New Zealand · 127 Days · 50 Moments · March 2018

Linnea resa i New Zealand

8 July 2018

I fredags blev det skolledighet och en veckas semester för mig. Tanken var att jag skulle till Rotorua fredag kväll till måndag men vi sköt på den resan några veckor p.g.a att jag hade åkt på en förkylning, det skulle regna hela helgen i Rotorua och Franziska som jag skulle åka med hade lite strul med hennes ledighet på måndagen. Vi bestämde oss för att ändå göra nånting men hålla oss runt Auckland istället. På lördagen körde vi till västkusten och skulle göra en liten hike där. Dock var flera spår stängda så det blev en ännu kortare hike än vi tänkt. Men det var ändå en trevlig dag. På söndagen tog vi en båt till Tiritiri island som är just utanför Auckland. Den är känd som en fågelö med massa olika fåglar och en del växter och insekter. Vi hade en guid som kunde en himla massa men jag kan väl inte säga att jag kommer ihåg särskilt mycket då jag varken är kunnig eller intresserad av fåglar. Vi fick även se världens största insekt (tror iaf de sa det) vilket var lite coolt.

30 June 2018

Ännu ett måste blev förbockat förra lördagen då jag gjorde en endagsutflykt till Hobbiton med Aleka. Man får endast besöka Hobbiton genom en guidad tur. Guiden var bra och såklart en riktig Lord of the Rings- och The Hobbit-nörd, så vi fick massa detaljer om skådespelarna och scenerna. Hobbiton såg ut ungefär som väntat, d.v.s exakt som i filmerna. Det finns dock inget inne i hobbithålorna förutom ett litet tomt rum tror jag guiden sa och man fick inte heller gå in i dem. Det var coolt ändå. Turen var knappt tre timmar och därefter körde vi hem igen. Några timmar senare tog jag mig till Emma där vi och Josefin hängde ett litet tag innan vi begav oss till stan och Emmas två favoritklubbar då det var hennes sista helg på NZ. Söndagen blev en chilldag hos Emma med några fler kompisar, middag + efterrätt at the night markets med Aleka och Josefin och sedan tillbaka till Emma och hänga med Bruce crew (Emma och Nelly) vilket var ett tag sedan.

25 June 2018

Wooops jag tenderar visst att glömma bort (eller inte orka) det här med Journi. Men helgen 23-24 juni spenderades norrut. Faktiskt så långt norrut som det går att komma på NZ. Jag var chaufför för helgen och hade med mig Josefin (svenne) och Aleka (amerikan). Fredag kväll körde vi till Pahia där vi övernattade och fortsatte sedan till Cape Reinga, den nordligaste spetsen, på lördagen. Dit hade vi även med oss en vietnamesisk tjej som vi hittade på vårt vandrarhem i Pahia. Det är himla fint i Cape Reinga med alla klippor och såklart en fyr. När vi utforskat stället färdigt, knäppt tillräckligt många bilder och käkat lunch begav vi oss till några stora sand dunes och sandboardade. Det var riktigt kul! Påväg tillbaka till Pahia gjorde vi även ett stopp på 90 mile beach som bara råkade tajma prefekt med solnedgången. På söndagen tog vi en kort båttur till Russel som är en historisk stad och var NZ:s första huvudstad. Vi strosade bara runt lite där innan vi begav oss hemåt. Lyckad helg!👌

18 June 2018

Den senaste veckan hände det inte särskilt mycket. Veckodagarna såg ut som vanligt, d.v.s jobb, ett par träningspass, lite bakning, någon fika med kompisar, Riverdale Tuesday som jag och Emma gjort till en veckotradition nu (Riverdale är en TV-serie), coffee group och students night. Helgen var ovanligt lugn. På lördagen hade Julia och två av hennes kompisar styrt upp en hejdå-kväll med alla sina vänner här eftersom de far hem till Tyskland snart. Vi for in till centrum och gjorde först ett ”escape room” som går ut på att hitta ledtrådar och knäcka koder för att lösa ett mysterium man blir tilldelad. Vi klarade det med tid till övers😎 Vi käkade sedan middag ute på ett ställe som var som en foodcourt så alla kunde hitta något man gillade. På söndagen tog jag en lång promenad som blev delvis på havsbotten i.o.m lågt tidsvatten. Det var lite tufft. Resten av söndagen chillade jag stenhårt.

9 June 2018

Helgen spenderades i Tauranga med Julia. Hon plockade upp mig lördag morgon och körde först till ”blue springs” som är en fin flod/sjö/källa (?) med sjukt klart vatten. Det blev lunch där och en trevlig pratstund med en småbarnsmamma som var där med sin unge innan vi begav oss vidare till Tauranga. Vårt Airbnb var ett rum som hyrdes ut av två gamlingar som var himla trevliga och hjälpsamma. De tipsade om saker att göra och behövde såklart visa på en riktig karta hur vi skulle ta oss dit. Google maps vet jag inte om de kände till. Vi gick runt i stan och på stranden, köpte en glass och for sedan till en sportbar där vi käkade middag och såg första halvlek av kvällens rugbymatch mellan All Blacks (NZ) och Frankrike som spelades i Auckland. Anda halvlek såg vi med gamlingarna i deras soffa vilket var väldigt trevligt. På söndagen gick vi upp för mt Maunganui, utforskade Tauranga och käkde en mycket bra lunch innan vi körde hem till Auckland igen. En lugn men bra helg.

8 June 2018

Endast 4 dagars jobbvecka efter långhelgen! Jag var på students night igen vilket blev extra spännande denna kväll då vi fick punka på vägen dit p.g.a ett hål i asfalten.. Vi hade ett reservdäck i bilen så Emma och jag började hissa upp bilen och försöka få loss däcket men vi fattade inte helt hur vi skulle bära oss åt. Som tur var såg jag en kille komma ut från ett gym och sätta sig i sin bil just då. Så jag gick fram och knackade på rutan och frågade om hjälp haha. Han var supersnäll och gjorde i princip hela jobbet åt oss. Vilken vardagshjälte! Vi tog oss vidare till students night som denna kväll var bättre än förra gången. Jag har för övrigt börjat gå till en sjukgymnast som verkar väldigt bra och redan efter några dagar kändes höften betydligt bättre! Inte bra men bättre. Kul kul!

