Denmark, Argentina, Bolivia · 55 Days · 10 Moments · September 2017

Tre amigas på tur

1 November 2017

Ø-HOP PÅ TITICACA For efterhånden en del uger siden havde vi et uforglemmeligt døgn på Isla del Sol. Med vores store alt for tunge backpacks gik den vilde jagt ind på det helt rigtige hostel. Efter uendeligt mange trappetrin fandt vi endelig Josés perle af et overnatningssted med den vildeste udsigt udover søen! Til aftensmad smagte vi den berømte titicacaørred og fandt hjem i pandelampens skær. Dagen efter kom vi endelig til Peru, nærmere bestemt byen Puno. Herfra var vi på en bådtur for at udforske den peruanske side af søen. Først var vi på Taquile som er berømt for sit håndværk (mændene strikker og kvinderne væver og spinder) og vi sluttede turen af på en sivø - lavet af siv - sindssygt. Siv er også en lokal snack. Fra Puno gik turen til Cusco hvor vi havde masser af tid til at se på inkaruiner og gamle inkafund. Vi tog et par dage til Den Hellige Dal (flere ruiner) og forberedte os mentalt på vores store møde med inkastien og Machu Picchu.

21 October 2017

Tidligt om morgenen ankom vi til La Paz. Det skulle dog vise sig at blive en lidt stram start med fire dage i sengen. Vi var overbeviste om, at vi led af en hård omgang højdesyge, men da der stadig ikke var den store bedring at spore efter fire dage fik vi fat i en læge. Han var ikke i tvivl: Salmonella. Det førte til to uforglemmelige døgn på Hospital Arco Iris i La Paz med drop i den ene arm og blå mærker fra blodprøver i den anden. Da vi endelig blev udskrevet havde vi dog nogle fantastiske og raske dage i byen med besøg på forskellige markeder (med døde lamababyer og alverdens urter) og gondoltur højt over byens tage.

11 October 2017

UYUNI Vi ankom sent på eftermiddagen til den lille by Uyuni og gode gamle "Turen går" ledte os til byens bedste pizza - bagt på quinoamel. Very nice 🍕 Dagen efter startede vores store ekspedition ud i ødemarken. Tre dage på bagsædet af en jeep med Pedro som chauffør og Paulo som guide. Dag 1 blev brugt i den store saltørken, helt fantastisk! Her fungerede Paulo som den helt store creative director og kendte alle de gode fototricks. Om aftenen overnattede vi på et hostel lavet af salt - selv gulvet bestod af meget groft salt. Dag 2 var lagunedag og flamingoer blev føjet til faunalisten 🤓 vi besøgte også nogle gejsere i næsten 5000 meters højde. Dag 3 så vi den grønne lagune og ellers gik turen tilbage til civilisationen. Hvad vi egentlig troede var højdesyge skulle vise sig at være starten på vores fælles salmonellatur 😱🐣 Under lidt hektiske omstændigheder lykkedes det os alligevel at fange natbussen til La Paz.

8 October 2017

Fra Iguazu gik turen endelig til Bolivia ☀️ Vi havde et par dejlige afslappende dage i Santa Cruz hvor vi badede i poolen og lavede pandekager i hostelkøkkenet. Derefter gik turen til Sucre. Det blev vores første møde med en boliviansk natbus. Og sikke en oplevelse. Vi havde hørt, at vejen fra Santa Cruz til Sucre skulle være ret forfærdelig... mere er der ikke at sige om det. Trætte efter 12 timer i bumleekspressen ankom vi til Sucre. Her mødte vi franske Deborah som vi brugte en dag med i den smukke, smukke by. Vi spiste lækker boliviansk frokost og besøgte et dinosaurmuseum med ægte dinosaurspor 😎 Dagen sluttede på toppen af byen med den flotteste solnedgang. Sucre kan klart anbefales!

2 October 2017

Fra Buenos Aires gik turen nord på til Iguazu. I mandags brugte vi dagen i den store nationalpark med de flotteste og største vandfald og fantastisk natur. Vi har startet en liste over den fauna vi møder på vores færd, og et uddrag tæller blandt andet en tukan, næsebjørn og aber. Pt befinder vi os i 30 grader i Santa Cruz. Det er lækkert.

29 September 2017

Mies fødselsdag blev fejret på bedste argentinske vis med kage, sang og en flot fontæne til spansk. Om eftermiddagen tog vi endnu en gang til Palermo hvor vi blev fristet af den fineste lyserøde café med verdens største vafler fyldt med is og andre søde sager 🎂 Aftensmaden blev vores første møde med det berømte argentinske kød - ¡muy bien! 🐂 I dag hænger vi ud og pakker det sidste inden turen i morgen går nord på til Iguazu ☀️

28 September 2017

Tirsdag besøgte vi en boghandel som ligger i et gammelt teater. Der var bøger om ALT - inklusiv både Knausgård og Jussi Adler-Olsen oversat til spansk. I går gik turen til bydelen Palermo hvor vi først besøgte kunstmuseet MALBA, slentrede rundt i de fine gader og spiste på en mexicansk restaurant som vi havde fået anbefalet af vores kære spansklærer, Barbara. Den var god. ¡Muy bien burrito! 🌯🌵

25 September 2017

I weekenden har vi udforsket forskellige områder i Buenos Aires. Først Recoletta, hvor vi besøgte den store kirkegård. Vores kulinariske evner blev om aftenen sat på prøve i det sparsomme hostel-køkken, men aftenen blev reddet af den store genforening mellem Caroline og hendes taske. Søndag besøgte vi La Boca (Maradonas hood), et marked i San Telmo (med tasken solidt placeret på maven) og slentrede langs havnepromenaden. Det var dog ikke her vi skulle passe mest på - for vi stod af bussen et stop for tidligt, hvilket resulterede i et møde med en ung gut, der ubehageligt insisterende forsøgte at få vores penge. Idag er vi startet på spanskkursus hos professora Lorena - det bliver godt at få opgraderet vores spansk-skills. Ellers nyder vi det gode forårsvejr og den sprudlende by ☀️

22 September 2017

Så er vi i Buenos Aires. 3 piger og 2 backpacks, desværre er Carolines taske et endnu ukendt sted på kloden - så efter en lang tur hertil har vi sovet længe og spiser nu en sen brunch bestående af argentinsk sukkerholdigt bagværk og yoghurt med marmelade og sukkercornflakes 🥐. Vi har allerede på vores gåtur til cafeen i San Telmo, fået et godt indtryk af byen og glæder os til de næste dage🌎.

20 September 2017

Så er der ingen vej tilbage! 🦎