China · 29 Days · 29 Moments · May 2016

Reinout van der Bok

Reinout's odyssey through China

6 June 2016

Dag 21, 6 juni Vandaag door Shanghai geslenterd, af en toe geholpen door de bus en metro. Beetje afbouwen al weer, want het einde van de vakantie is in zicht....

5 June 2016

Dag 20, 5 juni. Na het ontbijt zijn we met de metro naar het centrum gegaan waar we een 2 dagen pas gekocht hebben voor een "hop on/hop of" bus. Dit zijn 5 verschillende buslijnen speciaal voor toeristen om de highlights van de stad te zien. Erg leuk, en relaxed om te doen. Hierna hebben we de Oreantal Pearl Tower beklommen (met lift ;-)). Totaal 468 meter hoog. Op 263 meter hoogte is het Panorama dek. Hier kan je helemaal rond lopen en alle kanten van Shanghai zien. Ook kan je recht naar beneden kijken want de vloer is rondom helemaal van glas. Echt freeky, 263 meter boven de grond op een glasplaat lopen. Hierna hebben we de Ferry gepakt en een stuk over de Huangpu rivier gevaren. Na het avond eten nogmaals terug naar de boulevard om van het (dit maal) verlichte uitzicht van de skyline van Shanghai te genieten. Fantastisch!!!!

4 June 2016

Dag 19, 4 juni. Vandaag met de nachttrein veilig en wel aangekomen in de wereldstad Shanghai. De stad met ruim 24 miljoen inwoners, bizar veel!! Na aankomst in het hostel, lekker in de stad wat gaan eten en een beetje rond gedwaald. Morgen gaan we voor het "eggie" op ontdekking.

3 June 2016

Dag 18, 3 juni. Na een beetje uitslapen, rustig ontbijten en een paar potjes poolen, zijn we na de (late) lunch naar het station gebracht. Een service van het hostel dat erg goed van pas kwam. De chaos op het treinstation net zo erg als de chaos in het verkeer in China. Niet te filmen!! Na 4 (!!!) controle punten wordt je in je coupé nog voor een 5e keer gecheckt en voorzien van een pasje waar je verder niks mee kan (???). Geen idee wat hier handig aan is. De treinreis naar Shanghai van 21 uur is begonnen. We hebben Monopoly en Catan gespeeld op de iPad onder het genot van veel chips en koekjes.... Morgen nog tot 16:00 in de trein en dan eens kijken hoe Shanghai er bij ligt.

2 June 2016

Dag 17, 2 juni Vandaag voor de 2e dag het "National Forest Park" in gegaan. Het weer was nog niet top, hier in daar wat regen en hoe hoger we kwamen hoe mistiger het werd. We waren de enige toeristen die zo sportief waren om de route naar boven te lopen. De rest nam de kabelbaan naar boven (en beneden) en liep de ruim 4.000 traptrede naar beneden. Ik en Jarno zijn het parcours letterlijk opgerend. Ruim 1 uur rennen met een paar keer een korte stop voor een foto. Kletsnat van het zweet kwamen we boven aan. Toen we met de kabelbaan weer naar beneden gingen zagen we hoe veel we werkelijk geklommen hadden, rennend. Na een goede maaltijd en douche de 3e massage van de vakantie genomen. Deze was matig van kwaliteit in een dubieus zaakje. Tijdens het masseren bleven ze maar onderhandelen voor extra opties en voor meer geld dus. Achteraf wel om kunnen lachen, en ach jah, het kost alsnog geen drol. 'S avonds lekker potje gepoolt in het gezellige hostel.

1 June 2016

Dag 16, 1 juni. Vandaag stond de "Tianmen Mountain" op het programma. Deze berg is via een 7.5 kilometer lange kabelbaan (s'werelds langste) te bereiken. Met bijna 1.5 kilometer stijgingspercentage (ook wereld recordhouder) een aardige tocht. Helaas werd het steeds bewolkter en mistiger naar mate we hoger kwamen. Waardoor alle mooie uitzichten letterlijk de mist ingingen. De glazen wand langs de klif waar over loopt en honderden meters naar beneden kijkt en Heaven's Gate waren helaas een mistige bedoeling. Misschien vrijdag nog een keer naar boven als het weer het toe laat. De middag hebben we besteed in een de achterbuurt van Zanghjiajie waar we leuk konden poulen en we leuk en zeer pittig hebben gegeten.

