Europe, North America · 23 Days · 67 Moments · June 2017

Vår resa runt USA

8 July 2017

Näst sista dagen i San Francisco blev det igen många intryck. Alcatraz startade vi med, nästa blev en park och till sist var det Lands End med valar.

7 July 2017

Idag kom vi till San Francisco. Det är en stor turiststad. Vi tog en promenad på ca fem timmar. Härligt väder. Lagom, typ som svensk sommar när den är som bäst. Vi hade inte fått tag på biljetter till Alcatraz men...vi gick dit och de hade två biljetter för i morgon. Yippie! Vi har också gått uppför den brantare gata jag någonsin gått på. Kenneth som inte har förnuft att inte ta ut sig helt var inte glad på mig när vi nått toppen. Men har man varit i San Francisco om man ont verkligen fått känna på backarna? Vilken utsikt det blev sen då. Nere vid havet fick vi även här se sjölejon som låg på hög och solade. Nu ska vi ut och käka. 😀☀️

6 July 2017

Idag har vi kört till Monterey. På vägen dit körde vi på en 17 miles scenic väg. Den var visst vid ett väldigt poppis golfställe som heter Pebble beach. Några stora golftävlingar har visst hållits där... Utsikten var stundom fin, men när man bor i vackra Sverige så blir man inte begeistrad över havsutsikt eller gröna träd. Vi har ju gott om det hemma. Här är de gröna träden mest cypresser eller tallar. Vad kusten bjöd på var sälar och uttrar. Monterey är en mysig håla. Typ "Båstad släng dig i väggen" många coola affärer och massor av fiskrestauranger. Vi hade en lång skön promenad här. Vilhelm Moberg har tydligen spenderat några år här och här har även Clintan varit borgmästare. 😀

5 July 2017

Idag har varit en fantastisk dag. Kanske den bästa... vi har fått en fantastisk naturupplevelse. Vi har sett sjölejon, delfiner, pelikaner och knölvalar. Vi missade dock blåvalen. Tyvärr! Men dagen var såååå bra. 😀

4 July 2017

4th July in Ventura. Startade i staden med fair och avslutades på stranden med att Pilla badade fötterna i Stillahavet,

2 July 2017

I förrgår var vi på Universal Studios. Det var en mycket intensiv dag och väldigt rolig. Vi var VIP, vilket innebar att vi fick frukost och lunch, guidad tur och förtur till alla attraktionerna. Tyvärr får man inte ta foto eller filma på de häftigaste ställena, det hade inte gått heller. Cool dag!
Idag har vi varit VIP på universal studio och det har varit en fullspäckad dag med massor av intryck. En del riktigt bra och andra överskattade. Tex så fick man gå in på Walking dead och då är spökhusen på både Tivoli och Liseberg bättre. Vi har fått mycket 3D OCH 4D intryck. Coolt!

30 June 2017

Blandade bilder från berget!
En resa upp på ett berg och man kan andas. Temp runt 20 för första gången känns underbart.

29 June 2017

Gårdagskvällen avslutades med att vi gick och såg en show som hette KA. Den var helt fantastisk och är helt omöjlig att beskriva i ord. Det enda jag kan göra är att rekommendera er att om ni kommer till Vegas så bör ni se den. Googla och kolla klipp på youtube

28 June 2017

Här åt vi inte idag utan det blev show istället
Min fru är i poolen
Oops, we did it again! 🎼

27 June 2017

Och min vinst idag.
Trolleri trollera
Idag blev det shopping dag i Vegas. Först väderrapport, varmt varmt och lite mer varmt. Vi shoppade på LAS Vegas North outlet.

