Sweden, Finland · 15 Days · 127 Moments · June 2017

Jaakon ja Venlan pyörämatka Ruotsiin

12 July 2017

Jyväskylässä satoi vettä, onneks oli lämmintä. Sään puolesta kävi kyllä tuuri, vaikkei helteitä ollutkaan. Myöskin vakavilts pyörän ongelmilta vältyttiin ( ei edes yhtään rengasrikkoa).
Mahduttiin bussiin! Käytiin aamupalalla hesessä. Kolmen jälkeen Jyväskylässä
Ei oo liian helppoa päästä vieläkään kotiin. Tampere - Jyväskylä radan huoltotöiden takia pyöriä ei saa ku Tampereelle ja sieltä jatkuviin korvaaviin bussikuljetuksiin ei saa pyöriä. Pitää käydä matkahuollolta kysymässä, mahtuisko heille pyöriä
Viimenen matkapäivä! Juna-asemalle mentiinkin maisemareittiä ja kakolan vankilan kautta. Säätietojen mukaan eilen piti Tukholmassa sataa, mutta aurinko alkokin paistaa. Tänään piti Turussa auringon paistaa, mutta aamulla olikin satanut ja nyt oli pilvistä. Olisihan se pitänyt arvata

11 July 2017

Iltapala laivan kannella.
Vihdoin jonottamassa Turun lauttaan. Tukholman satamassa pyörillä ei mahtunu kiilaamaan jonon eteen ja lopulta meidät päästettiin sisään vasta toisiksi viimeisinä. Onneksi oli ruokaa ja aurinko paistoi
Mentiin ruuan jälkeen tukholman keskiaikaiseen museoon, joka oli yllättävän hyvä. Museo oli rakennettu arkiolokisten kaivausten päälle, joita oli tehty ruotsin parlamenttitalon edustalla ennen arkkihallin perustamista. Sieltä olikin löytynyt keskiaikasta muuria, veneitö ja muuta pienempää tavaraa. 1400 luvun kartassa itämeri alhaalla oikealla.
Syömässä paikallisessa kalaravintolassa, lohta ja ehkä kuhaa (place tms.), vaaleeta kalaa kuitenkin
Mentiin ruotsin historian museoon, johon on ilmanen sisäänpääsy. Loppujen lopuksi museo oli pieni pettymys, josta ei jäänyt paljoa käteen. Ehkä ruotsinkieltä paremmin ymmärtävälle oli enemmän tietoa tarjolla
Ruotsalainen poliisi kulkee segwaylla. Lukittiin pyörät keskiaiksen museon pihaan, mutta se aukeeki vasta kaheltatoista.
Toisiks viimenen matkapäivä. Käytiin hotellin aamupalalla ja sitte viedään tavarat viikkarin terminaaliin päiväksi säilölokeroon

10 July 2017

Tänä yönä nukutaan taas sängyssä ja lakanoissa
Syötiin kiinalaista Väster Haningenissä ja jälkkäriksi pehmikset
Onneks Nynäshamn - Väster Haningen reitti on vielä jääny ajamatta. Reitti on tasanen ja myötätuuli avittaa. Oikeastaan meillä on ollu joka päivä tuuli seläntakana, mentiin sitte etelään tai pohjoseen. Koska Venla tykkää ajaa edellä ku mun takaa ei kuulemma näe maisemia, nii mä voin hyödyntää peesin
Aamupala ja kahvi economy luokassa. Tähän lauttaan mahtuu 500 autoa. Siinä kyllä kestikin, että se tyhjenty
Aikanen herätys ja taas autolauttaa odottaa, tokavikaa kertaa

9 July 2017

Viimestä yötä leirintäalueella. Huomenna aamulautta (6.30) Nynäshamiin, josta poljetaan Tukholmaan. Yöksi on varattu huone hostellista. Kolme karttaa jäi tällä reisulla käyttämättä, etelä ruotsista. Joku toinen kerta lisää
Piknik rannalla
Jälkkäri jätski kuulemma Euroopan suurimmasta jäätelö baarista
Lounas tutussa ja turvallisessa subwayssa
Gotlannin suosituin sit-com, Friendz. Oli valitettavasti kiinni
Seurattiin hiekkapolkuja rannikkoa pitkin vajaan kymmenen kilsaa
Tänään pyöräilee visbyyn ulkopuolelle. Pyörät jäi eilen lukkojen taakse museon pihalle kun museo meni kiinni. Saatiin ne vasta aamulla

