Portugal · 6 Days · 11 Moments · August 2017

Katleen's adventure in Portugal

10 August 2017

Toch nog even een laatste woordje van deze vakantie. Niets is anders zo raar om depri te moeten afsluiten terwijl ik me zeker en vast wel geamuseerd heb. Ik ben super trots op mezelf dat ik gewoon zonder na te denken dat vliegtuig ben opgestapt voor een weekje Portugal. Maar ik moet zeggen het heeft zijn voordelen. Je wordt er sterker door, je leert jezelf beter kennen, je komt mensen tegen waarmee het klikt, je hoeft niet te discussiëren want je doet gewoon je eigen ding! Maar vooral heb ik terug leren genieten van de rust. Een goed boek met bv een glaasje wijn of de aanwezigheid van gezellige personen. Eens ik thuis ben, besef ik ook dat het anders zal zijn terug maar ga toch proberen blijven te genieten van de kleine dingen. En uiteraard van alle geweldige vrienden, familie,.. om me heen!! Want voor het eerst sinds al men reizen heb ik jullie toch wel gemist soms ;) xxx PS : toch nog even een laatste foto van mijn super lekker, laatste avondmaal :p
Mijn laatste dagje in Portugal zit er bijna op. En wat voor een dag. Het plan was een rustig dagje slenteren door de straten en op het strandje eindigen. Rond de middag ging ik rustig iets drinken en iets kleins eten. Dat rustig genieten veranderde uiteindelijk in een niet zo leuke ervaring. Ik heb deze middag een vrouw zien sterven. Ze werkte in het cafe/bakkerij tegenover waar ik zat. Ze was naartschijnt niet zo goed en wou daarom even buiten gaan zitten (hoorde ik nadien van de ober). Ze heeft vermoedelijk aan haar hart gekregen want plots viel ze neer. Een collega is direct ter hulp geschoten maar ik kreeg het van de mensen rondom. Ik wou gaan roepen dat iedereen ruimte moest geven maar kon mijn eigen gerief niet zomaar achterlaten. Ik denk dat ze zowat 50min hebben liggen reanimeren maar je weet na een halfuur al dat dit niet meer goed zou komen... Ik was en ben er nog steeds niet goed van. Ben nadien toch nog even naar het strandje getrokken om mijn zinnen wat te verzetten.

Net mijn eerste volle dagje Lissabon achter de rug. Na een slechte nacht besefte ik dat ik even genoeg had van alles te bezoeken. Aangezien ik hier al eens kort geweest was, stoorde me dat ook niet. Ik ben gewoon op gevoel beginnen rondwandelen en ben uiteindelijk aan het water beland waar ik enige tijd heb gezeten. Gewoon wat gelezen en genoten van het zonnetje. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om in de hostel te koken en erna iets te gaan drinken. Morgenavond ga ik wel voor de laatste keer nog eens ergens eten. Wat de plannen voor morgen zijn, is nog een vraagteken. Misschien naar Belem en erna wat zonnen op het strandje dat ik gevonden had..We zien wel :).

8 August 2017

Ondertussen aangekomen in de Hostel. Het was even zoeken. Ben aangekomen met hoofdpijn en dan moest ik het metrosysteem nog uitpluizen ook. Wat me al opviel is dat ze precies in Lissabon minder goed Engels verstaan of spreken. Mijn laatste verblijfplaatsje is het ineens het meest basic van de 3 :). Ik zit te midden van de actieve uitgaansbuurt heb ik begrepen dus oordopjes zullen zeker gebruikt worden (+ kamer is recht tegenover de 'receptie' en keuken/eetkamer). Aangezien ik megaveel honger had, ben ik na het verfrissen gauw iets gaan zoeken om te eten. Had echt geen zin meer om zelf iets te bereiden. Morgen zoek ik alles wel uit. Ik ga nog even wat plannen voor morgen en daarna mijn bed in. Ik voel de vermoeidheid. Slaapzacht!
Vandaag was men laatste dagje in Coimbra. Het was dan ook mijn laatste kans om naar de universiteit en zijn mooie bibliotheek te gaan. Bij het ontbijt was ik nog even in een gesprek geraakt met 2 nederlanders waarvan ik er nog eentje tegenkwam tijdens men rondwandeling. Bij het programma dat ik gekozen had, had ik aansluitend de toren meegenomen voor een mooi uitzicht. Je moet er wel wat voor over hebben. Jeroen had al gezegd dat het zo smal was dat ze met walkie talkies werkten om te verwittigen of iemand naar boven of beneden ging. Ik die al niet tegen kleine ruimtes kan, was dan ook half aan het hyperventileren toen ik boven kwam.. Godzijdank terug wat lucht en wat een mooi uitzicht! Na dit alles ben ik teruggekeerd naar de hostel waar ik nog even afscheid heb kunnen nemen van Nicole, David en de kinderen. Na men drankje ben ik dan op het gemakje naar beneden gewandeld om een trein te nemen richting Lissabon... Spannend!!

