North America, Europe · 40 Days · 102 Moments · July 2018

Roadtrip USA 2018

23 August 2018

Na een soepele reis zijn we veilig geland in Amsterdam. Wat hebben we ontzettend genoten van deze bijzondere vakantie. Ieder op z’n eigen manier. Kids zijn blij weer in NL te zijn. Die waren er wel klaar mee 😃. Ik daarentegen had nog wel 5,5 week verder willen reizen........ Frido vindt allebei prima. Vanuit het diepst van mijn hart ben ik dankbaar dat we de mogelijkheid hadden deze mooie reis te mogen en kunnen maken. We nemen ontzettend veel mooie herinneringen mee naar huis waar we (hopelijk) nog heel lang van kunnen nagenieten ❤️

21 August 2018

Onze laatste uren van deze fantastische roadtrip brengen we door in Denver. Omdat onze loft naast het honkbalstadion van de Colorado Rockies ligt en zij toevallig vanavond weer een thuiswedstrijd spelen was de keus snel gemaakt en hebben we kaartjes gekocht voor de wedstrijd van vanavond. Nu hadden we plekken dichter op het veld zodat we de wedstrijd goed konden volgen. Lisa had geen zin om mee te gaan en heeft (een deel van)de wedstrijd op TV gezien. De cirkel is rond...........

20 August 2018

Frido heeft vanochtend een mountainbike gehuurd en een stuk gefietst. Mart heeft geklommen maar die foto’s hebben jullie al gezien. Na de lunch zijn we gaan paardrijden en echt waar...... ook ik ben meegegaan. En eerlijk gezegd vond ik het (na een tijdje) best leuk 😃 De naam van mijn paard was wel erg toepasselijk: Chicken 🐔😂 We hebben twee uur rond geschokt door de Rocky Mountains. Inmiddels lopen we allemaal met O-benen rond 😃. Vannacht onze laatste dag in de camper. Morgenochtend moeten we hem weer inleveren. Dan nog 1 middag, avond en nacht in Denver. Het einde is nu echt in zicht.......
Tegenover onze camping is een outdoorwinkel met een klimhal. Uiteraard wil Mart dat uitproberen......

19 August 2018

Zoals eerder gezegd... Wyoming is niet erg mooi (tenzij je van lang uitgestrekte, dorre vlaktes houdt). Vandaag weer een groot deel van de dag door deze staat gereden. Net voor de grens met Colorado heeft Mart z’n laatste beetje vuurwerk afgestoken 🎆 Zodra we de grens bij Colorado over gingen veranderde het landschap aanzienlijk. Het had het meeste weg van Ierland/Schotland. Ruim 1,5 uur later doemde de Rocky Mountains weer voor ons op. Rond 16:00 uur arriveerde we op onze camping in Estes Parc midden in de Rockies.

18 August 2018

Nadat we Yellowstone en Teton achter ons hadden gelaten was de rest van de route super saai. Wyoming is naast de voornoemde parken echt het bezoeken niet waard. Rond 16:00 uur kwamen we aan in Rock Springs op een fantastische (not) KOA camping. Maar met zwembad en WiFi! Wat heeft een mens (lees: pubers) nog meer nodig 😜 Vlak nadat we aankwamen brak er een enorme onweersbui los. In een elektriciteitspaal die net naast de camping stond sloeg de bliksem in. Dat was me een harde knal zeg.... gelukkig verder niets aan de hand. Vandaag had Frido geen zin om te koken dus zijn we uit eten gegaan. Morgen snel weer verder.....
Vandaag laten we Yellowstone achter ons. Terwijl we de laatste geisers voorbij gaan verlaten we het park via de zuid-ingang en rijden we al snel door Grand Teton National Parc. Omdat we honger krijgen stoppen we bij een prachtige picknick plek aan Jackson Lake. Hier ontbijten we. Kids zijn nog steeds in de spreekwoordelijke ‘slaapcoma’ en zullen het achteraf met de foto’s moeten doen 😃 Na het ontbijt rijden we verder door het prachtige Teton. We dalen de komende 3 dagen weer langzaam af naar Denver.

