Europe, Africa · 18 Days · 22 Moments · November 2017

Kryssning i Indiska Oceanen

25 November 2017

Vi behövde vara ute ur kabinen redan klockan 8 imorse och vårt plan går inte förens klockan 11 ikväll, så idag hyrde vi en taxi som var fått köra oss runt på ön. Vi planerade en rutt och avverkade gamla vulkaner, massa utkiksplatser, hinduiskt tempel, vattenfall, sju färgad jord och stränder. Lagomt ansträngande och perfekt när man har en stor resväska att dra på som då ligger i taxin hela dan👍🏻 Lagomt till att vi var klara så började det ösregna oxå!☔️ Regn säsongen drar igång här nu och pågår till februari berättade chaffisen. Men vi kan absolut inte klaga på vädret denna resa! Vi har haft tur med sol alla de dagar vi varit ute på båtutflykter, och så fick vi en störstskur på Seychellerna men den var bara mysig!😊

24 November 2017

Tillbaka på Mauritius igen och denna dag spenderades på en piratbåt med världens bästa besättning! Vi tog en buss från hamnen till östrasidan där vi hoppade på båten och gav oss iväg. Det serverades Rom och Cola så fort vi hoppat på och sen blev det ett snorklingsstop. Inte så mycke fiskar men däremot fina korallrev. Sen åkte vi vidare mot vattenfall och med jämna mellanrum plockade besättningen fram gitarr och trumma och ställde till med fest, sjöng och dansade! Så härligt! Vi käkade en super god bbqlunch på båten och sen släppte de av oss på en jätte vacker ö där vi kunde bada. Det var överallt små sandstränder i havet så vi hittade vår egen och placerade oss där. På vägen tillbaka till hamnen sen där vi skulle av var det verkligen full fest med dans och musik!😁 En perfekt dag att avsluta Mauritius med!☀️💃🏼🙌🏻⚓️

23 November 2017

3:e dagen på Reunion, en dag för mycket. Hade vi åkt till Madagaskar som planen var från början så hade vi bara haft 2 dagar på Reunion vilket hade vart perfekt. Nu fick vi en extra. Vi behövde vara tebax på båten 16:30 så vi ville inte ta oss dör långt då lokalbussarna inte helt var att lita på. Så vi tog ett varv med "hamn-bussen" som hade tre stop, "City center, "busstation" och "köpcenter". Inte den mest spännande dagen direkt men jag blev två byxor och en blus rikare. För att kompensera den "tråkiga dagen" så fick de bli sen vinlunch följt av barhäng på båten sen😜💃🏼

22 November 2017

Dag två på Reunion. Det här med lokalbussarna blev vår grej på Reunion så vi bestämde oss för att ta oss till staden St Gilles och stranden där. Ca 45 minuter från hamnen vi lagt till i. En mysig hamnstad som vi strosade runt i, men vi fick tyvärr inte bada då det var alldeles för mycket haj! Hamnade sedan på ett mexikanskt litet hak där vi drack den godaste iskalla ölen i plastmugg och käkade fajitas, tortillachips med massa smält ost och drack Frozen margarita och sangria innan vi tog oss tillbaka till båten igen.

21 November 2017

Första dagen på Reunion, VACKERT!😍 Vi bestämde oss att ta oss upp i bergen via lokalbussarna. Ute i terminalen i hamnen träffade vi på två svenskar till som oxå var sugna på den idén. Så vi krokade arm och hoppade på och av bussar och tillslut kom vi upp i bergen! Och vilka vyer, helt otroligt! Vattenfall överallt och vilken grönska! Men vi tog oss inte ända upp med bussarna, vi behövde en bil! Vi frågade lokalbefolkningen om de ville tjäna en hacka men det är bra svårt att göra sig förstådd på engelska när det bara är franska som gäller🤣 Tillslut lyckades vi få tag på en taxi med hjälp av baguett snubben och två andra killar efter en del del gestikulernade och pekande på kartan🤣 Taxichaffisen sen gjorde vi oss förstådda med via Google translate👍🏻 Ett riktigt äventyr blev det och det var så kul!

