Poland · 15 Days · 14 Moments · August 2018

22 August 2018

21 August 2018

WARSCHAU & Ciao! 🙋‍♀️(wij weer naar huis) Onze laatste nacht in Polen brachten we door in een appartementje in een van de vele, typische voormalige Sovjet-blokken in Warschau. De treinrit had weer 4,5 uur geduurd, dus we kropen op tijd ons bed in en wandelden vandaag wat op ons gemak rond in de oude stad. Warschau houdt de herinnering aan al het geweld dat de stad heeft moeten doorstaan levend. Ooit bijna helemaal verwoest, maar intussen weer zo goed als helemaal heropgebouwd zonder het verleden daarbij uit te wissen. We aten nog voor een laatste keer pierogi en zijn het nu ook echt wel beu gegeten. 😁 Verder niets bijzonders te melden, 't was echt uitbollen en toch ook wel uitkijken naar weer huiswaarts te keren. 😊 Intussen zijn we veilig en wel weer thuis, en daar blijven we voorlopig wel even. 😉

19 August 2018

WROCLAW We hadden deze stad er een beetje tussen gepropt in onze planning, niet helemaal wetende waar we ons aan konden verwachten - wat kerken en zo, 't zou er wel mooi zijn. 😊 Toen we vanmiddag na een lange treinrit van het station naar ons appartement wandelden, werd meteen duidelijk waarom deze stad een tussenstop waard is. Wroclaw, de stad van duizend bruggen, bevat een mix van oud en nieuw, van oude maar mooie kerken tot hippe pop up bars en moderne kunst. Er lopen veel maar niet té veel toeristen rond, er zijn genoeg restaurantjes om alle magen te vullen en er is meer dan genoeg te zien. Van op een smalle brug tussen de twee torens van een van de kathedralen krijg je een duizelingwekkend uitzicht over de stad. Hier zouden trouwens ook kaboutertjes wonen... 😊 Morgen gaan we nog een kleine rondrit doen vooraleer we weer naar Warschau gaan. Met een wagentje, lekker toeristisch. Van al dat reizen worden onze voeten en hoofden ook wel moe. 😊

18 August 2018

AUSCHWITZ I en AUSCHWITZ II BIRKENAU Hier zijn eigenlijk geen woorden voor. Of net heel veel woorden, want Fré en ik hebben hier vandaag veel over nagedacht en gebabbeld. Ons bezoek was minder emotioneel dan ik had gedacht, maar komt toch hard aan. Gewoon anders dan ik had verwacht. Later ook, alsof het nu pas doordringt. Dat komt misschien omdat we met onze groep redelijk snel door alle barakken door gingen. We kregen geen tijd om de informatie of wat we zagen te laten bezinken. Er lopen ook zoveel toeristen in een vrolijke zomeroutfit rond, er staan mensen glimlachend te poseren voor de ingang,... Zo ongepast. Dat zorgde ook voor veel ongeloof en frustraties bij ons, en maakte de beleving daar anders. Wat in de kampen is gebeurd, is ronduit walgelijk. Toch hebben overlevenden gezegd dat ze dit wel kunnen vergeven, maar niet vergeten. Het is al eens gebeurd, dus het kan opnieuw gebeuren - en dat moet vermeden worden. Alles is zo moeilijk te vatten.

17 August 2018

KRAKAU (deel 2) Wat ben ik toch dwaas, een stad als Krakau valt onmogelijk samen te vatten in 1 Journi. 😊 En we zijn hier nog tot zondag! De foto's van de zoutmijnen en de pierogi (dat zijn dumplings trouwens, soort van ravioli maar dan niet uit Italië) zijn hier te vinden. Bij het vorige deel staan ook nog een paar foto's van de joodse wijk en het plein uit het vroegere Getto. Daar bezochten we ook nog de apotheek die werd opengehouden door de enige niet-jood die daar woonde (hij weigerde weg te gaan toen de nazi's het Getto oprichtten, en bood tevens veel hulp aan de joden). De fabriek van Oskar Schindler was volgeboekt, helaas. Gelukkig hebben we al beslist om sowieso nog eens terug naar Krakau te komen. Ooit. 😊 Morgen bezoeken we Auschwitz en Birkenau, al word ik al droevig van erover te lezen in de reisgids alleen al... We denken dat we daarna niet veel meer gaan doen, dat bezoek laat ongetwijfeld een sterke indruk na die lang gaat blijven nazinderen.