17 August 2018

Na het avondeten zijn Mart en ik nog even naar de rivier gegaan. Mart kon nog even met z’n katapult steentjes in de rivier schieten. Samen zijn we daarna een stukje langs de rivier gewandeld. Om 21:00 uur zijn we met z’n allen naar het rangerprogramma gegaan. We dachten dat het ‘spooky’ zou zijn want de titel was Ghosts of Yellowstone maar dat bleek een andere benaming voor de mountain lion. Dus in plaats van griezelen bij kampvuurverhalen weten we nu alles over mountain lions. Ook leuk 😃
Onderweg hadden we gezien dat er een nog betere startplaats was om de wandeling te maken naar de Grand Prismatic Spring die we gisteren alleen van beneden hadden gezien. In plaats van die wandeling op zaterdagochtend te maken zoals eerder gedacht hebben we hem vanmiddag gewandeld. En inderdaad, je kunt de kleuren van de Spring vanaf boven veel beter zien. Heel bijzonder om te zien. Daarna op ons gemak weer terug naar de camping gereden waar Mart en Frido nog even in de rivier zijn gaan zwemmen.
Na de wandeling zijn we naar Old Faithful gegaan. De grootste geiser in het park. De omgeving van Old Faithful is erg toeristisch. Wij vonden er dan ook niets aan. Maar ja, als je de geiser wil zien ‘afgaan’ dan zul je in deze ‘kermis’ mee moeten. Dus nadat we de kids in Snow Lodge geparkeerd hadden voor een uurtje (duur betaalde) WiFi (zij hoefden de spuitende geiser echt niet te zien 😜, ze hadden er immers al een aantal gezien, duh) zijn wij net als alle andere mensen een plekje op de ‘tribune’ gaan zoeken. De eerstvolgende eruptie was rond 13:00 uur en we waren er rond 12:30 uur. Op tijd dus. Hij gaat ongeveer ieder 1,5 uur. De eruptie was inderdaad de grootste die we tot nu toe gezien hadden. Na afloop nog een rondje gewandeld en de kids weer opgepikt.
Onze laatste dag in Yellowstone vandaag. Frido en ik zijn redelijk vroeg opgestaan om de dag te starten met een wandeling. Terwijl de kids nog lagen te slapen zijn we naar het zuiden gereden. Voorbij Old Faithful bevindt zich de Kepler waterval waarvandaan de wandeling naar Lone Star Geyser begint (5 mijl - 8km). Wij arriveerde om 10:45 uur bij de geiser. Daar hoorden we dat de geiser om 09:30 uur was ‘afgegaan’. Deze geiser gaat om de 3 uur dus de volgende eruptie zou rond 12:30 uur zijn. Daar gingen we niet op wachten want de kids zaten alleen in de camper. Gevalletje jammer maar helaas. De wandeling was mooi. Dat is ook fijn.

16 August 2018

Na het bezoek aan Norris zijn we naar het zuiden afgedaald en hebben we de Grand Prismatic Spring bezocht. Het was de bedoeling dat we een wandeling van zo’n 1,2 mijl zouden doen die ons naar een uitzichtpunt bracht zodat je van bovenaf de kleuren heel goed kan zien. Maar om de een of andere reden kwamen we ergens anders uit waardoor we de Spring van de onderkant moesten bezichtigen. Op zich zie je dan de kleuren wel maar ik denk dat het van bovenaf nog mooier was geweest. Op de terugweg naar de camping zagen we de juiste route naar de trail en we besluiten die trail alsnog te doen op de ochtend dat we Yellowstone weer verlaten (zaterdag). We zijn redelijk vroeg terug op de camping vandaag. Mart, Lisa en Frido gaan relaxen aan de rivier.
Had ik al gezegd dat het in Yellowstone ‘s nachts behoorlijk afkoelt (6•C) Nou, bij deze dan...... Ik heb respect voor de mensen die hier in een tent(je) slapen. Deze ochtend kwam de zon laat door en was het bij het opstaan dus ook nog behoorlijk fris. Lang leve de verwarming in de camper. We waren vaak blij met de airco maar nu eens een keertje andersom. Vandaag hebben we weer lekker uitgeslapen. Daarna op ons gemak naar Norris Geyser Basin gegaan. Onderweg gestopt om de Gibson waterval te bekijken. In Norris bleek een deel van een wandeling afgesloten vanwege werkzaamheden. Er vinden overigens veel werkzaamheden plaats in het park op dit moment. In Norris zien we ‘eindelijk’ voor het eerst ook geisers die water omhoog spuiten.

15 August 2018

In Mammoth Hot Springs was er inderdaad een ‘beetje’ WiFi. Net genoeg om mijn blog van de afgelopen dagen te uploaden. Na ons bezoek aan Mammoth Hot Springs reden we door naar onze nieuwe camping. De camping ligt vlak bij Maddison River waar het goed toeven is. Mart was zo stoer om in de rivier te zwemmen (5•C). Daarna lekker hamburgers van de BBQ. Na het eten zijn Frido, Lisa en Mart nog naar de rivier gewandeld. Daar hebben ze nog een coyote gezien en twee edelherten.
Mammoth Hot Springs......
Vandaag verruilen wij Bridge Bay Campground voor Madisons Campground aan de west kant van het park. Vanuit daar gaan we noord-west en zuid-west verkennen. Voordat we naar de nieuwe camping rijden gaan we naar Mammoth Hot Springs in het noorden van het park. Daar ligt mijn zoekgeraakte bril bij gevonden voorwerpen en is er hopelijk een beetje WiFi. Onderweg komen we bizons tegen.

14 August 2018

Nadat we West Thumb bezocht hebben zijn Frido, Lisa en ik de Lake Overlook Trail gaan lopen. Een korte trail van 2 mijl met halverwege een mooi uitzicht over het meer.
West Thumb vervolg......
In West Thumb hebben we weer Mud Pools en geisers bekeken. Deze waren vooral prachtig van kleur.
Vandaag hadden Frido en ik het plan om weer redelijk vroeg een wandeling te maken maar toen de wekker ging had Frido geen zin en ik durfde niet (veels te bang beren tegen te komen onderweg 😆). Dus nog maar een keer omgedraaid in bed en uitgeslapen. Nadat iedereen goed en wel op de been was zijn we naar de haven gereden en hebben een bootje gehuurd waarmee we een uurtje op het meer gevaren hebben. Daarna zijn we doorgereden naar West Thumb.

