Europe, Asia · 18 Days · 30 Moments · May 2018

Juri&Lisa in Myanmar

13 June 2018

Op onze laatste dag nemen we de circle train naar het centrum van Yangon, een kaartje kost 200 kyat (0,13 cent) en daar kan je de hele dag mee reizen, goeie deal dus! We bezoeken de Shwedagon Pagoda, de grootste Pagoda van Myanmar. Voor ons vooral nog meer goud en nog meer boedha’s, maar vooralsnog een mooi plaatje om te zien en om onze reis mee af te sluiten. Het gaat nu toch echt bijna tijd worden om onze backpacks in te pakken en richting het vliegtuig te gaan. In 3 weken tijd hebben we veel van dit land mogen zien, en vooral de aardige bevolking is iets wat ons zeker bij zal blijven. Het is jammer om te gaan, maar stiekem ook lekker om straks weer thuis te zijn!

12 June 2018

In Mandalay bezochten we ook nog de 1,2 kilometer lange U-Bein bridge gemaakt van Teak hout. Daarna pakken we de nachtbus terug naar Yangon, onze laatste dagen zijn aangebroken!
Nog meer witte Pagoda’s in de omgeving van Mandalay!

11 June 2018

Eenmaal in Mandalay aangekomen bezoeken we gelijk de Kuthodaw Pagoda, ook wel de World’s largest book genoemd, omdat er op elke pagoda een deel van de Tripitaka, het boek van het Boedhisme, is geschreven. We eindigen op de Mandalay Hill, waar ook weer een Pagoda te bewonderen valt, en een mooi uitzicht over de stad Mandalay!
Van Pyin Oo Lwin pakken we de volgende dag lekker luxe de taxi naar Mandalay. Onderweg brengt de taxi ons dichtbij de Dat Taw Gyaint Waterfall, het is nog een hele daling om daadwerkelijk bij de waterval te komen, maar dat is het zeker waard! Ook de klim omhoog was lekker glibberig, maar we made it, op naar Mandalay!

10 June 2018

Na bijna alle vervoersmiddelen zo’n beetje wel te hebben gebruikt hier in Myanmar is het vandaag tijd voor de trein! Wanneer we aankomen op Hsipaw’s treinstation kopen we voor 2,50 een treinticket die ons naar Mandalay moet brengen. Van andere reizigers hebben we al gehoord dat de trein vrij langzaam gaat (27 km/u) en vaak vertraging heeft. En inderdaad het feest begint met dik een uur vertraging, maar dat mag de pret niet drukken wanneer de trein aan komt rijden en we aan boord kunnen. Als we eenmaal zitten zijn we blij verrast met de hoeveelheid been ruimte, tot nu niets te klagen dus! Al snel merken we dat de trein inderdaad niet vooruit te branden is en zit onze wagon vol met muizen die tussen onze voeten door rennen, iets minder blij daarmee.. Een hoogtepunt is wel het Gokhteik viaduct dat we na een paar uur passeren. Maar na 10 uur in de trein te hebben gezeten houden we het toch maar voor gezien en besluiten we eerder uit te stappen in het plaatsje Pyin Oo Lwin.

9 June 2018

Dineren op het dak van een hotel met dit uitzicht is niet verkeerd!
Hsipaw: een klein plaatsje in Myanmar, waar niet al teveel toeristen komen. We worden vandaag rondgeleid door een jong meisje die ons van alles vertelt over de Shan cultuur, een van de volken in Myanmar. We gaan bij verschillende fabriekjes naar binnen en proberen de Tea Leaf salade, een van de Birmese specialiteiten. Wanneer we langs het huis van onze gids lopen, wordt er door haar moeder en broertje enthousiast gezwaait en worden we binnen uitgenodigd. De Birmezen zijn zo gastvrij het blijft ons verbazen! Daarna gaan we met de boot de rivier op. We leggen aan bij een van de Shan villages en lopen wat rond. Al met al een leuk en leerzaam dagje!