4 June 2018

Nästa helg var en långhelg i och med drottningens födelsedag. Jag passade på att göra östkusten med två andra tjejer i en campervan. Vi körde till East Cape vilken är NZ:s östligaste plats och såg VÄRLDENS FÖRSTA soluppgång söndag morgon. Vi kunde dock inte se solen något vidare p.g.a molnigt.. Men vi fick se lite rosa himmel i.a.f så jag tycker ändå jag kan säga att jag har sett världens första soluppgång. Efter East Cape körde vi till Gisborne där det tydligen inte finns särskilt mycket att göra (vi blev rekommenderade bio av tanten på the i-site) och började sedan köra tillbaka mot Auckland igen. Förutom att se soluppgången denna helg så gjorde vi några stopp längs vägen. T.ex en promenad bland 2000 år gamla träd, en liten hajk upp på en kulle/berg, besökte en väääldigt liten marknad, gjorde ett stopp vid en strand med massa coola snäckor samt ett flertal kaffestopp. Jag kan väl inte säga att det var några supercoola saker att se efter vägen men det var en väldigt trevlig resa ändå!

27 May 2018

Ännu en lugn och handikappad vecka i Auckland med en trasig höft. På torsdagen efter coffee group for jag, Emma och Maya till students night vilket är en fest som håller till på en bar i Albany varje torsdag. Det var helt okej men musiken var sådär. Under helgen skulle värdföräldrarna bort vilket innebar min första jobbhelg sedan jag kom till NZ. På lördagen hade ungarna lite aktiviteter och på söndagen tog vi en tur till Auckland War Memorial Museum vilket var enormt och hade lite coola grejer. Jag och Bonnie bakade magiskt goda amerikan cookies som jag trodde skulle räcka en månad men som gick åt på en vecka. Bra betyg antar jag!

19 May 2018

Efter att ha gjort sjukt mycket den senaste månaden så kändes det lite skönt att ha en lugnare vecka och en helg i Auckland. Höften blev bajs efter Canyoningen av nån anledning så det passade väldigt bra med en lugnare vecka. De lediga timmarna på dagarna spenderades bl.a. med att baka ett gäng lyckade kakor och mindre lyckat bröd. På onsdagen var det quizkväll vilket var kul även fast vi kom sist. Helgen var en ”måsten på NZ helg” med rugbymatch på lördagen (NZ är typ bäst i världen på rugby) och Lord of the rings maraton på söndagen. Jag värmde upp inför den stora rugbymatchen med att se Camerons match på förmiddagen och få reglerna förklarade för mig. Söndagen var lång.. Alla tre filmer extended versions med 30 min paus mellan varje. Filmerna var dock bättre än jag kommer ihåg och det var extra kul att se mt Doom och mt Cook som jag faktiskt sett irl nu. Men ett 12 h maraton är jag inte jättetaggad på att göra igen inom den närmaste framtiden.

12 May 2018

Denna vecka bestod av massa fika (fika i plural, fikor?) med kompisar, ett hejdå till Melina som flög hem till Tyskland och sen en till riktigt tuff helg som spenderades men två svenskar för ovanlighetens skull. Vi var tre svenska au pairer som körde till Thames på fredagen för att göra Canyoning på lördagen. Allt jag visste var att vi skulle klättra i vattenfall på något sätt? Det var precis vad det var. Vi tre och vår guid Wayne började med att promenera uppför ett berg i en timme för att sedan ta oss nedför 10 st vattenfall. Antingen klättrandes, hoppandes, åkandes på rumpan eller i zip line. De två sista vattenfallen var faktiskt lite obehagliga då man verkligen var mitt i och hade vatten forsandes över sig. Vi var alla lite halvt skärrade efteråt men vi hade en toppenbra guide som verkligen visste vad han gjorde. Det var en utmanande dag men sjuuuukt coolt. Kanske det tuffaste jag gjort.

6 May 2018

På fredagen plockade jag upp Julia och Franzi efter jobbet och körde till Tongariro. En långt körning för en fredagkväll men det gick bra. På lördagen gjorde vi Tongariro Crossing vilket ska vara NZ:s bästa endagshajk. Det var ascoolt. Det kändes som att vara på en annan planet. Det tog oss 8 h att göra hajken och efter det var vi redo för sängen. Vi gick och la oss före 20.00 tror jag, efter en lyckad middag som jag lagade. På söndagen körde vi till Taupo där jag och Julia skulle hoppa fallskärm! Vi var osäkra på om det skulle bli av då det var rätt molnigt på förmiddagen. Men vädret blev något bättre så vi fick göra det. Det var skitkul! Även fast jag inte är höjdrädd så förväntade jag mig att jag skulle bli lite nervös när jag väl var i planet. Men jag var bara taggad. Jag föll från 15000 feet och en minut var frittfall. Jag köpte till både bilder och video vilket innebar att jag hade en personlig fotograf med mig. Alla överlevde som tur var. Tuff helg!

4 May 2018

Trots att sydönresan var så pass lyckad så var det ändå rätt skönt att komma tillbaka till ett riktigt hem med ett eget rum, säng, badrum och ett riktigt kök. Jag kom hem mitt på dagen på måndagen och hade ledigt resen av den dagen vilket var otroooligt skönt efter en natt på flygplatsen. Från och med tisdagen jobbade jag som vanligt resten av veckan. På onsdagen hade jag, Emma och Nelly en pizza- och filmkväll vilket var mycket trevligt! Vi skulle försöka göra det till en veckotradition vilket vi misslyckats totalt med.. Det blev några relativt lugna dagar innan helgen då det var dags för äventyr igen!