13 August 2018

Na de lunch zijn we doorgereden naar Tower Falls. Onderweg een paar steenbokken gespot. De waterval lag er mooi bij. Had gehoopt dat we dichterbij konden komen. Nog een korte trail gewandeld naar de Yellowstone River. Daarna op ons gemak weer naar de camping gereden. Na het avondeten zijn Frido en Mart naar het ranger avondprogramma gegaan. Onderweg naar het Amphitheater kwamen ze een edelhert tegen. Het rangerprogramma ging over de sterrenhemel.
Bij Canyon Village hebben we de watervallen bezocht. Helaas was de trail langs de zuid Rim gesloten dus hebben we de waterval bekeken vanaf de noord Rim. Wat een kracht zit er in zo’n waterval! Daarna even geluncht in Canyon Village.
Ik geloof dat we moe beginnen te worden. We hebben vannacht nl. klokje rond geslapen. Het duurde dus even voordat we allemaal up en running waren en we op pad konden gaan. We zijn eerst naar de haven gegaan (vlak bij onze campground Bridge Bay) om te kijken of we voor 14 aug een vistripje konden boeken. Helaas was alles volgeboekt. Toen zijn we Yellowstone gaan verkennen. Vandaag hebben we met name de noord-oost kant bezocht. We zijn begonnen bij Mud Volcano waar we vooral warmwater modderpoelen waar her en der gas uit ontsnapt hebben gezien. Het stinkt er enorm naar zwavel. Daarna zijn we doorgereden naar het gebied bij Canyon Village.

12 August 2018

Vandaag de laatste 150 km naar Yellowstone afgelegd. In Cody nog de laatste boodschappen gedaan en de tank volgegooid. In Cody zagen we ook een vuurwerkshop. Een waar walhalla voor Mart. De regels zijn hier een stuk soepeler 😃 Daarna doorgereden naar Yellowstone. We waren er rond 15:00 uur. De camping opgezocht en alle info over het park doorgelezen zodat we kunnen bepalen wat we de komende dagen allemaal kunnen en willen doen. Voor alle zekerheid ook een spuitbus Bearspray gekocht. Iedereen adviseert het en het staat in alle folders. Dus doen maar dan 😃 Daarna de BBQ aangestoken voor wederom een overheerlijke steak. Als afsluiter van de dag heerlijk bij het kampvuur gezeten en marshmallows geroosterd.

11 August 2018

Vandaag een lange en vooral saaie rijdag gehad. Dat wisten we van te voren want we moesten km’s maken om in Yellowstone te komen. Morgen nog 150 km en dan zijn we er 😃 Dan kunnen we ons 6 dgn onderdompelen in alles wat Yellowstone ons te bieden heeft. Vandaag laatste WiFi mogelijkheid. Vanaf morgen zijn we dus een paar dagen van de radar. We zijn vandaag beland in Meeteetse. Heel klein, erg Amerikaans en bovenal gezellig. De rendieren lopen hier zelfs over de camping. Heerlijke hamburgers van de BBQ gegeten. Mart en ik hebben Cornhole gespeeld. Dat is een spel waarbij je zakjes met mais erin in een bord met een gat erin dat schuin op de grond staat moet gooien en zodoende punten moet scoren. Leuk spel! Op de foto’s van gisteren zie je Mart ook Cornhole spelen.

10 August 2018

Vandaag zijn we uit Lincoln vertrokken en vlogen we via Omaha weer terug naar Denver. Daar hebben we opnieuw een camper opgehaald. We kregen te horen dat we de camper pas om 14:30 uur konden ophalen. De camper is deze keer iets luxer maar met minder opbergruimte. Dat werd dus creatief de camper inrichten. Onderweg de Walmart nog even leeg gekocht voor de nodige proviand. Omdat we vooraf niet goed konden inschatten hoe deze dag zou verlopen (hoe laat we de camper zouden kunnen ophalen, hoe druk het zou zijn op de weg etc...) hadden we vooraf geen camping gereserveerd. Nou dat hebben we geweten! Na lang zoeken vonden we pas nadat het donker was geworden een camping die nog een plekje had. In Loveland om precies te zijn. Omdat we vandaag druk waren met het zoeken naar een camping, boodschappen doen en al onze spullen inruimen heb ik geen foto’s van de nieuwe camper gemaakt.

9 August 2018

Na ons bezoek aan het meer zijn we weer naar de boerderij van de vrienden van Jodi gegaan (Dan & Arlene) voor een BBQ. De kids konden nog even op de quad racen en Mart kon zelfs nog wat vuurwerk afsteken dat zij nog over hadden van 4th of July. Laat op de avond nog een kleine fotosessie gehouden. Lisa en ik waren moe en zijn daarna naar onze AirB&B gegaan terwijl de rest nog naar de Donut Shop ging om te zien hoeveel verschillende soorten donutten er daar te koop zijn.
Vandaag hebben weer lekker uitgeslapen. Jodi heeft me mee genomen naar een heeeeeele grote knutselwinkel. Dat was heel leuk! Daarna zijn we naar een meer gegaan waar de vrienden van onze vrienden een boot hebben. Jodi heeft geregeld dat er een ‘tube’ aanwezig was die achter de boot gehangen kon worden. Dat vonden de kids uiteraard geweldig. We hebben de hele middag aan het meer en/of op de boot gezeten.

