Asia, Europe · 53 Days · 95 Moments · April 2017

27 May 2017

Budget: landade på kring 41k

25 May 2017

Dag 52! Och sista riktigt dagen på resan. Aningen trötta efter gårdagens bravad. Båtfärd från koh phi phi till krabi. Väl i krabi bokade vi samma hostel som vi bott på tidigare, namnet lyder boss&benz. Bra faktiskt! På dagen gick vi alla och klippte oss lite spontant. Var aningen nervöst då frisören pratade 0 engelska, men det gick som tur är bra! Under kvällen var det mestadels käk. Tidig kväll och tidig uppgång imorgon för att hinna med flyg.
Dag 51! Nu börjar det verkligen närma sig slutet. Dagen var av bakisslag. Vi gick upp, åt och chillade. Sedan gick vi upp tipp phi phi veiwpoint. Därifrån kunde man se i princip hela ön. Mycket fint! Därefter åt vi och fortsatte softandet. Under kvällen gjorde vi en märklig resa.

24 May 2017

Dag 50! Idag var det båttur på schemat. Började morgonen vid 9.30. Första destinationen var en superfin strand, där solade vi och badade. Där efter bar det vidare mot snorkling på två olika ställen, mycket kul! Efter snorklingen var det ytterligare en strand på schemat, den kända "Maya beach", även denna kanonfin. Sista destinationen blev monkeybeach. Där fanns ett gäng aggressiva apor som folk matade, alltid roligt! Enda problemet med dagen var att vi fick så otroligt lite mat, därmed var vi konstant hungriga. Inte så kul tyvärr. Efter turen käkade vi indiskt. Därefter köpte vi buckets och blev sketfulla. Kanonkul kväll.

23 May 2017

22 May 2017

Dag 49! Efter att endast sovit cirka 3.5 timme var jag död. Största delen av dagen spenderades på resande fot. Destinationen var phi Phi. Väl framme bokade vi ett hostel och rekade ön. Nu ska jag sova.
Dag 48! Vi inledde morgonen med poolhäng. Därefter var det lite marknad och annat chill. Däribland massage, jag fick frågan om jag önskade ett "glatt slut". Blev dock ett bestämt nej på den! Sen blev det riktigt dåligt väder. Kvällens kulinariska del avslutades med indiskt. Igen. Najs. Därefter var tanken att sova, vi var redo med underkläder och allt. Men plötsligt knacka 3 kanadensare på hotellrummet och bjuder in till förfest. Därav blir vi tvinga att tänka om, slutar istället med tokkrök och poolhäng till klockan 5 med tyskar.

20 May 2017

Dag 47! Trots få timmars sömn tvingades vi gå upp vid 9 för att hinna med hotellfrukosten. Efter frullen hängde vi någon timme vid Polen. Sen började det regna. Vi gick och sov ett par timmar istället. Efter sömnen var det kajakpaddling som gällde. Vi Åkte tuktuk till ett mangroveställe där vi paddlade omkring. Otroligt fint. Därefter vart det käk och sedan bil hem. Väl hemma pallarade vi oss ner till vår skräddare och hämtade ut kostymerna. Roligt! Nu sömn
Dag 46! Dagen började med frukostbuffé, det var otroligt gott! Det var även Daniels fördelsedag. Det firade Thailand med fint morgonväder! Vi drog därför till railay beach, för att komma dig måste man ta en long tail båt. Väl där solade vi 20 minuter. Sedan började det ösa ner regn. Skitkul! Därav Åkte vi tillbaka till hotellet och sov istället. Under kvällen käkade vi indiskt. Otroligt gott. En skräddare lyckads även övertala oss att komma in och snacka lite, vi gick ut en timme senare med två skräddarsydda kostymer beställda och 5000 baht fattigare. Kanon! På vägen hem köpte vi massa vin. Sen drack vi oss fulla. Skitkulz. På vägen hem från party hittade vi hundvalpar på gatan. Vi tyckte det var en bra idé att kela lite.

19 May 2017

Dag 45! Idag åt vi samma frukost som föregående dag. Därefter bokade vi ett nytt hotell i ao nang. Vi drog dit, käkade lite, käkade lite mer. Vädret suger snorre. Ähhhh.

18 May 2017

Dag 44! Idag inledde vi morgonen med att gå till ett matställe vid namn "mahrat bakery". Där Åt vi supermaxade äggmackor med skinka och ost. Låter inte mycket för världen, men det var gaaaalet gott! Därefter hyrde vi återigen moppeder. Vår destination var krabi shooting range. Där fick vi skjuta med m4, revolver och dessert eagle. DET VAR AWSUM. Jag förstår folk i USA som verkligen vill ha sina vapen, Ojoj så tungt det var. Efter skjutbanan drog vi till stranden, ao nang beach, fin strand men dåligt väder tyvärr.. När vi sedan skulle vidare insåg vi att en av mopederna vägrade starta. Efter många om och men lyckades en thailändare starta den, då blev det raka vägen till mopedstället för att byta moped. Krångligt.. därefter lite mer roadtrip. Under kvällen var det night market Ofc.

