Europe, North America · 35 Days · 52 Moments · July 2017

USA & Costa Rica 2017

Sidste aften i Las Vegas, som også endte med at være vores sidste aften på turen, da vi valgte at ændre vores billetter så vi kunne komme hjem lidt før. Vi var inde og se The Blue Man Show på Luxus Hotel, og det var fantastisk!💙 Det var god musik, der var humor, der var lys spil og publikum var meget involveret gennem hele showet. Vi fik udleveret papirsbånd som lyste, som man kunne bunde om hovedet, og til et af slut numrene , blev der væltet ud med papirruller fra loftet, som blev kastet rundt imellem publikum.🎊Vi var i tvivl først om vi ville se det, men aldrig har vi grint og klappet så meget igennem et show! Så godt!💙💙 Til morges var vi begge trætte, og tanken om en overnatning i L.A var ikke særlig tillokkende.. Vi ville hjem! Så vi ringede til Norwegian og fik rykket vores billet en dag frem. Vi er fløjet fra Las Vegas og sidder nu i LAX lufthavn og venter på flyet mod Køvenhavn. Foran venter os knap 11 timers flytur, men det er tilgengæld den sidste i rækken!

14 August 2017

Så ankom vi endelig til Las Vegas! Vi var oppe ved en 5-tiden i morges for at køre Lasse og Jessie i lufthavnen, så de kunne nå hjem på arbejde. Da vi havde checket ud af hotellet, gik vi rundt i Little Italy og ved Water Front Park, for at sige farvel til San Diego (eller på gensyn!). I lufthavnen gik det knap så godt.. Vi havde en times flyve tid, men der var noget i vejen med flyets computer, så vi endte med, at sidde næsten i 2 timer i tomac og vente.. Men vi kom frem! Og her er varmt! I morgen har vi en masse ting vi skal nå, og vi har en masse at planlægge, så vi kan udnytte vores eneste hele dag så meget som muligt i morgen.

Mere pink🎀🎀🎀 I den coole butik Pigment i North Park, kan man virkelig bruge lang tid! De har alt fra smykker og sukkulenter, til champagne vingummibamser og drikkeflasker med dovendyr. De har en lyserød foto væg foran butikken, og inden i butikken kan man tage et billede foran en plante væg, og få det sendt til sin mail. Pigment er en rigtig "dimse-butik", og vi fandt da også noget som skulle med hjem☺️ North Park er en hel ny del af byen, som vi har oplevet for første gang, med masser af hippe caféer og butikker. Vi er blevet meget vilde med det område, og på vores korte tid i San Diego var vi derhenne tre gange!
Tak til Jessie og Lasse, for et par hyggelige dage i San Diego sammen😊
Botanisk have i Balboa Park 🌴🌱🌿🌷🌻🌿🌳🌴
Holy Matcha. En meget lyserød te cafe i North Park. 🎀🎀🎀🎀🎀

Første dag med Lasse og Jessie startede ud med en tur på Farmers Market, i Little Italy. Anders og jeg har gået i lang tid og snakket om én bestemt foodtruck, som solgte de lækreste smoothies, så første stop var hos Joes On The Nose. Efter at have spist os mætte i smagsprøver, tog vi til stranden, Pacific Beach. Her bagte vi i solen, og kølede af i det kolde vand. Da vi havde spist tacos på den lokale, kørte vi til Old Town, hvor første stop, var deres slikbutik. I Old Town gik vi rundt i deres små butikker, som er fyldt med mexicanske ting og sager, og lyttede til musikken og så folk danse. Da vi havde slappet lidt af på hotellet, efter en lang dag, gik vi ned mod vandet. Her gik vi langs havnen, hvor vi så en koncert, gik forbi USS Midway Museum og The Uncondotional Surender Statue, og gennem Seaport Village, for til sidst at ende på The Cheesecake Factory. Resten af den sene aften blev brugt på hotellet, med at spille brætspil vi havde fået i fødselsdagsgave af Lasse og Jessie.
Shopping i Horton Plaza💸 Og et "Anders-tag-lige-et-billede-af-mit-outfit-hvor-jeg-ser-cool-ud-og-uden-at-det-ser-ud-som-om-at-du -tager-et-billede-af-mit-tøj" billede🙈

