Spain · 7 Days · 7 Moments · July 2017

Thomas, Carina och Linns resa till Grekland

22 July 2017

Jahaja. Det är lördag kväll och det är dags att summera denna resa. Hotelldelen där vi bor, village delen, är mycket trevlig. Här har man lyckats med att bygga en liten grekisk by där alla hus (rum) ser olika ut men är smakfullt inredda med mordern tusch. Byn som ligger 15-20 minuter bort är en liten men trevlig och har allt det som kan förväntas av en som är på semester. Maten på hotellet kan man förvänta sig mer av, den varma maten var oftas (alltid) kall och det är inte ovanligt med tomma fat. Man gav reklam för att kockar skulle vara ute och göra mat i matsalen men detta inskränker sig till en kock som står och skär upp någon form av stek samt en kock som står och blandar ihop någon maträtt i en stekpanna. De försöker hålla en god ordning på området med många soptunnor men dessa blir tyvärr fulla väldigt fort och tömningen är en post som kan förbättras väsentligt. Sist men inte minst är att Samos är känd för att vara blåsig och det stämmer. Ha det gott allihopa😄👍🏼

21 July 2017

När man är på restaurangen så säger de hela tiden att allt som kan närproduceras är producerat i närheten, då är det skönt att veta att även bageriet ligger i samma kvarter som vi bor.

20 July 2017

Torsdag. Efter en god dag på stranden (b1) så är det dags att tänka på kvällen. Man blir inte längre förvånad över de flygplan (b2) som flyger förbi på låg höjd. Efter maten så går vi åter in mot byn men tar denna gång att gå förbi slottsruinen på kullen(b3). På vägen upp stannar vi till och ser tillbaka mot hotellet och ser hur närma vi ligger flygplatsen (b4) samtlig som solen rullar ner på andra sidan (b5). När vi sett runt ruinen en stund så bestämmer vi att vi skall gå ner på andra sidan för att komma snabbare till byn, och då hamnar vi direkt på en kyrkogård (b6). Vi fortsätter sakta men säkert mot byn och hamnen (b7) för att kunna sätta oss ner och få en välförtjänt vila (b8). När vi sitter här som bäst så märket man att man har utsmyckat hamnen med väldigt designade lyktstolpar (b9). Efter detta vattenhål så är det dags att fortsätta tillbaka mot hotellet och göra lite shopping på vägen

18 July 2017

Efter att vi avslutat tisdagens bad så bar det tillbaka till lyan. När jag sitter på balkongen så kommer en fågel (b1) och sätter sig i trädet närmast mig och tittar förundrat på mig, undrande vad jag kan vara för en filur. Efter en tidig kvällsmat så tar vi en promenad in till byn (b2). 15-20 minuter är rätt lagom för att hamna mitt på huvudgatan (b3). Vi behöver inte gå många meter förrän jag har hittat en lämplig t-shirt som passar mig. Fem meter senare så är det Linn och Carinas tur att fynda (b4). Vi fortsätter sakta ned mot hamnen och ser den ena efter den andra trevliga restaurangen inklämd där det passar (b5). När vi väl kommit ner till hamnen så är det inte fel att få sätta sig ner och se på folk som är i rörelse (b6), lägger man sedan till dessa monster till båtar som ligger för kaj så blir det en riktigt trevlig kväll.

17 July 2017

Efter att vi lämnar Arlanda och SAS blu hotell (b1) och landat på Samos så fick vi äntligen känns på värmen. Efter en kort resa med taxi, 5 minuter varav 3 vid Samos enda rödljus, så är vi framme vid hotellet (b2). Hotellet är uppbyggt som en liten grekisk by med torg och kyrka (b3). När man vandrar runt på området så är det många skrymslen och vrår (b4&5). När vi är klara för dagen så är det rätt skönt att ha sin egen vrå att få sätta sig på. Detta är vår altan (b6).

15 July 2017

Resan har startat. Efter en god färd hemifrån så har vi kommit fram till övernattningen. Om man frågar snällt i baren så fixar de det mesta, denna drinken är till Linn.