Belgium, France, Spain · 28 Days · 70 Moments · July 2017

Lieselotte's adventure in Porto, Portugal

16 August 2017

Dag 29: woensdag 16 augustus: vandaag staan we om 8u.30 op zodat we een uurtje later de baan op zijn. We zouden graag zo'n 500 km rijden. Rond 12u.15 gaan we tanken en gaan we ook een menu'tje eten in een wegrestaurant. En het mag gezegd worden: het was lekker. Het was een zelfbereide hamburger met lekkere frietjes en de chocomousse achteraf was ook heel goed. Tevreden zetten we onze tocht verder, maar onze route via Parijs duurt toch een 3 kwartier langer dan gepland. Gelukkig stuurt 'Waze' ons de goede weg op. Rond half zes komen we aan bij onze fruitboer waar we gaan overnachten. Hij heeft een heel groot labyrint in de mais. We spelen het spel mee, amuseren ons super en kraken de code van het slot zodat we nog een leuke verrassing uit de kist mogen kiezen. Daarna gaan we zelf nog frambozen en trosjes bezen plukken. C en M vinden dit super. Het is nu 19 u. Tijd voor aperitief, wat eten en een wandeling. Het was weer een leuke afsluiter. Morgen keren we huiswaarts. Tot dan xxx

Dag 28: dinsdag 15 augustus: vandaag hebben we zo'n kleine 500 km voor de boeg richting huis. We hebben een aire op het oog in Limoges. Rond 10 u. 30 zijn we weg. Na een tankbeurt en een rustpauze om een lekker broodje te eten, komen we rond 17u.30 aan op onze bestemming. We staan in een bos met nog 5 andere campers. Tof! Stil! Het wordt een rustige avond op het gemak: wat aperitieven, petanquen, beetje koken en Catan junior spelen. Me happy xxx

14 August 2017

Dag 27: maandag 14 augustus: op tijd uit de veren zodat we tijdig kunnen vertrekken voor een laatste bergwandeling. We rijden met de camper een kleine 30 minuten en komen aan in een klein dorpje waar onze beklimming richting Lac d'Oo begint. Het wordt een mooie tocht die ons al veel beter afgaat. We genieten allemaal en eens aan het meer kiezen we een prima plaats met prachtig uitzicht om te picknicken. De kids en Bruno besluiten ook nog even om een plonsje in het water te doen, maar ik blijf lekker in het zonnetje zitten :-) Wat een mooie dag. We keren zeker terug naar deze streek. De bergen hebben ons kunnen bekoren... En onze foto's bewijzen dat maar weer.

Dag 26: zondag 13 augustus: na zo'n zware bergwandeling verdienen we een rustdag! We slapen lang uit, ontbijten in het zonnetje en besluiten een fietstochtje in de buurt te gaan maken. We gaan eerst doorheen het stadje met heuse winkel boulevard'. Daarna rijden we naar een dorpje in de buurt om een mooie waterval te bezoeken. We ontdekken ook een leuk riviertje, misschien kunnen we hier nog terugkomen? We keren terug naar het centrum en gaan even 'shoppen'. Maar onze maagjes beginnen te grommen. We gaan op zoek naar een lekker restaurantje. Daar sluiten we af met een super ijsje. De foto's spreken voor zich ;-). Na het eten rijden we terug naar de camping om onze zwemkleren aan te trekken en we keren terug naar het riviertje. Het wordt een leuke tijd van dammetjes bouwen en lachen in het toch wel koude water. Ik kijk toe en neem foto's. De warme douche op de camping doet meer dan deugd. Xxx

