Europe, Africa · 36 Days · 19 Moments · July 2018

Karin en Pieter gaan op reis 😀😀😀

22 August 2018

Dag 33-34 We zijn aan de terugreis begonnen. De eerste dag ruim 500 km gereden en geslapen op een grote ranch. Volgende dag nog 300 km en toch nog 30 km van de snelweg af over stoffige weggetjes naar een tot onze verbazing een prachtige zeer moderne lodge. Onderweg nog het nodige wild gespot. Dat was de laatste keer, morgen in het vliegtuig naar huis 😥😓😪En eigenlijk hebben we helemaal geen zin. We hebben een geweldige reis gehad, zonder tegenslag of anderszins . Onze medicijnenkit is niet open geweest. Al onze volgers worden bedankt voor de belangstelling. Ik heb nog een klein filmpje gemaakt van 5 minuten die ik nog wel even doorstuur. Groeten Karin en Pieter

19 August 2018

Dag 32 Laatste dag in Maun besluiten wij een vliegtochtje over de Okavangadelta te boeken. Het bleek een private tour te worden. Bij het vliegtuigje aangekomen vroeg ik mij af hoe hier een piloot in kon, laat staan 2 passagiers. Wat mij betreft was het een groot uitgevallen drone, maar het bleek dat naast de piloot wij ook nog mee moesten...Mijn hoogtevrees speelde spontaan op. De instructies van de piloot waren bemoedigend: We hadden voor de zekerheid 5 liter water aan boord en een EHBO-kit. Tevens werd uitgelegd in geval van nood, hoe de deur open kon. Nee er waren geen parachutes, dat had geen zin want we vlogen op 100 meter hoogte😃😃. Al snel overwon het geweldige uitzicht het van mijn hoogtevrees. Letterlijk en figuurlijk een hoogtepunt van de vakantie. De prachtige natuur met slingerende rivieren en met al zijn olifanten, nijlpaarden, buffels en veel meer vormden vanaf ons hogere zichtsveld een schitterend schouwspel .
dag 31 Vandaag gaan we toch nog een dagje op safari. We zijn in de buurt van 1 van de mooiste wildparken van heel Afrika, Moreni. We worden om 5 uur in de ochtend opgehaald en rijden ruim twee uur over stuiterweggetjes in een open Jeep met wat dekens voor tegen de kou naar het park. Daar een gamedrive van zeven uur gedaan om vervolgens twee uur stuiteren terug te rijden. Onze chauffeur/gids had lak aan alle zandweggetjes, dus als er wat te zien was reed hij dwars door de onbegaanbare bush. Hij bedacht zijn eigen wegen door het park. We hadden nog nooit zo iets meegemaakt. Maar het was alles meer dan waard! Prachtige natuur en heel veel wildlife. Vooral de nijlpaarden konden van dichtbij bekeken worden, evenals de olifanten. Onze gids nodigde ons gewoon uit om uit de jeep te stappen om het wildlife echt van dichtbij mee te kunnen maken. Om zes uur waren we thuis en niet veel later lagen de oudjes uitgeput, maar voldaan, in bed!
De vogels: Bijna aan het eind van onze reis gekomen wilden we toch ook nog wat extra aandacht aan de vogels besteden. Een ongelofelijke verscheidenheid aan vogels hebben we in alle natuurparken gezien. Hier volgt een kleine selectie:

