United Republic of Tanzania · 23 Days · 27 Moments · January 2018

Tines tur til Tanzania, Kilimanjaro og safari

12 February 2018

Dagen idag stod på dykning :) Det gik super fint med ørerne og jeg havde to skønne dyk på koralrev 14-18 meters dybde. Jeg fik selskab af tre af mine rejsekammerater, Rikke, Mikala og Mats. Jeg dykkede med Mikala. Hun var en super makker og vi brugte ikke så meget luft, så vi fik nogle dejligt lange dyk (56 og 57 minutter). Dagens første dyk bød på mange fine fisk og koraller og under det andet dyk fik vi selskab af to havskildpadder. Det var så fedt at møde dem ude i det fri :) Om aftenen var der dømt lækker mad på restaurant Essence hvor jeg bl.a. fik en hel grillet hummer :) Der blev drukket et par drinks og danset til den store guldmedalje. Alt i alt en rigtig god dag med gode oplevelser. Zanzibar byder på afslapning og hygge, så den perfekte måde at runde ferien af på.

11 February 2018

Idag stod vi tidligt op for at tage ud og snorkle med delfiner! Jeg fik set tre og var så heldig at svømme lige over dem, så fik set dem meget tæt på :) Oplevelsen var lidt hektisk da vi skulle hoppe i vandet når delfinerne blev spottet og op igen når de svømmede væk, for så med båd at følge efter den for at hoppe i vandet igen. Umiddelbart havde jeg forestillet mig noget andet, og selvom jeg synes det var sjovt at se dem, ved jeg ikke om det er et format jeg rigtigt brydes mig om. Vi lå 15-20 både og jagtede de samme delfiner oven i hinanden, et stort kaos af folk i vandet og både. Herefter tog vi til Kendwa, som er den sidste destination på rejsen. Her fik alt lige en upgradering, og jeg ser frem til en uge med mere vand, strand og forhåbentligt dykning, hvis ørerne er med på den. Aftenen stod på hygge og for mig afslapning med en god bog :) Er stadig lidt ramt efter både øreproblemer og madforgiftning, og vil gerne være tip top til mine planlagte dyk! Eller så godt jeg nu kan!

9 February 2018

Idag har jeg været ude og dykke :) første dyk på et rev, der bød på masser af farverige fisk, store søpindsvin og flotte koraller. Det andet dyk var i en lagune med masser af søheste og små fiskebørnehaver nede imellem stenene. Vandet var super flot og på begge dyk kunne jeg var drive med strømmen og svæve hen over havbunden. Slet ikke så ringe endda :) På bådturen tilbage blev vi også ledsaget af et par delfiner der skulle se hvem vi var :) Herefter blev dagen desværre ikke så god! Først fik jeg ondt i mit højre øre der var stoppet til. Det gik heldigvis over, dog stadig med prop. Blev tilset af stedets divemaster der ikke mente der var grund til bekymring. Om aftenen da vi var ude at spise fik jeg et ildebefindende, da jeg ikke kunne temperaturregulere ordentligt, så jeg blev fulgt hjem i seng :/ Brugte så hele lørdag (10/2) på at have det jeg tror var madforgiftning... Så ingen sjove ting den dag! Så Mulan på Netflix og sov 16 timer! Fed ferie!

8 February 2018

Den første rigtige dag på Zanzibar stod på solbadning, badning og ren afslapning :) Det er et rent paradis her i Paje og lige hvad jeg har brug for!

