Thailand, Australia · 13 Days · 12 Moments · April 2017

Mikaels äventyr i Australia

15 April 2017

Sicket äventyr sista dagen på Tasmanien, flyger till Melbourne i morgon! Ut med Christers båt på öppet spegelblankt hav! Långt ut stannade vi på 18-20 meters djup och solen bröt igenom så bara t-shirt blev perfekt. Och som det nappade ! Vi fångade haj, bläckfisk och en massa flatheads ca 25 st, en utmärkt matfisk! Rhonda filéade fisken , hajen slängde vi tillbaka i havet då den var ett par dec för liten! Hårt reglerat hur stor fångsten måste vara och hur många man får ta upp! Det nappade hela tiden och 35-40% var skräpfisk vi slängde i igen! Inga foton idag mobilen hemma för att inte hamna i havet! Nu avslutar vi med sista natten med gänget och kör bbq med T-bone steak , mör och god som det bästa köttet! I morgon flyger jag till Melbourne och rapporterar därifrån! Will be fun, and i Will miss My mate Chris!
I går , påskafton startade vi med ett besök på Salamanca Market! Australiens största marknad! Sedan en promenad tillbaka till bilen och därmed var vistelsen i Hobart över! 5 timmar i bilen till Stanley! Väl i Stanley förberedde vi/jag Lite BBQ. Marinerade en fin entrecote, fixade en rotsaksblandning och svängde ihop en klassisk rödvinssås! Gjorde ganska mycket så dem ville frysa in resten för senare bruk! Eftersom det är morgon här så har jag just inmundigat min ägg & bacon. Ser fram mot HV - Brynäs i kväll här. På dan därhemma! Ha nu en go söndag i snöblaskiga Svedala! 😎

13 April 2017

Andra dagen i Hobart blev helt underbar! Vi startade med att köra till Tettinger där färjan till ön Burney går! Vi fick vänta en halvtomma och då passade vi på att köpa frukost! Det blev en ägg och bacon bun! Dvs en fralla med ägg och bacon och en god capuccino! Det är inte billigt i Australien, något dyrare än Sverige känns det som! Vi såg inga vita Wallabys på ön men väl några svarta! Väldigt vacker ö. Vi stannade och käkade lite färska ostron också som odlades i vattnen runt ön! Ett besök hos en lokal osttillverkare hann vi också med! Efter ön körde vi upp på toppen av Mount Wellington, filmen därifrån ligger på FB. På nervägen besökte vi Australiens största bryggeri Cascade ! Åter på hotellet ombyte till badkläder och ner till pool o bastu! Givetvis medtogs ett par kalla😉 Nåväl, kvällen avslutades på en Kina krog där vi något av det godaste vi käkat i Kinaväg! Behöver jag säga att jag stupade i säng efteråt? Några bilder från ön kommer här.

11 April 2017

Återigen en skön solig dag, idag tisdag! Inmundigade god frukost på Moby Dick breakfast bar! Därefter tog jag sittlift upp till toppen av the Nut! Där promenerade jag nog ca 5 km och njöt en fantastisk utsikt! I morgon bär det av till Hobart! Vi ska vara där i 3 dagar bara Christer och jag. Det blir spännande med många sevärdigheter på vägen! Bilderna nedan finns också på FB då i filmformat! Vi närmar oss påsk så glad påsk på er!

10 April 2017

Idag lyser solen men det blåser kraftigt! Skulle ta stolliften upp till toppen av the nut! Men det var stängt så jag får pröva i morgon! I kväll blir det pasta med kräftkött! Såg en liten skorpion idag. I går somnade jag med ett leende då HV gick till final! Otroligt nog kan jag se hockey på telefonen! Ett par obligatoriska matbilder också från middagen igår, bjöd värdarna på en middag! Puss på er alla , det är skönt att vara ledig!

8 April 2017

Idag startade dagen med tragiska nyheter och en god frukost på Moby Dick! Idag har vi sedan kört runt i urskogen och kollat DIP river vattenfall samt the big tree! BBQ i kväll med entrecote o pepparsås! Lite regn idag men nu skiner solen igen! Saknar er alla! Några naturbilder denna gång!

7 April 2017

Slöedag idag, bjöd på cock au vin igår och njöt! Idag är de 150 musslor vi plockade färdigmarinerade och nu ligger dem i röken! Stanley är en liten men riktigt mysig stad med enormt vackra omgivningar. Rummet jag har i deras ena B&B är förstklassigt! Klimatet är nu helt suveränt, soligt och 22-23 grader. Shorts o T-shirt är klädseln ! Här kommer lite fler bilder o hoppas allt är bra hemmavid!

5 April 2017

Kl är 11 på morgonen här i Stanley! Har just avslutat en promenad och innan det en frukost med färskpressad apelsin , cappuccino och egg&bacon på Moby Dick breakfast bar ! Kanon! Sitter nu i solsken på verandan medan värdparet städar alla 5 rummen på The Ark. Dagen till ära ska vi ner till bukten och plocka ostron! Även i natt vaknade jag kl 04.00 men somnade om en stund senare! Den lilla byn Stanley känns som 50 talet! Väldigt mysigt! 5-6 coffeshops på 800 invånare men många turister! Bifogar några bilder! Jag har det skönt nu!

4 April 2017

Efter att ha färdats en timma i ett gammalt SAAB 340 propellerplan över havet och landat iBurnie Tasmania blir jag hämtad av Christer min barndomsvän! . En liten rundtur innan jag blir visat mitt rum där jag ska bo i 14 dagar. Ett otroligt rum med egen mycket fin toa med dusch. Förstklassigt är ordet. Stor gästfrihet här. Och riktigt kul allt. Nu natti alla i ett försök att bli av med jetlag!
Efter att ha vaknat kl 04.00 på hotellet i Melbourne helt klarvaken, så kolla jag på Hockey i cmore appen! Hv-Malmö 2-3. Nu på flygplatsen och inväntar flyget till Tasmanien! En timma försenat! Köplusten slog till på ett par hörlurar Bose 35 men jag håller emot ännu! Här råder sommarväder, minst 25 soliga grader! Underbart! Spännande att flyga propeller till Tassie, resan tar 60 min över havet! ❤️❤️❤️

3 April 2017

Såja landat i Melbourne efter ånyo 9 timmar med träsmak på Thai Bowing 777. Lite taskig smaklös flygplansmat, i alla fall i ekonomiklass. Dec/jan 85/86 kostade flygbiljetten på kronan lika mycket som idag! Om någon orkar så kolla värdet på 10000 från 1985 vad motsvarar det idag med inflationen! Helt klart har det blivit mycket billigare! Nu en pint of Perone öl i väntan på en Wagu burgare! Sedan en natts sömn och sista flighten över till Tasmanien och Christer o Rhonda! Men Melbourne jag kommer att avsluta resan hos dig! I kväll vid kl 22.00 är det 19 grader i Melbourne!
Nu är kl 05.40 lokal tid på Royal silk lounge på Bangkoks flygplats! Flyget kom in en timma före utsatt tid! Om styvt 2 timmar bär det iväg till Melbourne! Inte sovit en blund. Känner mig ändå inte trött! Ny rapport från Melbourne i kväll lokal tid!