Her til aften kom Lasse og Jessie ned til os i San Diego, og det skulle fejres med en drink!🍹 Imorgen har vi en tæt pakket plan med hvad vi skal nå, men aller vigtigst skal vi på Farmers Market i Little Italy, og på stranden for at få noget sol og bade.😊

10 August 2017

Lækker morgenmad på Wow Wow Waffle i North Park, et sted i byen jeg ikke har været før, men vidst var meget up-and-coming. Efter morgenmad stod det på shopping i Las America's Outlet, hvor Anders fik købt både sko og tøj! Her til aften gik vi lidt rundt i Seaport Village, og fik købt cheesecake på The Cheesecake Factory, som vi tog med hjem på hotellet.
Smuttur på Pacific Beach, som var vores go-to strand da vi boede her. Vi gik på Strandpromenaden og så på surfer fyrerne, og snakkede om alt og ingenting.
Camping på Burnt Ranchria Campground på Mt. Laguna. Efter vores ørkenvandring, kørte vi mod bjergene, for at have endnu en overnatning i telt. Jeg var med skolen ude og campe på Mt. Laguna da vi næsten lige var ankommet til San Diego, men det er et stort område med mange campingpladser, og jeg anede ikke hvor det var vi havde overnattet. Men det gjorde Anders åbenbart, for ud af alle de steder som var, valgte han lige nøjagtigt dén campingplads, som skolen brugte. Valget faldt på det sted, fordi at pladsen så lige ved siden af Pacific Crest Trail (PCT). Siden jeg læste bogen Wild for et par år siden, har jeg drømt om at vandre på den rute. PCT er 4.279km langt, og går fra Mexico, igennem Californien og op til Oregon og Washington. Så nu når vi var så tæt på, skulle jeg lige prøve at gå på den, bare et lille stykke. Forresten, Marianne siger, at man skal krydse benene når man tager billeder, så det har jeg husket på et af dem!
Potato Chip Rock. Jeg havde været oppe og se Potato Chip Rock da jeg boede i San Diego, men jeg synes, at det var noget man bare SKULLE opleve, så derfor kørte Anders og jeg ned fra bjerget, så vi kunne bestige et nyt! Potato Chip Rock, ligger på Mt. Woodson, og har fået navnet, fordi det ligner en chips. Der er to store vandreruter derop, og vi valgte selvfølgelig den korteste (men muligvis også den stejlestes!). Sidst jeg gik der, var om eftermiddagen i november måned, i dag var det i høj solskin kl.12 midt om sommeren. Det kunne mærkes! Der blev holdt mange drikke pauser, skygge pauser og mine-ben-gør-ondt pauser, men efter en maget lang time, nåede vi toppen. Det behøves måske ikke at nævnes, men turen ned var sjovere og hurtigere, og så kunne vi endda snakke sammen, i stedet for at hive efter vejret.😅

Rundtur rundt i Little Italy inden vi kørte ud i ørkenen.
Drinks på Coronado. Ud fra San Diego er der en ø, som er forbundet med en stor bro. Den ø er Coronado, og de huse der ligger der, er ikke særlig billige! Vi tog ud ved stranden, hvor Hotel Del Coronado ligger. Hotellet er et historisk hotel, et af de få træ victorianske bygninger som er tilbage i USA, og åbnede i 1888. I dag er det et luksus hotel, med mange besøgende. Så der tog vi en mojito, og så på solnedgangen.
Ude og se La Jolla og byens sæler og søløver. På stranden lå der en bunke unger og solede sig i en kæmpe klump, imens de voksne holdt øje fra vandet af.