7 February 2018

Så kom dagen hvor vi siger farvel til Tanzanias fastland og drager mod Zanzibar! Vi fik sagt farvel til vores to Safari guider, Godbless og Safe. Jeg glæder mig til dykning, snorkling og badning! Jeg må indrømme jeg er noget af et vanddyr, så det passer mig ret godt :D Rejsen gik godt og vi kom frem til vores hotel der er super luksus efter 16 dage i telt! Jeg deler lejlighed med vores to norske gutter, Mats og Sander, og har derfor fået mit helt eget værelse med eget bad og toilet :D Første aften stod på en god bøf og drinks i strandbaren med udsigt over vandet og fest musik fra hotellets DJ. Deres passion fruit mojitos var et hit :) Selvom vi havde glædet os til fest gik vi tidligt i seng, da vi på nuværende tidspunkt er blevet vant til at stå op kl. 6. Så får vi se hvor længe det holder!

6 February 2018

Idag stod vi meget tidligt op, kl. 5, da vi skulle op og med Hatza stammen på jagt. Vi blev godt modtaget i deres lejr, og vores guide Jayjay gav en intro til stammens kultur. Stadig med fokus på de meget kønsopdelte opgaver, bare så man ikke er i tvivl om hvad der er mande og kvinde opgaver. På jagten var det en 12-årig dreng fra stammen der skød en due med bue og pil. Meget stolt puttede han fjerene i håret for at gemme dem til at lave nye pile. Duen blev tilberedt over bål og vi fik lov til at smage. Det var ret lækkert :) Efter jagten var det tid til en dans med stammen og så en fin lille konkurrence med bue og pil. Det var en sjov aktivitet der udløste mange grin, da det var en hel del sværere end de fik det til at se ud. En af pigerne Rikke, ramte målet og blev kåret som dagens vinder :) Efter et veloverstået besøg tog vi tilbage til Mto Wa Mbu hvor den stod på afslapning ved poolen. Efter mad fejrede vi Pernille og Rasmus' fødselsdage med to flotte kager fra kokkene.

5 February 2018

Den sidste hele dag på safari stod på besøg i en Masai landsby og besøg hos Toga stammen. Begge steder blev vi mødt med traditionel velkomstdans og blev vist rundt inde i deres huse. Husene er meget trange og meget primitive, bygget af strå, træ og kolort/mudder. Begge stammer dyrker polygami og hver kone skal have dit eget hus. Hos Masai stammen er det kvinderne der bygger husene, ret sejt. Vi fik lov til at stille spørgsmål og det samme gjorde de. Vi fik prøvet kræfter med kvindernes arbejdsopgaver (male korn) og blev stillet en del spørgsmål ift. Om vi var gift og havde børn. I Toga stammen blev man gift som 15-årig og det er manden der vælger en kone. Jeg er ret glad for at jeg er fra DK! Det var en spændende dag, med masser af kulturelle indslag. Spændende som det er, er jeg bare glad for at være kvinde i et samfund hvor jeg ikke er begrænset af mit køn.

4 February 2018

Sidste dag på Serengeti bød på endnu flere store kattedyr! Dagen startede med at vi så lidt løver, hvorefter vi så heldige at se hele tre geparder sammen! Vi fulgte den i en halv times tid hvorefter vi kørte videre. Efter en del kørsel kom vi til en løvemor med tre små løveunger! Jeg tror vi var omkring 3-4 meter væk fra den. Helt utroligt og meget mere end jeg havde regnet med. Da jeg ikke troede det kunne blive bedre stødte vi på en gepardmor med tre unger! Her var vi 5-6 meter væk. Super smukke dyr og så vildt at se dem i sine naturlige omgivelser! Om eftermiddagen holdt vi siesta, og efter vores hvil tog vi til hippo pool, som sjovt nok var helt fyldt med flodheste! Det lugtede ligesom en Zoo og lydende var en blanding af ko brøl og grise grynt. Idag har jeg holdt mig en smule for mig selv, det kan godt blive lidt anstrengende at være meget social 24-7, så jeg har malet lidt i malebog og hørt musik. Alene tid er nu meget rart en gang imellem :)

