Sri Lanka · 32 Days · 25 Moments · June 2018

31 July 2018

29 July 2018

NEGOMBO Een hartverscheurend afscheid van Charlie (voor wie we uitgebreid reclame moesten maken in België, dus bij deze...), een poepsjiek hotel (of toch zeker tegenover de guesthouses waar we verbleven, hoewel we daar absoluut niet over te klagen hadden), een zwembad (eindelijk), een vismarkt (stinkeeeeeuuuh), de aankoop van extreem weinig souvenirs (leugen) en we zitten op het vliegtuig richting Abu Dhabi! Wat een fantastische maand, we zijn helemaal verliefd op Sri Lanka (zoals bij ware liefde nemen we ook hier de gebreken erbij) en vertrekken met een raar gevoel en een beetje pijn in het hart naar huis. Teken dat het een goeie vakantie was! 😊🙏❤️

28 July 2018

ANURADHAPURA Met een lange broek aan (joepie), schouders bedekt (hoera) en met een nog licht verbrand achterwerk (auw) sprongen we ook vandaag weer op ons stalen ros, deze keer om Anuradhapura - u heeft ongetwijfeld ook meerdere pogingen nodig om de naam juist uit te spreken - te verkennen. Wij behoorden tot de zeldzame (eenzame) fietsers in een stroom van voornamelijk in het wit geklede mensen die net als ons de 8 heiligdommen - eigenlijk is er nog veel meer te zien - kwamen bezichtigen. Eeuwenlang lag deze ooit zo grote, welvarende stad verborgen in de jungle. Pas 2 eeuwen geleden is ze herontdekt. Intussen heeft Unesco hier aardig wat centen (en stenen) in gepompt om wat verbrokkeld is geraakt weer op te bouwen. De grootste stoepa van Sri Lanka, de oudste in bronnen vermelde boom ter wereld,... A'phura herbergt vele indrukwekkende gebouwen en schatten. In elke stoepa zit wel een relikwie van Boeddha, van een haartje tot een stuk van zijn riem. Mooie laatste uitstap in Sri Lanka! ❤️

27 July 2018

MIHINTALE Lang, heel lang geleden, leefde er eens een Singalese koning Dewanampiya Tissa genaamd. Om in zijn dagelijkse behoeften te voorzien, ging de man geregeld op herten jagen. Op een dag, toen hij op een hoge rots op het punt stond een hert neer te schieten, stond hij oog in oog met Mahinda. Deze leerling van Boeddha wist de koning helemaal van zijn leer en levenswijze te overtuigen, en de koning besliste om al zijn onderdanen mee te slepen in dat avontuur. Wij bezochten vandaag deze plek, een van de belangrijkste heilige plaatsen van Sri Lanka, waar ieder jaar gevierd wordt hoe en waar het allemaal begon. 🙏 Bijzonder warm, maar ook bijzonder mooi. De lokale bevolking is hier duidelijk niet zoveel toeristen gewoon, we werden vaak aangestaard maar kregen ook heel wat brede glimlachen te zien. Vanavond slapen we in Anuradhapura, waar vandaag veel volk is voor het feest van de volle maan. We zijn de enige white people in ons hotel, ook hier krijgen we vreemde blikken toegeworpen. 😁

26 July 2018

TRINCO(deel 2) + PIGEON ISLAND NATIONAL PARK And it burns, burns, burns... ☀️ Wie zijn gat brandt, moet op de blaren zitten. Letterlijk, in mijn geval. Terwijl ik dacht dat ik vandaag op een uiterst elegante manier de wateren rond Pigeon Island al snorkelend aan het verkennen was, bleek dat ik voornamelijk met mijn achterwerk uit het water lag te drijven (of dat een schoon zicht was, laat ik in het midden) en bijgevolg ziet dat nu een tikkeltje rood. Los daarvan was deze uitstap zeker de moeite waard: zoveel mooie, exotische vissen in verschillende vormen, maten en kleuren. Er zwommen 2 zwartpuntrifhaaien onder ons door (kippenvelmoment ❤️) en we zagen zowel verwoest koraal (o.a. door de tsunami) als koraal in verschillende tinten blauw. De andere mensen in onze boot hebben een kwartier op ons moeten wachten, want wij kregen er maar niet genoeg van (de meneer was wel een beetje ambetant omdat we te laat waren, maar wie gaat er nu snorkelen met een horloge aan 🤷). 😊 WE ❤️ TRINCO!

