het begin van de dag,een toetje volgt nog in de middag!

11 February 2017

The Unexpected Boys. Elke avond is er op de Hal cruises wel een theater voorstelling. Heel erg fan van het showteam zijn we niet. Dus wat was het fijn om een optreden te zien van The Unexpected Boys. Goede zangers, fijne harmoniën en een doses humor.
THE PALMER ARCHIPELAGO Vandaag weer vroeg op, want we hebben weer panorama cruisen. Dit had ook echt wel een uurtje later gekund aangezien we eerst wetenschappers op gingen picken van Palmerstation. Maar goed daarna was het zeker de moeite waard. Cruisen tussen enorme bergen met ijs en sneeuw. Door een nauwe pas moeten manouvreren. En elk minuut was er wel weer een nieuw plaatje om te schieten. Regelmatig dus van bak- naar stuurboord gelopen om maar niets te missen. We hebben ons best gedaan om mooie foto's te schieten. Maar geloof me, in het echt is het nog vele malen mooier. Vandaag wederom de pinguin, zeeleeuwen en walvissen check! Morgen gaan we langs een grote pinguinkolonie. Hopelijk dan wat foto's van dichtbij van deze rare beetjes. Kans maken we ook nog op Falkland eiland. Het is gelukt om nog extern een excursie te regelen. Lang leve wifi!

10 February 2017

Inmiddels zitten we in Antarctica. We zijn hier vroeger aangekomen omdat het weer mee zat. Nadat we gister Kaap Hoorn hebben gerond zijn we dus Zuidelijk gegaan. Toen we vanmiddag hier aankwamen wist je gewoon niet wat je zag. Ijs, bergen en ijsbergen. Erg mooi. Dit vergeet je nooit meer. Pinquins zien zwemmen, zeeleeuwen op rotsen, walvissen. Omdat we eerder zijn aangekomen hebben we 3 dagen te gaan om Antarctica te bewonderen. Ben benieuwd hoe mooi het morgen weer is.

8 February 2017

8-2 zijn we vetrokken richting Ushuaia. De laatste stop voordat we naar Antarctica gaan. Een erg mooie vaart, omdat je door Fjorden gaat zie je constant mooie uitzichten. Helemaal toen we door Glacie alley vaarde. Verschillende gletsjers vonden daar hun weg naar het water. Eenmaal aangekomen in Ushuaia, erg mooi weer, hebben Peter en ik een Hike gedaan. Adrie en Riet zijn met een stoomtrein naar het einde van de wereld gegaan. De Hike was erg mooi. 2,5 uur lopen op soppig mos en door de bossen. Soms berg op en dan weer berg af. Was lekker om ff te doen.

7 February 2017

Moet trouwens ook nodig m'n haar weer doen. Echter is dit wel lekker warm, want we gaan richting de kou
Vandaag zijn we aangekomen in Punta Arenas. Een plaats aan het einde van de wereld. Althans dat beweren de Chilenen. Op het programma staat voor ons vandaag een Tour met speedboot naar Pinquins en Zeeolifanten. Het is mooi weer en we hebben er zin in. Met de bus naar de haven waar we zullen opstappen. Al snel keerde we weer met de bus om omdat de Tour geannuleerd is vanwege zwaar weer op zee. Iets van 40 knopen wind. Dus een teleurstelling en ik ben er behoorlijk chagrijnig door geworden. Helemaal omdat er voor de Falklands ook al niet meer een trip te boeken was. Die zat al vol voordat we op het schip zaten. Dus mocht je deze trip ook gaan doen, dan thuis al boeken. Nog wel even bij de nep Pinquins gaan kijken. De vogels die er op willen lijken. Nu weer op de boot. Op naar de volgende aan het einde van de wereld plek, Ushuaia, Argentinië .

