Sweden, Finland, Thailand · 30 Days · 165 Moments · June 2018

11 July 2018

Sista benet på resan.. Snart hemma.. Frugan kutade på bekanta på flyget, lustigt nog. Ibland är världen liten
Taxar in till terminalen i Helsingfors. På tid än så länge. Nu har vi varit uppe i snart 14 timmar. Om 60 minuter går sista benet från Helsingfors till Arlanda, och sen en kort taxitripp hem.
Precis landat i Bangkok. Lustigt namn på flyget, men gick ju utan katastrof. Nu liten konstig buss som tar oss till terminalen, sen ska vi försöka hitta vart vi ska på denna gigantiska flygplats :)
Sitter på tåget ut till flyget som ska ta oss fram samui till Bangkok.. Hej då öarna!

10 July 2018

Vi checkar ut och får denna av personalen 🇹🇭❤️
Några kvällsbilder från sista natten och sista hotellet :)
Lite bilder runt om hotellet. Nu packar vi ihop oss. Imorgon bitti går flyget mot Sverige 06.00. Vi blir upphämtade 04.30. Känns vemodigt att åka hem men också super härligt... Det är alltid lika härligt att komma hem. Och alltid lika tryggt att ha svensk mark under fötterna. Tack älskade Thailand för den här gången! 🇹🇭❤️🇹🇭❤️🇹🇭
Steg 3. Laga! Och äta. Resultatet!
Sjukt kul kockklass. Denna var sjukt mycket bättre än förra. Friterade ananas, och fokus i jobbet att få till stirfried kyckling med grön curry. Att rulla vårrullar var inte det lättaste heller.
Steg 2. Shopping på marknaden med kocken för dagen, check!
Ny cooking class idag. Steg 1. Här är recepten. Nu åker vi till marknaden för att handla.

9 July 2018

En stund att ta in alla intryck. Trötta. Godnatt!
Vi sitter på terrassen och tittar på när kvälksregnet drar in. Sjukt mysigt. Med en kaffe.
I Thailand kan man helt enkelt inte göra en Bloody Mary, haha. Fina drinkar, men smaken... Poolhäng!
Whiking njuter i eget krypin!
Vi får en mobil här så vi alltid kan nå personalen 😁😅👍
Hotellet har fixat tårta! Nu fikar vi och varvar ner...
Den här utsikten!!!!!!
Nu flyttar vi in här!!!!! Vi avslutar våra sista 2 nätter på Topp!!!! Shiiiiit va cooooolt!! Sandalwood luxury villas! Vilken våning!! Egen pool. Yihaa!
Idag firar vi (och en tusenfoting) Whiking som fyller 12! Grattis på födelsedagen älskade unge! ❤️

8 July 2018

Känslan när man får ta vitt ris, på vitt bröd, med smör på.. :)
När sonen fått ny lur och fixar innan vitlöksbröden kommer in.. Fix o Trix
Packar och poolhänger och kollar in stjärnorna. Förbereder oss för att åka till vårt sista hotell för den här resan imorgon.
Fru Widegren synar groggen i sömmarna. Måste lära oss säga nej tack :)
Shoppat fejk väska, fejk cola, och ett par byxor som har mindre textil än en disktrasa.. Nu pustar vi ut.. Snart taxi hem, spela en omgång gris och dricka rom. Middagen ikväll är oklar då lunchen intogs 1530
Shopping shopping! För delar av sina födelsedagspengar har Whiking köpt en ny mobil. Blev en Huawei Y7 Pro 2018 (blå) Lycka!
Sjukt skumt ställe.. Heter stakehouse, men har ingen aning om vad en cola e. Men nu börjar frun i huset få utslag av ilska, så lika bra att ge den mat innan det händer en olycka :)
Idag njuter jag några timmar själv här på White cottage (bara vi som bor här. Finns 11 bungalows :) då Jonas och Whiking tar ett sista jetski safari. Jag tycker det är för dyrt för att inte tycka så mycket om det, läser hellre en bok. Och funderar över Whikings födelsedag imorgon. Nåt nytt familje äventyr blir det. Sista dagen här. Imorgon åker vi vidare till vårat sista stopp på den här resan. Nu känns det att vi varit borta länge. Och nu är det helt ok att åka hem på onsdag. Men... Ääääään åker vi inte.

