Netherlands, Portugal, Spain · 15 Days · 57 Moments · July 2018

Roadtrip 3.0 Porto-Malaga

12 August 2018

We hebben snel al onze spullen ingepakt en zijn de auto ingestapt voor onze laatste rit naar Malaga toe. Eline was zelfs in deze staat nog een geweldige chauffeur en onze Audi A3, alias ‘Nuno’ alias ‘Koekje’, heeft het uitstekend gedaan deze vakantie. Helaas hadden we onze portie mazzel en geluk voor deze vakantie compleet opgebruikt dus ging vandaag alles mis. Van extra kosten voor de auto, tot lange wachtrijen bij alle eettentjes op het vliegveld en tot overmaat van ramp nog twee uur vertraging. Dus nóg twee uur wachten voordat we eindelijk konden slapen. Maar vooruit... het was het allemaal waard. Wat een topvakantie was het! We will be back!!
Na het eten liepen we de kleine steegjes in waar alle barretjes gezellig dicht bij elkaar zitten. Bij Taco Ways gaven de bartenders even een showtje cocktail shaken weg. Buiten kwamen we onze Madrileense vrienden al gauw weer tegen. Zij namen ons de rest van de avond mee op sleeptouw en door hun connecties mochten wij bij discotheek Mombassa zo doorlopen in plaats van een uur in de rij te staan. Het werd een wilde nacht vol dansen en verjaardagscadeautjes die eindigde vroeg in de ochtend op het strand, zonder sleutels van ons appartement... Gelukkig was onze gastvrouw thuis om voor ons open te doen en sprak zij de legendarische woorden: “No te preoccupes, esa es la fiesta en Tarifa!”

11 August 2018

Weer thuis verwisselen we onze bikini even voor de strandjurkjes zodat we door kunnen naar onze favoriete strandtent Demente. De live band van vandaag is van een iets lager niveau (vals!!) maar wij vermaken ons goed aan de bar. We raken aan de praat met wat jongens uit Madrid en hebben een erg gezellige borrel. Nacho scoort Marieke’s telefoonnummer en een uur later krijgen we al een uitnodiging van de mannen om met ze te gaan eten. Wij hebben echter al een date met Harmen, Eline’s oud-klasgenoot die hier nu kite-instructeur geworden is. Hij komt uiteindelijk niet opdagen helaas, maar wij hebben wel een lekker dinertje. Om klokslag 12 uur is Marieke jarig en komt de ober een heerlijk taartje en twee glaasjes limoncello brengen. Happy birthday!!
Na een kort nachtje hebben we het perfecte ontbijtje bij café Surla, vlakbij ons appartement. Daarna maken we ons op voor een stranddag: bikini’s aan en gaan! Eerst gaan we naar het zwemstrand Playa de Bolonia. Nog nooit zó lekker in een zee gezwommen, perfect gewoon! En met de parasol die we geregeld hebben bouwen we een ingenieus tentje zodat we niet weer gezandstraald worden. Na een uurtje of twee rijden we door naar Playa de Valdevaqueros, hét kitesurf-walhalla. We kijken ons ogen uit op het strand én op het terras...!