18 August 2018

Dag 27-30 We zijn weer in Botswana. Na ons raftavontuur 2 dagen rustig aan gedaan.Daar gechild en een middagsafari over de zoutpannen gemaakt. Wat zebra’s en wildenbeesten gespot, maar ook een kolonie Flamingo’s. Vervolgens naar Maun doorgereden. Een stadje wat als toegangspoort geldt voor de Okavangadelta. Dit is een enorm uitgebreid watergebied, afgewisseld met eilandjes.Hier blijven we 3 dagen. De eerste dag een mokoro dagtocht gedaan. Je vaart in een soort kano/punter door een prachtig natuurgebied onder begeleiding van een gids die ook puntert. Onderweg kom je het nodige wild en veel vogels tegen. In ons geval een paar overstekende zwemmende olifanten en een nijlpaard. Met de gids nog een wandeling van 2 uur door de steppe daar gemaakt. Advies van hem: Bij een leeuwenontmoeting achter de gids gaan staan en net doen of het een hond is. En voor de buffel geldt: snel in een boom klimmen. En lukt dat niet dan rond de boom blijven rennen. Het werd een ontspannende wandeling...😅😅

13 August 2018

vervolg: water worden opgepikt. En dat was rapid number 3 (dus middelzwaar). Het werd even stil in de boot en iedereen dacht er het zijne van. In de wetenschap dat we hier achter aan moesten maar ook nog rapids 4 en 5 hadden te nemen pakten we manmoedig onze peddel en gingen er stevig tegenaan. En het ging geweldig met af en toe een lichte hartklopping in de keel. Regelmatig stuiterden we door de boot als er complete golven over de boot sloegen. “ De wasmachine “ rapid number 5 is zonder kleerscheuren genomen. Slechts 1 bemanningslid is overboord geslagen en die konden we nog net binnenboord heisen. Enne, de oudjes deden het nog prima !😄😄😄😄 So we survived ! Een spannende ervaring en een prachtig avontuur. Helaas geen foto’s, want een camera meenemen is geen succes.
Dag 26. Washingmachine number 5. Twee dagen lang twijfelden we of we 1 van de beste rafttochten van de wereld moesten boeken. Toen we uiteindelijk positief besloten hadden, bleek onze twijfel later wel terecht... We werden op een plek afgezet en daarvandaan had je een prachtig uitzicht ver beneden ons waar de wilde rivier stroomde. En wij stonden boven😬. En er was geen lift.😂😂. Er liep een stijl pad van rotsen en keien naar beneden. Met open schoenen geen feestje. Na zo’n 50 meter strompelen kreeg ik een hand van een gids. Die heb ik niet meer losgelaten.....En ik reserveerde de hand ook voor naar boven👍. Ook Karin werd goed geholpen. De raft zelf was meer dan spectaculair. Elke grote stroomversnelling heeft een naam en nummer ( nummer geeft de kracht aan, 5 is de sterkste).Het begin was veelbelovend. De boot voor ons nam een flinke stroomversnelling en sloeg om in de kolkende watermassa. De gehele bemanning vloog alle kanten op en moest door te hulp schietende kano’s uit het
Dag 23-24-25 We worden van onze laatste lodge opgehaald en naar de grens met Zimbabwe gebracht. Onze auto blijft 4 dagen ongebruikt achter. Na een flink aantal stempels gaan we de grens van Botswana over en worden we opgepikt door een andere chauffeur. Een uur en vijf stempels later zijn we in Zimbabwee en worden we bij onze nieuwe accommodatie in Victoria Falls afgezet. De volgende dag gaan we op ons gemaak de de watervallen bekijken. Een nieuw hoogtepunt van onze reis! Een geweldig natuurspectakel van liefst 17 voetbalvelden breed. In het park erom heen hebben we de Falls vanuit alle hoeken en gaten kunnen bewonderen. Een deel van de Falls ligt over de grens in Zambia. Voor ons reden genoeg de dag erna de grens per voet te passeren. Ook daarvandaan een schitterend uitzicht. Aan het einde van de dag was ons paspoort volgestempeld.(uit-in en daarna terug uit-in). Bijna konden we niet terug met een stempel te weinig. In de avond een dinnercruise gemaakt omringd door nijlpaarden.