31 May 2016

Dag 15, 31 mei. Vanmorgen veilig wakker geworden in onze nachttrein. Na aankomst in Zhangjiajie met een taxi naar het hostel gegaan. Douchen en gelijk door naar het "Zhangjiajie National Forest Park". Geweldig wat we daar allemaal hebben gezien. Mooie wandelingen gemaakt door de natuur met schitterende uitzichten en ontzettend veel apen die daar leven. Met een kabelbaan nog naar het hoogste punt van de omgeving gegaan. Vanaf hier echt geniaal uitzicht over de (Avatar) bergen. Via een route met meer dan 4.000 traptrede zijn we weer afgedaald naar een lager punt, vervolgens laatste stuk per bus naar het begin van het park genomen. Fantastische dag gehad, met onvergetelijke indrukken!!!!

30 May 2016

Dag 14, 31 mei Vandaag stond op het programma de reis van yanghshuo naar Zhangjiajie. Pendelbus naar AirPort, inchecken en wachten op boarding. Op het moment van boarden bleek dat onze vlucht uit het niets gecanceld was!!!! Super nais,... NOT!! Improviseren dus. Snel met de bus naar station gereden, daar stukje gerend met backpacks, snel de trein naar Liuzhou genomen om daar de nachttrein naar Zanghjiajie te nemen. Uiteindelijk een toffe ervaring rijker. En gezellig met z'n 3en in een slaapcoupé (voor 4) al spelletjes spelend en daarna lekker slapend toch nog de goede kant op gekomen.

29 May 2016

Dag 13, 30 mei. DEEL 2. In de avond zijn we naar een hele populaire lichtshow gegaan. Hier komen dagelijks meer dan 5.000 man op af. Wij waren minder enthousiast als de chinezen volgens mij. Er deden wel meer dan 250 mensen aan mee...
Dag 13, 30 mei DEEL 1 Vandaag wederom fietsen gehuurd en door de binnenlanden gefietst. Erg veel mooie uitzichten gehad. Ook een goed beeld gekregen van het primitieve leven in de binnenlanden van China. Eind van de middag wederom een lekkere massage van 1 uur genomen,... Top!

28 May 2016

Dag 12, 29 mei. Vandaag voor het eerst geen programma. Nathan ging ons vandaag verlaten, hij is richting Shanghai gegaan. Dus we zijn van de 4 daltons, nu de 3 musketiers geworden. We hebben wat vluchten geboekt, wat hostels gereserveerd, de was naar wasserette gebracht en wat spelletjes gedaan. Ook hebben we voor het eerst een massage gekregen in een massagesalon. Deze duurde 1 uur en koste iets van 8 euro omgerekend. Prima dagje. 'S avonds na het eten zijn we nog naar 4 of 5 nachtclubs geweest tot in de vroege uurtjes.

27 May 2016

Dag 11, 27 mei. DEEL 2 Na aankomst in ons hostel hebben we fietsen gehuurd. Hiermee zijn we naar de "moon Hill" gefietst. Dit ligt 9km ten zuiden van Yangshuo. Deze berg (met gat er in) hebben we beklommen. Maar liefst 800 traptrede klimmen was hier voor nodig. Maar ja, appeltje eitje natuurlijk voor ons ;-). Boven was wederom een geweldig uitzicht over de omgeving te zien. Erg indrukwekkend!! Na de afdaling een alternatieve route terug genomen door primitieve dorpjes waar alleen maar armoede te zien was. In een van die dorpjes waren jongeren aan het basketballen op een betonnen plateau. Hier hebben we een potje tegen gespeeld. Erg tof. Door onze lengte zelfs weten te winnen. In Yangshuo zelf nog gekeken naar een lokale klimwedstrijd die daar gaande was. Veel mensen die een stijle wand om beurten proberen te beklimmen. Grappig tijdverdrijf voor de lokale klim helden. En dat waren er een hoop....
Dag 11, 27 mei. DEEL 3 Terug gekomen in Yangshuo hebben we een tentje gevonden die patatje oorlog op de menukaart had staan,.. Hoe hilarisch, 9.000 km van Nederland vandaan. Smaakte prima, een zeer welkome afwisseling zelfs. Na het eten even opgefrist en het nachtleven van Yangshuo ingegaan. Wat een feest was dat zeg! Eerst naar "Global village" erg toffe tent, wel duur!! Daarna naar "The tramp bar". Beide tenten met live muziek. Leuk om te zien hoe dat hier gaat. De avond hebben we afgesloten bij "Monkeys". Rooftop party!!! 5 hoog op een dak. Dit was een stuk goedkoper en meer voor studenten/backpackers. De BBQ stond aan op het dak, tafelvoetbal en drankspelletjes werden gespeeld. Gezelligheid alom dus.
Dag 11, 27 mei. DEEL 1 Vanmorgen vroeg met de bus naar de oever van de rivier de Li gereden. Backpack mee, want we Yangshuo was de volgende bestemming. Op een 4 persoons bamboe bootje zijn we de rivier de Li afgevaren. Echt super mooi om door deze omgeving te varen. Na aankomst in een klein dorpje wat gegeten in een klein restaurantje. Hierna hebben we een lokale bus gepakt naar Yangshuo. Om daar vervolgens weer in een tuktuk richting ons hostel te gaan. Uiteraard kon de beste man het hotel niet goed vinden. Na tig keer vragen, keren, uitstappen en achteruit rijden, toch bij ons hostel aangekomen. Vanaf het dag van het hostel hebben we een super mooi uitzicht over heel Yangshuo. (Zie 1e foto deel Yangshuo 2)

