Slovenia, Croatia, Austria · 26 Days · 22 Moments · September 2018

Slovenie, Kroatiรซ en Oostenrijk

28 September 2018

Vanochtend hebben we besloten om het rustig aan te doen na de hike van gisteren. Tip van de gastvrouw was om de bus naar riezlern te nemen en daar richting duitsland te lopen, klein stukje stijgen en de keus om met de lift naar beneden te gaan. Hier waren we dan ook binnen twee uur klaar mee, mooi maar ook een beetje een oude mensen pad ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜… Dezelfde weg terug gelopen in een uurtje en in riezlern besloten om met de gondel omhoog te gaan. ( en echt wat vragen ze daar veel geld voor๐Ÿค”) Toch nog even naar de 2000 meter ๐Ÿ˜€ Boven aangekomen richting te top gelopen waar we er achter kwamen dat de top niet eens zo moeilijk te bereiken was! Dus daar zijn we naar toe gegaan, mooie afsluiting met nog een prachtig uitzicht. De benen voelen we ondertussen behoorlijk goed ๐Ÿ˜… De dag afgesloten met de sauna en het zwembad bij het appartement wat we helemaal voor ons zelf hadden๐Ÿ˜Š En dat was de laatste dag van deze vakantie alweer ๐Ÿ˜ฑ zoals altijd is het weer veel te snel gegaan!

27 September 2018

Optijd opgestaan om naar de widderstein hutte te lopen op ongeveer 2000 meter. We hebben ongeveer 7 uur gelopen met hoogte en diepte punten ๐Ÿ˜…๐Ÿ˜‰ Naar boven was het vooral voor onze contitie een uitdaging maar wat je er voor terug krijgt is het zeker waard. Bij de hut lekker in een stoeltje in de zon gelegen. Echt perfect! Toen naar beneden, dat ging met momenten prima maar af en toe en zeker op het einde vond ik ( Anja) dit niet meer zo leuk. Ik was echt ontzettend blij beneden te zijn! Nu een paar uur later ben ik toch heel blij dat ik het gedaan heb! Wat dan weer niet betekend dat we dit morgen nog een keer doen ๐Ÿ˜‰

26 September 2018

Vandaag naar een voor mij (Anja) bekekende plek gelopen, namelijk het bergstation van de walmerdingerhorn bahn. Jaren lang ben ik daar op wintersport geweest. Onderweg kwamen we ook verschillende stoeltjes liften tegen, van de pistes kon ik weinig maken, te lang geleden denk ik ๐Ÿ˜… Na ongeveer drie uur de top bereikt waar het uitzicht toch wel echt fantastisch was! ( en in het echt toch nog veel mooier dan op deze foto s!)

25 September 2018

Vandaag 4 landen bezocht in 10 uur๐Ÿ˜… Kroatiรซ, Slovenie, Oostenrijk, Duitsland en weer terug in Oostenrijk voor onze bestemming Mittelberg in het Kleinwalsertal! De reis ging soepel, maar toch ook erg fijn om er te zijn. Vanuit ons appartement hebben we een top uitzicht, zie foto 1๐Ÿ˜ Snel gaan eten na aankomst en nu moe in bed. Morgen op tijd op voor wandeldag nummer 1 ๐Ÿ˜Š

23 September 2018

Vanuit de kust naar het binnenland voor een bezoek aan de plitvice meren. Eigenlijk met het idee om maandag naar de meren te gaan maar door de slechte weersvoorspelling van maandag besloten om meteen na het inchecken door te gaan. Beetje snel allemaal maar om half drie zitten we in het treintje naar het bovenste meer, precies op tijd om de wandeling die we willen nog te kunnen doen ๐Ÿ˜€ Het is mooi en fijn om te wandelen. Om iets voor zeven zijn we aan het einde van de wandeling en precies op tijd voor het laatste treintje terug naar de parkeerplaats๐Ÿ˜… nog even getwijfeld om te lopen en uiteindelijk allebei erg blij dat we dit niet gedaan hebben, het werd super snel donker. 10 minuutjes terug gereden naar ons hotel waar we meteen konden zitten om te eten. Het was een vermoeiende en mooie dag!

