Europe, Asia, Australia and Oceania · 31 Days · 24 Moments · February 2018

New Zealand 2018

13 March 2018

Hjemme igen!! Efter 30 timer i lufthavne og i luften er vi nu hjemme i gode gamle Brøndby igen. Helt fyldt op med oplevelser og gode minder ❤ Og som i kan se, så er man lidt træt når man er ni år og maks har fået sovet 6-7 timer undervejs. New Zealand er et fantastisk land at rejse i. Bare ærgeligt det ligger så langt væk.

11 March 2018

Det sidste stop for denne gang var storbyen Auckland, som udover at være New Zealands største by, også er kendt for at huse et af verdens højeste bygninger: Sky Tower. Vi ville egentlig gerne have været oppe og nyde udsigten ud over byen, men var vist nået til et punkt på ferien, hvor vi havde brug for der ikke skete så meget. Så efter lidt bøvl med hotelindcheckning (og deraf opgradering til suiter 😁) nøjes vi med en lille gåtur og beundring af imponerende store træer. Derefter retur for at nyde hotellet, og i særdeleshed deres spa og pool. Vi sluttede ferien af med en lækker lækker middag på en nærliggende Japansk restaurant inden det gik retur mod hotellet og en god nats søvn. Der skulle lades op til den 27 timers lange hjemrejse!

10 March 2018

En tur på New Zealand er ikke rigtig komplet uden mindst et besøg ved en Lord of the Rings filmlocation. Så på turen fra Rotorua mod Auckland lagde vi vejen forbi Matamata og Hobitton Movieset. Det var en forbløffende sjov oplevelse at gå rundt blandt de nogen-og-fyrre hobithuller. Vi havde fået set nogle af filmene inden vi tog hjemmefra, så for pigerne var det sjovt at kunne genkende flere af stederne. Vores guide fortalte, at de havde en mindre hær ansat til at vedligeholde stedet. Men når man kan sende 15-20 turister afsted på en guidet tur rundt i Hobitton hvert 10. min, så har man vist også råd til en mindre hær 🙈

8 March 2018

Vi har haft en dejlig solskinsdag i Rotorua i dag. Vi startede dagen i endnu en dyrepark 😂 hvor vi til store fornøjelse for både store små fik fodrer ørred, geder, alpaca, Wallaby, hjorte, grise og kaniner. De børn kan ikke få nok af dyr! Bagefter kørte vi videre til Skyline Rotorua, hvor vi tog en gondollift op af bjerget. Her kørte vi i Luge. En vanvittig sjov form for kælk med hjul ned af bjerget - selv farmor fik prøvet 😁 I aften skal vi spise aftensmad på bjerget med udsigt ud over byen.

5 March 2018

Så er vi kommet til Nordøen! Det var en smuk sejltur gennem Cook strædet inden vi nåede Wellington. Her mødtes vi med Ellens familie (hendes New Zealandske kusine med mand og to voksne børn). De viste os rundt i Wellington, hvor vi bl.a. besøgte national museet Te Papa, hvor vi så en super flot 1. Verdenskrig udstilling med 3 meter høje figurer af soldater. Meget imponerende! Bagefter en tur til Weta Workshop, som udover at have lavet de vilde figurer til udstillingen på museet, også har lavet rekvisitter mv. til Ringenes Herre og Hobitten. Efter middag og en god nats søvn gik turen mod Tongario National Park, hvor man kan opleve et imponerende vulkan landskab. Vi fik også lige stoppet ved et vandfald på vejen 😁 I dag kørte vi videre til Waitomo Caves, hvor vi har beundret kæmpe huler med drypsten og glow worms. Intet mindre end tre huler blev det til. Efter en god middag gik turen videre mod Rotorua, hvor vi for en gang skyld er rykker ud af autocamper og ind i en lejet villa

