Israel, Palestine · 7 Days · 25 Moments · February 2018

Mirjam & Lisa in Israel

24 February 2018

En dan kijken we voor een laatste keer uit op het mooie Jeruzalem. Wat een bijzondere stad was dit zeg. Een stad waar zoveel mooie dingen te zien is, die zo rijk is aan historie. Maar tegelijkertijd wordt de schoonheid ook overschaduwt door op elke hoek van de straat een groep gewapende militairen, bij elke plek strenge controles. De stad heeft bij ons een mooie maar daardoor ook intense indruk achtergelaten.. Nu op naar het vliegveld, terug naar huis!
Op de Via Delarosa wandelen we de weg die Jezus ook ging met het kruis op zijn rug!
Vandaag helaas alweer de laatste dag in Jeruzalem. We bezochten de “Church of the Holy Sepulchre”, de plek waar in de tijd van de bijbel Golgotha was, de plek waar Jezus is gekruisigd.

23 February 2018

Vanavond ons eerste (en hopelijk enige) "blonde" moment gehad.. Omdat het Shabbat is, zijn alle winkels en restaurantjes gesloten. Tijdens onze zoektocht naar eten komen we wel wat mooie street art tegen en gelukkig vinden we uiteindelijk één restaurant dat open is, geen Israëlisch eten dit keer maar gelukkig kunnen we onze magen wel vullen, met een heerlijke burger!
Onderweg komen we ook nog deze lieve kameel tegen!
We bezoeken vandaag ook de stad Bethlehem, voor ons bekend als de geboorteplaats van Jezus, maar wat we hier voornamelijk zien is de immense muur die Israel en Palestina van elkaar scheidt.
Vandaag steken we de grens over van Israel naar het Palenstijnse gebied, the Westbank. Er is al snel een verschil te merken door de vele gewapende militairen en politie die langs de weg staan en de vele checkpoints die we moeten passeren. Volgens onze gids zijn er nog vaak rellen in deze gebieden, dus echt een veilig gevoel krijgen we er niet bij. We bezoeken de oude stad Jericho, waar we vooral ruïnes zien en de Palestijnse politieke hoofdstad Ramallah. In de steden is veel armoede te zien, maar ook vooral in de mini dorpjes in bergen.

22 February 2018

Op aanraden van onze gids proberen we nog een Israelisch hoogstandje: Knafeh. Een soort kaassoufle, maar dan een soort van zoet.. Lekker maar ook heel raar... hmm we moeten er nog even over nadenken wat we hiervan vinden!
In de middag brengen we onze tijd samen met een gids door op de Olijfberg. We komen op de plek waar Jezus het ‘Onze Vader’ leerde aan zijn volgelingen en in Getsemane waar hij zijn laatste momenten had voor de kruisiging. Bijzonder om deze plaatsen uit de bijbel tastbaarder te kunnen maken!
Tijdens onze zoektocht naar de rotskoepel werd ons door een politieagent vertelt dat we via de Western Wall uiteindelijk bij de koepel uit zouden komen. Hierdoor kwamen we onverwachts opeens uit op een groot druk plein waar de Klaagmuur staat. Wat een bijzondere plek vol met mensen die tegen de muur aan staan te bidden of bijbellezen. Wat een toffe ontmoeting met Jeruzalem, waar je echt voelt hoe sterk religie een rol speelt in deze stad. We zijn onder de indruk!
Na een kleine wandeling vanaf ons hostel komen we aan bij de Jaffa gate, een van de ingangen naar de oude stad. Via de kleine straatjes gaan we op zoek naar de Tempelberg. We zien de gouden koepel al snel dichterbij komen maar er daadwerkelijk komen blijkt nog lastig. Na een hele tijd wachten in de rij komen we dan eindelijk oog in oog te staan met de “Dome of the Rock”. Wat een imposant gebouw!
Eenmaal aangekomen in Jeruzalem struinen we eerst over de Mahene Yehuda Market waar allerlei lokale producten worden verkocht!
Met de localbus van Tel Aviv naar Jeruzalem!

21 February 2018

In de middag heerlijk aan de ‘Sea of Galilee’ oftewel het meer van Tiberias gezeten, waar we onze ogen uitkeken naar hoe deze visser de een na de andere gigantische karper aan z’n hengel kreeg!
Vandaag het noorden van Israel ontdekt. In de stad Nazareth bezochten we de ‘Church of Annunciation’, de plek waar de engel Gabriel aan Maria verscheen. Daarna door naar de ruines van de oude stad Kafernaum, waar resten van de synagoge waar Jezus lesgaf, te zien waren. Lekker cultureel dagje dus!

20 February 2018

Als het zonnetje heerlijk schijnt komen we aan bij de dode zee! Het is nog een kunst om erin te komen aangezien het erg glibberig is. Maar eenmaal in de zee is het beentjes omhoog en drijven maar! Daarna nog even inzepen met modder voor gladde huidjes!
Onze volgende stop is Ein Gedi, een oase in de Judean desert. Een plek met mooie watervallen!
Vannacht stond onze wekker om 02:00 uur om in alle vroegte te vertrekken richting Massada. Eenmaal daar aangekomen is het nog pikdonker en beginnen we aan een helse klim van 350 meter de hoogte in over het snake path. Eenmaal boven zijn we net op tijd voor de sunrise en al is het bewolkt, we zien toch een zon tevoorschijn komen! Naarmate het lichter wordt zien we steeds meer van de omgeving, aan de ene kant het vele zout en de dode zee en aan de andere kant de bergen van de Judean desert.

19 February 2018

Van de shakshuka kok van gisteren kregen we een heel aantal restaurant aanraders, super handig! Vandaag gelijk de eerste uitgeprobeerd, we eten een malawach wrap en een Lachuh en achteraf nog twee lekkere toetjes!
Op de drukke Carmel market in Tel Aviv zien we alle kruiden terug die we gisteren bij onze cooking class gebruikt hebben!
Vandaag een free walking tour door het oude Jaffa gedaan! Trappen op en af door de kleine straatjes met een gids die ons allerlei verhalen over de stad vertelde en af en toe een lekker zonnetje die door de wolken heen kwam!

18 February 2018

Op onze eerste avond hier duiken we meteen de Israelische keuken in met een cooking class. Op het menu: Shakshuka. Het duurde wel even, maar dat was het wachten zeker waard, het was heerlijk!
Lunchtime, eerste humus gegeten, lekker!
Na een mega lange rij voor paspoort controle, zijn we eindelijk binnen!
Mooie uitzichten vanuit het vliegtuig!