30 April 2018

SYDÖN SAMMANFATTNING Resan var hur lyckad som helst. Vi hann se och göra många coola saker på två veckor och det var himla kul att testa resa i en Campervan, det var ett mycket bra val. Även fast vi gjorde några nybörjarmisstag som att fastna med bilen i lerigt gräs och lyckas få en P-böter på $200 så var det saker vi lärde oss av och som ändå är ganska kul i efterhand. Allt emellan aktiviteterna är ju också en stor del, speciellt när man faktiskt BOR tre pers på en sådan liten yta som i en Campervan. Så det var OTROLIGT skönt och roligt att allt funkade så bra mellan oss tre. Vi kände inte varandra superbra innan vi åkte så det var inte givet att det skulle funka så pass bra som det gjorde men vi hade verkligen skitkul! En resa som blir svår att slå! Lite random bilder och highlights från resan.

29 April 2018

SYDÖN DAG 14 Ännu en dag i ett regnigt Christchurch för mig och Emma. Efter vi kört Nelly till flygplatsen och städat Bruce åkte vi till en marknad som skulle vara en av NZ:s största marknader. Vi blev fett besvikna när vi kom dit och såg att det mesta stod tomt p.g.a vädret. För att döda lite tid åkte vi till ett shoppingcenter samt tog en fika innan vi lämnade Bruce och tog oss till flygplatsen. Vårt flyg gick runt 06.30 nästa morgon så det blev en lång natt på flygplatsen. Flygplatsen var nog ändå den mest imponerande delen av Christchurch med gratis obegränsat wi-fi och många caféer. Vi överlevde i.a.f natten och tog oss hem!

28 April 2018

SYDÖN DAG 13 Sista dagen med alla tre. Sedan hade jag och Emma en extra dag då vi skulle flyga tillbaka till Auckland en dag efter Nelly. Christchurch är en av de större städerna i NZ men ändå finns det inte jättemycket att göra där. Vi hade tänkt boka ett escape room men när vi kom dit hade de fullbokat för dagen. Istället gick vi runt i affärer och besökte Christchurchs museum under dagen och köpte biljetter till en improvisationsshow som var på kvällen. Jag hade ingen aning om vad jag skulle förvänta mig av improvisationsshowen men var rätt kul. 6 pers som improviserade olika sketcher och uppdrag de fick. Efteråt tog vi oss till campingplatsen där vi firade sista kvällen av en skitbra resa med en kopp bubbel, chips och gröt.

27 April 2018

SYDÖN DAG 12 Dagen började med några timmars körning till Akaroa. Som de små änglar vi är så plockade vi upp en liftare längs vägen. Det var en amerikan som hade gått från längst upp i norr på NZ till längst ner i söder och nu skulle till Christchurch för att flyga hem. Jag tror han sa att det var ca 16000 km han hade gått och det hade tagit honom 5 månader. Sjukt men ganska coolt. Vi släppte av honom lite utanför Christchurch då vi svängde ner mot Akaroa. Akaroa kändes rätt dött. Regnet kan ha haft något med saken att göra. Vi hade ingenting planerat så vi strosade bara runt i butiker tills vi ledsnade och satte oss då i biblioteket en stund för att ladda kameror och för lite Wi-fi. Vi körde sedan vidare till en campingplats i närheten av Christchurch där sista dagen skulle spenderas.

26 April 2018

SYDÖN DAG 11 Dag 11 gjorde vi en kort hajk i Mount Cook National Park som ledde till en cool omgivning med en en sjö och massa berg. Vi fick bl.a. se Mount Cook på håll som är med i sagan om ringen (mittenberget lite längre bort på första bilden). Körningen dit och därifrån är väldigt fin så det blev en hel del fotostopp på vägen. Vi tog oss sedan till lake Tekapo där vi fick se solnedgången och ”Church Of The Good Shepherd” som är en turistig kyrka man ser på vykort överallt.

25 April 2018

SYDÖN DAG 10 Denna dag bestod av rätt mycket körand med två stopp. Det första stoppet var vid Moeraki Boulders vilket är ett gäng stenar haha. Nä men det är stenar i/vid havet som på något sätt har formats och blivit runda så det är lite coolt. Det blev en photoshoot där och så hade vi turen att få se en delfin vilket var oväntat men kul! Nästa stopp var i Omaru som är en rätt fin stad som ser väldigt annorlunda ur från övriga stöder i NZ. De har fina byggnader och nästan alla byggnader är vita så det känns lite mer som att vara i Grekland än NZ. De har även en trevlig ”public garden” där vi tog en promenad och åt lunch. Även kvällens middag var väldigt lyckad med en helt improviserad tofu-, tomat- och tonfiskröra med pasta.

24 April 2018

SYDÖN DAG 9 Om jag inte minns fel så var det natten till dag 9 som vi parkerade på en gratis campingplats som blev vår dyraste på hela resan.. Tydligen var ena sidan av parkeringen campingplats och andra sidan bara en parkering där man inte fick stå över natten. Detta orkade vi inte kontrollera då vi kom fram kvällen innan och vi trodde aldrig att någon annan faktiskt skulle kontrollera det heller. Det kostade oss $200 (ca 1200 kr).. Ännu ett misstag vi inte kommer göra om. I Dunedin gick vi en guidad tur i en chokladfabrik som inte riktigt levde upp till förväntningarna. Tydligen hade de nyligen slutat att faktiskt producera choklad där vilket vi inte visste haha.. Det blev även ett besök till världens brantaste gata och på kvällen åkte vi till ett ställe där man kan se ”little blue penguins” som är världens minsta pingviner. Det var himla coolt faktiskt att se dem komma upp ur vattnet för att ta sig hem efter en dag till havs. Middagen blev grymma ”sånt-vi-borde-göra-slut-på-wraps”

23 April 2018

SYDÖN DAG 8 Nästa dag i Queenstown hade vi inte jättemycket planerat. På vår planering stod det ”something extreme” under Queenstown eftersom det finns mycket coola saker att göra där. T.ex. världens första (tror jag?) bungy jump var i Queenstown, de har världens största gunga, de har Jetboats och lite olika sånna aktiviteter. Dock var vi väldigt sena med att boka något eftersom vi inte visste exakt vilken dag vi skulle vara där och därmed hann det mesta bli fullbokat.. Så vår coola aktivitet blev skridskor inne i en ishall haha.. Men det var kul det med! Det vi dock hade planerat var att köpa lunch från Ferge Burger som är ett väldigt hypat hamburgerställe. Jag tog en tofuburgare som faktiskt levde upp till över förväntningarna. Den lunchen på kajen i fint väder och i en fin stad, med glass som efterrätt, kan jag nog kalla en av de bästa luncher jag haft. Efteråt strosade vi runt i stan en stund innan vi körde vidare till Dunedin som var nästa destination.