Dag 25: zaterdag 12 augustus: vandaag smeren we onze beentjes goed in voor een serieuze bergwandeling. Bruno heeft op een wandelkaart een pareltje uitgekozen. We zijn benieuwd :-). Na een haluurtje rijden met de mobilhome komen we aan in Bourg d'Oueil. Een heel klein bergdorpje waar onze tocht start. We hebben zo'n 10 km en 4 uur wandelen voor de boeg. Het is een zware tocht waarbij we zweten, zwoegen, af en toe eens zagen, heel steil omhoog moeten en soms bijna opgeven, maar ook lachen, lekker picknicken, prachtige uitzichten tegenkomen, door beekjes stappen en waarbij Maxime zelfs in een meer op bijna 2000 m hoogte zwemt terwijl Camille volop geocaching doet. Wat een dag. Weer een ervaring rijker. Weer onze grenzen verlegd. Blijkt dat we achteraf ook een veel zwaardere tocht hebben afgelegd dan gedacht. Eenmaal terug op de camping maken de bbq en douche veel goed. De foto's bewijzen hoe MOOI het hier is...

Dag 24: vrijdag 11 augustus: rond half 10 vertrekken we richting Bagneres de luchon, in de Franse Pyreneeën. Het is een prachtige rit in de bergen en tussen de meren en stuwdammen. We moeten zo'n kleine 3 uur rijden voor 150 km, dat zegt genoeg. Onderweg moedigen we ook enkele wielertoeristen op stevige klimmetjes aan. Rond half één zijn we op onze bestemming. We kiezen een mooie plek met prachtig zicht uit en daarna gaan we boodschappen doen. Na een lekkere maaltijd (plaatselijke hammetjes) is er tijd voor ontspanning: ping pong. We trakteren onszelf op een lekkere delicatesse (taart met zwarte bessen in) en daarna trekken we onze wandelschoenen aan. We doen een tocht van zo'n 3 uur langs prachtige paadjes en riviertjes naar een mooie waterval 'cascade sidonie'. Rond half 9 zijn we terug op de camping. We sluiten de avond af met du pain, du vin et du boursin. We voelen ons 'God in Frankrijk'... :-)

10 August 2017

Dag 23: donderdag 10 augustus: onze laatste dag in camping Lago Barasonna. Maxime en Bruno gaan fietsen, Camille zit aan het zwembad met een Nederlandse 'vriendin' en ik lees verder in mijn boek. Zalig. Nadien gaan we samen zwemmen. Ondertussen doe ik ook nog een wasje en Bruno zet de fietsen op de mobilhome. 's Avonds sluiten we af met lekkere pizza's. We kijken terug op een mooie tijd, maar nu wordt het tijd om nog even te gaan wandelen in de Franse Pyreneeën. En we hebben er veel zin in. Slaapwel...

Dag 22: woensdag 9 augustus: vandaag trekken we onze wandelschoenen aan voor een mooie bergwandeling in de omgeving. We wandelen bijna 5 uur en genieten van prachtige uitzichten. Bijgevoegde foto's geven dat heel goed weer. Vandaag is het een beetje frisser, maar 20 graden. En bovenop de berg krijgen we ook een ferme bui van 10 minuten, maar we hebben veel plezier. Het was een leuke dag en die sluiten we af met lekkere kip met frietjes.

8 August 2017

Dag 21: dinsdag 8 augustus: lekker luie dag: lezen, wa zwemmen, aperitieven en eten. Wa moet een mens nog meer hebben... En de zon was van de partij...

7 August 2017

Dag 20: maandag 7 augustus: vandaag doen we het rustig aan. Lang ontbijten, beetje chillen, wat campings bekijken op internet, broodje eten en dan gaan we fietsen rond het meer. Een tochtje van zo'n 25 km. Met een paar pittige hellingen, maar het is ons gelukt!!! Het was soms eens lastig, eens puffen, eens 'stopje' inlassen, maar toen we in het zwembad zaten waren we fier op onszelf! We hadden dan ook een ijsje verdiend, vonden we!!! :-) Hierbij enkele foto's van de mooie omgeving!