24 July 2018

TRINCOMALEE / UPPUVELI / NILAVELI (deel 1) Joepie, hoera, hoeZEE! Na vele culturele uitstapjes en wandelingen reisden we richting plaatsen waar het eindelijk weer oké was om in bikini rond te lopen (voor mij dan, voor Fré is dat nergens oké). In Trinco bezochten we eerst nog een Hindoetempel en reden we door Fort Frederick, nadien brachten we de eerste uren door op het strand. Zalig! 😎 Onder het motto 'baat het niet, dan schaadt het niet' namen we de volgende ochtend zeer vroeg een pilletje tegen zeeziekte. Daar werd ik even later redelijk duizelig van, gelukkig kon Fré bevestigen dat er wel degelijk dolfijnen rond onze boot zwommen en sprongen, en dat we een blauwe vinvis hebben gezien!!! ❤️🐳🐬 Roze olifanten waren er dan weer niet. 🤔😁 In de namiddag (na 4u KO geweest te zijn 😴) bezochten we Trinco War Cemetery, gingen we nog wat zwemmen en 's avonds kookte onze gastheer in onze guesthouse voor ons: tonijnsteak met passievruchtensaus. Niet slecht! 👌

23 July 2018

SIGIRIYA + PIDURANGALA Hittegolf in België? Gene last van. Chance dat het hier niet minstens even warm is ('t is erger) en dat we een rustig dagje aan het zwembad hadden gepland (niet dus). Vanmorgen trokken we met knikkende knieën richting Sigiriya om de beroemde Lion's Rock te beklimmen. Doordat ik de eerste 178 treden een applauskindje was ("Goed bezig, schat. Ge kunt het. Blijven gaan!"), smolt mijn hoogtevrees even later weg - net als de rest van mijn lichaam, althans zo voelde het aan. Fré kreeg daarentegen ineens wel last van duizelingwekkende kriebels, dus was het even later mijn beurt om hem aan te moedigen. Sigiriya is echt prachtig. Niet alleen de ruïnes op zich, ook het uitzicht langs alle kanten rond de rots. Terecht een aanrader! In de late namiddag beklommen we dan een nabijgelegen rots om, met Sigiriya in onze ooghoek, de zon onder te zien gaan. Ongelooflijk mooi! ❤️ De wandelingen waren veel minder zwaar dan gedacht, toch is onze kaars vanavond ook weer uit. 😊😴

22 July 2018

MINNERIYA (deel 1 hieronder) Maar... Thank God for air-conditioning! Die frisse autoritjes tussendoor zijn echt aangenaam. En Charlie is wel grappig, vaak zelfs onbedoeld. Hij kan bijvoorbeeld heel boos kijken wanneer mensen in de weg staan voor onze foto's of in het Singalees vloeken wanneer ik wel mijn schouders moet bedekken en andere toeristen (per ongeluk) met blote schouders een Hindoetempel binnenlopen. Voor de rest is hij helemaal zen. 🙏 Na de middag ("I know a very good place for lunch" - uiteraard) trokken we er nogmaals met de jeep op uit. Deze keer bezochten we Minneriya National Park, waar meer olifanten maar ook meer toeristen te zien waren. De kuddes jeeps reden hier door een mooi en groot natuurgebied met in het midden een open vlakte en een meer, waar vele olifanten (ook van die hele kleine schattige) aan het grazen en baden waren. Verder zagen we ook hier veel verschillende vogels, een ree, een aap en een varaan. Lijkt niet spectaculair, maar 't was wel de moeite. 😊
POLONNARUWA Wat kan ne mens beter doen op dagen met tropische temperaturen boven de 30°C, dan een goeie fietstocht maken op een brakke fiets en met lange broek aan in de brandende zon? Niets, inderdaad. Dus zwierden wij onze benen los op een roestige tweewieler in de straten van het ooit o zo roemrijke en majestueuze Polonnaruwa. Charlie stond ons een eerste keer langs de kant van de weg op te wachten met flesjes water en even later met wat servietten om ons zweet mee te deppen, waardoor we het gevoel kregen mee te koersen in een loodzware etappe van de Ronde van Frankrijk. Toegegeven, 't was wel zweten en overal snel een plekje schaduw opzoeken. Ondanks de hitte was het toch nog mogelijk om ons de stad in haar vroegere glorie voor te stellen. Wij waren nu al onder de indruk van het hoopje stenen dat ervan overblijft, dus dat moet honderden jaren geleden nogal iets geweest zijn! 😊 Rondreizen met Charlie is minder avontuurlijk dan ons oorspronkelijke plan, maar... (deel 2 hierboven)

