Europe, Asia · 402 Days · 122 Moments · July 2017

Onze rondreis in Indonesië 2018

23 August 2018

Van Dubai terug naar Nederland!

22 August 2018

Voordat we naar het vliegveld gingen, hebben we een review geschreven over onze gids Deny en zijn we naar het Batavia Cafe gegaan en hebben we met Deny wat gedronken.😊
Voordat we naar het Bavaria Café gingen, liepen we langs straatartiesten.
Vervolgens hebben we de haven/werf en bouwwerken van Nederland nog gezien (die destijds toen zijn gebouwd).
Na het Nationale monument van Indonesië te hebben bezocht, hebben we een kerk en de grootste moskee van Zuid-Oost Azië bezocht.
Na Taman Mini Indonesia te hebben bezocht, gingen wij naar het nationale monument van Indonesië.
Deel 2/2 van de vogeltuin Taman Burung.
Vogeltuin Taman Burung deel 1/2: Vervolgens hebben we de vogeltuin Taman Burung bezocht!👌🏼
Na de gondel, hebben we klein Sumatra met traditionele huizen bezocht.
De volgende ochtend zijn we met Deny naar Taman Mini Indonesia gegaan. Dit is een pretpark waar Indonesië in het klein is nagebouwd. Als eerste zijn we in de gondel gestapt.

21 August 2018

In de avond zijn we nog bij de Starbucks wat gaan drinken en hebben we een stroopwafel gescoord!👌🏼
Vandaag hebben we de Botanische tuin in Bogor bezocht. Hier stond het huis van de eerste president van Indonesië (Soekarno), vervolgens gingen we naar een begraafplaats van Nederlanders. Deny liet ons ook de dikste bamboe, de hoogste boom en Hollandse brug zien in de tuin. Hierna hebben we een dieren museum en een Orchideeën museum bezocht.

20 August 2018

Vandaag zijn we naar Bogor gereden en vervolgens op zoek gegaan na een beetje eten (we voelde ons nog niet helemaal beter).

19 August 2018

Ondanks we ons beroerd voelde, hebben we toch nog wat bekeken. Wij gingen de Curug Omas waterval, de Nederlandse en Japanse tunnel bekijken en hebben in totaal 6km gelopen.

18 August 2018

Vandaag zijn we naar de Wisata Kawah Putih krater gegaan. Deze krater wordt ook wel “de witte krater” genoemd.

17 August 2018

The Luxton hotel waar wij 3 nachten in verbleven!😎👌🏼
Het was interessant en mooi om te zien dat er een dorp bestaat waar ze geen technologie gebruiken.
Op naar het traditionele dorpje Kampung Naga! Onderweg naar het dorp zijn er mooie uitzichten en veel rijstvelden.

16 August 2018

De laatste stop met onze gids Momo was het dorpje zelf bezoeken waar een tamme vliegende hond is. Dit beestje wordt hier gevoerd en hangt hier dus vaak rond.😜
Na het zwemmen hebben wij the Grand Canyon van Indonesië gezien. Een rivier die door hogere grond loopt en eindigt in een open grot.😎
Vervolgens zijn wij naar de Citumang Groene Vallei gegaan. Hier hebben wij onze voeten laten schooneten door visjes en hebben wij ruim een uur door de rivier gezwommen. Dit was een erg leuke ervaring!
Na het reservaat zijn wij wezen lunchen bij een rijstveld. De sfeer was mooi, maar het eten beviel ons niet. De omgeving was wel mooi om te zien.

16 August 2018

Wij lopen ook nog langs het strand en vervolgens zagen we een zwarte aap en vliegende eekhoorn (met een jong) die wij nog niet eerder hadden gezien.
De vorige avond hebben wij onze gids genaamd Momo ontmoet voor deze dag. Momo spreekt redelijk Nederlands en wilt hierin graag beter worden. Allereerst gingen wij naar het natuurreservaat. Hier zagen wij herten, stekelvarkens, vleermuizen en de aap die we vaker hier gezien hebben.
In Pangandaran aangekomen!

