Malaysia, Thailand · 20 Days · 21 Moments · September 2017

Nicky's journi to Malaysia

14 October 2017

Vandaag alweer onze laatste dag op het eiland Langkawi. Aka laatste dag in Maleisie. Aka janken. We sluiten ons avontuur in Maleisie af met uitzicht op Langkawi door met een cable car naar het hoogste punt van het eiland te gaan. Met een cable car van 4,5km lang kom je echt op een hoog punt. En man wat was het mooi. Doordat het gelukkig weer lekker weer was hadden we heel erg goed zicht op het eiland. En we konden zelfs andere eilanden dichtbij in de buurt van Langkawi spotten. Naast de cable car konden we ook genieten van het uitzicht op de sky bridge. Volgens onze levende Wikipedia Mitta is dit de enige brug die op 1 paal staat. Een hele toffe brug en wederom een prachtig uitzicht. We sluiten ons avontuur in Maleisie af met onze veelste leuke Spaanse vrienden. Zij reizen nog verder in Langkawi en vervolgens Vietnam. We hebben heeeerlijk gegeten, gekletst, biertjes gedronken. En we hebben er weer een slaapadresje bij: Barcelona - Spanje! Tot snel lieve Kepa en Sandra ♥️.

13 October 2017

Vandaag konden we eindelijk in de bomen slingeren: de zon scheen! We kozen voor de “Island Extreme Skytrex”. Mitch en ik durven wel het een en ander, dus hup gaan met dat extreme level. Na de uitleg van onze guide mochten we de bomen in. Belangrijk om jezelf natuurlijk goed vast te maken en goed op te letten. Het was een parcour vol hoge bomen, klimsessies en ziplines. Met in totaal ongeveer 36 obstakels. En natuurlijk na de 2e obstakel brak de hel los. REGEN. En weer niet ff en weinig. Nee, voor een heel uur lang en keihard. Het leek alsof we letterlijk onder de douche stonden. Maarja, we hingen nou al eenmaal in die bomen en hadden al betaald dus we gingen verder. Het was zelfs extra challenging doordat alle obstakels natuurlijk glad waren. Man, wat waren sommige stukken eng en moeilijk. Maar na ongeveer 1,5 uur hadden we de finish bereikt. En ofc was toen precies de regen gestopt. Anyway, het was een hele toffe ervaring. Heel goed in elkaar gezet!

12 October 2017

Voor vandaag hadden we het plan om als Tarzan en Jane in de bomen te hangen en slingeren. Helaas was het weer mother nature die ons verplichtte om van plan te wisselen. Reden dat er veel regen valt rond deze tijd is omdat het regenseizoen eraan komt. Afgelopen weken was het als het goed is regenseizoen en Thailand en die komt langerzamerhand naar buurland Maleisie. Het regende ook niet ff en zachtjes. Nee, de hele ochtend en keihard. Dus pakte ik me laptop erbij voor wat werk en Mitch had een serie ochtendje. Aan het einde van de middag zijn we nog wel naar het strand gegaan en hebben we daar nog even gelegen. Aan het einde van de dag hebben we een Spaans koppel leren kennen, Kepa en Sandra. Waar we vanavond ook gelijk mee zijn gaan eten en biertjes gaan drinken. Echt een leuk en spontaan koppel! Gelijk contactgegevens uitgewisseld om aankomende dagen nog even samen te chillen.

11 October 2017

Na een goeie gymsessie vertrokken we richting het Noorden voor een prachtig stukje strand. Je weet toch wat je weleens ziet in films of op tv. Een wit uitgestrekt strand. Hopi helder blauw water. Strak blauwe lucht. Bergen op de achtergrond. En stilte. Hier konden we dus zeker vermaken. Helaas dacht mother nature daar anders over. Want na een uur begon het te regenen. Wij dus “even” schuilen in een warung. Ondertussen zaten we daar ookal een halfuur. Dus besloten we maar gewoon terug te rijden. We zijn tenslotte niet van suiker. Dus van een beetje regen smelt je heus niet. Eenmaal aangekomen bij “ons” stukje was het alweer droog en scheen de zon. We sloten deze leuke dag af bij een cozy en trendy strand tentje met uitzicht op de zee. Onder het genot van ofc nachos en beeries. Terwijl we hiervan genoten keken we naar een prachtige sunset. Damn, we are lucky!!