22 April 2018

SYDÖN DAG 7 Detta var en lååång dag. Vi klev upp runt 02.30 am, d.v.s. mitt i natten, för att snabbt göra oss klara och köra till Roy’s Peak som är ett berg just utanför Wanaka. Vi började hajken uppför berget kl 03.37 och målet var att vara på toppen innan soluppgången. Vi lyckades. 3,5 h tog det upp. En väldigt enformig hajk men det var lätt värt det att få se soluppgången och en grym utsikt på toppen. Efter vi kommit ner och tagit en liten powernap i Bruce så begav vi oss mot Queenstown med ett glasstopp i Arrowtown på vägen. Väl i Queenstown checkade vi in på campingplatsen direkt, tog en välbehövlig dusch, lagade middag och gjorde oss redo för en utekväll. Med tanke på hur bra man hört att utelivet är i Queenstown så blev vi ganska besvikna. Det var nästan tomt på de flesta ställena vilket dock är ganska förståeligt eftersom det var söndag. Men vi fick i.a.f. uppleva en isbar, sjunga karaoke, rida på en tjur och hade gott om plats på dansgolvet så det var en rätt bra kväll ändå.

21 April 2018

SYDÖN DAG 6 Denna dag spenderades i Wanaka som är en av mina favoritstäder i NZ so far. En väldigt gullig stad vid en väldigt fin sjö och massa berg. Extra fint på hösten dessutom! Vi tog en liten sovmorgon och åt frukost utomhus för en gångs skull för att sedan bege oss till Wanaka centrum. Väl där gick vi först och kollade på det populära och fotovänliga trädet i sjön som man ser på bilder överallt här. Just det tycker jag inte var jättespeciellt dock. Sedan gick vi runt i lite gulliga butiker och tog en wi-fi-paus på ett trevligt café. På eftermiddagen hade Emma bokat en flygtur där hon skulle få testa flyga ett plan och som tur var fick hon ta med sig två kompisar gratis. Det var sjukt coolt att flyga över bergen och sjön och göra loopar och grejer (då var det inte Emma som körde). Jag fick även en gratis klippning av Emma när vi kom till kvällens campingplats i Wanaka, fett värt. Det blev en relativt tidig kväll eftersom vi skulle upp sviiintidigt nästa morgon.

20 April 2018

SYDÖN DAG 5 Vädret gjorde att dag 5 inte blev helt som planerat. Planen var att jag och Emma skulle göra en hajk på morgonen, sedan en ridtur för alla tre och efter det skulle Nelly på en helikoptertur över glaciärerna. Dagen började med att vi startade hajken på fel ställe vilket gjorde att den blev aningen längre än den skulle vara och vi fick stressa hajken lite för att hinna till ridningen. Det var dock en asbra hajk (Robert’s point track) som var både rolig och hade fin omgivning. Definitivt en höjdpunkt på resan! Vi tog oss till ridningen i tid men fick veta när vi kom fram att den blivit inställd p.g.a vädret.. När vi släppte av Nelly vid hennes helikoptertur lite senare fick hon även samma besked där. I.o.m att vi inte fick veta något förens vi var på plats så kunde vi inte heller planera något annat så det var rätt tråkigt att vi inte fick göra så mycket runt glaciärerna. Vi körde istället vidare till en campingplats utanför Wanaka där nästa dag skulle spenderas.

19 April 2018

SYDÖN DAG 4 I övrigt bestod denna dag av mycket körande och några stopp på vägen. Vi körde söderut längst västkusten och vårt mål var en campingplats nära Franz Josef glacier. Det är en väldigt fin omgivning att köra i så det blev några fotostopp längs vägen, ett wi-fi-stopp i Westport, ett kort stopp i Hokitika och ett promenad- och fotostopp vid ”Pancake rocks” vilket är coola klippor som ser ut lite som en hög av pannkakor. Det var tufft! När vi kom fram till campingplatsen var klockan inte allt för mycket för ovanlighets skull så vi hade tid att laga en bra middag och ladda upp för morgondagens hajk.
SYDÖN DAG 4 Denna dag började lite extra spännande. Det är alltid kul att se omgivningen när man vaknar på morgonen eftersom det nästan alltid är mörkt när vi kommer fram till campingplatsen kvällen innan. Denna morgon upptäckte vi att gräset vi stod parkerade på var lite ledigare än vi insett.. Lerigt gräs och en tung Campervan var visst ingen jättebra kombo så vi tog oss som inte så långt när vi gasade. Vi var dock inte ensamma om att ha parkerat i gräset och två killar såg att vi också hade problem med att oss därifrån och erbjöd sig att hjälpa till. Så vi var fyra pers som puttade medan Nelly gasade. Det gick bra förutom att det blev aningen lerigt för oss som puttade att stå bakom spinnande däck i lera.. Vi tog oss i.a.f. loss och hjälpte sedan killarna med deras bil. Spännande morgon! Som tur var hade vi ingen tid att passa och vi lärde oss att inte parkera i gräset igen.😀

18 April 2018

SYDÖN DAG 3 Dag 3 var första dagen vi hade en bokad aktivitet. Vi befann oss vid Abel Tasman Kayaks kontor just före 08.30 för att träffa vår guid och andra medpassagerare för dagen. Vi började med två timmar kajak där vi även fick prova på att segla med kajakerna samt ta en liten extra tur till en ö med sjölejon. Det var soligt, härlig omgivning och guiden var väldigt rolig och bidrog mycket till hela turen. Vi klev i land på en ö där vi käkade lunch och fick chansen att mingla lite. Vi lämnade sedan guiden och de andra och gick en tur på ca två timmar med en fin utsikt innan vi blev upphämtade med båt för att åka tillbaka dit vi startade. Vi såg dessutom en liten pingvin i vattnet på vägen tillbaka vilket var kul. Var var alla överens om att det var en mycket lyckad dag!