Dag 19: zondag 6 augustus: we hebben een afspraak om te gaan raften in Campo, een dorp in de buurt. 's Morgens worden we naar daar gebracht. We krijgen een leuke outfit en wat instructies en dan mogen we de boot in. Ik vertrek met een klein hartje, de rest heeft geen schrik natuurlijk :-) Het wordt een supermooie en superleuke tocht. De foto's spreken voor zich. Nadien blijven we nog enkele uren in Campo. We eten in een plaatselijk restaurant, we bezoeken een marktje en ontdekken een klein riviertje waar Camille en Maxime nog pret beleven. We keren moe, maar voldaan naar de camping terug. We nemen nog een duik in het zwembad, douchen, eten en zitten rustig in de zeteltjes.... Nice!!!

Dag 18: zaterdag 5 augustus: na een rustige ochtend gaan we naar het meer recht tegenover de camping. Het is een prachtig blauw meer. We besluiten een waterfiets met glijbaan te huren. Dat wordt fun. Na een leuke middag aan het meer keren we terug en gaan we nog zwemmen in het zwembad. 's Avonds gaan we eens lekker eten in het restaurant op de camping. We gaan slapen met een goed gevoel, maar 's nachts krijgen we wel wat donder en bliksem en een beetje regen. Dat brengt hier wel de nodige verfrissing want het was hier 35 graden :-)

Lekkere hamburger....
'Zwembad'tijd
Het meer aan de camping...
Onderweg...
Afscheid van zarautz...
Dag 17: vrijdag 4 augustus: rond half 10 nemen we afscheid van ons zee'tje. Zie eerste reeks foto's. We gaan voor een tochtje van zo'n 4 uur door en naar de Pyreneeën. Rond half 3 komen we aan bij onze camping Lago Batanossa aan een prachtig meer. Onderweg namen we heel wat prachtige foto's van de bergen en het landschap. Camille was fotograaf van dienst. De temperatuur ligt hier wel wat hoger. We bereiken de 36 graden. Tijd voor een duik in het zwembad. Het wordt een leuke namiddag met animatie. Maar daar krijgen we natuurlijk honger van. We maken zelf lekkere hamburgers... Oh dat smaakt... Douchen, beetje op 't gemakske en dan in bed...

3 August 2017

Dag 16: donderdag 3 augustus: laatste dag in camping Zarautz: we rijden met camper naar dorp om grote inkopen te doen, we eten op camping en daarna gaan we de laatste keer de 441 trappen af naar het strand. We genieten van de zee, spelen met de palletjes, voetballen... Het wordt nog een leuke strand middag. Daarna nog een laatste keer de trappen op, douchen en een lekkere vis bbq. De gamba's, inktvisringen en sardientjes zijn overheerlijk. Zalig... Daarna nog even inpakken zodat we morgen op tijd kunnen vertrekken...

2 August 2017

Dag 15: woensdag 2 augustus: STRANDdag!!!! Op de ene foto van de zee, zie je heel vaag Maxime met een fluo surfplank. Hij kreeg wat instructies van de mama van enkele vriendjes en het ging al goed!!!
Dag 14: dinsdag 1 augustus: lang uitslapen, boodschappen doen, pic-nic op het strand, zonnen, zwemmen,... En afsluiten met een lekkere bbq en glaasje wijn... Super!!!

31 July 2017

Dag 13: 31 juli: een gewone dag op de camping: we wandelen naar het dorpje beneden in de veronderstelling boodschappen te doen, maar blijkt dat het een feestdag is!!! Supermarkt gesloten, dan maar terrasje doen :-). Biertje, wijntje en wat rondkuieren in het stadje waar veel volk is... Gezellig. Daarna terug naar camping, wat eten en dan naar zee. Maxime moet dringend zijn nieuwe surfplank uittesten. De vriendjes zijn ook op het strand dus dat wordt fun! Een paar uurtjes later start het aperitief :-) Nu nog afwassen, douchen en dan een goed boek! Toch leuk die vakantie! Tot morgen!!!