8 July 2017

Myöheseksi päivälluseksi itsetehtyä ruokaa ilman lisättyä suolaa tai sokeria. Kamping kissa ottaa rennosti
Lisäks kierrettiin kaupungit muurit ympäri, joka on myös 1995 lisätty unescon maailmanperintökohteiden listalle
Sitten oli se yksi kunnossa pidetty kirkko
Tässä rauniossa oli penkkejä tilaisuuksien järjestämiseen ja toinen oli kaupungin ulkopuolella lepraparantolan yhteydessä
Maisemia kapungista
Nähtiin myös paljon kissoja. Musta kissa tuli yhen kirkon rauniolle, ku oltiin siellä ja lähti sieltä meidän kans samaa matkaa. Sitten se poikkes kasvitieteelliseen puutarhaan, jossa nähtiin toinen kissa. Kolmas kissa ei päästänt silittää
Lisää rauniota
Tässä rauniossa olla pitkä seinien sisässä kulkeva käytävä
Visbyssä on tolkuton määrä 1100-1300 luvun kirkkoja, jotka on raunioitunut ruotsin reformaation jälkeen
Museon jälkeen ruoka- ja kahvitauko, ennen kuin mennään kiertelee kaupunkia
Rankkasade yllätti meidät juuri kun lähettiin polkee. Kun päästiin gotlannin museoon, oli kengät ja takki läpimärät, kuivateltiin siellä ja ooteltiin sateen loppumista. Gotlannin historia tuli tutuksi
Leiri on ihan visbyn pohjoispuolella. Visbyssä on myös ruotsin suurin vuosittainen poliittinen tapahtuma joten leirintä alue on aika täys. Leirintäalueella asustaa myös kisu.

7 July 2017

Saavuttiin perille auringonlaskun aikaan. Varaus piti tehdä leirintäalueelle puhelimella lautalta ja pesutilan avaimet oli jätetty nimettyyn kirjekuoreen. En tiedä oliko vika tavaajassa vai kuuntelijassa
Menomatkalla hienosti salongissa, ku muut paikat oli jo myyty
Saatiin odotellessa kaveri vierailulle. Sen omistajat vissiin huomas ku naurettiin sille. He ovat Tanskasta ja ovat menossa viikoksi Gotlantiin sukulaisten luo
Oltiin hyvissä ajoin paikalla, päästiin jo tarkastuksesta läpi, mutta vielä 1,5h että lautta lähtee
Evästystä ennen lauttaa
Matkasuunnitelman muutos 2. Päästiin Oskarshamniin nii hyvissä ajoin, että päätettiin käydä kysymässä onnistuisko matkan aikaistaminen päivällä. Ja se onnistu! Eli tänään Gotlantiin
Taas kännetään karttaa, kohta Påskallavikissä
Evästauko jo tutun luostarin raunioilla
Kartan kääntö
Alkumatkasta päästiin hieman oikasemaan, kun ei seurattu cykelspårettia, vana mentiin suorempia reittejä
Lähtö Kalmarista kohti Oskarshamnia. Tuli matkasuunnitelmaan muutoksia, kun meille selvis, ettei Tukholmaan meneviin juniin saa otettua polkupyöriä mukaan. Lähdetään siksi Oskarshamniin, josta lautalla huomenna Gotlantiin ja sieltä edelleen maanantaina Nynäshamniin. Lautta suomeen lähtee vasta tiistai iltana, kun kaikki sitä aikasemmat lautat oli täynä joko hyttien tai autokannen takia.

6 July 2017

Mentiin Kalmarin Skåbyhyn ettimään friba rataa, mutta törmättiinkin sattumalta paikalliseen 4h tilaan. Siellä pääsi silittää ainakin vuohia, possuja ja kaneja
Lounaaksi tällä kertaa kiinalainen buffet
Kalmarin linnan kehitys
Tänään turisteerattiin Kalmarin linnassa. Käytiin kahdella opastetulla kierroksella sekä kierreltiin itseksemme

5 July 2017

Pois tultiin sikälaisen vanhankaupungin ja uuden kirkkopuiston kautta, pientä oikoreittiä pitkin
Satamassa pieni laiha lintu ruokki innokkaasti poikastaan joka oli jo varsin pulskassa kunnossa
Koska tänään oli lyhyt siirtymä, kerettiin jo kävellä vielä keskustaan kattelemaan miltä Kalmari näyttää. Horisontissa näkyy Oolanti. Ostettiin myös pehmikset ja käytiin kattoo Oolantiin menevää siltaa. Valitettavasti sitä ei saa pyöräillä
Leirintäalue oli vain parin kilsan päässä keskustasta. Ollaan täällä seuraavat kaks yötä
Vihdoin Kalmarin linna näkyy. Käytiin kysymässä tietoa leirintäalueista turisti-infosta.
Löydettiin Lindalista lopulta yks pizzeria, mutta se oli ihan hyvä. Omistaja fanitti lovasti FF Kalmaria
Viimenen juomatauko ennen ruokataukoa ja musta puu
Hiano postilaatikko ja maissia pellolla?
Matkalla. Päivällä alkaa kerääntymään kumpupilviä
Valmiina lähtöön, vielä jaksaa kun tietää että huomenna saa levätä