10 August 2018

Dag 22 Vandaag de laatste dag bij Chobe National Park. We hadden geluk met onze safari-trip, want we hadden de 10 persoons-jeep voor ons zelf. Het werd de kers op de taart! Waar we ook keken. overal wild ! Honderden olifanten, tientallen giraffen en een groep van 8 leeuwen, waarvan 3 kleintjes op 15 meter afstand. Ook de zeer zeldzame wilde honden gespot. Dat was voor onze gids zelfs bijzonder. Morgen naar het volgende land : Zimbabwe.

9 August 2018

19-21 We zijn inmiddels zonder problemen de grens naar Botswana overgestoken. Aangekomen bij onze accommodatie voor 3 nachten bleek er een fout gemaakt te zijn. We mochten 1 nachtje blijven. Het bleek onze slechtste plek te zijn! Volgende dag is er vervanging geregeld. Blijkt een zeer exclusieve lodge te zijn. Het substantiële verschil in prijs betaalt de organisatie😃. In Botswana zijn geen afgesloten wildparken. Je kan elk dier overal verwachten, ook in de steden en dorpjes. Wij zitten nu aan de rand van Kasane en in de middag liepen er olifanten door de tuin en in de avond 2 nijlpaarden. Naast een ochtendsafari hebben we in de middag een prachtige boottocht gemaakt over de Choberiver. Overal wild om ons heen. Bijzonder was een kudde buffels van een paar honderd dieren, maar ook een groep van meer dan 100 olifanten. En de variëteit aan vogels is enorm. Sommige lezers zouden dit hun Walhalla op vogelgebied vinden ( P en P en P🙃🙃).

7 August 2018

Dag 15-18 Sinds we verder naar het Oosten rijden wordt het landschap groener en zijn er overal kleine dorpjes langs de weg. De bevolking op het platte land woont in rieten of lemen hutjes. Ze hebben geen elektriciteit en geen stromend water. De helft van de vrouwen die langs de weg lopen heeft een grote emmer met water op hun hoofd...Ook veel kinderen sjouwen met een jerrycan met water. Onthutsend om te zien hoe deze mensen in grote armoede leven en helemaal niets hebben. Vanuit onze lodge aan de rivier kijken we naar de overkant naar een klein dorpje. Ze wassen zich in de rivier, rijden soms op een ezeltje en zwaar hout wordt door twee ossen naar boven gesleept. Hadden we 500 jaar eerder hier gezeten hadden we hetzelfde schouwspel gezien. Nu in 2018 geen enkele vooruitgang (behalve het onderwijs). En wij maar klagen dat we 5 dagen geen internet hebben en van de buitenwereld zijn afgesloten....

6 August 2018

Dag 15 -18: We trekken langzaam via de Caprivistrook richting Botswana. We overnachten in Restcamps in de prachtige natuur ver ( heel ver...😀) van de bewoonde wereld. We slapen in lodges, meestal ergens aan de oever van de rivier. De lodges zijn leuk Afrikaans ingericht en redelijk comfortabel. De kwaliteit van het eten in de bush is geweldig! Vooral als je van vlees houdt... De temperatuur stijgt hier overdag naar boven de 30 graden, maar het is een hele droge warmte, redelijk goed te doen. In elk restcamp hebben ze een heerlijk koud zwembad. De avonden worden dan fris en de nachten zijn aangenaam koel (8-12 graden). We verblijven meestal 2 tot 3 nachten en rijden dan een paar honderd km verder. We maken wandelingen naar kleine dorpjes, doen een ochtend of avondsafari en af en toe een boottochtje over een rivier. Tussendoor een beetje zwemmen, zonnen boekje lezen of anderszins relaxen. Eigenlijk best uit te houden zo !😃😄 (ps de echt mooie foto’s zijn door Kaar gemaakt! Ere wie ere

1 August 2018

Dag 12-14 Twee dagen in het Etosha wildpark. Dit park staat er om bekend dat in hun winter (onze zomer) de dieren op zoek gaan naar water, wat vrij beperkt is. Dus alles verzamelt zich rond de vrij beperkte waterplaatsjes. Als je daar gaat zitten is het soms een komen en gaan van allerlei kuddes. Alles loopt door elkaar heen en de sterkste is de baas en mag als eerste drinken. Daarnaast is Etosha erg uitgestrekt, redelijk vlak met veel steppes en savannes, zodat je een giraf van 10 km afstand ziet aankomen. Geen leeuwen nog gezien maar wel als bonus aan het einde van de tweede dag een cheeta met twee kleintjes.