10 October 2017

Next stop: Langkawi Island. Het is ongeveer 3 uur reizen vanaf Georgetown met de boot. Eenmaal aangekomen op het eiland voelde ik niet helemaal die island vibe. Het is namelijke een mega groot eiland, met een doorsnede van volgens mij 22 km. En bij aankomst zag ik ook al de Amerikaanse ketens: Starbucks, MacDonald enz. De eerste indruk van “ons” plekje was wel heel erg goed. Cozy, leuke eettentjes, barretjes. Leuk leuk leuk. Na ofc een dutje gingen we ofc eten zoeken. Uiteindelijk beland bij een cafe van een Nederlandse eigenaar. En dus aten we op een eiland van Maleisie bitterballen met mosterd. De eerste dag konden we helaas niet meer zoveel doen. Het reizen nam weer veel tijd in beslag. Dus gingen we gewoon bij ons op het resort een boekje lezen en serie kijken. Voor de tweede dag hadden we op de planning: gym en strand. Met ons gehuurde scootertje reden we 13km naar onze gym. Er was helaas niks dichterbij. Maar wat een leuke gym! Schoon, mooi materiaal en hele aardige locals.

8 October 2017

Oh men, wat hadden we hier een lol zeg. Het was ook allemaal heel goed in elkaar gezet. Over elk detail werd nagedacht. We hebben echt zoveel foto’s gemaakt omdat er veel verschillende kamers waren. Aangezien het gister zo lekker was in Red Garden gingen we er vanavond maar weer voor de 2e keer eten. En ook vanavond koos ik weer voor me lievelings! Op onze laatste dag in Georgetown gingen we even naar de gym. Dat is trouwens ook een leuke vorm van sightseeing. Je loopt een stukje naar de gym en sta je tussen alle locals. Beetje kletsen over waar we vandaan komen en wat ze doen. Genieten. Verder hebben we vandaag gescooterd in de stad en zijn we naar de Penang Hill geweest. Waarbij je boven kan genieten van het mooie uitzicht over de stad! Vervolgens hebben we ons lekker 2 uur laten masseren. Daar gaan we nog optimaal van genieten. Want ja massages voor €10, das natuurlijk niks. En ook vanavond heb ik ofc roasted duck gegeten...

7 October 2017

Vandaag weer tijd voor een urban plekje: Georgetown. De capital city van de plek Penang. Na een misselijke bustrip (door de vele bochten) kwamen we na 4 uurtjes rijden aan. Eerste indruk: wat een drukke gezellige plek. Na de vele goede verhalen gingen we vanavond dineren in Red Garden. Een foodcourt met verschillende cuisines. Uiteraard koos ik voor me lievelings: roasted duck. Hhhhmm het was heerlijk! De volgende dag hadden we het plan om lekker te gaan wandelen in de stad en de beroemde streetart plekken te bezoeken. Dat is namelijk een van de highlights waar Georgetown bekend om staat: streetart. En ohhh wat was het leuk gedaan! Sommige streetart schilderijen hadden enkel een schilderij en in sommige was een attribuut verwerkt. Echt genieten om dit te zien! Een andere highlight is het Upside Down Museum. Een museum waar dus alles onderste boven staat en waar dus hilarische kiekjes ontstaan.

5 October 2017

Anyway, met alle moeite boven aangekomen. Is er geen uitzichtpunt. Zitten we op 2300m hoogte, zien we alleen bomen, een skir huisje/toilet en enorme masten. Dus... maar weer naar beneden. Op naar de volgende plek: de thee plantages. Ik heb al eerder indrukwekkende thee plantages gezien in me hometown Java. En ik kan er geen genoeg van krijgen. Ook hier in de Cameron Highlands was het weer een verademing. ZO MOOI. Leuke van deze thee plantage is dat er ook een museum, thee fabriek en een cafe bij zitten. Dus vandaag kregen we die ekte thee experience. Als thee lover was ik helemaal gefascineerd door de geschiedenis, feitjes en de thee fabriek. Ik blijf me overigens nog steeds verbazen over het aantal Nederlanders tijdens onze reis. Niet normaal hoeveel we er tegenkomen. Dat we nu dus ook in een thee museum zijn in Maleisië en je gewoon hoort: Nou Lia, ze draaien ook een film hiero in dit museum, geweldig he!
Van de ene jungle naar de andere jungle. Vandaag reizen we alweer door naar de volgende plek: Cameron Highlands. Het is een wonder dat we veilig waren aangekomen. We reden namelijk met een minivan met 10 personen richting de Cameron Highlands, maar onze chauffeur dacht volgens mij dat hij de bestuurder was van de Python. En dus hadden we een soort achtbaan rit in die minivan, voor 3 uur lang... De Cameron Highlands staat bekend om veel regen. De vraag is niet of het gaat regenen maar wanneer? En aangezien het dus altijd id middag regent zijn we vandaag vroeg op pad. 06.45 uur de wekker om precies te zijn. Omdat we geen zin hadden in die standaard tours besloten we om vandaag lekker een scooter te huren en zelf de omgeving te verkennen. Na een scooterrit van 15km richting de top van de Mount Brinchang kwamen we eindelijk boven aan. Nog met moeite want met vol gas kwam onze scooter op bepaalde hellingen gewoon niet in beweging. En moest Mitch zelfs steppen met z’n voet.