Dag 12: 30 juli: omdat het hier zo leuk is en de kids al wat vriendjes hebben, besluiten we om wat langer te blijven... Het wordt een rustige dag: een douche en haartjes eens soigneren, eens gewoon luieren, een wasje doen, wat petanquen en badmintonnen met de vriendjes en een heeeel stevig fietstochtje naar ons stadje Zarautz. We ontdekken leuke plaatsjes en steegjes, gaan enkele restaurantjes 'inspecteren', doen een paar inkopen, ... De terugtocht is best hevig. Mijn tong hangt op mijn schoenen en ik moet ook even afstappen, maar met de nodige peptalk van mijn ventje lukt het toch. Me happy! Daarna aperitieven en lekker eten!!! Ons dagje is weer OK!
Dag 11: 29 juli: een dag waar Maxime al dagen naar uitkijkt!!! Rond een uur of half 10 verlaten we de camping. We wandelen rustig naar ons dorpje beneden, gaan aan het strand nog iets drinken en rond 12 uur maken we ons klaar voor de eerste passage van im classico. En we hebben geluk want Maxime en ik zien Greg Van Avermaet heel goe passeren. Daarna nemen we de trein naar San Sebastian (30 min). Daar aangekomen maak we een wandeling doorheen de stad. Het oude stadsgedeelte, het strand, de winkels en natuurlijk de bussen van de wielrenners. (Zie foto's) We gaan ook heel lekkere tapas eten met uitkijk op de haven. Sangria, gamba's, inktvis, sardientjes... Zalig!!!! Natuurlijk gaan we ook naar een doorrit en de finish van de classico San Sebastian kijken. Spijtig genoeg werd Greg slechts 8e, maar wij zijn weer een ervaring rijker. Nadien wandelen we nog even verder door de stad, gaan een ijsje eten en keren terug met de trein. Wat een fantastische dag! Iedereen heel tevreden!!!

29 July 2017

Dag 10: 28 juli: na een rustige ochtend vertrekken Bruno en Maxime voor een ritje in de bergen. Ze gaan de classico San Sebastian een beetje verkennen. Onderweg komen ze een aantal renners tegen. Na een rit van 5 uur en heel wat klimmetjes in de benen komen ze terug aan op de camping. Ondertussen hadden Camille en ik een rustig namiddagje. Wat lezen, babbelen, knutselen, boekjes invullen, ... We eten lekkere ballekes in tomatensaus en genieten met een glaasje van de mooie zonsondergang...

28 July 2017

Dag 9: 27 juli: in de voormiddag maken we een wandeling naar Zarautz centrum en doen we boodschappen in de supermarkt. Het is een stevige wandeling :-) Terug aangekomen op de camping eten we en daarna gaan we naar het strand. Zalig. Er zijn hier ook veel surfers... Ze 'proberen' de golven te trotseren. Maar er zitten veel amateurs bij :-) Camille en Maxime amuseren zich super in het water met hun opblaasbare donut en boot... Het is hier echt super! Na het strand keren we rond 19u.30 terug. Douchen en bbq'en. Moe maar voldaan kruipen we in ons bedje...
Dag 8: 26 juli: we staan rond uur of 8 op en vertrekken rond uur of 9 naar San Sebastian. We kijken uit naar zon, zee en strand. Na een rit van zo'n 300 km, een 5-tal keer peage (heel vlot) en een tankbeurt, komen we rond 13 uur aan in Zarautz, nabij San Sebastian. We installeren ons op de camping, eten wat en gaan zwemmen en luieren op het strand. De bijgevoegde foto is genomen op onze camping op 20 meter van onze plaats. Ferm zicht. Om strand te bereiken moet je wel 440 trappen afdalen. Amai, voor onze kuiten, maar wel de moeite waard.

