Cambodia · 21 Days · 17 Moments · July 2017

Nicky's adventure in Cambodia

25 July 2017

Laatste activiteit voor vandaag is de cookingclass. Je betaalt $10 voor een boodschappenbezoek aan de markt, een 4 gangenmenu en een receptenboekje. Het boodschappenbezoekje aan de markt was niet erg denderend, het regende namelijk heel hard en de geur was (laat ik beschaafd blijven) minder fijn. Anyway, let's cook. Op het menu voor vandaag: Fish Amok, springrolls, Beef Lok Lak en Tapioca. Tijdens het koken realiseerde ik me hoe erg ik het koken eigenlijk mis. Reizen betekent namelijk elke dag uiteten gaan. Alles wordt voor je gedaan. Ik genoot er dus echt van om alles zelf te mogen doen. Het geheim van de Khmer keuken is eigenlijk heel simpel: kippen bouillon, suiker, peper, ketchup, chilisaus en lemon grass. Dankzij het receptenboekje kunnen we thuis ook aan de slag met de Khmer gerechten. Na ruim 3 weken Cambodja hebben we veel gegeten. Maar de lekkerste Fish Amok was, jaja, die van VANDAAG! Homemade by ourselves. Het was een geslaagde en tevens ons laatste avond met Eveline!
Een vol programma voor vandaag! Te beginnen met de crocodile farm. Net zoals dat wij in NL kippen- en koeienboerderijen hebben, is er in Battambang een crocodile farm. De krokodillen worden hier verzorgd en gevoed en zodra ze ready zijn worden ze vervoerd naar Thailand voor hun vlees en huid. Eerst vond ik het soort van zielig maarja ik heb in Vietnam zelf krokodillenvlees gegeten en ik vond het echt boeng... Uiteindelijk was het een erg interessant bezoek. Hierna reden we naar de Killing Caves. Hier werden in de jaren 70 ook gruwelijke taferelen uitgevoerd door het regime van Pol Pot. Zoals de naam waarschijnlijk al doet vermoeden werden op deze plek honderden onschuldige mensen van de grotten gegooid en vermoord. Deze plek gaf een extra drukkend en verdrietig gevoel omdat je de werkelijke grotten ook echt zag en erin kon lopen. Het is mooi om te zien dat er prachtige monumenten zijn gebouwd voor de slachtoffers en nabestaanden en de slachtoffers zo nooit worden vergeten 🌹.

24 July 2017

Nadat we gister afscheid hadden genomen van Maja en Lasse reisden we vandaag verder samen met Eveline naar onze laatste bestemming van Cambodja: Battambang. De tweede grootste stad van Cambodja. Onze boottocht naar Battambang verliep niet zo soepel dat kwam oa doordat de motor 3x uitviel en 3 kleine kinderen achter ons de hele tocht gilden, prikten in onze rug en ruzie maakten met elkaar. Desondanks hebben we toch kunnen genieten van de prachtige natuur. Eenmaal aangekomen in Battambang waren we alle drie helemaal kapot dus gingen we ff snel dagga en erna douchen. Want om 19.00 begon het circus. Geen stom circus met dieren en clowns. Nee, een circus met traditional Khmer dance, live Khmer music en acrobatiek. Een lokaal project opgezet om de jongeren te trainen tot professionals. De artiesten wisten hoe ze het publiek moesten entertainen. En menn wat een talent hadden ze allemaal. Al met al, het was genieten en zeker een must als je in Battambang bent!

23 July 2017

Naast sunset is er natuurlijk ook sunrise. En dus stonden we vandaag om 04.15 met onze scooters voor het hotel van Maja en Lasse om hun op te pikken: sunrise here we come! Dit dachten we natuurlijk niet alleen en dus stonden we met nog honderd anderen te wachten voor de tempel van Angkor Wat tot zonsopgang. Van een pikzwart decor veranderde het langzamerhand in een wat meer colourful decor. Normaliter moeten er allerlei gele/oranje/rode zonnestralen verschijnen vanachter de tempel. Bij ons was er om 05.45 nog steeds niks te bekennen. In andere woorden: een kaka sunrise. We hadden gister al een mooie sunset, je kan niet alles hebben he. Derest van de dag reden we met onze scooter van tempel naar tempel om de indrukwekkende monumenten te bewonderen. Na 9 uur tempels hadden we gelukkig alle 4 zoiets van: ken geen tempel meer zien. Rond 14.00 reden we terug naar onze hotels voor een zwembad- en dagga chilling.