8 August 2018

Na het schoolbezoek hebben we Allisons verjaardag (vorige week) gevierd in Hohut (wokken) met als dessert marshmallows op tafel 🙃 Na afloop hebben we het graf van Emily bezocht (in het donker - wat eigenlijk niet mocht - maar wij zijn ‘speciaal bezoek’ dus dan mag alles 😃). Daarna mocht Lisa in Jodi’s auto rijden omdat hier in Nebraska alle 15 jarigen mogen autorijden. Zij mocht dus ook proberen op de parkeerplaats. Dat ging best goed.
Na het jurken passen zijn we naar de school van Caleb, Allison, Hailey en Kirin gegaan. Volgende week start de school hier weer en vanavond was er een soort van bijeenkomst waardoor wij een kijkje konden nemen.
Daarna was het tijd om ‘prom’ jurken te passen. Omdat we dit in Nederland niet kennen heeft Jodi speciaal voor Lisa en de meiden een passessie geregeld. Wat een lol. Zelfs ik heb een jurk aangepast. We hebben veel meer foto’s gemaakt dan deze. Hierbij een selectie 😃
We go with the flow in Lincoln. Vanmorgen redelijk op tijd opgestaan en onze 1e activiteit was de outlet shopping mall. Enorme kortingen want het is ‘almost back to school’ tijd. Daarna door naar het aquapark.

7 August 2018

Na al het race ‘geweld’ terug naar Jodi’s huis voor pasta met als toetje ‘best shake in town’ at Sonic.
Om de middag ‘af te toppen’ zijn we nog even langs vrienden van onze vrienden gereden die een boerderij net buiten de stad hebben. Daar konden de kids op een quad en een grasmaaier rijden en in de bak van een tractor rondgereden worden. Lisa en Mart genoten volop. ‘Best day ever’ volgens hen 😃 Mijn fotolens bleek vettig dus helaas zijn de foto’s van minder kwaliteit.
Deze ochtend hebben we de kids lekker laten uitslapen. Jodi kwam koffie drinken in onze AirB&B. Rond het middaguur begon de sightseeing tour door Lincoln. We starten bij de kerk van familie DeWitt. Daarnaast ligt een prachtige tuin (Sunken Garden). Daarna hebben we de Capitol bezocht (soort van Provinciehuis). Vervolgens een andere kerk bezocht waar we een kaarsje hebben gebrand voor diegene die ons lief zijn maar niet meer onder ons zijn. Daarna door naar het Nebreska American Football Stadion. Aansluitend koffie, ijs en broodjes downtown waar een leuke oude industriële sfeer hangt. Nog wat souvenirs gekocht in de Nebraska Store.

6 August 2018

Vandaag zijn we van Los Angeles naar Lincoln (Nebraska) gereisd waar we een aantal dagen op bezoek zijn bij vrienden. We hebben weer een aantal tijdzones doorkruisd. Nu zitten we op 7 uur tijdsverschil met Nederland. Jodi haalde ons op bij het vliegveld van Omaha. Na een gezellige autorit heeft ze ons afgezet bij onze AirB&B. Ook hier weer een gezellig huis. Na een uurtje chillen heeft Jodi ons weer opgehaald en hebben we de rest van de familie ontmoet. Heerlijke steak, maïskolf en patat gegeten. Daarna cadeautjes uitgepakt. Wij voor hen een doos vol stroopwafels, speculaas, hagelslag etc.... zij voor ons T-shirts en sweaters van Nebreska Sportteams. Super cool! Nu even lekker chillen in onze AirB&B. De komende dagen gaan we leuke dingen doen met z’n allen. Zin in 😃

5 August 2018

Rond 18:00 uur spraken we weer af voor nog een laatste duik in de zee. Het enige dat we niet van de Bucketlist hebben kunnen afstrepen in Los Angeles was het zien en fotograferen van de Hollywood letters op de heuvels. Morgen reizen we weer verder. Naar Lincoln (Nebraska) om precies te zijn. Daar gaan we een paar dagen op bezoek bij vrienden.
Ellen Degeneres Show studio en Pretty Little Liar sets.......#WarnerBros
Vanochtend weer rustig opgestart. Op aanraden van de Uber chauffeur gebruncht bij Norms. Volgens hem een ‘real american’ restaurant. Net als bij Mr. Mama’s in Vegas moesten we ook hier wachten op een tafeltje. Vervolgens weer een Uber naar de Walk of Fame genomen op Hollywood Boulevard. Daar hebben de kids Mr. Ripleys Believe iT or Not museum bezocht. Daarna zijn we opgesplitst. Lisa en ik hebben de Warner Bros Movie Tour gedaan. Mart en Frido zijn naar het strand gegaan voor fun met de golven.

4 August 2018

Ons ‘tijdelijke’ huisdier.
LOL op het strand ☀️🏊‍♂️🌊
Dit weekend gaan we wat bucketlist dingen van de kids afstrepen. Vandaag: - Venice Beach ✔️ - zwemmen in de golven bij Venice Beach ✔️ - fietsen langs Venice Beach ✔️ - in de achtbaan van Santa Monica Pier ✔️ - Skaters kijken bij Venice Beach ✔️ En omdat de eigenaar van onze AirB&B bodyboards te leen heeft kunnen we ‘echt’ genieten van de golven 🏄‍♀️ Nu even lekker eten bij de Japanner op Main Street.