26 June 2017

Så hamnade vi på något som påminner om spelhallarna på Tivoli fast gånger 500 000. Eller...jag vet inte för vi har då inte sett mer än en glimt av stan än. Jag vet inte vad jag tycker.,.. bra eller inte. Får nog sova på saken. Vi gick iallafall till Gordon Ramsays restaurang och Kenneth blev nöjd och glad. Maten var mycket god. Inte lika "greasy" som Franklins (fast det är min åsikt - inte Kenneths). Nu ska vi sova för vårt dygn är slut. 😀
Och nu sin city!
Sedan var det bara att sätta sig i bilen och köra vidare till nästa spot. Hooverdammen och lake Mead
Och nu till Nevada
Då var det dax för helitur över the Canyon. Bara ett ord HÄFTIGT!
Så ny dag och nya upptåg. Efter att ha tagit den obligatoriska cachen i Arizona kommer första bakslaget. Pernilla får inte ha med sin fina väska på helikopter överflygningen av Grand Canyon.

25 June 2017

Så efter en häftig Imax film var det dax att åka ut och se på Grand Canyon på riktigt. Så häftigt att det inte går att beskriva, om man också får se solnedgången kan man bara säga. Wow
Så nu är vi vid Grand Canyon. Har precis sett en Imax film och jag fick senior rabatt 🤠
Ett kort stopp blev det vid Arizona Petrified Wood
Nästa stat blev ARIZONA! 🚙
I'm a highway man, on the road again!

24 June 2017

Eftermiddagen spenderade vi i en Western affär och Kenneth känner sig numera som en cowboy. Sedan körde vi till Old Town här i Albuqurque (jag tror det stavas så). Det kändes som att gå på marknad. En massa krimskrams som för stunden är fint, men som man senare ångrar att man köpt. Så vi köpte ingenting mer än lunch på en mexikansk restaurang. Tja, den ångrade vi inte men den var den sämsta lunchen på denna resan (hittills).
Dagens utflykt gick till Sandia Peak en topp nära där vi bor bara 2 mil. Den ligger på 3260 m höjd och det är INTE över trädgränsen. Några små djur lär också bo här, björnar. Detta medför att soptunnorna är björn och Pernilla säkra.
I förmiddags tog vi bilen till ett berg vi fått veta att man kunde köra upp på eller ta linbana upp till. Vi valde att ta bilen för de hade sagt på tv att det kunde blåsa ganska rejält idag. Vägen upp var ca 2 mil (inte miles). Vi körde om några cyklister på väg upp...(galningar). Väl uppe häpnades vi av utsikten. Fantastisk! Trots att det var en disig förmiddag så blev vi inte besvikna. Vi passade även på att ta en geocache på plats. Nu har vi tagit en i New Mexico. Temperaturen på toppen var "normal" = skön svensk sommardag. Dock var det lite svårt att andas eftersom vi befann oss "two miles above sea level".

23 June 2017

På väg ner från indianland var helt fantastisk, tyvärr visar inte bilderna den underbara utsikten.
Nästa del i dagens resa blev in i Apache land och vilken natur. Sedan började magen att kurra och vad hittade man då om inte can't stop smoking och då fick det ju bli bbq igen 😜
Någon som kommer ihåg böckerna om DUNE. Nu har vi upplevt det i verkligheten. Idag hamnade vi i White Sand, helt fantastiskt och surrealistiskt. Sanden är helt vit och folk åker tefat på dynorna.
Vi fick passera in i New Mexico. De ville se våra pass. En man med hund gick och sniffa runt bilen.
Innan vi lämnar dessa 2 jättestäder El Paso - Juárez. Här uppe på Sentic Drive har man en fantastisk utsikt över de två städerna.

22 June 2017

Kenneth ville gärna se Rio Grande så vi valde småvägar in till El Paso. Ut efter en grusväg hittade vi bara väldiga staket och patrullerande gränsbilar.... vi har haft en fantastisk bilresa på väg in i El Paso. Fördelen med att köra själv är ju att man kan svänga av precis var man vill. Vi hittade även massa gamla och nya persikoodlingar. Om man gick av bilen och in på marken fick man se upp för "hunters"...spännande äventyr vi är på. 😀 Temperaturen är nu kl 19.40 45 grader. Vi har pool på hotellet....undrar om jag ändå måste använda min baddräkt???
Här ska vi sova i natt.... Eller inte, men hade varit coolt. Det här är ett motell vi såg i Stockton halvvägs till El Paso.
Fem timmar kvar till El Paso. Skönt med AC och bra musik.
Amerikansk frukost! Kenneth tycker det är mumsmums.