6 February 2017

SCENIC CRUISING AMALIA Vandaag weer panorama cruising door de fjorden. Een verschil met gister is dat dit keer de bergen om het water lager zijn. Hierdoor ontstaat er wat meer diepte en heb je mooie uitzichten. Het was nog even spannend want we moesten door een geul met weinig ruimte aan zij- en onderkant. Dit wordt natuurlijk op zijn Amerikaans groots aangekondigt. Spannender dan tussen twee boeien varen werd het echter niet. Het passeren van een wrak werd ook weer een "ware" attraktie. De echte traktatie was wel het spotten van de eerste walvissen. Meteen al 1 dicht bij het schip en later meerdere sproeiers in de verte. Blijft toch altijd weer bijzonder. Helaas nog geen pingiuns, wel steeds wannabe-pinguin-eenden. Voor de rest, lekker genieten en klaar maken voor het Galadiner! Morgen een groot avontuur. Met de dames op een speedboot opzoek naar wat wild! 🐧 Magdalena Island & Penguin Reserve by Covered Speedboat

5 February 2017

Na een heerlijke dag gister, gaan we vandaag weer zuidelijker. Een dag langs de Fjorden van Chili waar we vanmiddag bij een gletsjer zullen uitkomen. Daarna vervolgt de reis naar Punta Arrenas. Waar we overmorgen een trip zullen doen met speedboot naar de eerste pinguïns. Vandaag dus weer een relaxdag op de boot. We zitten op de promenade lekker van het uitzicht te genieten. Het is wel druk op dit dek want Amerikanen zijn zeer sportief en lopen dan ook konstant een rondje. Ja ook op slippers. DOE UIT! Maakt lawaai, kom hier voor m'n rust ⛱⛱

4 February 2017

Was iets te vroeg met de pinguïns. Eerst nog een trip in Chucabacco. Een wandeling door de natuur met als eind punt een waterval. Daarna nog wat folklore dans en een mooi uitzicht over een meer. Het ligt hier wel mooi met de boot dus daar gaan we zo weer heen. Heerlijk weertje, ongeveer 22 graden en zon . Dus de bekini kan weer aan.

3 February 2017

Genoeg gezien. Terug richting dok. Begon ook aardig te regenen. Daar even op zoek naar wifi wat vrij moeizaam ging. De dames hebben we weer op de boot gezet zodat wij nog een steile helling op konden om een kerkje en plein te bekijken. Nog even wat rondgelopen en toen weer terug naar de boot. Na de lunch zit ik ff lekker bij het zwembad dit verslag te tikken. Je kan op de boot wel van alles doen, maar niets doen is ook fijn. Maar als ik zo om me heen kijk zie ik vooral slapende, kwijlende, snurkende mensen liggen. Er zitten er 2 in het zwembad, maar die mogen wel oppassen dat ze niet verdrinken want die slapen ook zo wat. Denk dat 85% ouder is dan 65. Nagenoeg geen jeugd aan boord. Peter is ook een tukje aan het doen. Ach ja, waar je mee omgaat, wordt je mee besmet. 😴😴😴 Over een uurtje gaan we weer, op naar de volgende bestemming, op naar de Pinquins. 🐧🐧🐧
Vandaag zijn we in Puerto Castro. Een plaatsje in de fjorden van Chili. We hebben gekozen om geen excursie te doen vandaag. Dus heerlijk uitgeslapen, NOT!!!. Omdat er wederom niet gedokt kan worden, moet een ieder weer met de tender aan wal gebracht worden. Dat begint al vroeg. Dus rond 8.00 wordt er al weer van alles omgeroepen. Uitslapen is er dan ook niet bij. Geeft niet, want zo kun je optimaal van de dag genieten. Lekker ontbijten en wachten, wachten, wachten totdat de dames een keer uit bed rollen. Geeft niets, ze hebben het nodig. Zodra de dames klaar zijn met ontbijt pakken wij ook een tender om aan wal te gaan. En wat zien we direct naast onze tender, dolfijnen. Ze zwommen mee, dus kon je ze mooi van dichtbij zien. Aangekomen aan wal, direct maar een stukje wezen lopen. Wat foto's gemaakt van het dorpje. Verderop zien we gekleurde huizen op palen. Deze worden gebouwd op water, omdat de mensen geen geld hebben om op land te bouwen. Water kost niets.
Na een uur in de wolken te hebben gezeten ging de reis verder. Onderweg nog een lunchstop gehad in een Duits restaurant . De Duitsers hebben hier vroeger veel invloed gehad. Positief, en daar zie je nog steeds wat van terug. De trip gaat verder. City of Roses is de volgende stop. Een toeristische plek aan het grootste meer van Chili. Je verwacht daar heel veel rozen! Die waren er wel, maar vast geplukt, want we hebben er niet veel gezien. Ach, ze stonden er wel, maar onze verwachting was velden van rozen te kunnen zien. Leuk dorp om ff rond te lopen. Je hebt helaas niet heel veel tijd op een trip om alles te zien. Dit was alweer het einde van de trip. De excursieleider heeft op deze trip denk ik wel 647 x right gezegd. Om gek van te worden. Daarom luisterde je ook niet goed naar het verhaal. Het was weer een mooie dag. Lekker gegeten in de avond en een gochelshow gezien. Meer morgen.
6.30, de wekker gaat. Ja, 6,30. Als je wat wilt zien moet je vroeg je bed uit hier. Eerst ff ontbijten en dan kunnen we vandaag aan onze excursie beginnen. We zijn vandaag, donderdag, in Puerto Mont. Het gebied van meren en vulkanen. In de ochtend toen we aankwamen zagen we de vulkanen al liggen. Erg mooi uitzicht. We moesten tenderen voordat we aan de excursie begonnen. Een Tender is een sloep die je van het schip aan wal brengt. Voor de dames Westerveld was er voorin de bus een plek gereserveerd. Als eerste kwamen we aan de voet van een vulkaan waar we een mooie waterval mochten aanschouwen. Helaas wat te weinig tijd maar voldoende om wat foto's te maken. Daarna vervolgde de reis naar een andere vulkaan waar we richting de top zouden gaan. Dezen zagen we eerst nog niet daar het bewolkt was. En dat bleef zo. Eenmaal aangekomen zaten we in de wolken zonder de top te kunnen zien. Alleen maar stoeltjes liften. Hier wordt in de winter ook geskied.