3 August 2018

We zijn aangekomen in onze AirB&B in Los Angeles. De reis verliep voorspoedig. Wat een leuk huisje hebben we gehuurd! Gezellige tuin met tuin ‘huisdier’ Sherryl de schildpad die zich nu niet laat zien want ze schijnt te slapen. Nu is het al donker dus is het allemaal niet zo goed te zien op de foto’s. Morgen meer....... Wij gaan nu lekker slapen.
Weer lekker uitgeslapen vandaag. We hebben de taxi genomen naar Freemont Street (het ‘oude’ Las Vegas). Dat is ook leuk om eens te zien. Daar hangt een andere sfeer en daar hoor je de kwartjes nog rinkelen uit de slot machines. De slot automaten in de casino’s aan de Strip zijn allemaal geautomatiseerd. We hebben gebruncht bij Main Street Hotel en daarna gewandeld door de Freemont Experience. Nadat we uitgekeken zijn gingen we weer terug naar het hotel waar we nu nog even een duik in het zwembad gaan nemen voordat we vanavond naar Los Angeles vliegen.

2 August 2018

Vandaag stond overdag verder in het teken van rustig aan doen. Aan het eind van de middag zijn we de andere kant van de Strip opgelopen en hebben we het Luxor en Mandalay Bay hotel bezocht. In het Mandalay Bay hotel bezochten we de Michael Jackson Show - One - van Cirque du Soleil. Wat een geweldige ervaring. Fantastische show waar dans en acrobatiek voorzien van de nodige special effects mooi samengaan met de muziek van Michael Jackson. Daarna weer even de Strip op gewandeld voor een hapje en drankje. Terwijl Nederland nu langzaam start aan de vrijdag gaan wij hier slapen..........
Vanochtend heerlijk uitgeslapen....... Daarna met de Uber Taxi naar Mr. Mamas. Volgens Tripadvisor het beste ontbijtrestaurant in Las Vegas. Dat bleek want het was druk en we moesten even wachten op een tafeltje. We hebben lekker gegeten. Nu weer terug in het Excalibur hotel. Mart en Frido zijn even zwemmen. Lisa en ik relaxen even lekker op de koele kamer.

1 August 2018

Vandaag zijn we aangekomen in Las Vegas. Nadat we de camper weer ingeleverd hadden zijn we in de taxi gestapt die ons naar het Excalibur Hotel bracht waar we voor twee nachten een hotelkamer geboekt hebben. Na 2,5 week natuurgeweld was dat wel even schakelen hoor. Ook al zijn we vaker in Las Vegas geweest en weten wat voor een gekkenhuis het is moet de knop wel even om. Kids zijn helemaal lyrisch en voor het eerst in 2,5 week geen geneuzel en gezeur over wandelen of welke inspanning dan ook 😃 Na de lunch zijn we naar het zwembad gegaan. Daar waren we al snel klaar want geen spatje schaduw en een kneiterhete zon op de kop. Even afkoelen op de kamer dan maar. In de kelder van het hotel is een Arcade hal waar de kids wel mogen komen dus daar hebben ze een zooi kwartjes weggespeeld. Daarna zijn we de Strip opgegaan. Doel: de waterfontein bij Bellagio Hotel en de achtbaan in Hotel New York. Allebei gelukt. Inmiddels moe maar voldaan weer terug op de hotelkamer.

31 July 2018

Op de camping is het echt niet koeler dan de naastgelegen Hoover Dam en op aanraden van de campingeigenaar rijden we even later naar het ‘strandje’ en nemen een duik in Lake Mead. Met de stoel(en) in het water geeft het extra verkoeling. We kletsen nog wat met een Duits gezin en rond 19:00 uur rijden we weer terug naar de camping. Het is de laatste nacht in de camper dus de koelkast moet leeg en de camper moet schoongemaakt worden. Frido maakt wat lekkers van alle restjes en als de zon onder is gaan we langzaam aan inpakken en ons opmaken voor 2,5 dag Las Vegas en het vervolg van onze reis.
Na onze fantastische ervaring rijden we richting Las Vegas waar we bij Lake Mead de laatste nacht in de camper doorbrengen. Vlak voor de camping maken we een stop bij de Hoover Dam. Na een snel bezoekje aan de dam (snik heet) snel door naar de camping aan Lake Mead.
Vandaag staat de wekker vroeg want er staat iets spannends op het programma. We gaan nl. een helikoptervlucht maken door de Grand Canyon. We zijn alle vier een beetje opgewonden. Als we de camping afrijden zien we nog een deermule met haar jong langs de kant van de weg. Een kwartiertje later komen we aan op het vliegveld. Na de nodige instructies stappen we in de helikopter voor een werkelijk spectaculaire vlucht door de Grand Canyon. Een ervaring om nooit meer te vergeten.....

30 July 2018

‘s middags fietsen Frido en ik naar Kaibab Trail Point. Daar doen we een klein stukje van de wandeling die start met een paar pittige haarspeldbochten. Het is heiig vandaag waardoor de Canyon zich niet van zijn mooiste kant laat zien. Na de korte wandeling fietsen we terug naar de kids en tegen vijven fietsen we met z’n allen naar het Visitors Center en leveren we de fietsen weer in. Mart haalt nog zijn stempels en met de shuttlebus keren we via Market Plaza weer terug naar de camper. Bij de ingang van de campground treffen we nog een deermule. Vandaag eten we vroeg. Het kampvuur gaat op tijd aan en we genieten van een relaxte avond.
Vandaag fietsen we langs de Rim van de Grand Canyon. Vroeg in de ochtend fiets Frido eerst een rondje. Als wij allen wakker zijn en ontbeten hebben fietsen we met z’n allen richting Hermit Point. Dat is een stevige klim en we halen het tot Hopi Point. We genieten van de uitzichten en dalen daarna met de fiets weer langzaam af naar Grand Canyon Village voor een verfrissend drankje. Via het Grand Canyon treinstationnetje keren we terug naar de campground voor de lunch.