21 July 2018

MATALE + DAMBULLA Wiske mixt whisky in de whiskymixer en Sri Lanka mixt religies en geloofsovertuigingen door elkaar. Vanmorgen bezochten we de Hindoetempel in Matale. Gek dat je toch stil kan worden in een ruimte vol drukke kleuren en afbeeldingen - de mantra op de achtergrond had ook wel een rustgevend effect. 🙏 Even verder bezochten we de spice garden, waar onze gids een deel van Fré z'n been onthaarde. 😂 Nadien reden we door naar Dambulla om de Golden Temple (grootste Boeddha van Sri Lanka) en de grottempels te bezoeken. Mooie maar wel drukbezochte plaats, niet bepaald rustgevend (wel imposant natuurlijk). Daarnet vond er nog een serieuze innerlijke worsteling plaats waarbij mijn nieuwsgierige, kinderlijke ik toch heeft gewonnen: voor de eerste en zeker ook laatste keer heb ik een ritje op de rug van een olifant gemaakt. Na twee seconden voelde ik mij al stom en onderweg is mijn hart in duizend stukjes gebroken. Ooit schaffen ze die ritjes hier af, liever vandaag dan morgen wel!

20 July 2018

KANDY - deel 2 Omdat er geen twee Sri Lankanen noch twee reisgidsen zijn die hetzelfde zeggen en aanraden, besloten we om 's middags alvast eens een kijkje te nemen in het complex van de Tempel van de Tand. We bezochten het Kandy National Museum, waar veel spullen uit vervlogen koninklijke tijden lagen. Aangezien het Kandy Garrison Cemetery daar op een zucht vandaan lag, gingen we daar ook eens langs. In de late namiddag hadden we weer met Charlie afgesproken, deze keer om naar een dansvoorstelling te gaan kijken (gemaakt voor toeristen maar wel heel mooi). 's Avonds maakten we dan de ongelooflijk drukke maar indrukwekkende ceremonie in de Tempel mee. Zo chaotisch, gelukkig weet Charlie ons overal binnen te loodsen (de mens steekt graag voor zenne) en zorgt hij toch ook wel voor heel wat leuke extra's (een bloem voor Boeddha, een armbandje gezegend door een monnik, wierrookstokjes om te branden,...). Speciale ervaring! Nu slapen in onze rustige guesthouse in de bergen. 🙏 😴
KANDY - deel 1 Het is gebeurd, zou Erik Van Looy zeggen. Of misschien in ons geval: er is teveel gebeurd. Zoveel zelfs dat intussen 1 dag niet meer samen te vatten valt in 1 blogpost. Of misschien doen we gewoon teveel. 😊 Vanmorgen zijn we - met bedekte schouders en benen, en dat voor een ganse dag met een temperatuur van 30°C - naar het 26 meter hoge Boeddhabeeld gaan kijken. Een klein geschenkje van Japan, best wel indrukwekkend. Nadien bracht Charlie ons naar het Kandy War Cemetery, een plaats waar hij zelf nog nooit was geweest. De man leert dus ook van ons iets bij. Wij gunden hem dan ook een pleziertje door even binnen te springen bij een gems factory, waar we een interessante uitleg kregen maar niets kochten - geen extra centje voor Charlie dus ook niet. Op aanraden van twee Belgen die toevallig ook in Sri Lanka zijn, gingen we een uurtje wandelen in de Royal Botanical Garden. Ofwel ben ik gekrompen, ofwel stond daar fameus grote bamboe (onder andere, mega groot en mooi park).