7 July 2018

Var lixom tvungen att gå förbi här och klippa ett kort. Efter detta kantades vägen av stripklubbar.. Whiking måttligt nöjd :) men vad gör man inte för att komma till en trippel cheeseburgare :)
VR- hall. Annat än när pappa Jonas var liten och allt som fanns var flipper... Härlig kväll på ett stort shoppingcenter. Sen ska vi kolla fotboll. Den börjar 21.00 thailändsk tid. Perfekt.
En dag som kommer ligga kvar i långtids minnet som Whiking kallar det.. Cocking class! Grymt rolig dag med matlagning, skratt, hackande, stekande och ätande av den goda maten vi lagat. Med oss fick vi förklädena vi hade under dagen, plus kock mössor samt en sticka med massa kort på som en av personalen tog :) och recepten på det vi lagade. Nu kan vi ta med oss Thailand hem :)
Matar dom "fula" fiskarna. En del av turen igår.
Cooking class. Andra stoppet. Stopp vid stora Buddha, Shiva och resten av gänget. Bad en stilla bön inför matlagningen. Älskar kortet när jag tar kort på Marie när hon tar en selfie.
Cooking class. Första stoppet. Kollade in marknaden och spanade in inälvor, grishuvuden och rosa ägg. Kollade även in fiskmarknaden. Våran kock för dagen följde med och förklarade olika saker kryddor.
Så här ser en marknad ut i Thailand. Här handlar man den goda maten.
Den här pärlan! Att resa med Whiking är enkelt. Nyfiken glad positiv och såå snäll. ❤️ Lyckligt lottade!!! ❤️ Och sen min kära man som gör allt för oss här i Thailand. Bokar hotell, utflykter mm mm mm mm Tack älskling ❤️
Bus/mys frukost. ☀️❤️🌸 White cottage Koh Samui

6 July 2018

Att sova i myggnät är som en vuxenkoja 👍💪
Idag ordnade Jonas en riktig fin middag på en super härlig (dyr) restaurang. Blev en fin flaska vin och kött. Fantastiskt gott. Suuper härligt och såå värt det! ❤️
Imorgon ska vi gästa ett riktigt lyxhotell. Inte för att bo (hutlösa pengar) men vi ska göra nåt annat... Fortsättning följer...
Mitt i Monsunen ska det lösas korsord.. Det för barn.. Med en halvpenna ifylld för att illustrera svårighetsgrad.. Av fem #semesterhjärna :)
Det är inte optimalt att ha duschen framför toan. Men så är det. Här.
Som alltid när vi kommer till ett nytt ställe måste man ju se sig om och utforska området lite. Idag till Whikings stora förtret då det var riktigt varmt (blir varmare för var dag) och då han var väldigt hungrig. Hittade ett jätte mysigt (dyrt) frukostcafe till slut... Lunchen hade dock bättre utsikt än mat. Ikväll blir det en ny marknad och förstås en drink och thaimat. Lite strandpromenad och ett kvällsdopp i ny pool.
Nu flyttar vi in här. White cottage Koh Samui. 3 dagar framåt ska vi bo här.

5 July 2018

Kvällsmarknad ikväll. Och här gör man glassen på plats. Suuper gott!
Man börjar och avslutar dagen med en kaffe och en SangSom (god inhemsk rom och bra för magen) och ett pool dopp. Tidigt imorgon bitti åker vi vidare. Nu har vi 2 stopp kvar på den här helt fantastiska långresa i Thailand. Ääään åker vi inte hem.
Körde hemmaboxens pass på en härlig box i samui. Nu frukost med yogurt och müsli. Whiking passar på att modella lite :)