17 May 2017

16 May 2017

Dag 43! Idag har vi lagat mat! Vi åkte iväg på en liten day trip bestående av matlagningskurs. Det som stod på menyn var 6 rätters. Till en början gjorde vi curry pasta, kycklingsoppa och pad Thai. Därefter var det green curry, kycklingsallad och friterad banan. Mycket gott, lärorikt och spännande! Under kvällen besökte vi såklart night market.
Dag 42! Idag lyckades jag gymma lite på morgonen. Därefter åt vi en engelsk frukost på ett hippt ställe! Otroligt gott men dyrt. Hädanefter blir det billig pad Thai. Därefter skulle vi ta mopederna till hot springs. Vi missbedömde avståndet, efter cirka 45 minuters körning (livsfarligt och asläskigt) insåg vi att det var halvvägs. Så det var bara att fortsätta puttra på. För att underlätta började det även regna medan vi körde. Inte kul. Men till slut kom vi fram! Och Ojojoj hot springsen leverade. 40 grader varma och alldeles utmärkta! Tämligen nöjda började vi mopedresan tillbaka till hotellet. Under kvällen besökte vi återigen night market där vi åt som idioter. NIGHT MARKET ÄR DET BÄSTA SOM FINNS.
Dag 41! Första dagen i krabi. Vi började dagen med att leta efter frukost. Det gick lite sådär då vi istället hamnade på en inhemsk marknad där allt från gristunga till fisk såldes. Tillslut hittade vi dock en phad Thai som vi åt. Därefter hyrde vi mopeder. Mopederna här, är likt i bali inte mopeder, utan typ motorcyklar. När man skjutsar någon kan man nästan komma upp i 90 km/h. KUL! Och helt livsfarligt! med dessa åkte vi först till ett väldigt fint vattenfall! Och därefter till tiger cave, som varken var en grotta eller innehöll tigrar. Istället var det en stor Buddha på en jävligt hög kulle. 1270 trappsteg. Helevte så jobbigt. Under kvällen letade vi upp en riktigt schysst nightmarket där vi gick lös och köpte allt vi såg i matväg. Najs.

15 May 2017

14 May 2017

Dag 40! Resedag, vi tog taxi till hamnen, därifrån färja till fastlandet. Från den hamnen var det sedan vidare till med buss till surath Thani, väl där bytte vi till en buss som gick till vår slutdestination: krabi! Väl på den bussen hamnade jag bredvid en new yorkare vid namn Kelly som hjälpte till att fördriva tiden. Resan tog allt som allt cirka 8h. Väl i krabi åt vi lite och checkade vi in på vårt hostel för att sova.

13 May 2017

Dag 39! Vi gjorde inte ett skit, badade i poolen och sov.
Dag 38! Och dagen för full moon party! Vi sov ganska länge, chillade i poolen, drog in till för att käka på marknaden och köpa lite dricka. För att säkra energin under kvällen inhandlades inte bara etanol utan även Thai-redbull. Problemet med dessa är att allt på burkarna står på thailändskt alfabete, så man kan inte urskilja ett muff om innehållet. Men enligt Flashback gör dem att man: "inte riktigt känner sina fötter, men blir så helvetes vaken". Jag och Edvin köpte två var. Kvällen började på Amsterdam bar, där gräs tydligen är lagligt. En joint kostade 300 bath. Därefter drog vi tillbaka till hotellet och började föra lite med en tysk och en argentinare som vi träffat, och vid 9-tiden tog vi en taxi till Haad Rihn beach, stranden för partty, som låg cirka 1.5 mil från hotellet. Väl där köpte vi lite öl och Buckets. En bucket är en hink fylld med thaisprit och läsk. Väldigt mycket hål per krona. Väl på plats började vi även måla varandra med florouscernande färg, argentinan ->

12 May 2017

-> var till vår förtjusning ganska duktig på att måla, så delar blev ganska bra. För att måla använde vi en pensel, som Daniel lyckades sno av en annan målare mesans tysken underhöll. Och här väcktes något i Daniel, för under resten av kvällen var hans huvudmål en enda sak: att baxa mat. Efter målningen drog vi in på själva stranden, inträdet lyckades vi komma undan genom att helt enkelt gå bredvid vakten. Och efter det här är det mesta ett hav av intryck. Vi tappade ganska snart bort varandra. Edvin gjorde det sjukaste man kan tänka sig. Daniel gav pengar och mobil till mig, därmed var han tvungen att gå hem 1.5 till hotellet. På vägen hem sov han en timme på en bänk, och vakande av att en kille tog honom på snoppen. Jag hängande med en italienare fram till klockan halv 6, då tog jag taxi hem. Hittade Edvin sovandes i lobbyn, eftersom att jag hade nyckeln. Vid 7 tiden kom en lätt irriterad Daniel inklampandes, trött efter 1.5 mils gång. Summering: sjukaste vi gjort. Kul.
Det här är sakerna som vi kommer ihåg att han under kvällen baxade: 1 Cola 3 munkar 2 kycklingspett 1 pizzaslice 1 smirnoff 1 mango 1 garlic bread 1 Sprite 1 inträde 1 stor öl 1 pensel

11 May 2017

Dag 37! Första hela dagen på koh phanang. Idag var lite av en softis dag. Edvin och Daniel kände sig lite hängiga. Därav tog vi det mestadels lungt, sov och badade. Under kvällen drog vi dock till tong Sala night market, en marknad med massa stånd som serverade allt från kycklingspett och pizza till friterade insekter. Där åt vi en massa mat! För mig blev det: kycklingspett, vårrulle, pizza, friterad pork med ris och en stor jävla munk. Kalaset gick på 45 kr. Det kan man leva med. För att ställa om dygnet lite tvingade vi oss inatt att vara uppe sent. Därav var det kortspel och bad under kvällen.

