Europe, North America · 48 Days · 39 Moments · April 2018

Amandas rundrejse i mellem Amerika

19 May 2018

I dag går turen til Cuba☀️👏🏼😍 Dagen startede ud med at bamba havde skrevet det forkerte tidspunkt på vores app så vi kom forsent til at få vores busbilleter. + de havde bestilt billetter til Cancun centrum ikke til lufthavnen. Efter vi selv får købt billetter der passer, kommer med bussen og er i lufthavnen, checker ind, kommer igennem security, finder Kathrine og jeg ud af at vi mangler af få et stempel på vores mexicanske immigrations papir som de har taget ude ved check in. Så vi skal der ud igen og have det stempel og igennem security igen. Da vi havde gjort alt det, kommer vi ind til de andre igen, også hører vi om det fly der lige var eksploderet 20 kilometer fra Havanas lufthavn. Men vi mår vores fly, og både letter og lander uden problemer🙌🏼 Også ankom vi til der hvor vi skulle overnatte, vildt overrasket. Det mindede mere om et hostel end et homestay. Også skulle vi ellers ud at kigge på byen. Vi boede i Old Havana, dette kunne man godt se.

18 May 2018

Men det er en helt vild fin by, lige som jeg havde forstiller mig😍 Gammel og perfekt, store bygninger og gamle biler. Vi spiste på det underligste sted, de havde klinker til hovedhøjde, ingen vinduer også gardiner overalt for at dække væggene. Lumsk. Men alt i alt en god første dag. Forventningerne er høje, og busturene lange, så alt er som det plejer😎

17 May 2018

Resten af flokken tog på tur i dag, jeg blev hjemme og slappede af og snakkede med the fambam. Da Kathrine kom hjem igen, tog vi ude og shoppede igen. Denne gang blev der også købt nogle sager.😎 Vi sluttede dagen af med et par bøffer, og gik tilbage til vores hostel og pakkede taskerne. I morgen står den jo på Cuba👏🏼🏖😎💕☀️

16 May 2018

dag er en rejse dag. Vi skal til Playa del Carmen og mødes med de andre. Det er ca en times bustur fra Cancun, så det var lige til at over komme. Vi tjekkede ind på vores hostel omkring kl 15, også ville vi ud af se på byen og have lidt mad. Det viser sig så at det er shopping central vi e ankommet til. Så det går helt amok, Kathrine og jeg er tilbage på vores hostel igen kl 22. Og det eneste der blev købt var en T-shirt. Men vi fik set på en masse butikker. Og prøvet mindst 100 par solbriller hver😎😎😎

14 May 2018

I dag var en strand dag, igen. Nord stranden på Isla Mujeres er blevet vurderet til verden 7. bedste strand👏🏼 Hvilket er helt forståeligt, den er så flot og vandet er så klart. Kathrine og jeg ville se solnedgangen, men det blev til et vildt lyn show ind over Cancun👌🏼👍🏼⚡️🌩
I dag var vi på snorkel tur, rundt om øen. Vi så the lighthouse reef også var vi henne og se undervandsmuseumet. Det er en masse statuer af mennesker og biler og ting og sager de har sat ned på bunden, for at få gang i koral røvet igen da det er noget en kun død der ude. Det var helt fint, dog var det overhoved ikke så fedt som i Belize. Vi skulle svømme rundt med redningsveste på, fordi man ikke måtte svømme ned til de forskellige ting.🤷🏽‍♀️ Fin fin oplevelse.

12 May 2018

I dag gik vi rundt og udforskede øen og kiggede i alle deres små butikker, fik noget lækkert mad og bare hyggede os☀️💕

11 May 2018

I dag tjekkede vi ud af vores hostel i Tulum og skulle ende dagen på en lille ø der hedder Isla Mujeres lige uden for Cancun. Kathrine, Sofie og jeg valgte lige at slå et smut forbi et af verden syv vidundere, når vi nu var på de kanter alligevel👏🏼😂 Ruinerne var meget imponerende, og meget vedligehold også i forhold til mange af den vi har set. (Se billede 4) Stadig meget flot. Det var dog helt vildt varmt inde i parken, så vi måtte holde en ispause halvvejs☀️🍦 Efter vi blev et vidunder rigere, hoppede vi på bussen til Cancun, og ankom til vores lille ø sent om aftens, rigtig trætte😴🏖