16 August 2018

KRAKAU Voor wie - en het zou mij verbazen - nog geen fan was van Polen na onze rondreis tot nu toe, zal dat dan nu met zekerheid worden. Iedereen is dol op Krakau, en terecht! ❤️ Deze stad heeft enorm veel te bieden. Allereerst is het er gewoon al leuk om rond te lopen (#ikzenhiegeire). De straten zijn bezaaid met verschillende soorten winkeltjes, straatartiesten showen hun kunsten langs de kant van de weg en op het grote marktplein, en voor wie even rust nodig heeft, zijn er meerdere majestueuze kerken waar je stilte kan opzoeken. Krakau heeft ook een bloeiend nachtleven, maar wij hebben onze dansbenen niet meegebracht. 😁 Toevallig vindt deze dagen ook het Pierogi Festival plaats, dus zijn we al twee avonden bij de kraampjes verschillende smaken gaan uitproberen. 😋 Vanmorgen bezochten we de zoutmijnen. Heel indrukwekkend! Aangezien daar elk jaar 1 miljoen toeristen passeert, hebben we toch maar niet aan de muur gelikt.. 😬😁 In Krakau zouden we gerust een jaar kunnen komen wonen. 😊

15 August 2018

LUBLIN Eerlijk gezegd had ik een beetje schrik voor de terugkeer naar meer stedelijk gebied na die paar dagen in alle rust rond te rijden tussen velden en door bossen. Gelukkig was die schrik overbodig en wist Lublin vrij snel onze harten te stelen. ❤️ We logeren in een minuscuul appartementje in een gebouw dat er langs de buitenkant onbewoonbaar uitziet 😲, maar ons kamertje is gezellig en we slapen er goed. 😊 Het is ook maar 10 minuutjes wandelen tot aan de oude stad! Groot voordeel aan Lublin: veel niet-Poolse toeristen slaan deze plaats (onterecht!) over. We wandelden dus op ons gemakje door de straten en over het marktplein. We bezochten het kasteel dat ooit dienst deed als gevangenis, iets wat je op 't eerste zicht niet zou zeggen. Onze reisgids kan een update gebruiken, want we ontdekten heel wat mooie plekjes die niet waren vermeld. 😊 We eindigden onze dag hier met een etentje in een best wel sjiek Joods restaurant. Ongelooflijk lekker eten! Shalom! 🕎✡️

13 August 2018

BIALOWIEZA Duizenden hectare vol prachtig natuurgebied in het oudste Nationale Park van het land, helemaal in het oosten van Polen. Los van de verschillende jachtpartijen die er tot iets meer dan 70 jaar geleden werden gehouden, is dit nog een oogverblindend mooi stukje ongerepte natuur. ❤️ Aangezien de kans op het spotten van wilde wisenten (bizons) zeer klein was (en we daarvoor ook om 3u 's nachts hadden moeten opstaan), huurden we een fiets en reden we naar een klein reservaat waar we deze ooit bijna uitgestorven diersoort konden ontmoeten. Nadien fietsten we naar een stukje bos waar eiken die tot 500 jaar oud zijn staan, en die allemaal een koninklijke naam dragen. Tot zover de fietstocht, want fietsen is hier niet speciaal vermoeiend, maar toch wel een beetje gevaarlijk. 😬 Vanmorgen vertrokken we dan met de auto richting Lublin, waar we intussen (na enkele tussenstops, o.a. bij een kerkhof 🤷) zijn aangekomen - auto afgezet in de luchthaven - wij in onze volgende slaapplaats. 😴