10 May 2017

Dag 36! Vi vakande upp i våra bungalows, dagen började med båtsafari. Vi såg träd. Och en fågel typ. Därefter var det ytterligare en båttur till en grotta, även denna var cool. Därefter bar det av till ett ställe där man kunde bada, det fanns även klippor. Vi klättrade därför runt och hoppade hejvillt. Otroligt kul. Efter trekkingen tog vi en bil till hamn och därefter en fastboat till ön "Koh phanang. Resan tog cirka 4.5 timme. Väl på ön skaffade vi ett hotell och därefter var det i princip läggdags. Anledningen till att vi är på just koh phanagan är eftersom att det den 11 är full moon party, vilket tydligen ska vara bland det sjukaste som händer i Asien. Vi får La se!

9 May 2017

Dag 35! Uppstigning vid klockan 5 och upphämtning vid klockan 6. Idag ska vi till Kah Sok naturreservat och köra Jungel trekking! Bilfärden till reservatet var cirka 3h, därefter var det en båttur på en galet vacker flod i cirka 1h. Destinationen var "hotellet" där vi skulle bo. Det bestod av små skjul som var balanserade på bambupinnar i floden, mycket häftigt! När vi hade kommit till ro var det dags att börja trekkingen. Vi tog bår ytterligare djupare in i Jungeln, sedan hade vi en cirka 30 minuters jungelvandring till en grotta. Grottan i sig var huvuddestinationen, 700 meter lång, med en flod inuti började vi gå med våra ficklampor. Det var det absolut coolaste jag gjort i naturväg! I grottan fanns det allt från vattenfall, till fladdermöss och gigantiska spindlar. Mycket underhållande! Under kvällen var det båtsafari, mat och sömn!

8 May 2017

Dag 34! Idag blev det tidigt uppgång, detta eftersom vi skulle på en båttur till så kallade "James Bond Island". Vi blev upphämtade och körda till hamnen. Därifrån åkte vi vidare till en strand där vi badade, sedan var det kanotpaddling i en grotta, vilket var coolt! Därefter avslutade vi på James Bond Island, där någon scen ur en bondfilm tylidgen spelats in, ön i sig var dock ganska tråkig! Resan var bra arrangerad, förutom det att de konstant bad om dricks. För att protestera mot detta dricksade vi inte ett öre! Under kvällen var det streetfood käk blandat med juicedrickande, ett stånd i streetfood området gör de godaste juicer vi någonsin smakat. Passionsfrukten är garanterat direktimporterad från Gud. Kvällen avslutades cray.

7 May 2017

Dag 33! Och andra dagen i Thailand. Vi började dagen med att kolla in hotellfrullen. Till för lycka var det en riktigt saftig buffé. Efter att käkat en oanständigt stor mängd mat började vi gå mot en strand som vi sett på Google Maps i närheten. Efter cirka 40 minuters gång kom vi fram till så kallade "freedom beach". Till vår lycka var det ett riktigt guldkorn! Makalöst fin strand med riktig roliga vågor. Därefter blev det lite käk och poolhäng på hoteltaket. Under kvällen rekade vi runt i patong och shoppade lide. Det enda som gjorde den här dagen lite sämre, var att en bankomat tog mitt kort och vägrade spotta ut det.. ringde till banken, men eftersom att det var Helg kunde jag få tillbaka det först på måndag, och vid det laget har har vi lämnat Phuket. Det var helt enkelt bara att svära lite och spärra kortfan.

6 May 2017

5 May 2017

Dag 32! Första dagen i Thailand. vi anlände till flygplatsen vid cirka 9-tiden. Väl i Thailand insåg vi att vi hade 0 koll på vart vi skulle ta oss eller göra. Därmed tog vi oss till ett kaffe med wi-fi för att researcha. Efter mycket om och men kom vi fram till att utforska Phuket i några dagar. Därmed chansade vi lite och bokade ett hotell i ett område som heter patong. Hotellet verkade otroligt schysst! Därefter tog vi ek Grab taxi till destinationen. Väl i patong insåg tyckte vi att det kändes lite shady, så vi började googla. Summering av patong: Thailands magaluf, enbart klubbar, strippklubbar och helt sinnessjuka mängder prostituerade. Här går tydligen allt att köpa för pengar. Efter någon timme på gatorna var det inte bara en, två eller tre storbystade tjejer som kommit fram, blinkandes och frågat om vi vill ha massage. Menmen, vi ska nog klara 3 dagar här. Det finns iallafall grymt god och billigt streetfood.

4 May 2017

Dag 31! Vi vakande ganska sent, käkade lite frulle. Därefter stack jag och Edvin till ett gym för lite träning. Otroligt sunkigt. Mycket mer än så hanns inte med under dagen. Detta då vårt plan till Thailand gick vid 22.15. Vi tog uber till balis flygplats Denpasar. Väl där slog vi ihjäl någon timme i taxfreen innan planet gick. Vi mellanlandade i Singapore, där vi även spenderade natten. Det var tyvärr inte superskönt att sova på flygplatsgolv, men vi överlevde. Vid 8.15 på morgonen gick flyget vidare mot Thailand.
-> tydligen är the shit i här. Det är obligatorisk närvaro på strandklubben "Old mans". Vi gjorde därmed som tillsagt och drack lite bintang på hotellet tillsammans med en indones och två britter som alla bodde på Bali. Det var mycket trevligt och vi fick lära oss en hel del om Indonesien. Framåt 10 började det bli dags att ta sig till klubben. Både jag, Daniel och Edvin hade vid det här laget 6 enheter innanför västen och var därmed på gott humör! De andra skulle tydligen köra moppar till destinationen, Trotts förtäring av bintang. Vi kände oss inte riktigt bekväma med att göra samma sak själva, så vi åkte helt enkelt med dem på varsin moped! Vilka otroligt kloka beslut man tar ibland. Men det gick iallfall suveränt och vi kom fram till klubben. Där var det en sinnesjukt mängd folk, stor del av massan var full nog för att klassas som neandertalare. Summering av klubben: måttlig. Efter att det stängde vid 1 tiden gick vi lite skilda vägar. Men återförandes inte allt försent på hotellet