3 October 2017

Waar Taman Negara bekend om staat is hun prachtige jungle. Voor vandaag op de planning: een trekking van 3 uur. We vertrokken met een bootje richting de jungle. Vanaf hier begonnen we onze trip naar de top. Tot me verbazing was het geen “echte klim” op de grond zeg maar. We liepen namelijk gewoon via een chille trap die was aangelegd voor ons toeristen. Tijdens de trip naar boven vertelde onze tourguide verschillende tips hoe je kan overleven in de jungle. Hoe je bv tijgers moet afschrikken. Vuur moet maken. Water uit lianen vandaan kan toveren. Ik was te enthousiast dat het geen “echte klim” was. 1 uur traplopen is ook gewoon flink pittig. Ik was dan ook blij dat onze tourguide om de 5 minuten iets te vertellen had. Eenmaal boven aangekomen hadden we een prachtig uitzicht over de jungle. Ben al bijna 4 maanden op reis maar ik tel nog steeds m’n zegeningen. Wat een geluk hebben wij dat we dit allemaal mogen zien.

2 October 2017

Na een tijdje “urban” was het vandaag tijd om te vertrekking richting de jungle: Taman Negara. We vertrokken vroeg (08.30) met de bus vanuit KL en er stond een lang reisdagje op de planning. Eerst met de bus, tussenstop van 1,5 uur, bus en vervolgens boot. We waren dan ook helemaal kapot toen we om 17.00 eindelijk aankwamen. Vanaf de boot was het wel weer intens genieten. Het was een hele mooie route in het oerwoud van Maleisie. Heel mooi puur groen. Voor vandaag hadden we verder niet veel gepland. Het was ook te laat om nog iets te doen. Dus besloten we ook gewoon te relaxen en ‘s avonds te gaan eten bij een floating restaurant. Om er te komen moesten we via ghetto bamboo stokken over het water lopen en vervolgens nog een houten plank en we waren in het restaurant. Voor jungle prijzen avondgegeten: €2 voor een portie sate, €1 voor een verse juice. Echt weer alles voor een prikkie. En zo lekker klaar gemaakt allemaal. Genieten.

1 October 2017

Samen met de informatie van AD app en zelf goed opletten op de baan waar onze Max reed. En zelf tellen hoeveel seconden ertussen zat met Hamilton kwamen we tot de conclusie dat deze GP er goed uitzag voor Max. Wellicht had het te maken met de slechte Qualifying van Vettel. Maar alles zat Max mee vandaag. Hij is niet uitgevallen. Pitstop ging smooth. Goede inhaalacties. En dat allemaal resulteerde in een uitstekende GP in Malaysia. Want eindelijk na 1,5 jaar heeft Max Verstappen weer een GP gewonnen!!!!!!! Dat hele F1 gebeuren is al exciting en bijzonder. Maar dat je eigen landgenoot dan ook nog wint, wauw dat maakt het helemaal af. Bij de prijsuitreiking werd ook ons volkslied afgespeeld. Dan voel je je wel echt even trots als Nederlander! Alsof we nog niet genoeg highlights meemaken was vandaag echt weer een dag die toegevoegd kan worden aan ons highlight lijstje.
Nou, daar zaten we dan hoor. Tussen alle fans met Ferrari of Petronas tshirts en vlaggen. Op het gras, onder de blauwe lucht, in het zonnetje. Zonder drinken. Er was namelijk maar 1 drank standje. En er stond een rij van ongeveer 25 meter lang. Dat dus. 2 uur, 56 rondes zitten we langs de kant naar scheurende auto’s te kijken. Ik moet zeggen dat het best moeilijk was. Je kan niet echt tellen hoeveel rondes ze al gereden hebben. De tijd weet je al helemaal niet. En het scherm met informatie was helaas te klein. Dus was het kijken met de AD app bij de hand. Hiermee konden we prima in de gaten houden wat er gebeurde. Je ziet naturlijk ook maar een deel van de baan. Maar WAUW wat een ervaring. Alle fans enthousiast, klappen, zwaaien (alsof de coureurs je zien, mja yolo) en schreeuwen. Heeeel erg tof. Max heeft helaas een wat minder seizoen. Hij is vaak uitgevallen en de laatste keer dat meneer een GP had gewonnen was 1,5 jr geleden in Spanje.
Even samengevat. De Qualifying bepaald je startplek. Hoe sneller, hoe hoger je startplek is voor de uiteindelijke race. Max heeft het goed gedaan vandaag en start morgen in de race op de derde plek. Hamilton offcourse de eerste plek en meneer Vettel was uitgevallen en start morgen helemaal als laatste. Wat jammer is, want Vettel en Hamilton zijn als enige 2 nog in de race voor het kampioenschap. Anyway het was leuk om vandaag de sfeer te mogen proeven van de Formule 1 sport! Vandaag 1 oktober is het dus D-Day. Ronde 15 van de Formule 1 Grand Prix. Jammer genoeg voor Max kwam er geen tropische regenbui. Max is met een nat wegdek namelijk op z’n best. Om de GP te winnen is het namelijk van belang om een combi van een goede auto en een goede coureur te hebben. Max heeft niet de “beste” auto maar is een uitstekende coureur. Zodra het regent draait het dus puur om de skills.