26 May 2016

Dag 10, 26 mei. Vanmorgen vroeg zijn we met een privé taxi naar de rijstvelden gereden. Deze rit daar duurde ongeveer 2,5 uur. De taxi-chauffeur bleef op ons wachten terwijl wij daar 5 uur de tijd hadden om rond te lopen. Het was echt adembenemend mooi. Ik heb hier snel een paar fotootjes bij gezet, waarvan ik niet kan zien (klein scherm) of ze goed zijn, maar zelfs met goede foto's is het onmogelijk over te brengen hoe mooi het daar was. Dit moet je echt eens in je leven gezien hebben. Ook hebben we gegeten uit verhitte bamboe. Dit kwam zo uit het vuur en was gevuld met rijst en groente. Ach... Met de weerstand die we inmiddels hebben opgebouwd moet ook dit te doen zijn ;-) In de avond lekker gegeten in ons Hostel en andere mensen ontmoet en daar drankjes mee gedronken. Morgen vertrekken we weer uit dit hostel, dan zakken we een bamboe bootje de rivier af naar onze volgende bestemming.....

25 May 2016

Dag 9, woensdag 25 mei. Vanmorgen van Xi'an naar Guilin gevlogen. Voor het eerst een iets kleinere stad met een kleine 700.000 inwoners. Na het inchecken in ons hostel 4 uurtjes door de stad geslenterd en wat gegeten. Leuk en gezellig centrum, met giga veel brommers in het verkeer. Nog nooit zoveel brommers in een stad gezien. Daarna in de hang-out/bar van ons hostel wat spelletjes gedaan en gitaar gespeeld, gezellig... Voor het eerst geen programma wat erg relaxed en gezellig was.

24 May 2016

Dag 8, dinsdag 24 mei. Vanmorgen met de bus naar het Terracotta Leger gegaan, dé commerciële trekpleister van deze omgeving. In de Chinese vakantie komen hier 100.000 bezoekers per dag, nu zo'n 7.000. In de middag over de 14 kilometer lange stadsmuur van Xi'an gefietst die rond om het binnenste gedeelte van de stad loopt. Erg leuk!! Lekker gegeten op een terrasje van een gezellig straatje waar we 2x een hoofdgerecht hebben besteld. Aan het einde van de avond met een tuktuk geprobeerd bij ons hostel te komen. Maar de dementerende, seniele, zingende, kamikaze piloot met zwarte tanden kende de weg niet. Na 50 minuten non-stop toeterend door het verkeer geslalomd te hebben en ruim 10x aan de dood te zijn ontsnapt. Zagen we dat we op de zelfde plek aankwamen als waar we ingestapt waren en was z'n accu leeg... Toen maar normale taxi genomen naar ons hostel....