19 July 2018

HORTON PLAINS NATIONAL PARK Van Sir Robert Wilmot Horton zijn we niet bepaald een grote fan (hij heeft van 1831 tot 1836 het olifantenbestand op deze hoogvlakte gedecimeerd 😒), er is toch maar mooi een nationaal park naar hem vernoemd. En wat voor een park! 🏞️ We stonden vanmorgen (lees als: vannacht 😴) om 4u30 op om met de jeep een wederom misselijkmakende (al die haarspeldbochten 🤢) tocht naar de ingang van het park, boven op een berg, te maken. Eens we door de ingang waren binnen gewandeld, leek het alsof we ons in een andere wereld bevonden. Overal rondom ons was natuurgebied te zien dat perfect dienst kon doen als filmset voor LOTR. Het leken wel eeuwenoude bossen en vlaktes, helemaal omhuld in mistslierten. Heel mysterieus. Zonder Japanners met regenjassen in felle kleuren in de buurt hadden we kunnen denken dat we helemaal alleen op de wereld waren. Bij World's End waaide het hard en konden we niet veel zien, maar de wandeling op zich was al enorm de moeite waard! 🙏

17 July 2018

Misschien hadden we beter meteen een trilogie over Sri Lanka geschreven, want hier valt zoveel te doen en te zien... Ik krijg het niet samengevat. 😊 Gisteren hebben we - ne keer zonder Charlie - de Doha-tempel bezocht. We kochten bloemen van een oud vrouwtje, die konden we dan aan Boeddha's grote voeten neerleggen. De cookery class was een speciale ervaring. Onze kok leek ver weg van de wereld en legde alles zo traag uit, ik had uit pure honger (of miserie) bijna een rauwe chilipeper opgegeten. Na 3 uur was niet alleen het eten klaar, maar had hij ook eindelijk de clou verteld van zijn mop over een priester die naar de hemel gaat. Het eten was - gelukkig maar - wel heel erg lekker! Vanmorgen namen we de trein van Ella naar Nanu Oya. Super mooi traject! Foto's geven dat nooit zo mooi weer, dus we hebben vooral proberen genieten van het uitzicht. Momenteel zijn we in Nuwara Eliya, ofwel Little England, wat minder spectaculair is dan de reisgidsen doen uitschijnen. 14°C ook maar... ☃️

16 July 2018

Aah, rustig wakker worden in Ella met het geluid van fluitende vogeltjes... en blaffende honden, ronkende motoren van tuktuks die net als ons moeite hebben met de felle hellingsgraad en geklop, geboor en gezaag van op de tientallen bouwwerven rondom ons. Toch slapen we hier wel goed, 's avonds zijn we altijd doodop. Gisteren zorgde mijn kniepijn ervoor dat we Ella Rock niet konden beklimmen, maar de wandeling naar Kithal Ella Waterfalls was eveneens avontuurlijk (over de spoorweg) en mooi (dat uitzicht, echt wauw). Vanmorgen zijn we naar Lipton's Seat gereden, de plaats waar de man van de theetjes verliefd werd op Sri Lanka. En terecht! De mooiste theeplantages tot nu toe, prachtig uitzicht, lekker eten... en een theetje. Zeker de moeite! Charlie was er zelf nog nooit geweest en was blij dat we dit hadden voorgesteld. 😊 Na verplichte platte rust gaan we met de tuktuk naar Dowa en vanavond volgen we nog een cookery class hier in 't straat. We krijgen maar niet genoeg van Sri Lanka! ❤️