3 February 2018

Dagens safari på Serengeti startede kl. 7, og bød på både løver, en gepard, to leoparder og en krokodille :) Det var super fedt at se de store kattedyr tæt på. Men når der ikke er nogle dyr at se, er det nemt at blive lidt døsig i varmen (29+ grader). Efter et besøg på en lille udstilling om Serengeti tog vi tilbage til lejren til en velfortjent siesta og frokost, der stod på lam grillet over bål! Jeg fik vasket lidt tøj og malet i malebog. Stemningen var rigtig sommerhus agtig og blev kun bedre da der blev serveret lune popkorn. Efter pausen tog vi ud igen, og var så heldige at se en stor flok flodheste og et løvepar der tog sig lidt alenetid ;) Fun fact: Løver parer sig ca. 76 gange i døgnet hver dag i fem dag, dvs. 380 gange! Da solen begyndte at gå ned tog vi tilbage til lejren igen, hvor den stod på aftensmad. Efter maden lå jeg sammen med Pernille på jorden og kiggede på stjerner. Der er så utroligt mange af dem når der ikke er noget lys i nærheden! Det skal nydes :)

2 February 2018

Idag startede vi safari på Serengeti sletten! Det blev en lang og varm dag i en jeep, men det gav pote! Fra morgenstunden så vi en hel flok giraffer, så blev det lidt stille mht. At se nye dyr! Vi holdt et hvil ved indgangen til Serengeti national Park, hvor der var godt WiFi og snacks :) To ting vi absolut ikke taget forgivet hernede :P Eftermiddagen blev lidt lang, indtil videre sidst på dagen fandt løver og dernæst en hel masse elefanter! Fantastisk at være så tæt på vilde dyr! Vi kunne hær elefanterne gå og lugt dem! Vi ankom til vores camp hvor vi skal bo i tre dage, hvor vi bruger tiden på at spille kort og hygge :) Inden sengetid havde vi fornøjelsen af at møde en hyæne på vej til og fra toiletterne, godt jeg havde Pernille med :D

1 February 2018

Idag gik turen forbi et lokalt marked og derefter Ngorongoro krateret, som vores første rigtige safari dag! Markedet er meget lig det jeg gør har set i Asien, med samme stemning (og lugt). Det er altid rart at se de mange farver og varer der bliver handlet. Vi kørte i næsten 4 timer inden vi ramte krateret! Vi havde heldigvis fået installeret store højtalere i vores bil, så vi hørte masser af dansk musik, herunder Nik og Jay :P Ngorongoro krateret fik vi set flodheste, bavianer, små aber, zebraer, gazeller, gnuer, bøfler, en elefant (på afstand), løver, strudse, vildsvin og en enkelt hyæne :) Det var sjovt og virkeligt rart at sidde og slappe af i en jeep hele dagen. Om aftenen stod den på masser af kortspil, musik og hygge :) Jeg nydt hver dag og de oplevelser der kommer! Og selvfølgeligt det gode selskab fra mine rejsekammerater :)

31 January 2018

Dag tre på safari er blevet brugt på at vandre hen til et vandfald, hvor vi kunne få badet, leget og hygget :) Det var en super tur med to Masai guider, der hjalp os igennem floden og helt op forbi vandfaldet ind i en lille hule! Det var lækkert med et naturbad og det føltes lidt som et paradis midt i et meget tørt område. Efter en let frokost tog vi på besøg i en lokal Masai landsby, hvor vi besøgte den lokale lilleskole (1-7. Klasse). Eleverne sang for os og vi besøgte en klasse. Eleverne hyggede sig meget over vores navne (Mette, Morten, Rasmus, Pernille osv.). Efterfølgende var vi inde på landsbyens marked, hvor jeg fik købt endnu et Masai armbånd!