10 May 2018

I dag tog vi med vores hostel hen på en anden strand. Den var super lækker, men der var rigtig varmt☀️😅🐟

9 May 2018

I dag var vi på en cykeltur til stranden, og kigge lidt rundt. Ellers lavede vi ikke det store.😴😅☀️🏖

8 May 2018

I dag rejste vi tilbage til Mexico. En lang dag, som startede med en færgetur over grænsen og en lang ventetid i immigration, hvorefter vi skulle med bus videre til tulum. I tulum skulle vi bo på et All inclusive hostel, super fint sted dog svømmede vi i myg. Så det er jo altid lækkert😂👏🏼🤷🏽‍♀️😴

7 May 2018

I dag havde vi en vores eneste hele frie dag i belize. Så Sofie og Ida og jeg pakkede vores ting og fandt noget morgenmad. Derefter hoppede vi på en båd, som skulle tage os til en rigtig god strand havde vi fået fortalt.🤷🏽‍♀️🤷🏽‍♀️ Hvad vi ankom til var ren paradis. Luksus strand med de vildeste jamaicanske vibes. Fuld on reggae covers, hvid sand og blåt vand👌🏼💕☀️🏖

6 May 2018

I dag tog vi alle på en snorkle tur rundt omkring øen. Vi så en søko, rokker, nursesharks og helt vildt mange fisk🦈🐠🐢🐟Det var en virkelig god tur, og vores guider var rigtigt gode til st underholde os med deres “caribiske” engelsk😂

5 May 2018

Rejsedag fra Flores, Guatemala til Caye Caulker, Belize. Helt stille og rolig rejsedag, lang bus tur, også en fin lille færgeovergang. Også ankom vi til en dejlig lille ø i det caribiske hav😍 Belize er det eneste engelske talende land i mellem Amerika, så det var rigtig dejligt at komme hen til et sted hvor vi rent faktisk kunne forstå hvad de sagde. Dog gik vi alle sammen stadig og sagde tak og hej på spansk😅😂

4 May 2018

I dag var Kathrine og jeg på tur til Tikal. Det er 100% nogle af de flotteste Maya ruiner vi har set. Det var helt sikkert også det mest interessante af de ruiner vi har set. Det er så stort et område at, alt det vi så kun var omkring 25% Mange af ruinerne var stadig helt eller delvis dækket af jord, men vi så også et par stykker der var helt frie. 👌🏼🙌🏼⛰ Afsluttede dagen med en lille is og en pæn solnedgang🌅
I dag har vi været ude og zipline ude i junglen, lige ved indgang til Tikal. Det var super sjovt, og varmt. Bagefter var vi et par stykker der var på en lille båd tur rundt om øen, og henne på en udsigtspost, hvor lyset ramte øen helt perfekt👌🏼☀️💕 På sidste billede kan man se Kathrine og Ida ude på paddleboard

2 May 2018

I dag skulle vi fra Lanquin til Flores. 5 minutter inde i turen fik vi vores første punkterede dæk. Og igen engang om eftermiddagen. Jeg tror det var fordi vores bil var rød. Og fordi der var total overlæs på. Vi var 19 mennesker inde i den bil, med oppakning på... 🤷🏽‍♀️😐

1 May 2018

I dag var vi ude og se Semuc Champey, hvilket var helt fantastisk. Det var helt vildt flot, meget imponerende at jorden selv har skabt det. Da vi kom tilbage til vores hostel, tunede vi ned af floden hvilket var sindsyg hyggeligt. Vi var alle ret enige om at det var en ret så vellykket dag.

30 April 2018

I dag smutter vi fra Antigua og videre til Lanquin. Turen startede endelig ret så godt, men ca 20 minutter fra vores hostel i Lanquin gik vores bus i stykker. Så vi blev hentet i en bil hvor vi alle sammen skulle stå på ladet. Dejligt med noget vind i ansigtet, efter en hel dag i en bus. Lanquin ligger helt ude i junglen, og vores hostel ligger lige uden for byen. Så det vi ankom til var rigtig jungle, med en masse kryb over alt. Også på vores værelse. Lige dom at der heller aldrig var sådan rigtig stille, man kan altid høre dyr rundt omkring.

