Europe · 25 Days · 34 Moments · June 2017

Norway june 2017

26 June 2017

Met pijn in het hart zijn we deze ochtend vertrokken in Oslo. We wilden echt niet weg. We zijn nog even langs de winkel geweest, getankt en hop, vertrokken richting thuis. Langs Zweden weeral gepasseerd en nu staan we weer op de eerste camping van onze trip. Hundige Strand Familiecamping. Voor 1 nachtje. Hoe pijnlijk het was om Noorwegen te verlaten, hoe hard het brand om nu terug thuis te zijn.
Door Zweden naar Denemarken

25 June 2017

Lesley is vanmorgen tegen 7u terug gekomen van de nacht. Hjj heeft zich goed geamuseerd. Omdat hij moest slapen, ben ik met Wodan gaan wandelen. Het oorspronkelijke plan was om 10 km te wandelen maar, zoals al heel de reis πŸ˜‚, ergens gaandeweg ben ik "verkeerd" gewandeld en op een kortere route terecht gekomen. 😁 Het was zoiezo weer een prachtige wandeling! Ik heb zels een grote roofvogel zien passeren, 3m van me vandaan! Een goede 6 km gewandeld, (NIET) klaar om afscheid te nemen van dit prachtige land... 😒

24 June 2017

Deze middag is Lesley naar de vikingboten in het museum gaan zien. Hij was helemaal in zijn nopjes 😁 ik ben in de auto blijven zitten, samen met Wodan. Daarna zijn we met ons drietjes naar het folklorisch museum geweest. Daar mocht Wodan wel binnen. Het was eigenlijk een stadje van vroeger. Ze hebben de huizen daar allemaal samen gezet. Het was op een mooi domein. Lesley is net vertrokken voor zijn nachtshift. Ik ben benieuwd 😊

23 June 2017

Vandaag zijn we Oslo gaan verkennen. We zijn terug naar het sculpturen park gereden om daar te voet naar Oslo city te wandelen. We hebben het koninkelijk paleis gezien met de tuin erond. Langs de boulevard zijn de dan naar het station gewandeld. De boulevard stond vol met terrasjes maar daar mochten we weer NIET op met de hond... heel leuk... uiteindelijk bij het station mochten we op het terras van Peppe's Pizza zitten. Heel lekker eten ook πŸ˜‹ Natuurlijk begon het weer te regenen ☺ We zijn toch blijven doorwandelen naar het fort van Oslo. Best wel mooi om te zien maar het was zo nat! Lesley is dan nog naar het artilleriemuseum gaan kijken. Ik en Wodan hebben buiten gewacht want we mochten naturlijk niet binnen, ook niet als het regent 😊 Nadat Lesley terug was, zijn we terug gewandeld. In de regen 😁 we waren totaal doorweekt! Maar toch maar een slordige 17 km gewandeld πŸ˜‰
Lekker!
Koninklijk paleis + tuin Echt mooi! En leuk om door te wandelen! We hebben de wacht zien wisselen, ook leuk om te zien.

22 June 2017

Het is toch weer even wennen om in een bed te slapen πŸ˜‚ Onze Wodan is nog bij ons gekropen maar dat was heel krap, in een twijfelaar πŸ˜‚ 'S nachts is het al een stuk donkerder, net nu ik gewend was aan het licht πŸ˜‚ Vanmorgen om 6u wakker. Dan gaan douchen en daarna havermout willen klaarmaken. Begaf het vuur het ineens... dit gaan melden en enkele uren gewacht op de "concierge". Blijkbaar moesten we alleen de "plane" terug opzetten πŸ˜‚ We zijn dan naar het winkeltje geweest waar we een hond zagen loslopen. Ik was ongerust dus zijn we erachter gegaan. Lang verhaal kort, de hond is gekend en loopt altijd los... toch een goede wandeling gehad πŸ˜‹ Vanmiddag zijn we naar Vigeland Sculpture Park geweest. Daar iets gedronken en een ijsje gegeten. Smaakt bij zonneschijn en 20 graden haha πŸ˜‚ Net terug gekomen en dan zijn we naar het meertje gaan kijken. Ook weer zo mooi!
Heel mooi met veel sculpturen