10 August 2018

‘s Avonds eten we een hapje bij Taberna Las Lolas, een gezellig restaurantje, gerund door een Spaanse familie. De oom staat de jamón van eigen boerderij met uiterste precisie voor ons af te snijden. Vervolgens duiken we het superdrukke uitgaansleven van Tarifa in. We begrijpen dat heel hip Spanje tegenwoordig naar Tarifa afreist in de zomervakantie. Bij La Diosa worden we hip genoeg bevonden om tot het dakterras toegelaten te worden. Daar worden we vrienden met een stel Italianen en het werd een erg gezellige avond!
Vanaf Sevilla rijden we in één keer door naar Tarifa. We worden compleet verrast door een geweldig uitzicht op de Straat van Gibraltar en de bergen van Marokko die slechts op 15 km afstand liggen. We moeten even wachten, maar worden dan met een dikke knuffel verwelkomd door een excentrieke maar uiterst gastvrije dame, bij wie we in huis mogen logeren. Ze praat geen Engels dus wij kunnen gelijk ons Spaans oefenen, wat boven verwachting goed gaat! We droppen al onze spullen en gaan dan snel naar het strand dat we vanuit ons appartement al kunnen zien liggen. Het blijkt in Tarifa zo hard te waaien dat we op het strand compleet worden gezandstraald, dus besluiten we een chille beachclub op te zoeken. Demente bleek een uberhippe zien-en-gezien-worden-tent te zijn, maar we genieten van een drankje (desperado time!) en de live muziek en laten ons door drie zeer foute Spaanse gasten vertellen waar we in Tarifa écht moeten wezen.
Vrijdagochtend ontbijten we in ‘onze’ straat Calle San Jacinto en lopen door alle schattige steegjes van de wijk Triana. We wandelen door het Parque de María Luisa naar het Plaza de España, gebouwd door architect Aníbal González voor de wereldtentoonstelling van 1929. Het is een prachtig gebouw opgetrokken uit een mix van bouwstijlen die Sevilla op dat moment rijk was: gotiek, mudéjar, renaissance en Spaanse barok. Na een uitgebreide fotoshoot bij dit prachtige gebouw lopen we met een ijsje terug naar onze auto.

9 August 2018

Voor vanavond hebben we kaartjes geregeld voor een flamenco-show, met een gitarist, een zanger, een danser en een danseres. We zijn erg onder de indruk van al het geklap, gestamp, getik, gedans en getokkel, het is ware kunst! Vooral de danser, met zijn charismatische en passionele karakter, vonden we nogal intrigerend. Zoals hij ons indringend aankeek... Nadien eten we paella met rode wijn. Om half 12 ‘s avonds, want dat kan gewoon in Sevilla! Er loopt een stel UEFA mannen in trainingspakken langs, één knipoogt naar ons.. Toch besluiten we onze kans om verder als voetbalvrouw door het leven te gaan te laten schieten. Als we even later door de stad lopen op zoek naar een rooftopbar, stopt er een klein wit bestelbusje met een man en een vrouw erin van rond de 65 jaar oud. Ze nemen een foto van ons en roepen uit ‘’bellissima!’’. De rooftopbar is helaas al dicht, dus toen zijn we toch maar heel verstandig met de taxi naar huis gegaan.
Na ons busritje liepen we over de Mercado de Triana, de overdekte markt voor de inwoners van Triana. Aan de overkant van de Puente de Isabel II is een hippere versie van de foodmarket. We lopen langs het water naar dé stierenvechtersarena waar Carmen uit de gelijknamige opera werd vermoord. Bij de ingang staat haar standbeeld: een trotse dame te paard. Via de Torre del Oro lopen we naar de immense kathedraal van Sevilla en haar 98-meter hoge toren de Giralda. In een zijstraatje van het Plaza del Triunfo zitten de leukste restaurantjes, dus daar neergestreken voor een lekker koud biertje en wat tapas. Daarna lopen we door de gezellige oude joodse wijk Santa Cruz. In de tuinen van Morillo komen we langs het standbeeld van Cristobal Colon, oftewel volksheld Christoffel Columbus. Via de Universiteit van Sevilla en het chique Hotel Alfonso XIII lopen we terug naar ons hotel. Bij het zwembad op het dakterras houden we een kleine siësta, zoals het hoort! Inclusief cocktails en fotoshoot!
We worden wakker in ons heerlijke hotel Zenit in de oude zigeunerbuurt Triana. Eerst even uitgebreid gedoucht en daarna een echt Spaans ontbijtje besteld bij een authentiek zaakje in het gezellige straatje Calle San Jacinto. De obers in bar Las Colomnas maakten de heerlijkste café con leche. Wij genoten ondertussen van de locals op en om het terras: meer dan de helft was toch wel 60+ en reed in een scootmobiel. Na ons ontbijtje gingen we op zoek naar de hop on hop off bus. Bovenin de bus hebben we de hele stad bewonderd en ons verbaasd over de grootte van de stad en de hoeveelheid indrukwekkende gebouwen.