17 April 2018

SYDÖN DAG 2 Dag två hade vi Nelson på schemat. I och med att vi inte tog oss så långt första dagen så blev det rätt mycket körande andra dagen. Vi körde först till Nelson lake National Park. Där finns en sjukt fin sjö men inte så mycket mer. Vi hade tänkt göra en liten hajk där på någon timme men just den var avstängd av någon anledning. Istället fanns det bara en hajk på fem timmar eller en på 30 minuter där vi valde den kortare. Det var rätt kul ändå eftersom vattenpölarna/forsarna gjorde det till lite av en hinderbana. Vi begav oss sedan mot Nelson som ligger ytterligare några mil norrut men det var tyvärr redan mörkt när vi kom fram. Så det vi hann se av Nelson var K-mart och the Warehouse där vi stannade och köpte lite nödvändigheter för resan. Eftersom vi hade bokat en guidad promenad- och kajaktur i Abel Tasman kommande dag så kunde vi inte heller stanna en extra dag i Nelson utan det blev middag i Bruce på K-marts parkering innan vi åkte till en campingplats vid Abel Tasman.

16 April 2018

SYDÖN DAG 1 (16/4/2018) Som jag nämnt tidigare så hade jag och mina tyska kompanjoner Emma och Nelly hyrt en Campervan för två veckor att resa runt i på Nya Zeelands sydö. Vi flög till Christchurch måndag förmiddag och hämtade där ut vår Campervan som vi döpte till Bruce. Bruce var mycket fin. Han hade en liten kyl, gasspis, köksutrustning, en dubbelsäng och en enkelsäng. Allt man behöver i ett hem! Vi fick dock vänta på Bruce i några timmar på biluthyrningen och tog oss därmed inte så långt som vi planerat första dagen. Första natten blev på en campingplats ca 1,5 timme norr om Christchurch. Det var en billig campingplats så det som fanns där var en toalett och ett handfat men det dög för oss. En bra första kväll med en lyxig middag i form av en räksallad, följt av lite stargazing då det var helt sjukt stjärnklart! Stjärnbilden är Nellys. Hon hade en aningen bättre kamera än min iPhone:))

15 April 2018

Okeeej jag ligger lite efter här ja.. Jag har haft rätt fullt upp på sistone och därmed inte hunnit uppdatera Journi. Jag var bl.a. på sydön i två veckor och ska försöka sammanfatta den resan i några kommande inlägg. Men om jag först ska fortsätta där jag slutade så är väl det jag kommer ihåg av v. 15 att jag bakade asgoda spenat- och fetaostscones samt att jag, Nelly och Emma sågs och gjorde lite mer planering inför sydönresan som startade veckan efter. Jag kommer även ihåg att vi upptäckte och bondade över att alla tre var pescetarianer (d.v.s. äter fisk och skaldjur men undviker annat kött) vilket var kul och underlättande för resan! Men ja sammanfattning av sydön kommer här näst!

10 April 2018

Efter påsken var det bara tre arbetsdagar kvar tills det var helg igen. Jag kommer ärligt inte ihåg vad jag gjorde de dagarna utöver jobbet.. Jag hade inga större planer inför helgen men träffade en tjej i ”the coffee group” på torsdagen som jag planerade en liten roadtrip med inför söndagen. På lördagen blev det en liten tur till Devonport som är ca två mil bort, så fortfarande norr om Auckland centrum. Jag promenixade upp på två olika vulkaner som kändes mer som två gräskullar, så det var inte lika coolt som det låter. Man får dock en bra utsikt över Auckland centrum. Jag åkte även förbi Takapuna på hemvägen och kikade runt lite där. På söndagen plockade jag upp tjejen från fikagruppen och körde till ”tree adventures” där vi gjorde olika hinderbanor uppe mellan träden. Det var väldigt kul faktiskt! När vi liks var på västkusten så fortsatte vi till Piha, en liten stad med en väldigt fin strand, och gick även till ett vattenfall i närheten. Bra helg!
RESTEN AV PÅSKHELGEN Utöver lördagsutflykten och mycket strandhäng så blev det ett par löprundor (på stranden) samt en soluppgång och solnedgång (på stranden) med Bonnie. På tisdagen och sista lediga dagen gjorde jag ”the Pinnacles walk”, min första hajk på NZ. Andrew var snäll och skjutsade dit mig och sedan väntade en vandring upp till ”the Pinnacles” som är en bergstopp. Det var en rätt härlig och inte så utmanande promenad/klättring. På toppen käkade jag kikärtscurry med en utsikt kan man säga. Jag gjorde hajken lite fortare än jag trott och var nere igen efter 5 timmar. Jag skulle få skjuts hem med en Torbay au pair som gjorde samma hajk fast under två dagar så hon kom ner före mig. Jag fick dock vänta på parkeringen i 2,5 för det fanns ingen täckning där så jag kunde inte få tag på henne.. Men till slut kom hon och plockade upp mig. Hon hade skaffat sig en ny kompis på vägen som vi lagade och käkade middag med innan vi begav oss hemåt. Det blev med en riktigt trevlig kväll!

9 April 2018

PÅSKHELGEN Påskhelgen innebar ledighet fredag till tisdag. Jag följde med familjen till Whangamata i Coromandel (östkusten) där vi bodde i ett hus som tillhör någon släkting till familjen. Whangamata är ett fint ställe med en av de bästa stränderna i landet så mycket tid spenderades där. Bland det första vi gjorde när vi kom fram var att gå till stranden och ta en surflektion. Första gången för mig så det var rätt svårt men kul! På lördagen körde vi till Cathedral Cove vilket är en aaaasfin strand och välkänd inspelningsplats för en av Narniafilmerna. Även min favoritplats hittills på NZ tror jag. Vi spenderade några timmar där och åkte sedan till närmsta staden Hahei och åt lunch på ett trevligt ställe innan vi fortsatte till Hot Water Beach. Det är en strand där man kan gräva gropar i sanden just vid strandkanten som sedan fylls med vatten som blir varmt p.g.a. magma i sanden eller något liknande. Jag vet inte exakt hur det funkar men det blir som varmvattenkällor vilket är fränt!