21 June 2017

Vanmorgen zijn we vroeg vertrokken, in de regen. We vonden het beide erg jammer. We hadden het graag wat langer gebleven maar het weer was echt te slecht. Ongeveer 7u rijden terug naar Oslo. Vlotte rit maar toch, we zijn alledrie op 😊 het was wel weer prachtig onderweg 😊 Nu staan we op Bogstad Camping. Omdat Lesley zaterdagnacht een nachtje meerijd met de hondenbrigade, slapen we nu in een hutje tem zondag. Eens change of scenery 😊 Het is een leuke, grote camping. Al een leuke wandeling gemaakt maar nu toch gaan slapen 😊

20 June 2017

Gisteren hebben we een recuperatiedagje gehad. Het slechte weer liet ons toch niets anders toe. Vandaag wilden we naar Trondheim stad gaan. We zijn pas in de liddag vertrokken omdat het zo'n slecht weer was. Ook deze keer hebben we de bus genomen. Niet zo'n succes met onze Wodan, hij was echt bang! Aangekomen in Trondheim was het (weeral) pijpestelen aan het regenen. Dan wilden we iets gaan eten, was onze Wodan niet toegelaten op het terras... Een beeje verder wel. Al een geluk! We zijn na het eten maar terug vertrokken naar de camping, het weer liet het niet toe. Morgen vertrekken we zelfs een dag vroeger naar Oslo.
Brasserie Barmuda Zeer vriendelijke bediening, lekker eten EN hondvriendelijk πŸ˜‰

18 June 2017

Vanmorgen om half 10 vertrokken, we hadden een lange reis van bijna 6u voor de boeg. Man man man! Wat een fantastische route!!! Route 55 verder tot aan Trondheim! Ze heeft ons door de bergen geleid tot op een hoogte van 1430 m! De sneeuw lag er nog hoger dan dat Lesley groot is! Onbeschrijfelijk! Bij het afdalen zijn we dan door het nationaal park Jotunheim gereden. Nogmaals zo mooi!!! Anders maar ook prachtig! Uiteindelijk zijn we op onze nieuwe camping gekomen, storsand gard camping. Recht aan de zee. Even mooi als al onze andere campings tot nu toe. Het enige wat nu echt tegenvalt is het weer. Blijvend regenen, af en toe enkele seconden zon. Dat vreet wel aan een mens na een tijdje. Maar al bij al, de zonnige momenten zijn zo prachtig hier!
Prachtige sneeuwtoppen en mooie landschappen

17 June 2017

Voor de eerste keer deze reis eens doorgeslapen! Geen nachtelijk bezoek aan het toilet! Niet dat dat erg is want het blijft hier toch licht deze tijd van het jaar dus ja πŸ˜‚ Na ons ontbijt zijn we gaan wandelen. Ook hier hadden ze verschillende routes. Om een of andere reden komen we nooit op onze eindbestemming van de wandelingen, zeer vreemd haha 😁 Eerst zijn we naar een meer gewandeld. Veel muggen onderweg, zelfs onze Wodan werd lastig gevallen. Ook veel sporen van dieren tegengekomen, was wel cool om te zien! Daarna zijn we een andere route ingeslagen, die zou ons naar een boerderij op de berg moeten leiden. Het was een zeer steile klim naar boven. Tot aan de boederij zijn we niet geraakt... het pad was op een gegeven moment zo dichtgegroeid dat we er niet meer doorkonden. Dan maar terug naar beneden πŸ˜‚ 'S avonds zijn we in het restaurantje gaan eten aan de camping. Heerlijk! En het dessert was overheerlijk! En alles zelf gemaakt!