4 July 2017

Tämän päivän majoitus Timbernabbenissa. Huomenna saavutetaan välietappi Kalmari, missä pitäisi viettää välipäivää. Lopulta päivä oli aurinkoinen kumpupilvien kera
Kiviaitaa pelloilla
Månsterosin ulkopuolella ritariveljeskunnan luostarin rauniot, opasteita oli myös kivasti
Månsterosistakaan ei löydetty pehmistä, mutta jätskit ja limsaa
Lisää pronssikauden hautoja
Suraava etappi oli Påskallavik, josta etsittiin pehmistä, mutta sitä ei löytynyt. Jatketaan etsimistä Månsterosista
Poikettiin Oskarshamnin puistossa, jossa oli paikallinen kirkko sekä muuta aktiviteettiä
Oskarshamnissa lounaaksi wrappeja, ruokaseurana kerjäävä varpunen
Päivän eka pieni sadekuuro aamun jälkeen
Jouduttiin oikoreitillämme hetkeksi myös valtatie E22 varteen. Tie oli tästä kohasta aidattu ja niin kapea että katsoimme paremmaksi taluttaa
Yöllä alkoi satamaan ja sade jatkui aamuun asti. Suomalaiset lupas epävakaista säätä ja sadekuuroja iltapäivään saakka, norjalaiset selkenevää ja aurinkoista. Toivottavasti optimistiset norjalaiset on oikeassa, lähdetään etsimään oikotietä Oskarshamiin

3 July 2017

Päästiin Figeholmiin. Kerkesin vielä Figeholmin Coop kauppaan ostamaan colaa 19.56 kun kauppa meni kiinni 20.00. Lisäksi kuultiin perinteisen jäätelöauton merkkiääntä
Matkakuvia
Koska huomiselle on luvattu sadetta, eikä meitä vielä väsytä liikaa, niin päätimme jatkaa matkaa Figeholmin leirintäalueelle
Kilometrit alkaa näkyä jo renkaissa
Seuraavassa kylässä Västervikistä juotiin kolat (Gunnebo tms.)
Tänään mentiin aika pitkiä pätkiä mutkasia hiekkateitä
1800-1300 bc rautakautinen hautakumpu
Onneksi taas arkipäivä ja kaupungilla lounastarjoukset. Tänään "Libanonilaiset lautaset" normi ja vegeversiona
Västervikin kirkko. Rakennettu 1905 ilmeisesti kaupungin palon jälkeen.
Tänään olis tarkotus tutkia Västervikkiä lounaaseen asti, ja tehä sitte hieman lyhempi päivälenkki. Viiden tähden leirintäalueella hiekkarannatkin lanataan aamuisin

2 July 2017

Kun teltta oli saatu pystyyn, niin kävimme syömässä paikallissessa kebab-pizzeriassa
Paikallinen leirintäalue paljastui viiden tähden lomakeskukseksi. Telttapaikkakin oli tyyris, mutta toisaalta kaikki elämiseen tarvittavat palvelut sisältyivät hintaan, pyykitkin saatiin pestyä. Saimme myös meren rannalta ison telttaalueen yksin omaan käyttöön. Hinta sisälsi myös kuukauden käyttöoikeuden Telia Wifiin joka ilmeisesti toimii satunnaisesti ympäri ruotsia
Vihdoin päivän päätösetappi, Väster(Vester?)vik.
Matka Västervikkiin kulki mukavasti kumpuilevaa tietä kapeaa kannasta pitkin. Matkalta bongattu tutunnäköinen musta kissa sekä metsämansikoita
Ennenkuin lähdimme Gamlabystä kohti Västervikiä, kävimme vielä vilkaisemassa kylästä löytyvää näkyalapaikkaa. Kukkulalle oli myös rakennettu kivisistä peikoista koostuva tilataideteos, joka oli sijoitettu polun varteen matkalla huipulle.
Vihdoin Gamlabyssä, palkinnoksi itsellemme luvatut jäätelö ja limsa!
Maisemakuvia matkalta Gamlabyhyn. Lehmiä pellolla yhdessä kasassa, kuten niin usein aikaisemminkin tällä reissulla.
Sää suosi tänään ja etelästä puhaltanut tuuli teki matkasta turhankin kuumaa. Kävimme siis reissulla ekaa kertaa uimassa, tällä kertaa meressä.
Välillä pitää pitää juoma ja vessataukoja, perhonenkin halusi liftata kyydin
Puolessa välissä matkalla Gamlabyhyn pysähdyttiin syömään kaupasta ostettuja eväitä, jotka saivat toimittaa lounaan virkaa. Tämän reissun kestohittejä ovat olleet aamupuuro, jougurtti ja mysli sekä rahka
Tänään tehtiin hieman pidempi pyöräilupäivä, joka alkoi siirtymällä kohti Gamlabytä. Reitti oli yllättävän tasainen eilisiin mäkiin verrattuna ja matka joutui hyvin. Välissä koittimerkittävä hetki, kun saimme vaihtaa jälleen uuden pyöräilykartan
Aamulla oli tosipaljon kastetta ja lähes kaikki ulkosalla ollut oli kasteen kastelemaa. Aurinko kuitenkin paistoi heti aamusta.