19 November 2017

Hej från båten!👋🏻 Vi är nu inne på vår tredje dag till havs. De har vi spenderat i en solstol, på gymmet och i restaurangerna. Typ det man kan göra här😁 Igår var det väldigt blåsigt på förmiddagen, så blåsigt att vi gick till vad vi kallar "vårt vardagsrum"😂, klubben på båten som ligger högst upp och längst bak. Där är det alltid nästan folktomt och lugnt och skönt. Där la vi oss i en varsin soffa och lyssnade på pod och spelade kort. Efter lunch hade blåsten lugnat sig lite och vi hittade en varsin solstol i solen😎☀️ Det har blivit mest buffé på kvällarna då vi gillar det bättre än al'a carte restaurangen. Men igår fick det bli al'a carte ändå. Och allt var jätte gott! Åt en helt fantastisk Tiramisu till efterrätt! Efter middagen tog vi en drink i en av alla barer och gick sen för att kolla på showen. De har show varje kväll och igår var temat Italien. Men nja, opera föll oss inte i smaken så vi lämnade faktiskt för att gå och sova istället!🙄😁

17 November 2017

Sista dagen på Seychellerna. Vi hade ingen utflykt bokad denna dag utan bestämde oss för att ta oss ut på egen hand. Vi gick av båten och knatade in mot centrum och tog en taxi som körde oss till "Beau Vallon". Lite molnigt denna dag men inget vi tänkte nå vidare mycket på. Vi tog en promenad efter stranden och hittade sedan en plats vi gillade. Gick och köpte en varsin färsk kokosnöt att dricka och slog oss ned. Sen började det dugga! Vi tog skydd inne bland träden och när de slutade gick vi ut igen för att ta ett dopp i havet. Lagomt till att vi var redo att hoppa i så öppnade sig himlen!🌧 Det var bara att ta skygg igen!🤣 När det hade lugnat ner sig bestämde vi oss istället för att hitta närmsta bar, helt rätt!🍺 Där satt vi sen och drack inhemsk blaskig öl medans regnet öste ner innan vi tog taxi tillbaka till båten. Ovädret hade nått båten när vi kom tillbaka så då hoppade vi i en av de varma bubbelpoolerna uppe på däck, i ösregnet!🤣 Fantastisk sista dag i ett regnigt paradis!🌺

16 November 2017

En kvart speedboat från Prasil ligger ön La Digune. En ö där det finns 48 stycken fordon. Så vi fick vänta lite innan vi det var vår tur att hoppa på flaket på en bil som skulle ta oss till ett ställe där de odlar kokosnötter och producerar allt som har med kokosnötter att göra. Efter det stoppet så åkte vi vidare mot stranden "". Och vilket ställe! Man gick som på en strandpromenad bland berg och grönska och var bara helt förstummad över vyerna som väntade efter nästa krön! Överallt fanns små härliga gömmor bland stenar och palmer ut i havet! Och helt plötsligt så dök det upp juicebarer, så härligt!😁 Vi gick länge och hittade sedan vår plats alldeles för oss själva. Det var jätte varmt denna dag och vi längtade efter att få svalka av oss, ett problem bara... Havet var över 30 grader varmt så vi fick doppa oss och sedan gå upp och låta vinden svalka av oss!😅 Lyxproblem!
Dag 2 på Seychellerna🌺 Alltså Seychellerna, Im in Love! Så jäkla vackert! Man lixom tror att man är i en tecknad Disneyfilm! Idag tog vi speedboat färjan precis som igår till ön Prasil. Men idag hoppade vi på en minibuss istället för Katamaran. Den tog oss först till ett Palm reservat där de odlar Coco del mar. Sen åkte vi vidare till stranden "" som säga vara en av de finaste i världen. Och ja, det håller jag med om när det gäller kristallklart vatten och med sån där bommulsmjuk sand så långt ut i havet du bara kan gå men när det gäller omgivningen så var den andra stranden vi besökte bättre😍 Den skriver jag om i ett annat inlägg. På nästa stop var det dags för lunch på ett hotell, en stor och jätte god creolsk buffé väntade på oss där ute på en brygga😋😍 Sen tog bussen oss tillbaka till hamnen på Prasil och vi hoppade på en speedboat till ön La Diugne, bästa stoppet!

