Norway, Sweden · 174 Days · 57 Moments · May 2018

5 days ago

Flott vær i Hammerfest

20 October 2018

For enganskyld så ble det ikke regn slik værmeldinga truet med..

22 September 2018

Da var hytte sesongen over for i år. Håper vi får like fin sommer til neste år..

11 September 2018

Rart med det.. når man har kjørt samme veistrekningen flere år på rad, så dukker det opp ett og annet som er vært å ta bilde av.
Alt for flott vær til å sette den inn for vinterlagring.
I dag var det siste dag å kjøre motorsykkelen min. Nå er jeg på tur til Børselv. Fant ut at det var på tide med å kjøre den til hytta, vær meldingen ser ikke så lovende ut. Så det var best å få den lagret før det ble for sent.

1 September 2018

Sirka 8 timer og 554 km (tror jeg det var) senere er jeg framme i Hammerfest. Nå skal jeg bare kjøre hjem og ta meg en dusj og få i meg litt mat. Det har vært en flott tur aleina..
Nå har jeg passer Skaidi og der fikk jeg i meg litt varm mat. 2 pølser i lompe. Det gjorde susen. Nå har jeg stoppet ved Foldal Verk / Nusir i Repparfjord. Bildet er tatt i retning Markopp som er i nærheta av Fægfjord.
Litt solnedgang må man ha med seg når man skal skrive et reisebrev fra en liten rund tur i Vest-Finnmark. Nå har jeg passer Tre-Vik Nesset som er ytterst i Olderfjord.
Det som.er fint å kjøre sykkel er at man kan stoppe og ta bilder av det man ser og opplever sånn helt uten videre. Man får en liksom nærhet til naturen og opplevelsene blir sterkere - Vel møkk lukta som man får med seg når jeg passerte Alta kan jeg være foruten... Normal hvis jeg har kjørt bil så har jeg bare kjørt forbi dette. Nå er jeg rett nord om Indre Billefjord på E6 i Porsanger.
Da var Lakselv unnagjort. Fikk man i seg varmmat? Nope. Der hadde noen andre fotball lag gjort et raid og en tom disk var det som var igjen. Bortsett fra en inntørket rulle-burger. Så jeg sto over det tilbudet, tanket opp og kjørte videre. Fikk sjekket lufttrykk på hjulene og kjøpt en flaske brus, før turen gikk videre.
Måtte bare stoppe litt opp langs veien å nye utsikten. Det var nesten som et maleri å bevege seg igjennom. Nå var jeg kommet på fjellovergangen mellom Karasjok og Lakselv, og nå var jeg på tur ned i lav landet. I nærheta av Skoganvarre på E6.
Skulle teste bensinstasjon maten i Karasjok. Hadde sett for meg en kulinarisk opplevelse. Etter å betalt og fylt opp tanken på sykkelen så gikk jeg inn på CirkaK stasjon. Og der sto det pina meg et helt fotball lag, med innbyttere og det hele om skulle ha mat. Såg for meg lang vente tid, så jeg kjørte videre. Får satse på litt varm mat i Lakselv. Let's the good time roll...
Nå var det på tide med litt mat i kroppen. Etter å ha passer Lappolaball var det på tide med litt mat. Svingte innom en rasteplass for å slappe av. Kom i kontakt med en kar fra Tyskland som hadde vært på Nordkapp en tur. Og nå var han på tur hjem igjen. Flott Kawasaki W600 i retro stil. En 2006 modell. (Kanskje jeg husker feil års modell.)
Der har jeg fått svingt av E45 og kjører retning Karasjok. Er nå på Riksvei 92.
Sånn der var man ved Máze kirke. Har ikke vært her før. Normalt så gir man gass å kjøre videre, når man er på disse traktene. Tenkte å fylle litt bensin her. Men her var det så dyrt at man må ha husbanklån for å.kunne gjøre opp for seg. Tror det var litt over 19 kroner for literen.
Da var det på tide å ta en liten rusle pause. Nå fuglene vite hva dette stede heter. Er fremdeles på E45 retning Máze. Like etter dette stedet passerte jeg en severdighet. En av de andre Meridean støttene, lik den i Hammerfest. Men jeg fant den ikke... (Det er på auan man først blir blind på) Tenkte å ta bilde av den. Men når man ikke ser den eller finner den. Da kan det være til neste gang.
Har kommet litt lengre på min ferd. Nå er jeg oppe ved Kløfta ( tror det det de kaller det) Morsom veistrekning å kjøre. Mye svinger som.gjorde det slik at man måtte være litt aktiv, på sykkelen.
Vel.. Hva skulle jeg liksom gjøre i.Alta. Nei.. jeg tanket opp sykkelen og kjørte videre. Nå er jeg i nærheta av Eiby, litt sår om Alta. På E45..
En liten stopp i Rafsbotten. Måtte strekke litt på beina. Vinden holdt på å spakne.
Måtte stoppe for å se på denne karen. Det så unektelig morsomt ut det derre må Kite Det var i det minste en som dro nytten av vinden oppe på Sennalandet.
Hva kan man si.. Man ha4 det bra flott her i nord hvis man jar vett å sette pris på de dagene som er bra.
Var innom Skaidi for å se til sykkelrittet. Vel... fant ut jeg ville ta en tur til Alta i stede for, og kose meg i fin været. Det blåste litt men det så ut til at han holdt på å spakne utover dagen.
Det var flott vær å kjøre motorsykkel i dag. Tok veien rundt Sallogargo tunellen for å kunne ta dette bilde av Kvalsund brua.
Satt hjemme å.kjedet meg. Fant ut jeg skulle kjøre en tur til Skaidi siden det var sånn Skaidi Xtreme sykkelritt der i dag.