1 July 2017

Leirintäalue sijaitsi Yxiang tms järven poukamassa. Järvi muistutti profiililtaan aika lailla kalajajärveä. Jouduimme myös ostamaan myös jonkin camping jäsenyyden, koska ilman sitä ei täällä saa yöpyä. Kuulemma se olisi muka käytössä kaikilla Ruotsin leirintäaluilla, mutta törmättiin siihen täällä vasta ekan kerran. Se maksoi kuitenkin vaim 160kr ja sillä saa Silja Lineltä 10% alennusta joten ehkä se maksaa itsensä takaisin
Södraköpningiatä alkoi pidempi siirtymä Yxianing järven rannalle olevalle leirintä alueelle. Tie oli hyvin kapea ja mutkainen pikitie. Se oli myös hyvin hiljainen ja kaiken kaikkiaan mukava kokemus. Matkalla oli myös tuttuun tapaan erilaisia eläimiä. Harmittavasti ötökät lensivät useampaan otteeseen Venlaa silmiin. Pysähdyimme vielä evästämään erään kirkon viereen.
Södraköpingin oli kiva vanha pikkukaupunki. Söimme siellä hampparit, joiden sämpylät maistui hieman pannarilta.
Memin kylässä törmäsimme myös taas vanhahkoon pyöräilevään pariskuntaa, joka oli yöpynyt samoilla leirintäalueille meidän kanssa myös kahtena ekana matkapäivänä. Selvisi, että he ovat saksalaisia, ja että he olivat tulleet puolan kautta Tallinnasn ja sieltä Tukholmaan ja nyt he olivat matkalla Götan kanaalia pitkin Göteboriin ja sieltä edelleen kotia. Varusteitakin heillä oli varmaan puolet vähemmän kuin meillä. Kuvassa heidät voi nähdä ruokailemassa laivan oikealla puolella.
Saavuttiin Mem kylään, joka toimii myös Götan kanaalin aloituspisteenä. Jatkoimme matkaa kanaalin pengertietä pitkin Södraköpingiin.
Ruotsi ja eläimet osa 5. Matkalla Mem kylään tiellä tuli naukuen vastaan kyseinen kissa. Kun pysähdyttiin, nii se tuli heti jalkoihin kiehnäämään ja kerjäämään rapsutusta
Lossin jälkeen matka jatku kohti Södreköpingiä pohjalais tyylisten peltolakeuksien läpi. Matkalla mm. iso kirkko keskellä peltoja, ja sinisiä ja valkosia kukkia pellolla
Nävkvarnista oli n.11km matka lossille. Reitti seurasi rantaviivaa ja oli melko mäkinen ja raskas, mutta antoisa. Myöhästyimme hiukan edellisestä lossista, mutta odotellessa oli hyvä syödä paikallisesta kojusta ostettuja mansikoita. Lopulta taukoa ei tullut kuin 30min. Vasta rannalta saapui myös lossilla toista kymmentä Corvettea, ilmeusesti niillä oli jokin ryhmäajo viikonloppu. Saman lahden rannalla olisi ollut myös iso eläintarha, mutta se oli sivussa meidän reitiltä.
Aamulla ei enään satanut, joten oli hyvä lähteä jatkaa matkaa Ruotsalaisen aamupuuron voimin.