3 March 2018

Ud og svømme med delfiner i Kaikoura. En stor oplevelse for store og små. Men nok især for de små, det ikke blev søsyge 🙈😏😂 De to tøser var bare så mega seje i våddragter og snorkeludstyr. Og da forældrene måtte op ad vandet (viser sig man godt kan blive søsyg af og ligge og snorkle i overfladen af et gyngende hav), så gav delfin bådens crew pigerne lov til at hoppe i vandet uden mor og far ved siden af. De svømmede selv rundt og fik hilst på flere delfiner 😍

2 March 2018

Næste stop på turen var Kaikoura. En lille by på Sydøens østkyst som er udgangspunkt for flere vilde oplevelser på vandet. Lidt ude fra kysten ligger nemlig Kaikoura Canyon. En op til 1200 m dyb kløft i havbunden, som tiltrækker et rigt dyreliv. Her i blandt hvaler 🐋 Første maritime oplevelse var en tur med Whale Watch Kaikoura. Vi skulle på hvaljagt 😃 I en meget hurtig sejlende katamaran-båd blev vi sejlet ca. 10 km ud til et af de dybeste steder i kløften. Her kommer hvalerne for at dykke ned og finde føde på 1 km. dybde. På sådan en "hvaljagt" gælder det om at være tålmodig og være i hænderne på dygtigt crew. Og det må man sige vi var! For vi nåede at se intet mindre end 5 hvaler!! Kæmpe store kaskelothvaler. Efter de mange hvaler var der stadig lidt tid tilbage. Så besætningen satte kurs mod kendte delfin-områder. Og lige pludselig var vi midt i en stor delfin-gruppe. 80-100 var der i vandet omkring os. De sprang og svømmede med båden. Wow for en oplevelse!

1 March 2018

Efter Mount Cook gik turen mod Hanmer Springs. Her stod der igen børnevenlige aktiviteter på programmet. Først en tur til Hanmer Springs Animal Park. Et sjovt lille sted inde midt i et beboelsesområde. Pigerne var helt vilde med det. Man kunne købe en pose dyrefoder ved indgangen, og så kunne man ellers bare gå rundt og fodre dyrene. Der var hjorte, lamaer, alpaca, grise, geder, ænder, gæs, vandbøfler, wallaby og mange andre dyr. Sikke en fest de havde! Babyhjortene og wallaby måtte man også gå ind til. Maja følte sig vist en smule forfulgt inde ved hjortene. De ville ihvertfald gerne smage hendes mad 😁 Efter en lille siesta hjemme på campingpladsen gik turen videre til Hanmer Springs Thermal Spring and Pools. Et badeområde med forskellige termiske bade og et par pools til at plaske rundt i. Lige noget for to vandhunde. Det blev svømmet, plasket, rutchet og nydt varme pools i 4 timer.

27 February 2018

Da vi kom ned til campingpladsen efter vores tur på Hookers Valley Track, var vi meget spændte på om det havde klaret nok op til, at vi kunne komme på turens absolut dyreste udflugt: Helikopter-tur rundt om Mount Cook med sne-landing på toppen af en nærliggende tinde. Det var vist med lige dele glæde og nervøsitet 🙈 at vi fandt ud af det havde det! Heldigvis kunne vi komme afsted med det samme, så der var ikke tid til at blive alt for nervøs 😂😂 Bare ud i helikopteren og afsted!