29 July 2018

Dan arriveren we rond 13:00 uur bij de Grand Canyon. We komen via de Oost ingang binnen (South Rim) en bezoeken eerst Desert View Point. Daarna rijden we door naar de campground want daar treffen we de monteur die onze batterijen komt vervangen. We eten wat en nemen dan de shuttlebus naar het Visitors Center om fietsen te huren waar we ons de rest van de dag en de maandag mee zullen verplaatsen. ‘s avonds eten we een fantastische steak van de BBQ en genieten we van het kampvuur.
Onderweg naar de Grand Canyon komen we weer heel veel moois tegen.
We verlaten vandaag Monument Valley en rijden naar de Grand Canyon. Daar hebben we 2 dagen geen WiFi. Als het goed is staat er op de campground aan het eind van de dag een monteur op ons te wachten die de batterijen komt vervangen. Dinsdag rijden we naar Lake Mead waar we als het goed is weer WiFi hebben.

28 July 2018

‘s avonds was het tijd voor een uurtje paardrijden. Bucketlistmomentje voor Lisa. Ik bleef veilig met beide benen op de grond. Er moet iemand foto’s maken, toch 😜 Na afloop waren ze erg enthousiast.
En dan blijven we maar een vieze lucht in de camper ruiken. Op de camping direct onze vuilwatertank geleegd en alles gecheckt. Alles schoon maar de stank bleef. Na wat Google onderzoek bleek dat de rotte eieren lucht afkomstig was van een kapotte auxillery batterij (die zorgt voor de verlichting, waterpomp etc in het leefgedeelte van de camper als je niet aan ‘vaste’ stroom gekoppeld zit). Met hulp van een alleraardigste KOA medewerker. De kapotte batterij losgekoppeld zodat in ieder geval de stank stopt. De El Monte Road Service probeert ons te helpen om zodra het kan de overgebleven batterij en de kapotte te vervangen. Omdat het weekend is kan hulp wat langer op zich laten wachten. Op dit moment niet zo heel erg want we staan ‘fully hooked up’ dus we hebben gewoon stroom. Morgen als we doorrijden naar de Grand Canyon hebben we dat niet. Dan moeten we zuinig doen met de overgebleven batterij totdat de hulptroepen arriveren. Mart is trouwens weer helemaal opgeknapt 😃.
Na Antelope Canyon zijn we doorgereden naar Monument Valley. Bij Gouldings een mega club sandwich naar binnen gewerkt. Daarna door naar de KOA Monument Valley Campground
Nog meer Lower Antelope Canyon....... Met twee foto’s van dinosaurus voetstappen.
Deze morgen weer vroeg uit de veren.... om 06:45 uur start onze ‘guided tour’ door Lower Antelope Canyon. Werkelijk waar prachtig! Ik heb er geen woorden voor en spam jullie vol met foto’s. Met Mart gaat het iets beter. Nog ‘slap’ want er is gister van alles uitgekomen en niets in gegaan dus hij moet weer op krachten komen. Op de foto’s ziet hij er nog een beetje pips uit. Maar hij is aan de beterende hand....... Heel fijn voor hem.

27 July 2018

Vanmiddag aangekomen in Page. Ook hier is het warm. Mart is behoorlijk beroerd en heeft de hele weg dan wel overgegeven, buikpijn of hoofdpijn gehad en veel geslapen. Ik mocht niet wijken van zijn zijde en heb voor Florence Nigtingale gespeeld terwijl Frido ons over oneindige lange saaie wegen naar Page bracht. Inmiddels is alle narigheid uit Mart verdwenen en is hij bezig langzaam weer krachten op te doen. De rest van de dag hebben we dan ook niets gedaan. Op de camping is geen klap te beleven. Voor ons ook even een moment om ons te vervelen en uit te rusten.
Vanochtend stonden Frido en ik om 08:00 uur paraat bij de shuttlebus met als plan dat we de Hidden Canyon Trail en de Weeping Rock trail zouden wandelen. Bij de shuttlebus stond een Efteling rij. Gezien we niet zo lang de tijd hebben - kids alleen op de camping en we moeten nog verder naar Lake Powel vandaag - ter plekke besloten de Watchman Trail te wandelen. Die start bij het Visitors Center en daar hebben we de shuttlebus niet voor nodig. Daar hadden we zeker geen spijt van. Wederom een prachtige wandeling. En geen betere plek met uitzicht waar ik halverwege de wandeling mijn yoghurtje naar binnen kon lepelen. Teruggekomen bij het Visitors Center was de Efteling rij nog langer dan toen we onze wandeling startte. Om 10:00 uur waren we weer terug op de camping waar de kids net wakker werden. Nu nog even relaxen, camper rijklaar maken en door naar Page (Lake Powel).

