Netherlands, Italy · 9 Days · 18 Moments · June 2018

Sardinië

5 July 2018

En weer huiswaarts; maar eerst even tanken en naar de markt op san pantaleo. Eenmaal daar maar weer omgedraaid, super heet en super druk. Op weg naar Olbia nog even in een luxery outlet geweest waar Guus een mooie linnen blouse kocht. We hadden nog tijd over dus zijn Olbia ingegaan. Met zeker 40 graden in de zon, geen zuchtje wind en het zweet tussen onze bilnaad hebben we nog even wat rondgelopen. Daarna naar het vliegveld waar we nog een laatste pizza en ichnusa naar binnen werkte. Guus wint van Stan met Katan wat de eindstand van het toernooi 3-2 voor Guus maakt. We zitten helemaal achterin het vliegtuig en kunnen meegenieten van alle sappige roddels van het bedrijfsfeest van easyjet. Wat een sletjes. Van schiphol meteen naar Fico voor een diner van Utr8. Een lekkere afsluiter van een top vakantie. Stan nam behalve 1kg kaas ook nog een ander souvenirtje mee, de grootste muggenbult ever.

4 July 2018

De laatste volle dag op dit mooie eiland. We besloten het tannen naar een next level te tillen en de hele dag bij het zwembad te blijven. Mission accomplished. Lekker gelezen, gezwommen en wat gedold in het zwembad. We hadden bij het ontbijt stiekem wat droge crackers en jam gejat zodat we gratis lunch hadden. Guus jatte een yoghurtje met koffiesmaak, bleeegh. We hebben ons gestolen maal genuttigd op het balkon. Daarna werden we ingemaakt door Vincent met katan. In de avond naar Golfo Aranci gereden, mooi plekkie. We hebben genoten van de zingende zeemeermin die uit het niets uit het water kwam (?). Lekker ijsje gegeten en daarna bij een chique tentje gaan eten. Ik wilde Guus een hapje van mijn caprese geven maar hij had le moule nog vol. Vervolgens een dorade geslacht, gelukkig nauwelijks graatjes dit keer. We sloten de avond af in bed, buiten waren teveel muggen. Uiteraard met een potje katan.

3 July 2018

Na een kort ritje vanuit Cuzco kwamen we langs een plekje met top uitzicht. Hier moesten we even stoppen. We hdden nog maar weinig cash money dus hebben alleen wat gedronken. Daarna reden we door naar porto rotondo, misschien wel het beste idee van de dag. Wat een mooi en gezellig dorpje. Langs de hven gelopen en een bootje uitgezocht. Stan wilde daarna nog even winkels kijken maar Guus was inmiddels erg Hangry. We streken neer bij een restaurantje waar pas 1 ander persoon zat omdat het nog zo Hollands vroeg was. Vooraf hadden we melanzane al paramigiano en arancini > delish. Als hoofdgerecht hadden we lekkere spaghetti carbonara en gnocchetti. We sloten af met een limoncello. Guus vond het smerig en gaf 3/4 aan Stan. Op de terugweg luisterden we nog een mooi Kempi-lied. Eenmaal terug in het hotel viel Stan in een diep food-coma en zag Guus Engeland van Colombia winnen met pingels.
Weer op tijd wakker omdat Guus zijn wekker had gezet om te sporten. Uiteindelijk niet gegaan. Toen maar ontbeten, was een prima ontbijtje, ei zag eruit als kots maar smaakte ok. Toen met parasol naar Spiaggia Capriccioli gegaan waar we lekker een paar uur vertoefd hebben en weer hebben genoten van het prachtige en verkoelende blauwe water. We hebben nog een goede dijk gebouwd die onze handdoeken droog hield. In de middag panini gegeten op het strand en daarna oververhit naar porto cervo gereden. Mooi, een beetje disneyland meets outlet roermond maar dan zonder de ouletprijzen. In de schaduw granita en bier/icetea ge-at en toen wat doelloos rondgereden. Uiteindelijk naar Cuzco beach bar gereden en daar nog wat gedronken. Lekker plekkie. Helaas was de keuken gesloten, we barstten van de honger.