8 June 2018

Vanaf Bagan nemen we de bus naar het plaatsje Hsipaw. We worden opgehaald door een tuktuk die ons naar het busstation zal brengen. Na een rit die ‘15 minutes’ zou duren, worden we 3 kwartier later gedropt aan de kant van de weg en wonder boven wonder komt er na een tijdje nog een bus aan ook. Dat valt weer mee, dachten we.. Bussen hier gaan over het algemeen niet zo snel, maar deze spant de kroon door ongeveer elke paar honderd meter te stoppen om mensen op te pikken. Zo’n vier uur later zijn we amper opgeschoten en wordt ons vertelt ‘to change bus’. Ook dit gaat niet al te soepel, zo zitten we een uur op een krukje naast de bus te wachten tot ze alle bagage in de bus hebben weten te proppen. In totaal 14 uur later, waarvan 12 uur met keiharde Birmese muziek aan in de bus, komen we s’nachts eindelijk aan in Hsipaw. Het is enkel in de stromende regen nog even zoeken naar een guesthouse dat nog open is, maar dan kunnen we gelukkig eindelijk slapen. Het blijft een avontuur!

7 June 2018

Dag twee in Bagan: Tempels, tempels, tempels!

6 June 2018

Zonsondergang vanaf een van de tempels in Bagan!
Vanaf Nyaung Shwe nemen we de nachtbus naar Bagan. Wanneer we rond 04:00 uur ‘snachts aankomen duiken we eerst nog even ons bedje in. Een aantal uurtjes slaap later stappen we op de E-bike om de omgeving van Bagan te verkennen. Bagan is een gebied waar ruim 2200 tempels staan, genoeg te zien dus!

4 June 2018

Op de fiets gaan we vanuit Nyaung Shwe de omgeving rondom het Inle Lake verkennen. Onderweg komen we mooie uitzichtjes en verschillende pagoda’s tegen, en we sluiten de middag af met relaxen in de hot springs!

3 June 2018

Op de laatste dag van onze trekking eindigen we, na in totaal 65 kilometer te hebben gelopen, bij het Inle Lake. We verruilen de benenwagen voor een boot en varen langs allerlei floating villages. En midden op het meer zien we de vissers peddelen met hun voeten terwijl ze hun netten uitgooien. Gaaf om te zien! Het waren drie mooie dagen, maar we zijn blij dat we morgen even niet meer hoeven te wandelen en even bij kunnen komen!

2 June 2018

De tweede dag staan we vroeg op voor weer een lange dag wandelen. We komen langs veel velden waar Birmezen aan het werk zijn met hun koeien. Op een verstopt plekje tussen de bossen stuiten we op een aantal oude tempels en in een van de dorpjes komen we langs een bruiloft. Al met al weer een dag vol indrukken, en... voeten met blaren!

1 June 2018

Vanuit Kalaw beginnen we aan onze driedaagse trekking die zal eindigen bij het Inle Lake. Op dag 1 starten we rond een uurtje of 08:30 met een groep van 8 man met onze gids SoeSoe. We wandelen door prachtige gebieden met vele theeplantages en kleine dorpjes. We kijken onze ogen uit. Aan het einde van de middag komen we aan bij het huis van So So in een van die kleine dorpjes. Hier mogen we vannacht logeren!
We zijn inmiddels aangekomen in het bergdorpje Kalaw, ook hier worden we weer verwend met heerlijke ontbijtjes!