21 June 2017

Som jag gillar San Antonio. Synd vi inte ska vara här längre tid. ❤️❤️❤️
På väg till San Antonio stannade vi till hos en gammal chatt kompis till mig. Vi åt lunch (igen) och fick en guidad tur i New Brownfels. De hade gott om rådjur som strosade omkring i trädgårdarna. Trots att de käkade växter och folk har vapen så blev de inte skjutna. Trevlig dag!
Nu har vi ätit hos Franklin det var värt 3 tim väntan. Snacka om att dessa killarna kan grilla. Fick göra ett kort besök i "the pit". Häftigt!
Nu har vi kommit in och ser målet.
Kön växer. Vi var här 09.00 och väntas komma in 12.30 Jag hoppas det är värt väntan i 35 graders värme. Väskorna är definitivt intjänade.... Jag känner mig otroligt snäll som ställer upp på det här. ☀️☀️☀️☂️
Det väntas oväder. De varnar på tvn . Vi ska dock lämna detta stället idag och dra mot San Antonio. På vägen dit ska vi träffa en gammal chatt kompis till mig. Det är bra för vi behöver en del svar på frågor som dykt upp för oss. Så nu ska vi hämta bilen och så ska vi ha brunch på Frankrikes restaurant. Ska bli så spännande att smaka på den maten som både Torbjörn och Kenneth talar så väl om. 😁(utifrån en kokbok)

20 June 2017

Så tog vi oss upp på Austins högsta punkt. Utsikt över en Colorado flod. Längs med den bor de som har slantar. Varmt!!!
Anledningen vi kom till Austin Texas är det här. Tyvärr har de sålt slut idag så vi börjar vår dag här i morgon innan vi drar vidare. Kenneth har iaf fått dra in grilldoften i lungorna.
Det blev 2, så jag har kommit närmre min grill 👍
Pernilla är nyförälskad! Vi är på en stor outlet och hon har hittat en väskaffär där andra väskan får man 50% rabatt på....... hon har problem!!!!!!
Everything is BIG in Texas
Så hittade vi först en kyrka. Den var låst. Men den här var öppen. Gudstjänst var i gång.... jag undrar om han hade för avsikt att låta så tråkig som möjligt. Saint Mary Carhedral - katolsk kyrka.
En guidad tur inne på cogress of Texas har vi också hunnit med. Det är så otroligt varmt ute.
Two stars of Texas
Frukost på subway! Mums! Som sagt allt är större i USA en liten Italian BMT är betydligt större än vad man får hemma i Sweden. PS Pilla valde kyckling och mindre grönsaker än mig 😜
Första natten i Texas har nu passerat och vi märkte ingenting, sov som stockar. Dock vaknade Pernilla som vanligt klockan halv 6. Nu börjar planeringen för dagens aktiviteter. Blir en blandning av mat, kultur och natur.

19 June 2017

Såååå...våra första steg på Texas mark var för att skaffa internet. Kenneth tog givetvis 10GB och jag 2GB. Vad säger det om beroende? Shit vad trafiken är intensiv.
Så då har vi landat i Houston, Texas. Nu börjar semestern på riktigt
Efter att ha satt sig in i infosystemet och valt film kommer första bakslaget. Internet är nere på flyget även ombord på ett tyskägt flygplan från Lufthansa.
Mellanlandning i Frankfurt am Main. Nu väntar vi på att ta språnget över pölen.
Up Up and away
Väntar på att gate B6 skall öppna så vi kan göra första flygningen. Tanken är att först åka till Frankfurt och sedan vidare till Houston
Inget är som väntans tider. Sitter och väntar på att de skall ta emot vårt bagage så vi kan komma in på taxfree man flyger ju utanför EU
På väg till Kastrup måste fortsätta vara vakna så att vi går av rätt.
Då är allt packat och klart i tidiga morgonen