3 May 2017

2 May 2017

Dag 29! Idag var tanken att hyra mopeder och utforska lite, tyvärr vakande vi dock till ösregn. Därav åt vi lite frukost och tog därefter en uber till ett köpcenter i kuta. Väl där bestämde vi oss för att kolla bio. Priset för att se en film var endast 35kr, så vi kände att det var okej budget wise. Det blev guardians of the galaxy vol 2, mycket underhållande faktiskt! Därefter gick vi på kutas flea market. Där lyckades vi träffa några riktigt otrevliga försäljare! Vi blev knuffade, svurna åt och hotade med taser. Det kulminerade dock när försäljaren, efter att vi tackat nej, gick efter oss på gatan, tog kort på oss och berättare att han skulle ringa sina kompisar för att ge sig på oss. Gotta Love kuta. Tur att indoneserna är så små iallfall. Under på kvällen återvände vi till Fika och käkade trerätters. Toast Skagen, köttbullar med mos, lingon och brunsås samt avslut med kladdkaka. Riktigt fint! Därefter promenerade vi till hotellet i ösregn. Bra dag.
Dag 28! Vi vaknade ganska tidigt, lagade egen frulle i form av egg. Därefter drog jag och Edvin ner till stranden i canggu för att surfa. Daniel hoppade eftersom att han kände av en lite öroninflammation. Efter ett par timmar surfing och mycket turtle rolls så stack vi och käkade. Därefter tog vi en fika på kafét fika. Bryggkaffe och kanelbulle bjöds det på! Mycket fint. Under eftermiddagen rullade jag och Edvin iväg till ett gym och körde ett litet pass. Otroligt sunkigt gym, men det gjorde sitt jobb. Kvällen avslutades med strandpromenad.

1 May 2017

Dag 27! Idag var det white water rafting på schemat. Vi blev hämtade från hotellet av en bil vid klockan 8.30. Därefter var det cirka 1h till rafting stället. Raftingen gick ut på att vi sitter i en gummibåt tillsammans med en guide och tar oss igenom en 1,6 mil lång flod. Det var väldigt roligt och otroligt fin natur runt om kring. Peaken av raftingen var dock efteråt när det böjds på buffé! Då gick vi lös kan jag lova! Vi tog oss sedan tillbaka till hotellet, därifrån tog vi ytterligare en taxi till vår nya destination: canggu. Där vi ska spendera våra sista dagar i Indonesien!

30 April 2017

Dag 26! Vaknade aningen bakis. Käkade lite frulle på hotellet. Därefter tog vi en taxi till ett 5stjärnigt hotell där vi tillsammans med Ebba och hennes volontärkompisar hyra pol-delen. Vi hängde vid Polen i princip hela dagen, hotellet hade även ett litet minigym, typ enbart hantlar, där jag tränade lite. Efter polhänget var planen att ta en titt på ubud market, tyvärr kom vi dock försent, då alla stånd höll på att stänga när vi anlände. Under kvällen försökte vi planera lite för resterande del av resan. Det verkar vara dyrt och krångligt att ta sig ut ur Indonesien. Vi räknade även på vår budget och inser att den kommer bli spräckt så in i. Atm ligger mina fullständiga kostnader på 28000. Mehh

29 April 2017

Dag 25! Idag var planen att utforska Ubud! Vi hyrde en privatchaufför som tog oss runt hela dagen för 450 000000 rp, vilket motsvarar 315kr. Vi började med risfälten, dessa var otroligt överskattade och inte alls speciellt spännande. Dock ett måste att se när man är i ubud. Därefter bar färden av mot två olika tempel, vilket var spännande att se men otroligt varmt! Efter tempel var det kaffeplantage, där fick vi se hur processen av att göra kaffe går till och därefter smaka mängder av kaffe och Te-sorter. Självklart testade vi även det obligatoriska bajskaffet, som är det dyraste i världen på cirka 3500kr/kg. Det var surt och smakade svagt, inte gott alls! Från kaffeplantagen tog vi oss mot ett vattenfall där vi badade lite. Och sist med inte minst monki Forrest! Efter den här dagen har vi i princip sett allt som bör ses i ubud. Under kvällen mötte vi upp Ebba som volontärar på Bali, vi käkade trerätters och därefter vart det lide bintang, shots och danz.

