Norway, Japan · 15 Days · 67 Moments · August 2017

30 August 2017

På vei hjem 🤤😣🛫

29 August 2017

På vei til zao fox village!

28 August 2017

Verdens beste pannekake!

27 August 2017

Sanrio Puroland
På vei til sanrio puroland!

26 August 2017

Siste stopp på turen var en bon odori festival i Roppongi. Det er en festival som feires om sommeren, for det meste i august. Her har man matboder, leker og alldans. Fantastisk opplevelse! De danser for "glede" og for å feire sine forfedre som kommer på besøk. Fantastisk slutt på dagen!
Etter Tsukiji tok vi en båttur bort til Asakuza, som er et område kjent for templer, helligdommer og markedet. Vi hadde flaks og det var en samba/karneval parade den dagen for å feire Japan sitt spesielle forhold med Brasil. Skal prøve å få lagt ut litt bilder av det etterhvert, tok mye bilder med kameraet istedenfor telefonen. Når vi kom inn til tempelplassen så var det også masse ekstra matboder der fordi det var lørdag. Vi koste oss masse.
I dag ble vi møtt av en gratis lokal guide. Som tok oss med på på tur. Første stopp var Tsukiji fiskemarked, vi var ikke inne i hovedmarkedet hvor auksjonene er. Da må man stå opp sinnsykt tidlig. Men vi fikk spasert rundt og sett masse, og veldig greit med en lokalkjent guide.

25 August 2017

Da har vi vært på en izakaya, som er en slags japansk pub. Vi hadde hørt at denne skulle være veldig bra, og det var den. Vi spiste fersk sashimi (catch of the day), sinnsykt god biff, utrolig sterk torskerogn, japansk omelett og kylling brusk (Ja, brusk). Vi drakk øl og high balls (brus eller noe annet med sprit som regel whiskey,vodka eller gin. Vi prøvde litt sake også. Jeg ba om en surprise drink til Cato, lost in translation ble til big size. Så Cato fikk vel 1 liter stor highball 😂men han drakk den opp. Vi hadde det kjempegøy og snakket med en del japanere. Izakayaer er definitivt kjempegøy, på denne kunne de rimelig bra engelsk noen av de har temaer andre er mer tradisjonelle. Det japanske navnet på denne izakayaen kan oversettes til idioter som ler, stolene var ølkasser med puter på, spisepinnene hvilte på ølkorker og hvis man har reservert bord så setter de frem et egg på den reserverte plassen. Fantastisk stemning!
Da har vi tatt toget fra Shinjuku ut til utkanten av Tokyo ens ærend for å spise vannbakkels formet som Totoro. De var fantastisk gode!!!
Vi er på vei til Ghibli museet, ikke lov til å ta bilder eller filme der. De vil at parken skal være en overraskelse for alle. Vi er veldig spent 🤗

24 August 2017

23 August 2017

22 August 2017

21 August 2017

Da fikk vi endelig testet ut coco curry :)
Dag 4: I dag ble det frokost på hotellet før vi tok banen ut til Nara.

20 August 2017

Dag 4: Vi er i Osaka! Her er det veldig varmt, mens Tokyo hadde veldig høy luftfuktighet så var det mer solvarmt i Osaka. Vi gikk av toget til strålende sol 🌞😎 mens det stort sett har vært overskyet i Tokyo. Når vi først var kommet frem til hotellet så var det en selvfølge at vi måtte dra til dotonbori fordi det er der det skjer! Vi har nå vandret gatelangs og spist en brøkdel av maten som var der 😂😥 I morgen blir det en dagstur av noe slag, vi skulle egentlig til en av fjellbyene, men vi får se hva vi ender opp med. I over i morgen så skal vi til universal studios og Harry Potter land!!! Vi har også nettopp fått bekreftet at vi har fått en gratis lokal guide i Tokyo når vi drar tilbake. Så da skal vi ut på eventyr!!!
Da sitter vi i green car på shinkansen (luksusvognen) og koser oss med bento kjøpt på togstasjonen. Og iskaffe kjøpt på toget :)
Da er vi pakket og klare for å ta shinkansen (hurtigtog) til Osaka. Hotellet vårt i Tokyo skal oppbevare mesteparten av bagasjen vår til vi kommer tilbake, så vi slipper å drasse med oss så mye på toget 😊🚄