29 April 2018

I dag var dagen for vulkan trekking. Vi kunne ikke komme helt så tæt på som vi havde forventet, fordi vulkanen var alt for aktiv. I går havde folk slet ikke fået lov til st komme derop ad fordi den var så aktiv. Så vi satte os med pæn afstand og kiggede pænt på lava eksplodere op af vulkanen og trille ned af siderne. Man kunne nogle gange se at lavaen stadig var orange. Det var vildt sygt. Og helt vildt flot. Og overraskende nok voksede der faktisk nogle blomster ude i det størknede lava🤷🏽‍♀️💕👌🏼
I dag var en rejse dag, Panajachel til Antigua. Dejlig kort bustur på entring de 3 timer give or take🤷🏽‍♀️ Det betød vi havde hele eftermiddagen til at udforske Antigua. Denne smukke by blev ret hurtig stemplet af mig som min ynglings på hele turen. Den er simpelhen så hyggelig, meget stille og rolig. Men der sker stadig noget hele tiden hvis man vil have det. Den var også dejlig pæn og ren, hvilket ikke har været tilfælde særlige mange steder førhen. Kathrine og jeg havde anskaffet os et kort over alle de nærliggende “must-see” af kirker og flotte bygninger. Så det var hvad vi brugte eftermiddagen på. Det og så M&M’s pauser💕 Santa Catalina buen har helt sikkert været en personlig favorit på turen😍

27 April 2018

I dag skulle vi tilbage fra vores homestay🙌🏼 Også skulle vi på en rund tur til 3 forskellig byen rundt om søen. Der er rigtig flot rundt om søen, og der er også en masse flotte byer. Dejlig dag. Fandt dette skilt ved en cafe på første stop. Passede ret godt til hvordan vi havde det lige der. Guatemala er et lækkert land❤️

26 April 2018

I dag skulle vi på homestay i nabobyen. Her skulle vi 2 og 2 rundt i byen og overnatte ved de lokale.. Meget spænede oplevelse. Jeg skulle heldigvis bo med Sofie, som er den i vores gruppe der er bedst til spansk, og vores familie var ikke særlig god til engelsk på nær deres lille dreng. Vi fik en rundvisning i deres by, fik noget af deres traditionelle tøj på, og hjalp med at lave tortillas. Vi havde et rigtig fint soveværelse, dog tror vi at de have lus i sengen... der var i hvert fald ret mange små dyr der. Vi skulle også børste tænder udenfor, fordi det var der deres “vask” var. Som bestod af sådan en stenvask hvor man kan vaske tøj, også en masse baljer rundt om med regn vand. Vandet tager man så i sådan en lille plastik skål med over i vaske når man skal vaske hænder efter man har været på toilet også. Tror også det var der de vasker opvasken op også.. meget sjov at se.😅

25 April 2018

I dag tog vi fra vores dejlige Mexico til Guatemala. Det var en lang tur, som allerede fra start af blev forsinket da vores bus kom semi meget forsinket. Hvad der “kun” skulle have været en 10 timers lang bustur, blev ret hurtig til lige under de 13 timer, tror jeg det var. Men det var en meget sjov bus tur. Vi skulle skifte bus ved grænsen, og allerede der kunne vi se lidt forskel på landene. I Guatemala er der ikke noget der hedder nakkestøtter i shuttlebusser. Altså overhoved, slutning af sædet gik mig til lige under skulderbladet🙈😂 Der vi ankom til hvad der skulle være vores hjem de næste par dage, var alt total overtåget så det hele så lidt uhyggeligt ud. Og alle folkene i byen var samlet et sted i byen i mørket med stearinlys. Dagen efter startede vi med at gå ned til søen for at se vulkanerne vi vidste skulle være på den anden side. Og lad os bare sige, at udsigten skuffede ikke.😍