14 August 2018

Hierna zijn wij nog naar Fort Vredeburg geweest (vroeger heette dit Rustenburg), dat gebouwd is door de Nederlanders. In dit museum hebben wij de gezamenlijke geschiedenis tussen Nederland en Indonesië kunnen lezen. Het was leuk om te lezen, dat het perspectief van Indonesië er eentje was van nationaal trots en doorzettingsvermogen. Ons rustige dagje was bijna ten einde. Eerst zijn wij nog souvenirs gaan kopen en bestond ons avondeten uit snoepgoed. Slapen ging weer erg gemakkelijk!
Vervolgens zijn wij naar het Tama Sari Palace gegaan, ook wel vertaald als het waterpaleis van de sultan. Naast zijn privézwembad voor de sultan en zijn vrouwen, was er ook nog een ondergrondse moskee te zien.
Daarna zijn wij naar het Kraton Royal Palace geweest. Dit is het verblijf van de koning. Wij kregen hier een rondleiding en vooral de gids met het achtergrondverhaal was hierbij van toegevoegde waarde.
Vervolgens hebben we een zilversmid bezocht om het productieproces te bekijken. Dit is allemaal handwerk.
Na een slopende dag zouden we het vandaag rustig aan gaan doen. Eerste zijn wij een hotel gaan boeken voor Pangdaran. Daarna hebben wij een armoedig ontbijt gescoord en zijn we op weg gegaan naar de eerste bezichtiging. Allereerst hebben een kledingbatik bezocht om het productieproces te bekijken. Dit is allemaal handwerk. Een voorbeeld is dat zij voor een stuk stof, waaraan twee maanden wordt gewerkt, maar rond de €600,- voor krijgen.

13 August 2018

Aangezien wij voor liepen op onze planning, stelde Deny voor om ook vandaag nog naar Prebanan te gaan. Prebanan is het hindoeïstische antwoord op de boeddhistische Borobudur. Wij kwamen hier rond 15.15 uur aan en vertrokken we rond 17.45 uur. Hier hebben wij veel verschillende foto's kunnen maken en hebben wij kunnen genieten van de zonsondergang. 's Avonds waren wij kapot en we zijn dus ook letterlijk ingestort na een intensieve dag.
Onderweg zijn wij eerst naar een zogenaamde Stonehenge gegaan en hebben wij een museum bekeken, waarin de restanten te zien waren van het vulkanische as na de eruptie van 2010. Ook hebben wij een rots gezien met de vorm van een alienhoofd en een bunker met daarin een lavasteen.
Na de tempel bezocht te hebben, zijn wij naar de Merapiberg gegaan. Hier hebben wij een tour gedaan met een jeep van ongeveer een uur.
Na een ongezond ontbijt zijn we langs gegaan bij de Mendut tempel waar wij ook de Tarzan uithingen.
Om 03.45 uur hoorden wij het fijne geluid van onze wekker. Tijd om naar Borobudur te gaan! Om 04.15 werden wij met de scooter erheen gebracht. Na het kopen van de tickets was het wachten op de zonsopkomst. Wij hadden pech... Er was vandaag geen zon te bekennen door de bewolking. Ondanks het gebrek aan zon hebben wij wel mooie foto's kunnen maken. Wij kwamen ook nog Indonesiërs tegen, die met ons Engels wilden oefenen. Rond 08.30 uur was het tijd voor een pre-ontbijt. Na het ontbijt bleek het zonnetje door te breken en zijn wij nog even terug gegaan voor wat extra foto's.

12 August 2018

Na de krater hebben wij nog een uitzichtpunt bekeken. Tegen de tijd dat we ook daarmee klaar waren gingen wij op weg naar onze volgende bestemming; Borobudur.
Zoals verwacht stonk ook deze actieve krater naar rotte eieren (die geur zullen we ons hele leven onthouden haha). De krater was mooi om van zo dichtbij te zien. Ook werden wij een aantal keren gevraagd om met de lokale bevolking op de foto te gaan, want dat is in Indonesië een prestatie die zij aan familie en vrienden kunnen laten zien.
Daarna hebben wij een 300 jaar oude tempel ruïne bekeken, waarna wij naar het daadwerkelijke plateau gingen.
Om 08.00 uur werden wij door Deny opgehaald bij de homestay. Wij vertrokken richting het Dieng plateau. Eerst hebben wij van een uitzichtpunt een foto gemaakt van de letters Wonosobo Dieng en ook een selfie met Deny erbij.