30 January 2018

Dag to på safari har budt på turens første gazeller, zebraer, giraf, bavianer, sjakaler og flamingoer! Vi har siddet i vores lækre jeep og kørt igennem smukke landskaber fra Mto Wa Mbu til Lake Natron. Langs med vejen har vi set mange Masaier, heriblandt rigtigt mange børn der har hjulpet med at hyrde geder og okser. Vi bor i en Lodge med pool, som vi brugte eftermiddagen i, da det er alt for varmt til at være fysisk aktiv midt på dagen. Vi sluttede med en guider tur til Lake Natron af to helligt for Masaierne. Det er en aktiv vulkan der bidrager til at gøre Natron søen meget sur. Dagen blev afsluttet med lækker kartoffelmos, Uno og bål :)

29 January 2018

Så blev det farvel til Moshi og Kilimanjaro, savner næsten det bjerg allerede! Turen idag er starten på en 10 dages lang safari, hvor vi skal forbi Lake natron, Ngorongoro og Serengeti :) Vi er ankommet til byen Mto Wa Mbu, hvor vi har været på en rundvisning i landsbyen og stiftet bekendtskab med nogle af de stammer der bor i området. Turen sluttede med en tuktuk tur i bedste racer stil. Der blev grinet og gisper en del, men vi klarede den :D Nu står den igen på telt hygge, dog med lidt mere plads end på bjerget :)

27 January 2018

Efter en lille lur var det tid til et let måltid og endnu en gåtur ned mod High camp (3950 meter). Fødderne var ømme, men benene virkede heldigvis igen. Det tog et par timer at gå derned, og da vi endeligt ankom var der varm aftensmad og et lunt telt at sove i. Efter en god nats søvn var det tidligt op og ned mod indgangen til Kilimanjaro national Park. Inden vi gik blev der sagt farvel til portørerne og vi fik sunget Kilimanjaro sangen for sidste gang. Det var festlighederne og lidt trist at det var slut. På turen op og ned havde vi talt rigtigt meget om at vi ville have pizza og cola når vi ramte civilisationen igen. Jeg tror vores søde guider havde opfattet de to ord, for nede ved gaten blev vi mødt med lige netop pizza og cola :) Luksus afslutning på en fed tur :)
Det blev hårdere og hårdere at gå opad, men der var ingen tvivl for mig om at jeg nok skulle komme op. Ved hver pause var det svært ikke at søge hen, men vores super guider holdt os vågne og skarpe, eller så skarp man kan være i den højde. Da vi nåede tæt på Stella point (toppen men ikke højeste punkt) blev jeg fanget af ny energi. Nu ville jeg bare op! Træt og lykkelig ramte vi stella point kl. 10:30. Derfra gik vi endnu længere op mod Uhuru peak. De ca. 150 meters forskel kunne jeg mærke med det samme. Mit hoved blev uklart og det blev svært at holde balancen! Da vi ramte Uhuru var det for mit vedkommende med tårer, for yes jeg nåede det :) Efter foto seancer begyndte vi at gå ned igen. Mine ben gav op og min balance var ikke eksisterende da jeg ikke kunne finde ud af hvad der var horisontalt. Min super portør, Nicklas, tog mig under armen og fulgte mig sikkert ned igen. Tilbage i Barafu camp kl. 15:00 var det tid til en velfortjent lur! Helt udmattet både i krop og sind!
Klokken 00:30 blev vi vækket! Tid til at tage det sidste stykke op til Uhuru peak (1300 meter lodret op!!!). Jeg var vildt spændt og fuldstændig motiveret! Den top skal bare nås! Efter en lille snack og en kop te begyndte vicat gå. Det havde sneet og det første stykke med mange sten var glat, og det eneste lys var månen og vores pandelamper! Som vi gik under Mælkevejen lignede lygterne fra alle vandrerne små stjerne der var på vej op på himlen. Det var ihvert fald det jeg tænkte når jeg ikke skulle fokusere på at gå og spise og drikke. Min taske fik min portør, Nicklas. Som en maskine kørte jeg systematisk snacks og vand ned for hele tiden at bekæmpe den lille kvalme der kom pga. Højden. Omkring mig kastede flere af mine rejsekammerater op, og alle havde vendt fokus indad. Kl. 6:00 var vi nået op i 5300 meters højde og solen stod op. Vi fik en kop varm te og nød at det blev lyst. Med ny energi fortsatte vi opad og opad, stadig langsommere og med tungere vejtrækninger.