15 July 2018

BUDURUWAGALA en ELLA Onderweg van Udawalawe naar Ella zijn we even gestopt in Buduruwagala (mijn idee, en Charlie luistert braaf dan en doet wat we vragen) om daar een 17m grote Boeddha te bezichtigen die uitgehouwen is uit een rots. Rustig plaatsje met weinig toeristen... En dan kwamen in iets wat op het eerste zicht een marginaal skioord leek terecht. Ella is een klein stadje maar ook een grote bouwwerf, want de Sri Lankanen willen de overload aan toeristen die sinds 10 jaar hun weg naar deze mooie plaats vinden, allemaal een slaapplaats kunnen bieden. En dus bouwen ze - in een tempo dat ze zelf niet helemaal aankunnen - her en der (lelijke) hotels en cottages. Gisteren ondergingen we een 2 uur durende ayurvedische massage. Heerlijk, en soms ook een beetje raar. Vandaag bezochten we de Nine Arch Bridge en beklommen we Little Adam's Peak, vanwaar we een adembenemend uitzicht hadden over het berglandschap. Geen enkele foto doet die pracht eer aan, jullie zouden het zelf moeten zien. 😊

14 July 2018

UDAWALAWE NATIONAL PARK. Hallooooolifanten! Eerst zetten we onze isdatallemaalwelgoedvoordiebeesten-gedachten uit en bezochten we een olifantenweeshuis. Schattig om te zien hoe ze een voor een melk krijgen toegediend en daarbij ook duwen, trekken en ruzie maken zoals ook mensenkindjes doen. Na de lunch gingen we op safari in de meest brakke jeep van ze allemaal - maar de prijs was navenant, dus ons hoort ge niet klagen. Er zijn vooral veel - u raadt het nooit - OLIFANTEN te zien. Die zijn de jeeps duidelijk gewoon en komen redelijk dichtbij de mensen. Neen, dat is niet positief, maar we houden er wel leuke foto's aan over. Verder nog wat vogels, krokodillen en kameleons kunnen spotten, temidden van prachtige natuur. Charlie heeft ons nadien - een minibeetje tegen zijn goesting want hij wilt alles voor ons regelen en boeken en wij trekken ook gewoon graag onze plan - gedropt bij onze eerste verblijfplaats. We zijn de enige gasten hier! Low season, best season. 😎

12 July 2018

En we zijn vertrokken! De komende 6 dagen zit Charlie, onze sympathieke driver, met ons opgescheept. We rijden eerst naar Udawalawe, nadien naar Ella en Nuwara Eliya. Dat allemaal in een auto met airco, for a very good price. Gisteren hebben we afscheid genomen van de schildpadden in de Turtle Farm. We hebben ons gevoel wat laten bezinken en hebben geprobeerd om de situatie daar positiever te bekijken. Die mensen proberen ook maar hun brood te verdienen, en uiteindelijk zorgen ze er toch al voor dat de eieren niet door mensen worden opgegeten. Schildpadden die gewond zijn, worden verzorgd. De kleintjes zouden gewoon meteen de zee in moeten, maar ze hebben die cuties nodig om toeristen te lokken... Eergisteren zijn we gaan zwemmen bij een waterval. Niet alleen het water viel daar, ik ben ook uitgegleden. Gelukkig zie je de blauwe plek niet zo op mijn bruine benen. 😉 Vanmorgen hebben we dan nog afscheid genomen van het gezin hier. Wat een schatten van mensen! Ooit komen we terug. ❤️

10 July 2018

Het grootste nadeel aan de Sri Lankanen is dat ze nen - op het eerste gehoor zeer geloofwaardige, ook voor ons - uitleg hebben voor alles. Vandaag zijn we allemaal teleurgesteld naar huis gegaan. Het project richt meer schade aan bij de schildpadden dan dat het goed doet. Na anderhalve week hier, begin je die fameuze uitleg te doorzien. Niet dat de mensen hier alleen maar slechte bedoelingen hebben, ze beseffen zelf vaak heel goed dat wat ze doen niet juist is. Maar het geld dat ze via de toeristen binnenhalen, blijft het belangrijkste. Ik heb mij op het strand boos gemaakt, omdat ze de babyschildpadjes vrijlaten als entertainment. Ze waren de vogels gewoon aan het voederen. Dat is niet de natuur, niet op die manier. Dat in combinatie met al het afval dat dagelijks aanspoelt, en ik vind heel de wereld efkes héél stom. Enorme eye-opener, dus ik ben ergens ook wel "blij" dat we dit gezien hebben. Moest onze gastpapa er niet werken, dan gingen we niet meer terug...

