Indonesia · 22 Days · 50 Moments · September 2016

Sylvia Sopamena

Sylvia's trip to Maluku

28 September 2016

Vanmorgen zijn we onder begeleiding van Dicky, Franky en Sien vanuit het hotel begeleid naar de ferry in Haria. Het afscheid was heel emotioneel. We zitten nu in hotel Swiss Bel in Ambon... Dit is na dik twee back to basic bijna een cultuurshock. Het eten hier in het hotel is helaas geen succes.

27 September 2016

Dinsdag; de laatste dag op Saparua. Vanmorgen afscheid genomen van Polly. Daarna naar de Ruma Tua om afscheid te nemen. Valt heel zwaar om die lieve neven en nichten achter te laten.

26 September 2016

Maandag zijn we einde middag met Mientje naar het strand bij Benteng Duurstede geweest. Sien en Agus kwamen spontaan langs. 's Avonds hebben we met z'n zessen bij Warung SS weer heerlijk gegeten.
Dit is in het hotel samen met Nona Noya en Eni op het terras.
Vanmorgen zijn we naar Kampong Mahu geweest

25 September 2016

Vandaag hadden we weer een rustdag. Cisca en ik zijn 's middags met Mientje, de dochter van Nona, naar het strand bij Benteng Duurstede gelopen. Later in de middag zijn we bij Polly, een neef van ons, langs gegaan. Hij woont in Paperu op een prachtige plek aan het strand. Polly is toen hij 30 was teruggegaan naar de Molukken.

24 September 2016

Vanmorgen heeft Dicky ons meegenomen naar de Negeri Lama en naar de Air Tua. Dit was een pittige maar prachtige tocht. Helaas moest Peta al vrij snel afhaken omdat ze het lopen niet aankon.
Vannacht vlak voordat wij naar bed gingen, kwam er een vlinder bij ons op het terras. De vlinder was breder dan mijn handpalm.

23 September 2016

De volgende dag zijn we samen met Sien (zij sliep bij Dicky) en Dicky op de veerboot teruggegaan naar Saparua waar we bij Kulor aan wal gingen. Onderweg hebben we dolfijnen gezien!! Kulor is een klein havenplaatsje met een prachtig strand. Helaas heb ik hier geen foto's van gemaakt. Morgen moeten we (weer) heel vroeg opstaan. Dan gaan we met Dicky en Frankie naar de Negeri Lama.

22 September 2016

Vrijdagmorgen zijn we weer vroeg 7u met de 'bus' vertrokken naar Noloth. Agus en Sien hebben ons naar Seram gebracht. We zijn in Waile aan wal gegaan en vandaar met de bus naar Waipirit gegaan waar Dicky woont. We hebben hier in een hotel geslapen van een nicht. Zij is een kleindochter van een broer van opa Loek.

21 September 2016

Woensdagavond zijn we weer even in de rumah tua geweest.
Cisca en ik hebben vandaag samen met Nona Noya (zij werkt in het hotel) roedjak gemaakt.
Op woensdag is er altijd een grote markt in Saparua. Ons hotel staat in de straat waar deze is. Mensen komen zelfs van Nusa Laut en Haruku om hier spullen verkopen en te kopen.

20 September 2016

Vandaag zijn we met Sien en Agus met de boot van Agus, naar Nusa Laut geweest. Toen we daar aankwamen stond de politieagent van Nusa Laut op het strand. Hem hadden we gisteren in het hotel even ontmoet. Er zijn maar weinig auto's op het eiland en die waren eigenlijk allemaal in gebruik om de tjengkeh oogst op te halen. Maar de agent (hij had een vrije dag) regelde voor ons een pick up waar we met z'n allen in de laadbak hebben gezeten. Erg gezellig. Het is een prachtig eiland met mooie mangrove stranden en bij eb is het een beetje wad-achtig. We zijn bij Benteng Beverwijk in Sila (Pela), hier staat ook de oudste kerk van de Molukken. Daarna naar warmwaterbron. Echt kokend water komt hier uit de berg (vulkaan). Na de rondrit op Nusa Laut zijn we naar het zoveelste prachtige bounty strand gevaren.

19 September 2016

Na Booi zijn we naar Haria gegaan. Daar is een soort zeetuin, ben de naam even kwijt van de tuin. De man heeft de tuin helemaal zelf aangelegd en is al 12 jaar hiermee bezig. Mensen die hier komen kijken mogen hun naam op een steen laten zetten, die steen wordt dan ergens in de tuin geplaatst. We moeten dus ooit weer terug om de steen te bekijken. Broer is hier ook met Sacha geweest. We hebben hun steen teruggevonden.
Vandaag hebben we een dagje touristische route gedaan. We zijn naar het dorp Booi geweest. Booi is een heel mooi en schoon trappendorp. Er kunnen geen auto's en brommers komen. We waren alleen niet heel slim geweest door op het heetst van de dag op pad te gaan... Het strand van Booi is ook heel schoon dat is hier nogal uitzonderlijk omdat alle afval in zee wordt gegooid. Prachtige mangrove kust.

18 September 2016

Vandaag hadden we een rust/wasdag. Agus en Sien kwamen even spontaan bij ons langs.