22 July 2017

Om het maximale uit je expensive AW toegangsbewijs ($37) te behalen kun je een dag voor je echte bezoek om 17.00 je ticket kopen bij de ticket office. Dan mag je vanaf 17.00 het complex bezoeken plus de volgende hele dag. Er is een viewpoint die bekend staat om de mooie sunset. We hadden ons een beetje vergist in de tijd dus we moesten echt sprinten naar boven om de sunset op tijd bij te wonen. Dat was het uiteindelijk echt waard. Wat is onze zon toch prachtig wanneer die ondergaat. Na het bijwonen van de sunset met onze Deense matties Maja en Lasse gingen we 's avonds weer met z'n allen eten en biertjes doen. Aangezien mijn maag niet helemaal lekker ging op local Khmer food gingen we voor westers eten. Grappige info trouwens wat betreft de prijs van de AW tickets. De finance afdeling dacht in januari ineens van: "kom, we verhogen morgen de tickets van $20 naar $37". Zo gezegd zo gedaan, een prijsstijging van $17 in 1 dag en waarschijnlijk 0% klantverlies. Want we gaan toch wel...
Next stop: Siem Reap. Wie denkt aan Siem Reap denkt natuurlijk gelijk aan Angkor Wat (AW). Angkor Whatttt? Samengevat: AW (betekent heilige stad) is een bi-zar groot tempelcomplex. AW is eigenlijk slechts 1 tempel van de Angkor era en Angkor Thom was vroeger de hoofdstad van Cambodja met 1 miljoen inwoners. Totdat het Thaise leger een stupid oorlog wilde voeren en de mensen uit Angkor Thom verdreven naar Phnom Penh (huidige hoofdstad van Cambodja). AW werd een vergeten complex overgenomen door de jungle. Totdat onze Franse buren "the lost city" ontdekten en opknapten. Voor m'n lezers die goed zijn in visualiseren: beeld een complex in met een oppervlak van 3000km2 met huge tempels, kleine tempels, hoge muren, meertjes, wegen, poorten, bruggen en bizar knap en gedetaileerd graveerwerk. En waarbij de afstanden zo groot zijn dat je met de scooter van tempel naar tempel moet rijden. Ja, het was echt adembenemend mooi!

20 July 2017

Na 3 dagen Sen Monorom on to the next stop: Kratie. Met dezelfde mensen van de trekking (Eveline, Maja en Lasse) reisden we met de bus naar Kratie en sliepen in hetzelfde hotel. Een van de leuke onderdelen van reizen is andere mensen/culturen ontmoeten. Maar dat het ook nog is zo klikt is bijzonder. Het was dus dolle pret met z'n 5en. Samen chillen, bier drinken en kaarten. Om de zeldzame zoetwater dolfijnen te spotten in Kratie huurden we een scooter en reden zo'n 15km richting de dolfijnen. Een boot bracht ons naar deze bijzondere dieren. Het was een leuke ervaring om ze te spotten. Anders dan "normale" dolfijnen hebben ze een ruwe huid en geen snuit. Na de dolfijnen reden we nog wat kilometers verder voor een bezoek aan een Turtle Centre en een mooie pagoda. Mitch en ik horen in de categorie "relax backpackers". Dus plannen wij altijd extra chilldagjes in. Derest wilde al doorreizen naar Siem Reap. Wij gaan vandaag chillen en ontmoeten onze matties morgen weer in Siem Reap.

17 July 2017

💚🐘 Mondulkri Project 🐘💚
We kozen bewust voor dit project om de olifanten, jungle en locals te helpen. En de olifanten worden niet geforceerd. Willen ze niet eten/wassen, dan heb je pech. Allereerst kregen we een uitleg en informatie over alle olifanten. Vervolgens mochten we de olifanten voeden. 1 banaantje tegelijk en derest achter je rug houden. Onze ontmoeting met de eerste olifant gaf echt een magisch en verliefd gevoel. Wat een fucking mooie en indrukwekkende beesten. Naast de olifanten voeden mochten we ze ook wassen. En dus stonden we klaar in de rivier met emmers, borstels en banaantjes. Hoe de olifanten kwamen aangelopen vanaf de jungle of vanuit de rivier gaf wederom een magisch en verliefd gevoel. Het was werkelijk een blessing om deze olifanten te wassen en met ze te spelen in de rivier. Als ik er weer aan denk gaat m'n hart sneller kloppen. We hebben veel beleefd en gezien tijdens onze reis. Maar deze jungle tour is echt onze lievelings. Wat een mooie beesten en wat een prachtige jungle.

