Sri Lanka · 15 Days · 57 Moments · November 2017

Sri Lanka-turen

13 December 2017

Et kæmpemæssigt net spændes ud 50 meter ude i vandet og herefter går to grupper på 10 personer i gang med at hale ind fra hver sin side. Resultatet: ømme muskler, 300 kg fisk og et par større sværdfisk imellem. Nu kører vi til lufthavnen.
Og et allersidste kig ned ad smukke Negombo strand i panorama-view.
Sidste timer i poolen, inden turen går hjem mod kolde Danmark. På nær de to første dage har vi haft lækkert vejr hele vejen igennem.

12 December 2017

Fiskerne drog ud i deres katamaranlignende både i nat, mens vi sov i edderdunsdynerne. Nu er bådene trukket på land til et velfortjent hvil, inden morgendagens søfærd begynder forfra. (Tryk på billede for panoramaview :))
Puha. En enkelt cocktail ville gøre underværker. Også selvom klokken kun knap er 10 😆 Manden, der på frækkeste vis ødelægger mit udsyn til havet, er i færd med at binde alle palmer ind i kitschede julelyskæder. Så blev det alligevel jul...🤘🏼

11 December 2017

Området omkring Pinnawala støttes af staten og sikrer, at forældreløse elefanter får en “familie” at blive en del af. Nogen ser vist endda ud til at finde sig en ny kæreste 😘
På vej til Negombo for at få de sidste to dage med sand mellem tæerne og ren afslapning. Vi gør stop i Pinnawala, hvor forældreløse elefanter bader dagen lang.
Farvel til Kandy, larm og dieselos i lidt for rigelige mængder. Mændene på ladet her ser dog ikke ud til at bekymre sig. For vores vedkommende går turen nu mod Negombos gyldne strande.

10 December 2017

Besøg på terrassen her til aften af slangetæmmeren Shani og hans abe, Chambo. Vi træder alle et skridt tilbage og spjætter en anelse, hver gang kobraslangen hakker ud i luften.
Skulle det være et styk fotokopi, en spraglet klædedragt eller måske en lille tandoperation i undermunden? Shoppingtur i Kandy byder på det hele. Vi har shoppet vanille, healende olier, te og en smule silkeklæder.
Familien Danmark i ren hygge med is og i botanisk zen-mode.
Botanisk have i Kandy giver et skønt break fra byens tuktuk-kaos. Her er hundredvis af forskellige træer, og der er endda lianer, man kan svinge sig i fra træ til træ.
Bedstefaderen er meget stolt af sin pool og viser os sit hjemmelavede springvand i haven. Han har sejlet 12 år og været i både Norge og Danmark. Et halvt år hjemme, et halvt år ude. I dag lever de af at leje deres gæstehus ud til sådan nogen som os. 300kr pr. overnatning er billigt for os, men tilsvarer faktisk en ugeløn for mange Sri Lankanere.

9 December 2017

Vi ankom til Kandy i går over middag. En larmende, dieselosende oase midt i højlandet. Vi bor lidt afsides - privat hos en rigtig rar familie, der har hjulpet os med at købe ind. Stedet er virkelig spartansk, men hyggeligt. Aberne har dog kravlet rundt oppe på bliktaget (bliktag+abekløer=dårlig kombination) hele aftenen, men det er trods alt lykkedes at få en hæderlig søvn.
Stødte på denne fantastisk, humørfyldte lastbil på vejen. Generelt er mange busser og lastbiler fantastisk malede og dekorerede.

8 December 2017

Ravana Falls er et ud af flere end hundrede vandfald på Sri Lanka. I morgen tidlig går turen mod Kandy, som er landets kulturelle centrum. Der er desværre strejke blandt lokomotivførerne, så der kører ingen toge. Vi må derfor se, om vi kan finde en chauffør, der kan køre os stille og roligt ned ad de kringelkrogede sving. Pigerne er nemlig ikke bygget til bjergkørsel, for at sige det mildt 😩🤢
Endelig nået toppen i 1141 meter, og ansigtskuløren er godt oppe at ringe. Herfra er der udsigt over hele Ella og regionen. Det er ren eventyrlandskab.
Så tæt på og alligevel så langt fra. Pigerne er seje og kæmper det sidste stykke.
Faderen går selvfølgelig forrest og sparker til klapperslanger og andet utøj, der hvisler i krattet.
Vi møder mange fattige kvinder, der arbejder i te-plantagerne fra tidlig morgen til sen aften. De bor i interimistiske blikskure og ser ikke ud til at leve af andet end ris og te.
Tidligt oppe fra morgenstunden for at bestige Little Adams Peak. Skyerne svaler dejligt her i den tynde bjergluft.