8 August 2018

Onze laatste stop in Portugal is het mooie plaatsje Tavira. Het is alsof de tijd hier heeft stil gestaan. In een kapperszaakje staat een oud mannetje te knippen en het laatste nieuws met zijn klant door te nemen. De ouderwetse kappersstoelen moeten hier al minstens zestig jaar staan. Een ander oud mannetje is blij dat wij zijn kerkje even binnenlopen en laat ons trots alle fresco’s zien. In het atelier van Carmo Saude bewonderen we haar mooi beschilderde tegelwerk. Een prachtige afsluiting van het Portugese deel van onze trip. Op naar Sevilla!
Rond twee uur ‘s middags rijden we Albufeira binnen. Onder een stralend blauwe lucht lopen we wat rond in het zonnige stadje. We besluiten te gaan lunchen. Op de televisieschermen zien we dat de bosbranden zich hebben uitgebreid van Monchique naar Silves, zo’n 25 km verderop. Het vuur wordt steeds heviger en terwijl we lunchen verandert de lucht boven ons van helderblauw naar gelig grijs. De vogels beginnen onrustig te kwetteren en zelf worden we ook wat onrustig. We pakken snel de auto weer en rijden de enorme deken van rook tegemoet op weg naar de snelweg. Gelukkig kunnen we vanaf daar naar het oosten rijden, de blauwe lucht tegemoet...
We zijn ‘s ochtends zo vlug mogelijk het hostel uitgevlucht, dit nooit meer!! We ontbijten wat en lopen rond in het zeer toeristische maar toch ook wel mooie stadje. Zonnebril op want onze wallen zijn te groot om aan de wereld te laten zien...

7 August 2018

Vanaf toen knepen we ‘m een beetje want het bleek nogal moeilijk om een onderkomen te vinden voor die nacht. Alles was óf vol óf boven de 500 euro. We waren duidelijk in het meest toeristische deel van het land terecht gekomen en de evacuaties voor de bosbranden zullen ook niet mee hebben geholpen. Heel Lagos rondgereden en uiteindelijk gelukkig nog 2 bedjes op een meidenslaapzaal van een hostel gevonden. En dat hebben we geweten... Snel omgekleed en toen heerlijke tapas gegeten en wijn gedronken. Vervolgens in één of andere foute feesttent beland en een avondje met gezellige Duitsers met lichtgevende tatoeages doorgebracht. Terug in het hostel geen oog dicht gedaan. Het bleek in dé uitgaansstraat te liggen, het feest op straat ging de hele nacht door en het feest werd compleet door een bezopen kind dat om 4 uur ‘s nachts binnen strompelde, haar bed onder kotste en vervolgens al rochelend in slaap viel...
We zakten nog verder af langs de kust en aten een ijsje in Aljezur. Toen doorgereden naar het meest zuidwestelijke puntje van Portugal: Cabo de São Vicente. Hier vandaan vertrokken honderden jaren geleden de grote ontdekkingsreizigers. De harde wind op de kaap leverde een goede fotoshoot op!
Onze eerste stop was het prachtige Praia das Furnas, waar we even een uurtje hebben gezond en gezwommen. Helaas iets te onvoorzichtig geweest qua insmeren van onze tere huidjes... de eerste zonnebrand was ‘s avonds een feit. Au!! Doorgereden naar Zambujeira do Mar, een kustplaatsje megapopulair onder de Portugese jongeren. Wellicht dat het popfestival van die week er iets mee te maken had. Onwijs lekker geluncht!
Vandaag wakker geworden en natuurlijk even de dagelijkse work-out gedaan. Een heerlijk ontbijtje in ons hotelletje en het was alweer tijd om te gaan. We wandelden door het leuke stadje ‘Vila Nova de Milfontes’ met het bijbehorende strandje. Nog even een kort broekje gescoord voor Mariek en een klein cappucinootje weggetikt en toen...ON THE ROAD AGAIN!

