Asia, Australia and Oceania · 112 Days · 30 Moments · July 2017

Madelens äventyr i Nya Zeeland

31 October 2017

Idag gick jag uppför ett 150 meter högt vattenfall, Wairere falls i Matamata. Det var många stenar att klättra över men det var mödan värt för det var så fin natur! Många broar och vatten som rann längs med väggarna gjorde att det var en helt sagolik vandring uppför berget. Som tur var så var det uppehåll idag och utsikten från toppen var fantastisk! Jag hade lunchpaus på en sten i vattnet😄. Synd att man inte kan ha med videoklipp här i journi, då hade ni fått se ett vidare perspektiv.

23 October 2017

På söndagen gick jag och Karola upp före kl 6 för att se soluppgången på stranden. Vi åt lunch på stranden i Gisborne och skulle gå runt i stan lite men allt var stängt. Sedan gick vi ut på en långbrygga i närheten som tidigare använts av tåg för att ta hand om gods från fartyg som inte kunde köra längre in. Det var en blåsig dag men som tur var regnade det inte. Det blev läggdags tidigt, för kl 02 på måndagen fick vi lov att gå upp för att hinna köra till East Cape och gå uppför 800 trappsteg för att komma till fyren. Det är stället man kan se världens första soluppgång på. Solen gick upp ca kl 6:10. Idag (måndag) har vi spenderat 8 timmar i bilen för att köra tillbaka. Vi missade inget fint väder iallafall för det har regnat nästan hela dagen.

22 October 2017

Denna helg har det varit långhelg här. Måndagen var Labour day så då var alla lediga. Jag och fyra andra au pairer (tre från Tyskland och en från Danmark) åkte då till östkusten. På fredagen sov vi i Rotorura och på lördagen åkte vi till Rere Falls och Rere Rockslide. Det var som en stor naturlig rutschkana på en stenhäll. Det var soligt och varmt och många andra sär trots att det inte kan ha varit mer än 16 grader i vattnet. Jag hade ingen luftmadrass att åka på så jag tog en säck som det varit kalvpellets i. Det fungerade utmärkt. Jag är väldigt nöjd över att jag lyckades låta bli att bränna mig i solen också. Sedan åkte vi via Gisborne till Tolaga Bay där vi övernattade i två nätter. Det var ca 5 minuter promenad till stranden men alldeles för kallt i havet för att bada tyvärr.

16 October 2017

På söndagen var jag och en kompis ute på segelbåtsäventyr. Varma kläder behövdes för det var blåsigt och 1,5m vågor som var väldigt roliga. Båtturen gick till den stora stenhuggningen, den var visst bara 40 år gammal. Seglingen var en av de bästa upplevelserna här. Vi åkte runt lite i Taupo och så körde vi förbi en skylt med texten: Extreme Swing. Det måste vi prova sa vi och satt på en gunga som släpptes ner 44 m över floden. Det var också roligt men väldigt dyrt för några ynka minuter. Jag har haft en trevlig helg iallafall 😊

14 October 2017

När det äntligen var soligt och varmt gick jag omkring i en 12 grader kall grotta. Men det var det värt för det var så kul att vada i vattnet, krypa genom smala passager och se lysmaskar i totalt mörker. Dessutom hade vi fina randiga underställ 😁. Det var så fin natur i början av turen så vi glömde bort att det var lysmaskar vi skulle kolla på.

5 October 2017

Idag när jag och en annan au pair var på väg till Waihi beach på östkusten blev vi stoppade av polisen, men de kontrollerade många bilar. Stranden var väldigt stor och hade många fina snäckor som bara väntade på att bli plockade. När jag kom tillbaka till mitt hus upptäckte jag chockat att jag fått med mig en fripassagerare. Usch! 20 grader och sol gjorde att vi gick barfota tillbaka till bilen och då trampade jag på en geting. Det tyckte inte blodsockret var så roligt. Vi tittade också på Owharoa Falls på väg tillbaka. Det finns gott om vattenfall här. Jag skulle kunna åka till ett nytt varje helg. Hoppas alla har det bra hemma i Sverige och att ni njuter av höstfärgerna. Här börjar löven komma på träden.

29 September 2017

Idag besökte jag och Scarlett en djurpark i Rotorura för att få en liten utflykt. Jag var väldigt sugen på att ta med några av getterna hem😁

22 September 2017

Efter att jag och Scarlett varit till playgroup i Hamilton så åkte vi till Hamilton gardens för att ha en liten picknick. Det var lite märkligt att de flesta blommorna redan var överblommade med tanke på att våren just har börjat. Det fanns lite olika trädgårdar, italiensk, japansk, indisk, tudor, örtträdgård, exotisk och några fler som jag inte kommer ihåg.

17 September 2017

På söndagen åkte vi till en honungsaffär och därefter till Craters of the Moon, ett geotermiskt område med ånga som kommer upp från marken. Sedan ville jag åka till Lava Glass sculpture garden. Där kollade vi på glasblåsning och alla fina skålar och vaser. Trädgården var full med olika färgglada glasskulpturer. Det har varit en trevlig helg trots allt regn.
Denna helg har spenderats i Taupo tillsammans med Karola från Tyskland. Först åkte vi till Aratiatia Rapids som är en damm som öppnas tre gånger om dagen och fyller upp floden. Sedan åkte vi till Huka Falls, ett 11-meters vattenfall isblått vatten. Efter det körde vi in till centrum och promenerade längs med sjön, Lake Taupo och åt revbensspjäll till kvällsmat. Vi sov över i Taupo.