26 January 2018

Ved ankomst til Barafu camp havde jeg det helt fint. Jeg havde sørget for at spise snacks hele dagen og ikke blive sulten. Det skulle minimere mængden af kvalme der kan opstå pga. Højderne. I løbet af dagen var jeg nervøs for om jeg ville få det dårligt igen ligesom dagen før, men det skete heldigvis ikke. Nu gjaldt det om at få spist så meget som muligt og gjort klar til nattens trek op på toppen af Kilimanjaro til Uhuru peak. Det er en vild følelse at kaste sig ud i noget, hvor der er en hel del faktorer man ikke selv kan bestemme over eller kender. Jeg er selvfølgeligt optimist og tænker at hvis jeg gør hvad jeg får at vide jeg skal, så kan jeg ikke gøre det meget bedre. Aftenen sluttede med et sundhedstjek hvor alt var tip top, selv mit iltniveau som lå på 92 % (normalen ved level 0 er 95-98%).
Dag fire på Kilimanjaro startede igen med varm te serveret i teltet kl. 5:30. Efter en god morgenmad startede dagens trek, der gik via Baranku Wall og Karanga Camp til Barafu camp (4600 meter). Vi ramte hurtigt Baranku Wall, der viste sig at være en del mere klatring end de fleste havde forestillet sig. Turen op ad muren bød på flere udfordringer der krævede en ren Spiderman at gennemføre. Ud over klatring var det også en ret nervepirrende tur da flere passager af turen lå langs meget smalle stier med et relativt brat fald ned på den ene side. Jeg er glad for at jeg ikke lider af højdeskræk. Efter klatreturen og muren stod den på frokost i Karanga Camp. Lækkert med varm mad midt på dagen. Jeg sørgede for at spise så meget som muligt for at lade op til det store trek op til Uhuru peak. Fra dagen før havde jeg oplevet problemer med appetitten i 4600 meter, så hellere spise på forkant :)

25 January 2018

Ved ankomsten til Lava Tower Camp havde jeg det meget dårligt, og kunne ikke få mere end et par skeer suppe ned. Jeg må indrømme at jeg fandt mig selv på randen af tårer, men jeg fik samling på mig selv, og startede den lange tur ned igen. Jeg vidste jeg ville blive udfordret, hvilket var meningen, og tanker som, hvis det var let var der ikke noget at lære har fyldt mit hoved. Træt ankom vi til Baranku Camp. Jeg indviede den nye plads ved at kaste op, hvorefter jeg fik det meget bedre, så en snack og en lur, så var jeg tilbage til normal :) Nu vil jeg lægge mig til at sove, og forberede mig på en lang fredag, klogere af dagens oplevelser!
Dag tre på Kilimanjaro stod på et trek til Baranku Camp (3900 meter) via Lava Tower camp (4600 meter). Dagen startede med telefonen i teltet kl. 5:30, så en god morgenmad og derefter afsted fra campen kl. 07:30. Starten var et let trek i morgensol med rimfrost på jorden. Vi gik på skyggesiden ad en højderyg, men efter kort tid kiggede solen frem. Jeg kom til at tænke på teksten til Lysets engel går med glans :) Senere fik vi nogle flotte udsigter, men sammen med dem begyndte effekten af den tynde luft at have en kraftigere effekt. Da vi nåede omkring 4400 meters højde oplevede jeg tiltagende hovedpine, svimmelhed og en begyndende kvalme. Tænk på de værste tømmermænd du kan forestille dig og at du ikke kan lægge dig ned og slappe af....

