Sweden · 20 Days · 23 Moments · August 2017

Kungsleden 2017

5 September 2017

Dag 19. Som sagt, dagen började uppför, segt men det gick ändå. Kom upp i en dal där vi höll på att blåsa bort men fint var det. Kom fram till Viterskalsstugan och pausade en stund för att sedan gå vidare till Hemavan. Gick fint och vi kom i mål vid 16-tiden. Gick till Ica för att sedan dra en burgare och en öl. Nu är vi klara för den här gången men vi får väl se om det dyker upp något nytt äventyr. Måste vila ett tag bara.

4 September 2017

Dag 18. Vaknade på fjället, riktigt kallt! Gick 7 km till Tärnasjöstugorna och pausade lite innan vi gick vidare 14 km till Syterstugan, gick sådär. Vänster ben svullet av inflammationen så det är lite ömt men om det funkar 23 km i morgon så är det över sen. Ser fram emot en hyfsad stigning till att börja med och sedan en kortare paus i Viterskalsstugan och sen bär det väl av en del nedför av de sista 11 km.

3 September 2017

Dag 17. Lämnade Ammarnäs för en kort båttur med samme same som jag språkade med igår. Han driver en verksamhet som heter sami Eco-lodge tror jag, det såg fantastiskt ut! Fiske på samernas egna vatten och 3-rätters på kvällen, något att fundera på. Sedan knatade vi på och passerade Servestugorna och hade sikte på Tärnasjöstugorna men min högra fot och vänstra benhinna grejade inte det, gjorde åt helvete för ont, blev tält på fjället i stället. I morgon siktar vi på Syter och sen är det inte långt kvar.

2 September 2017

Dag 16. Började dagen uppför som vanligt men det var inte så farligt, kom upp på fjället där det var mer lättgått. Tog oss hela vägen till Ammarnäs där vi bor på värdshuset. Har suttit och pratat med en same om allt från vargar till ripjakt. Har för övrigt sumpat mitt betalkort, kul!!!

1 September 2017

Dag 15. Lämnade Bäverholmen vid 8 för att ta oss till en raststuga 15 km bort, fanns en hel del fantastiska fiskeplatser längs Laisälven. Kom fram till stugan och träffade en pratsjuk rektorinna från Umeå, lunch och 30 minuters sömn. Var inte alls sugen på att gå vidare men vi krigade på ett gäng km till. I morgon ska vi göra ett försök att ta oss till Ammarnäs även om det blir långt. Vill ta oss dit och få tak över huvudet och en öl kanske. Tidig uppgång med andra ord men framförallt en kall natt känns det som.

31 August 2017

Dag 14. Började med att bege oss mot pieljekaisestugan 8 km bort, fixade lunch och surrade med ett tyskt par som tipsade om boende och mat på Bäverholmen utanför Adolfström. Humöret steg och vi knatade på 14 km och kom till en handelsbod som jag antar såg ut som förr i tiden. Kort promenad ned till vattnet och båtfärd med en 85-årig gubbe till Bäverholmen där vi var de enda gästerna. Hamburgare och glass med hjortronsylt blev det till middag. Lite Twin Peaks över stället.

30 August 2017

Dag 13. Båt över sjön och krigade på i 18 km till Jäkkvik där vi hyrde ett rum på kyrkans fjällgård. Dagen innehöll även en roddled. Funkar på så sätt att det ligger 3 båtar i sjön och finns det bara en på din sida så får du snällt ro över och hämta en båt för att sedan ro över. Ni kan ju gissa hur många båtar som låg på våran sida, jätteroligt att ro! Även en intressant instruktion till en dusch finns med på bild från kyrkans fjällgård. Vet inte om de är före eller efter i tiden.

29 August 2017

Dag 12. Ingen humörhöjande etapp direkt, regn i 8 av 10 km. Inte så många bilder tagna, var inte så mycket att se. Hyrt en stuga och ska ta båten över sjön i morgon och sedan en 18 km till Jäkkvik.

28 August 2017

Dag 11. Satte av mot Tjäurakåtan 17 km bort och kom fram vid 15. Kåtan visade sig vara helt värdelös och inget man kunde bo i. Vi bestämde oss för att gå vidare för att få en kortare vandring i morgon. 27 km blev det totalt ungefär. Nu har vi fått upp tältet precis innan regnet kom. En bra dag om man ser till distansen men helt värdelöst mentalt då jag saknar familjen sjukt mycket, känns bara tungt!!! I morgon blir det 10 km till Vuojnatviken du vi ska se om det finns en stuga att hyra och vila upp oss. Tror att vi gått 25 mil, 17 kvar.
Dag 10. Lämnade Kvikkjokk med båt 08.30 och fick en lite guidad tur i deltat. Första målet var Tsielejåkkåstugan 15 km bort där vi käkade lunch. Efter det gick vi ungefär 10 km tills vi hittade en tältplats. Fantastiskt väder och magnifika vyer. Kall natt och vaknade upp till frost. Idag ska vi ta oss till Tjäurakåtan som jag tror ligger 17 km bort.

26 August 2017

Dag 9. Lämnade Portestugan vid 07.30 för en 16 km kort vandring till Kvikkjokk. Lite flyt att dagens etapp gick genom skog då det blåste en hel del, dock mulet. Kom fram runt 12, fixade ett rum, duschade och tvättade. Nu ser det ut att bli lite bättre väder ett par dagar vilket kan behövas då vi ska ut på etapper där det saknas stugor under ett par dagar. Nästa delmål blir Vuonatjviken, då känns det som om nedräkningen börjar på riktigt.
Dag 8. Vaknade upp i Aktse och båtfärd kl 09. 20 km till Portestugorna och äta lite för att sedan gå vidare till Kvikkjock. Gick sådär, tog 6 timmar att ta oss till Porte och insåg att vi inte skulle hinna längre så det blev övernattning istället. I morgon blir det 16 km till Kvikkjock och en välbehövlig dusch och sen får vi se.