11 August 2018

Onderweg naar Wonosobo reden we langs veel tabaksplantages, aangezien het druk op de weg was ben ik uitgestapt en heb ik even snel foto’s gemaakt.😂👌🏼
Om 05.00 uur ging de wekker en om 07.00 uur onze boot richting Japara! Vanaf Japara zijn wij weer ruim 8 uur onderweg geweest om in Wonosobo te komen. Hier hebben wij onze overnachting. Volgens Deny hebben wij nog maar twee dagen dat we de hele dag rijden. Dit betekent dat wij vanaf morgen weer het tempo van bezienswaardigheden kunnen opschroeven. Allereerst het Dieng plateau!

10 August 2018

Na het strand zijn we naar Bukit Love gegaan voor de zonsondergang (die dus tegenviel door de bewolking).
Op het eiland hebben we wat pech gehad. Zo viel het haaiengedeelte tegen, waardoor wij niet tussen de haaien hebben gestaan. Ook de zonsondergang viel tegen door bewolking en tenslotte hadden we geen zicht op lichtgevende algen (geen maanlicht). Het werd dus uiteindelijk een dagje strand, waarbij wij twee Nederlanders leerden kennen.
Na ongeveer 2 uur op de boot, zijn we aangekomen op Karimunjawa!😁
Na een vroeg ontbijt zijn wij naar de haven gegaan. Deny stond voor ons in de rij, maar na een half uur is Mitchel erbij gaan staan. Ik was in de tussentijd bezig met dit blog. Wat Mitchel opviel was dat er mensen voordrongen. Mitchel heeft drie mensen met een vingergebaar weggestuurd. Niet te geloven dat niemand er wat van zei. Uiteindelijk duurde de rij bijna een uur. De boot had dan ook ruim twintig minuten vertraging.

9 August 2018

Jepara... Niet echt een boeiende stad. Vandaag hebben wij gekeken naar ons programma. Deny, onze privé gids, ging het programma passend maken. Met één overnachting op het eiland konden wij het gehele programma blijven volgen met als bonus een tour rond de Merapi. Wij gingen hier natuurlijk mee akkoord! In de middag hebben wij pizza gegeten en in de avond aten we echt heerlijk in een lokaal restaurant. Morgen gaat de wekker om 06.30 uur.

8 August 2018

Aangekomen in Jepara kwamen wij erachter dat er op donderdag nooit een boot naar het eiland gaat. Hierdoor moest ons programma een klein beetje worden aangepast.
Onderweg zijn wij enkel gestopt voor de lunch. Hier zijn wij ook, met een combinatie tussen een trein en een jeep, door een koffieplantage gereden.
Onze overnachting in Solo. Wederom een lange rit voor de boeg, ditmaal van Solo naar Jepara. Dit havenplaatsje heeft boten richting het eiland Karimunjawa.

7 August 2018

In de avond heeft Mitchel kip en rijst gegeten en ging ik het gevecht aan met een geplette duif.😂
Na de Coban Rondo zijn we naar een doolhof geweest (doorgang naar het eindpunt was niet te bereiken).
Onderweg zijn wij gestopt voor de waterval Coban Rondo.
Vandaag lazen wij het bericht over de aardbeving in Lombok. Wij beseffen maar al te goed dat we op tijd uit dat gebied zijn vertrokken. Daarna zijn wij van Malang naar Solo gereden. Dit heeft acht uur geduurd. Hiervoor hebben we eerst wat broodjes gehaald als lunch bij de Holland Bakery.😋
Onze guest house in Malang. Ons eerste ontbijt was iets met soep en kip en koude rijst... Dit vonden wij niks en dat hebben we doorgegeven. Het volgende ontbijt was ook een stuk beter!😋👌🏼

6 August 2018

Het stadhuis van Malang die wij voor zonsondergang bezochten.
Na het dorp zijn wij naar de vogelmarkt geweest. Echter, hier werden heel veel dieren verkocht. Van een aantal zouden wij niet zeggen dat het huisdieren zijn... De dag eindigde in de McDonald’s en daarna gingen wij terug naar de kamer.
Na de lunch zijn wij het dorpje Kampung Naga gaan bezoeken dat midden in Malang ligt. Dit dorp staat bekend om zijn vele kleuren en muurschilderingen.
Onderweg naar de gekleurde dorpjes zijn we langs de Idjen Boulevard gereden. Dit is een straat met dure huizen, waar vroeger alleen maar Nederlanders woonden.
Vandaag zouden wij het rustig aan gaan doen. Na een ontbijt van kippensoep en rijst (dat hem dus echt niet ging worden), zijn wij gaan brunchen bij een Nederlandse tent. Het eten was Nederlands georiënteerd, maar kan niet op tegen ons eten. Wij spraken daar een 75-jarige man genaamd Nico. Wat zo bijzonder hieraan was, is dat hij nog de tijd heeft meegemaakt dat er Nederlands werd gegeven op school. Er zijn nog maar weinig mensen over die dat hebben meegemaakt.