22 September 2018

De afgelopen 2 dagen hebben jullie wat minder van ons gehoord omdat we hadden besloten nog 2 dagen op een bedje aan zee te gaan liggen๐Ÿ–โ˜€๏ธ Ook hier gaat het weer veranderen en gaat de temperatuur zo n 10 graden naar beneden. Dus we hebben onze kans gepakt ๐Ÿ˜Ž Vandaag eerst naar een grot, en daarna naar het oude centrum van Porec De grot was 60 meter diep en ging af en toe met erg stijlen trappen naar beneden. Weer gaaf om te zien! Het oude centrum is gezellig en heeft veel mooie straatjes, maar dat hadden we toch snel gezien. Verder belangrijk om te weten dat als je ooit naar istrie gaat, probeer dan alle gerechten met truffels๐Ÿ˜ Wij hebben hier echt erg lekker gegeten! En mocht je behoefte hebben aan nederlands eten, dan hebben ze hier ook gewoon frinkandellen ๐Ÿ˜ฑ๐Ÿ˜‚

19 September 2018

Vandaag een dagje Pula! Eerst even zoeken naar een parkeerplaats waarbij je niet vooraf hoeft te bedenken hoe lang je wilt blijven en waar geen zak aan kleingeld in moet. Die hebben we gelukkig best snel gevonden ๐Ÿ˜… In de drukke rij voor het amfitheater bedachten we dat we beter later terug konden komen. Dus eerst de stad in! We vragen ons echt heel erg af hoe druk het moet zijn in het hoogseizoen, maar het is er mooi en gezellig! Aan het einde van de middag terug naar het theater en tadaaa geen rij meer ๐Ÿ˜ Terug in Porec de zonsondergang bekeken aan zee. ๐Ÿ˜Ž weer een top dag ๐Ÿ˜

18 September 2018

Gisteren vanuit Piran naar Porec gereden, een uurtje van elkaar vandaan maar wel naar een nieuw land, Kroatiรซ ๐Ÿ– Gisteren middag en vandaag hebben we voor de veranderingen helemaal niets gedaan, naast eten liggen, zwemmen, liggen, eten en slapen. En dat was heerlijk!

16 September 2018

2e dagje piran bedacht om opzoek te gaan naar een ' verlaten ' strand waar we over gelezen hadden. Via een drukker stuk zouden we er langs de kust naar toe kunnen lopen. Onderweg komen we er achter dat er steeds meer naakten mensen langs dit pad liggen, tot dat er niets anders meer te zien was ๐Ÿ˜ฅ๐Ÿ˜ฑ Ook is de weg er naar toe niet echt goed begaanbaar en zijn we omgedraaid. Weer terug gelopen met onze ogen dicht, want het is toch ook echt heel bijzonder dat er echt geen knap mens tussen ligt. Aangekomen bij de bikini mensen, zelf een verfrissende duik genomen.๐Ÿ˜Ž We moeten echt wennen aan de hitte hier, heel anders dan in de bergen. Via boven zou het strand ook te zien moeten zijn, daar naar toe gewandeld en het uitzicht was top! Alleen verlaten was het strand niet meer ๐Ÿ˜… Dus nouja het was weer een bijzondere dag ๐Ÿ˜‰๐Ÿ˜‚

15 September 2018

Vandaag rond gelopen in Piran. Je kunt hier super goed verdwalen in alle kleine straatjes die erg op elkaar lijken. Gelukkig is het zo klein dat je altijd wel weer bij de zee uit komt of per ongeluk in de goede straat ๐Ÿ˜‰ Vanaf de stadsmuren was er een mooi uitzicht over piran en verder hebben we fijn op een terras gezeten aan zee๐Ÿ˜Ž

14 September 2018

Vandaag weer door naar de volgende plek. We gaan naar de sloveense kust van maar liefst 46 km lang, naar het stadje Piran. Op de weg hier naar toe hebben we een stop gemaakt bij de skocjan grotten. Daar hebben we een tour gedaan waarbij je meer dan een uur door de grotten loopt. En dat was echt indrukwekkend! Helaas mochten er binnen geen foto s gemaakt worden, wel bij de uitgang dus die hebben we gemaakt ๐Ÿ˜ In piran aangekomen hebben we een schattig klein appartementje en vinden we het stadje er leuk uit zien!

