Europe, North America · 26 Days · 19 Moments · January 2017

January travels Guatemala, Belize & Mexico

27 January 2017

https://1drv.ms/a/s!Ah2x-zkFDeswmXXNS6Tcv8Ke3C7P Pari snapchatistä importattua videoklippiä matkan varrelta

23 January 2017

Viimeisen illan Taco-mesta, jossa vaihdoin hymyn tuntemattoman kanssasyöjän kanssa.

22 January 2017

Quintana Roo osavaltio on muuta Mexicoa tunnin edellä, joten aurinko nousi vasta 7.25am. Matkaa biitsille oli noin 3,5km ja se taittui vuokrafillareilla nopeasi. Ehdittiin ajoissa, aivan upea!

21 January 2017

Biitsi ja hostelli

19 January 2017

Dos Ojos cenote snorklailua

17 January 2017

Officepäivä

13 January 2017

3/3 Saavuttiin asemalle ja koska matkakaverini jäi Santa Elenaan, oli minun otettava taksi Floresiin. Näin länsimaalaisen tytön/naisen juttelevan taksikuskin kanssa ja menin kysymään onko hän menossa Floresiin ja jaettiin kyyti ja päädyttiin taksikuskin suosittelemaan hostelliin. Meistä tuli Paulinen kanssa myös huonekavereita ja pidettiin hänen lähtönsä jälkeen yhteyttä. Pau oli Ranskalainen, mutta asuu nykyään Mexico Cityssä ja joutui käydä Guatemalan puolella viisuminsa takia. Pauline oli suuntaamassa seuraavana aamuna heti Chetumaliin ja pohdin, josko lyöttäytyisin matkaan ja jatkaisin Tulumiin ajateltua nopeammin. En kauheasti pitänyt Floresista ja tulin vain nähdäkseni Tikalin, mutta olin iloinen, että päädyinkin jäämään kahdeksi yöksi.
2/3 Olin todella iloinen että törmäsin häneen jo bussissa, Guatemala City ei tosiaan ollut kovin miellyttävä paikka myöhään illalla. Asemalla oli myös Saksalais-Costa Ricalainen pariskunta, joihin törmään ilokseni vielä Floresin hostellissa uudestaan. Bussi starttasi 22.00 ja ajomatka kestäisi noin 8h. Otimme halvemman vaihtoehdon (200Q) kahdesta, joka oli virhe, Guatemalalaisissa busseissa soi musiikki volyymit korkealla jopa öisin. Nukuin muutaman tunnin kerrallaan, ja olosuhteisiin nähden yllättäväkin monta tuntia. Matka kesti tunnin pari pidempään kuin piti, josta tosin olin vain iloinen, koska olin kuullut että Santa Elena, jonne bussi saapuisi, on aika rauhaton verrattuna Floresiin, joka on pieni sillalla kytketty saari Santa Elenan pohjoispuolella.
1/3 San Pedrosta Guatemala Cityyn Q35 ja 4h, arvelutti hieman saapua pimeällä Guatemala Cityyn, joka ei ole turvallisimpia pääkaupunkeja. Bussissa oli kuitenkin onneksi Belgialainen muutamaa vuotta vanhempi nainen, joka oli myös suuntaamassa bussiasemalle ja jatkoi kanssani yöbussilla Floresiin asti. Hän oli lopettanut työnsä pari vuotta sitten ja elää reissuelämää käyden välillä Yhdysvalloissa tai Ausseissa tienaamassa muutaman kuukauden ja jatkaen sitten millon minnekkin. Tällä reissulla hän oli ostanut kaveriporukan kanssa pakettiauton Kaliforniasta ja ajaneet alas Guatemalaan. Porukka oli alkanut kuitenkin hajoilla ja auto myytiin ja kukin jatkoi omille teilleen. Hän Floresiin oli lähtenyt opiskelemaan espanjaa paikallisen perheen luo vapaaehtoistyön ohella.
Viestiteltiin Jessican kanssa, joka oli löytänyt tiensä San Pedroon. Sovittiin treffit, ihania tuoreita smoothieita ja enemmän iltaelämää.

9 January 2017

Hippikylä San Marcos, joogasin suomalaisen Milkan kanssa ja tapasin Uusi-Seelantilaisen Hannahin, johon törmään vielä sattumalta uudestaan. Soma paikka, vegaanin paratiisi, lempparina pakastetut banaanitikut maya-kaakao kuorrutuksella. San Marcosissa kävi epäonni ja jouduin ryöstön kohteeksi. Päiväreppu (äidin, sorry!), laturi ja hieman käteistä lähti, mutta olin varautunut eikä henki ollut vaarassa. San Pedrossa kävin kuitenkin tekemässä poliisiraportin keskustellen konstaapelien kanssa google traslatorin välityksellä. Ryöstäjän mukaan oli tarttunut myös täyttämäni immigration form, enkä halunnut rikkinäisellä espanjallani yrittää selittää tätä rajalla. Kaavaketta ei tosin koskaan tarvittu. Ryöstäjä vaikutti olevan vain epätoivoisen köyhä, eikä halunnut muuta kuin reppuni ja sen sisällön ja juoksi tiehensä.

