Netherlands, Peru · 18 Days · 21 Moments · November 2017

Jasper's New Groove

3 December 2017

2 December 2017

Zo. Het zit erop. Beetje uitslapen, koffers inpakken en richting huis. Helaas - net als gisteren - een behoorlijke bloedneus, dus Robin sprong in de bres en pakte 2 koffers in! Op het vliegveld van Cusco afscheid genomen van Ellen, die we allen heel dankbaar waren! Op Lima lang moeten wachten, maar met eten en Hints dood je de tijd lekker snel! Vlucht was comfortabel (nieuwe films!) en zelfs nog een lange tijd kunnen slapen!

30 November 2017

Inca Trail dag 4. De laatste! Erg veel zin om eindelijk Machu Picchu te bereiken. Wel retevroeg opstaan (3:00), zodat we als een van de eersten bij de checkpoint konden staan. Dat is vrij goed gelukt. We hebben daar wel twee uur moeten wachten om vervolgens als een stel jekko’s naar ‘the Sun Gate’ te rennen. Daar aangekomen begrepen we waarom; in de eerste plaats de zon op zien komen bij Machu Picchu en in de tweede plaats de mensenmassa voor te zijn qua foto’s! De rondleiding door de stad was erg interessant, ook al kostte het soms wat moeite om de oogleden open te houden (want we hadden enorme ‘pech’ met de brandende zon). Daarna zijn we afgereisd naar Aguas Calientes, waar we afscheid namen van de gidsen en wifi weer in de armen sloten. Nog genoten van een welverdiend biertje en ‘s avonds de dag (en een beetje ook de hele reis) afgesloten met de gehele groep in Cusco. Al met al een topdag, toptrail, topreis!

29 November 2017

Inca Trail dag 3. Eindelijk begint het te wennen (of m’n benen hebben geen gevoel meer). Vandaag de langste dag, maar heerlijk gelopen. Een stuk geklommen en een flinke afdaling door het bos/regenwoud. Ook prachtige vergezichten (mede dankzij de mist) en een aantal mooie Inca sights gezien. Helaas nog heel even regen gekregen. Camping was weer matig, maar sterren waren erg helder, dus daar hebben we nog even van genoten. Erg mooie dag geweest!

28 November 2017

Inca Trail dag 2. Een goede nachtrust gehad in de tent, maar om 5 uur uit de veren. Ik zag enorm op tegen deze dag, want de kramp en spierpijn schoot er ‘s ochtends al in. Erg handig als je de zwaarste dag van de Trail moet lopen (klimmen). Gelukkig heb ik met een groepje een porter gehuurd die onze slaapzak en slaapmat kan meenemen; scheelt weer 2,5 kilo! De eerste kilometers waren pittig. Vele treden en op een gegeven moment steil de berg op. De regen en mist hielpen ook niet echt mee. Met m’n loopbuddy Anke gelukkig in hetzelfde (langzame en met vele rustpauzes gevulde) tempo de top bereikt. Helemaal kapot en een beetje onderkoeld aan de afdaling begonnen. Gelukkig ging dit dan weer vrij gemakkelijk en lijkt dalen mij veel beter te liggen. Met hernieuwde energie ging ik snel, want ik kwam in de kopgroep aan op de camping, waar we weer een heerlijke lunch voorgeschoteld kregen. Rest van dag vrij! Al met al hebben we het ruim binnen de tijd gelopen en ben ik best wel moe en trots!