7 December 2017

Gad vide om pizzaerne er lige så gode som deres humor på pizzariaet her? 😌
På vej ned for at få lidt massage i byen. Vi tager genvejen, som går ud på at tage den 20 meter ned ad en skrænt og dernæst følge jernbanesporet, indtil et skilt viser “168”. Det burde være ligetil, så længe vi holder øje med toget :-)
Her er nu også dejligt, når solen er stået op. Planen var egentlig at bestige Adams Little Peak, men det er simpelthen for varmt, så vi venter nok til i morgen - eller hvis skyerne driver ind.
Godmorgen fra terrassen her i Ella.

6 December 2017

Selv to storvildtjægere kan blive mætte af dyr. Pigerne har klaret det helt formidabelt; det dér med at sidde så mange timer i en bumlet bil og været stille, mens vi ventede på, at dyrene skulle vise sig. Nu går turen mod højlandet og frodige Ella.
Så var den der endelig. Elefanten. Majestætisk og kluntet på samme tid. Elefantastisk at opleve den i den vilde natur. Og vi kommer endda helt tæt på...
Hvis man kigger godt efter, kan man se de lurvede krokodiller. Pludselig dukker de frem fra ingenting. På billede nr. 2 sniger en krokodille sig ind på hjortene nede langs græsset.
Vi kører over det mest bumlede terræn, mens blærerne er ved at sprænges. Men da vi er i leoparden og krokodillens land, må man ikke stige ud for at lette sin nødtørft 😢 Dyr er her masser af. Vandbøfler, påfugle, krokodiller og varaner.
Vi blev hentet kvart over tre i morges og satte kursen mod Yala - et kæmpe område på op mod 1/6 af Sri Lankas areal. Efter bare ti minutters kørsel i morgenskumringen sprang en leopard over vejen, men den var væk langt hurtigere, end det tog at finde kameraet frem.

5 December 2017

Så er masterchef Sri Lanka skudt igang, og der er pang på farver og smag. Isabella og Siena laver hver deres retter, og til dessert er der lækre pandekager med drømmekagefyld. 😛
Efter en tur på havnen og i rismarkerne er vi taget på markedet sammen med chefkokken. Han har lovet at vise os, hvordan man laver lækker Sri Lankansk mad til frokost. Vi har købt et utal af mærkelige grøntsager, karryblade og andre farvestrålende urter.
En tur på havnen fra morgenstunden. Fiskerne har været afsted i tre uger og har netop lagt til land i deres farvestrålende kuttere. Isabella vælger en fin, lækker tun, som vi skal bruge til vores frokost.

4 December 2017

På tuktuk-tur mod centrum. En larmende, kaotisk og 100% ikke-struktureret version af en by, kaldet Tangalle. Tuktuk er den stort set eneste transportform, men den er til gengæld også billig.

3 December 2017

På muslingejagt på stranden, og Isabella og Siena er i drømmeland. “Se den her!”, “Wow, og se også lige den her manner!” og “den her er sygt flot!”. Meget tyder på, 1) at de har arvet bedstemoderens samlergen og 2) at vi får overvægt på flyet hjem 😝
Tagfat langs stranden på vej hjem. Hvis du vil bade i havet, så er Sri Lanka ikke stedet. Finurlige understrømme overalt og meget få steder på øen, hvor man ikke fraråder badning.
En sidste aftensvømmer. Isabella er blevet så sej og kan næsten crawle nu.
Udsigten fra vores terrasse er ikke specielt værd at skrive hjem om. 😜
Blot ét ord: Ferie! Ok.. så to da... Wow!
Efter en køretur på et par timer er vi kommet til Tangalle på sydkysten. Et tropisk paradis med svalende vind og frodige omgivelser.
Lykkearmbånd til turen. Vi bliver endda også sunget og trommet velkommen til Peace Haven i Tangalle. Hyggeligt...
Det er altid superhyggeligt med gæster på terrassen.
Et af livets store valg: Morgenmad. 😜