22 August 2018

I dag... Eller i kveld var det er flott solys over Sørøya. Måtte ta et bilde av dette LNG anlegget til Equinor i forgrunnen. Trengte ikke å bruke noen filter effekter for å ta dette bilde.

17 August 2018

En fin bursdags gave fra mine arbeids kollegaer i Boreal Buss
Var på tur på hytta for å feire bursdagen min. Måtte stoppe ved Store Bjørne bro for å ta dette spesielle lyset. Bilde er tatt på øst siden av Posangeefjorden, mot vest siden.

31 July 2018

To strøk senere og litt små pirk med malerkosten rundt på hytta så begynte det å bli bra. Skal ikke klage. Måtte gjøre dette på kveldene. Det var varmt ute 2-3 dager på rad med over 30 grader i skyggen. Temperaturen var på det meste 32,2 grader i skyggen. Over 46 grader i sola... Det gikk nesten 3-4 dager før malinga tenkte på å tørke.
Blir det varmer nå, så flytter jeg... :)

28 July 2018

Joda det ser ut til at det blir multebær i år også.. Den første myra vi var på ved Fyrneset modnet seinere. Der var det langt vi mellom de modne bærene. Måtte gå fem til seks skritt for å plukke en multebær. Men på Jøkmyra som er mellom Børselv og Viekker, var det mer modne bær. Der kunne man plukke 5 til 6 bær og gå et skritt og plukke 5 til 6 nye. Men av en eller årsak så var det mye bedre smak av den bæra som plukket ute ved havet, en den som var litt lengre inn i landet. Denne dagen var det varmt å plukke bær. For varmt. Bæra var jo nesten ferdig kokt på stilk, med en 38 grader i sola...

27 July 2018

Satt lenge å vurderte på om man skulle male grillhytta. For den var jo trehvit og fin. Men det var jo litt dumt. Pappa og meg hadde jo kjøpt inn maling allerede. Og ikke får man levert den i retur. Show must go on! Etter at den verste solsteiken hadde gitt seg så var det bare å begynne å male. Dette var første strøk..
Etter at hytta hadde fått seg en runde med høytrykkspyleren så måtte den få tørke litt. Og den fikk seg også en runde med kraftvask også. Den ble skrubbet den for hånd. Heldigvis klaffet det med været. God tur i ett par

26 July 2018

Var sporadisk ute på tur langs Porsangerfjorden for å se om det blir noe multebær i år. Foreløpig er det bare kart. Nå er vi en liten tur på ei myr ute ved Fyrnes. Noe må man finne på når grillhytta tørker etter at man har spylt den. Det var noe som ble moden. Men på en merkelig måte. De var overmoden på toppen. Passelig moden på midten. Og umoden under...

25 July 2018

Når man fikk tatt grillhytta i nærmere øyesyn og fikk demontert litt av listtverket rundt vinduene og hjørnene. Så var det ikke Blå mann som var i plankene. Det var sopp. Noe som kalles for jordslag. Men etter en runde med høytrykk spyleren, var ikke utgangspunktet så galt.

23 July 2018

Etter nærmere øyesyn såg det ut til at Grillhytta trenger litt vedlikehold. Det ser ut til at det er gått "blå mann" i de nederste plankene. Ser ikke så bra ut. Det må fikses på.

