Argentina · 3 Days · 5 Moments · February 2019

Patagonia

1 March 2019

Tur nummer 2 gikk til Laguna Torre som er ved roten til Cerro Torre. Selve destinasjonen var relativt lik som i går, med kanskje litt mindre majestetiske farger, men det var likevel en utrolig flott tur. I dag hadde vi strålende sol hele turen, noe som gjorde at landskapet så ganske annerledes ut og det var selvfølgelig veldig deilig å få litt sol. Dagens tur hadde mye slakkere terreng heldigvis, ettersom man kjente det greit i beina fra gårsdagen. Det ble en kjempe bra tur, med litt soling og lunsj ved lagunen før vi tok turen tilbake til byen. Imorgen skal vi tilbake til El Calafate og levere bilen før vi klokken 19:00 tar flyet tilbake til Buenos Aires.

28 February 2019

Dag nr. 2 i Patagonia og vi fortsetter å bli imponert, wow for et fantastisk sted! I dag tok vi turen til Laguna de Los Tres som er en lagune like nedenfor Cerro Fitz Roy. Den heter det på grunn av de tre toppene man kan se derfra. Turen var slitsom, men veldig verdt det! Det var så vanvittig mye flott å se på veien og utrolig mestringsfølelse å komme til toppen for så å se hvor magisk det var der! Det var heldigvis litt overskyet og ikke stekende sol noe som var veldig greit ettersom det ble helt klart ble varmt nok mot slutten der høydemeterne gikk fort unna. Det var en utrolig fin tur med høy puls, nydelig landskap og utsikt og masse nye inntrykk. Vi er strålende fornøyd med første dag på fjelltur og gleder oss veldig til imorgen! Håper beina og formen er i stand til 2 nye mil og noen ekstra høydemeter, blir antageligvis litt roligere tempo da. Vi endte turen med en aldri så liten Patagonia «after-trek beer», for så å så vidt orke seg ut til middag før vi tok kvelden.

27 February 2019

Nå har vi kjørt hele veien til El Chaltén og slapper av på hostellet/hotellet vi skal bo på de neste 3 nettene. I El Chaltén har vi sett oss fram til noen forskjellige hikes vi har tenkt å gå i fjellene her. Selve kjøreturen hit var litt av en opplevelse det og, turen tok 3 timer med bil fra El Calafate og vi kjørte forbi den nydelige Argentinosjøen og vi så diverse kule dyr som blant annet lama og armadillo! Man kjører også forbi en rekke fjell der du kan tydelig se hvordan isbreene har påvirket landskapet, veldig kult! El Chaltén er i likhet med El Calafate en utrolig fin «alpe-landsby» med mye turister! Gleder oss veldig til å prøve ut fjellturene de neste dagene.
I dag dro vi som nevnt for å se Perito Moreno isbreen, som er en av flere breer i Los Glaciares Nasjonalpark. Det var en så utrolig kul opplevelse og selv om kameraet er relativt bra så kan det virkelig ikke måle seg med slik det egentlig ser ut! Da jeg sjekket kamerarullen etter vi hadde vært der hadde jeg tatt over 100 bilder av samme isbre, så det sier jo kanskje litt. For et vanvittig nydelig sted! Vi bestemte oss foresten for å leie bil for de dagene vi er her ettersom det er ganske lange strekninger og buss ville kostet nogenlunde det samme, så det virket mer lettvint. Det er vel egentlig slik at man både skal ha internasjonalt førerkort og ha fylt 21 år, noe ingen av oss har eller har blitt enda. Likevel var det ikke akkurat noe problem å få leid. Det var også veldig beleilig å kunne kjøre selv fordi vi så oss nødt til å stoppe her og der langs veien fordi det var så mye fint å se!

26 February 2019

Nå har vi kommet oss til Patagonia eller El Calafate for å være mer presis. Endelig kom Hanna og nå er vi veldig klare for nye opplevelser! Vi skulle egentlig tilbringe natten på en Airbnb vi hadde booket, men den var ikke å finne og etter å ha spurt mange av husene i nabolaget måtte vi til slutt gi opp. Vi ble derfor nødt til å gå ned til byen og finne et hostel istedenfor. El Calafate er en utrolig søt landsby, som egentlig minner litt om en alpeby du kunne funnet i for eksempel Sveits eller Østerrike, veldig sjarmerende! I morgen går turen til Perito Moreno isbreen.