8 August 2017

En tur for at se Salton Sea og metal figurer i Anza Borrego. Natten i ørkenen var meget lang og varm, så vi var tidligt oppe for, at køre ned mod Salton. Salton City blev bygget stort for nogle år siden, da kloge hovedet mente, at der ville ske vækst i området. Det gjorde der ikke, hvilket betyder, at der i dag står omkring 40% af huse tomme, og at byen derfor bliver kaldt "ghost town". Forenden af byen ligger Salton Sea. En smuk sø med højt saltindhold, omringet af døde fisk... så ikke et sted man har lyst til at bade! På vej mod bjergene gjorde vi igen stop i ørkenen, for at se på metal figurer der er placeret rundt omkring i landskabet. Ricardo Breceda skabte sine kunstværker først og fremmest til sin datter, men nu står der mere end 100 kæmpe figurer spredt rundt ved Borrego Springs.

7 August 2017

I nat har vi overnattet i ørken i Anza Borrego Desert State Park, ca. 2-3 timers kørsel fra San Diego. Da jeg gik i skole herovre havde vi en campingtur herude om efteråret, så det var derfor valget faldt her. Vi ankom ved en 19-tiden, hvor solen var på retur og det blæste en varm vind. Teltet var næsten umuligt at sætte op, på grund af blæsten, men med en masse store sten (og diskussioner) lykkedes det dog! Vi spiste kylling wraps, og lune jordbær imens vi så Breaking Bad på Anders' computer. Natten var varm, rigtig varm! Vi havde købt yoga måtter og en tynd dyne i Target inden vi tog herud, men vi kunne kun holde ud, at ligge i andet end undertøj, uden noget over os, da der var så varmt! Så vi vågnede også tit i løbet af natten, for at skulle have vand. Men trods varme, var det rigtig hyggeligt, og SU venligt, da det var gratis at campe der.😅
Så er vi endelig landet i San Diego! om lidt skal vi forlade vores motel værelse, og ud og hente den bil vi har booket. Første stop på vores mini road trip er, at vi skal købe en masse snacks til turen! Også vil vi køre ud mod ørkenen, Anzo Borrego, hvor vi vil sove under klare stjerne mellem kaktusser og prærieulve. Efterfølgende går turen ned for at se Salton Sea, derefter en lille vandretur op til Potato Chip Rock, og så kører vi ind i bjergene ved Mt. Laguna, hvor vi vil gå lidt på Pacific Crest Trail. Vi kommer nok ikke til at have så meget netværk på turen, så vi updater på den anden side, når vi har nået Hilton hotel på torsdag. ✌️✌️✌️

Endnu en sidste dag med Bo & Marianne, som denne gang blev brugt på at køre fra Greenville til Charlotte, hvor vores fly til San Diego gik fra. Vi havde en lille vandretur (eller trappe tur) på Chimney mountain, hvor vi havde 500 trin op, for at nå toppen. Om aftenen havde vi en farvel/ fødselsdagsmiddag for Marianne, hvor vi delte en masse forskellige foreretter.

I går havde Anders, Marianne og jeg, ifølge os selv, en ret hård dag! Vi startede med morgenmaden kl. 10, hvor vi fik lækre æg og avokado sandwich. Efterfølgende var vi lige hjemme og skifte tøj, da det var blevet ret varmt udenfor☀️ Så gik vi tur rundt i downtown Greenville, hvor vi b.la. Var inde i en popcornbutik, der solgte karameliserede popcorn, i alle mulige smage. Også var det tid til forkælelse! Vi var alle tre inde og få en varm olie pedicure med dertil hørende massage. Så vi har jeg fine lyserøde glimmer tær. -Anders var kedelig og sprang neglelakken over.. Derefter syntes vi, at vi havde haft så travlt i løbet af dagen, at vi lagde os ned ved hotellets pool. Om aftenen hentede vi Bo fra arbejde og tog ud og spiste. Her kunne vi fortælle hvor hård vores dag havde været, imens vi spiste de lækreste røde møre bøffer.