1 February 2017

Nou de dames hebben heerlijk liggen slapen met het wiegen van de boot. Om 11.00 maar eens gaan checken naar een teken van leven. Nou ze waren net op. Het is onze eerste zee-dag dus we hoeven lekker niets. Wat ons de hele dag een beetje bezighoud: een plekje in de zon zonder al te veel wind. Op het achterdek van het Lido hebben we ons uiteindelijk gevestigd. Wel nog even een presentatie bijgewoond om te weten wat we kunnen verwachten bij de komende stops. De eerste stop is Puerto Montt ,hier hebben we een excursie geboekt dus no-worries.
In de namiddag vertrokken we dan ook met de boot. Lekker genieten nog van de zon op het dek met een drankje. Maar al snel blijkt het waar te zijn wat veel wordt verteld over deze hoek. Het kan behoorlijk waaien en dus ook beste golven. Voor Riet wordt dit dus meteen een vuurdoop. Met twee pilletjes en vroeg op bed ,morgen maar weer fit op.

31 January 2017

Eenmaal bij de terminal aangekomen, weer geprofiteerd van het voorrangsbeleid. Al snel zaten we weer in een bus die ons naar de boot bracht. Nog bijna werd de bus aangereden door een dokwerker,maar dat ging net goed. Het grootste obstakel was de klim naar boven,maar met enige aanmoedigingen was ook A3 binnen. Er kon geluncht worden! Na de lunch de boot wat verkennen en hopen dat de koffers ook dezelfde weg hebben afgelegd als wij. Helaas 1 koffertje was MIA en naturlijk van A3. Gelukkig had Erwin deze ook weer snel bovenwater en kon hij de koffer identificeren bij gevonden voorwerpen. Na nog een paar probleempjes te hebben opgelost kon dan eindelijk de Cruise voor iedereen beginnen. Ps het kabeltje is gevonden!
Vandaag vertrokken van uit Santiago naar de Ms Zaandam. Als kudde vee werden we de bus in geloodst en met 1 tussenstop bij de bootterminal afgeleverd. Een rit van dik een uur. Op sommige plekken was het goed te zien dat het erg droog weer is. Maar ook passeerde we enorme wijngaarden op de hellingen van bergen, een mooi gezicht. Helaas rijden we hieraan voorbij en dus geen tijd voor een mooie foto.
Vandaag verlaten we het Sheraton Hotel en Santiago. Op naar de Ms Zaandam! Straks lekker alles uitpakken en weer ordenen. Leven uit een koffer valt niet mee voor moeders. Altijd alles maar kwijt en niets op zijn plek. Hopelijk komt haar kabeltje voor haar camera te voorschijjn.