16 June 2017

Deze ochtend zijn we vetrokken richting Skjolden. We zijn langs Gudvangen en Flam geweest. Zeer mooie locaties! We zijn ook door de langste tunnel van Europa gereden, de Laerdangentunnel? 25 km lang!!! Om de 6 km was er een nabootsing van het noorderlicht. Nogmaals hebben we de veerboot genomen maar deze keer zonder problemen haha πŸ˜‚πŸ˜‰ Om in Skjolden te geraken zijn we langs route 55 gereden, langs de Sognefjord. Onbeschrijfelijk! Nu staan we voor 2 nachten op de Vasbakken Kro en Camping. Leuke camping over een waterval. Benieuwd of we kunnen slapen vannacht haha πŸ˜‚
FlΓ₯m is ook zeker de moeite waard! Mooi stadje, heel toeristisch maar toch rustig.
Hier zijn we even gestopt voor Lesley πŸ˜‰ Was wel leuk om te zien, eigenlijk nieuw sinds dit jaar. Volgende maand is er ook een vikingfestival maar ja, dat is nu nog niet haha πŸ˜€ Heel lieve mensen, geven ook super goed informatie.

14 June 2017

Vandaag zijn we de stad Bergen gaan bezichtigen. Met het openbaar vervoer weliswaar πŸ˜‰ van onze camping moesten we een bus en een tram nemen om er te geraken. Bergen zelf is een hele leuke stad. Zowel het oude gedeelte, Bryggen, als het moderne gedeelte. We hebben er wat rondgewandeld, de toerist gespeeld 😊 Bryggen is heel mooi. In de oude gebouwen hebben ze winkeltjes gezet. Ze worden dus nog effectief gebruikt! Heel leuk! Lesley heeft een vikingwinkeltje gevonden haha ^^ we hebben ongeveer een uurtje met die dame blijven praten, was heel aangenaam! Nog een paar winkeltjes gedaan en dan terug naar onze camping (Foto's zijn met het toestel genomen, niet met de GSM ^^)
We zijn gaan eten in het restaurantje Una in Bryggen. Zeer lekker, zeer goede bediening!

13 June 2017

Vanmorgen zijn we om ongeveer 8u opgestaan en rond 10u vertrokken. We waren om half 1 op onze volgende camping aangekomen maar al goed ook. Doorheen de dag is er veel volk aangekomen. Nu hebben we ook een mooie plek aan het meer πŸ˜‰ De weg naar hier was zo mooi! De wolken hingen zeer laag, zelfs tot op de fjorden! Puur genieten! Voor de rest van de dag niet veel gedaan. Ons geΓ―nstalleerd, de was gedaan (voor de eerste keer ooit een droger gebruikt πŸ˜‹) en wat filmpjes gezien.

12 June 2017

Deze ochtend zijn we naar de supermarkt gegaan, al wandelend. Lofthus Camping ligt wat hoger dan het stadje dus zijn we te voet gegaan. 1 km naar beneden, goed om de beentjes te strekken. Naar boven was wat anders πŸ˜ƒ Na het ontbijt wilden we een wandeling gaan doen. Vanuit de camping kan je verschillende routes doen. Omdat we met Wodan zitten, gingen we de gemakkelijke doen. Eerst waren we verkeerd gewandeld en als we op de juiste route eindelijk zaten, kwamen we loslopende geiten tegen. Ik wilde niet riskeren dat Wodan een vroeg middagsnackje zou hebben, dus zijn we maar omgedraaid. Terug naar het stadje gewandeld en daar iets gaan eten. Honden mogen niet binnen in restaurants of dergelijke dus ja. Hij mocht buiten wachten. Hij kreeg wel water en eten dus dat was dik OK πŸ˜‰ In de namiddag nog wat spelletjes gespeeld.

11 June 2017

Vanmorgen vertrokken in Ølsberg met toch wel wat pijn in het hart. Het was een leuke, mooie camping met mooie herinneringen πŸ˜‹ Vertrokken naar Avaldsnes, waar een vikingfestival aan de gang was. We moesten daarvoor een veerboot nemen. We stonden in de rij aan te schuiven met de auto toen Lesley nog even naar het winkeltje ging. Natuurlijk begon de rij dan te bewegen... Ik ben dan snel achter het stuur gekropen en verder gereden. Lesley was al een chance op tijd terug πŸ˜‚ Na de veerboot begon Noorwegen pas echt voor mij! Zo'n mooie natuur!!! Prachtig! Lesley heeft dan zijn vikingkostuum aangedaan en daar zo rondgelopen. Was zeer leuk! Na het festival zijn we doorgereden naar de Lofthus camping. Onderweg prachtige taferelen gezien! Goed men ogen de kost gegeven ^^
Hier was het vikingfestival te doen. Bij het Noors Historisch museum in Avaldsnes. Als je er binnenkomt kan je 2 wegen op, naar binnen of het padje volgen en naar de oude vikinghuizen gaan kijken. Wij hebben het padje gevolgd. Het vikingfestival was wel heel leuk, ook lekker druk πŸ˜‹ Je waande je echt in die tijd! De mensen daar waren ook allemaal heel vriendelijk. Lesley had zichzelf dan omgekleed tot viking en vond het ook heel leuk om daar rond te wandelen. We hebben er ook onze runen laten leggen. Ook een leuke ervaring.