4 July 2018

Three monkeys.
Äventyr! Whiking mår bättre! Vi är ute i ingenstans och hittar ett ställe som har pilbågeskytte. Lycka! Och jag får mig ett riktigt glas vin. Få förunnat i Thailand... Här bor dessutom urbefolkningen. Såå coolt!!! Vi är inga vanliga turister! Vi vill ha det just så.
På dagens lunchpromenad sprang vi på ett litet ställe. Köpte vitt vin till Marie, men var gult i tonen.. Vi gissar på äpplevin typ. Jag fick ett dricksglas med whisky, och w en vatten. Verkar vara en belgisk godsherre som hade lokalen. Fyllt med Tintin och Asterix saker. Sen loppmarknad deluxe
Efter 200 toa besök för Whiking och tre pappersrullar på ett dygn botar vi magen med choklad, cappuccino och en trippel espresso. Marie fick dock ingen cappuccino sen gick hon och var jobbig och sa till. Två biträden tittar på varandra och undrar vad en cappuccino är för något och föreslog en dubbel espresso istället.. Nya härliga äventyr!
Idag blir vi begränsade till att vara här på hotellet. Whiking har blivit knasig i magen och det vill inte ge sig. Blir pool och en bok. Funkar det me.

3 July 2018

Ett litet eljobb...
Sjukt tråkig men billig lunch. På vägen såg vi en typ foodtruck, vårt första rödljus och sjukt intressant luftdragning av el och fiber
Nu flyttar vi in här! Enkelt liv ☀️🌸❤️ Florist Resort Koh Samui 🌸🌼💮🏵️
Hej då Koh Panghan. Taxi båt. Hej Koh Samui.
Resan tillbaka till samui gick problemfritt med Taxibåt.. Cirka två timmar av höga vågor på en träbänk.. Tack och lov under tak.

2 July 2018

Lite grill på gatan idag. Fick köpa cashewnötterna till ena rätten själva på 7eleven då det var för dyrt att köpa in här på stället (men fanns på menyn 😂)
Bugs! Kvällsdopp. Sista kvällen på Koh Panghan. Tidigt imorgon bitti tar vi en taxi båt till Koh Samui där vi ska spendera 8 dagar! Blir ett kärt återseende men såklart nya platser på ön. Arg på hotellet här. Sa att vi repat moppen och trodde inte att Whiking var 11 (billigare taxibåt) och så påstod hon att vi gjort av med dubbelt så mycket soppa i moppen mot vad vi gjort. Morr. Tappade tålamodet. Det var varmt! Och jag var hungrig!
Idag tar vi in på ett grannhotell (bara över dagen) för att få både stor pool och strand. Skönt med en riktig solstol. Sand i all ära men den fastnar överallt. Nu blåser morgon molnen bort så vi tar skugga under palmerna.
Sommarben i Thailand. Whiking slog en rova när han skulle upp och lämna in begäran om att få rummet städat. #skrapsår #apoteksbesök

1 July 2018

Livet i Thailand - barfota!
Käkade middag på favorit stället. 3 glas vitt 1 lokal rom 2 juice/slush 1 soda vatten 1 förrätt vårrulla 1 varmträtt kyckling sataye 1 varmrätt green curry spicy kyckling 1 varmrätt stir-fried något med räkor 1 dessert stekt banan med honung Under 300 spänn och en brakmiddag. Avslutades med en vändtia med en gecko som sällskap. Sent ikväll. 2200 har klockan slagit. Jag sitter själv med en grogg i kvällsljuset och letar näst nästa boende.
I ett steg att stävja myggen har man kvar dom här underbara spiralsakerna jag kan minnas ifrån barndomen. Försvann sedan, säkert någon svanmärkning som inte gick att uppfylla. Själv bidrar jag till landsekonomin i form av investering i en flaska sang-som , och inser att rese budgeten i princip håller
På moppe. Kvällsutflykt. Sjuk utsikt, och en sjukt brant backe. Tog oss upp på en utkiksplats. Galen utsikt, kaffe och inhemsk rom, sen hem igen. Nerför var lika spännande som uppför.. :)
Ibland sitter en kall cola jävligt bra. Fyra unika miner får spegla njutningen av dricka till lunch :)
Blev en dag på stranden för att prova den inköpta boogieboarden. Och så blev det en massage. Konstigt nog ser massagen olika ut fast man ber om lika som sist. Thailand - det blir vad det blir!
Jonas undrar varför hans kläder inte torkar... Ja det kan man undra...