8 April 2018

26/4/2018 - 29/4/2018 Så, förrförra veckan (ja jag ligger lite efter här)..😅 På måndagen tog jag ungarna till stranden efter skolan och mötte upp en annan au pair med hennes 6-åring Scarlett. Vi badade och hade picknick med bl.a. ett asgott bananbröd jag bakat samma dag. Det slutade med att varken Bonnie eller Scarlett ville fara därifrån så det var väl lyckat! Under veckan träffade jag även två au pairer som bor rätt nära mig i Torbay och hade en fikakväll med två andra som bor bara aningen längre bort, mycket trevligt! I övrigt blev det nån prommis till stranden, ett besök på Bondi med ungarna för att äta enorma freakshakes, en tur till Albany för att köpa en bra ryggsäck för en endagshajk (vilket man inte kan vara utan när man bor på Nya Zeeland) och att packa inför påskhelgen som skulle spenderas i Coromandel med familjen.

31 March 2018

BAY OF ISLANDS Förra helgen var jag på en arrangerad resa till Bay of Islands, d.v.s. ett område långt upp i landet med massa fina öar, stränder, aktiviteter och historiska platser. Jag åkte med Student Trips så vi var ca 40 pers varav jag kände en person sedan innan. Bussen gick lördag morgon och kom fram på eftermiddagen efter ca 4 h bussande, ett stopp vid några sjukt stora träd, ett stopp vid ett vattenfall och ett lunchstopp. När vi kom fram blev det strandhäng följt av middag och bar-/karaokekväll. Dagen därpå var vi på en båttur hela förmiddagen. Vi åkte runt och letade delfiner och kollade på massa väldigt fina öar vilket var otroligt härligt! Vi såg dock inte till några delfiner.. Efteråt gick jag och några andra tjejer och käkade lunch och strosade omkring i butiker. Jag ville hyra en kajak innan bussen hem gick och fick med mig en annan tjej på det! En bra helg men jag trodde nog att lite fler aktiviteter skulle ingå i priset. Det finns rätt mycket kvar där att göra.

25 March 2018

19/3/2018 - 23/3/2018 Förutom att ha spelar badminton och jobbat som vanligt denna vecka så har jag bakat lite smått och gott. Gjorde även pannkakor till ungarna en dag till ”afternoon tea” och smoothie bowls en annan dag för att jag är en sån himla bra au pair. Jag har spenderat lite tid på stranden i Browns Bay eftersom gymmet jag provar denna vecka öppnar först kl. 10.00 för besökare, d.v.s. jag har ca en timme att döda innan då jag far dit direkt efter att jag skjutsat ungarna på morgonen. Det har jag ingenting emot dock, Browns Bay gillar jag! På fredag förmiddag besökte jag ett tyskt bageri där jag köpte brunch med en tysk au pair som vi sedan åt hemma hos henne vilket var trevligt och väldigt gott. Jag visste inte ens att tyska bagerier och bakverk var en grej men det var mycket bra!

24 March 2018

🏸 I veckan spelade jag badminton för första gången sedan jag kom hit. Jag provtränade med en klubb där de flesta inte var så bra dock men det var rätt kul att spela ändå. Det fanns dock en aaasbra kille så jag frågade honom lite om klubbarna i närheten och han tipsade då om två andra klubbar som hade lite högre nivå. Det verkar som att de flesta klubbar på Nya Zeeland bara tränar en eller två gånger i veckan och då är oftast vem som helst välkommen att spela och man rullar mest bara matcher. Nivån är därmed inte så hög. Sen finns det de som spelar seriespel och de tränar betydlig mer och bara med sitt serielag om jag förstod det rätt, alltså inte med eller för en klubb. Det finns dock inga serielag norr om Auckland där jag bor utan de håller till i stan. Så jag planerar att prova de två klubbar som jag blev tipsad om. De ska tydligen hålla lite högre nivå eftersom vissa seriespelare väljer att träna med dessa klubbar också, utöver sina serielag.

19 March 2018

RANGITOTO ISLAND Inför Söndagen hade jag planerat in en tur till Rangitoto, vilket är en vulkanö just utanför Auckland, om vädret tillät vilket det gjorde. Jag var där med Melina, tysken jag var på färgfestivalen med två helger tidigare. Vi bussade in till stan och tog en båt därifrån. Båtturen gick på ca 30 min och väl på ön gick vi upp till toppen där man har utsikt över hela Auckland. En härlig liten hajk på ca 45 min upp, en kort extra tur till några ”lava caves” och sedan ner igen. På just denna ö finns det inte så mycket mer att göra än att hajka och fota så tre timmar på ön innan sista båten gick tillbaka var väldigt lagom. En väldigt trevlig tur och dag! PS. Sista bilden är sjuuukt skum för det var dagtid och himlen såg inte alls ut som på den bilden, utan som på bilderna före. Har ingen aning om varför det ser ut att vara natt och lila stjärnor på himlen?? Tog bilden via Snapchat men hittade inget filter som såg ut så. Fett skumt..

18 March 2018

ST. PATRICKS DAY I lördags var det St. Patrick’s Day vilket jag aldrig firat förut. Runt 16 fick jag skjuts till busstationen, köpte mig ett busskort och bussade in till stan för att möta upp några au pairer. Det var första gången för mig i Aucklands stadskärna (bor ca 2,3 mil utanför, fortfarande i Auckland dock) så det var kul att se. Sjukt stort och mycket butiker och barer och grejer. Annat än lilla stan i Umeå. Vi satte oss på en bar och tog en drink innan vi mötte upp lite mer folk på en annan bar/restaurang där vi käkade middag. Det var väldigt mycket folk ute och de flesta bar något grönt för att fira dagen. Aleka var snäll och köpte grönvita blomkransar till oss. Efter ännu en bar gick vi till en nattklubb där resten av kvällen spenderades. Det var en helt okej kväll men jag tyckte väl inte att klubben var den bästa. Alldeles för hög musik så det inte gick att prata nånstans där inne och lite för många låtar man inte kände igen. Men som sagt, allt som allt en helt okej kväll.