15 November 2017

Fler bilder från katamarandagen☀️😁 Fick se fina fiskar under vattnet. Väldigt färgglada!🐠 Och när vi la till vid den sista stranden vi besökte fick vi se en sköldpadda som simmade runt och två stingrockor. En annan fisk vi fick se mycket av var flygfiskar! Såg helt sjukt ut när de helt plötsligt kom upp ovan ytan och flög flera meter i ilfart innan de dök ner igen😅
Vår första dag på Seychellerna spenderades på en katamaran där vi gled runt bland fantastiska öar😍 Vi snorklade, solade, badade, besökte en ö där landsköldpaddor levde i det fria och bara njöt av omgivningarna som är helt fantastiska! Det blev en riktigt hel dag och vi var helt slut när vi kom hem, och vrålhungriga! Hade ingen lust någon av oss att klä upp oss nå vidare så det fick bli middag på buffé restaurangen, perfekt att man kan välja den. Och maten där är jätte bra! Sköldpaddorna vi fick träffa lever i det fria på en ö där lokalborna tar hand om dem. De samlar ihop de nykläckta sköldpaddorna för att skydda dem från andra rovdjur så att de inte ska dö ut. Gigantiska sköldpaddor som gick runt där och vi fick även se tre veckor gamla. De stora sköldpaddorna var jätte kjeliga, kom fram till en för att bli kliade på huvudet och halsen🤣 Lite läskigt först men sen blev vi vänner!🐢❤️

14 November 2017

Costa Cruises Riviera, så heter fartyget vi åker runt med. Vi har nu haft en och en halv dag till sjös. De har spenderats på gymmet, i en solstol, i poolen och på restaurangen. Käket på kvällen har varit bra, det har blivit 4 rätters två kvällar på raken. Båten är ju Italiensk så vi börjar med en förrätt, sen är det en pasta förrätt följt av varmrätt och avslutningsvis dessert! Kan välja att få ytterligare en ostbricka eller en sallad innan desserten oxå😅 Vi går och lägger oss runt 8-9 och går upp vid 6-7...🤣 Så jäkla härligt, haha! Men imorgon ska de bli kul med lite äventyr på Seychellerna. Då ska vi åka katamaran till massa vackra stränder, snorkla och även vandra lite! Ska bli skönt att komma av båten och få uppleva lite annat!
Dresscode "Gala/Elegant" igårkväll så då är det bara att hoppa i klänning och skjorta! Och för Tobbes del fluga när man inte har någon aning om hur man knyter en slipsknut...🤔😂
Lite bilder från båten🛳

12 November 2017

Vi gick av båten och knatade in till köpcentret Waterfront. Tydligen så är alla affärer stänga på söndagar fick vi se. Bara några caféer öppna och mindre marknadsstånd. Jaja, behövde köpa mig en strand och poolväska så jag slipper gå runt med en ICA kasse...🙄😂 Och det hittade vi! Och nu sitter vi på ett jätte härligt café "Ilot Café" med en soja latte och färskpressad juice.

11 November 2017

Vi lämnade hotellet igår eftermiddags efter lite havs och poolhäng och tog taxi till hamnen och vår nästa destination, båten! Eftersom vi inte kommer att stanna till något på Madagaskar så har vi en extra dag här på Mauritius och Port Louis idag, så vi tänkte utforska staden lite senare när frukosten lagt sig. Ikväll börjar båten åka mot Seychellerna. När det gäller båten så får jag säga att den är bra! Nu jämnför ju jag och Tobbe med Celebrity Cruises som vi åkte med för två år sedan och den båten var ja helt galet fin och lyxig! Men det är absolut inga fel på den här jollen!🛳 Men kan komma att bli lite galen på Italienska virriga damer dessa dagar...