12 September 2017

Hängbro från 1925. Det svängde ganska mycket i blåsten men fin utsikt var det iallafall.

3 September 2017

Idag åkte jag och tjejerna från igår till Waikete Valley Thermal hot pools och njöt i det varma vattnet i 6 olika pooler med fin utsikt över gröna kullar. Det var mellan 37-42 grader i poolerna och inte alls mycket folk på förmiddagen när vi var där. Sedan gick vi en promenad i Redwood forest. Lite mindre regn idag så det var trevligt 😄

2 September 2017

Regn idag men det medförde bara att det var nästan tomt på stigarna runt svavelpoolerna. Väldigt häftigt att se och lukta😁. Luktar ungefär som ruttna ägg har jag hört.

26 August 2017

Idag åkte jag och tre andra au pairer till Waitomo Glowworm Caves, en grotta med stalakiter och stalagmiter av limestone. 1 timme och 20 minuter bort. Det var en guidad tur i grottan och på slutet en liten båttur i grottan där man såg alla tusentals lysmaskar. Såg ut som en stjärnhimmel och väldigt mysigt. Man fick inte ta kort där inne så det blev bara några bilder från utsidan. Efter grottan åkte vi till Otorohanga Kiwihouse, typ en djurpark med kiwifåglar och andra fåglar. Man fick inte ta kort där heller för kiwifåglarna är nattdjur och de var i ett mörkt rum. Men nu har jag iallafall sett några kiwifåglar och de var mycket större än jag trodde.

25 August 2017

Idag åkte jag och Scarlett till Hamilton för att vara med på denna veckas playgroup där man träffar andra au pairer och deras barn. När vi ändå var i stan så åkte vi till Hamilton Zoo. 15 grader med solsken och inte alls mycket folk i djurparken = 😄

21 August 2017

I närheten finns en sjö som man kan ta en trevlig promenad runt. Just nu är den full av svarta svanar och deras fluffiga ungar. Utspritt längs med gångbanan finns det utegym och lekparker.

20 August 2017

Idag gjorde jag en liten utflykt till Hamilton, femte största staden i NZ. En timmes bilfärd från mitt hus. Jag hittade roddklubben i Hamilton 😁 (första bilden). Andra bilden är vid Waikato Museum som jag tittade in i. Det var ganska litet för det finns ju inte så mycket historia här när landet är så ungt. Väldigt trevligt med gröna träd och blommor mitt i vintern måste jag säga😄. På väg tillbaka tänkte jag gå runt i Hamilton gardens men det började spöregna så det får bli en annan gång.

Idag mötte jag upp tre andra au pairer vid Blue springs. Här är vattnet konstant 11 grader och är väldigt rent eftersom det tar 100 år för det att sila genom marken. Det medför också att det är väldigt klart och fin blå färg.

10 August 2017

Äntligen har jag kommit ut på min första utflykt på Nordön! 45 minuter tar det att köra till Rotorura, ett bra utflyktsmål eftersom jag bara jobbar 2 timmar på morgonen. Jag shoppade lite och gick runt i en fin park. Rotorura är ett geotermiskt område så det luktar svavel och det finns områden med hett vatten och gejsrar, men jag såg ingen idag.

Lake Taupo. Kristallklart vatten och berg med snö på andra sidan sjön. Väldigt fin utsikt och vi hade tur med vädret idag😄

3 August 2017

Ny familj, ny utsikt och nya kalvar som grannar. Har till och med fått ett eget hus med kök å allt att bo i. Det kommer nog att bli bra på nordön i Tokoroa 😊

Idag körde vi runt lite i Christchurch och på många branta och slingriga vägar. Det har varit minusgrader idag men det hindrar inte kiwisar från att gå i shorts och flipflops
Canterbury museum. Ett par från sydön hade alla sina väggar klädda med paua shells

29 July 2017

Radiostyrd segelbåtstävling i Christchurch botanical gardens

23 July 2017

Efter regn kommer sol. Rakaia Gorge

22 July 2017

200 mm regn har vi fått här på mindre än två dagar, ungefär så mycket brukar det regna på en hel månad. Många vägar är stängda, så det blir nog svårt att göra någon utflykt i helgen. Regnrekord här.

20 July 2017

Wakanui beach och södra Stilla Havet förra veckan. Det tar ca 30 minuter att köra dit, men tyvärr kan man inte bada på den stranden, tror det är för strömt och stora vågor.

13 July 2017

One Tree Hill i Auckland förra veckan under rundturen. Det var regn, vind och solen försvann ganska snabbt tyvärr.

12 July 2017

Nu sitter jag på hotellrummet i Auckland och väntar på att första mötet ska börja. Allt har gått bra utan några problem. Även mellanlandningen och övernattningen i Dubai gick fint. Där var det strax under 40 grader varmt så det kändes som att kliva in i en bastu när jag gick ut från flygplatsen. Jag har inga kort därifrån eftersom det var mörkt när jag kom dit och ingenting som var fint att ta kort på. PS. Klicka på bilden så kommer hela bilden fram. 12 grader i Auckland med mulet väder och blåst.