17 March 2018

SEMESTERN🎉🚐🏔 Jag kommer ha två veckors betald semester i april och visste sedan innan att jag ville resa runt på Nya Zeelands sydö. När jag nämnde detta på ”the coffee group” förra veckan var det en annan tjej som hade samma planer så jag blev medbjuden att åka med henne och hennes kompis. Kul kul! I veckan träffades vi tre på ett café och bokade en Camper Van, d.v.s. en stor bil man kan sova och laga mat i, från 16/4 till 29/4 (13 dagar). Planen är att flyga till Christchurch (på sydön), hyra Vanen där ifrån, se och göra massa coola saker i 13 dagar och sova i Vanen, avsluta i Christchurch och flyga tillbaka till Auckland. Vi har planerat en ungefärlig rutt och några saker vi ska göra men vi vill kunna vara lite spontana också. Från Christchurch ska vi först Norrut mot Nelson, sedan västkusten nedåt och in till Queenstown, sedan Dunedin och östkusten upp till Christchurch igen. Det finns sjuuukt mycket att se och göra på sydön så jag hoppas vi hinner med allt det viktigaste i.a.f!

16 March 2018

Ny vecka, nytt gym! Det var inte det mest spännande som hände i veckan dock, även fast jag tyckte om gymmet. Något lite roligare är att jag har planerat min semester, vilket får bli nästa inlägg. På tisdagen slutade Bonnie och Cameron tidigt så vi passade på att fara till Jump, vilket är en hall med massa studsmattor typ. Det var rätt kul faktiskt, även fast jag inte voltade och hade mig riktigt lika mycket som förr. På torsdagen hade Bonnie och Cameron simtävling med skolan på förmiddagen så efter jag lämnat dem och Amelia tog jag en promenad vid Mairangi Bay Beach som är nära skolan och kollade sedan på simtävlingen. Jag har börjat uppskatta promenader väldigt mycket på sistone. Speciellt när man har fina ställen att promenera på vilket det är rätt gott om här. Jag var till ”the coffee group” även denna vecka och träffade lite nytt folk som jag planerade utgång med på lördag då det är St. Patrick’s Day. Det blir även första gången jag är in till centrum så det blir nog skoj!

12 March 2018

Planerna för helgen var att hajka till ett vattenfall på lördagen och att delta i ColorRun på söndagen. Hajken blev dock inställd av de jag skulle åka med. Lördagen spenderas istället med tjejerna i familjen då Andrew och Cameron var och jagade över helgen. Det blev lunch på ett av Torbays två caféer, en sväng till the warehouse och lite bakningsexperiment med Bonnie under dagen. På kvällen blev det efterrätt från McDonalds drive through i sovkläder och tofflor, följt av lite cruisande och ett stopp vid en utsiktsplats. Väldigt mysigt! På söndagsmorgonen plockade jag upp en annan tjej och körde till ColorRun:et i Albany. Höften var inte på topp så det blev inget högt tempo. Men det var rätt skoj ändå och för andra helgen i rad så var jag väldigt färgglad och fin efteråt. Middagen blev på en ”night market” i Glenfield med tjejerna i familjen. Det fanns mat från massa olika länder och för mig blev det ungersk langos med tomat, fetaost och vitlök, mycket gott och bra avslut på helgen!

9 March 2018

5/3/2018 - 9/3/2018 I övrigt denna vecka. Jag har varit lite mer aktiv, träffat lite mer folk och börjat boka in lite resor. På torsdagen var jag till en ”coffee group”, d.v.s. au pairer (mestadels) träffas på ett café varje vecka och socialiserar. Det var mycket trevligt och jag började även smida lite planer med en tjej inför min semester. Jag bokade även in en helgresa till Bay of Islands i slutet av mars och ”Canyoing” (googla) i Coromandel i maj. Den andra resan är med två svennar faktiskt varav den ena jag även träffade en sväng på fredagen. Jag provade även ett gym i Browns Bay, vilket var okej men jag saknade lite grejer så det blir nog inget kort där. Jag har insett att jag inte kommer behöva köpa gymkort på minst två månader för det finns så många gym i närheten som har 3 eller 7 dagars free trail✌️ Jag mailade även några badmintonklubbar men väntar fortfarande på svar.. Kul att kunna hitta på lite mer saker nu med körkort och bil!🎉
Andra jobbveckan, första veckan jag skjutsar ungarna. Utan trafik tar det ca 12 min att köra till barnens skola, på måndagen tog det 40 min p.g.a. trafiken.. Det är inte många som cyklar här och området är inte heller byggt för cyklister. Kollektivtrafiken är inte heller jättebra. Därför har de allra flesta vuxna en egen bil, d.v.s. inte en per hushåll som jag är van vid. Tania och Andrew köpte en tredje bil innan jag kom hit för att jag också skulle ha en. Så klart jättelyxig och värdefullt för mig då jag nu kan använda bilen utanför jobbtid när jag vill och kan åka på helgutflykter utan att behöva krångla med och betala för buss. Jag är även väldigt nöjd med mitt jobbschema som ger mig ett 4-5 timmars hål mitt på dagen och även kvällen fri. Annat som ingår i jobbet är skjutsande till träningar, fixa ”afternoon tea” (mellis) och lunchlåda till barnen, laga middag ibland och hushållsuppgifter. Så denna vecka har jag fått ihop mina 6 timmar per dag som jag ska ha. Bild på ”min” bil😎

8 March 2018

2:A HELGEN PÅ NZ (3/3/2018 - 4/3/2018) På lördagen lunchade jag med en Tysk tjej som kontaktade mig på messenger. Jag har gått med i flera FB-grupper med bl.a. au pairer i Auckland och folk är väldigt öppna för att träffa nya människor och hitta på saker så det är ju kul. Det var iaf en trevlig lunch. Hon hade varit på NZ sedan i höstas så hon hade en hel del tips på t.ex helgutflykter att göra o.s.v. Vi bestämde även att vi nästa dag skulle på någon slags färgfestival som var bara 3 mil bort. På eftermiddagen blev det ”movies in the parks” som tydligen är en grej här på sommaren. Vi blev ett rätt stort gäng som såg Moana vid stranden i Browns Bay. På söndagen hämtade jag upp Melina (tyska tjejen) på förmiddagen och körde till färgfestivalen. Det var tydligen ett indiskt evenemang och bestod av indisk mat, indisk livemusik som vi inte kände igen, lite uppträdanden på scenen och en hel del färg. Det var rätt skoj även om vi inte var lika danssugna som vissa andra som gick all in..

