Netherlands, Morocco · 21 Days · 28 Moments · July 2018

Rachel & Lisa in Marokko

22 July 2018

Drie weken geleden begonnen we ons avontuur in Casablanca en nu ruim 2000 afgelegde kilometers verder is onze laatste dag aangebroken en staan we alweer op het vliegveld in Marrakesh... Ons hoogtepunt? De Toubkal met zijn 4167 meter.. letterlijk dan, maar verder ook de veelzijdigdheid van Marokko, met haar uitgerekte stranden en hoge hooggebergtes en van drukke steden tot een eindeloze rust in de woestijn! En niet te vergeten alle lieve mensen die ons overal hielpen, ons thee aanboden en ons thuis lieten voelen op voor ons onbekende plekken! We hebben genoten!

21 July 2018

Onze laatste dagen in Marokko zijn voorbij gevlogen! We spendeerden onze tijd op en om het grote en drukke Jemaa El-Fnaa Plein, de kleine straatjes van de souks, en langs het zwembad van onze hele chille Riad. Eindstand van onze dagen in Marrakesh: - Robyn heeft met 5000 kamelen de hoogste huwelijksbieding gehad (We accepteerden dit aanbod, maar hebben de kamelen helaas nog niet mogen ontvangen) - We moesten Juri succes wensen omdat Lisa zo’n lastige vrouw was in het onderhandelen, gelukkig was ze wel ook zo knap als Shakira - Rachel werd gescout voor het Marokkaanse basketbalteam, aangezien ze wel 2 a 3 meter lang is gaan ze nu sowieso winnen!
Vandaag doen we de laatste poging om een klein beetje Marokko mee naar huis te nemen. In café Clock werken we aan onze kookskills bij een kookles van de lieve Mohammed. Hij leert ons zaazouk (gekruide aubergine salade), harira soep, twee soorten tajines en Marokkaanse kokoskoekjes te maken. Door de enorme hoeveelheden die we gekookt hadden, hebben zelfs de andere gasten in het café mee kunnen genieten!

20 July 2018

Even wat souvenirtjes ingeslagen bij het hippe henna art cafe!

19 July 2018

YESS ons laatste crewlid is gearriveerd voor onze laatste dagen in Marrakesh! Safe the best for last!

18 July 2018

We zijn weer terug bij de kust! Een aantal dagen geleden zijn we aangekomen in het plaatsje Essaouira. Nogal gebroken van onze klim en met spierpijn in onze benen hebben we de afgelopen dagen heerlijk rustig aan gedaan. We spenderen onze tijd op het strand, in leuke eettentjes en wandelend door de straatjes van de Medina! Lekker vakantie vieren!

15 July 2018

WE HEBBEN DE TOUBKAL BEKLOMMEN!! Niet helemaal wetende waar we aan begonnen, liepen we de eerste dag vol goede moed met onze rugzakjes gevuld met water en warme kleding richting het Toubkal national park. De hike begon wat ons betreft prima te doen, maar werd naarmate de tijd vorderde steeds een beetje steiler, gelukkig kwamen we na 5 uurtjes wandelen aan bij het refuge camp en konden we uitrusten, dag 1 zat erop! Na een heftig nachtje met een koor van snurkende mannen in onze dorm begonnen we rond 7 uur de tocht naar boven. De klim was behoorlijk pittig en steil en door de hoogte wordt ademhalen lastiger, de wind sterker en de temperatuur kouder, maar na 4 uur bereiken we de 4167 meterhoge summit van de Toubkal, de hoogste berg van Noord-Afrika!! Maar dan moeten we nog terug.. Waar steile stukken omhoog zwaar zijn, zijn ze naar beneden eng, na heel wat valpartijen komen we begin van de avond gebroken aan bij onze auto, maar trots dat we dit gewoon even hebben gedaan!

13 July 2018

Van Ouarzazate rijden we richting het Atlasgebergte! Onderweg stoppen we bij het oude dorpje Ait-Ben Haddou, ook deze locatie wordt veel gebruikt voor filmopnames van onder andere Game of Thrones. Daarna rijden we over verschillende bergpassen en hebben we de mooiste uitzichten, na een aantal uur komen we aan in het plaatsje Imlil, volgens google maps is ons hotel nog een stuk verder de bergen in, dus rijden we met onze fiat panda over onverharde kronkelweggetjes steeds verder de middle of nowhere in, zoekend naar ons hotel. Als we echt niet meer verder kunnen rijden en we ons hotel nog steeds niet hebben gevonden besluiten we het op te geven en bij het eerste hotel dat we tegenkomen te stoppen. Gelukkig is hier een lieve man die ons helpt met de voorbereidingen voor de komende twee dagen: het beklimmen van Mount Toubkal!