19 August 2017

Etter uglekafeen så trasket vi videre rundt i Akihabara før vi gikk på en maidcafe for å spise. For de som ikke vet de så er maidcafe et spisested hvor man går mest for å få servert kawaii mat (cute food) og for selskap. Da de som jobber der som maids er der for å underholde deg, snakke med deg, synge for deg og ha interaktive leker med deg. Men ikke noe snusk ;) Det er en essensiell del av otaku kulturen (nerdekulturen) i Japan. Mens vi var der så var det både godt voksne menn i 40-60- årene, unge gutter, par og familier. Var veldig spesielt, men også veldig hyggelig. Maten var faktisk overraskende god :) Men vi dro ikke dit for maten egentlig... Var mest for å teste hvordan det egentlig var.
Dag 3: I dag ble det en kjapp frokost på Starbucks før vi dro på uglekafe. Hvor vi fikk treffe masse ugler og vi kunne også holde de 😄🤗🦉Jeg ble bæsjet på 😮 men det gikk fint 😂💩
Robot restauranten... 🤖 vanskelig å beskrive, definitivt verdt pengene. Helt insane. Ikke lov å bruke WiFi under showet så publiserer dette først nå.
Dag 2: Vi hadde booket billetter til robot restaurant, også kjent som tourist trap nr 1 i Tokyo 😆 Men alle sier at det er helt sinnsykt! Vi bestemte oss for å spise før showet, da vi hadde booket billetter uten mat. Vi fant ut at vi skulle prøve å finne ut hvor robot restauranten var først også spise ramen på et sted i nærheten. Vi måtte stå i kø i ca. en halvtime i en trapp ned til en kjeller. Men det var verdt det! Sinnsykt god ramen 🤗🍲.
Dag 2: Vi våknet rundt 6ish på morgenen lokal tid 😆 Men vi var ikke jetlagged, så en litt drøy og slitsom første dag var tydeligvis løsningen for å ikke være jetlagged de første 3 dagene. Vi valgte å booke hotell uten å ta med frokosten i bookingen. De har en frokost buffet, men vi tenkte at det var gøy å kunne velge litt hvor vi ville spise. Etter litt sjekking av tripadvisor, så valgte vi i 9-10 tiden å gå til en mathall ca. 5 min unna hotellet, men rett ved stasjonen. Var ikke så mye som var åpent før kl.10, men mathallen virket spennende også. Der hadde de en bar/restaurant med et helt sinnsykt bra utvalg av vin og whisky og en veldig fin frokostmeny. Det kuleste med dette spisestedet var at all maten tydeligvis var fra utsalgsstedene i mathallen så brødet var fra bakeriet osv. Vi bestilte honey cinnamon latte og deres breakfast special (la ut bilder på Snap, men legger ut et til ;)). Fantastisk god kaffe og fantastisk god mat! Super start på dagen☕🥐🍞 vi testet også bubble tea..

18 August 2017

Oppsummering av vår første dag i Japan del 3: Etter mye om og men fant vi endelig riktig utgang og kom oss til Shibuya Cross (det superkjente lyskrysset hvor man kan se en hel folkemengde krysse veien). Vi kikket litt rundt i butikker der og slo ihjel et par timer før vi dro tilbake til Shinjuku. I etterkant skjønte vi at vi burde ha ventet en time til før vi dro tilbake. Vi endte opp med å ta t-banen midt i rushtiden 😂 og ja de har ansatte som er ansvarlig for å få mest mulig folk på toget 😆 vi ble ikke stappet inn... Men det var trangt.. Vi valgte å kjøpe mat på Lawson og ta med oss tilbake til hotellet istedenfor å spise på en restaurant. Der kjøpte vi bentoer som de varmet opp for oss 🙂 vi dro tilbake til hotellet og sovnet i syv-åtte tiden på kvelden 😂😪
Oppsummering av vår første dag i Japan del 2: Før vi dro tilbake til hotellet dro vi innom Lawsons som er en såkalt conbini eller convenience store ala 7/11 (som de også har masse av i Japan). Vi kjøpte litt snacks og drikke som vi kunne ha mens vi ventet i lobbyen på at Klokka skulle bli to så vi kunne sjekke inn. Iskaffen var veldig god, kjøpte en slags ostepinne eller string cheese som var interessant... Trodde kyllingen på pakken var en logo, men nei det var ost med kyllingsmak 🧀+🐥= 🤔 Cato har fortsatt ikke turt å prøve den 😂 Kjøpte også pringles og en calbee (slags french fries pottis, vist nok veldig poppis i Japan) med smørsmak. Vi sjekket inn på hotellet og kom opp på et veldig fint rom med bagasjen allerede på plass 🤗 dusjet, skiftet og dro til Shibuya. Lærte at det er eksepsjonelt viktig å vite hvilken utgang på stasjonen du skal bruke, velger du feil utgang så kommer du ikke dit du skal...
Oppsummering av vår første dag i Japan del 1: Vi møtte et par fra New York på toget fra Flyplassen, de hadde en litt annen reiserute planlagt for turen enn det vi hadde. Mye fordi de ikke hadde klart å booke like mye ting på forhånd som det vi hadde gjort. Cato var veldig stolt av seg selv 😂 de ble veldig sjalu over at vi hadde fått ordnet billetter til Ghibli parken og Harry Potter land. Etter at vi kom frem til Shinjuku, dro vi rett til hotellet. De oppbevarte bagasjen vår frem til check in. I mellomtiden gikk vi to rundt og lette etter et sted å spise. I ettertid innså vi at hotellet vårt lå på "feil" side av stasjonen og at de beste spisestedene var på den andre siden av stasjonen. Vi fant et sted som primært serverte udon (se bildene vi la ut tidligere), jeg bestilte vanlig kald udon tror jeg 🤣. Mens Cato bestilte varm bukkake udon 😆😂. Jeg vet hva dere griser tenker, men bukkake betyr bare væske som helles/sprutes på. Etter dette dro vi tilbake til hotellet.