8 July 2018

Maandag, marktdag! Na een loodzware werkdag (we hebben welgeteld 1 fishtank moeten kuisen) zijn we naar de wekelijkse markt in Aluthgama geweest. Het was er drukkend warm en het rook er voornamelijk naar iets-ondefinieerbare vis. Rot, gedroogd, gepekeld, het stonk. De verkopers zijn soms opdringerig en sommige locals achtervolgden ons graag om ons de "beste" adresjes te tonen. Maar wij zijn Belgen, wij worden het liefst van al met rust gelaten. 😊 Gisteren gaan zwemmen in het zwembad van een hotel in de buurt. Efkes geen zeewater en zand, zalig! De locatie op zich zag er wel akelig verlaten uit, en het zat er vol met zwarte kraaien... en drie uitermate schattige puppy's, waardoor we niet meer het gevoel hadden in een thriller van Hitchcock mee te spelen. 's Avonds hebben we schildpadjes vrijgelaten in zee, dat blijft een speciaal moment. 😍 Welle zen hie geire!

7 July 2018

Hoera, weekend! Na de loodzware - hm hm - werkweek trokken we er een dagje op uit naar Galle (wat je in 't Engels, vrij toepasselijk na de match van gisteren, uitspreekt als GOAL). Uitslapen zat er niet in, want den Johnny (eigenlijk Joanith, oftewel onze pa hier) wou ons trakteren op ontbijt in een of andere bakkerij-keten. Een boke met kaas en mijnen dag was dan al goed! Onze buschauffeur had waarschijnlijk problemen met het verschil tussen links en rechts, én zijne claxon moet stuk geweest zijn... Gelukkig geraak je al slalommend ook op je bestemming. In Galle bezochten we het fort en een botanische tuin. De verkoper daar kon het veel te goed uitleggen, dus ik heb gans de winkel met zalfjes en crèmekes leeg gekocht. De treinrit terug was mogelijks nog een wilder avontuur dan de busrit. Open deuren, ventilators aan 't plafond, mannen die vanalles komen verkopen en ene die besliste om blokfluit naast mijn oor te beginnen spelen en mijn dutje zo te verstoren. Speciale ervaring!

5 July 2018

Vandaag hebben we een tof jobke ontdekt in de Turtle Farm: zand vegen. Het is wel fijn dat ons werk zo chill is, maar soms vervelen we ons een beetje. We hebben geen 'zittend gat', gelijk ze zeggen. Dan wordt zand vegen opeens super leuk! De mannen van 't project haalden vandaag verse kokosnoten uit de palmbomen, dus ik heb voor 't eerst verse kokosmelk gedronken en verse kokos gegeten. Slijmerig, maar smakelijk! In de namiddag zijn we naar Bentota gereden met de tuktuk. Ik heb zowaar niks gekocht bij de juwelier, maar een rok en jumpsuit kon ik toch niet weerstaan. KIJKEN KIJKEN NIET KOPEN... Mislukt. 😁 Nadien zijn we nog met een bootje gaan varen, op zoek naar krokodillen en andere vrolijke beesten. Onderweg - nadat ik bijna in slaap en bijgevolg in het water was gevallen - gestopt voor een fish therapy. Sommige vissen waren een maat of 2 te groot naar mijn goesting, Fré was bijna tussen die in-mijn-ogen-dodelijke-pirhana's gaan zwemmen. De waaghals. 😁