26 February 2018

Aftensmad med smuk udsigt. Ikke dårligt!
Efter at være ankommet til den smukke blå Lake Pukaki og Mount Cook i strålende solskin, vågnede vi op til en dyne af skyer over Mount Cook National Park. Efter en hurtig morgenmad kørte vi fra campingpladsen op til national parken (gudskelov ingen snævre bjergveje med hårnålesving 😂) Her gik vi lidt af Hookers Valley Trek som går gennem fascinerende bjerglandskab, forbi alpine søer og over flere hængebroer. Utroligt smukt - selv med en dyne af skyer der tog udsigten til Mount Cook. Men i løbet af gåturen begyndte vi at ane en opklaring i skyerne. Jubii!
Når man er afsted med børn, er der jo nogle ting man vælger at gøre hovedsageligt for børnenes skyld. En af de ting på denne tur, var en to timers heste-trek i Cardrona Valley. Børnene er fuldstændig tossede med heste, mens moren aldrig har siddet på en hest før 🙈 Heldigvis har Ellen haft hest i sin ungdom, så der var i det mindste en med der viste hvad hun gjorde 😂 Men den to timers tur viste sig at være noget af det mest fantastiske. Og absolut ikke bare noget vi gjorde for børnenes skyld. Jeg bliver nok aldrig den store fan af at ride, men at sidder der højt til hest og ride rundt i det smukke smukke landskab med bjerge rundt om os. Wow! Det var den mest utrolige måde at opleve bjergene på. Så roligt og stille med god tid til at nyde omgivelserne. (Og så snakker vi ikke om hvor det gjorde ondt i dagene efter 🙊)

24 February 2018

Det der med at køre i et kæmpe lokum af en autocamper, det er lige noget man skal vænne sig til. Især når det foregår af meget snoede bjergveje! Især den sidste del af turen til Milford Sound var en smule udfordrende. Heldigvis var den ikke så lang 😀 men man kan ikke lade være med at frygte en gang i mellem om autocamperen nu også kan klare de mange kilometer op... Og om bremsen kan klare de mange kilometer ned. En gang i mellem bliver vi ihvertfald nødt til at tage en pause, som mest er for at chaufføren kan få pulsen ned igen. Tilgengæld kan vi jo så nyde noget usandsynligt smuk natur mens pulsen langsom bliver roligere. Men hærdet bliver man vel på et eller andet tidspunkt. Vi har kørt lidt over 1100 km alt i alt. Og en stor del af den er foregået i bjergene. Men helt afskrækket er vi ikke endnu. I morgen går turen videre mod Mount Cook national Park. Mount Cook er New Zealands højeste punkt, og også kendt som Mount Doom i Lord of the Rings filmene.

23 February 2018

Efter en smuk og til tider udfordrende køretur nåede vi til Milford Sound i dag. Alle steder vi har læst om Milford Sound står der, at det regner størstedelen af tiden (de får mellem 6-9 liter regn om året - og 6 dage i streg uden regn regnes som en tørkeperiode!). Så stor var vores overraskelse over at komme frem til et Milford Sound badet i sol.

21 February 2018

En af de ting vi har glædet os allermest til er at opleve New Zealands dyreliv. Onsdag aften fik vi vores første chance for at opleve noget af det på tæt hold. Vores campingplads på Otago Peninsula havde hjulpet os med at booke pladser på en guidet tur til et privat dyrereservat ud til kysten. Vi blev hentet på campingpladsen kl. 15.45 og så var det ellers afsted i en lille minibus op og ned ad snørklede bjergveje ud mod kysten. Første stop var ved Royal Albatros center. Den kraftige blæst fik en masse unge albatrosser på vingerne. Vi kunne se dem indenfor mens vi nød en dejlig kop varm kakao. Så gik turen mod det private dyrereservat. Her var yngleplads for både sæler og gul øjede pingviner. Vi gik rundt i mens guiden fortalte om de imponerende dyr. Det var helt vildt at se dem så tæt på. Sælerne havde små ungerne og man kunne se dem boltre sig i små pytter rundt om i klipperne. På vej ned for at se pingvinerne var vi også så heldige at støde på 4 søløver. Sikke en oplevelse!