10 November 2017

Okej, hur ska jag beskriva denna dag?!😊 FANTASTIK! Hade skrivit ett inlägg men de 1000 bokstäverna man kan använda här på Journi räckte inte till! Så jag låter bilderna tala för sig själva och så får vi berätta frieri historian för nära och kära när vi kommer hem!💍❤️
Fredagmorgon i Mauritius. Tobbe serverade mig kaffe på sängen, öppnade balkongdörren och lyssnade på fågelkvitter. De var mysigt i fem minuter sen började grannens unge grina...😂 Satte på oss träningskläderna och gick ner till den folktomma stranden, paradiset! Sen fick det bli ett pass på hotelletsgym som är super fint! Tror det är det bästa hotellgym jag varit på. Efter träning smakar ju frukosten ännu bättre och speciellt när man får frukostbordet precis vid havet☺️ Grym frukostbuffé tycker vi båda! Nu blir det stranden och vattenaktiviteter som SUP, snorkling och kanske även lite wakeboard!🤙🏼

9 November 2017

Härlig dag igår att bara få varva ner och lokalisera sig på hotellområdet. Åt en varsin cecarsallad till lunch och delade på en flaska vitt med utsikt över pool, hav och palmer. Trodde jag åt bacon i salladen men det visade sig vara sardeller...😬 Tyckte det smakade mycket fisk...😅 Vi hann även med ett dopp i havet, härlig temperatur! Tar med termometern idag!😁 Vi fick även se solnedgången. Lite molnigt tyvärr men så vackert ändå! Vi hängde sedan på låset vid 7 när middagsbuffen öppnade, käkade snabbt och gick sedan och däckade tidigt för att försöka komma i fas. En hel natts sömn gjorde gott!
Vi är framme på Mauritius och incheckade på hotellet, som är SÅ FINT!😍 Hotellet vi bor på heter "Victoria Beachcomber Resort & Spa". Vi blev eskorterade ner till pool-loungen direkt när vi kom, där fick vi sätta oss ner och sippra på en välkomstdrink och kolla in den härliga utsikten medans de skötte incheckningen åt oss. Nu har vi duschat bort resan, hoppat i badkläderna och skall strax beställa lite lunch innan det blir pool och strandhäng resten av dagen!☀️🌴👙

8 November 2017

Nu sitter vi på planet!✈️ En flygresa till Dubai först, sen har vi några timmar på Dubais flygplats innan vi går på planet som tar oss till Mauritius. Vi är framme i Mauritius imorgon 10:40 lokaltid (3 timmar före er hemma i Sverige). Vi hörs på Dubai eller när vi är framme på Mauritius!👋🏻

7 November 2017

Det börjar närma sig nu! Väskorna är så gott som färdigpackade och res-pirret i magen gör sig påmint! Jag tänkte berätta lite om rutten vi kommer att göra. Tyvärr så är alla tre stop på Madagaskar inställda!😩 Pga lungpesten som har härjat där sedan i augusti så har fartyget beslutat att inte stanna där. Väldigt tråkigt men å andra sidan så är ju inte lungpest något man vill komma hem med! Så nu ser rutten ut såhär: • 3 dagar på Mauritius, de två första på hotell sedan en natt på båten innan vi nästa kväll åker iväg. • 2 dagar till sjös. • 3 dagar på Seychellerna. • 3 dagar till sjös. • 3 dagar på Reunion. • 2 dagar på Mauritius. Tror med all säkerhet att resan kommer att bli fantastisk ändå men att missa Madagaskar är sjukt tråkigt! Men nu ska vi inte hänga läpp för det för imorrn är det SEMESTER!🌴☀️