25 July 2017

Dag 7: vervolg: tijd om nog even een frisse neus te halen. We fietsen naar de buurt gemeente Saint-Julien. We stoppen her en der bij prachtige wijndomeinen en genieten van een prachtige plaats aan het water. Omdat het laag water is, kunnen C en M even klei figuurtjes maken. Ze amuseren zich rot en hebben spijt als we verder rijden. Rond 18 uur komen we terug aan de mobilhome. Tijd om te aperitieven. Daarna eten, eens telefoneren naar de oma's, wat lezen en wat tv.. Kortom, een rustige avond met het zonnetje op de achtergrond... Morgen gaan we naar Spanje... San Sebastian...
Dag 7: 25 juli: we staan om 8 uur op want binnen een uurtje hebben we een rondleiding en wijnproeverij op chateau 'beau rivage'. We wandelen tussen de vatten en ketels en krijgen heel veel uitleg. Ook de kids zijn zeer enthousiast. Daarna wordt het proeven. Lekker, zo'n Bordeaux superieur en Medoc. Na de proeverij trekken we verder. We rijden langs 'de route des chateaux' in Margaux. Wow wat een schitterende wijnhuizen en wijndomeinen. We belanden bij 'Le Moulin rouge' en wijndomein met heel symphatieke mensen. We gaan eerst de buurt verkennen en bezoeken Fort Medoc, een plaats voor soldaten en kanonnen aan de Gironde. Wat een uitzicht heb je ook hier weer. De rivier is 3 km breed. Als we terug zijn, krijgen we ook hier een rondleiding. Tijdens het proeven, knijpen C en M er tussen uit. Wat later treffen we hen in de chateau aan terwijl ze wijn aan het inpakken zijn. Ze mogen meehelpen en dat vinden ze natuurlijk fantastisch... Wordt vervolgd...

24 July 2017

Dag 6: 24 juli: we rijden vandaag zo'n 15 minuutjes verder naar een wijnboer 'Beau rivage' in Macau. Het wordt een rustige 'luie' dag. Ik lees wat, Camille schrijft en neemt een uitgebreide douche, Bruno en Maxime springen even op de fiets en gaan de buurt verkennen. Morgenvroeg hebben we afspraak voor een rondleiding en proeverij. Lekker! Na het avondeten maken we nog een wandeling langs het water. Ik wil mijn lieve dochter even bedanken voor alle mooie foto's want zonder haar had ik een blog zonder foto's. Xxx

23 July 2017

Dag 5: 23 juli: met een dagje vertraging, het vervolg. Vandaag brengen we een bezoek aan Bordeaux. Met de fiets komen we na een uurtje aan in de mooie stad. We rijden langs vele prachtige gebouwen en kerken, we eten een lekkere croque monsieur en pannenkoeken, we liggen in het gras in een magnifiek park, we genieten van de vele uitzichten en kijken naar de verschillende bruggen die de stad te bieden heeft. Bordeaux, echt de moeite waard voor een bezoek. Op de foto's kunnen jullieconze foto's van vandaag bekijken.

22 July 2017

Dag 4: 22 juli: het is uitslaapdag zonder dat we dat zelf beseffen, want we schieten wakker om half 10. Ontbijten en ons klaarmaken om te vertrekken richting Bordeaux. Onderweg houden we halte om te tanken, boodschappen te doen, te eten en koffie te drinken. Het is een rit van 350 km. Rond 19 u komen we aan op onze bestemming. We overnachten bij een gezellig restaurant aan een super grote rivier, de Gironde. We sluiten de avond af met een zalig, romantisch diner. Onder de vele lichtjes, het roept spontaan het liedje 'lichtjes van de Schelde' bij mij op. We genieten nog even van het fantastische zicht en dan is het bedtijd...