28 April 2017

Dag 24! Dagen efter bergsbestigning! Idag hade vi bestämt oss för att inte göra ETT SKIT. Vi käkade lite frulle, därefter drog vi till en pool där vi låg i några timmar. Därefter tog vi en massage. Kvällen avslutade med kortspel och massa sömn.
Lite bilder nu när jag äntligen har wi-fi
Dag 23! Sista dagen av vandring. Vi blev väcka vid klockan 6, vilket kändes som världens sovmorgon efter att ha blivit väckta klockan 2 och 3 tidigare nätter. Vi fick lite bannanpankaka och toast med sylt till frukost. Därefter började vandringen. Idag bar det av neråt, det skulle ta cirka 5 timmar att ta sig ner de 1600 meterna där vi skulle bli upphämtade av en bil. Väl nere kändes benen som blyklumpar, och vi var lite fullständigt utmattade. Känslan av att ha genomfört etappen gjorde dock att man kände sig on faking TOP! Och det absolut bästa med att komma ner, var att äntligen få tvätta händerna. Nästa destination för oss var Ubud. Vi blev upphämtade av en bil som tog oss till hamnen, väl där hoppade vi på en speadboat som gick mot Bali. Vi anlände till Bali kring halv 7 tiden. Där fick vi ta en shuttlebus som gick mot ubud. Väl framme i ubud checkade vi in på vårt hotel som kostar 59kr natten. Trotts detta var det förhållandevis fräscht och personalen var otroligt trevlig!

26 April 2017

Dag 22! Dagen började klockan 02.00, guiden väckte oss och vi fick varsin kopp Te. Därefter skulle vandringen börja på tom mage. Vi fick berättat för oss att den skulle ta cirka 3 timmar. Tanken var att nå toppen av berget, alltså 3726 meters höjd, till klockan 6.00 då solen går upp. Med tunn luft, bäckmörker, massiv vind, 0 gradig temperatur och 4 timmars sömn i ryggen började vi gå. Till en början kändes det helt okej, men det blev betydligt värre. Marken ändades från lera och rötter som man kunde klättra på till rullsand och sten. Det resulterade i att man tog två steg fram och ett tillbaka hela tiden. Man snubblade konstant. Och så såg det ut i ungefär 1.5h. Det var det absolut jobbigaste jag någonsin varit med om. När vi väl kom upp till toppen var det ungefär 30 minuter kvar till soluppgång, för att hålla värmen låg vi i en liten vindstilla håla på varandra. När solen till slut gick upp uppenbarade sig en av de vackraste utsikterna jag någon sett. Man såg Bali, Giliöarna ->
-> och hela Lombok. Vi var på toppen i cirka 20 minuter innan vi var tvungna att gå ner pågrund av kylan. Vägen ner, tillbaka till campet tog cirka 2h. Där fick vi efter 5 timmars gång äntligen frukost. Därefter var det bara att börja gå igen. Nästa destination var en vulkansjö som låg cirka 700 meter längre ner än våran destination. Vägen dit tog cirka 2 timmar. Väl vid sjön fick vi mat, i samma område fanns det även hot springs där man kunde bada samt vattenfall. Det var coolt. Efter maten var jag så trött att jag somnade. När jag vaknade var det dags att börja gå igen. Destinationen var det ett nytt camp, detta låg på höjden 2600 meter. Därav var det klättring som gällde igen. Det tog cirka 3 h innan vi nådde campet. Väl där fick vi kvällsmat. Sammanlagt har denna dag resulterat i: 10 timmars gång. Och i höjdled cirka 1600 meter. Dags att sova.
-> vid det laget var vi helt slut och benen förstörda. Höjden låg på 2700m vilket innebar att vi tagit oss 1600 m i höjdled. På den här höjden började det även bli kallt, det var okej när solen var framme, men när den gick ner blev det runt 4 grader. När solen gick ner vid 7 tiden, gick vi och la oss i de tält guiderna satt upp åt oss, vi fick även låna sovsäck. Dödströtta, Med väskan som kudde och utan madrass var det dags att sova. Inatt ska vi upp vid 2.00 för att klättra.

25 April 2017

Dag 20! Sista dagen på camp, i form av Vilodag. Vi sov ganska länge, vilket behövdes. Därefter bar det av till ett köpcenter. Vi spenderade i princip hela dagen där. Under kvällen bokade vi även trekking av mountain Rinjani av campet. Därav sov vi även denna natt på campet, dock hämtade taxi oss vid klockan 3, därav var det inte mycket med sömn. Vi sa även Hejdå till alla, vilket var nästan känslosamt. Några av rackarna kommer man allt sakna i ett par dagar.

23 April 2017

Dag 19! Sista dagen med surfing. Började otroligt tidigt, redan vid 5.30 gick båten. Det var cirka en timmes tur till reefbreaket där vi skulle surfa. När vi väl kom tid blev det frukost på båten och därefter 4h surfing. Efter de här 6 dagarna av surfing, 4 timmar om dagen, är slutsatsen att det är svårt, jääävligt svårt. Vi alla tre håller med om att det är den svåraste sporten vi någonsin testat. Och vi kan absolut inte surfa än. Det hade tagit ett par veckor till, No doubt. Efter sista surfingen var det tillbaka för käk. På kvällen bar det av mot närmaste stad för käk (och massa bintang). Vi och australiensarna Ben och jesse tog varsin runda under maten. Vilket resulterade i 5 enheter på ganska kort tid, detta gjorde att vi fem var betydligt mycket gladare än resterande. Vilket jag nästan tror folk uppskattade. Men till vår glädje bar det sedan av mot "rasta bar", där det var dans och ytterligare bintang. MYCKET BRA KVÄLL.