2 December 2017

Familien Winther i zen-mode 😌 Fra toppen af templet er der udsigt over trætoppene.
Vishnu og kammerater byder velkommen... fantastisk smukke vægmalerier og statuer her indenfor i templet. Modsat os andre, så ældes de med ynde. Det er 100% powerpatina!
Vi er taget på besøg i det hellige tempel i Bentota. Her er så helligt, at man skal have bare fødder over det hele. Noget, der er lidt en prøvelse, når der ligger massevis af hundelorte overalt fra de mange omstrejfende hunde :)
Og så lige en tur i poolen, inden frokost. Vi bliver vartet op med ævler, vand og kølende håndklæder.
Godmorgen fra Sri Lanka. Vi starter dagen med massage til os alle fire og en tur på den lokale spa. Solen har endda tittet frem 🌞... Heidi fik masseret bryster, som var det bolledej, så hun er som genfødt 😀 Og lidt rød i kinderne 🤗

1 December 2017

Stedet her ville nok ikke bestå Fødevarestyrelsens smiley-ordning, men der er knald på farver og smag. 🎋🌶😛Her et glimt ud i “køkkenet.” Man er bestemt ikke generte med chilien her i landet, og alt tilberedes over åben ild.
Isabella og Siena spiller fodbold med kokkens datter, mens vi venter på maden på en lokal “restaurant”. “Kommer I snart og spiller videre?” synes hun at tænke. Kokkens bror har tilbudt at massere os i morgen, så det er nok vores nye stamsted. Familien er fattig, men alligevel nogen af de mere velhavende med egen tuktuk og minibus.
Badenymferne og badejernet slår til. Vores hotel ligger i en lille bugt, men understrømmene er meget stærke, så vi holder os til poolens smulte vande.
...Og ikke mindst pandekager og Nutella :) Der skulle blive ophør i monsunen over middag, og så skal vi selvfølgelig i poolen. Indtil da tager vi på kids club og tager et spil bordtennis.
Overdådig morgenmad med alverdens hjemmelavede juicer, smoothies, æg, bacon, frugt...
Aftenøl i baren. Vi har stort set hele hotellet for os selv. Og så alligevel ikke helt; for lige pludselig hører vi en puslen fra træet - og dér: fem meter fremme kravler den sødeste, lille abe i det lille træ. Vi siger alle: “nåååh”, “hvor sød” og “bette nuttegøjs”, indtil ‘Den Sødeste, lille abe i det lille træ” folder et vingefang ud på halvanden meter og viser sig at være en fucking kæmpeflagermus på størrelse med en kongeørn. Pigerne hviner, faderen griner og vi bliver mindet om, at Sri Lanka er hjemland for flyvende hunde.

30 November 2017

På rundtur på vores lækre femstjernede hotel her i Kalutara. Vi er godt trætte efter kun 3 timers søvn, men så gør det jo ikke noget, at omgivelserne forkæler én. Vi blev selvfølgelig danset ind i vores suite af fire dansende Sri Lankanere og et helt orkester. Man kan godt sig lidt malplaceret som koloniherre, selvom det selvfølgelig også er en oplevelse.
Det regner stadig efter Monsunstormen, der var forbi i går. Himmel og hav stod i et og flere døde. At vi landede dagen efter er vist det, man kalder god timing. Efter sigende skulle det gode vejr begynde i overmorgen. Men så længe her er tredive grader, kan man finde sig i det meste.
Landet i Kalutara på vestkysten. Vores værelse er på små 80 m2 og har badekar, walkincloset og egen nespressomaskine med mælk :-) Pigerne har allerede pjasket i badekaret. Imens napper forældrene en koptokaff. Aaahh... ferie!