5 August 2018

Na de Bromo hebben we de waterval Madakaripura bezocht. We moesten hiervoor een poncho kopen aangezien we er eronderdoor langs hebben gelopen.
Wat wij wel heel tof vonden was het beklimmen van de actieve krater bij Bromo. Mitchel en ik zijn naar het hoogste punt geklommen. Er stond hier erg veel wind en aangezien het niet al te breed was moesten wij voorzichtig zijn. Na de Bromo zijn wij weer in de auto gestopt om naar Malang te gaan. We waren kapot haha. Rond 19.00 uur kwamen wij aan in Malang. Deze avond zijn wij op tijd naar bed gegaan.
En daar ging de wekker weer om 02.30 uur. Tijd om naar de Bromo te gaan. Dit keer werden wij met een jeep tot de top gebracht. Vandaar moesten wij nog ongeveer een half uurtje klimmen. Ook hier was de zonsopkomst mooi. De vulkaan in vol daglicht vonden wij niet zo spannend.

4 August 2018

Na onze klim bezochten wij de Jagir waterval. Rond 11.00 waren wij terug in ons guesthouse en konden wij genieten van een ijskoude douche brrr. Het was nog geen tijd voor ons bed. Door Deny werden wij opgehaald om richting Bromo te rijden. Dit zou rond de 6-8 uur gaan duren. Wij wilden namelijk meteen de volgende dag de Bromo gaan beklimmen.
Na drie uurtjes slaap ging de wekker. Samen met wat Nederlanders en Fransen werden wij met de auto naar het beginpunt gebracht. Dit duurde bijna anderhalf uur. De wandeling naar de top duurde tussen de 2-2,5 uur. Het was rond de 12 graden. Eerst gingen wij kijken naar het blauwe vuur. Vanuit de plek waar de toeristen stonden zagen wij af en toe een vlam. Onze gids bood aan het vuur te filmen op een plek waar wij niet mochten komen. Hierna moesten wij ons haasten om de zonsopgang op de top te kunnen zien. Na een urenlange tocht vonden wij het uitzicht in ieder geval prachtig. Na wat foto's gingen wij weer de berg af.

3 August 2018

Vandaag werden wij om 09.00 opgepikt door onze gids Deny. Met hem gaan wij de aankomende twintig dagen rondrijden. Om 14.00 waren wij bij de Ulun tempel aangekomen. Deze tempel zou één van de mooiste van Bali moeten zijn. Rond 18.00 kwamen wij aan bij ons hotel. Na het inchecken zijn wij wat gaan eten om direct erna te gaan slapen. Om 23.30 gaat de wekker en zullen wij onze weg naar de top van de Ijen gaan starten. Dit wordt een lange nacht...

2 August 2018

Vervolgens zijn wij een souvenir gaan kopen en hebben wij kaarten gekocht voor de Ubanese dans. Deze dans was niet zo spectaculair als dat wij hadden gehoopt. De dag eindigde met een anderhalf uur durende massage voor maar €7,- per persoon.
De Pura Dalem tempel waar wij langs reden na de trekking.
Na de late lunch hebben wij een heuvelwandeling gemaakt van 4km.
Daarna zijn wij naar het toeristische Monkey forest gegaan. Het was erg leuk om deze apen te zien. Het was bijna een sport om mooie foto's te kunnen maken.
Eigenlijk wilden wij vandaag zeven bezienswaardigheden gaan bekijken, maar we beseften al snel dat dit teveel was. Allereerst zijn wij met de scooter naar de Tegenungan waterfall gegaan. Hier zijn wij ook omhoog gelopen om de waterval van bovenaf te bezichtigen.