21 April 2017

Dag 18! Och 5e dagen på camp. Idag var det tidig morgon, båten gick vid klockan 6.00 för surfing. Det gick förvånansvärt bra! Tilllbaka till camp vid 8 för frulle, sedan ut för surfing igen vid 10. Session 2 gick otroligt dåligt! Paddlande och ramlande i två timmar, förjävligt! Därefter var det lunch och chill i några timmar. Sen var det fotboll, camp mot det lokala fotbollslaget, dock dök inte så många upp så det blev mixade lag, men väldigt roligt! Bra dag. Imorgon står klockan på 5.00. :-)
Dag 17! 4e dagen på camp. Idag var det boat trip. Campet har en stor båt som heter nanti dulu. Båten lämnade vid 6.00 så det var en jääävligt tidig morgon. På båten fick vi frulle bestående av gröt och pannkakor. Därefter var det direkt ner i vattnet som gällde. De kommande 5 timmarna var det surfing. Just idag var det lite ont om vågor, därav blev det mycket väntande. Men det var kul! Efter surfandet blev det lite hopp från båtens tak och annat kul! Därefter var det tillbaka till campet för lunch och det földjes av 1h teori i "bottom turns", vilket innebär att hamna åt rätt håll i vågen. Därefter var det hopp och lek. Kvällens avslutades med ett riktigt långt och trevligt samtal med Tim (eng), Nicolas (swiss) och Tove (swe). Det var mycket frågor kring surströmming och kaviar. Därefter läggdags, klockan står på 5.30. Surf börjar 6.00.
Dag 16! Och tredje dagen på surfcamp! Dagen har lik föregående, två surfsessioner på två timmar vardera. Gick något bättre idag, kom upp på de flesta vågorna och blev endel surfing. Under kvällen var det barbeque, bestående av fisk som campet hade fångat. Det var otroligt gott! Till detta var det lite livemusik och trevligt häng. Vid halv 9-tiden var det dock läggdags då klockan ställdes på 5.20 morgonen efter.

19 April 2017

Dag 15! Andra dagen på surfcamp. Idag var det riktig surf, två omgångar, med två timmar vardera. Vilket resulterade i otroligt brända baksida ben. Men värst såg definitivt Edvins ut. Första surfsesionen var på den spotten med minst vågor, Don Don heter stället. Det är dock inte små vågor, utan de är ungefär lika höga som vi är långa. För att komma till surfställena är det alltid båt som gäller. Session två var på ett annat ställe i bukten som hette inside. Vågorna där var stora som anus. Det som vanligtvis hände var följande: man väntade på en våg, när det blir ens tur att köra åker man ut till stället där vågorna slår. Paddlar rätt i en våg, försöker ställa sig upp, blir smashed som fan. Vilket innebär att man ligger i inpactzone, alltså stället där alla vågor slagit över. Att ta sig tillbaka till kanalen vid sidan av vågorna innebär att man får turtle rolla igenom typ 15 vågor. Kul. Sen är man död. Och det är bara att börja om. Under en session på 2h hinner man med ungefär 6 st >
->6 stycken vågor. Det kanske säger något om hur stor del av tiden man paddlar. 98% paddel och vattenpanik och 2% stå upp på brädan. Paddla kanske låter chill, men det är jobbigt så in i helvete. Axlarna blir förstörda. När man ligger i inpact zone och man blir krossad av våg efter våg har man dock inte mycket till val, man paddlar eller typ dör. Sammanfattning av dagen: misshandlad av vatten, ser inte fram emot surfing imorgon.

18 April 2017

Dag 14! Första dagen på surfcamp! Vi började morgonen vid klockan 6. Första kursen gick ut på att lära sig om brädan, vett och etikett i vattnet och regler. Därefter fick vi frulle, bestående av omelett och gröt. Efter frukost inleddes kurs 2 som gick ut på att lära sig hur vi agerar i vattnet samt hur man gör en "pop up", vilket innebär att komma upp på brädan. Därefter fick vi en lektion i havet med brädorna, då fick vi lära oss "turtle roll", vilket innebär att man snurrar ett varv under vatten med brädan över sig när det kommer stora vågor mot en. Vi fick även lära oss att paddla med brädan, vilket inte var så jävla lätt. Sista kursen var mer information, rörlighet samt med "pop ups". Under kvällen var det käk och en surffilm som rullade. Folket här är trevligt! En salig blandning av människor. 4 svenskar utöver oss, 3 schweizare, några australiensare, en engelsman, en fransman Samt en tysk. Alla är Ganska trevliga, Medelåldern är dock förhållande vis hög. Runt 28 kanske.

17 April 2017

Dag 13! Resedag, vi gick upp, åt frukost och checkade ut. Därefter gick vi till hamnen i Gili air för att där ta en public boat till Lombok. Väl på Lombok åkte vi med en chaufför till den lilla byn där SurfCampet som vi ska bo på en vecka ligger. Namnet på byn är gerupuk, och det är verkligen en liten by. Muslimsk lokalbefolkning, massa stray dogs och i princip Inga affärer. Vi anlände på surfCampet kring 16, vi fick en rundtur och vårt rum. Rummet delar vi med två äldre tjejer, eller kvinnor kanske man ska säga, i åldern 40-50. Under kvällen vi fick introducera oss själva för varandra samt en liten genomgång kring hur saker här fungerar. Överlag verkar det mycket trevligt! Dock finns det inget sötvatten att duscha i, enbart salt.. menmen vi överlever nog. Imorgon är det mest surfteori, men på eftermiddagen får vi förhoppningsvis testa på surfingen! Nazi

15 April 2017

Dag 12! Dagen inleddes ganska lugnt, vi vaknade, åkt lite frulle bestående av ägg och toast. Därefter gick vi för att hyra lite snorkelgear, sedan traskade vi bara ner i vatten utanför hotellet och simmade ut. Det var inte fy skam, efter några minuter stötte vi på den första sköldpaddan och kort senare en till. Padda nr:2 var jääävligt stor. Efter snorklandet blev det käk och chill fram till kvällen. Därefter gick vi ut för att äta och dricka drinkar. Tydligen var det happyHour, så vilken drink man än beställde resulterade i en extra drink. Därefter köpte vi bintang och blev erbjudna marijuana. Det var den dagen det.

