Denmark, Germany · 4 Days · 5 Moments · May 2018

Kobberbryllup i Berlin

21 May 2018

Sidste dag i Berlin/ hjemtur🇩🇪🚙💨 Som sædvanlig hyggede vi med lækker morgenmad på hotellet. 🥐🥓🥞 Derefter gik vi op og pakkede vores tasker og tjekkede ud på hotellet. Jeg ville gerne kigge i en særlig tøjforretning, så far og jeg gik en sidste tur ud i byen, mens mor og Bjarke ventede i lobbyen. Butikken havde desværre lukket, men på vejen derhen opdagede vi nogle utrolig hyggelige, smukke og anderledes gader. 🏘🌳🏢🛵 Vi gik tilbage til hotellet og satte kurs mod Danmark igen. På vejen gjorde vi et stop og købte ind i Bordershoppen. Vi spiste lækker aftenbuffet på færgen og nu vi snart hjemme igen. 🏡💕

20 May 2018

Som det første i dag, tog vi ind på DDR museet der handler om livet i Østtyskland under Berlinmurens tid. På vejen der hen kom vi forbi Berlins domkirke “Berliner Dom”. Derefter tog vi en hop-on/off-bus rundt i byen langs det gamme Østberlin-side af muren. 🚌 Vi så blandt andet et udsnit af hvordan området omkring muren oprindeligt har set ud, med sand, patrulje-sti og vagttårn på østsiden. Vi hoppede på bussen igen, og kom til et andet sted hvor muren stadig er bevaret. “East side gallery” er et langt stykke af muren hvor forskellige kunstnere har udsmykket østsiden med smukke symbolske malerier efter murens fald. 🎨 Til sidst tog vi bussen ud til “Hackescher Markt” som er en hyggelig gade med en masse restauranter (som jeg i øvrigt kendte fra min tur i 8. klasse). Her spiste vi mad og efterfølgende gik vi tilbage og hyggede på hotellet. 🌃

19 May 2018

Mor og fars bryllupsdag ❤️💍 Vi ønskede dem tillykke og overraskede dem med en gave om morgenen. 🎁 Vi spiste lækker morgenbuffet på hotellet og gik ud for at opleve byen. Første stop var checkpoint-Charlie, den kendte gamle indgang mellem Vest- og Østberlin. Næste stop var det jødiske minde-museum. Museet var desværre en smule abstrakt til os, men det havde en meget interessant og tankevækkende hal med et gulv af stål-ansigter, som skulle symboliserer de mange jøder som døde under 2.verdenskrig. Senere gik vi hen og så Brandenburger Tor og det jødiske mindemærke “Denkmal”. Efter det, var far og jeg oppe i et højt tårn hvor vi kunne se ud over parken “Tiergarden”, og derefter gik vi alle på MZ-museum (fars ønske). 😂 Til aften spiste vi på en hyggelig restaurant hvor mange af de lokale Berlinere var samlet for at se pokalfinalen (Bayern München mod Frankfurt). Det var vildt hyggeligt og mor og jeg fik også en cocktail. Som afslutning var vi oppe i fjernsynstårnet og så byen oppe fra

18 May 2018

Så ankom vi til dejlige Berlin. 🌆 Første stop var Olympia stadium, hvor vi desværre ikke kunne komme ind og kigge, da der i weekenden skal afholdes pokalfinale i fodbold. 🏟⚽️🥇 Bag efter tog vi hen og tjekkede ind på hotellet, og efter lidt afslapning gik vi en tur ud i byen. Vi spiste aftensmad på en hyggelig italiensk restaurant. 🍝🍕 Senere gik vi en tur og fik set både Alexander-Platz, fjernsynstårnet og verdensuret. Jeg fandt derudover også det hostel som jeg boede på den gang vi besøgte Berlin i 8. klasse. Til sidst købte vi kaffe og donuts hos Dunkin’ donuts. 🍩
Så går turen altså mod Berlin.🇩🇪 Lige nu venter vi på at komme med Gedser-færgen. 🛳