6 August 2018

Na ons onvergetelijke diner in Sines zijn we doorgereden naar Vila Nova de Milfontes, een zeer schattig en levendig stadje. In de avonduren is iedereen tussen de 1 en 84 jaar hier op straat te vinden. We arriveerden bij een leuk klein hotelletje, met ruime kamers en een eigen balkonnetje. We hebben nog even van de levendigheid op straat genoten en daarna lekker op tijd het veel te harde bed ingedoken. Waar er uiteraard nog even geappt moest worden met onze nieuwe collectie internationale vrienden...
Sines bleek nogal uitgestorven. De jongeren zijn hier massaal weggetrokken naar de steden. Op wat lokale ruziemakende stellen na, was er weinig te beleven. De Italiaan waarop we ons hadden verheugd was dicht, dus Adega de Sines was de enige overgebleven optie om een hapje te eten. Het tafereel was eigenlijk niet te beschrijven. Een familie, niet vies van wat inteelt, runt de zaak. Er staan vier lange bruine tafels en je dient zowat bij je buurman op schoot te zitten zodat alle gasten erin gepropt kunnen worden. Vader en moeder, van minstens 80 jaar oud, staan in de keuken. Hun te lelijke zoon en dochter bedienen. Je hebt de keuze uit 3 daghappen en de wijn wordt uit een enorm vat getapt. Halve kippen worden in een rek geplet en op de kolen gelegd. Groente wordt niet geserveerd en water is ook overbodig. Er zijn 3 soorten toetjes waarin je lepel recht omhoog blijft staan en je hoeft maar 11 euro af te rekenen. Een heerlijke tent zolang de Keuringsdienst van Waren maar ver wegblijft...
Ons plan was eigenlijk om naar het mooie strand ‘Praia de Galapinhos’ te gaan, maar vanwege de tijd werd het een pitstop bij een gigantisch winkelcentrum in Setúbal waar de nodige toiletartikelen zijn binnengesleept. Daarna zijn we richting Melides gereden. Via een zandweggetje reden we ineens door een rijstveld vol met ooievaars. Wat een verrassing! Een paar kilometer verderop lag een prachtig strandje met een bijbehorend strandtentje waar het hippie-gehalte echt the next level was. Maar omdat we echt door moesten hebben we de aantrekkingskracht van een ijskoud biertje weerstaan en zijn we verder gereden naar Sines.
Onze Zweeds-Pakistaanse vriend Raheb is een dagje in Lissabon en we hebben afgesproken om elkaar nog even te zien. Dus we wandelen gezellig door de oude wijk Alfama. In een oud cafeetje drinken we nog wat en nemen we de zwaardere onderwerpen zoals belastingen en integratiebeleid maar eens door. En toen was het Bye Bye Lissabon!! Over de brug richting Setubal!
Mooie architectuur in Lissabon
LX Factory! Straatbeeld, boekwinkel en streetart
Fietsen voor je sapje!
Vandaag voor de tweede dag heerlijk opgestaan. We kregen de ogen wat moeilijk open door de vorige avond, maar na een plons in het zwembad op het dakterras ging het beter. Snel de kasten leeggehaald en de tassen gepakt, want de parkeermeter liep af. In het überhippe art district LX factory zat The Therapist, waar we moesten fietsen om onze sapjes te blenden. De bowls waren iets te linksdraaiend en na de koffie met kokos- of havermoutmelk besloten we dat vegan ons iets te ver ging... Dit hippe gebied huist verschillende eettentjes, boekenzaken en galerietjes. Zeker de moeite waard als je in Lissabon bent.