14 April 2017

Dag 11! Dagen började ganska sent, eftersom att grabbarna var bakis efter gårdagens bravader. Dem hade tydligen blivit erbjudna en mängd olika droger, vilket man visserligen blir överallt här på gatorna i gili, men under natten hade dem även fått erbjudandet att köpa en lina kokain för 1,5 miljoner rupier, vilket motsvarar ca 1000kr. Rövnyllena tackade nej. När dagen sedan kom igång vid 10-tiden började vi med att äta frukost, den bestod av ägg och toast för mig. Vilket var den första måltiden som faktiskt var god, aptiten is mafkuin' back! Efter käket bokade vi en snorklingstur, där vi sedan skulle bli avsläppta på ön Gili air. Snorklingen var mycket fet, vi fick till och med se ett par sköldpaddor! Det blev även lite dyk från båtens tak och annat trevligt på båten. Därefter blev vi som sagt avsläppta på trawangans grann-ö gili air. Det första vi slogs av var hur otroligt lugn den här ön är, knappt några turister och massa fina uteserveringar. Kvällen avslutades med kortspel.

13 April 2017

Dag 10! Natten kan summeras med ett ord, diare! Jag tog nog en glädjetripp till den gemensamma toan, som delas av 9 personer, och är lika nyrenoverad som Daniels armhåla*, minst 8 gånger under natten. Kanonkul!! (*daniel har inte duschat på en vecka, det är inte ens ett skämt) Dagen började med att strosa på gilis gator för att hitta ett ställe för frukost. Slutresultatet blev att jag åt en Bowl med frukt, granola och yoghurt. Lyckades nästan pressa i mig hela. Aptiten on point än? Näh not so much. Efter frukost bestämde vi oss för att hyra cyklar och cykla runt ön. Det kanske låter som en eskapad av rang, men icke, då ön är väldigt liten tog den enbart 45 minuter. Halvvägs runt ön bestämde vi oss dock för att stanna, då det skulle vara bra snorkling där. Och herrejävlar det stämde. Det såg inte mycket ut till världen åt en början, men när man kom ut en bit från stranden öppnande världens korallrev upp sig som kryllade av fesk. Det var fedt! ->
-> under kvällen pratade vi lite med Daniels läkarpäron, gällande vad jag kan ha för åkomma. Dem fastslog att jag antagligen har salmonella. :-) Därav bara att vänta ut skiten och hoppas på att den inte äter upp mig inifrån. Under resterande del av kvällen käkade vi på ett veganskt hipsterställe, jag bajsade endel och grabbarna gick ut och drack några öl. På det sistnämnda följde jag dock inte med, då jag fortfarande har 0 energi. För att återgå till Ölen, så är den här av storleken 62cl, heter bintang och farligt lättdrucken. Med säger jag godnatt!

12 April 2017

Dag 9 i Bali! Idag var en resedag, vi gick upp tidigt som faen, typ 5.30 för att käka lite frukost och packa väskorna. Vid kl 7 blev vi upphämtade av en buss som tog oss till hamnen på andra sidan Bali, därifrån gick en speedboat mot gili trawangan. Väl på på gili letade vi upp vårt hostel, det var litet och ganska sunkig men hade iallfall bra wifi. Största nackdelen var ingen ac på rummet, vilket innebar extrema svett-attacker under natten. Under kvällen käkade vi lite och efter det gick jag hem för att sova, då jag fortfarande inte mår 100.. förhoppningvis blire bättre imörn.

11 April 2017

Dag 8 i Bali! Mår bättre idag, killarna drog till ett vattenland vilket jag inte kände mig riktigt frisk nog för. Som tur är har iallfall febern släppt. Endel tid spenderades vid Polen och resterande i sängen. Under kvällen käkade vi på en trevlig resturang, mojitos för 15kr/st, helt ok ändå.

10 April 2017

Dag 7 i Bali! Sov otroligt dåligt under natten då jag fortfarande var febrig, kosten har till största delen bestått av Ipren och vatten. Inledde morgonen med att ta ett litet dopp i polen, för att sedan äta lite nasi Goreng till lunch. Därefter sov jag några timmar på rummet, tills det att klockan var ca 7, då följde jag med grabbarna och käkade en trevlig liten Bowl. Därefter sömn igen, hoppas innerligt på förbättring till morgondagen.