1 July 2018

Vroeg uit de veren want Guus wil zsm de veerboot naar het vasteland nemen. We stoppen op een paar plekken ivm mooie uitzicht maar het is wel wat bewolkt. In het hotel worden we ontvangen met een fles sparkling wine en een fruitmand. Vervolgens lekker bij het zwembad gelegen en onmogelijke sudoko’s gemaakt die we niet op konden lossen. Rond 15.00 kreeg guus honger en bestelde het enige eten wat er aanwezig was. Broodje kip. Een culinair hoogstandje (dwz droog broodje met een gepaneerd lapje kip en een lik ketchup). Was geukkig maar 9 euro. Guus kreeg nog een standje van de lifeguard omdat hij zonder douchen het water in sprong, foei. De receptie lady zei dat het diner inclusief was. Echte Hollanders als we zijn hebben we lekker in het hotel gegeten. De grote klomp vet was toch wel het hoogtepunt. Daarna nog even het halve land doorgereden op zoek naar een tabacheria en vervolgens Katan gespeeld op het terras. Stan won tweemaal. Niemand wilde met Marianne en Nassir ruilen. Met wijn btw.
Na een kleine powernap weer stadje in. Wijntje gedronken en wat rondgelopen. Vervolgens pizza gegeten bij sgt pepper, Guus had pizza met paardenvlees en koolraab met melksausje (grapje, dat van die koolraab) en Stan een witte pizza met bacon ui en ricotta. Tiramisu als afsluiter. Daarna nog slippers gekocht en voetbal gekeken met bier en espresso martini (bereid door Guus van Kraaij). Laatste nachtje La Maddalena alweer, topplekje.
Eerst lekker uitgeslapen tot 08.30, daarna weer genoten van een weldadig ontbijt. Van onze fouten geleerd dus eerst naar de supermarkt waar we ijsblokjes en lekkers kochten voor onze strand-dag. We reden uiteindelijk naar bassa trinita. De uitzichten blijven prachtig maar beginnen al een beetje te wennen. Net als het heldere water en de visjes. Guus oefent wat handstanden in het water en verpestte een sudoko. We maken prachtige onderwaterfoto’s. Guus vergat in zee te plassen dus deed dit nog even bij de auto. Toen terug naar het hotel geraced (haha) om max de 1e overwinning van het seizoen te zien pakken.

30 June 2018

We waren om 17.00 terug in het hotel om voetbal te kijken. Tikkeltje verbrand maar verder alles onder controle. Na een powernap lekker gaan uit eten bij Grotta. Guus wilde eigenlijk lobster maar die kostte 120 euro. Uiteindelijk heeft hij Aad Graad (red rockfish) gegeten. Ook duur (45 euro), maar wel met veel smaak en maar een klein risico op maag- of darmperforatie. Stan at gewoon lekker bescheiden caprese salade en een pasta met mega-macaroni.
Wauw wat een ontbijt. 9274638 keuzemogelijkheden. Via een avontuurlijke weg op cala serena beland. Het was een flinke hike maar zeker de moeite waard. We waren alleen een paar essentiële dingen vergeten: parasol en eten/drinken. Na een paar uurtjes waren we lekker gedehydreerd en zijn we na weer een avontuurlijke klautertocht met de auto naar een ader restaurantje gereden waar we broodjes, friet, bier en een liter water hebben gehad. Bij spiaggia del Relitto hebben we nog wat zon gepakt. Kleine sidenote: Drakes nieuwe album Scorpion is uitgekomen. We love ‘in my feelings’. I’m down for you always ❤️