24 January 2018

Efter lidt hygge i Shira Cave Hut Camp og en lille lur var det tid til en eftermiddags tur op i højderne igen (4000 meter). På vejen fik vi set Shira Cave, som før teltenes tid blev brugt til overnatning på bjerget. Vi fik en god aftensmad, set på bjerg og så på hovedet i seng! Der er en super god stemning og vi er alle sammen gode til at passe på hinanden og hygge om hinanden! Jeg har aldrig i mit liv oplevet at være så træt hele tiden. Den tyndere luft gør bare at ens hoved og krop fungerer anderledes end normalt, der skal bruges flere kræfter på at fokusere og på at bevæge sig. Det er dog ikke noget større problem, så i gennemsnit har jeg det kanon godt :)
Dag to på Kilimanjaro er startet rigtigt godt :) vi blev vækket klokken 6 med varm the, lige i tide til at se solen stå op. Jeg fik en rigtig dårlig nattesøvn igen igen, men dog bedre end de to foregående dage. Det har tilsyneladende hjulpet at droppe malarone for nu. Der skal dog mere til at slå mig ud end lidt søvn mangel og det der hører med til det! Så efter en god morgenmad var det farvel til Machame Hut. Dagens store tur gik mod Shira Cave Hut (3750 meter) via en højderyg (4000 meter). Trekket har været dejligt let og jeg må bare konstatere at min kondition faktisk er ret god :) Idag fik jeg talt med en anden af guiderne, Nico, om hvordan man bliver uddannet guide på Kilimanjaro og arbejdet som bærer. For os var der overskud til at synge og hygge hele vejen :) Jeg kan nu godt mærke højden med en let hovedpine og svimmelhed, men det skulle være helt normalt, og det er stadig ikke nok til at påvirke mit humør som er i top :)

23 January 2018

Efter 6 timers vandring ankom vi til Machame hit, som er vores første camp site på turen! Har blev vi mødt med sang og dans fra vores guider og bærere, den varmeste modtagelse jeg kan forestille mig! Vi blev budt med til dans og det var en fest :) Bagefter fik vi varm kakao, småkager og popkorn i vores eget lille spisetelt! Til aftensmad fik vi en lille treretters menu, i sandhed luksus for sådan en tur! Eneste minus er toiletterne der lugter meget af ammoniak og meget mere uddybelse behøves der vist ikke! Ville godt være en mand lige i denne situation! Godnat for idag (20:35)!
Endeligt kom dagen hvor jeg skal på Kilimanjaro! Nattesøvnen var ikke helt som ønsket, med urolig søvn og hovedpine. Umiddelbart tror jeg selv det er nogle af bivirkningerne ved at tage malarone (malaria medicin). Humøret er dog upåklageligt godt, og dagen er startet med en god solid morgenmad, før afgang til Machame gate, og indgangen til Kilimanjaro national Park. Turen går i stille tempo (pole pole på swahili) gennem regnskov på meget lette stier, hvor den største udfordring er stigningen! 1200 højdemeter fra 1800 til 3000 meter! Jeg havde en god tur og konditionen led ingen overlast! Undervejs blev der talt hele vejen, og en af guiderne, Future, fik fortalt lidt om både Kilimanjaros flora og fauna, tanzaniask kultur og den stigende mængde af turister i landet! Godt jeg kan lære noget, samtidigt med at jeg får motion og flotte udsigter.

22 January 2018

Der er ved at være styr på grejet, der er afgivet briefing og nu står den på hygge! Et lille billede af min gruppe taget til vores første fælles frokost! Og de største frugter jeg længe har set! Kameraerne har ikke været så meget i brug endnu, men nu begynder vi at lave de sidste tjek inden turen, og det kræver jo også at der bliver taget lidt billeder :)

21 January 2018

Efter en rigtig god flyvetur er vi ankommet til Moshi :) Nu skal der bruges tid på at lære de andre at kende og vænne sig til klimaet (32°C). Jeg er træt, glad og spændt på at starte turen på Kilimanjaro på tirsdag!