3 August 2017

Lækker aften is på Brusters😋🍦
Pitstop mod Greenville, SC. Bo har været i Greenville hele uge og arbejde, så efter et par dages camping, kørte vi hen for at mødes med ham. Vi vågnede godt ømme i kroppen efter vores vandretur, så vi syntes alle, at det var velfortjent med et par lækre doughnuts. Og som det kan ses, var Anders svært tilfreds!
14,5 km vandretur på Old Butt Knob Trail. Da Anders og Marianne sad og så på vandreruter i nærheden af vores camping plads, faldt valget på Old Butt Knob, mest forbi Anders syntes, at det var et sjovt navn. Med en rute der blev kaldt "svær" på knap 14,5km fik vi pakket taskerne med masser af snacks og vand, og de gode sko skulle på. Og den var svær! Vi besteg stejle bjergtoppe, hvor vi til tider måtte kravle op af klippe sten. Men intet kunne slå udsigten på toppen! Der var bjerge så langt øjet rakte, og da vi kom helt op, var bjerget hvidt og lyserødt og glimtende i solen. Da vi kom ned igen, gik vi langs en vild flod, hvor det voksede kæmpe rhododendron buske. Til sidst kunne vi klappe os selv på skulderen, og være stolte af, at vi fik besteget 3 bjergtoppe, kom igennem 2 bjergpas, og gik en stigning på 1km. Og selvom vi blev advaret om at der var spottet bjørne i nærheden, så vi (heldigvis) ikke nogen🐻 men der var et par 🐍

2 August 2017

UNDSKYLD MOR!!! På vores vandretur fik jeg klatret op på en bjergtop på bedste Spiderman manér, og fik taget billeder fra toppen.

1 August 2017

Camping på Mount Pisgah med Anders og Marianne. Ca. 4 timers kørsel fra Raleigh, stod på pludselig blandt bjerge og træer, på Mount Pisgah camping plads. Vi ankom om aftermiddagen, så vi fik pakket ud og slået telt op imens det småregnede. Om aftenen var det heldigvis blevet tørt, så der sad vi foran bålet og grillede skumfiduser til S'mores imens vi snakkede i flere timer.

Eftermiddags kajak tur i Lake Johnson Park.
I går aftes var vi på North Carolina Museum of Art, hvor de viste LaLa Land på storskærm udenfor. Så vi lå på græsset, pakket ind i tæppet og hyggede imens vi så film😊

29 July 2017

Som nogle ved, så valgte Anders og jeg, at flyve tilbage til USA, hjem til Bo og Marianne, efter kun få dage i Costa Rica. Vores oprindelige plan var, at vi skulle være på centeret i en uges tid, hvorefter vi ville have 10 dage med roadtrip rundt om i landet. Vi var dog kun hos dyrene i 3 dage, grundet det vi skrev om tidligere.. Dagen før vi tog af sted fra centeret, havde vi brugt flere timer på, at undersøge billeje og finde Airbnb i La Fortuna. Da vi dagen efter ankom på udlejningsstedet fik vi af vide, at vi skulle betale yderligere 4.500kr som obligatorisk forsikring, trods for at hjemmesiden sagde at det var med i prisen. Og så stod vi dér; med et budget der ikke rækkede, i et fremmed land, med et fremmed sprog, uden netværk, wifi eller nogen som helst mulighed for, at komme til vores Airbnb værelse 3 timers kørsel væk. Så vi bookede os ind på hotellet ved siden af, ringede til Bo og Marianne, som heldigvis gerne ville have os, og bestilte et fly mod Raleigh næste morgen.

28 July 2017

Mere dovendyr spam👌🏻

26 July 2017

Vi havde virkelig set frem til at besøge Costa Rica Animal Center, efter at vi stødte på deres hjemmeside for et halvandet år siden. Men jeg blev en smule skuffet ved vores ankomst. Vi vidste at det var store sovesale, og at det lå i junglen, så det var ikke luksus vi havde forberedt os på, men vi havde heller ikke forestillet os, at det ville være så beskidt... Vi var nu heldige nok, at komme på et 6 mands værelse, med kun et andet par fra Tyskland. Men sengene stod knap nok oprejste, madrasserne og hovedpuderne var jordslåede og beskidte, og var så bløde at man skulle have to, for at kunne ligge uden at røre bunden af sengen.. toiletterne og badet var klamme, og jeg brugte vådservietter i stedet for at gå i bad. Og køkkenet, var et udekøkken med masser af insekter og den service vi brugte, var altid vådt. MEN! Vi er begge glad for at have taget derhen, og opleve det, for det var mega fedt at se dyrene helt tæt på, nusse nogle på maven og ja, blive bidt i benet af en abe🙈