20 February 2018

NEW ZEALAND!! Så er vi her 😀😀 New Zealand. Vi landede sent natten til mandag. Heldigvis havde vi booket et par værelser tæt på lufthavnen, så vi kom rimeligt hurtigt derhen og i seng. Efter en lang dag med rejse og oplevelser i Sydney var det intet problem at falde i søvn. Det var straks noget sværere at stå op mandag morgen 😂😂 men op skulle vi, for der var et motorhome der skulle hentes. Heldigvis stod vi op til strålende sol. Det tog lige lidt længere tid, at få det motorhome end beregnet - men ved 12-tiden var vi klar til eventyr. Vores første stop var Christchurch. En by der stadig bærer præg af det store jordskælv der ramte byen for 7 år siden. Vi opdagede dog at vejrmeldingerne sagde cyclon på vej 😱 og solen var da også en stakket frist. Så vi var vældig glade for, at vores rejseplan næste dag vil sende os i modsatte retning (inden cyclonen gik i land!)

18 February 2018

Så kom vi til Sydney, men med 9 timer til næste fly skulle der udforskes. I Singapore kunne de kun checke os ind til Sydney. Så inden vi kunne finde toget til byen måtte vi hente vores bagage og køre den ud gennem customs. Dernæst gjaldt det om at finde bagageopbevaringen, så vi slap for at tage kufferter med ind til Operahuset 😎 2 timer og 350 kr senere var vi endelig klar til at finde det tog, der skulle bringe os ind til Sydney på 15 min. Så forestil jer lige vores ansigter, da vi opdagede toglinjen var lukket i weekenden pga. vedligeholdelse og der i stedet var indsat togbusser 😱😮😵😠 Bussen holdt der heldigvis da vi kom ud, så fulde af optimisme hoppede vi om bord. 45 min senere, da vi blev sat af ved Central Station et pænt stykke fra operahuset var vi knapt så optimistiske. Men en hurtig taxatur senere kunne vi endelig se Utzon fantastiske hus. Og da vi senere sad ved kajkanten og spise frokost var stressen glemt, og vi blev enige om det var alle strabadserne værd.

17 February 2018

Next stop
Så kom farmor! Tror vi skal øve os lidt på at tage Selfies med 5 pers på 😁 På trods af 12 timers flyvetur var Ellen frisk på en udflugt. Så vi tog til Gardens by the Bay. En imponerende oplevelse med Super Grove tree og Cloud Forrest Dome.

14 February 2018

Vi kom forbi Singapores Lunar New Year celebration. Det var farverigt og utroligt flot! Der var kæmpe fyrværkeri og vi kom tilfældigt forbi da de skød det igang. Tre af os nåede at se det, mens én af os stod og ventede inde i Street food teltet på vores sjove mad. Godt der var et barn der kunne tage billeder imens. 😊 Og så er klare helium balloner med LED-lys noget af det sjoveste når man er 9 og 11. Så sådan nogle måtte med hjem til hotellet.
Sjov mad fra kinesisk Lunar New Year Street food 😁 Vi fik kinesisk æggepizza med laks, æbleskiver med krabbe, chicken popcorn med masser af ost, regnbueburger og friturestegt kartoffel på en pind 😂 Det kræsne barn ville intet spise 😏 så hun fik plain spaghetti da vi kom tilbage på hotellet. Kokken havde været meget forundret over hun slet ikke ville have noget på. Men Olivia hun var lykkelig 😂

13 February 2018

Wup wup 😀 så er vi på vej!! Første stop er Singapore. Så nu venter en 12 timers flyvetur. Håndbagagen er fyldt med underholdning, hvis nu der ikke er nok ombord på flyet 😏 😂 håber dog vi også får sovet lidt... Ellers bliver det en laaaang første dag i Singapore.

11 February 2018

Så nærmer afgangen sig! Det er en smule uvirkeligt, at den tur vi har snakket om i et par år - og aktivt har planlagt i et år, nu kun er 48 timer væk. (Og som man måske kan fornemme på billederne, så er der virkelig blevet planlagt i detaljer 😀) Hold nu op hvor vi glæder os! Vi er ved at være klar. Mega meget udstyr er købt, pas fornyet, taskerne er stort set pakket, rejseplanen er printet ud og Rikke er rykket ind for at passe huset. Så nu skal vi bare have de sidste 47 timer til at gå 😎