New Zealand, Australia · 43 Days · 17 Moments · January 2017

Rebecka och Eriks trip genom Nya Zeeland

18 February 2017

Vi klev på segelbåten med höga förväntningar, Whitsunday Island var något som vi bara hade hört gott om. Vi hamnade på en båt med mycket härligt folk där nästan hälften var svenskar vilket var väldigt skönt. Under dagarna på båten hade vi mycket tid för snorkling och vi fick också testa på att dyka🐠 Erik valde även att köpa till två ytterligare dyk. Vi hade även turen att få simma bredvid en sköldpadda, så häftigt!!🐢 Utöver all snorkling gick vi bland annat i land på den kända stranden Whitehaven som var ännu finare än vad man kan tänka sig. Det var helt enkelt dagar med mycket sol, bad, god mat, härliga människor och underbar utsikt. Måste också tillägga att vi på hemvägen möttes av oväder så vi hade verkligen prickat in rätt dagar! Dessa 3 dagar levde verkligen upp till våra förväntningar och båda är mer än nöjda.☺

14 February 2017

Tillbaka från Fraser Island som inte riktigt levererade 100% men hade en del fina ögonblick värda att dela med sig av. Vi hamna i en härlig grupp dessvärre inga svenskar i hela gruppen(34pers!). Vi fick se en sköldpadda🐢 på stranden och även en dingo🐕(vildhund på Fraser). Vi lämnade fraser och åkte upp mot Airlie Beach, lång bilresa men när vi väl kom fram förstod vi varför folk älskade stället. Väldigt liten men ändå härlig stad som vi gärna hade spenderat mer dagar i. Igår var det tidig uppgång för då väntade Whitsundays⛵️ Mer bilder och info kommer ni få senare efter hela båtturen!☀️

6 February 2017

Efter några riktigt bra dagar i Noosa, som var jättehärligt på alla sätt säger vi nu hejdå och fortsätter resan uppåt. Nästa stopp är Rainbow beach! Vi kommer troligtvis inte spendera så mycket tid där för imorgon ska vi tillsammans med en grupp och guide åka ut till Fraser Island i 3 dagar. Båda har väldigt höga förväntningar på dessa dagar så det ska bli väldigt spännande. Idag väntar en träff med gruppen för en säkerhetsgenomgång då vi själva kommer köra runt i bilar på stranden, kanske träffa på en del djur osv🦈Men mer om det senare! Måste också berätta att vi lyxade till det med friterad kycklingburgare igår till middag och vi är båda överens om att det var en av de godaste burgarna vi någonsin ätit😋därför kunde vi inte låta bli att äta en till innan vi lämnade Noosa😅så ikväll blir det nudlar och vatten till middag, mums😌eller inte..🙁 Vi kan också bjuda på en bild på vilken bra ordning vi har i bilen emellanåt, inte alltid så lätt att leva med all packning i en liten bil..

5 February 2017

Slarvat med uppdateringarna de senaste dagarna men vi har varit upptagna med att njuta på stränderna, ätit god mat och insett hur svårt det verkligen är med surfing🏄🏿🏄‍♀️Åkt genom Gold Coast och Brisbane, båda väldigt fina städer🌇Igår var vi på Australia Zoo och såg massa fina djur🐨🐅🦏🐊🐢idag har vi solat o gått runt i Noosa som är ett väldigt mysigt ställe, fin strand och även en nationalpark vi gick runt i🌴nu väntar den varma o svettiga madrassen i bilen för vi båda somnar ståendes snart😴

30 January 2017

Vi är just nu på väg upp till Byron Bay för att spendera några dagar där. De senaste dagarna har vi bara tagit det lugnt och njutit av semestern i Sydney, bland annat varit på Bondi Beach. Igår tog vi vårt pick och pack och satte oss i bilen för att börja ta oss upp längs östkusten. Inatt var alltså vår första natt i bilen vilket kändes lite konstigt men samtidigt spännande. Jätteskönt att ha bil och kunna ta sig vart vi vill när vi vill, men finns ju såklart nackdelar också, som att vi inte har tillgång till toalett, dusch, kök och wifi på samma sätt som tidigare. Just nu sitter vi därför på mcdonalds för att sno lite wifi, men nu ska vi dra oss vidare med våran coola bil som får en hel del uppmärksamhet på vägarna, undra varför😉