13 September 2018

Dag 2 van de soca trail. Om 9:30 weer in de bus dit keer onderweg naar de plek waar we gisteren geeindigd zijn. Als we uitstappen blijkt dit 1 halte te vroeg ๐Ÿ™„ dus eerst nog een stukje om gelopen, waarom ook niet ๐Ÿ˜‰ Verder hebben we alle soorten wandelpaden gehad van zand naar kiezels, rotsen, gras, boomwortels en alles wat daar een beetje tussen in zit. Stukje omhoog dan weer naar beneden en dat steeds opnieuw. Het was alweer prachtig ๐Ÿ˜ We hebben nog geprobeerd om te zwemmen maar alleen met je voeten in deze rivier staan zorgt al bijna voor kramp door de kou๐Ÿ™ƒ Toch zijn er ook mensen die er zo in springen๐Ÿ˜ฑ We hebben nog bijna 6 uur gedaan over het laatste 'stukje' maar we hebben het gehaald๐Ÿ˜„

12 September 2018

De soca trail staat op de planning! De reden dat we naar Bovec gegaan zijn. Een hike van 24 km in 7 uur te lopen volgens de toeristen info. Om half 10 met een bus vanuit het dorp naar de source gereden. Of nouja bijna tot aan daar, nog een klein stukje moeten klimmen ( letterlijk met staalkabels aan de wand om je vast te houden) niet helemaal ons ding maar we konden ook niet terug gezien de rij mensen achter ons ๐Ÿ˜… Eenmaal terug begonnen aan het leuke gedeelte๐Ÿ˜‰ Echt heel erg mooi! De foto s spreken voor zich. Om twee uur kijken we op de kaart en hebben we nog maar een erg kort stuk gehad van de route. Om 17:00 waren we op de helft. Net niet gehaald in 7 uur ๐Ÿ˜…. Toen maar besloten om de bus terug te nemen. Helaas moesten we daar nog lang op wachten en hebben we een poging tot liften gedaan. Net als Anja het op wil geven stopt er een tjech๐Ÿ˜Ž super fijn, tot bijna voor de deur in bovec af gezet we zijn blij! Morgen terug om het laatste gedeelte te lopen!

11 September 2018

Eerste dag Bovec besloten om met de kabelbaan naar boven te gaan naar 2200 meter. Na een half uur in een vrij eng gondeltje te hebben gezeten wat echt enorm kraakten en piepten boven aangekomen op een uhmm enorme kiezel vlakte.... Wandelroutes werden er niet echt aan gegeven en het was stijl ( in iedergeval te stijl voor Anja) Dus vrij snel terug naar beneden. Doordat we vroeg beneden waren nog naar een waterval kunnen lopen. Opnieuw mooi! Het maakt eigenlijk niet uit hoeveel je deze ziet ๐Ÿ˜Š Om de dag nog bijzonder af te sluiten gegeten bij een restaurant waar de ober hard, veel en vaak praat op rare momenten en in het niets ๐Ÿ˜‚. Anja en ik dachten dat hij gilles de la tourette had. Eten was gelukkig wel lekker!

10 September 2018

Vandaag vanuit Ljubljana naar Bovec. Met als tussenstop de Tolmin Gorge. Hier hebben we goede verhalen over gelezen en die waren zeker waar! 1,5 uur duurde de wandeling met steeds nieuwe, mooie natuur met de opvallende kleur van het water die de rivieren hier vaak hebben. Na de wandeling na drie kwartier aangekomen in bovec waar we een ruim appartement hebben midden in het dorp. Uit eten is hier een kleine uitdaging, je staat in de rij voor een tafeltje ๐Ÿ˜…

9 September 2018

Opnieuw met de fiets de stad in, eerst langs het cultureel centrum. Dit is een straatje met bijzondere grafetti, kunst en mensen. Mooie foto s gemaakt die pas later te bekijken zijn ๐Ÿ˜๐Ÿ˜‰ Doorgefietst naar het park / bos. Bijzonder hoe groen en rustig het hier is midden in de stad Zouden ze overal moeten hebben, wij vonden het erg fijn. Vanuit het park een kerkje bezocht wat we toevallig tegen kwamen, de hoed van mark werd door de man in de kerk minder gewardeerd, oepsss. Maar we mochten wel een kaars kopen als mark hem af deed๐Ÿ˜… Verder wat rond gelopen en besloten om naar het illusie museum te gaan. Dat was echt erg leuk! Eind van de middag naar de brouwerij van de stad gefietst. Toen we er aan kwamen bleken we weer bij de ingang van het park te zijn en was de brouwerij dicht๐Ÿค” dus een paar minuten gewacht tot we de fiets weer konden gebruiken en daarna hebben we in het centrum een biertje gedronken.๐Ÿ˜ S avonds een vegetarisch restaurant gevonden wat echt super lekker eten heeft๐Ÿ˜

8 September 2018

De fietsen zijn geregeld en we hebben ze meteen uitgeprobeerd, werkt fijn! Er is zelfs een app die aangeeft op welke plaatsen er nog fietsen staan en waar je plek hebt om ze neer te zetten. Voor vandaag de dag gestart met een free walking tour, 2 uur lang allerlei informatie gekregen over de stad en hoe deze is ontstaan. Het wordt duidelijk dat de mensen trots zijn op ' eindelijk ' hun eigen land en hoofdstad na jaren bij andere te hebben ( moeten) horen. Na de tour het kasteel bezocht en later op de middag naar een rooftop bar ( wat ooit een aantal dagen het hoogste gebouw van de balkan is geweest) Goede eerste dag hier!