30 June 2018

Livet på stranden ☀️ och i den egna poolen.
Det är många mil hem till Stockholm. Det ser man också på den här skylten. Men än ska vi inte hem!
Woooooow!!!!! Nu flyttar vi in på The great escape. Wow!! Här kommer vi leva som kungar. Egen pool och hängmatta! Livet!
Dom här två ❤️ Sista frukosten här. Nu åker vi vidare på Koh Panghan. Tack Milky Bay.

29 June 2018

Ikväll struntade vi i stora gatan. Istället gick vi längs stranden. Fördrink och en omgång kasta gris i månskenet i sanden. En kall maithai och gris jäveln.. Whiking passade på att chilla i hängmattan. Whiking testade en Hawaii baguette, och vi andra en pizza, gjord på typ pitabröd.. Sjukt gott. På vägen hem slog Jonas såklart i tån och blödde som en stucken gris. Fixades med dasspapper, och lite linda runt. Nu hemma 2122, i skenet av onknappen på ac'n. Imorgon nytt ställe, ny del av ön och nya äventyr! :)
Klart man måste shoppa också. Det är faktiskt bara 33 grader varmt här. 😂☀️🌸😂
Idag var en härlig dag. Spontan galen färd till grannbyn. Skulle köpa glass på en pub.. Fanns ingen, så Sammy som jobbade där, drog iväg som ett skott och köpte glass åt oss. Vi åkte jetski...lyckades pruta på tid men inte peng. Fick 30 minuter till priset av 15. Whiking körde en bit alldeles själv. Whiking hittade en mjukis apa, en lycko apa,Marie hittade små figurer och ett par byxor. Själv shoppade jag linne och två par mysbrax
Whiking har valt Bobby. Vår lyckoapa på resan ❤️
Idag besöker vi stranden där full moon party var. Vi valde den när vi får njuta av den själva. Jonas och Whiking åker jetski och jag njuter av det HÄR!!!! Vi har det oförskämt bra. Had Rin beach.
Lyx strandfrukost ☀️

28 June 2018

Allra bästa maten hittar man på de ställen man inte tänker sig gå in på. Men vi vågar! Och hittar väldigt god vällagad mat för lite pengar. Här är kocken också väldigt glad!!
Middagen gick ut på att ta en promenad åt andra hållet utanför hotellet. En ganska lång vända.. Till slut tröttnade vi och slog oss ner på Jimmys Jag beställde vårrullar och no name. No name, var typ som stekta omelettbitar och med kyckling.. Gott och annorlunda. Honan i hushållet gick lös på thaibasilika, chili kyckling med ett stekt ägg över. Whiking tog sitt sedvanliga sweet and sour chicken. Första thai som sa tack för dricks.. Kul
I den här bungalowen är det hål och sprickor överallt. Dessutom lutar det så skarpt neråt när man kommer in så det känns som lustiga huset på Gröna lund. Just nu har vi en ödla och 2 tusenfotingar här inne. Nån form av kokosnöt rasade också ner på taket och rullade runt där uppe. Stabilt! Men frukosten serveras flott på stranden på fin porslin. Och det är glada thailändare här som busar med Whiking framförallt.
En tur till Koh Panghan stad.
Dagspromenaden och utflykten vid 14 bläcket, där utmaningen var lunch, badskor till liten och sköna byxor samt bankbesök. Vi hitta inga badskor, vi hittade byxor i en affär, men ägarn hade lämnat butiken för gå på market, så blev svårt att handla. Vi hittade bankomat, lunch och lite sköna väggmålningar och skyltar. Notera Starbucks inspirerande logotypen på Whikings pineapple shake :)
Vi har träffat 2 norrländska familjer här. Så vi unnar oss lite poolhäng och svenskt snack idag. Är lågvatten på Koh Panghan just nu dessutom. Så havet får vänta lite.