27 January 2017

Hejhej från Australien! Inatt sa vi alltså hejdå till fantastiska Nya Zeeland för att fortsätta äventyret i Australien. 03.00 stod alarmet på inatt och det var bara att gå upp.Cirka halv 8 landade vi i Sydney och båda hade tanken hur fasen vi skulle lyckas hålla oss vakna hela dagen.Men vi lyckades ganska bra trots allt, vi gick 4 km från busshållplatsen till hostelet för att se lite av staden, vi har även hunnit med en sväng till Operahuset, så kul att få se det i verkligheten!! Så överraskad över denna stad!! Den verkar ha ALLT.Storstad med massor av bra shopping, restauranger och barer, ligger jättefint vid vattnet, fina stränder, mysiga parker och bara allmänt härlig stämning.Imorgon får vi se om våra uppfattningar stämmer.Klockan 12 imorgon ska vi hämta upp hyrbilen som ska ta oss längs östkusten och efter det har vi tänkt att ta oss till den kända stranden Bondi Beach.Måste även tillägga att vi är sjukt skraja med djuren här, idag var det plötsligt en stor ödla framför fötterna😂

25 January 2017

Solen lyste och vi var utvilade så imorses bestämde vi oss för att hyra cyklar och åka runt med omkring Queenstown.Det var till en början väldigt mysigt och härligt med fin utsikt osv.Men när vi cyklat i cirka 2 timmar inser Erik att det kanske var lite för kallt och blåsigt att cykla i shorts och en T-shirt trots allt, så vi valde att vända och åka tillbaka igen.Det hade börjat blåsa ganska mycket så det var lite kyligt och båda två hade så fruktansvärt ont i rumpan efter den hårda sadeln. Efter 6 timmar på cykeln var vi iallafall i mål, vilken lättnad det var att äntligen få lämna tillbaka den!! Efter denna jobbiga cykelturen tyckte vi att vi förtjänade en fergburger, man får ju inte nog av dom, så goda!!😋Resten av kvällen har vi inte gjort så mycket förutom att vi blev stoppade utanför en typ av aktivitetsbutik där vi satt och fick hjälp av en supertrevlig kille att planera våran resa i Australien. Vi satt där i 2h!! Men skönt att få hjälp ordentligt😃imorgon väntar Wellington👍🏼

22 January 2017

Häromdagen så var vi i Milford Sound som var helt fantastiskt fint! Vi åkte på en anordnad dagstur, bussresan dit tog 6 h med lite guidning och några stopp på vägen. Väl där åkte vi på en båttur genom fjorden som var amazing😍 bussturen hem var väl inte riktigt lika rolig och vi däckade ganska snabbt när vi börjat rulla. Igår tog vi en välförtjänt sovmorgon efter många dagar tidig uppgång på grund av bussar osv. Vi strosade runt i stan och åt en enooorm hamburgare, men jäkligt god var den och det var vi nog inte ensamma om att tycka för kön sträckte sig minst 10m i princip hela dagen. På kvällen mötte vi upp Emma och Gustav och lyxa till det med lite cider och kortspel. Passade extra bra då Rebecka fyller år idag. Firandet fortsatte imorses då vi blev bjudna på pannkaksfrukost av Emma & Gustav. Nu ligger vi på sängen och kollar på tv i vårt lyxrum efter att ha varit på ett jättemysigt ställe där vi satt och njöt av utsikten i en helt egen badtunna, supermysigt!