9 April 2017

Dag 6! Den första riktiga dagen i Bali! Eller ah kanske inte.. vi började dagen med att lämna det riktigt pissiga hostelet som vi spenderade föregående natt på. Vi tog en taxi från kuta till seminyak, där vi skulle hitta ett nytt ställe att bo på. Redan här började jag känna mig lite konstig. Vi vandrade runt ock kollade på ett par olika hostel med sovsalar, under tiden började jag känna mig mer och mer konstig, vilket tillslut resulterade till att jag på alla fyra kaskadspydde på den sunkigaste toan jag någonsin satt min fot på. Då visste jag fan att jag levde. Efter det här kom vi fram till att bästa valet var att boka ett hostel med eget rum, därav gjorde vi detta illa kvickt och tog en taxi dit. Väl där spenderade jag resterande dag i sängen med feber. Shiet kul. Verkligen.
Dag 5! Idag är dagen då vi lämnade fantastiska Singapore. Vi tog oss till flygplatsen i god tid, vi kände oss förvånansvärt världsvana och allt flög på mycket fint. Med skyhöga förväntningar anlände vi till bali. Efter att vi tagit oss ut från flygplatsen tog det enbart några sekunder innan vi blev översvämmade av taxichaufförer. Dem tog inte ett nej, vi kom ganska snabbt fram till att det enda sättet att undvika dem på var att totalt ignorera deras frågor och påhopp. Daniel hade bestämt sig för att vi skulle ta oss till vårt hostel via Uber. Det lede till att vi stod med cirka 10 skrikandes taxisnubbar runt oss försökte beställa en uberbil. Det vi ganska snabbt kom fram till var att chauffören av uber inte vågade ta sig till flygplatsen, med motivationen "too dangerous". Vår killginssning kring det blev att rivaliteten mellan förarna ser till att ingen Uberchaufför vågar ta sig nära flygplatsen för att ta taxikunder, eftersom att det då blir det kalas av våldsamt slag. ->
-> Då det inte kunde kunde komma en uberbil till flygplatsen föreslog jag att vi skulle ta en taxi. Men Daniel tvärvägrade med stöd från Edvin, motivationen var att "de är ju så otrevliga och opålitliga". Med hedern i behåll började vi mot min vilja traska ut från flygplatsen för att hitta en taxi. Att hitta en taxi var dock det sista vi gjorde, det slutade med att vi traskade hela vägen till vårt hostel, 2km I bäckmörker. Vi var livrädda att bli våldtagna eller möjligen rånade, då det endast fanns skrikande lokalbefolkning och snubbar på mopeder som erbjöd oss marijuana (no joke). Ingen turist were to be seen. Till slut kom vi iallfall fram till hårt hostel, som var allt annat än fint. I duschen låg halvrökta cigg och under sängen bodde det kackerlackor. Vår känsla för tillfället är att vi kommit till Balis rövhål. Och paradis ö, det har vi fan inte sett skymten av. Nu ska vi sova med våra husdjur. Och Dagen imorgon kan inte bli annat än bättre!

8 April 2017

Dag 4 och sista dagen i Singapore! Idag sov vi ut, för att sedan bege oss till maxwell för frukost. Vi hade hoppats på frukostutbud, tyvärr var det förgäves och det slutade med att vi käkade Stekt ris och kyckling. Därefter tog vi en Uber till Singapore zoo, där såg vi en massa coola djur, där inräknat en apa som visade mycket balle. Från zoo:t tog vi en ytterligare uber hem. Hemresan gick dock inte som planerat, fucktardet Daniel glömde sin mobil i bilen. Efter en liten panikattack fick vi dock tag i föraren och mobilen återfanns! Kvällen avslutades sedan som vanligt med käk på maxwell. Och sist men inte minst lite kortspel på takterassen. Imorrn blire Bali!!

7 April 2017

6 April 2017

Dag 3 i Singapore! Idag vakande vi tidigt för att besöka universal studios. Vi kom dit och hann åka ett par riktigt tunga bergodalbanor innan det blev någon kö alls, tydligen lågsäsong. Vi såg även ett par riktigt feta shower som bestod av bergodalbana med integrerade "filmer", transformer och mummy. Vi såg även en cool stuntshow baserad på filmen waterworld. Efter vistelsen på universal var vi trötta, därav letade vi upp ett donken där man Trotts Asiens pisskaffe kunde få en riktigt trevlig kopp. Därefter körde vi lite utomhusträning på takterassen, som vårt faktiskt väldigt trevliga hostel har. 5footwayin är namnet, och Wifi är bra. Därmed är jag nöjd. Såklart avslutades kvällens kulinariska del med 3 olika rätter på maxwell food centre. Det resulterade i en nota på 65kr. Överkomligt. Sist men inte minst avslutade vi kvällen på marina sands hotells skybar, en av Singapores högsta byggnader (Killgissning, men jävligt hög). Där hade man utsikt över i princip hela Singapore.
Dag 2 i Singapore! Jag började dagen med lite träning, allt för att hålla gainsen levande. Efter det gick vi vrålhungriga och förväntansfulla ner till en frukost, som till vårt förtret bestod av vitt bröd med sylt och jordnötssmör, samt cocopops. Därefter begav vi oss till Singapore botanic garden, efter det rörde vi oss vidare till nästa park. Park nummer två blev the southern ridges, vilket var brutalt fint. Under kvällen gick vi för att se ljusshowen vid gardens by the bay, tyvärr kom vi försent så vi tog oss hem istället för lite sömn.

5 April 2017

4 April 2017

Idag anlände vi till Singapore efter flyg från Arlanda till doha som sedan gick vidare till slutdestinationen. Vi inledde med att skaffa ett turistresekort för att lätt kunna ta oss runt. Sedan tunnelbanan till city, för att komma till vårt hostel fick vi gå ca 20 minuter, otroligt svettig. Under kvällen åt vi på maxwell food centre som är beläget i china town. Billig och bra streetfood, ett ställe där "the locals" äter. Käket blev stekt ris och dumplings som vi delade på. Det var möe fint, jag och Edvin ville äta mer men Daniel orkade tyvärr inte.