16 July 2017

Ik dacht altijd dat slapen in hangmatten comfy was. Na mijn eerste en tevens laatste nacht in een hangmat weet ik wel beter. Dat slaapt namelijk echt helemaal ruk. Ik kreeg kramp omdat je benen natuurlijk half in de lucht hangen. M'n rug deed na een uur al zeer. Doe mij liever dat houten bed van Quy Nhon in Vietnam. Anyway ik was dus helemaal verrot van die trekking maar heb elk uur voorbij zien komen en amper geslapen. Gelukkig kregen we een power breakfast: pancakes met nutella. Dus we waren weer allemaal opgeladen. De twee-daagse jungle trek wordt georganiseerd door Mondulkri Project. Hun missie is om de olifanten, de jungle en de locals te helpen. Het is mooi om te zien hoe "vrij" de olifanten kunnen lopen in deze jungle en hoeveel ruimte zij hebben. Mondulkri Project voorkomt tevens boskappingen in hun stukje jungle. En door de donaties voor dit project helpt dit project ook locals. Door bijv. eten en medicijnen te geven. Conclusie: Mondulkri project is doing a good job!
Een activiteit waar we maanden naar uit keken: de twee-daagse jungle trek in Sen Monorom. Vandaag mochten we eindelijk onze daypack inpakken en hop de jungle in. Het programma van de eerste dag bestond uit hiking in de jungle. We hadden heel erg geluk dat we geen grote groep hadden (in totaal met 5). En gelukkig waren onze nieuwe (twee Denen en een Nederlander) vrienden heel erg gezell. Het was een blessing om zo door de jungle te mogen wandelen. Van waterval naar waterval te hiken. Lunchen naast een waterval. Te lopen over Lion King look a like decor stukjes. De Aziatische regenbuien maakten sommige paden echter wel onbegaanbaar. En dus moest je je goed vasthouden aan takken en lianen. Ik struikel al 10 x in 15 min in Nederland dus dit was een hele opgave. Maar we zijn maar 1 x gevallen. Na een trekking van 16km kwamen we aan bij onze lodge voor een diner en onze schoonheidsslaapjes op een slaapzaal in hangmatten.

13 July 2017

Een fel belichte kamer, 2 redelijk harde matrassen, rare ziekenhuis kleding (in Azië masseren ze vaak met kleding) en het geluid van geboor en getimmer in het gebouw naast ons. Ja, we waren ready voor een fullbody massage. Ondanks dat ik hopi erg bevooroordeeld was gaf ik het natuurlijk een kans. De massage begon vanaf onze benen via onze rug en armen naar ons hoofd en nek. Bij het been gedeelte dacht ik al oké chimeid wat doe je? Ze trok keihard aan al m'n tenen. Ze "masseerde" m'n bovenbenen door haar elleboog er keihard op te wrijven. Vervolgens wilde ze m'n vingers en schouders uit de kom trekken. En "masseerde" ze m'n hoofd door heel m'n haircut door elkaar te shaken. Mitch keek me aan na afloop en zei: zo het lijkt wel of je een bokswedstrijd achter de rug hebt... De massage van Mitch was wel goed.Zijn masseur was natuurlijk wel zachtaardig. Uit respect accepteerde ik de massage. Maar er is denk ik geen mens agressief uit een massage salon gelopen. Behalve Nicky Somohardjo.

12 July 2017

Next stop: Kampong Cham. Een kleiner plaatsje maar alsnog de derde grootste stad van Cambodja. En maar 3 uurtjes met de bus vanaf Phnom Penh. Aangezien we zeeën van tijd hebben, bezoeken we ook kleine plaatsjes en om de reistijd van stad naar stad te verdelen. We wisten al dat er in Kampong Cham niet veel te doen was. Maar aankomende dagen kunnen we ons verblijf hier prima invullen door een fiets te huren. Tempels te bezoeken. Wandelen over de (night)market en gewoon lekker flexen. Dus hoe chill ook dat we ineens een prive bathtub hebben bij onze hotelkamer! We haalden verschillende biertjes voor onze eigen mini bierproeverij. Chippies erbij en een vol bad op ons eigen terrasje gevuld met koud water. Dat is nou wat ik noem: vakantie 😎.