30 May 2018

Van Kyaikto nemen we de bus naar Bago, wat soepeltjes verloopt deze keer gelukkig! In Bago nemen we de tuktuk naar verschillende Pagoda’s en Boedha’s. We blijven nog altijd zelf een bezienswaardigheid met overal zwaaiende en glimlachende mensen!
Als we de volgende ochtend wakker worden regent het pijpenstelen, maar we gaan op pad met onze poncho’s op zoek naar een truck die ons bovenop de berg kan brengen, waar de Golden Rock staat. Het duurt even voor we daadwerkelijk onderweg zijn, ze willen namelijk zoveel mogelijk mensen in een truck krijgen. Met 40 man opgepropt gaan we in de stromende regen plankgas de berg op, wat al een belevenis op zich is. Eenmaal boven is het door de mist even zoeken waar de Golden Rock daadwerkelijk is, maar we hebben hem gevonden! Het mooie uitzicht denken we er maar even bij...
Het is een heel avontuur, als we vanuit Hpa-An de bus nemen naar Kyaikto, onze volgende bestemming. We blijken namelijk in een verkeerde bus te zitten die Kyaikto keihard voorbij is gereden en onderweg is naar Yangon, terug naar waar we begonnen. We proberen de buschauffeur uit te leggen dat we daar niet heen willen en na een tijdje lijkt hij ons te snappen. Hij overlegt wat met anderen en plots worden we in een andere volle bus gepropt, met plastic krukjes om te zitten in het gangpad. Inmiddels is het rond middernacht wanneer we op een donkere plek langs de weg worden gedropt, in Kyaikto dat wel gelukkig. 2 mannetjes vragen ons waar we moeten zijn en zeggen ons wel te kunnen brengen met hun motorbikes. Met backpack en al gaan we op pad, waar we precies moeten zijn blijkt nog een dorpje verderop te liggen, dus scheuren we door het donker over een grote weg in de hoop veilig aan te komen. Uiteindelijk worden we netjes bij een hostel gedropt en kunnen we eindelijk slapen!

29 May 2018

Op dag twee in Hpa An klimmen we naar het klooster bovenop Mountain Zwegabin. Een pittige klim, maar het is gelukkig droog en de uitzichten zijn fantastisch! Eenmaal boven op de berg aangekomen zien we in de verte al hele donkere wolken onze kant op komen, en een aantal minuten later barst het los. We worden binnengewenkt door een van de monnikken om te schuilen. We krijgen warme thee en wat Birmeese specialiteiten voorgeschoteld en een van de monnikken leert ons wat Birmeese woordjes. Als de storm wat gezakt lijkt klimmen we samen met de monnikken weer naar beneden, stiekem gaan ze veel sneller dan wij, maar ze wachten telkens aardig tot we weer bij zijn om samen beneden aan te komen. Onderweg proberen we meteen even onze zojuist geleerde Birmeese woordjes uit op wat tegenliggers, met succes er verschijnt een grote glimlach op hun gezicht!

28 May 2018

En vandaag eigenlijk weer precies hetzelfde: Zo gastvrij onthaald worden, soort van iets bestellen door maar wat aan te wijzen, en dan een hele tafel vol eten krijgen!
Zo’n 20 minuten buiten Hpa An komen we aan bij deze grot die vol staat met Boeddha beelden. Daarnaast hebben we prachtige uitzichten over de omgeving van Hpa An en de eerste wilde aapjes gezien!
En 6 uur later hebben we de bus ingeruild voor de scooter en crossen we door de omgeving van Hpa An!
De volgende ochtend vertrekken we alweer vroeg (in de stromende regen) naar het busstation, onze volgende bestemming: Hpa An!

27 May 2018

Ons hostel is beetje in de middle of nowhere, dus gingen we op zoek naar een plek waar we konden eten. Toen we een soort van barretje instapten met alleen maar locals, werde we juichend onthaald en bleef het voedsel maar komen! De rekening aan het einde van de avond: 1,80 euro. Goede eerste indrukken, maar nu eerst snel ons bed in!
Aangezien ons hostel maar 600 meter lopen was van het vliegveld vonden wij dat we dat makkelijk konden lopen. De taxi chauffeurs vonden dat een minder goed idee en bleven maar naar ons toeteren, maar we hielden voet bij stuk en zo kwamen we aan op onze eerste slaapplek in Yangon.
En na een reis van 24 uur ook de immigratie op het vliegveld van Yangon overleefd!
In de afgelopen uurtjes al heel wat stempels verzameld! Nu met een bus naar de andere kant van Bangkok om daar onze laatste vlucht te pakken richting Myanmar!

26 May 2018

Blijheid op schiphol! We zijn onderweg✈️✈️