17 August 2017

English: Our first meal in Japan! After walking around for some time, we were tired, hungry and feeling nasty after our long flight. We finally found a place we wanted to check out. We were now so hungry that we didn't even want food any more. The meal cost us about 100 NOK for the both of us, the meal was not that great. But it was an interesting experience! We both ordered food without really knowing what we had ordered. But it was nice to kill some time before we could check into our hotel. We have now activated the pocket WiFi that Cato preordered, and we are now relaxing in the hotel lobby before checking in to our hotel room. We are in desperate need of a shower and clean clothes. It's only a little past one in the afternoon local time, so we might go out and explore today. We are trying not to go to bed too early, we are hoping to stay awake to about eight or nine. But we are both really tempted to pass out straight away, as we couldn't sleep on the plane.
Første måltid i Japan! Etter mye trasking frem og tilbake i gatene, trøtte, skrubbsultne og ekle etter flyturen så fant vi endelig et sted vi ville teste. Vi var da blitt så sultne at vi egentlig ikke hadde lyst på mat lenger 😥 måltidet kostet ca. 100 norske kr for oss begge 2, 100 % fulltreffer var det ikke. Men definitivt en interessant opplevelse! Vi har nå begge prøvd et måltid uten å egentlig vite hva vi bestilte. Men var greit å få slått i hjel litt tid før vi kunne sjekke inn på hotellet. Vi har nå fått aktivert WiFi egget som Cato bestilte så nå har vi Internett 🤗 nå sitter vi og slapper av litt i hotell lobbyen før vi endelig kan sjekke inn, dusje og skifte klær. For det trengs 😂 så får vi se om vi drar ut på eventyr etterpå. Kl. er bare litt over 13 i lokal tid, og vi skal prøve å drøye det til ihvertfall seks-åtte tiden før vi legger oss. Selv om det frister veldig i og med at vi begge sov omtrent ingenting på flyet. 😆

16 August 2017

English: After a fairly long flight we have finally arrived at Narita airport. Going through customs actually took quite some time, by the time we were finished the luggage conveyor had already been stopped. But there was no need to worry about not finding our luggage, a nice uniformed enployee stood next to the belt guarding our luggage, which he had already taken of the belt for us. The airport was incredibly confusing, but fortunately smiling enployees were stationed all around the airport guiding us in the right direction. We went to the JR ticket office to collect our JR passes, and they also booked us tickets in the green cart on the next train. Now we are on the train from the airport and in an hour or so we will be in Tokyo. This is the most confortable train ride I've ever had. The seats are super comfortable, there is plenty of leg room as well as free WiFi.
Norwegian: Etter en ganske lang flytur er vi endelig fremme ved Narita flyplass. Passkontrollen var ganske langdryg, innen vi var klar til å hente bagasjen så hadde de allerede stoppet båndet. Men der sto en hyggelig japansk flyplassmann i uniform og passet på bagasjen vår som han hadde tatt av båndet for oss. Flyplassen var utrolig forvirrende, men det sto smilende ansatte over alt og viste oss vei. Vi fikk hentet togbillettene våre og damen i skranken reserverte straks billetter i luksusvognen til oss på neste tog som gikk. Nå sitter vi på toget fra flyplassen , og er om en liten time fremme i Tokyo. Dette er den mest behagelige togturen jeg noensinne har vært på. Kjempedeilig seter med masse benplass og gratis WiFi.
Norwegian: På vei til Japan fra Norge, en liten mellomlanding i Helsinki først 🤗🛫 Cato er veldig stolt og fornøyd fordi han har booket veldig bra seter på flyet 😂 English: On our way to Japan, first Oslo-Helsinki then Helsinki-Tokyo.🛫 Cato is super proud of himself, because he felt he booked awesome seats on the plane.😂