7 August 2017

Vandaag hoor je me niet klagen van het weer. Deze voormiddag was het bewolkt en deze middag zon met afwisselend een wolkje. De temperatuur is ook iets minder warm. Godzijdank! Coimbra is duidelijk niet te onderschatten. Als ik nu geen spieren bijgekweekt heb, dan weet ik het ook niet meer. Ik kreeg een plannetje bij aankomst maar Coimbra doe je gewoon op gevoel en zien waar je terecht komt. Smalle straatjes, pleintjes en kerken, de gebouwen van universiteiten, de botanische tuin met exotische bomen,.. Onderweg kwam ik mijn lieftallige vrienden tegen die ik gisteren heb leren kennen in de keuken en waar ik nog tasje thee mee had gedronken. Zij is oorspronkelijk van Maastricht, hij van Engeland. Onze conversaties verlopen dus zowat tweetalig. Ze hebben 2 kinderen ook. Ik heb dan enkele uren met hen hier vertoefd en zijn erna even onze eigen weg terug opgegaan :). Deze avond op de menu : rara doe eens een gokje ;) ?? (Ben inkopen gaan doen)

Het beste heb ik voor laatst gehouden. Ik ben gewoon te slim :). De bekendste toren van Porto! Overdag een te lange rij om aan te schuiven maar als je direct bij openingstijd gaat is er zo goed als niemand en kan je op gemak de 240 trappen naar boven stappen #totaalgeenconditie. En het is het waard! Boven heb je verschillende, mooie uitzichten over Porto. Boven kwam ik aan mijn voeten iets schattig (jammer gng de natuur) tegen. Zie maar naar de foto's. Nadien heb ik mezelf getrakteerd op een strawberry lemonade. Superzoet wel amaai :). Onder de middag heb ik opnieuw een siesta gehouden in de B&B en rond 15u ben ik vertrokken richting station. Het was even uitzoeken maar ik ben in Coimbra geraakt. Opnieuw een hemelse, en dit keer een frissere, kamer. Uiteraard heb ik al een uitgebreid douchke genomen want ik was totaal bezweet aangekomen met trekkerszak :p Tussendoor heb ik al de was en plas gedaan en hangt alles te drogen. Vnvd op de menu : aiki's xxx

Na mijn middagpauze ben ik dan maar vertrokken richting het oude stadsgedeelte (Ribeira) en de befaamde brug. Al snel kwam ik tot de vaststelling dat het alleen maar drukker werd. Dus daar zat iedereen :). Ik ben de brug opgewandeld (weliswaar niet het bovenste gedeelte, zot!!) en aan de andere kant waren er jongeren die van de brug gingen springen. Terwijl kwamen er enkele jongens langs om geld in te zamelen. Ik heb dan ook maar speciaal voor het thuisfront eens een foto laten maken van mij en het uitzicht (natuurlijk niet zo sexy als ik wou maar hé, ik sta er mee op he). Op goeie wil, ben ik op zoek gegaan naar een goei plaatske en ben ik portowijn gaan proeven. GROTE TIP: zie dat je zeker voldoende gegeten hebt alvorens je 3 soorten gaat proeven :p. Alleszins dit moest ik gewoon gedaan hebben in Porto. Nadien kwam het moeilijkste stuk. Wat je naar beneden gewandeld hebt, moet je jammer genoeg ook omgekeerd uitvoeren (Lees: ff doodgaan).
Amaai ikke die Azië en Afrika al overleefd heeft maar toch afziet hier in Porto. Deze ochtend zat ik als eerste aan de ontbijttafel (niemand zal me geloven maar toch is het zo ;) ). Beetje sober maar zoals jullie weten ben ik toch geen ontbijtpersoon. Ikke dus content! Na het ontbijt ben ik naar de markt geweest (+andere plaatsjes) en besef ik dat Portugezen pas naar buiten komen rond 10u. Geen probleem voor mij want zo liep ik nog niet in de drukte rond en was het nog wat 'frisser'. Tegen de middag had ik besloten een siesta te houden. De vrouw achter de receptie was zo vriendelijk om bestek uit te lenen en men fruitjes te wassen. Zo kon ik op het terras genieten en weer een nieuw fruitsoort ontdekken.

In de avond ben ik de buurt al wat gaan verkennen en in het begin denk je dat iedereen kijkt, maar niemand let daar op of je nu alleen bent. Uiteindelijk kreeg ik een hongertje en ben ik bij een soort chique tapasrestaurantje terechtgekomen. Misschien ietswat duur maar de beste tapas ooit in mijn leven. (Tevens het engste waar ik tegenop zag, alleen eten maar heb het gewoon van me afgezet). Ondertussen na een korte wandeling terug op mijn kamer. Benieuwd naar morgen ;)
En de eerste (halve) dag hebben we overleefd. Toegegeven, ik besefte pas op het vliegtuig waar ik mee bezig was. Ik alleen onderweg naar Portugal. Gelukkig is het Europa he :). Alles is tot hiertoe vlotjes verlopen. Bij aankomst bleek de bus toch een betere oplossing dan de metro. Ik moest zelfs vanaf de eindhalte niet ver meer stappen maar had toch voor alle zekerheid de weg nog maar is gevraagd. In Oportohouse bracht de vrouw me naar mijn eigen luxekamer zodat ik me even kon installeren. Vervolgens heeft ze op een plannetje aangeduid waar ik zeker naartoe moest (lang zit ik niet in Porto). Ik ben dan erna op het gemeenschappelijk terrasje gaan zitten met een cola en wat beginnen plannen voor morgen. Blijkbaar heb ik een goeie slaapplaats gevonden want alles ligt vrij goed in mijn omgeving...super!!