11 July 2017

Phnom Penh is een broeierige mix van armoede en moderniteit (weet niet of dit goed Nederlands is). Ondanks de heftige geschiedenis van Phnom Penh zitten de mensen vol levenslust. En hier kan je echt alleen maar respect voor hebben. Ze zijn vriendelijk, beleefd en enthousiast. Waar de hoofdstad Phnom Penh ook bekend om staat: de koning woont in deze stad. In jaja, The Royal Palace. De portretten van de koning hangen overal in het land. Voor de mensen die m'n familie kennen, we vinden dat de koning van Cambodja best wel op Siwoh Eddy lijkt haha! Anyway, The Royal Palace is dan ook een must see in Phnom Penh. Zo nuchter als dat we zijn, na 20 minuten hadden we het wel gezien. Wat we best zonde vonden want we hadden $10 entree p.p. betaald. Het was een indrukwekkend park met diverse prachtige gebouwen. Maar om hier nou uren te wandelen met 35 graden. Wij stemden allebei voor een zitje met een mango smoothie in de schaduw. En dus verkasten we onze zweetbillen naar de schaduw!

10 July 2017

Naast alle prachtigheden heeft Cambodja een bizarre geschiedenis. Waar ik tot voor kort nog niks vanaf wist. Om de mensen en de cultuur te begrijpen is het dan ook een must om de pijnlijke geschiedenis in te duiken. En dus hebben we vandaag "The Killing Fields" en "Prison S-21" bezocht. Voor mijn trouwe lezers die geen idee hebben waar ik het over heb: in 1975 wilde een communistische leider een agrarische samenleving invoeren. Alle mensen moesten op het platteland werken en alle intellectuele en gelovige mensen (inclusief familie) werden vermoord. Tijdens deze Rode Khmer oorlog werden in 3 jaar tijd bijna 3 miljoen (!!) mensen vermoord. Om helemaal fucking niks. In Prison S-21 werden vele mensen verhoord, gemarteld en vervolgens afgevoerd naar The Killing Fields. Waarbij al die onschuldige mensen op een gruwelijke manier werden vermoord. Het was een interessante en emotionele dag vandaag. Onze gedachten gaan vandaag uit naar alle slachtoffers van de Rode Khmer oorlog 🌹

9 July 2017

De afgelopen nachten waarin we één waren met moeder natuur waren tranquillo. Warm en avontuurlijk maar het was fijn. Zo zonder elektriciteit en alleen elkaar (plus m'n zaklamp van aliexpress). We hebben voor-ons-neus-geblenderde-smoothies gedronken. Terwijl we romantisch keken naar de zonsondergang. Genoten van verse vis van de barbecue. And last but not least: de muggen genoten ook van ons. Naast Koh Rong Sanloem heb je ook zijn broer: Koh Rong. Dit is de Witte de With van Roffa. Na onze zen periode wilden we hier ons avontuur verder voortzetten. Andere vibe dan zijn broertje maar toch een heel tranquillo eiland. Toffe mensen, lekker eten en een mooie omgeving. Wat je echt niet mag missen is de Richie Rich pub crawl. En dus deden Mitch en ik mee met de kroegentocht. Conclusie: Klang bier (6%) had me genakt en het is een wonder dat ik onze bungalow had bereikt. De combinatie van een zen- en feesteiland was perfect. Beiden ons favoriet. Beiden een verrijking!

5 July 2017

Na wat overstappen met de boot kwamen we aan op de plek van bestemming: HEAVEN. Ofwel Koh Rong Sanloem in Cambodja. Onze bungalow had precies wat een mens nodig heeft: een bed en een douche. Maar na de luxe hotel overnachtingen was onze buitendouche met beperkt water wel even wennen. Plus een wc die enkel "doortrekt" door met een emmer water te spoelen was ook wennen. Met de gedachte dat mijn hele familie altijd zo heeft geleefd (slapen met muggen, douchen terwijl je kijkt naar een salamander, beperkt water enz.) dacht ik nou dit kan ik ook. En ik geniet van dit leven met minimale middelen. Wat vooral een onbeschrijfbaar gevoel geeft is het uitzicht van de bungalow... (zie foto) De mensen, het eten, de gastvrijheid, de natuur. Allemaal fan-tas-tisch. Dit eiland heeft zo'n tranquillo vibe. Het Surinaamse tempo is hier niks bij. De afgelopen dagen hebben we niks anders gedaan dan: lezen, wandelen, (bier) drinken, eten en genieten. I think we can get used to this 😎!