12 July 2018

We slapen net buiten Ourarzazate op deze eco camping in een berberhutje tussen alle lieve diertjes!
We zijn aangekomen in het Hollywood van Marokko: Ouarzazate! Deze stad staat vol met studio’s en er zijn wel meer dan 700 films opgenomen, hier moeten wij als echte filmliefhebbers wel een kijkje nemen! In de CLA studio worden we rondgeleid en krijgen we verschillende props uit films als Ben Hur, Kingdom of Heaven en the Gladiator te zien. Daarna rijden we met de auto naar een volledige nagebouwde stad die gebruikt is voor de opnames van Kingdom of Heaven en later aangepast is voor Game of Thrones! Zo op het eerste gezicht lijken dit echte stenen muur maar in real life is het allemaal gemaakt van plastic!

11 July 2018

Met kleine oogjes reden we na onze korte nacht weer weg van de Sahara richting de Dades vallei. Na een aantal uur rijden kwamen we aan bij het hotel van Omar! Eindelijk even relaxen hier en gelukkig worden we goed door hem verzorgd. Aan het einde van de middag nemen we een duik in de rivier en daarna neemt Omar ons mee naar zn familie die een aantal dorpjes verder weg woont. We worden gastvrij onthaald en krijgen thee en koekjes. De volgende dag worden we helaas wakker met wat buikkrampen dus ook nu een beetje rustig aan gedaan. In de middag nog even een kleine wandeling naar de monkey fingers mountains. Wat een totaal andere, maar ook weer prachtige omgeving hier!
...De dag ervoor hadden we al met pijn in ons hart gezien hoe de kamelen schreeuwden als mensen ze bestegen en hoorden we van een man dat de kameel waarop hij zat door zijn poten was gezakt. Hier wilden we niet aan bijdragen: we vroegen Hassan of we op quads terug mochten rijden, maar in de ochtend bleken die niet geregeld te zijn. We besloten om de kamelen letterlijk niet met ons gewicht op te zadelen en liepen op een lege maag de zware route die de kamelen ook liepen. Mocht je dus ooit in de Sahara komen, geef dan alsjeblieft niet je geld uit aan deze kamelentochten!! Onze dirhams zijn helaas al in de verkeerde zakken terecht gekomen, maar als we dit hadden geweten hadden we het liever anders gedaan.

9 July 2018

Bij een tankstation hebben we afgesproken met Hassan, onze gids in de Sahara. De man ziet eruit alsof hij in een toneelstuk speelt, met een veel te bruine huid en donkere wimpers alsof hij oogpotlood opheeft. We vermoeden dat zijn blauwe outfit met tulband bij de act hoort (later blijkt hij inderdaad ook gewoon en kek blouseje te hebben). Vanaf daar scheuren we met zijn 4x4 door het zand van de Sahara en roken we shisha met uitzicht op de lege zandvlaktes. Met andere toeristen eten we die avond in een tent en daarna ontvluchten we de drukte om met Hassan ergens onder de sterrenhemel te slapen. Iets minder romantisch dan we dachten want na een uurtje slaap begint het zo hard te waaien dat het zand ons om de oren vliegt. We besluiten toch in onze zweterige tent te slapen (het is namelijk maar ‘afgekoeld’ naar 35 graden). Maar voor we het weten wordt er om 5.00 alweer geschreeuwd dat we moeten vertrekken...
Tijdens onze zeven uur durende trip van Fez naar Merzouga reizen we met onze huurauto door de prachtigste hooggebergtes! Af en toe stoppen we om een foto te maken of om wat te eten. Hoe verder we rijden hoe minder auto’s op de weg en hoe hoger de temperatuur, totdat de thermometer maar liefst 45 graden aantikt. De Sahara komt steeds dichterbij.

8 July 2018

Met 37 graden slenteren we door de vele kleine straatjes in de medina van Fez, de stad die bekend staat om zijn vele leerlooierijen! We beklimmen weer een klein heuveltje om een mooi uitzicht over de stad te krijgen, en in de middag worden we opgehaald door een lieve mevrouw die ons meeneemt naar een Hammam. Hier krijgen we een (vrij harde) scrub en massage, maar daarna zijn onze huidjes weer heerlijk babyzacht!