7 January 2017

Santa Cruzissa viivyin kolme yötä, niin pieni, että vähempikin olisi riittänyt, mutta tapasin viimeisenä iltana hollantilaisen Paulan, joka opiskelee espanjaa Guatemalassa ja muuttaa takaisin Amsterdamiin keväällä. Vaihdettiin yhteystiedot ja reissun aikanakin kirjoiteltiin, että nähdään uudestaan Amsterdamissa kun hän palaa takaisin. Patikoin myös australiasen pariskunnan ja Bostonissa asuvan vanhemman burmalaisparin kanssa kurkistamaan viereiseen kylään.

6 January 2017

Eilisen kiipeilykaverin, Josen kanssa matkattiin Lake Atitlanin rannalle. Kohteina Santa Cruz, San Marcos ja San Pedro. Tässä vaiheessa oli hyvä breikki pysähtyä kirjoittamaan koulujuttuja, oltiin yhteydessä graduohjaajan kanssa sähköpostilla ja työn palauttaminen ja muokkaaminen kävi helposti. Gradu proposalille pyhitin pari päivää Santa Cruzissa.

5 January 2017

Takaisin Antiguaan ja kiipeämisporukalla illalliselle kokeilemaan tyypillistä Guatemalalaista ruokaa. Yksi tytöistä oli asunut Antiguassa puoli vuotta ja tiesi meille loistavan paikan. Kaikki oltiin tultu tosi hyvin juttuun ja yhteishenki oli kiivetessä aivan mahtava. Oltiin tyytyväisiä, että kaikilla oli niin positiivinen asenne raskaasta kiipeämisestä huolimatta. Porukasta kaksi Saksalaista opiskeli myös Hollannissa, toinen joskin Groeningenissa ja toinen Maastrichtissa.

3 January 2017

Jessica oli kertonut aikovansa mennä haikkailemaan läheiselle tulivuorelle ja innostuin ideasta heti. Varattiin reissut saman oppaan luota ja seuraavana aamuna meitä oli minibussillinen kiipeämässä ylös yhtenä ryhmänä. Huipun korkeus 3879m, yö tettailtiin base campissä n. 3600m, seuraavana aamuna 4.00am lähdettiin kohti huippua, jotta ehdittäisiin katsomaan auringonnousua. Yöllä ei paljon nukuttanut, istuttiin leirinuotiolla juomassa kaakaota ja seurattiin viereisen Fuegon purkautumista (n. 15 kertaa koko illan/yön aikana). Lämpötila laski pakkasen puolelle, onneksi oli lämmintä mukana. Eilinen kiipeäminen oli rankka, kaikki olimme nuoria ja hyväkuntoisia, mutta vain 5/10 meistä jaksoi kiipeämisen tiukimman rutistuksen huipulle asti. Oli kyllä sen arvoinen!

2 January 2017

Luin etukäteen, ettei Guatemala City ole edes yhden yön arvoinen ja vaarallinen. Muutenkaan en pidä pääkaupungeista travellatessa, joten skippasin ja otin kyydin Suoraan Antiguaan. Antigua oli oikein kaunis, pieni kaupunki. Hostellihuoneen jaoin yhdessä Amerikkalaisen Jessican kanssa, joka viettää sapatti vuottaan maailmanympärireissulla. Meillä klikkasi heti, ja pelko yksinäisyydestä katosi ennen edes ensimmäistä yötä.
Kohde pysyi viimetunnille asti yllätyksenä, ja kentällä sai juosta ja hikoilla, mutta Guatemalaan sitä sitten matkattiin. Sattumien kauppa johdatti Guatemalaan, josta en ollut pahemmin ehtinyt taustatietoa tai reissusuunnitelmia tekemään, mutta oli ehdottomasti parempi niin, sillä reissusuunnitelmat selvisivät fiiliksen ja muiden ihmisten kokemusten perusteella. Yleensä suunnitellan kavereiden kanssa instagramin/pinterestin ja matkaoppaiden avulla etukäteen aika paljon. Siinä on hyvät puolensa, että tietää mitä mikäkin pitäisi maksaa ja kuinka kauan kestää, mutta rennosti menemällä intutuiolla ja fiiliksen mukaan, uskon että sain reissusta paljon enemmän irti, kun ei ollut mitään suorittamista. Bussit ja lennotkin kun onnistui ostaa ihan sen mukaan millon nyt huvittaisi lähteä, eikä niin välilä vaikka hurahtaisikin ylimääräinen päivä jossain. Olin ajatellut kiertäväni Guatemalaa koko kolme viikkoa, mutta olen todella iloinen että päädyinkin loulta lentämään kotiin Cancunista, Mexiosta.
Pikainen pyrähdys Madridissa, 1h 15min vaihtoaikaa mutta pitää hakea laukku ulos välissä. Tiukille meni ja rinkka piti ottaa käsimatkatavarana koska beltit oli jo kiinni, mutta ehdin juosten koneeseen.