30 September 2017

Nadat we Grand Prix (GP) in Singapore waren misgelopen, baalde we wel een beetje. Dus toen we erachter kwamen dat de GP dit weekend in KL was keken we gelijk op internet voor kaartjes. Overal uitverkocht. Gelukkig is m’n tweede naam niet alleen discount maar ook “Positief”. Dus na een zoektocht van bijna een halfuur had ik eindelijk kaartjes gevonden voor de GP in KL. Weekend kaartjes voor €100 per stuk. Dat wel. Maar hoe groot is de kans ooit nog dat we in dezelfde stad zijn als de Formule One Grand Prix? Achteraf hoorden we dat €100 reuze meevalt. In Monaco en Spanje kunnen weekend kaartjes €200/300 kosten. Om het maximale uit ons kaartje te halen gingen we vandaag al naar de baan voor de Qualifying. Ik klink nu als een expert. Maar ik wist voor dit weekend geen ene sheize van Formule 1 hahah. Ik wist alleen dat Hamilton aan was en prijzen pakte. En dat Max 1 keer een ronde had gewonnen. Na een lesje Formule 1 waren we helemaal ready voor de Qualifying!

29 September 2017

Nou daar begon het hoor. De uitleg van het spookhuis. Je mag niet rennen (hele logische regel maar gelukkig werd deze benadrukt want ik zou echt gaan rennen), de acteurs niet aanraken enz enz. Uitleg klaar. En bam ineens springt er zo’n horror persoon uit de deur. Toen scheet ik al 7 kleuren in m’n broek. Uiteindelijk ben ik echt 100 x geschrokken. Heb ik NIET gerend enkel versneld. Mitch vond dat ik rende maar dat heb ik niet gedaan naar mijn mening. Anyway, heelhuids uit dat facking spookhuis gekomen. Na een dagje pretpark nog een heerlijke gymsessie gehad boven op het dak. Met uitzicht op de skyline van KL by night. Mitch ging na de training nog als een strijder 45 min zwemmen. Ik koos voor cardio met m’n iPad voor me en Horrible Bosses aan via Netflix. En deze leuke dag afgesloten met wederom Indian food. Dat ben ik echt gaan waarderen. Als ik thuis ben moet ik hier zeker mee gaan experimenteren. Of m’n buurvrouw met Indian roots connecten voor maaltijden of leftovers...
Met Mitch aka Mr. National Geographic moesten we natuurlijk naar de dierentuin. Ben nog steeds verbaasd over de leefomgeving van sommige dieren. Maarja. Na de dierentuin gingen we richting het waterpark en zijn we van alle glijbanen gegaan. Sommige zelfs dubbel. Yolo. Een glijbaan was echt fan-tas-tisch. Je krijgt een soort surfplankje die je vastmaakt en achterop je rug zit. Vervolgens mag je in een soort cabine staan. Met een doorzichtige ondergrond. In de cabine zie je al die andere mensen zenuwachtig naar je kijken. Wat jou nóg zenuwachtiger maakt. Vervolgens hoor je 3,2,1. En bammmm de grond schiet onder je vandaan en je pleurt naar beneden en zit in de glijbaan. Ohhhh heerlijk die adrenaline. Vervolgens was Mitch erg nieuwsgierig naar het scream park. Ik ben al bang voor sommige enge Disney films dus ik zei nee bedankt. Ga maar alleen. Ik let wel op de tas. Weet niet waarom maar ineens stond ik toch in de rij... Verdomme.
‘S avonds hadden we dus afgesproken met Fazir voor de Twin Towers voor de pattas van Amin. Toen we hem ontmoetten vroeg hij gelijk of we al hadden gegeten. Dat hadden we nog niet en dus gingen we gezellig dineren met z’n drietjes. En we hadden echt onverwacht een hele gezellige avond! Na de goede verhalen van Amin en Nicky over het waterpark Sunway Lagoon moesten we hier natuurlijk naartoe. Aangezien mijn tweede naam “Discount” is had ik weer kaartjes met korting geroggeld. Staan we om 10.00 helemaal klaar. Regent het echt facking hard. Echt hard. En best lang. Dus wij natuurlijk balen. Want de kaartjes staan op datum. Eenmaal aangekomen in het park is de lucht blauw en schijnt de zon intens fel. Typisch Azië. Sunway Lagoon is echt een familiepark. Voor ieder wat wils. Er is een dierentuin, kinderpark, waterpark, avdenture park en een horror gedeelte. Hier kunnen wij ons easy vermaken. Ookal zijn we 23 en afgestudeerd. In zo’n park komt echt ons kids alterego omhoog.