12 August 2018

WOLFSSCHANZE Wanneer je een Journi schrijft, kan je die indelen bij een bepaalde categorie: ontspanning, activiteit, natuur, architectuur,... Ik vond niet echt iets gepast voor deze plaats. In Polen zijn de wonden van vooral de Tweede Wereldoorlog groter dan bij ons, en de littekens ervan zijn nog duidelijk merk- en soms ook voelbaar. En dan hebben we het ergste nog niet gezien... Vandaag bezochten we de plek van waaruit Hitler 3 jaar lang zijn oorlog dirigeerde. Op 20 januari 1944 vond hier ook de aanslag met de bom in de aktentas plaats, waarbij hij slechts lichtgewond raakte (je kan dat moment herbeleven dankzij de film Valkyrie) en de aanvaller de nacht nadien al werd geëxecuteerd. Zonder met enthousiaste verwondering te spreken, kunnen we wel zeggen dat de bunkers en het hele domein indrukwekkend waren. Nadien reden we langs Gizycko naar Bielowieza, waar we 2 nachten slapen. De autoritten zijn telkens weer prachtig, autorijden is hier puur genieten - en dat doen we ook volop! ❤️
PALAC NAKOMIADY Twintig jaar geleden kochten de eigenaars dit toen nog vervallen en verlaten paleis. Sinds 7 jaar zijn de werken eraan klaar (hoewel er nog een wijnkelder in de maak is) en worden er een 6-tal kamers verhuurd. De foto's spreken voor zich (behalve die van het bed, dat kregen we niet zo mooi opgemaakt 🙈)! De eigenaar is een super sympathieke man die ons overdag al opbelde om te vragen of we avondeten in het hotel wouden. Hij maakte voor ons (in zo'n gerestaureerde authentieke keuken) een hammetje met champignonsaus en verse groenten uit de tuin. Het ontbijtbuffet was super uitgebreid, met onder andere Poolse gerookte kazen (die wij niet lusten, maar gelukkig ook veel lekkers). Onze kamer was 'The English Room' en bestond eigenlijk uit drie grote ruimtes. Er stonden veel porseleinen spullen die door de factory op het domein van het hotel worden gemaakt. Heel mooi! We waren er helemaal ondersteboven van. Een aanrader tot de duizendste! 😊

11 August 2018

MALBORK De naam doet op het eerste gehoor denken aan een pakje sigaretten (ik sprak dan ook al 5 dagen over Marlbork), Malbork - oftewel Mariënburg - heeft daar allesbehalve iets mee te maken. Vanmorgen huurden we een auto in de luchthaven van Gdansk en reed ik (voor 't eerst in 't buitenland, spannend) naar het prachtige middeleeuwse kasteel, het grootste kasteel van de wereld (qua oppervlakte). Zo imposant, dat was echt machtig om te zien! En we hebben er lang niet alles kunnen bezichtigen... Gelukkig maakt onze verblijfplaats van vanavond al veel goed. Wie ooit naar Polen op vakantie komt, moet hier geslapen hebben! Super tof en voor ons echt ongezien! 😍 Verder zijn we ook fan van de lange autoritten, waarbij we vaak amper huizen of andere auto's tegenkomen en alleen maar velden of bossen zien. Zo mooi! ❤️

10 August 2018

GDANSK Blote schouders, blote benen... En dan begint 't te regenen natuurlijk! 🙄 Ondanks de vele dikke regendruppels vonden vandaag veel toeristen de weg naar Gdansk. Even later ontdekten we waarom: deze stad heeft op architecturaal vlak veel moois te bieden én het was jaarmarkt vandaag. Zoveel kraampjes met oorbellen (amber), armbandjes, haarbanden, houten kookspullen, tote bags,... en heel, héél veel eten. 😍 Terwijl Fré gedreven bleef vertellen wat hij in de reisgids las, moest ik vechten tegen de verleiding van de aankoop van overbodige doch prachtige spulletjes. De eindstand: we hebben alles bezocht én ik ben een houten lepel, een tote bag en een haarband rijker. Iedereen gelukkig. 😊 Morgen huren we een auto en rijden we naar Mariënburg, waar een heel groot kasteel staat. Daarna rijden we door naar een of ander paleis ('t is echt) waar we de nacht gaan doorbrengen (ja,' t is echt). 🏰 Spannend! 😊