21 July 2017

Dag 3: vervolg. Na een lekkere maaltijd gaan we terug de fiets op. We verkennen de stad en stoppen hier en daar. Uiteindelijk fietsen we naar het oude stadsgedeelte. Prachtig en gezellige sfeer. Omdat het 21 juli is staan de Belgen in de kijker. Op een leuk terrasje is er speciaal voor de nationale feestdag frieten en Duvel. Maxime wint ook nog een mooie pet met een kraslotje. Na een leuke middag keren we rond 17u.15 terug huiswaarts. Het wordt een stevige tocht met veel wind. Rond kwart voor 7 zijn we terug in Villandry. Nog even langs de bakker en dan kan het aperitieven beginnen. Weer een leuke dag achter de rug. Morgen rijden we verder naar Bordeaux...
Dag 3: 21 juli: met de fiets naar Tours. Rond kwart over 10 zijn we klaar om aan een tochtje van zo'n 20 km langs Le Cher en de Loire te beginnen. Na nog geen 10 min vliegt er een wesp of iets dergelijks in Bruno zijn mond. Hij wordt meerdere keren gestoken in de lip. Gevolg: bijna onmiddellijk een dikke lip en pijn. Gelukkig is de apotheek dichtbij. Pilletje en tegen dat we in Tours zijn is het al wat beter. Oef... We fietsen echt in het groen langs het water. Wat een prachtige fietspaden. Een echte luxe! Aangekomen in Tours fietsen we even door een deel van de stad. We komen enkele mooie gebouwen en een prachtige kerk van Saint-Martin (de heilige man) met schitterende glasramen tegen. Op bijhorende foto's kunnen jullie wat van onze tocht zien. Natuurlijk begint ons maagje te knorren. Tijd voor een dagmenu'tje. Op de foto zien jullie het voorgerechtje.. Echt de moeite en superlekker. En de rest was ook om te beter. We waanden ons in Parijs en de rekening viel heel erg mee. Vervolg..

20 July 2017

Kasteel van Villandry
Vervolg: donderdag 20 juli: we fietsen naar nabijgelegen dorpje om inkopen te doen. Wat een mooi fietspad in het groen en aan het water. Terug op onze aire eten we op z'n Frans met stokbrood en kaas. Jammie. Het wordt een rustige avond. Boekje lezen, kids fietsen met Frans jongentje, ... Morgen fietsen we naar Tours. Een prachtige stad zo'n 20 km verderop. Hopelijk is het opnieuw schitterend weer zoals vandaag. Tot morgen xxx
Dag 2: 20 juli: om 8u.30 gaan onze ogen open na een heel rustige nacht. Ontbijten en dan rond 10 u. vertrekken richting Tours. Om 11u.30 komen we aan op een nieuw aangelegde aire in Villandry. We nemen onze fietsen van de mobilhome en rijden het kleine dorpje in. Zo gezellig, dus besluiten we een terrasje te doen en wat te eten. We kiezen alle vier voor de 3-gangen dagmenu van 14 euro. En het smaakt!!! Het konijn, de biefstuk en het vogeltje zonder kop zijn om te beter. En dat met een flesje rosé, leven als God in Frankrijk... Na de overheerlijke dessertjes gaan we over tot een actiever programma. Eerst brood kopen en daarna bezoek aan het prachtige kasteel van Villandry. Zo'n groot en mooi gebouw en wat een tuin! Tuin, zeg maar tuinen. Groenten, kruiden, bloemen, speelse taferelen, strakke bloembedden, geen onkruid, gewoonweg prachtig. We maken dan ook een lange wandeling, met af en toe een kuitenbijtertje. Daarna fietsen we naar een nabij gelegen dorp ... Vervolg volgende blog

19 July 2017

Vandaag zijn we op tijd uit de veren om de laatste voorbereidingen te treffen voor onze reis naar Portugal. De koelkast vullen, stoelen in de camper, nog snel even een flinke wasbeurt en rond 13u.30 kunnen we na een frisse douche en lekkere maaltijd vertrekken. Rond 16 u. en 240 km te hebben gereden, gaan we even tanken en we nemen een korte pauze. We eten lekkere rijstpapjes (zonder gouden lepeltjes) zodat we er weer tegenaan kunnen voor een ritje van om en bij de 210 km. Om 19u.30 komen we aan op onze eerste air in Orleans. Tijd voor onze boterhammetjes en daarna benen in de lucht. Zeteltjes onder de bomen en sangria'tje in de hand. Kids petanqen en spelen badminton. Het leven zit hem in de kleine en leuke dingen. Mooie start van een hopelijk schitterende reis.