10 June 2017

Vandaag zijn we naar Stavanger geweest. Eerst zijn we naar de 3 zwaarden gaan kijken. Toch moeilijk te vinden hoor... Een goeie tip, als je iets wil gaan bezichtigen, best de dichtsbijzijnde straat ingeven op de GPS. Toen wij 1.2 km van onze bestemming waren, zagen we pas het eerste bordje. In het Noors natuurlijk 😊 Het was wel mooi om te zien. Mooie foto's genomen en bijna is Lesley aangevallen door een zwaan πŸ˜‚ In Stavanger zelf is het niet gemakkelijk om een parkeerplek te vinden. Op een betaalparking hebben we een plek gevonden. We hebben een tijdje door Stavanger gewandeld, ergens gaan eten. Binnen mogen honden niet dus moesten we op het terras eten, in de kou. Het eten was lekker, bij een mexicaan, maar de wijn was niet zo super. Het was een mooie zonnige dag toch vandaag. We zijn dan nog 's avonds op het strand gaan wandelen. Heel mooi weer en romantisch πŸ˜‹

9 June 2017

Er was gisteren een hele groep tieners aangekomen op de camping. Nu klink ik zo oud, maar wat hadden die kabaal bij! Ze hebben tot middernacht lawaai gemaakt en blijkbaar om 4u deze nacht opnieuw begonnen. Ik heb er niets van gehoord, ik sliep vredig πŸ˜‚ Vandaag hebben we een leuke wandeling gemaakt. Ze vertrekt hier vanaf de camping en dan kan je 2 kanten uit. We hadden oorspronkelijk de noordelijke route gekozen maar daar werden we geboycot door koeien die voor de inham lagen. Toen zijn we de zuidelijke kant opgegaan. De voorbije dagen heeft het goed geregend wat ervoor gezorgd heeft dat het pad helemaal drassig was. Wat was dat leuk 😁 Het wandelen deed ons echt goed en we hebben ons alledrie goed geamuseerd 😊Wodan deed het beter als ons, een echte berghond haha 😁 Nog een goede douche nemen en dan hop, gaan slapen. Zal wel deugd doen 😁

8 June 2017

Gisterenavond toch nog een camping gevonden. Camping Sandness voor een nachtje. Zeer leuke camping met wel wat wandel mogelijkheden. Na een klein wandelingetje van een kwartier zijn we gaan slapen. Deze ochtend goed vertrokken richting Stavanger. Het was een slechte dag voor mij. Ik had het echt gehad, alleen dat rondrijden en niets doen. 90% van de tijd regen... ja het was geen topper. We wilden vandaag dan nog een "scenic route" doen maar telkens als we in een stadje aankwamen, vonden we de "monumenten" niet. Zeer frustrerend! Maar onderweg hebben we wel een vrouwelijk eland gezien 😎 Uiteindelijk in Stavanger aangekomen, vonden we geen goede camping. Je kan zo van die dagen hebben... Toch nog een camping gevonden, aan de zee. Camping Ølberg. Nu schijnt de zon ook πŸ˜‰

7 June 2017

Gisteren is Lesley met zijn collega's op stap geweest. Ze hebben hem rondgeleid op het bureau e.d. 'S avonds mochten we bij hun blijven eten. Dat was zeer gezellig!!! Heel aangename en lieve mensen! We mochten daar ook blijven slapen en dat hebben we zeker niet afgeslagen πŸ˜πŸ˜‰ Vanmorgen ook een uitgebreid ontbijt gekregen en nog een goede wandeling gemaakt voor we onze weg verder zette. Van Oslo naar Kristiansand vertrokken. Daar aangekomen waren er niet veel opties om te slapen dus zijn we ineens doorgetrokken naar Mandal. We moesten nog eten dus zijn we gestopt aan een wegrestaurantje. Ikzelf heb daar niet van gegeten maar Lesley wel. Het zag er me te verdacht uit 😁 Nu nog een slaapplek voor de nacht zoeken.