23 May 2016

Dag 7, 23 mei Vanmorgen vroeg gevlogen naar Xi'an voor een verblijf van 2 dagen. Zitten dit keer in een hostel (Hostel Sevensages). Even aanpassen, iets minder privacy en hygiene. We zitten midden in het grote centrum. Ontelbaar kleine winkeltjes en restaurantjes. De meeste met nog geen 10 vierkante meter aan oppervlakte. De restaurantjes laten we wijs links liggen. De voedselvergiftiging stellen we zo lang mogelijk uit liefst. In de avond naar het moslimkwartier gegaan, dit is een super grote wijk met alleen maar kleine winkeltjes en restaurantjes. Alles is hier gezellig verlicht en zeer gemoedelijk, maar toch ook druk. Aanrader voor iedereen die ooit naar Xi'an gaat, top!!!
Dag 5, zaterdag 21 mei DEEL-3 Eenmaal boven aangekomen begon de barre tocht naar beneden. Iedere stap naar beneden deed pijn en dreunde door nm verzuurde benen heen. In een soort roes ben ik samen met Jarno naar finish gelopen. Stoppen met hardlopen waar het hele lichaam om schreeuwt is geen optie, anders kom je helemaal niet meer op gang, onmogelijk! Na 42195 meter met daarin 5164 traptrede en 1075 hoogtemeters kwamen we na 4 uur en 44 minuten over de finish. Compleet gedesoriënteerd en helemaal leeg!! Dit op positie 39 en 40 in het overall klassement en als 1e en 2e Nederlander van de 81 Nederlanders om precies te zijn. Een slijtageslag van jewelste die we voor geen goud hadden willen missen. Foto's volgen nog....
Dag 5, zaterdag 21 mei DEEL-2 In dit gedeelte zit als toetje nog een bergtop op 400 meter hoogte. Nathan zijn we helaas kwijt geraakt, die heeft het tempo iets moeten laten zakken. De temperatuur is inmiddels naar de 35 graden gestegen. Iedere waterpost wordt gebruikt. Ik denk dat ik over de hele run 25/30 flesjes water heb gepakt om te drinken en om over me heen te gooien. Kilometer 30 tot 35 was erg zwaar, veel pijn in de benen, brandende zon, hoge temperatuur, geen zuchtje wind. Er leek geen einde aan te komen. Op kilometer 35 zag ik het bordje staan met "go left to the finish" and "go right for the HELL". 3x raden wat onze menukaart was...!! In de verte zagen we de muur als een torenflat aan de hemel verschijnen. 400 hoogte meters stonden daar op ons te wachten. Samen met Jarno begon ik aan deze slijtageslag. Inmiddels deed echt alles pijn. De energie was ook redelijk op. Hoe we uiteindelijk boven zijn gekomen...? Op wilskracht en op het tandvlees denk ik, meer was er niet over.

22 May 2016

Dag 6, zondag 22 mei. Vandaag panda's gezien in de dierentuin, daarna naar het zomerpaleis gegaan. Beide uitjes zijn echt overbevolkt door duizenden chinezen. Na het middag eten naar het olympisch stadion gegaan. Leuk om te zien. Erg groots, op z'n Chinees opgezet allemaal. In de avond met 2 duizend lopers een gala diner gehad. Super georganiseerd. Erg leuk om verhalen uit te wisselen en het eten en alles er om heen was tot in de puntjes fantastisch geregeld. Petje af!! Daarna met een man of 400 van deze groep met bissen naar een andere lokatie gegaan waar de afterparty was. Op het dak boven in het uitgaanscentrum was dit georganiseerd. Ook dit was fantastico! 2:30 lagen we op bed en om 5:30 gaat de wekker weer. Morgen gaan we naar Xi'an met het vliegtuig!!

21 May 2016

Dag 5 zaterdag 21 mei, DEEL-1 D-DAY!!!!! Om 3:30 rijden we weg van ons hotel met de bus naar Huangyaguan voor de Great Wall Marathon. Dit is met de bus ruim 2 uur rijden. Even voor 06:00 komen we aan bij het YinYan plein waar de start/finish is. Na wat laatste plasjes, drankjes en hapjes gaat om 07:30 het startschot van wave1, onze wave. Het plan is om met z'n 3en, Jarno, Nathan en ik samen in het zelfde tempo te gaan lopen. De eerste 5 kilometer van het parcours loops non-stop stijl omhoog even het afvalt, een lekker pittig begin dus. Hierna volgen 3,5 kilometer over de muur. Onmenselijk stijl klimmen en op dit gedeelte vooral afdalen staan op het programma. Het uitzicht is 360 graden overweldigend mooi, niet normaal!! Na 8.5 kilometer komen we weer over het Yinyan plein. Erg leuk met alle supporters die daar uit hun dak gaan. Nu staan er 25 kilometer door de dorpjes en ongerepte natuur op het programma. Dit gedeelte is ook nergens vlak, maar steeds klimmen of dalen.