17 September 2016

We zijn nu weer terug in het hotel. De zon gaat nu onder en deze lucht kondigt 'slecht' weer aan.
Op dit strandje komt er water uit de bergen het strand op stromen. Dit is een strand waaraan een doeson van Agus aan grenst.
Vanmorgen zijn we met Agus en Sien op de boot naar prachtige stranden langs de kust van Saparua geweest. Wat een mooie wereld!

16 September 2016

Sien nam ons mee naar een hoog uitkijkpunt in Noloth. Je kijkt hier uit over het dorp en de zee. Aan de horizon is Seram te zien.
Vandaag zijn we naar het huis van Sien en Agus in Noloth gegaan. Sien had papeda gemaakt van sago tumbu met ikan kua kuning, ikan goreng. Voor het eerst echte papeda gegeten.
Dicky heeft Cisca en mij de zoetwater bron Waihuri van Paperu laten zien. Dit is een hele diepe, donkere grot. Mensen uit het dorp kunnen hier zoet water halen. Het stromende water bij de huizen is alleen op bepaalde tijdstippen.
Gisteravond heerlijke soep met rijst gegeten met de familie in de rumah tua. We hebben nu alle neven en nichten ontmoet; Dicky, Angkie (Frankie), Afie, Fien, Sien en Reny. De oudste zus Joke is overleden. Ik schijn heel veel op haar te lijken. Cisca en ik zijn in de rumah tua blijven slapen. De volgende morgen had Reny weer een fantastisch ontbijt voor ons gemaakt; ikan bakar, kasbi en groente van daun kasbi. Heerlijk! Ik kan wel wennen aan dit soort ontbijtjes 🤗. Na het ontbijt heeft Dicky ons de zoetwater bron Waihuri laten zien en daarna zijn we doorgelopen naar Leka Woru en een klein stukje van Djalan Haria laten zien. Hier hebben we ook nog een andere neef Eli ontmoet. Daarna heeft Dicky ons om de beurt op de brommer teruggebracht naar hotel Mandiri op Saparua.

15 September 2016

Vanmorgen met Reny boodschappen gedaan voor het avondeten. Daarna naar de overblijfselen van Benteng (fort) Duurstede gelopen. Links is het dorp Siri Sori te zien (deels islam, deels christen). Op de achtergrond is het eiland Nusa Laut te zien. En aan de overkant natuurlijk Paperu.

14 September 2016

Weer heerlijk gegeten bij Warung SS; gado gado, nasi putih, nasi goreng, sateh ayam. Nog nooit zulke lekkere sateh ayam gegeten!! 🤗
Voorgaande foto's zijn op dinsdag 13-09 genomen. 's Morgens zijn we eerst met Reny naar de markt geweest om eten te kopen voor de middag. Daarna zijn we met z'n allen in de bus naar Paperu gegaan om in de rumah tua te eten. Eerst zijn we langs het graf van opa en oma Sopamena gegaan. Bij de rumah tua hebben we kennis gemaakt met de rest van de familie. Terwijl Reny, Sien en Fien gingen koken heeft Angkie (Frankie) samen met Broer ons Leka Woru laten zien. Daarna hebben we heeeeerlijk gegeten!
Hier doet Cisca de was van 5 dagen. Veel shirtjes mee is geen overbodige luxe. Je verliest hier aardig wat vocht op een dag.
Dit was vanmorgen. Het uitzicht op de baai van Paperu vanaf het terras van hotel Mandiri in Saparua. Dit hotel is ook erg basic maar veeeeel schoner dan bij Pedana. De mensen zijn ook vriendelijker.

13 September 2016

Hiervan wordt gezegd dat het een voetafdruk van Pattimura is. Pattimura was een verzetsstrijder tegen de kolonisatie.
Dit een strandje van Paperu. Het is voornamelijk mangrove aan de kust.
Dit is Angle (dochtertje van onze nicht Renny). Zij moet opa en oma tegen ons zeggen.

12 September 2016

Het uitzicht over de baai van Paperu (ligt aan de overkant), vanaf het terras bij hotel Perdana waar het vreselijk vies was 😖. We hebben hier gelukkig maar een nacht geslapen 😅.
Zo, we zijn aan boord van de ferry naar Saparua. We zitten in de vip-klasse
Nieuw havenkantoor in aanbouw. Alle stempels/stutpalen worden gemaakt van hardhout
Vissersboten in de haven Tulehu
Haven van Tulehu
Het is nu 5.50u en we zitten op de taxi naar Tulehu om de boot te halen. Hij is er!

11 September 2016

Naar het restaurant overigens een geweldige betjak-rit gemaakt 😂. Helaas kan je geen filmpjes op journi plaatsen.
De ikan bakar bij restaurant Sari Gurih was geen succes 😐 Morgen om 6u 's morgens naar Tulehu om de boot naar Paperu te halen.
Strand bij Natsepa, hier hebben we roedjak gegeten. Errug lekker!!!
Bij museum Siwalima op Ambon
Bananenboom in de tuin van het museum bij Siwalima. We hebben daar ook kolibries gezien maar ze waren helaas te ver weg om goed op de foto te krijgen.
Ontbijten met bami, nasi kuning en bubur 😊

10 September 2016

Gistermiddag door Kota Ambon gewandeld. Dit is het beeld van Pattimura. Ambon is een vieze stad, erg jammer.

9 September 2016

Met de betjak naar hotel Mutiara. Daar lekker droge rijst met gebakken kip gegeten om de maag weer te laten wennen. 😊