27 November 2017

Inca Trail dag 1. Met gezonde spanning het hotel verlaten. Heel fijn dat we hem met ons eigen cluppie kunnen lopen en er geen ‘vreemden’ in de groep erbij zitten. Twee van ons cluppie hebben we trouwens uitgezwaaid; die zien we na onze Trail niet meer terug, omdat zij dan in de Amazone zitten. Wel leuk dat de niet-Inca Trailers allemaal vroeg opstonden om ons succes te wensen! Na een korte introductie zijn we van start gegaan. De eerste dag zou een warming up moeten zijn, maar ik vond het erg zwaar! Diepe bewondering voor de vele porters die met zakken vol spullen langs je rennen om de campsite alvast op te zetten. Een minder diepe bewondering voor onze hoofdgids die halverwege opeens uit zicht was en zich later in zwaar benevelde status bij ons voegde. Godzijdank nam z’n assistent het redelijk over, maar de groep was ernstig bezorgd toen hij bij de lunch niet meer kwam opdagen. Later op de dag, na de wandeling, kwam hij weer, maar nog steeds niet helder. Bizarre dag! Wel erg mooi!

26 November 2017

Absoluut geen rustdag, zo een dag voor onze Inca Trail. Gelukkig hebben wij als Inca Trailers totaal geen stress op het moment (gisteravond briefing en de tas inruimen, waarbij je erachter komt hoeveel je mee wilt nemen en hoe weinig je mee kan nemen + op het laatste moment de berekening maken hoeveel Sol we nodig hebben, waarbij iedereen tot de conclusie kwam dat we misschien te weinig op zak hebben en dus nog op zoek moesten naar een pinautomaat). Maar ondanks dat is het vandaag weer een topdag geweest. We zijn op excursie geweest in de Heilige Vallei en hebben daar verschillende archeologische plekken bezocht. Eerst naar Pisac (inclusief het moderne dorp Pisac waar markt was) en Ollantaytambo. Twee oude vestingen van de Inca’s met imposant bouwwerk. Daarna zijn we snel doorgereden naar de zoutmijnen (nog steeds actief) en Moray, wat een experimenteel ‘laboratorium-broeikas’ was voor de Inca’s. Erg indrukwekkend weer en een goede voorbode op ons avontuur dat morgen van start gaat.

25 November 2017

On the road again! Een lange reisdag naar Cusco. Eerst nog een korte excursie naar Chulpas de Sillustani. Unieke grafmonumenten uit de tijd van de Inca’s en pre-Inca’s. Ook nog op bezoek bij een lieve familie die hun tuin, huis en dieren beschikbaar stelden voor foto’s. We zijn inmiddels aangekomen en wachten nu op de briefing van de Inca Trail (overmorgen). Vanavond nog even de stad in om met de groep te eten.

24 November 2017

Met de fietstaxi naar het Titicacameer! Een lange, maar prachtige excursie met een grote boot. Drie eilanden aangedaan en kennis mogen maken met verschillende indianenculturen. Zelfs meegedanst! 😂 Erg bijzonder! Het weer was ook perfect, waardoor het prima vertoeven was op het dak van de boot. De diarree die helaas vandaag heeft toegeslagen mocht de pret niet ‘drukken’. Vanavond nog uiteten in Puno en morgen weer een lange reisdag. Bestemming: Cusco!

23 November 2017

We verlaten de Colca voor het kolkende Puno. Een lange reisdag, maar ‘s middags nog even tijd om de stad te verkennen. Niet zo veel te zien, maar toch wel aardig! Vanavond nog uiteten en morgen een tocht over het Titicacameer, waar Puno aan grenst.

22 November 2017

Vandaag vroeg uit de veren om naar de Cruz del Condor te rijden om Condors te spotten. Een slechte nacht gehad, dus hoofdpijn helaas nog niet gezakt. Eerst een tijd staan wachten om de vogels te zien en daarna nog een korte wandeling gemaakt, waarbij er nog een paar over ons hoofd suisden. Daarna nog even gestopt in Maca en Chivay, waar we respectievelijk een kerk (met nog veel indianeninvloeden) hebben bezocht en hebben kunnen shoppen. Aan het einde van de dag voelde ik me al een stuk beter, dus nog even een spelletje gedaan met een deel van de groep!

