Hungary · 5 Days · 7 Moments · February 2018

14 February 2018

En dan is 't tijd om naar huis te gaan...

13 February 2018

De weergoden (waar wij in principe niet in zouden mogen geloven) hebben vandaag een hele dag getwijfeld: sneeuw of regen. Dus kozen ze voor een gulden middenweg: sneeuwregen! ❄💧⛄☔ Gelukkig vonden we een aantal schuilplaatsen voor dit druilerig weer. Eerst bezochten we de grootste synagoge van Europa. Aan de synagoge was een museum verbonden met allerlei joodse voorwerpen en uitleg over de feestdagen, wel interessant! Nadien trokken we naar het Holocaust-museum. Daar waren zoveel teksten om te lezen (en ben ik misschien per ongeluk even in slaap gevallen tijdens een filmpje over antisemitisme 😐) dat we uiteindelijk pas om 16u aan ons middageten konden beginnen. Enkele sluwe obers hebben ons toen helaas in de Italiaans-restaurant-val gelokt - tegen onze principes! Aangezien het nog steeds koud en nat was buiten, hebben we de dag vanaf dan enkel nog gevuld met eten en drinken, en de belofte aan onszelf om nog eens terug te keren naar deze schone stad bij zomerse temperaturen! ☀

12 February 2018

...het stonk daar naar zweetvoeten. Er was naar mijn gevoel ook iets teveel lawaai om helemaal 'zen' uit de thermen te komen, maar op een of andere wonderbaarlijke wijze stapten wij volledig uitgerust het Géllerthotel uit. Een vlaag van overschatting overviel ons - pakt dat 't wel mijn schuld was, "dat standbeeld is echt niet zo ver" - en zo begonnen wij aan een serieuze trappenstaptocht naar het vrijheidsbeeld (maar niet dat van New York he). Eenmaal boven en op adem gekomen konden we genieten van een prachtig uitzicht. Zeker de moeite! Wanneer we al die trapjes weer naar beneden waren gehuppeld, kon onze maag weer wat stevige Hongaarse kost aan. Hier komt ge serieus veel bij van al dat eten! Maar daar letten we nog even niet op. 😊 Gelukkig zorgen de mensen van ons hotel ervoor dat de lift van tijd tot tijd stuk is, zodat we 6 (ja, ZES) verdiepingen naar boven kunnen stappen. #caloriënverbranden ✔ En nu weer oogjes dicht en snaveltjes toe, want wij zijn moe! 😴
Goed gevulde dagen zorgen er natuurlijk voor dat de tijd voorbij vliegt! Vanmorgen hebben we het natuurhistorisch museum bezocht: vage tentoonstellingen die enkel niet teleurstellend zijn wanneer je onder de 10 jaar jong bent. Nadien trokken we richting markthal, want aan zo'n gigantische plaats vol lekker eten hadden we nog goede herinneringen van in Rotterdam. Helaas besluit iedere Spanjaard, Italiaan of Aziaat om zijn ganse stamboom mee op citytrip te nemen en was het daar dus ontzettend druk. Welle weg! Op naar betere oorden, waar we rustig konden lunchen. En zo zijn er plaatsen genoeg in deze stad! Na de lunch staken we de brug over richting Géllertheuvel. Een bezoek aan de grotkerk is wel de moeite: de hele kerk is uitgehouwen uit de rotsen in de berg. Ook al waren we nog niet zo heel moe, het werd toen wel tijd om die fameuze thermen eens uit te testen. In het majestueuze Géllerthotel hebben we twee uur liggen weken in warm bronwater. Het stoombad is geen aanrader want...

11 February 2018

Op de Burchtheuvel gingen we - na het trekken van 7328493 foto's van het wonderschone uitzicht - op zoek naar enkele leuke cafeetjes die ons werden aangeraden door de reisgids of het wereldwijde web. Van 't een adresje naar 't ander gehuppeld: allemaal gesloten om diverse redenen (oké het waren er maar twee, ik probeer mijn teleurstelling via overdrijving in mijn verhaal te uiten). Beneden aan de heuvel was Angelika, een bar in een pastorij, gelukkig wel open. Daar konden we ons wat opwarmen - 't is toch maar koud buiten. Nadien staken we de Donau weer over en was het wachten op het vuurwerk, want vandaag was het een feestdag in Hongarije. Super sjiek om te zien! Daarna hadden we nog even tijd om iets te eten voor het concert begon. De lekkerste risotto ooit - tot nu toe - heb ik dus hier gegeten! De Hongaren weten wat goed eten is, amai. Het concert was mooi om te zien, zeker in die prachtige basiliek. Zalig om even bij weg te dromen (en net niet in slaap te vallen #kaarsuit 😴).
Het is ons gelukt om 'vroeg' op te staan! Na het (eenvoudig en beperkt, doch smakelijk) ontbijt trokken we richting Opera. Helaas geen voorstellingen deze week, gelukkig konden we tickets voor een concert in de St.-Stefanusbasiliek kopen voor een wij-gaan-geen-vrienden-worden-prijs. De basiliek op zich is echt prachtig, zowel vanbinnen als aan de buitenkant. We hebben een stukje van de zondagsmis meegepikt, maar aangezien die in het Latijn doorging en ik half doof ben, verstond ik er niet veel van. Na de mis zagen we een bende Japanners passeren met een ijsje in de vorm van een roos: voor zoiets smelt ik natuurlijk meteen (de ijsjes dan, de Japanners niet per se). De ijsjes (basilicum-citroen + mango voor Fré en pure chocolade + gezouten karamel voor Nele) bezorgden ons voldoende calorieën om de Burchtheuvel te beklimmen. Boven dronken we een glühwein met zicht op de Pest-kant van de stad. Ongelooflijk schoon! De zon op ons gezicht, prachtig uitzicht en gewoon vollenbak genieten.

10 February 2018

Ondanks het feit dat Boedapest maar 2 uur vliegen is vanuit Brussel, zorgen de Hongaarse taal en munteenheid al vanaf dag 1 voor grotere culturele verschillen dan wij gewoon zijn tijdens citytrips. Na aankomst in onze hotelkamer (op de 6de verdieping, met hoogtevreesverwekkend balkon 😱) was een dutje toch wel nodig. Tegen de avond trokken we de stad in: over de schoonheid van Boedapest is in geen enkele reisgids gelogen. De stad is hip, modern en trendy, maar tegelijk ook klassiek 19de-eeuws. We hebben belachelijk goed gegeten in een bootrestaurant op de Donau. De Hongaren schenken grote porties eten op hun borden voor een lage prijs. Ideaal voor levensgenieters zoals wij!