24 August 2017

Dag 7. Det kan inte vara bra väder hela tiden. Idag var inte vädret någon höjdare men å andra sidan så knatar man nog på bättre då, det finns ju ändå inget att se i regnet/diset. Vi började med att gå mot Sitesjaurestugorna 20 km bort, det gick fint även fast vi hade regn i 2-3 timmar och ungefär 3 grader varmt. Kom fram vid 15 och fixade käk för att sedan gå till båten som kördes av en same som vi även köpte torkat renkött av. Hoppade i land och skulle gå 10 km till Aktse vilket var sådär! Rakt jävla uppför i en timme, platt i en och en halv timme (med bland annat lite hagel) och rakt jävla nedför i en timme, vidrigt och jag tog helt slut! Det positiva med dagen är att vi har haft vinden i ryggen hela dagen. Nu ligger jag i ett rum med sju tyskar och ska försöka sova. I morgon blir det båt kl 09 och sedan 24 km till Portestugan till att börja med, vill helst gå lite till så vi kommer tidigt till Kvikkjock på Lördag.

23 August 2017

Dag 6. Inte så mycket att säga om dagen egentligen. Vaknade på kalfjället och skulle bara ta oss 5 km, dock var 4 av dessa nedför, satan vad jobbigt det är! Skit samma, vi kom fram till Vakkotavare och väntade på en buss i två timmar. Bussen tog oss till Kebnats för vidare båtfärd över till Saltoloukta där leden börjar igen. Stannade här för natten. I morgon väntar 20 km till Sitesjaurestugorna där en båt ska ta oss över sjön kl 17 om allt vill sig väl och om det känns bra så går vi 10 km till Aktse och sover där. Vädret ska dock bli sämre så vi får se hur det blir. Får se om jag har täckning mellan Saltoloukta-Kvikkjock, annars hörs vi om 3-4 dagar!

22 August 2017

Dag 5. Tidiga uppstigning och vi lämnade Singi 06.30 för att ta oss 13 km till Kaitumjaurestugorna. Vandringen gick hyfsat bra och Nibbe överraskade med tryffel vilket kändes sjukt nödvändigt. Gick vidare mot Teusajaurestugorna 9 km bort vilket var sjukt jobbigt, rakt upp och rakt ned kändes det som. Ett kort stopp för att sedan ta båten över sjön för att bergsklättra igen i 10 km. Totalt 32 km blev det idag och imorgon blir det en kort vandring på 5 km då leden slutar i Vakkotavare och sedan tar man buss 3 mil till Kebnats där man efter en båtfärd Saltoloukta fjällstation. Där blir det tvättning och en efterlängtad dusch, kanske middag om det finns plats.

21 August 2017

Dag fyras sovplats.
Dag 4. Började dagen nedanför Tjäktjapasset med en 8 km lång vandring över endast stenar och skit, inte mycket till led var det i alla fall. Kom fram till Sälka vid 11 typ och gjorde lite inköp och käkade. Sedan knatade vi vidare 13 km till Singi där vi ska tälta för natten. Imorgon bär det av 13 km mot Kaitumjaurestugorna på förmiddagen och sedan 9 km till Teusajaurestugorna där vi ska hinna med en båt kl 16 eller 19. Saknar min familj så fruktansvärt, nästan outhärdligt😢

20 August 2017

Dag 3. Vaknade upp 5 km norr om Alesjaurestugorna, brände av en båtöverfart med en same för 350 pix. Pausade och köpte fika i Alesjaure sedan vidare till Tjäktjastugorna 13 km bort, inte så långt men mycket uppför och ett par vad. Lyckades skrämma en fågel, är det en ripa? Kom fram till Tjäktja och fixade middag och knatade sen vidare mot Kungsledens högsta punkt Tjäktjapasset, vet ej hur högt, ni får googla om ni undrar. Tältar typ 7 km från Sälka. Kroppen känns betydligt bättre än 2 första dagarna.

19 August 2017

Dag 2. Vet inte om inläggen laddas upp, verkar saknas täckning men idag var det i alla fall amatörernas dag. Idag skulle vi borra ned huvudet och köra, vilket vi gjorde lite för mycket, vi gick fel kan man säga. Hamnade i fel dal och fick knata 5 km uppför för att komma på rätt spår igen. Kom inte hela vägen till Alesjaurestugorna men nästan. Målet för morgondagen blir Sälka för att ta in förlorad tid.

18 August 2017

Dag 1. Då var denna dagen till ända. Vi gick från Abisko 16.40 och målet var att gå 13 km. Lät inte så farligt tyckte vi men satan vad det tog tid i björkskogen, 5 timmar senare så kom vi fram, sjukt ont i höfter och nacke! Känns sjukt att vara så sliten dag ett. Jaja, imorgon tar vi nya tag, 22 km står på schemat.
Ett troll som krupit upp ur gruvan, hus som ska flyttas och renar som vägrar flytta på sig.
Jaha, då har vi landat i Kiruna och det var ju inte direkt spännande. En och en halv timme till buss 91 anländer för att ta oss till Abisko. Nibbe har tydligen blivit intresserad av flygplansmotorer.

16 August 2017

Den sista på ett par dagar.