9 August 2018

SOPOT Vanmorgen namen we, samen met vele dagjestoeristen, de trein richting de kust. 😎 Gdansk, Sopot en Gdynia zijn 3 steden die je blijkbaar wel gezien moet hebben. We verblijven in de eerste, bezochten vandaag al de tweede en hebben besloten om de derde toch maar te laten voor wat 't is. 😊 Sopot is het Knokke-Heist van Polen. Mooie herenhuizen sieren de straatkanten, je kan er de lange, witte pier voor 'n prikje bewandelen en om de haverklap bots je wel tegen een straatartiest die z'n teken- of schilderkunsten staat te vertonen. Overal valt wel wat te zien en te doen. Het grootste avontuur was voor ons echter de treinrit naar Gdansk. Om 22u werd het shoppingcenter en tevens onze uitgang van het station klarenblijkelijk afgesloten. Als twee bange scheetjes namen we liften die niet voor ons waren bedoeld en doolden we rond in de godverlaten, donkere gangen. Tot we de nachtwaker tegenkwamen! De mens was even pipi gaan doen, anders was hij ons waarschijnlijk al langer komen redden. 😊

8 August 2018

TORUN Na een best wel onaangename nacht waarbij 2 dronken Polen zich van kamer vergisten en om 1u45 's nachts bij ons probeerden binnen te breken, de luide muziek van de nachtclubs eveneens bij ons binnenglipte en de temperatuur in de kamer deed denken aan een Zweedse sauna, namen we vanmorgen de trein van Warschau naar Torùn. Lang hadden we niet nodig om verliefd te worden op dit pittoreske Middeleeuwse stadje. We bezochten de stadshal en herontdekten mijn hoogtevrees op de toren ervan, we volgden een workshop 'pierniki' maken in het Pools (geen woord van verstaan, gewoon de anderen nagedaan) en waren teleurgesteld omdat onze zelfgebakken koeken enkel als decoratie gebruikt kunnen worden, en na een maand lang voornamelijk Boeddha's en tempels te hebben aanbeden en bezocht, was het weer tijd voor een portie christelijke architectuur. Het is voor iedere toerist hier een uitdaging om geen honderdduizend foto's te trekken. Zo'n mooie plaats! Zeker de moeite waard voor een tussenstop. ❤️

7 August 2018

En we zijn in Polen! In de zeer korte tijd dat we in Warschau verblijven, zijn er toch al twee mannen voor mij gevallen. Allereerst hebben we gezien hoe de politie een dronken man van de straat opraapte, even later stapte en viel Fré achteruit in een bloembak. 😁 Warschau is een mooie, moderne en duidelijk heel grote stad. Volgende week komen we terug naar hier en blijven we hier wat langer! Dan valt er meer te zeggen. 😊 Hopelijk spreken we tegen dan al een aardig mondje Pools, want dat lijkt hier wel nodig te zijn en geapprecieerd te worden. Het weinige Engels dat we tot nu toe hebben gehoord, klinkt echt zoals het clichématig in films en series wordt voorgesteld. Borat-Engels, voor de fans! 😉 Morgen nemen we de trein naar Torùn, een dorpje waar de Poolse peperkoek heel gekend zou zijn. Eten en drinken kost hier ook niet zoveel als bij ons, dus ik vrees nu al dat de kilo's die we na Sri Lanka kwijt waren, er hier weer met gemak zullen bijkomen. 😋