7 September 2018

Vandaag de natuur van bohinji uit en naar Ljubljana. Voor dat we echt weg gaan een omweg gemaakt naat een uitzicht punt wat de gastvrouw had aangeraden. En dat was zeker de moeite waard! Nog veel mooie ( en uit eindelijk misselijk makenende) weggetjes gehad. Nog een koe tegengekomen die gelukkig braaf op ons wachtte. Aangekomen in Ljubljana konden we het Guesthouse niet in en zijn we de stad in gelopen, dit lopen viel een klein beetje tegen. Net iets verder als verwacht. Daarom in de stad blijven hangen waar we nog op een soort foodtruck festival terecht kwamen en na het eten hebben we ingecheckt. Veel informatie gekregen over de stad en over stadfietsen die je voor 1 euro per week kunt gebruiken als je ze niet langer dan een uur gebruikt. Top! Dat gaan we regelen! En niet te vergeten onze Slippers voor het Guesthouse ingelopen๐Ÿ˜‚

6 September 2018

Gestart bij de vintgarkloof, daar komen net als wij een hoop mensen op af zeg ๐Ÿ˜ฑ Maar we snappen het! Er is een super mooi pad gemaakt langs de rotsen van de kloof. We hebben alleen met de camera foto s gemaakt, dus zoek het voor nu even op, de foto s van google kloppen! Weinig anders over te zeggen dan๐Ÿ˜ Vanuit de kloof door gereden naar bled een super toeristisch dorp met vooral belangrijk lake bled met in het midden een eilandje met een kerkje. De boottocht hier naar toe hebben we overgeslagen, genoeg toeristisch gedaan๐Ÿ˜‰ Voor de lunch een vegan restaurant gevonden waar we heel blij van werden Terug in ons appartement opnieuw met onze gastvrouw gesproken met veel tips over slovenie en onze verdere reis gepland. Op naar ljubjana!

5 September 2018

Hike dag 2. Opnieuw met als doel een waterval. Deze keer de Savica waterval. Via het meer van bohinji gewandeld waar het pad niet de gehele weg ideaal was. Een duitse man vertelde dat es ein klein bischen problematisch zou worden. Nou dat werd het! Met een traktor op het pad aan het kappen en wegslepen van bomen, niet heel voornemens om ons er door te laten. Gelukkig kwam er een moment dat we er door de modder wel even langs konden. Vanaf het meer was de waterval nog iets verder dan verwacht maar zeker de moeite waard! Op de terug weg kwamen we nog langs een verrassend mooi stukje rivier. En zijn we in een plaatsje langs stara fuzina blijven hangen om te blijven eten. De terug weg was zwaar, net iets te ver gelopen vandaag ๐Ÿ˜ถ

4 September 2018

Al vroeg wakker dus op tijd vertrokken voor onze eerste hike. The voje valley and mostnica gorge. Even onduidelijk welke kant we precies op moeten want dezelfde route heeft meerdere namen maar het is gelukt en het was super mooi! Eerst loop je langs een kloof waardoor met veel natuur geweld de rivier stroomt daarna een open vallei met als einde een waterval. Na de hike een kijkje gaan nemen bij lake bohinji en dat is mooi! Drankje gedaan en om gaan kleden voor het niet te missen dorpsfeest iedere dinsdag. Helaas, het dorpsfeest is er alleen in het hoogseizoen๐Ÿ˜‚ dus dan maar naar het enige restaurant in het dorp gegaan waar ze prima eten hebben en wijn voor 1 euro per glas, wat wil je nog meer ๐Ÿ˜‰

3 September 2018

Vandaag na een overnachting in Oostenrijk aangekomen in Slovenie in het dorpje Stara Fuzina. Helaas een regenachtige dag. Het dorpje staat vol met apartemenj maar helaas niet met restaurants er is er wel geteld 1 en tadaaa op maandag gesloten. Even wennen... Na een uitgebreid verhaal over wat te doen in de omgeving van de gastvrouw toch weer enthousiast! Eten in het volgende dorpje en slapen voor een zonnige dag!