21 November 2017

Vandaag een reisdag naar Coporaque. Onze verblijfplaats in de Colca Canyon. De hoogte is echt wennen en levert een flink portie hoofdpijn op. Sommige reisgenoten zelfs aan het zuurstof. De trip was ondanks dat wel tof met mooie uitzichtpunten en selfies met lama’s en alpaca’s. De canyon is prachtig, evenals het hotel met uitzicht op de vulkaan.

20 November 2017

Arequipa, dus. Nadat we gisteravond gezellig uit eten zijn geweest (Alpacavlees smaakt best goed!) hebben we vandaag een vrije dag. Met een deel van de groep in een vrij rustig tempo de oude stad verkend, waaronder de kathedraal, het Santa Catalina klooster en het museum van Juanita (een ijsmummie van de Inca’s). Vanavond weer uiteten en morgen weer vroeg uit de veren om de Andes te verkennen en 2 dagen in Colca Canyon te vertoeven! Daar is het facilitair weer wat minder (lees: geen wifi), dus verslag zal iets later volgen!

19 November 2017

Na meer dan 12 uur in de bus op een mooie route, wat prima vertoeven was met tussenstops bij onder andere een breuklijn en een alpaca, filmpje op Netflix en gezellige gesprekken, zijn we aangekomen in Arequipa. Zometeen met het gezonde deel van de groep (onze vriend ‘diarree’ heeft al enkele mensen in haar greep) uiteten en morgen een vrije daginvulling!

18 November 2017

Vanmiddag per buggy naar wat bezienswaardigheden rond Nazca gereden. Een aquaduct, een tempelcomplex en een begraafplaats. Dat laatste was vrij bizar; beenderen puur wit en volledig intact en schedels met nog huid en haar erop. Alles van waarde ooit al leeggeroofd en dit blijft allemaal op de oppervlakte liggen. Doordat het bijna nooit regent en het zand en de wind een soort beschermende laag bieden, blijven de resten zo goed. Eigenlijk al deze archeologische plekken zijn zonder toezicht en niet of provisorisch beschermd! Het voelt wel als schennis als je de stenen (of was het een bot) van de woestijn onder je voeten hoort kraken! Beetje duizelig en hoofdpijn door de vlucht vanochtend, dus de buggyrit was voor mij vrij pittig. Heb het sandboarden deze keer maar even overgeslagen!
Vandaag aangekomen in Nazca. Eerst gevlogen om wat Nazca-lijnen te zien en daarna aangekomen in hotel, wat een idyllische haciënda is!

17 November 2017

Na een tijdje langs de bizarre kustlijn - aan de rechterhand zee en aan de linkerhand woestijn - te hebben gereden, zijn we aangekomen in Huacachina. Een oase, zoals ik ze altijd al had ingebeeld. Daar even gerelaxed en ‘s middags met buggies door de woestijn ‘gecrossed’, van de zandheuvels ‘gesandboard’ en de zon er onder zien gaan. Was echt geweldig. Nu aan de BBQ!
Ontzettend mooie boottocht naar Islas Ballestas, waar we in grote getale werden ontvangen door alle fauna. Was de ‘wake up call’ van 2:30 meer dan waard!

16 November 2017

City Tour door Lima gehad. Een stad met veel gezichten. Vooral oude centrum erg mooie architectuur! ‘s Middags mogen proeven van de Peruaanse keuken met uitzicht op zee! 👌🏻

15 November 2017

Geland, groep verzameld en met de bus naar het hotel. Ondertussen legt reisleidster Ellen al wat uit over de gebruiken en ervaringen in Peru. Bijvoorbeeld dat hoogteziekte en diarree belachelijk vaak voorkomt bij reisgezelschappen. Dus ja, hopelijk valt die hoogteziekte alles mee.
Goooooo! 🛫
Extra vroeg op Schiphol(syndroom). Wel flink profiteren van Robin z’n vliegfrequentie. Met priority lanes en onbeperkt gratis koffie is de wachttijd inclusief half uur vertraging wel door te komen.