27 June 2018

En romantiskt middag för 3 på stranden. Och nu fotboll på lilla rums tv:n. Heja Sverige.
Chingchok ödlan. Man ser dom överallt. Inne som ute. Söta.
När man får uppmaning om vilka siffror som inte får användas :) #notsosafe
Nu flyttar vi in här på Koh Panghan i en supermysig bungalow på Milky Bay.
Whiking och pappamys ❤️
Far och son :)
Välkomstdrink och poolhäng i väntan på bungalow på Milky Bay Koh Panghan.
Framme på Koh Panghan. Väntar på vår taxi. Och tittar på hysterin kring alla som vill ha körningar. Skådespel.

26 June 2018

När vi äter kinamat i Thailand 😅 Alla fick olika pandor på en liten rolig restaurant i en backe.. Fick pinnar.. Kommer gå åt pipan!
Whiking vill jätte gärna äta hamburgare på gatan 😂 Så OK! 😅
Lämnat in tvätt idag. 100 bath för 2 kg. Vi la till 60 bath och fick expressbud. = 42 sek
Familjen försöker under svåra förhållanden att göra apan minerna.. Skrattade ner oss i byxorna allihopa. Imorgon far vi till phangang
Tanote Beach Koh Tao
Idag åkte vi till Tanote Beach för att snorkla. Helt fantastiskt snorkelvatten. Och vi är som vanligt nästan ensamma även på denna strand.
Frukost på hotellet bredvid vårat. Dubbelt så dyrt, men dom kunde engelska och gjorde en mean jävla pineapple 🍍 shake

25 June 2018

Då flyttar vi in här våra 2 sista dagar på Koh Tao. Next door.
När det e som allra varmast kan man passa på att spela biljard och gömma sin transparanta hud från solen. Ett jävla tillhåll för myggen bara detta stället!
Morgonpromenad. Letar gott kaffe.
Så bygger man en riktig byggnadsställning !! Virke från stranden och lastnät.. Underbart!

24 June 2018

Kvällsbad och middag på en av strand restauranterna fick avsluta dagen idag. Som innehöll mopedåkande, minigolf, träning på crossfit boxen och bad
På gränsen till solsting (läs Marie) Då funkar en lätt mini golf runda.
Vi ligger på sängen här vår sista dag på detta rum och undrar varför man snålade in på färg till taket?! Stil och finess är inte typiskt thailändskt. Det blir vad det blir. Imorgon byter vi sida hotellet. Stannar dock kvar här i området då vi fastnat för det. Tar oss runt Koh Tao till fots och med moppe 😨😬😝 3 dagar till på Koh Tao. På onsdag åker vi till Koh Panghan.
Kort paus från moppeåkande. 125an får slita hund i backarna men gör det med bravur! Finns inget som är så gott som en kall coca en varm förmiddag. Unga herrn passar på att rätta till linnet oxå. Världens gladaste servitris dessutom!
Den här killen har gått all in i semestermood! Ligger mest och njuter!

23 June 2018

Lycka att duscha och göra sig iordning utomhus! Vi är typ ensamma här!
Idag besökte vi en box!!! Så kul. Crossfit Koh Tao 💪 Härligt pass. Härlig box! Taxiresan blev på flak! 😂
Kickass start på dagen. Kort taxi resa till boxen. Tuff Wod uppdelad på två block. En teknik med snatch och en amrap "Jakobs stege "

22 June 2018

Ännu en kväll med länsade tallrikar och mys! Tummen upp för Lanta Thaifood! Fantastisk mat.
Framme i Koh Tao och nytt boende för 3 dagar.
På båten till Koh Tao!
Mysig resa genom djungel till färjan som ska ta oss till Koh Tao. Väntar på färjan!
Ny ring och gubbe från Thailand :)
Glad midsommar önskar vi från Koh Tao!