1 August 2018

Eenmaal in onze accomodatie in Ubud hebben wij plannen gemaakt voor de volgende dag.
Eenmaal aangekomen op Bali gingen wij eerst lunchen om vervolgens met een taxi naar Ubud te gaan. Onderweg zijn wij nog gestopt bij de bekende Goa Gajah Gianyar tempel.
Vandaag is het Mitchel zijn verjaardag. Jammer genoeg een dag met weinig ontspanning. Wij moesten er al vroeg uit om met de snelle boot van Gili Air naar Bali te gaan.

31 July 2018

Lekker rond gelopen op Gili air! Dit eiland is wat rustiger dan Gili Trawangan.
Met de speedboot veilig aangekomen op Gili Air!😊 Wij hadden hier het Gili Air Lagoon resort geboekt en het was lekker luxe!👌🏼
Lekker ontbeten bij Resota Twins (kregen we zelfs niet op) en vervolgens op het eilandje rond gelopen.

30 July 2018

Met Jana en Vivien samen pizza gegeten en rondgelopen op het eiland. We hebben nog een mooie zonsondergang gezien!😍👌🏼
Vandaag zijn we opgehaald met een busje en met 2 andere Duitsers (Vivien en Jana) met de boot op Gili Trawangan aangekomen. We verbleven bij Resota Twins en het was een mooie accommodatie!

29 July 2018

Na 3 uur op de scooter gezeten te hebben, zijn we aangekomen bij de watervallen Sindang Gile en Tiu Kelep. We merkten pas wat de schade was van de aardbeving van vanochtend toen we bij de watervallen aankwamen. Het pad was verwoest en we moesten door de rivier om er te komen (op blote voeten en over stenen). De watervallen waren mooi om te zien!☺️
Vanochtend wakker geworden en er was een aardbeving (6.4). Gelukkig zaten we redelijk ver van het Epicentrum af en voelde het niet hevig aan. Onderweg richting de watervallen zijn we nog een mooi uitzicht tegengekomen.
Na ons ontbijt hebben we scooters gehuurd en zijn we naar de Pura Batu Bolong tempel gegaan. Op dat moment waren ze bezig met de laatste fase van een begrafenis ritueel.
Ons verblijf in Senggigi.

28 July 2018

Onze laatste stop voordat we op Lombok aankomen is Pulau Bedil. Het is een heel klein eiland/strand, maar wel heel mooi.😊
De volgende dag zijn we naar Labuhan Aji village van Moyo Island gegaan. Hier zijn we door het dorpje gelopen en zijn we met een liaan van een waterval gesprongen.😎👌🏼

27 July 2018

Tijdens het varen kwamen we langs de vulkaan Sangeang Api.
Na de Komodo’s zijn we naar Gili Lawadarat gegaan en hebben we een heuvel beklommen die best wel zwaar was. Hierna hebben we nog even gezwommen in de zee.
De eerste ochtend gingen we naar het Komodo National Park, Loh Buaya.

26 July 2018

Bij Le Pirate eindelijk wat vlees kunnen eten!👌🏼😋 Vervolgens zijn we de boot op gestapt richting Lombok.
Van Ende terug naar Labuan Bajo!

25 July 2018

Tijdens het rijden hebben we mooie uitzichten gezien. In de avond hebben we samen gegeten.
Na de Nage Hot Spring hebben we nog een dorpje bezocht en hebben we een beetje gevoetbald met de kinderen daar.
Het zijn mooie dorpjes en na 1 bezocht te hebben, zijn we in de natuurlijke Nage Hot Spring geweest.
De volgende ochtend hadden we een nieuwe plek nodig om te overnachten. We hebben een kamer geboekt bij Hotel Edelweis 2 en ontmoette hier 2 Duitsers, genaamd Cath en Tine. Zij moesten de volgende ochtend ook naar Ende toe en gingen vandaag naar die traditionele dorpjes op de scooter. Wij hebben ook 2 scooters gehuurd en zijn gezamenlijk dorpjes gaan bezoeken.