1 July 2018

Nå er jeg straks tilbake i Hammerfest. Måtte stoppe opp og ta et bilde av Sjåholmen
Det var flott vær og kjøre hjem i, til Hammerfest. Her måtte jeg stoppe ved Tverrelv for å ta et flott bilde av motorsykkelen min og midnattsola.
Måtte ta en liten stopp innom Kokelv også.
På tur hjem fra Havøysund var naturen like spennende og flott å se på. Bakfjord som jeg passerte er et kjent sted fra krigens dager.
Her ser du Havøysund på tur ned fra havøygavlen
Når jeg først var i Havøysund ville jeg kjøre en tur til havøygavlen, der vindparken er. I enden av Veien var et nytt sted bygger opp som heter Arctic View. Utsikten fra Arctic View var ikke noe å klage på. Inne på Arctic View ble møtt av Aslak og Ola som driver stedet. Fikk tilbud om en kopp kaffe med påfyll og en fantastisk liten forrett.
Klokken er nå 20.00 om kvelden. Og det er første gangen jeg ser Havøysund fra denne siden.
På tur til Haugesund passerte jeg en flott rasteplass. Det var til minne om han som bestemte at veien til Havøysund skulle bygges. Og nå er den blitt en del av Nasjonal Tiristvei.
Veien til Havøysund var flott og kjøre. Det var mye flott natur å se på. Jeg kjørte ikke så fort siden det var så flott natur å se på. Nå var jeg kommet til Lillefjord
Mens jeg satt på Russenes Kro, fant jeg ut at det var litt for tidlig å kjøre hjem, så jeg tok meg en tur til Havøysund. Det var en flott veistrekning som jeg aldri har kjørt før. På turen til Havøysund stoppet Jeg vet Storberget
Når kom til russebuss tenkte jeg kommer til å spise middag her i dag Så det blir stekte torsketunger til middag. Mens jeg satt der så kom det flere kom det noen venner fra Honningsvåg som har vært på sykkeltur inn til Lakselv og som var på tur hjem igjen. På Russenes såg jeg en eldre herre som brukte traktoren sin for å kjøre opp til Nordkapp en tur. Jeg tror han var fra Sverige
Søndag 1. Juli satt jeg her hjemme og kjeder meg, og fant ut at det ville ta en tur til Skaidi for å se om det var noen kjent folk der som hadde tatt seg en tur til Skaidikroa, men da kom dit så var det kun ingen kjent folk der.

28 June 2018

Kompisen min Knut Aage maste på meg om jeg ikke kunne bli med til MC treff i Gällivare i Nord-Sverige. Men siden jeg manglet det meste alt ifra telt til sovepose så ble det ikke noe tur på meg denne gangen.. Merkelig nok fikk jeg soveposen og ligge underlaget i posten i dag. Og det er 2-3 dager i posten.. Tror posten må ha tatt for mye Møllers Tran.. Eller at de har hatt noen sommervikarer som ikke er klar Over at de skal la arbeidet vare... Bilder han Knut Åge sendte meg.. - der er bare for å gni inn saltet... :)

27 June 2018

Idag var vi en liten tur i Fægfjord og grillet pølse og slo av en prat om alt mulig... Litt dårlig vær og mye vind. Men vi var 9 sykler på tur.

20 June 2018

I dag kjørte vi MC folket til Posa, før å slå av en prat og grille pølsa.. Det var fint vær der, men på turen hjem ble det litt tåke og tåkedis..

2 June 2018

I dag var det Vårmønstring av motorsykler og veteran biler i Hammerfest. I den anledninga hadde MC folket fra Alta tatt turen over fjellet...

21 May 2018

I dag var pappa og jeg er tur langt oppå fjellet. Vi fulgte en traktorsti/grusvei en ca 10-12km innover fjellet til en samlingsplass for reinsdyr. På tur ned fra fjellet var det utrolig flott utsikt utover Porsangerfjord. Veien vi kjørte opp er ca. 10 min. Fra Lakselv, i nærheten av Handelsbukt.
Var en liten tur oppom hytta til tante og onkel Karen og Karstein. Men de var ennå hjemme i Honningsvåg.

20 May 2018

Godt å se at svane parret er tilbake på Børselv fjellet.. Håper de to får være i fred..

19 May 2018

Første tur på hytta i år.. Håper jeg får tid til å benytte meg hytta mange ganger i år.. Pappa ble med innover til Børselv. Ser ut til at han er i fin form og gledet seg stort til å komme på hytta å slappe av. Nå skal jeg bare få koblet til vannet og få fylt opp varmtvannstanken.