26 July 2018

De 31C die ik zojuist ‘gepost’ heb was om 21:30 uur..... 😓😓😓
Op aanraden van een buschauffeur uit Bryce zijn we op het eindpunt van de shuttle uitgestapt en de River Walk Trail gelopen. Deze Trail loopt door in de Narrow trail waarbij het wandelpad de rivier is en je dus door de rivier moet waden. Gezien de temperatuur hier (40C) was dat erg prettig en ook nog eens erg leuk. Onderweg veel eekhoorns en herten gezien.
Rond 13:00 uur arriveerden we in Zion National Parc. Eerst even geluncht en toen de shuttlebus gepakt om het park in te gaan. We blijven ons verbazen over al het moois dat we ook weer in dit park zien.
Vanochtend de 1e shuttlebus genomen het park weer in voor de laatste wandeling in Bryce. We hebben de Rim Trail gewandeld van Bryce Point naar Sunrise Point (4,4 km). Nu lekker ontbijten en zomeren door naar Zion National Parc.

25 July 2018

Lekker relaxen in het zwembad en daarna de BBQ aan 🥔🥩🥗
Having the time of our lives........
Vandaag twee prachtige wandelingen gemaakt in Bryce National Parc. In de ochtend samen met de kids een combinatie van de Navajo loop trail en de Queens trail gewandeld. In de middag samen met Frido de Peak A Boo Trail die begon bij Bryce Point en via een stukje van de Navajo Loop Trail eindigde bij Sunset Point. Het is hier werkelijk onbeschrijfelijk mooi.....
Bryce wat ben je mooi.......

24 July 2018

Eindelijk een camping waar we een fikkie mogen stoken...... op alle andere campgrounds was het strikt verboden ivm de extreme droogte. Marshmallow tijd dus 🍡🍫🍪🔥
Rond 15:00 uur arriveren we in Bryce. Het regent. Vandaag geen wandeling meer(morgen hebben we hier nog een hele dag). Nadat we de camper op de campground geparkeerd hebben nemen we wel de shuttlebus (want met de camper mag je het park niet in) het park in. Eerst een sticker en stempel voor Mart scoren bij het info centrum. Daarna rondgekeken bij uitzichtpunt Bryce Point.
Halverwege rijden we door Celestante National Parc. Op de foto’s niet te zien maar de weg ging over de kam van een berg met aan beide zijde het ravijn......... Wederom prachtig.
Vandaag onderweg naar Bryce Canyon National Parc. Onderweg rijden we door Dixie National Forest. Wederom mooie uitzichten en weer een andere natuur.

23 July 2018

Na het bezoek aan Capitol Reef National Parc rijden we door naar de camping met wederom een prachtig panorama als uitzicht. De plaatselijke kat heet Brother 🐱 Naast de camping is een Cowboy Bar. Daar spelen de kids een potje pool en eten we een hapje.
We zien het landschap weer veranderen en komen aan in Capitol Reef National Parc. Hier stoppen we her en der voor mooie uitzichten en om foto’s te maken. Ook hier komen we weer muurschilderingen uit de prehistorie tegen. Uiteraard ‘scoren’ we voor Mart hier een stempel en dit keer ook een sticker 😃. Helaas kun je niet met terugwerkende kracht stempels verzamelen dus Arches en Canyonlands mist hij nu. En de parken die we 5 jaar geleden bezochten ook.... 😁
Vervolgens weer ‘en route’ naar Het volgende National Parc. National Reef National Parc. Onderweg wederom uitgestrekte landschappen met km’s lang - behalve de mooie natuur - helemaal niets.......
Vanmorgen op tijd opgestaan en de 3e Natural Bridge - Kachina Bridge - bezocht. Ditmaal een wandeling van zo’n 45 minuten. Daarna heerlijk ontbeten. In het Visitors Center van het Parc heeft Mart een junior paspoort gekocht waarmee hij in ieder National Parc een stempel kan ‘scoren’.

22 July 2018

Gisteravond heerlijke zelfgemaakte tomatensoep gegeten. De ranger nodigde alle kampeerders (13 kampeerplekken op de camping) uit voor deze avond voor een Ranger Program - sterrenkijken. We zijn nl. (als de maan klein is - wat nu niet het geval is) op het donkerste plekje van (ja van wat eigenlijk.... 😛). De ranger vertelde een zeer interessant verhaal over onze sterrenhemel en planeten. Met de aanwezige telescoop konden we een blik op een aantal sterren en planeten werpen.
Vervolgens door naar de 2e Natural Bridge. OwachomoBridge. Een mooie wandeling van een half uurtje.
Begin van de middag kwamen we aan op de campground van het Nationale Park. Na de lunch zijn we het park gaan verkennen. Onze 1e stop was de Sipapu Bridge. Een mooie wandeling van een uur.
Gisteren hadden we geen WiFi. We reisden van Moab naar Natural Bridges National Monument. Onderweg heel veel uitgestrekte natuur en Mart die in slaap viel 😀

21 July 2018

De opkomende zon geeft een prachtige rode gloed. Zodra we een stukje verder lopen verandert het licht. Op de terugweg komen we Rock Art (muurschildering uit de prehistorie) tegen. Tegen 08:00 uur keren we terug bij de camping. Nog een hele volle dag voor ons.
Vanochtend ging de wekker om 04:30 uur. Om 05:10 uur (nog donker) startten we de wandeling naar Delicate Arch. We bleken niet de enige. Onderweg klein beetje de weg kwijt maar al met al waren we rond 06:00 uur boven waar we een prachtig zicht hadden op de Arch en de opkomende zon. Meer dan de moeite waard om zo vroeg voor op te staan.