30 January 2017

Om toch nog een mooi uitzicht te krijgen reden we door naar een andere berg. Kort van uitzicht genoten. Alhoewel, niet echt genoten, want er is nogal wat smog plus nog eens rook vanuit het zuiden vanwege de enorme branden hier. Inmiddels zijn we weer terug in ons hotel. Nu ff lekker niets doen. Nog ff eten en weer vroeg op bed. Je wordt best wel snel moe van de droge warmte. Morgen worden we om 9.00 opgehaald bij hotel. Denk een uurtje rijden naar de boot. Dan gaat onze echte avontuur beginnen.
Vandaag staat op het programma om Santiago te bekijken en om naar een wijngaard te gaan. 09.00 werden we opgehaald en begonnen met een Tour door de stad. Met een stop bij het paleis waar we de wisseling van de wacht mochten meemaken. Dat ging met een optocht met muziekkorps paarden en de nieuwe wacht. Een mooi schouwspel. Het leuke was dat een hond dat schouwspel maar onzin vond en nam daarom een duik op het plein in een vijver. De Tour ging verder naar een kathedraal waar we uiteraard binnen zijn geweest. Zoals vele kerken zag deze er ook weer kitch uit van binnen. Na genoeg in de stad te hebben gezien rijden we weg van de stad richting het zuiden, waar we de wijngaarden en park er omheen van Conchay Y Toro hebben gezien en wat wijntjes hebben geproefd. Voordat we hier kwamen hadden we al wat wijn en cocktail op tijdens een uitgebreide lunch. We zouden nog een berg op waar we over de stad heen konden kijken echter de weg was gesloten
De optocht voor de wisseling van de wacht.

29 January 2017

Het relaxen lukt ons wel. We zijn op. Met een duik in zwembad ben je er zo weer bij. Erg koud, maar wel lekker.
Tip! Neem altijd iemand mee in een rolstoel als je met vakantie gaat. Je krijgt zonder dat je er om vraagt, overal voorrang. Eerst nog ff een bakje doen en hup naar de gate. Op tijd vertrokken richting Rome waar we zullen overstappen om naar Santiago te gaan. Op Rome namen de dames wel een karretje want dat was wel heel erg ver lopen. Mooi vliegveld trouwens. Om 22.00 het vliegtuig genomen naar Santiago waar we vandaag veilig zijn aangekomen in de warmte. Lekker een middag bij het zwembad relaxen.
Zo vandaag is het dan zover, of eigenlijk gisteren. Rond 13.30 werden we opgehaald door Arjenne, daarna Adrie opgepikt om naar Schiphol te gaan. We hebben de tijd ruim genomen, wat wel prettig was. Om 15.00 op Schiphol waar Riet al op de afgesproken plek zat te wachten. Wel een voordeel hoor laat vertrekken. Was lekker rustig op Schiphol. Tijdens de koffers inchecken liepen we tegen het eerste probleempje op. 1 van de 4 koffers was 1,5 kilo te zwaar. We zullen niet zeggen van wie deze was Riet👜. We moesten dus 1,5 kilo in een andere koffer stoppen. Zo gezegd, zo gedaan. Blijk toch nu de andere koffer te zwaar te zijn. Na wat gepuzzel door Peter hadden we het gewicht goed verdeeld. Dat maar weer achter de rug. We hadden extra service geregeld voor de dames. Dat hield in dat ze met een karretje naar de gate gebracht konden worden. We besloten om de dames in een rolstoel mee te nemen ipv het karretje. Wel zo gezellig.

27 January 2017

23 kg is best wel weinig om voor 4 seizoenen mee te nemen. Maar het is ons gelukt. Koffers zijn gepakt we zijn er klaar voor. Nog ff bij moeders kijken of het bij haar allemaal is gelukt. En ja hoor, geen overgewicht. Vanavond nog ff bijkomen van een drukke werkweek zodat we morgen fris en fruitig richting Schiphol kunnen.

22 January 2017

Nog even en het is zover. Volgende week zaterdag gaat onze trip naar Chili, Antarctica, Uruguay en Argentinië beginnen. Voorbereiding zijn nog in volle gang, maar we zijn er klaar voor. Samen met Adrie Dijkstra en Riet Bloem gaan we een onvergetelijke vakantie tegemoet. Tijdens deze reis zullen we d.m.v deze blog iedereen zoveel mogelijk op de hoogte te houden wat we gedaan en gezien hebben en war we van plan zijn om te gaan doen. We vinden het leuk dat je meekijkt.