7 July 2018

In Fès worden we gastvrij ontvangen in ons nieuwe tijdelijke thuis. Het hostel is van een familie, die in hetzelfde gebouw woont. Super lieve mensen die ons meteen op ons gemak doen voelen. Lisa leert Marokkaanse muntthee schenken, zonnebloempitten eten en we voetballen met de kinderen van het gezin.
We lopen rond langs de enorme stadspoorten en de medina, die vol is gepropt met marktkraampjes. Blijkbaar worden wij bleekscheten overal anders aangesproken, in Meknès zijn we ‘fromage de Paris’. We zijn er nog niet over uit of we dit als compliment moeten opvatten..
We hebben onze nacht doorgebracht in het hippie hostel ‘la Bohème’, vernoemd naar de hond van de eigenares (die vanaf het dakterras alle nieuwe bezoekers welkom blafte).
Onderweg naar Meknès stoppen we bij de ruïnes van Volubilis!
Zo’n 30 kilometer verder de bergen in houdt de snelweg op bij het kleine plaatsje Akchour. Vanaf hier gaan we lopend verder op weg naar de Akchour waterval. Het was even een wandeling zo in de hitte, maar eenmaal aangekomen worden we beloond, we made it to the waterfall! We zien veel locals van een 5 meter hoge klif afspringen, dus om onze stoerheid te bewijzen besloten we ook maar de stijle rotsen te beklimmen. Met knikkende knieën stonden we boven en werden we toch een beetje bang.. Maar gelukkig werden we aangemoedigd door alle Marrokanen en waagden we de sprong. Het water was echt ijskoud maar wel lekker verfrissend en natuurlijk trots op onszelf!!
Vanaf Chefchaouen rijden we nog verder de bergen in, de omgeving is super! We kijken onze ogen uit!

5 July 2018

We lopen de stad uit op zoek naar wat op internet een “obvious path” was die ons moest leiden naar een klein moskeetje boven op een berg. Natuurlijk hadden wij weer wat moeite om dit te vinden, maar dachten we wel prima gewoon recht omhoog de berg op te kunnen klimmen. Al klauterend kwamen we lichtelijk bezweet de berg op, waar een groepje Marokkaanse jongens ons vervolgens vroegen waarom we niet het “normale pad” hadden genomen, al wijzend naar een geasfalteerd paadje langs de berg.... Weer een leuk avontuurtje dus, met wel als beloning een prachtig uitzicht over Chefchaouen en een comfortabel wandelingetje terug de berg af!
Wauw! Al lopend door de straatjes van Chefchaouen is dat was er voornamelijk in ons opkomt. Het is hier echt filmset-achtig prachtig! We slenteren uren door de kleine straatjes, en hebben een nieuw record van hoeveelheid aan foto’s die we hebben gemaakt! Als het even tijd is voor een kleine pauze klimmen we naar het dakterras van ons hotelletje en ook daar hebben we een top uitzicht over de stad!

4 July 2018

Mooie uitzichten onderweg!
Van Casablanca rijden we in twee uurtjes naar Rabat. Hier bezoeken we de Kasbah des Oudaias, een soort fort aan de rand van de stad, met huizen erin gebouwd! Vanaf daar lopen we de chaotische medina in vol met kleine straatjes en winkeltjes op zoek naar een plek om te lunchen. Daarna besluiten we verder te rijden richting het bergdorpje Chefchaouen!

3 July 2018

Onze eerste indrukken van Marokko: - het verkeer blijft een dingetje, gelukkig helpen mannetjes ons met het vinden van parkeerplekken en mogen we random in private parkings parkeren in het centrum. - De grootste moskee van Marokko en heel blij worden van alle mooie mozaiekjes! - Door de kleine straatjes van de oude medina wandelen en daar ter plekke ten huwelijk worden gevraagd. - Keihard afgezet worden waar je bij staat door een henna-mevrouwtje. - chillen op het dakterras van ons hotel met uitzicht over de stad. So far so good!

2 July 2018

We zijn aangekomen in Casablanca! Meteen onze eerste kennismaking met de hectiek in het verkeer, de behulpzame mensen en de prachtige zonsondergang.
Daar gaan we! First stop: Casablanca!