3 July 2018

(lees eerst hieronder) MAAR we gaan ervan uit dat we nog steeds iets goed aan 't doen zijn voor die beestjes en voor de wereld. Vandaag was onze gastmama jarig en dat hebben we vanavond gevierd. Onze gastpapa had twee flessen cognac in huis gehaald, waarvan hij zelf al - samen met ne maat van hem - 1,5 fles op had nog voor we aan tafel gingen. Daardoor begon hij nog meer te zingen dan anders (deze morgen zong hij 'My heart will go on' in de tuktuk) en heb ik mij bijgevolg apart moeten zetten om deze Journi te schrijven, want ik kon mij niet concentreren. Er begon ook een of andere sjamaan tegen ons te zeggen hoe lang we nog gaan leven, en efkes later was diene Fré zijne rug aan 't masseren. 🤔 We maken hier gekke dingen mee. Het eten was vanavond Mongools en bijgevolg niet pikant, dus ikke content. Fré schept altijd maar extra pikante tralala op zijn bord en bij mij komt er stoom uit mijn oren als ik nog maar een hapje droge rijst eet. Goed voor de lijn wel. 😁

2 July 2018

Als ge un jour ni post, dan hebt ge teveel te vertellen in ene keer! Gisteren naar de match van de Rode Duivels gaan kijken in een café waar maar twee man en ne paardenkop (niet letterlijk) zat. Blijkbaar worden de goals van de belgen gemaakt wanneer ofwel Fré ofwel ik op 't toilet zit, dus vrijdag mogen we niet meer meekijken. 😉 Vandaag voor de eerste keer gaan werken. Allé, werken is veel gezegd. We mogen daar voornamelijk een hele dag zonnen, zwemmen, lezen,... 😎 We hebben ook het strand opgeruimd: da's dweilen met de kraan open, het afval blijft uiteindelijk steeds toestromen. Het kleine stukje Sri Lanka dat we voor de rest al gezien hebben, is echt wel een paradijs! Bij zonsondergang hebben we pasgeboren schildpadjes vrijgelaten op het strand. Een unieke ervaring, die allemaal naar de oceaan zien trippelen. Verder is er ook nog Michael Jackson, de dansende albino schildpad, die ieders hart weet te stelen. We stellen ons soms wel vragen bij de aanpak van het project, maar...
A little bit of chili = a big lie! Mijne mond heeft vandaag meermaals in brand gestaan. Voor de rest is het eten hier echt wel heel lekker. We zijn deze voormiddag naar een vrijwilligershuis in Colombo gegaan waar we algemene uitleg over Idex (een grote organisatie voor vrijwilligers) kregen. Geen filmpje, foto's of PPT, wel uitleg via kaarten aan de muur (denk aan de old-school wereldkaarten uit het aardrijkskundelokaal). Na de lunch zijn we naar het Turtle Project gereden (4x dutje in de auto ✔️). Die pasgeboren schildpadjes staan bovenaan mijne lijst van té schattige levende wezens (de puppy in ons gastgezin is daar ook beland). 😍 Vanaf morgen beginnen we te werken. Onze verblijfplaats is echt wel sjiek! Geen emmertje water in een kot vol kakkerlakken dit jaar. Ik weet niet of ik dat erg vind. 😉 Straks naar de match zien, die begint hier om 23u30. Dat wordt een korte nacht dus, maar door de hitte slapen we hier toch slecht. Chance dat er ook geen muggen zijn die ons steken...

30 June 2018

ZO 1/7. Extreme vermoeidheid en andere fysieke klachten na een lange vliegreis doorheen de tijdzones, horizontaal, 6 letters. JETLAG! We hebben net een paar uur geslapen in ik-zou-niet-weten-waar-we-zijn, en dat was nodig. Meer dan 24u onderweg zijn zorgde voor een vermoeidheid waardoor Fré en Katleen zelfs blokjes boter voor blokjes kaas aanzagen (ge moogt ne keer raden wie er echt in heeft gebeten). We verblijven tot morgenvroeg in deze B&B, uitgebaat door een super lieve vrouw wiens Engels té schattig is (squirrels spreekt ze echt uit als skwirrrrels). De mensen zijn hier super vriendelijk, wat een contrast met de soms lompe boeren op 't vliegtuig - alleen Jehova's getuigen waren sympathiek op onze laatste vlucht, maar die zochten misschien nieuwe vriendjes. In de tuin en het huis hier hebben we al kennis mogen maken met enkele aapjes, eekhoorns, gekko's, mooie vogels en zevenhonderdduizend insecten. Gelukkig zit de dikste spin ooit in onze badkamer om die al-le-maal op te eten!