23 April 2018

I dag var vi på en heldags tur til Agua Azul, Misol Há og Palenque ruinerne. Dagens startede kl 04:30, også var vi hjemme igen engang efter aftensmad tid. Meget lang dag, men vi så en hel masse flotte steder. Indtil videre synes jeg Palenque ruinerne var de flotteste Maya ruiner vi har set. Der var syko varmt, så vi kamp svedte i mens vi så på de her flotte ruiner. Og vi havde en guide der havde seriøst travlt med at komme rundt omkring og, op og ned af de her ruiner i et meget højt tempo. Det var en skov oplevelse☀️

21 April 2018

I dag har vi været på tur til Sumidero Canyon, hvilket var en super fed tur. Vi så krokodiller, som vi sejlede åndssvagt tæt på. Også så vi også aber, flere legoaner og nogle forskellige fugle. Sammen med de høje bjerge selvfølgelig. Det var en super fed oplevelse🦎🦅🐵🐊⛰

20 April 2018

I dag er vi ankommet til San Cristóbal. Vi havde en maget lang, og meget kold bustur her til. Den tog 11,5 time ca, men vi havde noget rigtig lækre sæder, så det hele gik👏🏼 Efter vi ankom tog vi ud og så lidt på byen, vi gik op til et udsigtspunkt, og vi var på sådan en rundtur i byen med en gammel bus ting. 🚌

19 April 2018

Nu er vi taget fra Mazunte til Puerto Ángel. Hvilket også er en strand/fiskerby. Her er super flot, og vi bor lige på stranden. Så vi er faldet i søvn og vågnet op til lyden af havet. Her har vi heller ikke lavet så meget andet end at ligge på stranden hele dagen, også finde noget aftensmad ude i byen. Vi fandt et sted der lavede crepas med nutella og jordbær, så det fik vi et par gange👌🏼🍓🍫 Vi tjekker ud af vores hotel i dag, også tager vi nat bussen til San Cristóbal i aften kl 23.

16 April 2018

Så er vi kommet til mazunte.👏🏼 Vi bor en lille kilometer fra stranden, helt oppe i bjergene. Stranden er super lækker, bare med mega store bølger, så første gang i gik i vandet, blev vi KASTET rundt.🌊🌊 Helt vanvittigt. Men Mazunte er en rigtig hyggelig lille by, med rigtig mange forskellige mad muligheder. Vi fik vegetarisk en dag, hvilket var rigtig godt. Vi var også ude på et krokodille “center” hvor vi se baby krokodiller, og en rigtigt sort sur en også. 🐊

13 April 2018

Efter 5 dages tid i Puerto Escondido, har vi nu besluttet os for at bevæge os videre. Det har været 5 meget dejlige dage, som kun er blevet brugt på stranden.🏖 De havde en masse små lille butikker næsten uden for vores hoveddør, og der var en der havde Poke Bowls, så den prøvede vi👌🏼👌🏼👌🏼 Super gode🐟🐠 Forresten så er det Shakira der bor ude på den båd, som man kan se på billede 3. 💃🏻

11 April 2018

Efter en lang dag på stranden, bliver en af mine rejsekamerater stoppet på vej op til vores hostel. Hvor hun får at vide at hvis vi vil se havskildpadder, er det bedst i dag fordi de store kommer op og lægge æg på stranden. Og han henter os om 30 minutter, så skal bare skrive hvor mange der skal med. Vi er alle ret skeptiske, men tænker også hvornår vi ellers får muligheden. Så vi er 4 der tager afsted. Vi er stadig lidt usikre på vejen. Men der er andre med også, så vi aftaler st uanset hvad får vi da set lidt af byen. Vi ankommer til en strand der hedder Escobilla strand. Mit liv peakede 100% lige der, på den strand lige der midt i Mexico. Det var så vildt, der var store skildpadder så langt øjet kunne se. Også havde vi vores egne små vi kunne sætte fri. Bedste oplevelse til dato. ❤️❤️❤️