21 June 2018

En mysig kväll på Harrys. Såå thailändskt. Såå god mat. Sen en god mohito!
Uppe på taket grönskar det på hotellet. Läckert sätt att göra något astrist lite roligare.
Ställde kl på 06.00 idag för en tidig morgonpromenad. Se solen gå upp.
Lamai Beach
Sista dagen och kvällen i Lamai och på Koh Samui. Imorgon åker vi vidare! Till Koh Tao. Äventyret fortsätter.

20 June 2018

Fantastiskt goda chips!
Det blir en dag på stranden!
Framme i Lamai. Här stannar vi i 3 dagar. Thai house beach and resort.
Ett sista strandhäng på Lipa Noi.

19 June 2018

Dagens utflykt på 4 hjulingar!
Snart läggdags. Imorgon lämnar vi vår fina villa här och åker vidare på Koh Samui. 🌜🌒⭐
Fam "bonnbränna" 😂
Tappar upp ett bad till Whiking efter utflykt! ❤️🌸
Lunch för 1 på stranden. Här är bara jag. Och de thailändare som jobbar här. Fantastiskt!
Idag har Jonas och Whiking åkt iväg på en heldagsutflykt med 4hjulingar. Jag har valt att stanna på stranden. En hel dag för mig själv. 🤗 Fast jag har sällskap... Av strandens hund. Vi kallar honom Ludde. Han följer oss överallt. Här har jag det bra idag. Njuter sista dagen på den här sidan Koh Samui. Imorgon åker vi vidare på ön till en annan sida.
Blå himmel redan från när man vaknar. Yihaa!! 😁
En helt underbar dag. Jag och Whiking på Fyrhjulings tur en hel dag. Grym off-road körning. Högsta punkten på samui besöktes. Det badades i vattenfall. Superläckra hår nät under hjälmarna. Start klockan 0900 var tillbaka vid 1730. En riktigt kul pappa,Whiking dag

18 June 2018

Kvällspromenad
En sjukt glad kille som trimmade gräsmattan och häcken runt kåken.. Klart han ska med på bild :)
Härlig promenad utflykt idag.
Samma solstol men olika vyer. Väntar på att molnen ska blåsa bort.
På det här hotellet har man sin egna strandväska som man får fixad med handdukar och tofflor! Service är allt här.

17 June 2018

Tar en drink på en liten bar som vi hittade mitt i ingenstans. Samui Beach escape.
Lågvatten.
Lunchmys på stranden.
En promenad på landsbygden. Hittade ett 7-11. Köpte lite dricka till rummet och Whiking fyndade en hotwheel :)
Väntar på min första Thai massage. Idag blir det 60 min huvud, nacke, axlar. Kan behövas efter den långa resan hit. Nyss kom jordens regnskur men nu har det dragit förbi. Så hängmattan är perfekt att slumra i tills det är dags!
Morgondopp 😁
Tidig morgon på framsidan av vår lägenhet med den här utsikten!
Godmorgon!

16 June 2018

❤️
Vårt boende i 4 dagar Viva vacation resort
Försenade hela vägen och väldigt trötta är vi nu äntligen på Koh Samui! All packning kom 🤗👍 Nu hoppas vi att vi har den hotellbokning vi vill ha för våra första 4 dagar. På väg i transfer till hotell nu 🤗👍

15 June 2018

Nu bjuder Finnair på middag och nytt flyg till Bangkok går 23.55 Vi hinner med loungen här också!
Sjukt trötta!!!
Tur att man har en super duktig kille som löser korsord och behåller lugnet... ❤️
Fast på Arlanda med ett trasigt flyg?! Lite smått stressande då flyget från Helsingfors nu ska gå till Bangkok... Vi får ingen vidare information heller... Sitter på flyget och är nu 1,5 timme sena... #shithappens Fortsättning följer ☀️
Arlanda ➡️ Helsingfors ➡️ Bangkok ➡️ Ko Samui Nu börjar vårt äventyr i Asien Thailand!
Starten har gått. Deras fel som dukar upp :)