5 June 2017

Het was zeer afwisselend weer vandaag, vooral zonnig, zeker in de voormiddag. Daar hebben we dan toch goed van geprofiteerd om een rustig dagje te houden 😁 Lesley is goed verbrand. Ik heb vooral in men boek gelezen. Er zat niet veel ondernemingszin in Lesley vandaag πŸ˜‚ Nog wat eten en dan nog genieten van het weer. Voor Lesley zal het niet te laat worden, hij gaat morgen naar Oslo, naar de politie.

4 June 2017

Deze ochtend om half 5 wakker geworden. Wel zeer goed geslapen! Na een verfrissende douche en ontbijt zijn we naar Oslo vertrokken. Volgens Google was het 6u 35 rijden en via de GPS was het 9u 35 minuten rijden. Heel raar maar we hebben dan toch de GPS gevolgd. Via Zweden gereden, via de brug niet met een ferrie. Lange weg wel πŸ˜‚ Wel veel bambi's gezien ^^ 'S middags zijn we gestopt aan de Mcdonalds. Niet veel andere keuze op de weg. Met al 2u binnendoor te rijden, kwamen we er eindelijk achter dat de GPS stond ingesteld op "tolweg vermijden" πŸ€” niet moeilijk dat we zoveel omweg hadden gedaan! Langs de douane gepasseerd en dan in 1 trek naar Oslo gereden. Ongeveer een halfuur buiten Oslo ligt de camping RΓΈrvik. Aan een fjord! Heel mooi, heel rustig! Je kan er zwemmen, zelfs met de hond! 😁 Het enige nadeel is dat, als je naar het toilet moet, helemaal naar boven moet wandelen. Nja dat is een stukje kamperen πŸ˜‹
Via zweden naar Noorwegen gereden

3 June 2017

We zijn gisterenavond om 20u gaan slapen en vanmorgen pas om half 7 wakker geworden. Bijna klok rond geslapen! Vandaag hebben we een ontspannen dagje achter de rug. Op ons gemak ontbeten, de VAN weer helemaal heringericht. Bijna al ons eten past in de schuif onder de zetel! Handig om te weten 😁 We zijn naar het strand geweest voor een wandeling. Wel aangenaam! Er was wel veel wind en veel wolken! Voor even dacht ik dat het ging stormen maar gelukkig niet! Veel spelletjes gespeeld vandaag, filmpje gekeken en nog wat bezig gehouden. We wilden eerst wat take away gaan halen want dat rook zo lekker! Maar we hebben dat maar niet gedaan, Lesley zijn darmen kennende πŸ˜‰πŸ˜‹ Zelf rijst met currysaus, kip en paprika's gemaakt. Smaakte minstens even goed! ^^ Nu nog even opfrissen en dan in bed, morgen hebben we een lange dag voor de boeg πŸ˜‰

2 June 2017

Na gisteren nacht af te zijn en de hele dag goed bezig geweest te zijn, hebben de 4 uur slaap goed gedaan 😁 vanmorgen om 2u opgestaan en om half 4 vertrokken. 988 km gereden, weeral 12u over gereden. De rit naar onze eerste stop was heel aangenaam. 5x onderweg gestopt ongeveer en 1x om te eten. Heel veel korte slaapjes gehouden. Wodan heeft de rit zeer goed doorstaan. Veel beter als verwacht! De eerste 4u was hij heel zenuwachtig maar daarna is hij verbeterd. We hebben het zeil over ons dak gedaan. Dat ging heel gemakkelijk maar Lesley was heel moe dus ging het niet zo goed πŸ˜‹ Het is hier nu 22 graden, bewolkt maar zonnig. Heel leuke camping en goed voorzien 😊