30 June 2017

Omatoiminen iltapala kaupan antimista. Vasan sesam näkkäri on yllättävän hyvää. Säätiedot parantuneet huomattavasti ja huomenna satanee enään hieman aamulla :)
Tutustuttiin Nävekarn kylän nähtävyyksiin. Turisti-infossa oli puu-ukkonäyttely ja lisäksi sieltä sai opaskartan jolla pysty tutustumaan paikallisen ruukin historiaan. Käyteiin siis sateen tauottua hieman kylällä kävelees. Paikallisiin eläimistöön kuului mm. Siili ja paljon kotiloita ja etanoita.
Käytetään lyhempää pyöräilypäivää hyväksi ja suunnitellaan tulevien päivien reittiä
Päätettiin päättää päivä tähän ja jäädä kuivaamaan vaateita tänne. Varattiin sitä varten oma tupa
Saavuttiin Navkornin kylään, jossa syötiin lämminsavustettua lohta ja perunaa ruuaksi. Sade jatkuu edelleen, ja aletaan selvittelee majotusvaihtoehtoja täältä.
Nyt sade sitte alkoi, vaihdetaan paksumpaa takkia ja jatketaan matkaa kohti välitauko paikkaa
Monta Slåttia ollaan ohitettu, mutta kaikki on ollu enemmän kartanoita ku linnoja. Nyköpingissä tuli vastaan nyköpinghus joka sitten olikin oikean linnan rauniot. Toki suurin osa näkyväö oli jäljitelmä rakentamista vanhasta. Parasta kuitenkin oli pienet citykanin poikaset, joita nähtiin neljä kappaletta. Kun lähettiin, alkoi jo hieman piskottelee..
Aamu on pilvinen ja tuulinen, mutta vielä ei sada. Lähetään Nyköpingiä kohti. Mukavan leirintäalue-sedän näyttämä tuulensuojaisa telttapaikka sopii myös trangian käyttöön. Ystävällinen ruotsalainen karavaanari tuli myös tarjoamaan kahvia aamulla

29 June 2017

Taas meni pidempään kuin piti, ensimmäinen leirintäalue oli lopettanut toimintansa, mutta tultiin tosimukavalle leirintäalueelle Nyköpningin kupeessa. Leirin omistaja oli ystävällinen ja neuvo meille teltan paikan joka on tuulelta suojassa. Lisäk pöytäryhmä ja huvimaja on käytettävissä aivan teltan vierssä. Täällä on myös rauhallista eikä haise kakka <3
Pyöräiltiin taas vähän matkaa harhaan, mutta kun löydettiin itsemme kartalta, nii aloimme muikean myötätuulen avustuksella nielemään kilometrejä! Välillä piti pysähtyä syömään persikoita ja rahkaa.
Tromsan kaupunki oli hieno! Syötiin lounaaksi kalaa ja wienin leikettä uusilla perunoilla ja jälkkäriksi pehmistä 25kr huokeaan hintaan. Ostettiin myös kaupasta iltapala värkkiä varuiks. Tästä matka jatkuu kohti seuraavaa majapaikkaa.
Harhailtiin Tromsan naapuri kylässä ja etittiin raunioita, joita ei löytynyt. Opittiin myös taas huolellisemmaksi kartan lukemisesta.
Maisemia ja pieniä ja isoja lehmiä Mörkö saarella
Kamat taas kasassa, kello 10.15 päästiin pyöräilee tänään

28 June 2017

Teltta koottu ekaa kertaa! Leirintä alue aika edullinen, mutta täällä haisee kakka
Lautalla Mörkö saarelle
Jäätelötauko, mutta pehmis oli loppu :( Raparperimehu oli ok
Ruotsissa tehään jo heinätöitä
Pyäshdyttiin kattomaan muinaismuistoa. Se paljastu riimukiveksi, joka oli ilmesesti muinanen tienviitta
Kadun varressa myytiin Ruotsalaista mansikkaa 25kr rasia
Tukholmasta lähtee paljon katuja ja pyöräreittejä. Onneks löydettiin jättipitsoja myyvä pitseria!
Kaheksan karttaa ostettu Kartabutikenista, nyt voi alkaa suunnistaa ulos Tukholmasta
Laiva saapui Tukholmaan 06.30 paikallista aikaa ja karttakauppa aukeaa vasta kymmeneltä. Kierrellään vanhassa kaupungissa ja kulutetaan aikaa. Ehkä kohta jätskille :p

27 June 2017

Haetiin pyörät Berggrenin pyöräliikkeestä Turusta, käytiin täydentää matkatavarat ja lähettiin laivalle.
4 km Turun keskustasta oli kurjalan kylä museo. Siellä sai silittää myös lampaita.