25 July 2017

Vi er i live, vi har bare ikke så meget netværk her i "junglen"!

22 July 2017

Sidste aften i USA med Bo og Marianne blev brugt på, en god middag på 6 Feet Under fiske restaurant. Efter middagen var vi på Westin, et skyskraber hotel med restaurant og bar, hvor vi fik lækker dessert og drinks på 73. Etage, imens vi så solnedgangen.🍸🌆 Imorgen kl.5.30 kører vi mod Atlanta lufthavn, hvor vi er klar til vores næste stop på ferie: Costa Rica! Her skal vi først tilbringe en uge på Costa Rica Animal Rescue Center, hvor vi skal passe dovendyr og aber, efterfølgende har vi en uge hvor vi vil køre rundt og se landet.
Stone Mountain Park, i 33 graders varme i skyggen. Efter en morgenmad med vafler og bacon, kørte vi en halvtimes tid væk fra Atlanta, for at tage hen, som Bo og Marianne har sagt det, "for at se en sten". Så forventningerne var store! Fra p-pladsen gik vi hen til det relief i bjerget vi skulle se. Bo og Marianne havde været der før da de var unge, men siden da, er der kommet forlystelse park til, så det var en smule turistet. Det kæmpe relief forestillet Stonewall Jackson, Robert E. Lee , Jefferson Davis og hesten Black Jack, alle sammen fra Den Amerikanske Borgerkrig. Vi kom op på toppen via lift, hvor der selvfølgelig skulle tages en masse billeder! Og som i kan se på billederne, så er der nogle som er bedre til, at hoppe højere end andre🙈 Vi gik ned af bjerget (et par km) i solen og varmen, så det var meget tiltrængt at komme ind i bilen med aircon og koldt vand!

21 July 2017

Første hele dag i Atlanta. Vi startede dagen ud, med morgenmad i solen på en café tæt på huset. Derefter kørte vi mod byen, hvor vi skulle ind og besøge World of Coca Cola museet. Har fik vi lært en masse om Coca Colas historie, deres markedsføringstekniker, vi så 4D film, og så fik vi selvfølgelig også smagt en masse af deres forskellige produkter, de har rundt omkring i verden.😊 Efter en lækker frokost på Ted's Montana Grill, hvor vi fik bison burger, tog Marianne og Bo ind på Civil Rights musset, imens Anders og jeg gik hen i parken ved siden ag og fik en Oreo milkshake.

20 July 2017

I dag tog vi endnu en lang køretur, denne gang til Atlanta, hvor Anders og jeg skal flyve fra, når vi skal til Costa Rica om et par dage. Aften blev brugt på en hyggelig cafe, med rigtig lækkert mad, kolde mojitos og en masse spil.

19 July 2017

I dag var vi henne og besøge Boone Hall Plantation & Gardens. Boone Hall blev etableret i 1681 af engelske major John Boone. I dag, mere en 300 år senere, er det originale træhus blevet skiftet til et murstens hus, og huset har været i solgt til flere forskellige familier. Plantagen havde omkring 250-300 slaver, som arbejdede med at lave mursten og plante pecannødde træer. Plantagen har stadig en lille produktion i dag af frugt og grønt, men bruges mest til turistbesøg. Dog har den også været filmkulisse for b.la. Filmen The Notebook (til jer der har set den, så er huset det sommerhus Ally's familie bor i, den første sommer hun møder Noah).
Hyggelig lille cafe med lækkert morgenmad