28 September 2017

Next stop: KUALA LUMPUR ofwel KL. Ook naar KL gingen we weer met een hele goedkope maar luxe bus. OV is erg goed geregeld hier in Maleisie en tevens superschoon. Love it. Nadat we gesetteld waren in ons chille Air BnB studio was het tijd voor een chillsessie in het zwembad op het dak van het complex. Ik heb deze infinity pools zo vaak voorbij zien komen op Instagram, in films etc. maar als je er dan zelf in mag zwemmen. WAUW. Echt een magisch gevoel. Zo mooi om te zwemmen naar “het einde” van het zwembad richting de hoge gebouwen. De tweede dag in KL stond in het teken van sightseeing, malls bezoeken en afspreken met Fazir (de persoon die de schoenen van Amin had die Amin was vergeten in Maleisie...). Zoals bijna alle malls in Azië was het weer een ware kunst om niet te verdwalen en is het onmogelijk om alle winkels te bezoeken. Behalve dan voor m’n lieve omaatje. Die zou gerust van 10.00 tot 18.00 in de mall kunnen wandelen. Lekker dolan dolan.

26 September 2017

Naast sightseeing proberen we zo af en toe ook naar de gym te gaan. Na wat research op internet hadden we een bijzondere gym gevonden. Namelijk de gym van een beroemde bodybuilder: Datuk Wira. Hij wordt ook wel Father of Malaysia genoemd. Hij heeft het bodybuilden uitgevonden in Malaysia en op de kaart gezet. Hele leuke combi was het om en te sporten en om in een gym te zijn met een speciaal verhaal. Zijn vrouw werkt achter de balie. En aan haar konden we de 5 ringit pp (€1) geven voor onze gymsessie. En als we het goed zagen was de Father of Malaysia zelf voorin de planten aan het sproeien. En niet geheel onbelangrijk was het bijzondere “Nyona” eten in Malacca. Local food. We hebben Laksa (soort curry), stokbrood met jus en kip, iets waarvan ik de naam niet meer weet en heerlijke pandan pancakes gegeten met caramelsaus. Oh man man man, wat was dit Nyona eten lekker zeg.

25 September 2017

Met de bus reis je binnen 4 uur vanaf Singapore naar Melacca. Over de grens ff uitstappen met je tassen. Snelle paspoort controle. Visum stempel en hup alles is geregeld! Van de eerste dag was helaas niet meer veel over. We kwamen best laat aan. Dus even snel wat gegeten en de stad ingegaan. We hadden onbewust geluk met onze planning want we kwamen aan in het weekend. En elk weekend is er in Melacca de beroemde night market. Was erg leuk om doorheen te lopen. De eerste dag afgesloten met een vegan Indian meal. We zijn erg fan van Indian food sinds Singapore. Delicious! De andere dagen hebben we veel sightseeing gedaan in Melacca. Het was erg mooi om langs de rivier te wandelen. Ongeveer 3/4 km. En in het hart van de stad zag je nog veel Nederlandse invloeden. Ergens rond 1650 deelden Nederland samen met Portugal en Engeland de stad Melacca. En de Dutchies hebben hele mooie gebouwen achtergelaten in deze stad!