21 January 2017

Efter ca 10 timmars bussresa lyckades vi iallafall ta oss ner till Fox Glacier och hade en rolig kväll med Emma och Gustav innan vi idag fortsatte bussresan till Queenstown där vi befinner oss nu. Vi har checkat in på nytt hostel, handlat mat och nu sitter vi på mcdonalds. Båda var jättetrötta och hungriga så vi gjorde det lätt för oss idag. Nu ska vi tillbaka och laga matlåda till imorgon då en dagstur till Milford Sound väntar😍 Bilderna är från några snabba stopp vi gjorde under bussresan☺

18 January 2017

De senaste tre dagarna har varit helt magiska☀️efter genomgång med en guide bar det iväg med motorbåt ut i nationalparken där vi skulle börja vår paddlingtur och paddla söderut tillbaka till baslägret i Marahau. Avsläppta på en strand med magisk utsikt packade vi kajaken och paddlade iväg till vårat första stopp för dagen. På vägen paddlade vi förbi sälar som låg och solade och ungarna som lekte bland stenarna😄 Väl framme satte vi upp tältet och försökte få lite sömn på det hårda undlaget. Morgonen efter hade vi turen och fick se delfiner ute till havs🐬☀️Rebecka fick även stöta på en stingrocka som gled förbi henne när hon stod och diskade vid strandkanten😲 Tredje dagen väntade oväder så vi drog oss tillbaka till lägret tidigt🌊🌧Efter tre dagar i Abel Tasman är vi tillbaka i Nelson incheckade på ett mysigt hostel där det fick bli tacos idag igen. Med helt proppfulla magar väntar äntligen en mjuk säng och tyvärr tidig uppgång för imorgon bär det av söderut ner mot Queenstown!

15 January 2017

Wow vilken dag!! Klockan 06.00 ringde klockan imorses och det pirrade en hel del i bådas magar men då ville nog ingen av oss riktigt erkänna det. Strax innan 7 var han här på hotellet för att hämta oss, han som skulle köra oss himmelen. Vi pratar såklart om SKYDIVING!!! Vi har alltså kastat oss ut från ett flygplan på 16.500ft höjd. En otroligt läskig men samtidigt adrenalinfylld och härlig känsla som inte går att beskriva. Om ni någonsin får chansen, tveka inte en sekund. Resten av dagen har vi bara tagit det lugnt. Vi har bland annat varit på en liten marknad som låg precis vid vårt hostel. Sen har även Emma och Gustav checkat in på samma hostel, så vi var och handlade lite kvällsmys med dom som vi precis har ätit. Nu väntar det massa tråkig packning inför imorgon då vi ska iväg på en 3 dagars tur i Abel Tasman. Vi har höga förväntningar på dessa dagar så det ska bli väldigt spännande. Hörs när vi är tillbaka igen!

13 January 2017

Igår kändes det som semester på riktigt, vi hade en klar plan framför oss vad vi skulle göra de närmsta dagarna och det mesta redan bokat så vi tog det bara lugnt och strosade runt lite nere vid vattnet här i Nelson, åt mat och spelade en runda minigolf. Var otroligt jämnt under hela spelet och det var krig, men självklart vann Rebecka tillslut😉 På hemvägen blev vi överraskade när vi plötsligt ser några vi kände gå mot oss på vägen, nämligen Emma och Gustav. Och det visade sig att dom till och med skulle bo på samma hotell utan att någon visste om det. Så resten av kvällen spenderade vi med dom, supertrevligt! Idag säger vi hejdå till dom igen och drar oss vidare. Imorgon ska vi förhoppningsvis göra något helt sjukt som båda är lite nervösa för tror jag, men mer om det imorgon ifall det blir av😳