20 May 2016

Dag 4, vrijdag 20 mei. Vandaag chill dagje gedaan samen met Nathan. Geen zin in matige excursie waarvoor we wederom vroeg uit de veren moesten en veel moesten reizen. Gezellig bakkie koffie gedaan in een zeer gezellig koffie huisje, daarna wat nuttige klusjes/boodschappen gedaan voor vrijdag. In de middag hebben we lekker gerelaxt in een groot park midden in het drukke centrum, waar uiteraard weer een mega muur omheen stond gebouwd. In het park hebben we een elektrische boot gehuurd waar we lekker mee over het water konden varen. Na het avond eten vroeg naar bed (20:30), want zaterdag is de grote dag, D-day!!!!

19 May 2016

Dag 3, donderdag 19 mei. Vanmorgen om 6:30 met de bus naar het startpunt gereden van de marathon, het Yinyan plein. Hier een zeer uitgebreide briefing gehad van de organisatie. Er wordt vanwege het warme weer dat zaterdag verwacht wordt nog aangeboden om de marathon om te zetten naar halve marathon voor de liefhebber. 35 graden krijgen we van de weergoden als cadeautje. Vervolgens hebben we de eerste 8,5 kilometer van het parcours met de groep afgelegd. Eerst 5 km met de bus (stijl klimmen over de weg non-stop) gereden. Daarna 3,5 km op de muur gewandeld. Laten we positief beginnen,... Wat een fantastische ervaring. Onwerkelijk mooi!!!! Maar.... Dit stuk wandelen heeft me al trillende leeggelopen benen opgeleverd, wat een inspanning!! En zondag zit exact deze 3.5km parcours 2 keer (!!!!!!!) in de marathon verwerkt. Beide richtingen op. Ik kan me niet voorstellen dat dit op wat veer manier dan ook te doen is, maar goed, ik sta ingeschreven dus... No way back.

18 May 2016

Dag 2, 18 mei. Vandaag via het plein van de hemelse vrede (met gids) naar de verboden stad gegaan. Net zoals bijna alles hier in Peking ook dit omgeven door een veel te hoge muur. Verder erg mooi, groots en indrukwekkend!! Als lunch hebben we met de hele marathon groep een Chinese rijsttafel gegeten met uiteraard Peking duck. In de middag zijn we met de groep naar de "Temple of Heaven" gegaan. .mooi complex met pagodes en tuinen waar de locals samenkomen om spelletjes te spelen en uit te rusten. Na het avond eten met 8 man wat gaan drinken in de stad. Niet te geloven, maar in deze wereld stad stopt om 22:00 het gehele metro netwerk. Dit vind iedereen (behalve wij) de normaalste zaak van de wereld? Ook met een van de vele taxi's die hier op dat tijdstip nog rond rijden naar het hotel komen is praktisch onmogelijk. Om een onverklaarbare reden stoppen ze wel wel, maar bij het zien van het adres beginnen ze druk met hun hoofd te schudden en weten ze niet hoe snel ze weer moeten wegkomen??

17 May 2016

Zo, vandaag veilig en wel aangekomen (via Zürich) in Beijing samen met Nathan, Teun en Jarno. Alles is groot en druk hier, vooral het verkeer is bizar om te zien. Na het inchecken in ons hotel, wat prima voor elkaar is overigens, zijn we vandaag op pad gegaan in de omgeving van ons hotel in Beijing. We zijn onderweg op het grootste plein ter wereld geweest, het Tian'anmen Guangchang plein (plein van de hemelse vrede) en hebben verder veel indrukwekkende gebouwen gezien, winkelstraten van groot tot klein verkend, lekker gegeten, maar vooral veel lol gehad met elkaar. Dit niet in de laatste plaats vanwege alles wat hier anders is dan in West Europa. Echt bizar!! Ook hordes mensen die komen vragen of ze met ons op de foto mochten, of mensen die stiekem selfies maken met ons er op... Ook erg onwerkelijk allemaal. Kakkerlakken, krekels, zeepaardjes, vleermuizen of andere mij onbekende insecten, je kan ze hier allemaal op straat eten. Sommige nog levend voordat je ze krijgt.
Nu na 35 uur wakker te zijn geweest luikjes even sluiten. Morgen weer een drukke dag voor de boeg....