29 June 2018

Met de auto op de veerboot naar La Maddalena. Korte tocht van nog geen half uur. Direct doorgereden naar het hotel. Wat een ontvangst, lekkere hapjes en een mocktail. We hebben ook een koude jacuzzi, heel fijn met 30+ graden. De dame van de receptie vond Guus op Ben Afleck lijken, zijn dag kon uiteraard niet meer stuk. Wat uurtjes bij het hotel gechilld en vervolgens het stadje ingegaan. Guus heeft lekkere penne arrabiata gehad, Stan had niet zo’n trek. Afgesloten met een bier en espresso met een nood-stop op de wc en daarna lekker naar het hotel gegaan. We probeerden aflevering 1 van suborrah te kijken maar vielen al snel in slaap in het mooie Mordini paleisje.
Laatste keer ontwaken met dit uitzicht. Nog een keer ontbeten met Frank de fysio en Monique de drogiste. Daarna afscheid genomen van Marieke en op weg naar La Maddalena. Eerst gestopt in Castelsardo, een leuk kneuterig dorpje in het Noorden. Even een duik in de zee genomen en vervolgend naar het fort op de top van de berg gereden. Genoten van het uitzicht maar meer nog van de lunch met vistartaar en lasagne bolo. Daarna via een adembenemende slingerweg doorgereden naar Palau. De olifantenrots hebben we uiteraard niet overgeslagen.

28 June 2018

Laatste avondje Alghero. We eten bij een leuk en lekker restaurantje. Guus heeft mosselsoep en stan Sardijnse pasta met worst vooraf. Daarna een hamburger zonder broodje en een lekkere tonijnsteak. Als toetje nog ergens een ijsje gegeten en mensen gekeken op de boulevard. Fijne afsluiter van de eerste 3 dagen.
Guus zet de wekker om te gaan hardlopen. Hij verdwaalt in de bergen en komt met behulp van stan’s navigatieskills uiteindelijk veilig terug. Hij neemt nog even een duik in het zwembad en wordt vergezeld door tekkie de teckel. Wederom lekker zoet ontbijtje gehad en daarna door naar Maria Pia (awesome naam). Mooi strandje achter de duinen vol bomen. Zon afgewisseld met wat wolkjes. Heerlijk. Guus doet nog wat yoga en vervolgens eten we lekker een panini en spianata (ofzoiets). Dan terug naar de B&B waar we nog heerlijk van het uitzicht hebben genoten met onze ogen dicht.

27 June 2018

Zo hup van het strand richting Alghero. Voetbal gekeken of het terrasje onder het genot van een Aperol Spritz en bellini, Guus is BOB. Duitsland zien verliezen tegen Zuid-Korea, oei. Nog wat rondgelopen bij de haven en uiteindelijk lekker pastaatje en tiramisu gegeten, jummy. Daarna terug naar de hut, heerlijk buiten gezeten waarna Guus de schade heeft ingehaald en 3/4 fles rode wijn heeft weggetikt. Natuurlijk met potje voetbal op de achtergrond. Geslaagd eerste dagje.
De dag begon goed met een uitgebreid (zoet) ontbijt met de 4 andere Nederlandse gasten van de BnB. Daarna naar Spiaggio del Lazzaretto gereden. Parasolletje voor Stan en volle zon voor Guus natuurlijk. Super helder water met iets te veel vissen. Guus heeft flink wat baantjes getrokken, Stan vooral gelezen. Wel nog een heerlijk kokosijsje en guus een panini mozarella tomaat (formaat turks brood).

26 June 2018

Eenmaal terug op het landgoed leker wat bieries en hapjes genuttigd. De hond wilde ook wat. Sunset was , bellissima panorama. Uiteindelijk geswitched naar een lekkere Sardijnse witte wijn en 2 pizza’s laten bezorgen voor 10!! Euro. Een goed begin is het halve werk.
Iets met credit card en problemen. Na 1 uur eindelijk in de auto. Kort stijl ritje naar B&B The Key; begroet door 2 vriendelijke teckels en Marieke. Koffers gedropt en boodschappen gedaan in schattig dorpje Olmedo.
The Journi begins. Meteen weer kofferstress, teveel kilo’s. Fuck ryanair. By the way, Guus slaapt overal. Op Eindhoven airport verbrandt hij zijn mond aan een te heet broodje kroket.