12 January 2017

Imorses var det jag som var boss vilket Erik inte var sådär jättenöjd över när jag bestämde mig för att vi skulle gå ca 8 km med våra packningar från stationen till flygplatsen, men han hade inte så mycket att säga till om där. Efter många jobbiga timmar på bussen, svettig promenad med tung packning och flygresa var vi äntligen framme på vårt hostel som vi ska bo på de 2 kommande nätterna och vi blev positivt överraskade! Känns som att vi kom till ett lyxhotell med tanke på hur vi har bott på vissa hostel😉 detta erbjuder eget rum med toalett & dusch, jätteskön säng, gratis wifi på rummet och pool, rena lyxen👏🏼 dessutom så var personalen väldigt trevlig och vi fick till och med nudlar när vi checkade in👌🏼 Nu är klockan strax 18 och vi ska passa på att vila upp oss, göra oss lite fräscha, äta och planera lite inför våra kommande äventyr, som båda ser fram emot väldigt mycket!!

11 January 2017

Gårdagen blev tyvärr en händelsefattig dag som bara bestod av bussresor och promenader i jakt på mat.🚌🍔 Dagens äventyr däremot bestod av ett besök på geyserparken Te Puia i Rotorua. Parken är känd för sina geysers, kiwifåglar och urbefolkning Maori som är rik på historia och traditioner. Busslast efter busslast med kineser i sina solhattar och kameror kände vi oss nöjde och började gå tillbaka till det hostel som vi bott på vars ägare som var den skönaste värden man stött på låtit oss lägga våra väskor hos honom under dagen vi varit ute. Trötta fötter och huvuden väntar det nu en bussresa som ska ta oss från Rotoruatill Wellington över natten. Därpå flygresa över till Sydön där mer äventyr väntar☀️🐬🚣🏻

9 January 2017

Efter 2 dagar var vi redan trötta på storstaden så vi satte oss på bussen och begav oss ut till en lite mysigare stad, Coromandel. Efter 5 timmar på en skakig busstur var vi äntligen framme på vårt hostel som dessutom var så fräscht och mysigt att vi valde att boka en extra natt direkt👍🏼 Idag har vi varit på Hot Water Beach, efter svett, tårar och knäckta ryggar för vissa av oss hade vi äntligen lyckats gräva oss en grop för att fylla med det varma vattnet som kommer från varma underjordiska källor. Efter 1h av grävande och 1h av kokning i poolen var det dags att bege oss vidare till Cathedral Cove som fick en att tappa hakan. En sandstrand i samband med klarblått vatten med en grotta som låg i koppling till nästa strand. Grottan som även har använts i scener till en del filmer så som Narnia. Underbart natur och trevliga människor, Nya Zeeland levererar!👌🏼☀️ //Erik och Rebecka

7 January 2017

Igår tog vi färjan över till Waiheke Island som hade otroligt fina stränder och magiska utsikter, hade inte tackat nej till ett av alla fina hus som låg där. En riktigt mysig dag med bra sällskap😌 Synd bara att jetlagen slog till i slutet av dagen😉 Men nu är det ny dag, vi är pigga och glada och vi är spända för att lämna Auckland för nya äventyr. Vart får ni se snart!

6 January 2017

Äntligen är vi framme i Auckland! Efter lite drygt 30 timmar spenderade på flyget och allt som hör där till var vi äntligen framme i Auckland där våran resa genom Nya Zeeland börjar. Efter lite strul med Emma och Gustavs flygresa så slutade det med att dom hamnade på samma flyg som oss, vilket vi var väldigt glada för! Nu var klockan nästan 6 på morgonen i Nya Zeeland och alla var helt slut, men vi lyckades få tag på en hyfsat billig resa till våra boenden där vi fick lämna våra väskor i ett rum då incheckningen inte var förrän kl 2. Trots att vi var väldigt slitna så ville vi ju självklart se lite av Auckland, så vi mötte upp Emma och Gustav och strosade runt i staden några timmar med dom, riktigt mysigt! Efter att vi lagat lite middag i deras lägenhet så tog jag och Erik oss tillbaka till vårt hostel, vilket vi nog inte var så pepp på någon av oss, lite speciellt det där med hostel😉 Nu är det ny dag och en dagsutflykt med Emma och Gustav väntar.