7 March 2018

FÖRSTA JOBBVECKAN (26/2/2018 - 2/3/2018) Eftersom mitt internationella körkort var försenat och man tydligen ändå inte får köra första veckan (för Au Pair Link) så blev första jobbveckan ganska chill och bestod mest av uppgifter i hushållet och matlagning. Det blev även ett besök på badhuset med Bonnie och några pianolektioner med Bonnie. Mina lediga timmar på dagarna och kvällarna spenderades med träning, bakning, promenader i området och ett besök till banken och posten. Det är inte gångavstånd till mycket här så man blir ganska begränsad utan körkort. I slutet av veckan kom i.a.f. körkortet och att köra första gången var rätt svårt p.g.a. vänstertrafik, medsols i rondeller, blinkersen sitter på fel sida och uppåt på blinkersen är vänster och tvärt om. Det blev många vindrutetorkningar och några blinkningar år fel håll.. Men jag klarade mig utan några större fel än så och när jag körde igen nästa dag så kändes det redan mycket bättre.

6 March 2018

HELG (3/3/2018 - 4/3/2018) Första helgen på Nya Zeeland spenderades med familjen. Jag och Tania besökte ett sjukt stort shoppingcenter och for sedan och kollade på när Andrew var med i CrossFit open. Kvällens underhållning stod barnen för i form av musikproduktion och studsmatta. På söndagen besökte vi några vänner till familjen. De bor nära en sjö med en fin gång-/cykelväg runt som vi promenerade. Helgen avslutades med middag och brädspel hemma.
FORTSÄTTNING (22/2/2018 - 23/2/2018) Någon timme senare kom Tania (mamman) och Amelia (äldsta barnet på 13 år) hem. Alla var väldigt snälla och gav ett bra första intryck. Cameron, mellanbarnet på 10 år, var på ett läger med skolan så honom skulle jag få träffa nästkommande dag. Vi åt middag, pratade och planerade morgondagen. Det blev en tidig kväll för mig som fortfarande var lite jetlaggad. Fredagen 23/2, första hela dagen hos familjen. Jag följde med Tania (mamman) till jobbet, vilket är på Bonnies och Camerons skola där hon är lärare. Jag hängde i klassrummet en stund innan jag promenixade till Mairangi Bay centrum och fortsatte ner till stranden där jag gick längst en väldigt fin typ stenväg längst med vattnet vilket var väldigt härligt! När jag kom tillbaka till skolan hade även Cameron kommit tillbaka från sitt läger. Även han är snäll och väluppfostrad som de andra barnen. Middagen bestod utav fish and chips på stranden med hela familjen följt av bad. En bra första dag!

5 March 2018

NEW ZEALAND🌴 (21/2/2018) Jag landade onsdagen 21/2 mitt på dagen (dvs mitt i natten svensk tid, NZ är 12 h före) och tog mig då till ännu ett hotell som Au Pair Link hade bokat, och där även introduktionen skulle vara. På onsdagen fixade vi med bankkonton, fick nya SIM-kort och så fick jag ju träffa lite andra au pairer vilket var trevligt. På torsdagen fortsatte introduktionen med en hel del info, en teoretisk körlektion, allmänna saker att tänka på osv. Jag blev upphämtad av Andrew (pappan i familjen jag bor hos) kl 16.00 på torsdagen. Mitt nya hem ligger i Torbay i norra Auckland, vilken är Nya Zeelands överlägset största stad med 1,4 miljoner invånare (enligt Wikipedia). När vi kom fram var bara Bonnie och en granne som agerade barnvakt hemma. Bonnie är 6 år och yngsta barnet i familjen. Hon var himla gullig och pratglad och visade mig runt i huset och till mitt nya rum som har gott om plats, eget badrum och en egen ingång. (Himla 1000-tecken gräns.. To be continued..)

4 March 2018

RESAN (18/2/2018 - 21/2/2018) Jag lämnade Umeå söndagen 18/2 efter en dag av badmintonspel, några jobbiga hej då och en massa packande. Jag flög till Arlanda där jag övernattade för att dagen därpå fortsätta till min andra mellanlandning som var i Dubai. Väl i Dubai checkade jag in på ett hotell som Au Pair Link, en av samarbetsorganisationerna jag åker med, hade bokat åt mig. Jag hade turen att just hinna med middagsbuffén (som tydligen var öppen till 23.00) vilken var väldigt najs! Det enda lite tråkiga var att jag halvt brände bort mina smaklökar på första tuggan p.g.a. en svinigt stark röra som jag trodde var paprikapesto.. Anyhow, hotellet var väldigt fancy men det blev en kort natt där eftersom flyget från Dubai gick nästkommande förmiddag. 16 h på flyget från Dubai var lite halvdrygt. Men med Spotify, poddar, någon dokumentär och med min specialité på att sova då jag reser, så överlevde jag hela vägen till Nya Zeeland!💃

3 March 2018

HALLÅ!👋 Sååå, jag ska visst prova på detta med att blogga (om Journi räknas som blogg?), vem hade kunnat tro? Tydligen finns det några människor som bryr sig om hur jag har det här på Nya Zeeland och vill veta vad jag har för mig så jag tänkte att någon sätt att dokumentera skulle kunna vara passande. Plus att det är kul för mig själv att i efterhand kunna gå tillbaka och kolla på/läsa om allt jag gjort. Mina ambitioner är inte högre än så. Planen är i.a.f. att bo, jobba och utforska Nya Zeeland i 6 månader. Jag jobbar som au pair och bor hos familjen jag jobbar hos. Jag tänkte börja med en liten recap av min resa hittills och vad jag gjort de senaste veckorna sedan jag landade på Nya Zeeland. Men eftersom jag tydligen bara kan skriva 1000 tecken per inlägg så får recapen bli uppdelad i några kommande inlägg. Stay tuned!:))