30 July 2018

Dag 9-12 Vanaf Swakopmund hebben we flink gereisd richting Etoshapark. Hier en daar een uitstapje gemaakt. Zondag bij ons onderkomen Mondjila aangekomen. Slapen in een soort tenthuisje. In de avond is het hier oorverdovend stil. Vandaag Etoshapark bezocht en het eerste wild gespot. Morgen overnachten we daar twee nachten. Etoshapark is een natuurgebied zo groot als half Nederland.

25 July 2018

Dag 6-7-8. Een korte break in de civilisatie van Swakupsmond. Daarna de rust en ruimte van de natuur. Rust is er eigenlijk overal; Namibië heeft 2,5 miljoen inwoners en is drie keer zo groot als Duitsland. Hoogtepunten tijdens ons verblijf waren: Een kolonie van 150.000 pelsrobben samenpakt op een kluitje. Ze zaten soms 2 tot drie rijen opgestapeld en alle kleintjes en ouders schreeuwden om elkaar re kunnen vinden; een hels kabaal! Een grote groep flamingo’s in Walvisbay. En onze private fietstour in de woestijn.

23 July 2018

Dag 5-6 Omdat het zo mooi was de volgende dag nog een keer de Sossusvlei bezocht. Ons voornemen van de big daddy beklimmen veranderde niet. Daarna stuiteren naar de volgende overnachting Kamp Gecko, genaamd naar het dier waarvan er een aantal op onze tented Camp zaten. Wederom een vrij afgelegen locatie, ver van de bewoonde wereld. Een eenvoudig onderkomen , zonder elektra en voor de warme douche moest je gebruik maken van een donkey. Dit is een groot vat met water wat je met een zelf te stoken vuurtje moet verwarmen. Ging prima. ons uitzicht was een vlakte zo groot als Nederland en België samen. Geweldig ! De volgende dacht 300 km stuiterend door een fantastisch mooi landschap naar Swakopmund. Foto’s doen geen recht aan wat je ziet. Swakopmund ligt aan de kust. Bizar, want daar loopt de woestijn door tot aan de zee. Zaten we de volgende dag nu aan het strand of in de woestijn ? ‘s Avonds heerlijk aan zee voor een prikkie een heerlijke vismaaltijd bij de ondergaande zon.

22 July 2018

Dag 3-4. vanaf Windhoek op weg naar onze eerste lodge bij Sesriem. Na 40 km was het asfalt op. Daarna stuiterden we nog 250 km over grind en zandpaden. Een hele uitdaging zonder 4wheel drive. Nadat we echt in de onbewoonde wereld terechtkwamen bleken er toch op een prachtig plekje een paar lodges te zijn gebouwd. Volgende dag meteen naar een hoogtepunt gegaan: de Sossusvlei. Eerst een prachtige canyon bezocht en daarna naar de Sossus ! We hadden ons voorgenomen de Big daddy van 350 meter hoogte met mul zand in de hete zon te beklimmen.... Dat voornemen hebben we nog steeds !!

18 July 2018

Dag 1-2. We zijn er! lange reis, maar koffers mee, ondanks korte overstap! Prima auto, Overnacht in Windhoek, die zijn naam eer aan doet. Al dieren onderweg naar RBB gespot. De eekhoorn en struisvogel zijn afgestreepte. Na 12 uur slapen gaan we uitgerust aan de trip beginnen! Wordt een incidenteel blogje, afhankelijk van tijd, zin en internet. Dat laatste wordt de grootste uitdaging.