18 July 2017

En dag på Magnolia Plantation & Gardens. Magnolia Plantation & Gardens er dateret helt tilbage til 1676, da Thomas og Ann Dayton etablerede den ved Ashley River i Charleston. Thomas og Ann var de første, af 15 direkte generationer på over 300 år til, at eje plantagen, og den er stadig ejet af familien, den dag i dag. Plantagen dyrkede ris, kaldet Carolina Gold, som kun eksisterer meget få steder i dag. Som mange andre sydstats plantager, havde Magnolia også slaver, og der er fundet dokumenter for, at de havde op til 150 slaver, der levede i kummerlige vilkår. Vi var rundt og se på de huse slaverne boede i, vi så de romantiske haver, som var inspireret af datidens stil fra England og så var vi på bådtur. Vi fik også gået en tur blandt sumpe rundt om på ejendommen, hvor vi så en masse små, og få store, alligatorer. En var næsten så tæt på at vi kunne røre den! Utrolig smukt og fantastik sted, med en skræmmende fortid, med slaver og hærdelser fra Den Amerikanske Borgerkrig.

17 July 2017

Pitstop i Wrightsville Beach, NC, hvor vi fik tanket op med hotdogs og milkshakes. 🌭🌭🌭🌭🌭
Så fik vi prøvet, hvad vi selv synes er, en klassisk amerikansk aktivitet: batting cage. Anders og Bo var rigtig gode, de fik ramt en masse og de gik fra softball til at skyde en baseball med en fart på 55 mph. (Ca.100km/t) Jeg var knap så god.. Ud af 24 boldkast fik jeg kun ramt en håndfuld, og der gik heller ikke lang tid før jeg, utrolig nok, fik skudt mig selv i læben. Så med en hævet læbe, valgte jeg at give mine resterende ture til Bo og Anders, og stå på sidelinjen og heppe!😂
Så er vores roadtrip til Atlanta begyndt! Første stop med overnatning er Charleston, South Carolina.

16 July 2017

Selvfølgelig skal vi have dessert efter frokosten!😋
Varme nylavede donuts, brunch og hyggelig gåtur mellem klassiske amerikanske huse i Raleigh.

15 July 2017

Efter Farmers Market i Durham kørte vi til Eno State Park, hvor vi var ude og vandre på en vandresti Marianne havde hørt om. Vi kom dog til at gå en lille omvej i ruten, så vi endte med en gåtur i 34 graders varme på 7 km. Det var en rigtig fin tur gennem skov og langs flod, som vrimlede med vandskildpadder. Da vi kom tilbage til bilen var vi alle godt svedige, så vi kørte hen på Elmos Diner for at få en velfortjent sent frokost. Og så var det ellers tilbage mod Raleigh, så vi kunne komme i poolen!
Dagen startede ud med brunch efterfulgt af en tur på Farmers i Durham, hvor vi fik lækker is. Og så fik jeg lov til at holde et 6 uger gammelt pindsvin og dens mor!

14 July 2017

Første dag i Raliegh startede ud med en tur i outlet, hvor Anders og jeg fik vores forsinkede fødselsdagsgaver af Bo og Marianne. Så nu har vi begge et par fine Nike sneaks til resten af turen🙌🏻 Om eftermiddagen var vi en tur i poolen ved Bo og Mariannes lejlighed. Men helt nedkølende var det ikke, da vandet var varmere end luften..🙈 Om aftenen spiste vi på Bad Daddys Burger Bar, som havde de lækreste burgere! 🍔 efter det var vi på Goodberry hvor vi fik byens bedste dømte is🍦
Smuk udsigt fra det sidste fly

13 July 2017

10 timer på Islands lufthavn..😅 Loftet i lufthavnen er lavet sådan, at lysene skal forestille nordlyset, så man kan egentlig godt sige at vi i nat har sovet under stjernerne.

12 July 2017

Så er vi på vej! Foran venter os ca.24 timers rejsetid. Første stop er Island hvor vi har 10 timers layover. Efter det, er det et smut til Boston og så lander vi endelig i Raleigh!