8 April 2018

I dag gik turen til Puerto Escondido. Inden det havde vi lig et par timer der skulle brændes af, så vi gik lidt rundt på de forskellige markeder, og fik noget frokost så vi var klar på den halvlange bustur. Busturen fra Oaxaca City til Puerto Escondido er omkring 6-8 timer lang, alt afhængig af hvilken chauffør man får. Vi var heldige og vores tur tog kun 6 timer. Tror vi var oppe på alle bjergene og ude på alle kanterne han overhoved kunne komme i nærheden af. Personligt havde jeg en rigtig god tur, havde mit rør med pringles og min 7Up, musik i ørene også kørte vi ellers bare derud af🚌💨 Ankom tin Puerto Escondido til aftensmads tid, meget højere temperatur og luftfugtighed end vi var vandt til. Det var næsten lige så galt som i immigrations køen i Mexico Citys lufthavn😂

7 April 2018

Første dag i Oaxaca City, og vi brugte dagen på at se et “forstenet” vandfald. Det er noget af et eventyr at komme op til det vandfald. Vi gik omkring en time rundt i Oaxaca City for at lede efter den lokale bus, der skulle tage os til en lille flække ved navn Mitla. Den bus kunne vi ikke finde, så vi fik manden fra vores hostel til at følge os derhen. Det tog ca 1 time. Fra Mitla sidder man omme på ladet af en truck, også er det ellers bare op af bjerget med fuld hammer. Jeg fik selvfølgelig æren af at sidde bagerst i rækken, så frygtede et par gange at falde ud af bilen😂 men udsigten var hele turen værd, det var simpelhen så flot. Efter vi havde været i/ved vandfaldet omkring 40 minuttet, begyndte det at regne en smule. Så vi gik op og fik noget mad. Imens vi sidder her og spiser vores hårde tacos med lange sorte hår i, begynder der at styrte ned. Sådan meget. Det var vildt. Så vi løb hen til “truck-stoppet” også gik turen eller tilbage til Oaxaca City i regnvejr.💦💦💦

6 April 2018

Rejsedag til Oaxaca City. Så kom tiden til at forlade Mexico City, og bevæge os videre ind i landet på egen hånd. Busturen tog omkring 7 timer, meget smuk tur op igennem bjergene, dog udfordret af lidt tømmermænd🙈 Ankom til et meget afslappet hostel, men de havde verdens fineste grand danois som hed Apollo - så der fik vi vores hundfix😍 Samme dag fik vi også turens hidtil bedste og mest mættende aftensmad. Et stort stykke kyllingbryst fyldt med champion og ost, med KARTOFLER🥔🥔 Alt i alt en ret fin dag👏🏼

5 April 2018

Dag 2 havde vi også et dejligt planlagt program. Vi startede dagen ud med at slentre lidt rundt i et lidt frodigere område af Mexico City, hvor vi var inde at se kæmpe katolsk kirke. Hvor efter vi var inde og se Frida Kahlos hjem. Bagefter var vi ude og sejle på Xochimilco kanalerne i en traditionel trajinera.🛶☀️🌈

4 April 2018

Dag 1 var fyldt program, vi så hvad der svarer til Rådhuspladsen inde midt i Mexico City. Derefter var vi rundt, og se en masse vægmalerier, og ude på nogle forskellige lokale markeder hvor vi smagte græshopperne bla. Også gik tuen ellers til Teotihuacán, hvor vi nåede til tops på både måne og sol pyramiderne. Vidunderlig udsigt. Så var den dag også brugt. 👌🏼

3 April 2018

Hvis I skal bruge os, befinder vi os på denne vanvittige store maskine de næste 12 timer.👋🏻 Vi ses bare på den anden side, ik?🤙🏼
Så er vi ankommet til Paris, en dejlig stor lufthavn. Vi har været en tur forbi Dior, Hermes og Gucci inden vi tog en tur på museum. Alt i alt et hyggeligt lille layover, men nu vil vi endelig bare gerne afsted så vi kan komme ned til solen☀️🔥🌎

2 April 2018

Rejsen begynder i Aalborg Lufthavn. Vi flyver til København, hvor vi har 9(!!!) Timer inden vi skal med flyet videre mod Paris og så den endelige destination Mexico City 😎☀️ Der er dog lige en strejke hos Air France, som muligvis forsinker vores rejse. Vi håber ikke det bliver aktuelt for os🤞