20 July 2018

Nog meer foto’s van Arches National Parc. Met daarbij de beroemde Delicate Arch (van een afstand). Morgenochtend vroeg (voor zon’s opkomst) gaan Frido en ik de trail (5km) lopen naar Delicate Arch zodat we de zon kunnen zien opkomen als we boven aangekomen zijn. Dat betekent echt heeeeel vroeg op 🙃
Vandaag zijn Frido en ik alleen op pad geweest. Kids hebben meer interesse in WiFi en zwembad en vinden de omgeving minder boeiend 🤔. In hun ogen zijn het alleen maar stenen........ Om het voor ons ook gezellig te houden mochten zij een dagje op de camping blijven. Frido en ik hebben Arces National Parc bezocht. Zo anders weer dan Canyon Lands terwijl de parken zo dicht bij elkaar liggen. De natuur is echt heel bijzonder.

19 July 2018

Dan beginnen we aan de 2e trail, Schafer Trail. ‘Easy’ zegt de brochure 🙂 Ondertussen wanen we ons in het tv programma “de gevaarlijkste wegen van de wereld”. De trail start met een steile afdaling langs een afgrond van heb ik jou daar. We laten ons (lees Frido) niet kennen en schakelen naar low gear en gaan de uitdaging aan. We stuiteren door de jeep en genieten van de prachtige omgeving. Na pakweg 70 mijl (in totaal) komen we vermoeid maar voldaan weer aan bij de camping. Tijd voor het zwembad 🏊‍♂️
Onderweg naar de 2e trail stopte we bij Dead Horse National State Parc. Hier zien we het plaatje zoals je ziet in de folders 😃 als je deze regio bezoekt. Een prachtige kloof met in het dal twee rivieren die bij elkaar komen. Colorado River en Green River. Fascinerend uitzicht.............
Vandaag huurden we een jeep en hebben twee prachtige trails gereden. Wat een beleving! De 1e trail bracht ons naar Gemini Bridges.

18 July 2018

We zijn onderweg naar Moab waar we een aantal dagen zullen blijven om Arches National Parc en Canyonlands National Parc te bezoeken. Onze 1e tankbeurt 💵💵 hebben we ook achter de rug. In het begin van de rit reden we vooral door niemandsland. Al snel veranderde het landschap naar een prachtige rood uitgeslepen kloof door de Colorado rivier. Op dit moment lunchen we in de middle of nowhere op een ranche langs de rivier met prachtig uitzicht.

17 July 2018

Voorbereidingen treffen voor het avondeten. Na het eten genieten van een warme zomeravond in de hot tube terwijl de zon onder gaat.
Van West Denver naar Grand Junction. Dwars door de Rockies. Mooie rit door prachtig landschap.
Relaxed wakker worden in de Rockies.

16 July 2018

Vandaag hadden we vooral tijd te overbruggen voordat we de camper konden ophalen. Aangezien er in de buurt van het hotel niets te doen is en in de buurt van de camperophaalplek ook niet hebben we de tijd gedood in een Outlet shopping Mall. Om 15:30 uur was dan eindelijk de camper gereed (er moest nl. een nieuwe voorruit in). Na de nodige instructies gingen we ‘en route’. 1e stop Walmart 😃. Twee karren vol eten en andere benodigdheden incl een bezoekje aan echt een mega drankenwinkel later vertrokken we richting Central City (Rocky Mountains). Onze 1e camperplaats. Daar op ons gemak alle spullen uitgepakt en de camper ingericht.

15 July 2018

We sluiten de dag af met een hapje eten in de local sports bar waar Frido en Mart uitgenodigd worden om een potje pool met wat locals te spelen. Die locals bakten er overigens geen klap van 😃
Na de lunch zijn we een American baseball wedstrijd gaan kijken. De Colorado Rockies uit Denver tegen de Seattle Manderins. De Rockies wonnen met 4-3. Leuk om eens mee te maken.
In downtown Denver was er nog niet veel te beleven op deze zondagmorgen. Na verloop van tijd stuitte we op een terras waar ze de WK finale uitzonden. Daar hebben we het laatste half uur van de wedstrijd gekeken.
Langleve de jetlag. We zijn vroeg wakker. Tijd voor een real American breakfast. Daarna op naar downtown Denver.

14 July 2018

Vandaag is het dan zover.... onze roadtrip van bijna 6 wkn door de USA is van start gegaan. Buuf zette ons af bij het treinstation voor een treinreisje naar Schiphol. Op Schiphol was het druk, onze vlucht overbooked We vertrokken (half uur later dan gepland) naar Toronto. De vlucht verliep goed en we zijn veilig geland in Canada. Het ontvangst in Toronto verliep soepel. Vanaf moment van landen t/m douane duurde nog geen 20 min. Daar kunnen ze in de VS nog een puntje aan zuigen. We hebben een overstaptijd van 5 uur dus op naar downtown Toronto. In ons geval met de trein. We stappen uit op Union station (pal naast de beroemde toren). We besluiten de toren niet in te gaan (het is bewolkt). Er is een treinmuseum (outdoor). We kijken wat rond en we komen een Arcadehal tegen (walhalla voor Mart). We eten en drinken wat en gaan weer terug naar het vliegveld voor de vervolgreis naar Denver. Onderweg geslapen (te moe). In no time naar het hotel waar M en F nog gaan zwemmen. Nu lekker slapen.