5 August 2018

De avond afgesloten bij de Cinco lounge, samen met onze Braziliaanse vriend en uroloog Victor. De barman vroeg enkel naar onze smaak en stelde op basis daarvan de heerlijkste cocktails samen. Knap!!
‘s Avonds gegeten bij het nogal exclusieve Japanse restaurant Yakuza waar ze de deuren eigenlijk al gesloten hadden. Maar na een belletje en onze liefste lach hadden ze nog wel een plekje aan de bar voor ons. Met uitzicht op de keuken waar de koks in totale kalmte en met uiterste precisie de wonderlijkste creaties maakten. De ober deed ons enkele suggesties waardoor we de meest fantastische sushi aten met een overheerlijke wijn erbij. Tongstrelend lekker!!
Aan het eind van de middag bezoeken we het Castelo de São Jorge!
We gaan Lissabon verkennen! Eerst een gezond ontbijtje en vervolgens lopen we van hot naar her in de oude stad. Het is ongelooflijk heet dus vaak even afkoelen op een terrasje!
We worden wakker in Lissabon in onze luxe suite! Met eigen woonkamer en zwembad op het dak 😍

4 August 2018

Ook stoppen we in Cascais, een gezellig stadje waar we even pootjebaden om af te koelen, wandelen rondom het oude kasteel en een hapje eten in de jachthaven.
Vandaag reizen we langs de kust door naar het zuiden. We stoppen onderweg in Sintra, een schattig stadje in de bergen vol met kastelen en paleizen en de mooiste Azulejos.

3 August 2018

‘s Avonds eten we de lekkerste tonijn ever bij Tic Tac. We hebben onze Zweedse surfbuddy Raheb uitgenodigd om met ons mee te eten, omdat hij alleen reist en... het wordt een memorabele avond!
Na het surfen wandelen we wat door het stadje, zo schattig!
Na een avondje stappen in de Tubo bar en de plaatselijke discotheek Ourico, waar we met iedereen vrienden werden, is het tijd voor wat sportiviteit op de heetste dag van het jaar... Surfles van Maria, Rodrigo en Shane van Surf School Ericeira. Met héél veel vallen en een klein beetje opstaan...!

2 August 2018

Hoezo zijn die huizen zo klein hier!
Lekker eten, eerste avond in Ericeira!
Bij dit tentje dat alleen maar smoothiebowls serveert bestellen wij Hollandse vrouwen gewoon een lekker koud biertje. En we kletsen door... ‘bla bla bla’!
Ribeira surf beach te Ericeira. Checking the waves for tomorrow! Surfles geboekt bij ons hostel ‘Blue Buddha Surf Hostel’.
Aangekomen in Ericeira. Het icoon van dit hippe surfersdorp! Er worden hier zelfs wereldkampioenschappen surfen gehouden!
Een kleine stop bij het stadje Peniche. Een stadje met heel veel kroegjes en een festival gaande. De toegang tot het fort konden we niet vinden. Gelukkig was er een wc en heerlijke smoothies met vers fruit!

1 August 2018

‘s Avonds slapen we in Baleal, wél een echt surfersdorp. En dit keer eten we wél echt verse vis!
Een ijsje in Figueira da Foz en even lekker zonnen op het strand. Het zeewater is koud!!

31 July 2018

Doorgereden van Porto naar het havenstadje Matosinhos. Blijkt helaas niet het surfparadijs te zijn zoals ons voorspeld was. Wel een hele straat vol restaurantjes met superverse vis. Maar omdat we de menukaart niet begrijpen bestellen we per ongeluk vissticks... Gelukkig hadden we de gamba’s nog!
De beste Francesinha in Porto at O Afonso.
De sprookjesachtige boekwinkel Livrario Lello in Porto waar J.K. Rowling haar inspiratie voor Harry Potter vandaan haalde. Daarna eten en tassen bij het hotel ophalen.
Street art in Rua Miguel Bombarda.

30 July 2018

Port proeven bij Sandeman!
Zoveel moois te zien in de stad! We ❤️ azulejos!!

29 July 2018

En uiteraard direct aan de borrel en de tapas na aankomst, bij het gezellige restaurant ‘The Wine Box’ naast ons hotel.
Port als welkomstdrankje bij ‘The House Ribeira Porto Hotel’!
Zelfs Amsterdam spreken ze mooi uit...
Vanuit de lucht is Porto al beeldschoon!
En tijdens de vlucht dient er geborreld te worden..
Ready for take off!
Nog even een lekkere tiramisu bonbon for the flight