24 July 2018

Eenmaal aangekomen in Bajawa, hebben we een nacht geboekt bij Sanian hotel. Als avondeten zijn we bij het restaurant Ditos gaan eten en vervolgens hebben we Bajawa bekeken. Ik heb ook gelijk nieuwe slippers gekocht voor rond de €1,-.
Onderweg naar Bajawa nog een vulkaan gespot.
Nadat Annie is gedropt bij haar hostel (F hostel), zijn we even gestopt op Blue Stone Beach en hebben we wat gedronken.
We zijn met Annie naar beneden gelopen en vervolgens met de scooter langs een Hot Spring gegaan en vervolgens terug naar Moni om onze spullen te pakken in ons guesthouse. We dachten Annie niet meer te zien, aangezien we met de auto naar Bajawa gingen, maar Annie zat hier ook in om naar Ende te gaan!
De volgende ochtend ging om 03.00 de wekker. Om 03.30 werden wij met de auto naar boven gebracht, waarna wij de Kelimutu verder konden beklimmen. Bij zonsopkomst hadden wij een mooi uitzicht!😁

23 July 2018

In het dorpje Moni lag nog een ander dorpje genaamd Watugana Village. Dit dorp bestaat uit een paar honderd mensen. Zij leven hier zeer eenvoudig.
Na onze spullen gedropt te hebben, zijn we naar de Murundao en Muru Mbuju waterval geweest.
In Ende hebben we met iemand een taxi gedeeld om maar Moni te gaan. Onderweg hebben we van mooie uitzichten een aantal foto’s gemaakt. Hier hebben we een guesthouse geregeld op locatie bij Silvester.👍🏼
Met het vliegtuig naar Ende.

22 July 2018

Onze afscheidsparty op de boot.
Op Labuan Bajo aangekomen. Het stinkt er, en er is in het plaatsje zelf niet veel te doen. We hoorden van anderen dat er in de omgeving wel mooie plaatsjes zijn. We verbleven in het Blue Ocean Hotel. Rond 18.30 gingen wij naar de boot voor het afscheids- en welkomsfeestje.
Na Komodo Island zijn we naar Pink Beach gegaan. Een heel mooi eiland en een mooi strand. Er zit iets in het zand waardoor het er roze eruitziet.
Op Komodo, tijd om op Komodo’s te “jagen”! Het is een mooi eiland, maar we zitten in het paringsseizoen (juni, juli en augustus), dus we hebben er maar 4 in totaal gezien.
Rise and shine! Onderweg naar Komodo!

21 July 2018

Later die dag zijn we op een strand geweest waar we hebben rond gelopen om de zonsondergang te zien met een gebakken maïskolf (en in mijn geval een biertje).👌🏼👍🏼 Mijn slippers gingen stuk jammer genoeg.
Na onze eerste (slapeloze) nacht op de boot, zijn we naar Satonda Island gegaan, hebben we in een meer gezwommen en daarna de berg beklommen. Het meer was zout door een vulkaanuitbarsting, waardoor hier zout water in terecht is gekomen.

20 July 2018

Voordat we met de boot gingen varen zijn we naar een klein dorpje (waar ook een open scheepsmuseum van PeramaTours is) gegaan om te dansen en te eten.
Vervolgens zijn we bij de boot aangekomen om onze bagage te droppen.
Hierna zijn we bij een boer geweest waar we ook hebben geluncht.
Daarna zijn we naar een tuin gegaan en is er verteld dat zij andere Indonesiërs vertellen hoe ze meer omzet kunnen maken met hun land.
Onze eerste stop (in een iets te krappe bus) was bij de apen! Na de apen gevoerd te hebben zijn we langs een kleine markt gegaan.
De tour van PeramaTours begint!
Het arianz hotel waar we verbleven.

19 July 2018

Na onze bagage opgehaald te hebben, zijn we met een shuttlebus naar Mataram gereden. Vanaf daar zijn we achterop de scooter naar ons hotel gereden.
Aangekomen op het vliegveld na een uur vertraging, maar gelukkig wachtte dat vliegtuig op ons en anderen (hetzelfde vliegtuigmaatschappij).
Op naar Lombok van Bali via Jakarta. Dit was de enige mogelijkheid nog, aangezien de rest van de vliegtickets jammer genoeg waren uitverkocht. Eerst hebben we nog lekkere pizza gegeten bij de Pizza Hut!😋 De vlucht had ruim een uur vertraging...😅
Onze 1e nacht verbleven we in het Asta hotel. De kamer was vrij klein, maar het was er prima te doen! De medewerkers waren vriendelijk en het eten was wel lekker! Ik had fried noodles en Mitchel had een bananenpannenkoek.
Op naar Indonesië!

17 July 2017

Met Mitchel naar Indonesië!😊 Eerst een tussenstop in Dubai.